Hop til indhold

Hjælp angående race.

Gæst Mette7
 Share

Recommended Posts

Mette7, I skal selvfølgelig på udstilling Jeg ved ikke, hvor I bor, men der er en stor international udstilling for alle racer i Ballerup ved København d. 16-17 juni. Alle racer kan tilmeldes begge dage.

Så I kan nøjes med at komme den ene af dagene.

Bedømmelserne foregår først i de "små ringe" kl. 9-14, og om eftermiddagen kan man gense de bedste hunde i "store ring".

Der er også udstilling på Bornholm d. 1. juli, i Vejen 15-16 september, og i Herning 3-4 november.

Køb endelig et udstillingskatalog!!! Selv om det virker dyrt (sikkert 60-70 kr) og lidt kedeligt med lange lister med tusindvis af numre og hundenavne. For hver eneste udstillede hund er med i kataloget, med stambogsnummer og navn på ejer og opdrætter. I kan notere resultater i kataloget ved de hunde, I synes særlig om,---hvis I orker det... (det gjorde jeg ikke, da jeg var på udstilling for at vælge min første race for ca. 30 år siden:mrgreen:...) Når I så kommer hjem, så har I kataloget med en masse navne på opdrættere af alle mulige racer, som I måske kan få brug for at kontakte. Eller I kan google opdrætterne og finde deres hjemmesider.

---Når I har besluttet jer for race, og måske har fundet en opdrætter med hvalpe, så kan I bruge stambogsnumrene i kataloget til at chekke helbredsoplysninger og udstillingsresultater på "Hundeweb". Hvis melder jer ind i DKK kan I selv chekke, -ellers er der sikkert nogen her fra HF, der vil hjælpe jer med at skaffe oplysningerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Mette7

Tak alle sammen. Sætter pris på alt jeres hjælp :)

Angående udstillingerne og det, så ville jeg helt vildt gerne at jeg og mine børn kunne tage til en, men vi bor i midtjylland og der er derfor ret langt for os og jeg ved ikke om det er muligt at finde nogen tættere på os?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette7

Hvad med stamtavler som ikke er DKK. Er de ikke lige så gode? (noget jeg har sat og overvejet.) Der er jo mange hvor der medfører stamtavle, men som ikke er DKK stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med stamtavler som ikke er DKK. Er de ikke lige så gode? (noget jeg har sat og overvejet.) Der er jo mange hvor der medfører stamtavle, men som ikke er DKK stamtavle.

Hej og velkommen til :vinken:

Jeg er selv ny i alt det her hunde og stambogshalløj, men prøv evt. at læse lidt i denne tråd http://www.hunde-forum.dk/hunde-m-stamtavle/17850-dkk-vs-dru.html

Men mon ikke at nogen af de kloge kommer på banen også :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men får du hund fra udlandet er det jo også en tavle, hunden kan have:genert: Det var også derfor jeg skrev DRU og DDH efter (det er de eneste 2 andre, jeg lige kender)

Jeg spørger fordi jeg ikke ved det, så du er helt sikkert klogere end mig :-D Skulle bare lige forstå det helt :oops:

Sorry hvis det er OT (TS du siger bare fra!), men hvordan kan det være at ex. DRU og DDH ikke har ret mange racer???:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Sorry hvis det er OT (TS du siger bare fra!), men hvordan kan det være at ex. DRU og DDH ikke har ret mange racer???:vedikke:

En nærliggende tanke kunne være at ikke ret mange gider være medlemmer :mrgreen:

Til TS: Hvis du leder efter spaniels kan du også støde ind i DJR. Det er en udmærket forening i mine øjne, men vær OBS på at de avler jagthunde på egenskaber og det derfor er nogle fyrige sataner man får med sådan en tavle på ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spørger fordi jeg ikke ved det, så du er helt sikkert klogere end mig :-D Skulle bare lige forstå det helt :oops:

Jeg kender ikke så meget til dem, men jeg ved, at der går rygter om, at hunde i DRU er hunde, der ikke er fundet racetypiske i DKK. Eller opdrætter er smidt ud af DKK af en eller anden årsag.

Jeg var til en DRU udstilling i Køgehallerne for et par år siden. De hunde der var inde i ringen og skulle forestille at være samme race var SÅ forskellige. Aj jeg var målløs. Var med som fotograf for en veninde, der skulle udstille og "avlsgodkende" sin hanhund

Link til indlæg
Del på andre sites

I disse tider, hvor alle har computer og printer, kan enhver opdrætter faktisk sætte sig ned og lave en "stambog" til sine hvalpe. Og stambogen kan folk kalde næsten hvadsomhelst. Den kan være et ærligt forsøg på at fortælle om hvalpens forfædre, men den kan også være et broderi af forskønnelser. Og det er aldrig dokumenterede oplysninger. Kun oplysninger ud fra opdrætters umiddelbare viden.

Alle oplysninger i en stambog fra Dansk Kennelklub kan man selv kan gå ind og kontrollere på Nettet (Hundeweb).

Med hensyn til alle andre stambøger kan man evt. ringe til stambogsklubben (DRU, DDH, DHA eller hvadved jeg:vedikke:). Og hvis klubben ikke kan finde stambogsnummeret, så er det enten DEM der har rod i tingene, eller opdrætter..... Eller klubben kan være så ukendt, så køber får nummeret fra opdrætter:roll:. ---Man kan så vælge at sige nejtak til opdrætter.... Men det er altså slet ikke nemt at vende ryggen til og gå, når først man har set et kuld (næsten) rejseklare små hvalpe... Man forelsker sig... Uanset hvor fornuftstridigt, det er:hjerte:...

I de fleste tilfælde kommer forhåbentlig ikke til at betyde noget som helst. For de fleste stambøger ligger bare og samler støv i en skuffe.

Men hvis hvalpen får alvorlige helbredsproblemer, så er man bedre stillet juridisk, hvis hvalpen er en DKK-hvalp.

Og hvis man selv får lyst til at lade hunden få hvalpe, så er det hamrende vigtigt, at man kan garantere og dokumentere at hunden er genetisk sund og at den er af den race, som den ser ud til at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm
Hvilke hunde kræver MINDRE end 2x30 min? Kan måske med min fordomsfulde uvidenhed komme i tanke om Skt. Bernhard og Basset?!

Og så lige Shii's atypiske husky, selvfølgelig:lol:

Bulldogs og visse molos/kolos type hunde skulle vidst være ret dovne og inaktive. Min egen FB hvalp er endda tilfreds med 20-30 min aktivering om dagen :lol: dog får den lidt mere, men så sover den også betydeligt mere

Link til indlæg
Del på andre sites