Hop til indhold

MVA88
 Share

Recommended Posts

Gæst Valishia
Kære DKWiechert

Denne tråd er ikke lavet som en debat!

Og om hvad du mener, er en jagthund eller ej.

Jeg har spurgt til råds om, hvilken hund folk mente, kunne være god til vores nuværende hund - Hvilket du overhovedet ikke har været behjælpelig med indtil videre.

Du har kun været interesseret i at irettesætte og diskutere.

Hvis jeg mener, at der er for meget jagtdrift/jagthund over en Golden Retriever til os, må jeg så godt have den mening? TAK!

Jeg har set og kender en hulens masse labrador og Golden, der er jagthunde - Og ja, de er apporterende, ikke selvstændige jagere - men denne drift ønskes heller ikke i ny hund, da vores nuværende stresser, når andre hunde leger "hent pinden/bolden", hvilket i mine øjne er en jagt for hunden. At du så kalder det at please ejeren, er jo bare et andet ordvalg.

Hvis du ikke har andet at sige i denne tråd, og ikke kan komme med gode råd til en ny race, der vil passe til vores nuværende, så synes jeg, at vi skal lukke den her, tak.

Sov godt :shock:

Jeg synes egentlig DKW har fat i noget her. Han giver dig et råd om, at netop disse racer er rigtigt lækre at arbejde med, pga. et "jagtgen", men ikke noget jeg vil kalde dem en jagt hund for. Det er de samme racer jeg ville foreslå, da de lyder til at passe godt ind i det du ønsker. Han forklarer desuden godt, at det ikke er nok at bare kigge udstillinger, men også komme ud i træningsøjemed. Han har ikke kunne læse om din faglige kompetencer i hundeverdenen samt kendskab til andre hundeejere før sine indlæg, så det er velment som et godt råd. :mrgreen:

Nå men så tilbage til racerne...

Berneren - nej no go, ville jeg sige i jeres tilfælde. Den ville ikke passe ind i de krav, som du skriver. Tror faktisk også der går flere år, før i må begynde at gå længere ture med dem, da de ikke kan holde til det i ledende det første år til 1½... Det er en skøn race.

Jeg har noget familie med en lækker lab avlet til jagt, men det er jordens dejligste familie hund og hun jagter ikke selv på egen pote, hverken kat, ræv og hjort (som hun før er gået lige forbi til jægerens store ærgrelse :roll:). Hun er lyn hurtig i øverste til at lære tricks og så er hun ikke skrøbelig af sind (det sidste er lidt vigtigt, hvis i har en hund med knald på, tænker jeg). Men hvis denne race ikke er noget så...

Hmm jeg ville nok sådan alt i alt sige Golden...

Nu ejer jeg selv spidshund, men de er musejager med stort M! Så det er nok ikke racer for jer :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kære DKWiechert

Denne tråd er ikke lavet som en debat!

Og om hvad du mener, er en jagthund eller ej.

Jeg har spurgt til råds om, hvilken hund folk mente, kunne være god til vores nuværende hund - Hvilket du overhovedet ikke har været behjælpelig med indtil videre.

Du har kun været interesseret i at irettesætte og diskutere.

Hvis jeg mener, at der er for meget jagtdrift/jagthund over en Golden Retriever til os, må jeg så godt have den mening? TAK!

Jeg har set og kender en hulens masse labrador og Golden, der er jagthunde - Og ja, de er apporterende, ikke selvstændige jagere - men denne drift ønskes heller ikke i ny hund, da vores nuværende stresser, når andre hunde leger "hent pinden/bolden", hvilket i mine øjne er en jagt for hunden. At du så kalder det at please ejeren, er jo bare et andet ordvalg.

Hvis du ikke har andet at sige i denne tråd, og ikke kan komme med gode råd til en ny race, der vil passe til vores nuværende, så synes jeg, at vi skal lukke den her, tak.

Sov godt :shock:

Men han påpegede jo blot en konflikt i din liste over ønsker. Du ønsker dig en trænbar hund, og Golden (udstillingsvariant) var med på listen. Han påpeger så bare at jagtlinierne er mere trænbare. Det kan jeg ikke se noget galt i?

Men det lyder som om din hund har let til stress, så hvis det var mig, ville jeg se på hvem hendes bedste hundevenner er, og så vælge en af de racer - uanset min egen smag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære mva.

Det er skam heller ikke en debat jeg kører. Jeg påpeger en temmelig væsentlig konflikt i forhold til dét hvad du ønsker, og dét hvad du åbenbart bare overhovedet ikke er interesseret i at lytte til.

Med dit sidste indlæg in mente kan jeg så ikke forstå hvorfor der ovcerhovedet ér en golden på din liste, for dét du åbenbart vil have i en hund, får du jo ikke i nogen som helst retriever...............

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet
jeg er ikek helt enig.

Hvad bl.a. retrieverne angår er racerne, og særligt goldens og labber, så delte at der reelt set ikke er tale om "den samme hund" man vil kunne se og røre ved på en udstilling, kontra på markprøverne. Ligesom det absolut ikke er de samme mennesker og dermed også erfaringer og viden man får heller.

Jeg mener absolut ikke at udstillinger er et godt sted at starte, netop fordi visse racer er så delte at der faktisk er 2 forskellige verdener, 2 forskellige hunde så at sige.

Det var bedre om man gjorde lidt opsøgende arbejde istedet. Ud og have fat i folk direkte. Og gerne flere forskellige. Først herefter tage afsted på f.eks. udstilling og se, hvis det viser sig at det er dén slags hunde man er interesseret i. Eller derude hvor hundene bruges, hvis det viser sig at det er dén slags hunde man er interesseret i.

Som i den her tråd hvor man af én eller anden årsag åbenbart får kædet jagthund sammen med en hund der har høj jagtdrift. Hvilket så forklares at dét altså ikke er tilfældet, derimod får man en langt mere pleasende hund i en "jagthund". Jamen så må man jo tage ud og se på prøverne, og snakke med de folk man støder på derude, hvis man ikke vil tro på dét. Og herefter på udstilling og SÅ kan man sammenligne.

Hvis man startede på udstillingerne var man med stor sandsynlighed aldrig nået over i "den anden lejr" ;)

Jeg havde ikke set, at det var den vinkel du var inde på, da du skrev dit tidligere indlæg.

Jeg er enig i, at hvis man er ude efter en brugshund, som skal kunne noget bestemt - hyrde får, drive vildt, apportere, lave brugsarbejde osv., så er udstillingen måske ikke det mest hensigtsmæssige sted at tage hen. For ja, mange racer er netop delt i udstillingshunde og arbejdshunde - desværre. Jeg havde gerne set, at man havde gjort mere ud af at bruge hundene til det de er bygget til - også selvom man udstiller.

Er man til en brugshund, som skal kunne noget, ja så ville jeg helt klart også anbefale at tage ud på træningspladserne, til prøverne osv. For her kan man virkelig se, hvad hunden dur til.

MEN det er slet ikke der, hvor trådstarter vil hen, hvis jeg forstår hende rigtigt.

Hun ønsker sig i bund og grund en familiehund, som kan fungere. En hund der er trænbar (alm. hverdags træning) og som er god til at tilpasse sig.

Derfor synes jeg netop, at det var oplagt at tage på en udstilling for at "opdage" racer.

Der er ikke mange, der kender ALLE racer i DK og en udstilling viser som oftest de fleste af dem. Måske får man øjnene op for en ny race, som kunne være spændende at undersøge mere om :)

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

PrimaPet.dk - kvalitetsprodukter til kæledyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i, at hvis man er ude efter en brugshund, som skal kunne noget bestemt - hyrde får, drive vildt, apportere, lave brugsarbejde osv., så er udstillingen måske ikke det mest hensigtsmæssige sted at tage hen. For ja, mange racer er netop delt i udstillingshunde og arbejdshunde - desværre. Jeg havde gerne set, at man havde gjort mere ud af at bruge hundene til det de er bygget til - også selvom man udstiller.

Er man til en brugshund, som skal kunne noget, ja så ville jeg helt klart også anbefale at tage ud på træningspladserne, til prøverne osv. For her kan man virkelig se, hvad hunden dur til.

Er man til hunde der indeholder de egenskaber racen egentlig bør have, så er det dér man bør kigge.

Ikke kun hvis man vil have en hund der rent faktisk "du'r", i mangel af bedre ordlyd.

Og det bringer mig til dét her:

MEN det er slet ikke der, hvor trådstarter vil hen, hvis jeg forstår hende rigtigt.

Hun ønsker sig i bund og grund en familiehund, som kan fungere. En hund der er trænbar (alm. hverdags træning) og som er god til at tilpasse sig.

Prøv at stil op, på listeform, hvad trådstarter har skrevet hun ønsker hunden skal indeholde.

Det du kommer frem til, på listen, er præcis de egenskaber man avler efter, når man vil skabe en god apportør.

Let dresserbar, blødt sind, blidt væsen, eager to please, enormt tilpasningsdygtig, let at "tænde og slukke", tåler perioder uden aktiviteter i hverdagene osv osv.

Som jeg skrev helt til start, og i mange andre tråde også for den sags skyld, så er det netop en retrievers egenskaber som apporterende jagthund der samtidig giver en af de mest alsidige og "nemme" og omgængelige racer overhovedet. Det er retrievernes egenskaber som jagthunde der har gjort dem så velegnede til stort set alt man kan finde på.

Og vil man have de egenskaber, så vil jeg til hver en tid anbefale at starte andre steder end på udstillinger. For erfaringsmæssigt kommer nye retrieverejere sjældent længere ud og undersøge, hvis de starter dér.

SÅ vi er vist sådan set "Kun" delvist uenige. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære mva.

Det er skam heller ikke en debat jeg kører. Jeg påpeger en temmelig væsentlig konflikt i forhold til dét hvad du ønsker, og dét hvad du åbenbart bare overhovedet ikke er interesseret i at lytte til.

Med dit sidste indlæg in mente kan jeg så ikke forstå hvorfor der ovcerhovedet ér en golden på din liste, for dét du åbenbart vil have i en hund, får du jo ikke i nogen som helst retriever...............

Det har bare virket sådan :-)

Jeg søger netop råd, da jeg synes, at det er svært at finde en race, som ville kunne støtte op om vores nuværende.

Jeg er godt klar over, selvom du er uenig i dette, at udstilling linierne af Golden ikke lever op til de andre krav.

Men vores nuværende hund har haft det rigtig godt med labrador og Golden, som har været af udstillingslinierne. Hun bliver til gengæld snot forvirret/stresset over de apporterende hunde - Derfor har jeg valgt, at hvis det skulle være en Golden, så skulle det være af udstillingslinierne.

Prøv at stil op, på listeform, hvad trådstarter har skrevet hun ønsker hunden skal indeholde.

Det du kommer frem til, på listen, er præcis de egenskaber man avler efter, når man vil skabe en god apportør.

Let dresserbar, blødt sind, blidt væsen, eager to please, enormt tilpasningsdygtig, let at "tænde og slukke", tåler perioder uden aktiviteter i hverdagene osv osv.

Som jeg skrev helt til start, og i mange andre tråde også for den sags skyld, så er det netop en retrievers egenskaber som apporterende jagthund der samtidig giver en af de mest alsidige og "nemme" og omgængelige racer overhovedet. Det er retrievernes egenskaber som jagthunde der har gjort dem så velegnede til stort set alt man kan finde på.

Og vil man have de egenskaber, så vil jeg til hver en tid anbefale at starte andre steder end på udstillinger. For erfaringsmæssigt kommer nye retrieverejere sjældent længere ud og undersøge, hvis de starter dér.

Jeg er helt enig med dig i, at den apporterende jagthund passer rigtig godt på mine krav, men dette hjælper os bare ikke, hvis vores nuværende hund stresser over dette.

Den skal helst slet ikke tænde på noget, som bevæger sig. Hvilket jeg har hørt fra flere Eurasier ejere, at Eurasieren ikke gør.

Mit sidste indlæg med ønsker til en hund, var jo sat på Eurasieren.. Jeg synes, at den har rigtig mange positive egenskaber, som jeg listede op.

Men jeg kan liste positive ting ved næsten alle racer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men så tilbage til racerne...

Berneren - nej no go, ville jeg sige i jeres tilfælde. Den ville ikke passe ind i de krav, som du skriver. Tror faktisk også der går flere år, før i må begynde at gå længere ture med dem, da de ikke kan holde til det i ledende det første år til 1½... Det er en skøn race.

Jeg har noget familie med en lækker lab avlet til jagt, men det er jordens dejligste familie hund og hun jagter ikke selv på egen pote, hverken kat, ræv og hjort (som hun før er gået lige forbi til jægerens store ærgrelse :roll:). Hun er lyn hurtig i øverste til at lære tricks og så er hun ikke skrøbelig af sind (det sidste er lidt vigtigt, hvis i har en hund med knald på, tænker jeg). Men hvis denne race ikke er noget så...

Hmm jeg ville nok sådan alt i alt sige Golden...

Nu ejer jeg selv spidshund, men de er musejager med stort M! Så det er nok ikke racer for jer :hmm:

Ja, jeg har selv haft en labrador førhen og kender en masse.. Der er mange sider af denne race, som jeg ikke kan lide, så en labrador bliver det ikke :)

At den er musejager er en mindre detalje, hvis den passer til os på alle andre punkter. Det er det apporterende, der stresser vores nuværende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det lyder som om din hund har let til stress, så hvis det var mig, ville jeg se på hvem hendes bedste hundevenner er, og så vælge en af de racer - uanset min egen smag.

Det hjælper os overhovedet ikke, da hun aldrig har valgt nogle hunde efter deres race.

Der er en schæfer i det område, hvor vi går, og de to går direkte i flæsket på hinanden (den eneste hund hun gør sådan med).

Og så har vi en schæfer som nabo, som hun er fuldkommen forelsket i.

Og har mødt flere Golden og Labrador, som hun enten har gidet eller ikke gidet.. Og jeg kan ikke lure, hvad hun vælger dem på.

Så udfra legekammerater kan vi desværre ikke tage en beslutning.

Men ja, hun har stadig let ved at stresse op, men hun har også kun været her i et halvt år og haft det værste liv førhen.

Og det bliver hele tiden bedre og bedre, så forhåbentlig forsvinder det helt jo længere tid hun har haft et stabilt liv.

Derfor er det også meget vigtigt, at vi får en selvbevidst, selvsikker og rolig hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld men hvordan kan en apporterende hund stresse jeres anden hund? Hvis det er på grund af pinde- og boldkast i en uendelighed, så lad være med det.

Det er jo, når andre hunde leger det?

Hun er blevet slået på gaden, så når der sker en hurtig bevægelse (som der gør i et kast), så vil jeg gætte på, at det minder hende om at blive slået.

Og at den anden hund så farer afsted efter en genstand, og der bliver kastet igen, så kører hun helt op.

Derfor hjælper det ikke, at vi får en hund, som konstant vil apportere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er blevet slået på gaden, så når der sker en hurtig bevægelse (som der gør i et kast), så vil jeg gætte på, at det minder hende om at blive slået.

Og at den anden hund så farer afsted efter en genstand, og der bliver kastet igen, så kører hun helt op.

En hund vil ikke konstant apportere, det er noget man lærer den. Hvis jeres hund bliver stresset, når andre hunde render efter en bold, bør I holde jer væk fra de hunde.

Min egen hund elsker at rende efter en bold, men det får hun kun lov til, når vi træner. Efter veludført øvelse får hun bolden.

Efter min mening er det ikke godt at kaste bolde eller pinde til hunde, hvis der ikke er et formål. Hundene kan nemlig let blive stressede.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund vil ikke konstant apportere, det er noget man lærer den. Hvis jeres hund bliver stresset, når andre hunde render efter en bold, bør I holde jer væk fra de hunde.

Min egen hund elsker at rende efter en bold, men det får hun kun lov til, når vi træner. Efter veludført øvelse får hun bolden.

Efter min mening er det ikke godt at kaste bolde eller pinde til hunde, hvis der ikke er et formål. Hundene kan nemlig let blive stressede.

Jeg er helt enig :)

Men mange synes jo bare, at det er en nem måde at køre hunden træt på (tror de).

Vi arbejder hårdt med hende, så det er der skam styr på :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet
Er man til hunde der indeholder de egenskaber racen egentlig bør have, så er det dér man bør kigge.

Ikke kun hvis man vil have en hund der rent faktisk "du'r", i mangel af bedre ordlyd.

Og det bringer mig til dét her:

SÅ vi er vist sådan set "Kun" delvist uenige. :-D

Jeg acceptere skam, at vi ikke er enige - eller delvist enige :)

Man kan godt vende den lidt og sige, at de appoterende jagthunde måske er nemmere at stimulere end f.eks. en hyrdehund.

De færreste har får i baghaven, men de fleste har en bold.

Med den stimuli skaber du også en hund, som mentalt bliver aktiveret hele tiden og dermed også fungere bedre i dagligdagen.

Måske er det også en af grundene til at golden er så populære.

Jeg ser ofte velbehagede goldens som tøffer rundt med en avis i munden.

Jagtinstinket er for mig at se i nogle tilfælde begrænset, som f.eks. hos en border.

Derfor ville jeg absolut heller ikke avise, at en golden sagtens kunne passe ind i trådstarters familie.

Bare fordi det er en appoterende jagthund, er det ikke ens betydet med, at den har et højt jagtinstinkt. Den har blot et ønske om at bære genstande :)

Umiddelbart kunne jeg dog godt være over i en selskabshund.

Ved godt, at de ikke skal være for små, men de kan jo fås en god størrelse.

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt klar over, selvom du er uenig i dette, at udstilling linierne af Golden ikke lever op til de andre krav.

Men vores nuværende hund har haft det rigtig godt med labrador og Golden, som har været af udstillingslinierne. Hun bliver til gengæld snot forvirret/stresset over de apporterende hunde - Derfor har jeg valgt, at hvis det skulle være en Golden, så skulle det være af udstillingslinierne.

AT en hund render efter en pind eller en bold der er kastet, har intet, absolut intet med en apporterende jagthund at gøre.

Og hvis din nuværende hund ikk ekan tåle at andre hunde gør dét, så lad være med at kaste en pind eller en bold.

En lab eller en golden er født til at hente, bære og bringe. Med tryk på bære-delen af opgaven. Noget der, hvis man rent faktisk bruger hunden til jagt og markprøvearbejde, ganske enkelt ikke fungerer hvis hunden stresser op over det. Og hvis noget kan få en hund til at stresse op, så er det bold-leg. Men det er samtidig nemt at undgå, for man lader såmænd bare være med at lege boldlege med hunden.

Lær den at bære noget af indkøbene hjem, lær den at bære en øl ud til gæsterne når i sidder i haven, lær den at hente skoene til jer i baggangen, lær den at rydde bamser mv. op når i går og rydder op i huset. osv osv.

Men drop de boldlege, andet end til belønning på træningspladsen e.l. så får du heller ikek en hund der kører på 110% med tunnelsyn.

En retriever tænder hverken mere eller mindre på ting der bevæger sig, end andre hunde. Og der er ingen forskel om du tager en af jagtlinjer, eller en af udstillingslinjer.

Forskellen på de to avlsretninger er imidlertid, som allerede skrevet mange gange, at en ordentlig retriever avlet til dét sådan én faktisk er skabt til at gøre, er avlet til at være let dresserbar, blød af sind, eager to please (behagesyg/villig til at gå gennem ild og vand for dig/gentage opgaver du stiller den igen og igen og igen og igen... bare fordi det gør dig glad at den gør det og mege meget mere), tilpasningsdygtig, tolerere inaktive perioder, osv osv.

Hvis man avler efter udseende, hvad tror du så er blevet nedprioriteret? Udseendet eller brugsegenskaberne hvoraf jeg har nævnt et par stykker af ovenfor?

SOm jeg har skrevet flere gange i tråden indtil videre, så er dét hvad du lægger ud som værende "jagthund" eller "apportør" fuldstændig misforstået. No offense, men det ér det altså.

Og du får ikke mindre problemer med dé ting ved at vælge en af udstillingslinjer i stedet, for det er stadig apporterende jagthunde, og de ting du gerne vil undgå er et spørgsmål om dig og din håndtering af hunden/hvalpen, snarere end det er et spørgsmål om avlslinjer, eller til dels racer.

Og dét er nok værd at huske på, uanset hvilken hund du ender ud med at få.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan godt vende den lidt og sige, at de appoterende jagthunde måske er nemmere at stimulere end f.eks. en hyrdehund.

De færreste har får i baghaven, men de fleste har en bold.

Med den stimuli skaber du også en hund, som mentalt bliver aktiveret hele tiden og dermed også fungere bedre i dagligdagen.

Måske er det også en af grundene til at golden er så populære.

Jeg ser ofte velbehagede goldens som tøffer rundt med en avis i munden.

Der er ingen mental aktivering i at stæse ud efter en bold. Og det er bestemt ikke en måde jeg ville anbefale folk at aktivere deres retriever på heller, medmindre de sådan nogenlunde har styr på hvad de faktisk har gang i, for ellers ender du med rimelig sikkerhed med en temmelig stresset hund hvor indlæring = nul og niks, hvis du påtænker at træne på dén måde.

Jagtinstinket er for mig at se i nogle tilfælde begrænset, som f.eks. hos en border.

Ingen jagtinstinkt i en border????? :shock:

Hvad tror du det ér der får en hund til at hyrde da?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gentager lige, sådan for en god ordens skyld osv:

AT hente en bold der er blevet kastet, har intet med apportering at gøre. Det er ren leg, ikke andet.

Og at en lab eller en anden retriever ikk ekan lade være med at rende efter kastede ting, beror på førerfejl af format. Man kan jo ikke bruge en jagthund til noget, hvis den knaldapporterer og render i tide og utide. Det ville i værste fald ende med en skudt hund.

Så dén slags er, som også skrevet i tidligere indlæg: Førerfejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet
Der er ingen mental aktivering i at stæse ud efter en bold. Og det er bestemt ikke en måde jeg ville anbefale folk at aktivere deres retriever på heller, medmindre de sådan nogenlunde har styr på hvad de faktisk har gang i, for ellers ender du med rimelig sikkerhed med en temmelig stresset hund hvor indlæring = nul og niks, hvis du påtænker at træne på dén måde.

Jeg mente nu heller ikke, at de skulle rende efter en bold - men blot bære den :slem:

Kan godt se, at det kunne misforstås.

Ingen jagtinstinkt i en border????? :shock:

Hvad tror du det ér der får en hund til at hyrde da?

Igen en misforståelse (det indlæg blev vist skrevet lidt for hurtigt :???: )

Det jeg mente var, at mange goldens tildens til at løbe efter ting er begrænset (måske endda især hos udstillingslinerne) set i forhold til f.eks. en border!

Og altså ikke omvendt.

Igen beklager jeg, at jeg ikke var tydelig nok.

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har mødt et par eurasiere som bestemt ikke var gode med andre hunde af samme køn.

Okay, det har jeg nu oplevet med alle racer, men det handler vist mere om socialisering end noget andet.

Hvis man får en tæve hvalp ind, som vokser op sammen med en anden tæve, så kunne jeg ikke forestille mig, at det skulle blive et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hvis du har planer om en hvalp, skal du lige tænke på at det ikke er hvalpen som kommer til at støtte jeres voksne hund, men omvendt. Så hvis du skal have hund for hendes skyld, skal du vel have en voksen?

Ang. eurasier, hvad mener du med træning? De få eksemplarer jeg kender, synes bare det er fedt at være hund og lave hundeting (gå ture, snuse, grave, lege, tisse osv), træning er mest hygge tricks (som grib godbidden især) uden de store forventninger, lidt som du beskriver hende i har nu. Men det er måske forskelligt alt efter linierne, det skal jeg ikke kunne sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har planer om en hvalp, skal du lige tænke på at det ikke er hvalpen som kommer til at støtte jeres voksne hund, men omvendt. Så hvis du skal have hund for hendes skyld, skal du vel have en voksen?

Ang. eurasier, hvad mener du med træning? De få eksemplarer jeg kender, synes bare det er fedt at være hund og lave hundeting (gå ture, snuse, grave, lege, tisse osv), træning er mest hygge tricks (som grib godbidden især) uden de store forventninger, lidt som du beskriver hende i har nu. Men det er måske forskelligt alt efter linierne, det skal jeg ikke kunne sige.

Den voksne lærer bestemt ligeså meget af hvalpen :blink:

Og det har intet med opdragelse at gøre, det hun skal lære af hvalpen. Det er det selvsikre og "jeg indtager hele verden" attitude.

Det er bare at lære hunden de praktiske ting, de små sjove tricks og have det sjovt med hunden. Ikke noget på konkurrenceplan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Den voksne lærer bestemt ligeså meget af hvalpen :blink:

Og det har intet med opdragelse at gøre, det hun skal lære af hvalpen. Det er det selvsikre og "jeg indtager hele verden" attitude.

Det er bare at lære hunden de praktiske ting, de små sjove tricks og have det sjovt med hunden. Ikke noget på konkurrenceplan.

Ok. Herhjemme er det godt nok vores voksne som fører an. Ham på 1 år gør hvad den voksne gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Herhjemme er det godt nok vores voksne som fører an. Ham på 1 år gør hvad den voksne gør.

Enig med Buddha, herhjemme er det "alt hvad storesøster gør er det rigtige" idoldyrkelse... Det eneste tindspunkt den ikke holder er når den ældste gå i selvsving over børn (som hun er bange for)... det forstår den lille ikke, så hun ignorerer det bare... men indenfor matriklen der er det "monkey see, monkey do" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

Som både Buddha og Amocca siger, så er det "monkey see, monkey do"... Hvalpen vil se op til den store og følge den. Du kan så risikere, hvis det er en meget selvsikker hvalp, så vil den måske tryne den ældre, når de begge er voksne...

Men jeg tror desværre det oftere ender i, at du får 2 hunde lidt a la det samme eller at det ikke ændrer end disse på jeres gamle hund, da hun er som hun er.

Hvis det er manglende selvtillid og selvsikkerhed, så ville jeg da hellere anbefale at deltage i træning af forskellig slags...

Vores var meget følsom, usikker og manglede selvtillid, i dag tør hun da gå ud selv og tør sige fra over for andre hunde. Hun går også oprejst og ikke kuet. Så jeg tror nærmere det er at arbejde med den nuværende hund i stedet.

Som andre skriver, så anbefaler man ganske enkelt ikke bold lege uanset hvad, da det stresser de fleste hunde... Vores egen får lov at hente og bære rundt, men vi kaster aldrig mere end en gang, da hun kører op over det. Til gengæld træner jeg i haven med agility ting, som hun får mere og mere selvtillid gennem.

Jeg benytter også vasketøj til træning, hvor hun bærer sokker ind og får en godbid for det. Det hjælper hende i selvtilliden at arbejde på den måde. Desuden tager jeg alle konflikterne for hende. Træder imellem, hvis hun virker utryg eller ganskee enkelt afbryder leg, der bliver for voldsom.

Men det er bare min vinkel på situationen.

Tror en voksen hund vil gavne jer mere, da den usikre bedre kan se op til den. En hvalp vil hurtigere tage den voksnes opførsel til sig, måske ikke det hele, men sjældent vil den ældste lytte til den yngste...

Kan vel egentlig sammenlignes med os mennesker... Hvornår lytter man lige til nogen, der er yngre end en selv? Altså mange ældre personer finder hurtigere konflikter med yngre ledere end omvendt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites