Hop til indhold

Hjælp angående race.

Gæst Mette7
 Share

Recommended Posts

Velkommen til.

Min første indskydelse er en labradortæve. Ikke fordi jeg selv har labrador, men fordi de er forholdsvis nemme at opdrage, gerne vil lave noget, kan løbe med på en tur ind imellem, også kan slappe af og ofte har et meget blidt og samarbejdende sind.

På minussiden kan vi finde lidt vanskelighed med separation, men anskaffelse ifm lang sommerferie ville være ideel (uanset race).

Hvis du falder for cockeren, vil jeg råde dig til virkeligt at undersøge markedet, linierne og se mange cockere før du vælger. Der er tendens til ressourceforsvar og stress med gøen hos cockerne.

Vælger du en han labrador skal du også se dig grundigt for, da der hos hannerne også er tendens til stress samt oversexet og anmassende adfærd overfor tæver.

Pelsmæssigt hænger stort set intet i en labs pels hvorimod præstelus og burrer har en forkærlighed for at filtre sig ind i faner, øren og haler på spaniels hvis man bevæger sig i områder med sådan bevoksning.

Begge hundetyper er glade for vandpjask og labben skal have lov at bære i munden for at have det rigtig godt. Trænings- og arbejdsmæsigt ligner disse racer hinanden meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

En golden er en god familiehund. I skal bare vælge en af de rolige linier. IKKE af deciderede jagtlinier. For de kræver rigtig meget aktivering.

Men en lys, udstillingsegnet tæve kan både dække behovet for en rolig familiehund, og behovet for at lave ting sammen med hunden.

Pelsen er overkommelig, men hvis hunden bliver steriliseret, ER der risiko for at pelsen ulder og bliver uregerlig. Måske er problemet ikke så stort ved en tidlig sterilisering....... -men der er ingen garanti. Alle tæver kan risikere sterilisering, fordi underlivssygdomme kan opstå i alle aldre, selv om de er mest almindelige når hunden bliver ældre.

Sørg ALTID for at få en hund med stamtavle, helst DKK, fordi man så kan efterspore hvordan sundheden er mht. HD og AA inden man køber hvalpen.

En fordel ved goldens er også, at det er en så almindelig race, så I har mulighed for at finde en i løbet af nogle uger eller måneder. Mere sjjældne racer kan der være op til års ventetid på. Hvis din datter også skal have glæde af hunden, så skal I vel helst have den i løbet af sommeren..

Her:

DKK

kan du finde hvalpelister over de racer, I vil kikke nærmere på. Mange af opdrætterne har hjemmesider med en masse information og billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise

Ts - Hvor er det dejligt at i forbereder jer grundigt og vil tage den tid det tager, for at finde den rigtige hund/race:5up:

Tænker at en whippet kunne være en mulighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Det jeg vil sige med historien er, at hvis du er villig til at tilpasse dig hundens behov, er det næsten underordnet hvilken race du anskaffer. Blot du ved at du risikere at skulle bruge det meste af din fritid på hunden:-)

Her vil jeg så tillade mig at være respektfuldt uenig :-)

Der er selvfølgelig forskel på individer, og som flere er inde på, forskelle i linierne - derfor er det naturligvis vigtigt at se sig godt om.

Men - når Mette nu har tilkendegivet at hun gerne vil have en samarbejdende og let trænbar hund, så er racen altså ikke ligegyldig. Hvis det er ens ønske ville det f.eks. være ret røv at stå med en spidshund eller en stædig terrier ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette7

Ninjamor: Jeg har kun hørt godt om labradoren og af flere grunde tænker jeg også at den kunne passe rigtig godt ind hos os.

Tak for alle dine nyttige råd :-)

Vi tænker også at vi vælger en tæve ligemeget racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Anne: Tak. Jeg ved jo godt at man aldrig kan garantere noget ligemeget, hvor meget man har søgt og fundet ud af omkring racen :)

Men man kan forbedre sine odds betydeligt - og det er du godt i gang med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette7

Birgitta: Mange tak for alle de gode råd og oplysninger :)

Jeg tror også en golden ville være et godt forslag.

Men det er netop også det der gør det så svært. Der er jo så mange racer og synes det er svært hvad der er bedst og hvad man skal vælge ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise

Bor i i hus eller lejlighed?

Har i nogle hobbies i dyrker, hvor hunden kan være med? Elsker i at gå lange ture i naturen? Cykler i? Eller er i mest inde mennesker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette7

Sunrise:

Vi bor i et middelstort rækkehus med en lille have. Men der er heldigvis mange grønne områder lige rundt omkring os og en park.

Vi går ofte nogle lange ture sammen om aftenen, men ellers ikke rigtig så meget. Bortset fra at jeg af og til løber nogle ture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre skriver er der selvfølgelig forskel på hvordan racerne er at træne, og vil man vare en smule lydighed, synes jeg også at en retriever vil være et godt bud.

Og det eneste jeg ville frem til med historien var, at man risikerer et damp-barn, og så må man bare træne derefter:-)

Tilbage til TS - jeg elsker at i undersøger sagen, i stedet for at tage ud og kigge på hvalpe. Man forelsker sig alt for hurtigt i hvalpe, så det er altid en god ide først at have styr på hvilken slags hvalp man kan forelske sig i:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise
Sunrise:

Vi bor i et middelstort rækkehus med en lille have. Men der er heldigvis mange grønne områder lige rundt omkring os og en park.

Vi går ofte nogle lange ture sammen om aftenen, men ellers ikke rigtig så meget. Bortset fra at jeg af og til løber nogle ture.

Okay, der er helt sikkert en hund(race), der ville trives godt med det i kan tilbyde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige tilføje, at en glad spaniel er så dejlig at bo med. De er aktive , altid på og altid i røven på een. men altså - de fleste er nogle være svin, der bader i mudder , alle vandhuller og går gennem alt tæt krat.Ruller i hestepære, døde dyr, rådne fisk på stranden, ande lort i parkens søbred , name it!!!

Så pelspleje med udredning af de underligste ting fra naturens ture er nødvendigt, ofte bad og de slæber en masse møg ind i huset, selv fra haven.,

Men supersjove og min drømmetype.

Dog vil jeg ikke tro, at hvis man tror, man kan opdrage den ordenligt som 1 ste gangs hundeejer, uden at gå et par år til træning, at den altid er så herlig.Den tager let røven på folk og man skal ofte være på forkant med dens udvikling,

Mange tror ,de kan charme sig fra dårlig opførsel, fordi de har forstået ,at deres uskyldige øjne virker på ejeren , som da den var hvalp...Der er ofte lidt skuespillere i dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Mette

Jeg vil lige fortælle dig, når der nu ikke er andre der gør det, hvorfor du får spørgsmål/kommentarer omkring det med dominans :-D

På hundeforum her er det (så vidt jeg kan se, og jeg er selv enig) en udbredt opfattelse at hunde ikke er 'dominante' i den, hvad skal vi sige, gammeldags betydning af ordet. Altså - de pønser ikke på at overtage lederskabet fra en ved hver lejlighed, sådan som det nogle gange hedder sig i visse kredse, og vist også i mange dele af befolkningen.

Når det er sagt, så tror jeg vist godt vi alle ved hvad du mener med at du ikke vil have en hund der er for dominant ;-) Mon ikke det handler om at den skal være forholdsvis let at træne og ikke alt for skarp. Altså en race i den lidt mere bløde/pleasende ende :-D

Jeg kan desværre ikke rådgive dig mht. race - vi har selv en FT springer i huset og den kræver en del aktivering, men så længe den får det er den en fantastisk sød og dejlig hund. Jeg tror bestemt du ville kunne få glæde af en mindre driftig spaniel som familiehund. Held og lykke med jagten :-D

Super enig, jeg ville have skrevet stort set det samme! Måske et bedre ord for dominerende måske kan være "frembrusende"?:hmm:Nå pyt med det men jeg er enig!

En fortælling fra det virkelige liv:

Jeg købte Bella, en schæferblanding, fordi jeg tidligere havde en schæferblanding. Den gamle var ikke sådan vildt aktiv, og var fint tilfreds med 2x30 min tur hver dag.

Bella er så i den hyperaktive ende:lol: Til dagligt får hun en morgentur på 45 min, efterfulgt af en halv times leg derhjemme. Om eftermiddagen skal hun luftes/leges med/aktiveres med træning 30 min, og om aftenen skal hun igen have mindst 45 min og ca. en times leg. Dertil går vi til træning 2 gange om ugen, og træner selv mindst 2 gange ydeligere.

Til nøds - når hun eller jeg er syg, jan hun nøjes med 2x30 min gåtur, og så en masse leg med bold og fodersøg.

Bliver hun ikke aktiveret tilstrækkeligt, finder hun på ballade og snakker i et væk. Og så er det altså umuligt at få fred.

Jeg havde bestemt ikke forestillet mig en SÅ aktiv hund, men jeg elsker hende over alt på jorden, og hun har førsteprioritet til enhver tid. Derfor tager jeg mig tid til hende.

Det jeg vil sige med historien er, at hvis du er villig til at tilpasse dig hundens behov, er det næsten underordnet hvilken race du anskaffer. Blot du ved at du risikere at skulle bruge det meste af din fritid på hunden:-)

Den historie bliver endnu mere aktuel når jeg har en husky, en race som er kendt for nok at vær hvis ikke den mest aktive, så tæt på, hunderace der findes, og han ville DØ af udmattelse hvis jeg udsatte ham for Bellas daglig dag :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Må som en af de eneste Beared collie ejere herinde, slå et slag for Bearden. Hvis du ikke har noget imod pelspleje, evt klippe den som vores er, hvilket gør det meget lettere. Så er den bestemt en mulighed.

Vores er tæt knyttet til familien (de er en hyrdehund), er nem at træne, og en rigtig hyggehund. Hvis man behandler Bearden uden hårde ord, kan man få den til alt.

Når vores er oppe i gear, får hun en gåtur om morgen på 30-45 min, og gerne et sted hvor hun kan løbe uden snor. Og aften får hun en lidt længere tur. Af og til en løbetur. Hun elsker at bruge hjernen, så lidt spor eller fodersøg er godt for hende. Resten af tiden er bedst at bruge foran brændeovnen og i sofaen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta: Mange tak for alle de gode råd og oplysninger :)

Jeg tror også en golden ville være et godt forslag.

Men det er netop også det der gør det så svært. Der er jo så mange racer og synes det er svært hvad der er bedst og hvad man skal vælge ;-)

Besøg en hundeudstilling, en hundeklub og andre steder hvor hunde kommer og studer de racer I er lune på. Der skal nok være en race hvor NÅE... faktoren er større end hos de andre racer :lol: en race som spurter direkte ind i hjertet og sætter sig godt til rette der.

Alle hvalpe er fantastisk nuttede, så se gerne på voksne hunde i racerne og fald for en af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

er både welsh og springer ikke hvad man ville betegne som ret over-middel aktive racer? det er umiddelbart min fornemmelse, selv om jeg ikke ved det store om spaniels. hvis jeg "bare" skulle have aktiv familiehund, og ikke ønskede at dyrke hverken hundesport eller jagt, ville jeg umiddelbart gå efter en "nemmere" race. spanielfolkene må endelig rette mig, hvis jeg er galt på den.

Jeg rettter lige mht. welsh'en :blink:

Mine welsh'er er de nemmeste hunde, jeg har haft (har haft en del racer), ud over én som havde det bedst som enehund (men han var også meget nem), Jeg ligger jævnligt med migræne, og de dage er det lufteture i haven, og ingen af dem har problemer med stille-dage, de er meget fører fikseret, hvilket bestemt er en fordel, når man skal træne, uanset om det er den ene eller anden slags træning. Et eksempel kan være, når vi tager rundt på hoteller og har hundene med, er det sjældent at det bliver opdaget, at de er med, de er stille og rolige på værelserne. Hvis vi er på besøg hos familie/venner, er de altid meget stille og "artige", så det er også en hund, man kan tage med overalt. Jeg tror at det er meget, hvad man gør sin hund til, der er selvfølgelig det genetiske ind over, og ikke alle eksemplarer er ens, men de er gode til at indpasse sig, efter den hverdag familien byder dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg rettter lige mht. welsh'en :blink:

Mine welsh'er er de nemmeste hunde, jeg har haft (har haft en del racer), ud over én som havde det bedst som enehund (men han var også meget nem), Jeg ligger jævnligt med migræne, og de dage er det lufteture i haven, og ingen af dem har problemer med stille-dage, de er meget fører fikseret, hvilket bestemt er en fordel, når man skal træne, uanset om det er den ene eller anden slags træning. Et eksempel kan være, når vi tager rundt på hoteller og har hundene med, er det sjældent at det bliver opdaget, at de er med, de er stille og rolige på værelserne. Hvis vi er på besøg hos familie/venner, er de altid meget stille og "artige", så det er også en hund, man kan tage med overalt. Jeg tror at det er meget, hvad man gør sin hund til, der er selvfølgelig det genetiske ind over, og ikke alle eksemplarer er ens, men de er gode til at indpasse sig, efter den hverdag familien byder dem.

Og jeg vil så lige stjæle Drentsches besvarelse til at korrigere omkring den engelske springer :-)

What she said gælder også for den engelske springer.

Mange ser kun den engelske springer, når den er udenfor eller når de er gæster i dens hjem og så forstår jeg godt hvorfor man får tanken om en aktiv hund.

Mine tøser giver maks gas, når de bliver sluppet af snoren og kommer du som gæst i mit hjem, vil du opleve to overstrømmende glade hunde, der så gerne vil dig, at de ikke kan rumme det, men ellers ligger de med alle 4 stænger i vejret på sofaen og er parate til nus på maven.

Jeg laver en brøkdel af hvad den gennemsnitlige bruger herinde med mine tøser og de er alligevel meget velafbalancerede.

Det er IKKE en race, der kan anbefales til en familie med børn, hvor der arbejdes fuldtid og ungerne skal transporteres frem og tilbage hver dag til arrangementer og vovse er efterladt derhjemme en stor del af døgnet.

Det er en hunderace, der skal være en del af familien og der skal være tid til hygge og socialt samvær med dem; om det så "bare" er at komme med ud og se lille Peters fodboldkamp fra sidelinien en lørdagformiddag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Ud fra jeres aktivitetsniveau vil jeg påstå i bør anskaffe en mere inaktiv race. I starten er de fleste klar på at løbe maraton med hunden(hvis den kræver det), men efter et-to år bliver det en plage for nogen at racen er så aktiv. Så se dig selv i øjnene og vær ærlig, vil du om 5 år gide at gå 2-3x30minutter HVER dag, også i sne og slud? Hvis ikke, så få en inaktiv race, ikke for din, men for hundens skyld. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvilke hunde kræver MINDRE end 2x30 min? Kan måske med min fordomsfulde uvidenhed komme i tanke om Skt. Bernhard og Basset?!

Og så lige Shii's atypiske husky, selvfølgelig:lol:

Basset - du aner ikke hvor aktiv en hund det er - den er lige så aktiv som beaglen for det er jo en hound :mrgreen:

Jeg kunne nemlig godt tænke mig en - men manden siger nej :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Beaglepack - det var dét jeg mente med min fordomsfulde uvidenhed:lol:

Men jeg kan virkelig ikke komme i tanke om andre så?! De Skt. Bernhard jeg kender er jævnt dovne, men findes der andre? Sorry for semi-OT!

:lol: - jo det kan jeg godt se

Det er jo netop derfor det er så svært at råde med hensyn til valg af hund. Det allerbedste er jo nok at man kiggede på nogle få racer man syntes om og så besøgte opdrættere, udstillinger mv og indhentede en masse viden - derefter kan man så begynde at kigge på fordele og ulemper og se hvor mange fordele der bliver tilbage. Ofte ender man op med en helt anden race, end man lige havde regnet med:-D

Link til indlæg
Del på andre sites