Gæst Mette7 Skrevet Maj 14, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 14, 2012 (rettet) Hej alle. Mine børn og jeg har igennem længere tid overvejet det at få os en hund og jeg har derfor nogle spørgsmål som jeg håber at i kan besvare. Mener i at en springer spaniel ville egne sig som en god førstegangs hund og udelukkende bruges som familiehund? - Kom gerne med jeres mening, råd og andet I må også meget gerne komme med forslag til hvilken race i tror ville egne sig. Håber i har lyst til at bruge en smule tid på at hjælpe os. Ville være rart. Vi vil ikke forhaste os ud i noget og er meget besluttet på at vælge en race der passer godt til os. Redigeret Maj 14, 2012 af Mette7 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 en springer spaniel kan sikkert være en super familiehund - men det kræver en aktiv familie, der har lyst til at bruge hunden. ikke kun til gåture, men også med meningsfuld aktivering, træning og mentalt arbejde. hvis i kunne tænke jeg forslag til egnede racer til jeres familie, skal vi nok høre lidt mere om, hvad i ønsker at lave med hunden og hvilken type hverdag i kan tilbyde den, hvilket temperament i ønsker i en familiehund, hvordan jeres familie ser ud osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Tænker I på en Engelsk Springer Spaniel eller en Ft Springer Spaniel? Hilsen Luise og Stella Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Welsh springeren f.eks, er ganske gode "familiehunde", de skal have lov at ræse af hver dag, men hvilken hund, har ikke lyst/behov for det? Welsh' en er en sjov hund, vi får da grinet noget af vores, de er gode til at løse opgaver, ud over at de jo også er smukke hunde, så er de meget flok orienteret, hvilket jeg godt kan li' . Du kan da kigge lidt på welsh'en inde på min side purreskoven.com Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mette7 Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Tak for jeres svare alle tre. Det var den engelske jeg hentydede til Jeg er alene mor på 53 og bor sammen med min hjemmeboende datter på 18 år. Jeg er skolelærer og mine arbejdstider er derfor ikke helt vildt lange hver dag. Min datter går lige i tiden derhjemme, men skal muligvis starte med noget efter sommerferien. Dog kun noget der varer nogle timer om dagen, så tid og overskud har vi massere af føler jeg. Jeg ser at hunden selvfølgelig skal være børnevenlig og ikke alt for dominerende og udfordrende da det er første gang jeg skal have hund siden jeg var barn. Jeg har to ældre børn også som tit kommer hjem i weekenderne og der er rig mulighed for pasning, hvis vi engang for behov for det. Dog rejser vi ikke så meget. Jeg løber sommetider ture og det kunne være rart, hvis hunden kunne deltage i det. Dog leder vi ikke efter en hund som har et alt for stort aktiveringsbehov (her tænker jeg udover det "sædvanlige"). I er velkomme til at spørge ind, hvis i ellers har spørgsmål! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mette7 Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Nogen som har nogle bud? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Dominerende??? Anyways, hvad mener du med aktivitetsniveau ud over det sædvanlige? De "brugsracer" (og også mange af selskabsracerne) har brug for flere timers aktivering (lufteture, leg, træning osv) hver dag. De fleste hunde vil kunne holde til at komme med på løbetur når de er gamle nok:-) Hvis jeg skulle have en mindre hund, ville jeg synes at engelsk springer eller welsh var meget interessant. Dog kræver de motion og hjernegymnastik. Men en god størrelse, godt temperament og generelt nogle lækre hunde. Hvis du ikke tænker så meget i størrelse, kunne lab eller Golden måske også være en mulighed?! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Hvad med pelsplejen? Den vil du ikke have noget imod? En springer er jo langhåret. Men jeg kan se, at Drentsche har linket til Welsh'en længere oppe, det var måske et bud:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mette7 Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Altså racer med tildens til at være ret dominerende. Og angående aktivitetsniveauet mente jeg blot, at vi gerne vil have en aktiv hund, men måske ikke en race som er kendt for at have et rigtig højt aktivitetsniveau. Jeg har lidt svært ved at formulere mig ordentligt, men håber at du forstår hvad jeg mener? Størrelsen betyder ikke så meget for os. Vi bor i et middelstort rækkehus med egen have, men selvfølgelig er der jo måske grænser for hvor stor en race det burde være. Dog vil jeg helst have en mellemstørrelse hund. Har overvejet både lab og golden og tror også at de ville passe fint, men det er lidt det jeg håber at folk kan hjælpe mig lidt med herinde, da jeg ikke har særlig meget erfaring andet end de bøger jeg har læst og så hvad jeg har fra nettet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mette7 Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Angående pelsplejen betyder det ikke så meget igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 hvilke racer tænker du på som du mener har tendens til dominans? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 der er også forskellige typer aktiviteter. alle hunde skal stimuleres fysisk og psykisk hver dag, andre mere end andre. vil i gå til træning med den? tænker, lydighed, rally og agility fx? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Inkognito Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Jeg bor sammen med to springere og de er henholdvis nr. 3 og 4 springer i mit hus. Det er en jagthund og der er stadig meget jagt i dem, så man skal være meget opmærksom på det lige fra starten; især skal der lægges stort arbejde i at lære dem at gå pænt i snor og blive indkaldssikre fra dag 1 ellers bliver livet med en springer noget op ad bakke. Psykisk er det en blød hund, der godt kan ligge højt i stress og der kan ses aggression i dem, men det er primært hvis de er blevet behandlet for hårdt. Jeg har levet sammen med en springer, der havde tendens til stress og ikke havde nogen slukknap - det er ikke sjovt. Det er en hund, der gerne vil være tæt på deres familie og hellere end gerne vil med alle steder fremfor at være alene derhjemme. Mine tøser løber frit hver dag; nogle dage 20 minutter og andre dage 1-1,5 time ellers går de ture i snor. Jeg dyrker schweissspor med dem en gang om ugen og det tilfredsstiller deres jagtdrive. Og jeg har sjældent begge sko i et par stående samme sted - springeren elsker at bære på ting; om det er dine hjemmesko, avisen, indkøbene eller en dummy til træning kommer ikke så vidt. Jeg går ikke ret meget til træning med dem og jeg aktivere fra tid til anden med fodersøg, men ellers klarer vi træningen på de daglige ture. Til gengæld ligger vi tæt i sofaen om aftenen og sover tæt om natten. Og så kommer vi til pelsplejen: der skal påregnes trimning minimum 4 gange om året og tit og ofte mere end det, da nogle linier har meget pels. Der skal sættes ca. 1 time af om ugen til gennembørstning af hunden. Det er smart og billigere hvis man lære at trimme selv. Jeg vil ikke anbefale springeren til hvem som helst og kan kun anbefale at møde nogle voksne hunde af racen, inden man beslutter sig - det er en race, hvor man skal kigge linier, da der er stor forskel på temperamenterne. Kan man opfylden springerens behov for strække ud, bære på ting, bruge næsen og være en stor del af familiens daglige liv, så er det en fantastisk hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mette7 Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Tænker ikke specifikt på nogle bestemte racer. Det var vel blot, hvis nu der var nogle racer som var mere dominante eller mere udfordrende at "arbejde" med. Som sagt, har jeg ikke så meget forstand på det igen, men gør mit bedste for at sætte mig ind i det, for både hunden og min egen skyld. Overvejer stærkt en form for træning, men det er noget som jeg skal have undersøgt, da jeg ikke endnu ved så meget om det og hvad der ville være godt til de forskellige racer. Inkognito: Mange tak for dit svar. Det var virkelig nyttigt. Lyder som om det er nogle dejlige og velfungerende hunde du har dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 er både welsh og springer ikke hvad man ville betegne som ret over-middel aktive racer? det er umiddelbart min fornemmelse, selv om jeg ikke ved det store om spaniels. hvis jeg "bare" skulle have aktiv familiehund, og ikke ønskede at dyrke hverken hundesport eller jagt, ville jeg umiddelbart gå efter en "nemmere" race. spanielfolkene må endelig rette mig, hvis jeg er galt på den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mette7 Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Det var nemlig også det jeg var i tvivl om omkring racen og om at det var bedst at vælge racen, hvis man skulle bruge den til jagt også. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Kære Mette Jeg vil lige fortælle dig, når der nu ikke er andre der gør det, hvorfor du får spørgsmål/kommentarer omkring det med dominans På hundeforum her er det (så vidt jeg kan se, og jeg er selv enig) en udbredt opfattelse at hunde ikke er 'dominante' i den, hvad skal vi sige, gammeldags betydning af ordet. Altså - de pønser ikke på at overtage lederskabet fra en ved hver lejlighed, sådan som det nogle gange hedder sig i visse kredse, og vist også i mange dele af befolkningen. Når det er sagt, så tror jeg vist godt vi alle ved hvad du mener med at du ikke vil have en hund der er for dominant Mon ikke det handler om at den skal være forholdsvis let at træne og ikke alt for skarp. Altså en race i den lidt mere bløde/pleasende ende Jeg kan desværre ikke rådgive dig mht. race - vi har selv en FT springer i huset og den kræver en del aktivering, men så længe den får det er den en fantastisk sød og dejlig hund. Jeg tror bestemt du ville kunne få glæde af en mindre driftig spaniel som familiehund. Held og lykke med jagten Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Linda Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Mette Hvor er det dejligt at du interserer dig for hunde og prøver sætte dig ind i det hele eller ihvertfald det meste inden i anskaffer jer jeres nye familiemedlem, og velkommen til hundeverdenen som er fyldt med forskelligheder, fordomme, myter gode råd osv. En verden hvor man altid kan lære nye ting indenfor de områder som interesere end mest, spændende men satme også forvirrende en gang imellem hehe... Men en god mavefornemmelse og lidt forarbejde så skal i nok finde jeres drømme hund / race... Ang. spaniels har i så overvejet cocker spaniels har oplevet at de er lidt mindre aktive en springerne men stadig en hund man kan bruge til det meste ? Der er også cavalier king charles spaniels, dog er der vidst en del sygdom indenfor racven så man skal se sig for og finde en god opdrætter som gør sit bedste for at avle sunde hunde og velkommen til Hunde forum Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mette7 Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Tak. Er rigtig glad for at du forstår hvad det er jeg faktisk mener og du har fuldstændig ret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mette7 Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Hej Linda og tak for velkomsten og det hele Vi har også stærkt overvejet en cocker spaniel. Kender nemlig den dejligste cocker, så det var faktisk min første indskydelse. Jeg vil lige tjekke lidt mere om den anden race du nævner! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Hvad med en beagle? Har selv 3 super dejlig race venlig og i mødekommende - elsker sin familie, som den knytter sig meget til. Elsker samarbejde - men det er en støver, som kræver at bruge sin næse f.eks. via gå spor eller anden søge arbejde. ½ times gå tur med en beagle kan godt blive til en time, fordi den elsker at snuse rundt. Du skal også påtænke at en beagle ikke kan gå løs da næsen vil styre for meget - men en lufte tur i lang snor er godt. Derudover skal haven være indhegnet ikke fordi den vil stikke af men mere fordi næsen styrer. Er du interesseret i mere info - kan du se min hjemmeside beaglepack.dk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Kaya & Mette Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Vores nabo har en rigtig sød Engelsk springer spaniel. Den er familie hund i en travl familie og trives med lange gåture, de går ikke på jagt med hende, eller til nogen form for hundesport. Det er dog den eneste jeg kender af slagsen, så min erfaring med racen er ikke så nuanceret Håber i finder den helt rigtige hund til jeres familie Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mette7 Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Jeg havde også tænkt på beaglen, men hørte fra flere at de ikke ville anbefale det til en førstegangs hundeejer, derfor slog jeg ligesom tanken væk igen. Men synes det lyder som en dejlig hund! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 En fortælling fra det virkelige liv: Jeg købte Bella, en schæferblanding, fordi jeg tidligere havde en schæferblanding. Den gamle var ikke sådan vildt aktiv, og var fint tilfreds med 2x30 min tur hver dag. Bella er så i den hyperaktive ende:lol: Til dagligt får hun en morgentur på 45 min, efterfulgt af en halv times leg derhjemme. Om eftermiddagen skal hun luftes/leges med/aktiveres med træning 30 min, og om aftenen skal hun igen have mindst 45 min og ca. en times leg. Dertil går vi til træning 2 gange om ugen, og træner selv mindst 2 gange ydeligere. Til nøds - når hun eller jeg er syg, jan hun nøjes med 2x30 min gåtur, og så en masse leg med bold og fodersøg. Bliver hun ikke aktiveret tilstrækkeligt, finder hun på ballade og snakker i et væk. Og så er det altså umuligt at få fred. Jeg havde bestemt ikke forestillet mig en SÅ aktiv hund, men jeg elsker hende over alt på jorden, og hun har førsteprioritet til enhver tid. Derfor tager jeg mig tid til hende. Det jeg vil sige med historien er, at hvis du er villig til at tilpasse dig hundens behov, er det næsten underordnet hvilken race du anskaffer. Blot du ved at du risikere at skulle bruge det meste af din fritid på hunden:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Jeg havde også tænkt på beaglen, men hørte fra flere at de ikke ville anbefale det til en førstegangs hundeejer, derfor slog jeg ligesom tanken væk igen. Men synes det lyder som en dejlig hund! Den kan måske godt være til den lidt svære side - men det kommer jo an på hvad man vil og er indstillet på - alle hunde er som udgangs punkt svære når man er første gangs ejer - det er i hvert fald min erfaring. Men der findes jo så mange racer at det er en hel jungle at finde rundt i. Men jeg kunne forestille mig at en mellemstørrelse hund være et bud til jer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts