Hop til indhold

Sporliner- godt råd

Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Jeg er jo storhader af sporliner, muligvis fordi jeg bare er komplet idiot til at føre sådan en uden at blive viklet ind eller få mine omgivelser viklet ind. Men jeg giver nu sporlinen skylden.

Nå men den langøret skal jo af og til steder med hen hvor han altså ikke må eller kan være løs. En flexline på 5 meter rækker ikke langt til vilddyret.

Jeg havde så en 10 meter lang nylon sporline og den har jeg været uvenner med lige siden jeg købte den. Den er livsfarlig, den vikler sig ind i alt, men falder over den, får brandsår, skal konstant hale den op og vikle hunden ud, den er umulig at holde når Teitur trækker så voldsomt og den er for tung til at sidde foran på hans haltisele, jeg kunne blive så rasende på den at jeg smed den på jorden og først hentede den senere og nej nej nej.

Men så fandt jeg på en genial ide synes jeg selv. Jeg købte en tynd let sporline på 5 meter. Magen til denne her, blot 5 meter 10 m Sporline grn

Den er så let at den fint kan sidde i hans halti sele uden at trække ham vinderskæv og gøre selen helt skæv og tynge den ned ad. Nå men 5 meter er jo ikke nok og den er i øvrigt elendig at holde i og man får nemt brandsår, så derfor tog jeg min gamle flexline som også er 5 meter og sætter så kabinehaget i håndtaget på sporlinen og vupti har jeg 10 meter.

Pga flexlinen hænger de 10 meter ikke og slasker ned i jorden og man bliver ikke så nemt viklet ind, møder man nogen kan man lynhurtig trække de 5 meter i flexlinen ind, det ville sige at der kun er 5 meter snor at holde styr på og ikke 10-15 meter der skal rulles ind og ud hele tiden.

I går blev den testet i åen, hvor Teitur desværre ikke fatter at han ikke skal svømme ind under trapperne og ramperne ned til åen, så med den gamle sporline vilkede han sig total ind og sad fast og man kunne ikke få ham ud, nu klipser jeg bare lige kabinehaget af som sidder i flexlinen og er fastgjort i sporlinen, sådan at han kan komme op med sine 5 meter line efter sig og på land kan jeg igen sætter flexlinen fast.

Det er simpelthen GENIALT.

Jeg brugte den på en times gåtur i plantagen i går og jeg blev ikke sur på den en eneste gang.

Så det er et godt råd til andre der hader sporliner. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for det gode råd - jeg er åbenbart også uvenner med min 10 meter sporline. Brugte den ellers i skoven da jeg synes den var super god, men så hang den pludselig fast i grene på jorden og både hund og jeg fik et hårdt ryk. Og ellers var hunden, skoven eller jeg viklet totalt ind :roll: ja ja - jeg er en tumpe.. og jeg turde ikke bare lade den ligge på jorden efter ham, for tænk nu HVIS han smuttede (det er jo grunden til at han går i line i første omgang), så skulle han altså ikke have 10 meter line at vikle sig ind i ude midt i skoven.. Så nej jeg ved det virkelig ikke...

Min nyeste opfindelse er min flexline og så på med et stykke elastiksnor mellem flex og halsbånd. Det er super fedt fordi hverken hund eller jeg ikke får de der hårde ryk når han løber frem. Han stopper nemlig ikke selvom han godt ved at snoren ikke er længere. Så det er alletiders hit her lige nu.

Ja det bedste vil jo være hvis den dumme teenagehund ville komme når man kalder, men det ser desværre ud til at have lange udsigter :( suk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Hvad så med os der både er uvenner med sporliner og flexliner :lol:

Så er der kun en udvej tilbage, træn indkald så intensiv at hunden kommer bare du tænker på at kalde på den og ignorere alle sure miner når du møder folk der ikke kan lide en løs hund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Mange tak for det gode råd - jeg er åbenbart også uvenner med min 10 meter sporline. Brugte den ellers i skoven da jeg synes den var super god, men så hang den pludselig fast i grene på jorden og både hund og jeg fik et hårdt ryk. Og ellers var hunden, skoven eller jeg viklet totalt ind :roll: ja ja - jeg er en tumpe.. og jeg turde ikke bare lade den ligge på jorden efter ham, for tænk nu HVIS han smuttede (det er jo grunden til at han går i line i første omgang), så skulle han altså ikke have 10 meter line at vikle sig ind i ude midt i skoven.. Så nej jeg ved det virkelig ikke...

Min nyeste opfindelse er min flexline og så på med et stykke elastiksnor mellem flex og halsbånd. Det er super fedt fordi hverken hund eller jeg ikke får de der hårde ryk når han løber frem. Han stopper nemlig ikke selvom han godt ved at snoren ikke er længere. Så det er alletiders hit her lige nu.

Ja det bedste vil jo være hvis den dumme teenagehund ville komme når man kalder, men det ser desværre ud til at have lange udsigter :( suk

Det med hårde ryk kender jeg desværre alt for godt. Jeg købte hurrtas elastik line, og den sætter jeg nogen gange og i mellem line og sele.

Jeg synes min opfindelse er god fordi den pga flexlinen ikke hænger og slasker og den vikler sig ikke så nemt ind og flexline håndtaget er langt bedre at holde ved.

Hvis du bruger sele ( det er nemlig ikke så godt for hunden at få den der elastik fornemmelse i halsbåndet har jeg hørt ) så kan du evt også købe hurrtas elastikline som er 1,80 og så sætte den i selen og i dens håndtag sætte flexlinen på, så har du knap 7 meter at gøre godt med ??

Grunden til jeg bruger en gammel flexline og ikke en ny, er at linenes kabinehage kommer til at slaske ned i jorden og det er hårdt ved den, så min helt nye flexline ville jeg ikke have ødelagt ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der kun en udvej tilbage, træn indkald så intensiv at hunden kommer bare du tænker på at kalde på den og ignorere alle sure miner når du møder folk der ikke kan lide en løs hund :lol:

Det sidste kan jeg ikke, for jeg er en af dem med de sure miner ;-) Det der er det mest frustrerende er, at den ene jo har 100% indkald, så den går løs... så irreterer det mig, at den lille jagtmaskine skal gå i snor... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Stella, der var lige noget der undrede mig, hvorfor har han Halti på, når han har sporline på? Er Halti ikke kun noget, man bruger ved "gå pænt" i kortere line? Bare lige en undren :hmm:

Jo en almindelig halti er da lige til at brække nakken på hunden hvis man bruger flexline eller sporline. Han har hellere ikke en haltigrime på, har skrevet haltisele, det er en halti SELE.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Det sidste kan jeg ikke, for jeg er en af dem med de sure miner ;-) Det der er det mest frustrerende er, at den ene jo har 100% indkald, så den går løs... så irreterer det mig, at den lille jagtmaskine skal gå i snor... :blink:

Nej det kan jeg godt se, så skal du jo selv gå og surmule hele tiden, det bliver da en træls tur :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites