Hop til indhold

Sådan undgår du HD


Siri
 Share

Recommended Posts

Du må faktisk - inden for rigtig mange racer - parre med D og E hofter... desværre! Reglerne blev ændret i januar i år - der er stadig enkelte specialklubber der ikke har forhandlet færdig med DKK, men for rigtig mange racer gælder de nye regler.
Hm... Det giver sgu ikke mening, hvis man forsøger at avle sunde hunde...

Altså, jeg kan forstå det, hvis hundens familie har fået lutter A-hofter, så er der nok ret stor sandsynlighed for hvalpene også får ret fine hofter.. Men personligt ville jeg nok ikke turde avle på en hund med så dårlig hoftestatus... Der må jo være en grund til, at den har fået sygdommen til at starte med... Og det behøver man da ikke avle videre på...

Ej, så er det alligevel bedre med reglen, som den var førhen :( Da brugte man da i det mindste ikke hunde med E-hofter...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Så må jeg jo næsten være helgraderet. Cassi har nemlig haft sådan en opvækst og samtidigt så har hendes mor et HD-index på 123,35(har selv status A) og faren har et index på 119(også status A). Det er vist fornuftigt(af hvad jeg kunne læse mig til).

 

Hendes kuldbror er lige blevet tjekket og han har HD:A AD:0 OCD: Fri... Og så vidt jeg kunne forstå på ejer af faren, så har den endnu til gode at et afkom ikke skulle have A på hofterne.

 

Alligevel er jeg ikke sikker på noget før jeg selv har fået tjekket prinsessen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må jeg jo næsten være helgraderet. Cassi har nemlig haft sådan en opvækst og samtidigt så har hendes mor et HD-index på 123,35(har selv status A) og faren har et index på 119(også status A). Det er vist fornuftigt(af hvad jeg kunne læse mig til).

 

Hendes kuldbror er lige blevet tjekket og han har HD:A AD:0 OCD: Fri... Og så vidt jeg kunne forstå på ejer af faren, så har den endnu til gode at et afkom ikke skulle have A på hofterne.

 

Alligevel er jeg ikke sikker på noget før jeg selv har fået tjekket prinsessen.

 

 

Barney har 8 søskende. 7 af dem er gået ud med A og 0, og OCD fri. Mor og far har begge HD index over 100. Moderen et godt stykke over, faderen på 106 tror jeg. Der er en enkelt C hofte ude i stamtavlen, men ellers ikke noget at komme efter.

Alligevel er Barney og en kuldbror gået ud med anmærkninger på albuerne. Meget mystisk, men måske ligger forklaringen i at man for flere generationer siden ikke tjekkede albuer.

Så derfor kan man som sagt aldrig vide sig sikker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Her lidt mere at læse Frslag till matsedel

20% er arveligt - resten miljø

 

Men dette fristiller jo på ingen måde opdrætterne. En hund skal som nævnt i indledningen TS link have en arvelig disposition for at udvikle HD. OM den så gør det har miljøet så indflydelse på! Som jeg forstår det- kan du med rette fodring og tilpas træning få en hund som er HD-fri men som stadig bærer på en arvelig disposition. Det er måske derfor de der uforståelige HD-afkom dukker op efter forældrer der tilsyneladende er fri

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

For 3 år siden gjorde jeg et større forskningsarbejde i HD da min søster schappendoes fik konstateret HD, en af mine venner Kevin Byskov bruger heldigvis meget af sin tid på sådan noget beregning og det er ham der har det helt stor overblik over det ny index og dens beregningsmuligheder

 

Bastian the Schapendoes | Agilitytræning

 

Schappendoes klubber nægtede at racen havde et problem, og jeg blev faktisk rygende uvenner med de flest i den klub. De kastede straks i ringen at HD kun havde en arvbarhed på 30 % og derfor er HD undersøgelser ubrugelige.

 

Da Bastians mor (min søster schappendoes mor) så var blevet parret igen, fik opdrætteren alligevel lidt dårlig smag i munden og fotograferede moderen, den havde så D hofter, men en abort var for sent, så den fik hvalpene. Opdrætteren fik stambog på hvalpene omend der står i racens regler at der ikke må avles på D/E hofter (hvis du ved de har det) Opdrætteren har så endda beholdt en og håbede på at kunne bruge den i avl:damn:Den fik hun dog fotograferet først og den havde så også D hofter.

 

Så selvom jeg godt ved der findes mange fine undersøgelser også videre, så giver jeg altid genitik skylden, for jeg har mødt opdrætterverdenen på den hårde måde og hvis det kan give miljø skylden så gør de det. Min søster var jo ødelagt over at hun havde ødelagt en hund ved sådan at behandle den dårligt i opvækst perioden, men der kom lidt mere vished for hvorfor det blev som det gjorde. Jeg er sikker min søster kunne ikke have gjort noget anderledes med Bastian der havde forandres hans status til det bedre. Hun gjorde alt efter forskrifterne men mødte en skruppeløs opdrætter

Link til indlæg
Del på andre sites

jo AD er i albuerne og HD er i hofterne... Men det er jo begge ledproblemer (ledet der ikke er optimalt) og skal behandles på samme måde, tages hensyn til på samme måde under opvækst osv. Ja et AD index vil også være super fint, og bare OCD blev et krav at tjekke ved retrievere (som efterhånden bøvler en del med det også).

 

Den eneste forskel på AD og HD er at hunden bedre kan opbygge musker i bagpartiet, plus at den jo ikke får stød osv op i bagbenene på samme måde som i forbenene når den springer, plus at det meste af vægten ligger på forbenene, gør at hunden som regel kan klare sig bedre med HD end med AD.

 

Men jo det er selvfølgelig to forskellige ting - i min verden er det bare lidt det samme, da jeg synes det minder så meget om hinanden. Måske tager jeg fejl...

Link til indlæg
Del på andre sites

For 3 år siden gjorde jeg et større forskningsarbejde i HD da min søster schappendoes fik konstateret HD, en af mine venner Kevin Byskov bruger heldigvis meget af sin tid på sådan noget beregning og det er ham der har det helt stor overblik over det ny index og dens beregningsmuligheder

 

Bastian the Schapendoes | Agilitytræning

 

Schappendoes klubber nægtede at racen havde et problem, og jeg blev faktisk rygende uvenner med de flest i den klub. De kastede straks i ringen at HD kun havde en arvbarhed på 30 % og derfor er HD undersøgelser ubrugelige.

 

Da Bastians mor (min søster schappendoes mor) så var blevet parret igen, fik opdrætteren alligevel lidt dårlig smag i munden og fotograferede moderen, den havde så D hofter, men en abort var for sent, så den fik hvalpene. Opdrætteren fik stambog på hvalpene omend der står i racens regler at der ikke må avles på D/E hofter (hvis du ved de har det) Opdrætteren har så endda beholdt en og håbede på at kunne bruge den i avl:damn:Den fik hun dog fotograferet først og den havde så også D hofter.

 

Så selvom jeg godt ved der findes mange fine undersøgelser også videre, så giver jeg altid genitik skylden, for jeg har mødt opdrætterverdenen på den hårde måde og hvis det kan give miljø skylden så gør de det. Min søster var jo ødelagt over at hun havde ødelagt en hund ved sådan at behandle den dårligt i opvækst perioden, men der kom lidt mere vished for hvorfor det blev som det gjorde. Jeg er sikker min søster kunne ikke have gjort noget anderledes med Bastian der havde forandres hans status til det bedre. Hun gjorde alt efter forskrifterne men mødte en skruppeløs opdrætter

 

Jeg er meget enig med dig. Har set hunde som har levet af skodfoder, fået alt for meget motion osv. og er helt fine i leddene. Mens jeg så har oplevet hunde hvor der er blevet gjort alt det bedste og de har fået dårlige led (har nu selv ejet 2 stk.). Jeg tror også det er genetik. Selvfølgelig tror jeg du kan fremprovokere det hvis du belaster din unge hund hårdt og DEN I FORVEJEN er genetisk betinget. Men har den anlæg til det, så vil det nok udvikle sig lige gyldig hvad. Det er i hvert fald min erfaring/overbevisning.

 

Og skrækkeligt at opdrættere ikke er mere opmærksomme.. Eller at Kennel klubben ikke er opmærksom på de sygdomme som træder mere og mere frem indenfor racerne og strammer op i stedet for at slække på reglerne (hvorfor var det nu lige de gjorde det?). Eks. så siger min dyrlæge at flere og flere små racer som mops, cavelier, bomuldshund (kan ikke huske hvad den hedder) osv. er begyndt at bøvle meget med HD. Så tænker jeg at det da er med at få det stoppet inden det virkelig spreder sig i racen som det har gjort indenfor retriever. Ville ønske at det var et krav at retrieveren også skulle tjekkes for OCD, da flere og flere retrievere også bøvler med det..

Og så stå ved det - ejner hunden sig ikke til avl så hold den ude af avlsprogrammet. Men ja, det er så bare min holdning og om det overhovedet kan lade sig gøre i praksis ved jeg ikke. Men forstår ikke helt ideen i at bruge "næsten - gode - nok - hunde" i avlen. Hvorfor ikke bare bruge dem som lever fuldt ud op til kvaliteten? (hvis altså der er nok individer til at det er muligt).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Men den mest interessante myteaflivning er den med fodring og vækst. Jeg har aldrig forstået den der med at at store racer skal "underernæres" så de vokser langsommere for at undgå HD - det kunne jeg da ikke finde på at gøre med mine børn - børn og dyr i vækst skal da have adgang til bedst og flest mulige vigtige næringsstoffer til at bygge deres krop af . Nej ingen skal være overvægtige.

Jeg fik anbefalet at regulere Frosties foder, den gang hun var lille (i 2003/2004), og gjorde det også. Men det gik altså ud på at i de perioder hvor hun begyndte at "vokse skævt" fik hun blandet voksenfoder i sit hvalpefoder. Det fik hun så måske i 1-2-3 dage, så begyndte hun faktisk at se harmonisk ud igen, og fik så kun hvalpefoder igen. Hun fik også tidligt blandet hvalpe-/voksenfoder, først 3/4+1/4, så 1/2+1/2 osv. Jeg kan ikke huske det helt men mener at hun kom på 100% voksenfoder som 9 måneder. Hun var på ingen tidspunkter noget der lignede underernæret, og endte med at være en stor tæve med fine kraftige knogler, og med A-hofter og 0-albuer. Iso voksede aldrig rigtig uharmonisk, så hun har fået hvalpefoder hele vejen igennem. Hun er så ikke fotograferet endnu, men bli'r snart... :oops:

 

 

Så må jeg jo næsten være helgraderet. Cassi har nemlig haft sådan en opvækst og samtidigt så har hendes mor et HD-index på 123,35(har selv status A) og faren har et index på 119(også status A). Det er vist fornuftigt(af hvad jeg kunne læse mig til).

 

Hendes kuldbror er lige blevet tjekket og han har HD:A AD:0 OCD: Fri... Og så vidt jeg kunne forstå på ejer af faren, så har den endnu til gode at et afkom ikke skulle have A på hofterne.

 

Alligevel er jeg ikke sikker på noget før jeg selv har fået tjekket prinsessen.

Altså det med index... Det kan være et godt redskab, men det er jo meget afhængigt at hvor mange afkom/slægtninge der er fotograferet, det skal man lige huske. Har en tæve fået 20 hvalpe, og kun 3 er fotograferet, så siger indexet jo alligevel ikke rigtig noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt kan jeg ikke bruge pågældende artikel til så meget.

 

For hvad er hurtigt vækst? Hurtigt normal-vækst for racen - eller unormal hurtig vækst for racen (som eksempelvis en berner, der tager 2 kg på ugentligt i stedet for 1-1,5kg). Og hvad er moderat motion? Der står bare dagligt :vedikke: Er det små, korte ture ala "du må gå det antal minutter, som hvalpen er gammel i uger", eller må du gå længere ture på 1-2 timer med den unge hvalpe?

 

Trapperne er tilgengæld en spændende del... Der hedder det jo ellers normalt, at de først må gå på dem som 1-årige. Jeg vil nu nok fortsat vente til min hund er ½år.

 

Jeg har levet nogenlunde op til forskrifterne. Passet på med lange gåture i line, slappet mere af med gåture, hvor han var løs. Holdt ham fra trapper og voldsomt kuperet terræn.

 

Opdrætter havde tre lave trappetrin på sin terrasse, dem kan han have hoppet lidt for meget op af.

 

Vi er endt ud med D/E-hofter. De er(/var?) så "kun" løse. Umiddelbart tror jeg, at det er et 100% genetisk problem for Møffes vedkommende (hans kuld har desværre ikke de bedste resultater generelt :-( ). Havde jeg så ikke givet ham en nogenlunde fornuftig opvækst, så havde hofterne nok set slidte ud allerede da han var 1 år.

 

En berner vi kender af fornuftige linier har tilgengæld været stærkt overvægtig som hvalpe og været med på kilomterlange ture allerede som lille. Han har A/B-hofter.

 

Så jeg er helt klart på, at det er genetisk betinget - men at graden afhænger af de faktorer, som artiklen løseligt beskriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, og så skal jeg lige skrive at jeg er ret enig med Spilop mht. HD... Tror at genetiken har mest at sige. Har hunden anlægget, så kan miljø sikkert påvirke i hvilken grad HD'en ender med at bli', men genetiken må da afgøre om hunden får HD eller ej.[/quote

Artiklen skriver:

"Hofteledsdysplasi (HD) er en genetisk betinget sygdom hos hunde, som også findes hos flere andre arter.

Hunde er ikke født med HD, men genetisk disponerede hvalpe kan udvikle sygdommen i forskellig sværhedsgrad. Hvor tidligt hunden får symptomer på sygdommen og hvor længe den lever, afhænger af graden af HD"

 

Som jeg forstår det af den efterfølgende tekst og andre tekster så er miljø(inkl fodring) som afgør om den genetiske disp kommer til udtryk

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik anbefalet at regulere Frosties foder, den gang hun var lille (i 2003/2004), og gjorde det også. Men det gik altså ud på at i de perioder hvor hun begyndte at "vokse skævt" fik hun blandet voksenfoder i sit hvalpefoder. Det fik hun så måske i 1-2-3 dage, så begyndte hun faktisk at se harmonisk ud igen, og fik så kun hvalpefoder igen. Hun fik også tidligt blandet hvalpe-/voksenfoder, først 3/4+1/4, så 1/2+1/2 osv. Jeg kan ikke huske det helt men mener at hun kom på 100% voksenfoder som 9 måneder. Hun var på ingen tidspunkter noget der lignede underernæret, og endte med at være en stor tæve med fine kraftige knogler, og med A-hofter og 0-albuer. Iso voksede aldrig rigtig uharmonisk, så hun har fået hvalpefoder hele vejen igennem. Hun er så ikke fotograferet endnu, men bli'r snart... :oops:

 

 

 

Jeg har prøvet at fodre 4 riesenhvalpe op på hvalpefoder for store racer (royal canin/ Hills oa) og så den sidste Lakrids som har kørt på voksenfoder fra 8uger. Alle andre i Lakridskuldet har vi fulgt og de er fodret på RC hvalp og Lakrids er den hund vi har haft som har vokset mest harmonsik og været pænest i pels af hele kuldet (og også i forhold til vores erfaringer med tidligere hvalpe) Vi har suppleret fodret med fløde, smør, ben og æg (ikke det hele hver dag)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke rigtigt på artiklen. Når man forsker, vil man altid komme ud for forskellige ting, og ud fra de ting, kan man slutte en sammenhæng. Det kan godt være at der er en sammenhæng for netop DE hunde der var med i dette studie, men det betyder ikke, at det gælder for en anden gruppe hunde.

Så man må gøre med forskning, som man gør med alt andet. Hold flere forskellige studier op mod hinanden. Jo flere hunde, der er med i forsøget, jo nærmere kan man komme på et estimeret kvalificeret svar.

For mig personligt, er 100 hunde slet ikke nok!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Som skrevet tidligere, så har Okay levet efter alle forskrifter og han har D/E hofter, det samme med min søster Bastian. Ikke fordi jeg vil virke hellige eller urealistisk, men jeg ved på bunden af mit hjerte at intet kunne være gjordt for at forandre disse hundes status til det bedre.

 

Jeg har haft omkring 10 hundehvalpe som er vokset op her uden problem (ved godt at man kan sige at de så ikke har været disponeret for det) Jeg har overtaget 8 hunde hvor af de fleste har dårlige aner og fået skidt opvækst betingelser, intet i vejen med nogle af dem. Kanvas min golden retriever (har haft de samme opvækst betingelser som min cocker Okay) Har 2 brødre med E hofter og heraf et temmeligt dårligt index, men på trods af dette kommer han ud med B.

 

Jeg har 180 hunde til at gå herude til træning i ugen, jeg ser mangt og meget, pt. har jeg 2 Sankt Bernard til at gå her, som jeg allerede da de var 8 uger var temmelig sikker på de havde bøvl i hofterne, nu er de 4 mdr, og det ser stadig dårligt ud, og jeg gruer for dem

 

Jeg har desværre haft samme oplevelse med 2 berner senner af 2 forskellige kuld, og de har begge være aflivet inden de blev 2. Allerede som 8 uger så de ringe ud på bagparten.

 

Jeg tror til en vis grad på at vi kan udsætte vores hvalpe for noget der er så ekstremt, at de får HD, men jeg tror desværre også at for nogle er hd så slem, at ligegyldigt hvad du går, så får denne hund hd.

 

Barney fik jeg som stor hvalp, han var så fejlernæret at han ingen emalje havde på sine tænder. Da jeg fik ham fotograferet, så havde han 0 og A, ham skulle jeg nok have brugt noget mere i avl, han må da ihvertefald have gode knogler

 

I forhold til alle de undersøgelser der laves om menneskelig ernæring, så konstatere de 1 år hvor fantastisk koget frikadeller er, og det næste år, så er det så ikke så fantastisk længere.

 

Det bliver helt vildt godt når de finder genet for HD, så vi kan lave en DNA test og se hvem der er bære og ikke bære og indtil da, må vi følge vores overbevisning og kigge ind af, for at se på hvad vi kan gøre anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke rigtigt på artiklen. Når man forsker, vil man altid komme ud for forskellige ting, og ud fra de ting, kan man slutte en sammenhæng. Det kan godt være at der er en sammenhæng for netop DE hunde der var med i dette studie, men det betyder ikke, at det gælder for en anden gruppe hunde.

Så man må gøre med forskning, som man gør med alt andet. Hold flere forskellige studier op mod hinanden. Jo flere hunde, der er med i forsøget, jo nærmere kan man komme på et estimeret kvalificeret svar.

For mig personligt, er 100 hunde slet ikke nok!

 

Det var så 500 hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som skrevet tidligere, så har Okay levet efter alle forskrifter og han har D/E hofter, det samme med min søster Bastian. Ikke fordi jeg vil virke hellige eller urealistisk, men jeg ved på bunden af mit hjerte at intet kunne være gjordt for at forandre disse hundes status til det bedre.

 

Jeg har haft omkring 10 hundehvalpe som er vokset op her uden problem (ved godt at man kan sige at de så ikke har været disponeret for det) Jeg har overtaget 8 hunde hvor af de fleste har dårlige aner og fået skidt opvækst betingelser, intet i vejen med nogle af dem. Kanvas min golden retriever (har haft de samme opvækst betingelser som min cocker Okay) Har 2 brødre med E hofter og heraf et temmeligt dårligt index, men på trods af dette kommer han ud med B.

 

Jeg har 180 hunde til at gå herude til træning i ugen, jeg ser mangt og meget, pt. har jeg 2 Sankt Bernard til at gå her, som jeg allerede da de var 8 uger var temmelig sikker på de havde bøvl i hofterne, nu er de 4 mdr, og det ser stadig dårligt ud, og jeg gruer for dem

 

Jeg har desværre haft samme oplevelse med 2 berner senner af 2 forskellige kuld, og de har begge være aflivet inden de blev 2. Allerede som 8 uger så de ringe ud på bagparten.

 

Jeg tror til en vis grad på at vi kan udsætte vores hvalpe for noget der er så ekstremt, at de får HD, men jeg tror desværre også at for nogle er hd så slem, at ligegyldigt hvad du går, så får denne hund hd.

 

Barney fik jeg som stor hvalp, han var så fejlernæret at han ingen emalje havde på sine tænder. Da jeg fik ham fotograferet, så havde han 0 og A, ham skulle jeg nok have brugt noget mere i avl, han må da ihvertefald have gode knogler

 

I forhold til alle de undersøgelser der laves om menneskelig ernæring, så konstatere de 1 år hvor fantastisk koget frikadeller er, og det næste år, så er det så ikke så fantastisk længere.

 

Det bliver helt vildt godt når de finder genet for HD, så vi kan lave en DNA test og se hvem der er bære og ikke bære og indtil da, må vi følge vores overbevisning og kigge ind af, for at se på hvad vi kan gøre anderledes.

 

Hvordan kunne du "se HD'en" på de hvalpe, du har haft inde? Jeg har set en del hvalpe efterhånden, men desværre måttet se mig ude af stand til at se noget sådan (eller også har jeg bare været heldig ikke at have set nogle).

 

Er derudover fuldstændig enig i dine betragtninger ang. arv og miljø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tager jeg det jo heller ikke for mere end et indeks og det var mest sagt i spøg. Prinsessen skal tjekkes igennem så snart finanserne er til det. Jeg afventer stadig(noget utålmodigt) min sag bliver afgjort hos LG og jeg dermed kan får de god 2½ måneds løn udbetalt som jeg mangler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tager jeg det jo heller ikke for mere end et indeks og det var mest sagt i spøg. Prinsessen skal tjekkes igennem så snart finanserne er til det. Jeg afventer stadig(noget utålmodigt) min sag bliver afgjort hos LG og jeg dermed kan får de god 2½ måneds løn udbetalt som jeg mangler.

 

Sorry for OT

LG er ufattelig langsomme i øjeblikket. Jeg har med dem at gøre dagligt i mit arbejde, og p.t. siger jeg 3-4 måneder til medlemmerne.

Har du ikke en fagforening, som kan lægge lønnen ud for dig?? Det gør vi da for vores medlemmer.

 

Og tilbage til emnet.

 

Hvis det kun er miljø, der gælder, så burde jeg have 4 gode hofte herhjemme og ikke kun 3.

Jeg har gjort stort set det samme med dem begge to; dog har Maggie lov til at gå på trappen 2 gange om dagen (op om aftenen og ned om morgenen) siden hun var omkring 6 måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Hvordan kunne du "se HD'en" på de hvalpe, du har haft inde? Jeg har set en del hvalpe efterhånden, men desværre måttet se mig ude af stand til at se noget sådan (eller også har jeg bare været heldig ikke at have set nogle).

 

Er derudover fuldstændig enig i dine betragtninger ang. arv og miljø.

 

Tror så ikke du har set nogle

 

De sejler. Jeg skal optage dem en dag, tror ikke du ville være i tvivl

 

Okay kunne jeg ikke se noget på, han har så haft hoften til at gå ud af led 6-7 gange på højre fra han var 5-12 mdr. Så jeg var helt sikker på han ikke var i orden. Han skreg f.eks i en vending ville ikke gå i 3-4 dage og både dyrlægen og jeg var rimelig sikker på at det var pga hd.

 

Okayhd.jpg

 

 

 

Okay har 1/5 del af kuglen inden i skålen og derfor har den temmeligt nemt ved at subluxsere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry for OT

LG er ufattelig langsomme i øjeblikket. Jeg har med dem at gøre dagligt i mit arbejde, og p.t. siger jeg 3-4 måneder til medlemmerne.

Har du ikke en fagforening, som kan lægge lønnen ud for dig?? Det gør vi da for vores medlemmer.

 

Og tilbage til emnet.

 

Hvis det kun er miljø, der gælder, så burde jeg have 4 gode hofte herhjemme og ikke kun 3.

Jeg har gjort stort set det samme med dem begge to; dog har Maggie lov til at gå på trappen 2 gange om dagen (op om aftenen og ned om morgenen) siden hun var omkring 6 måneder.

 

Det er min A-kasse der kører sagen og lige nu er jeg glad for at de betaler det der svarer til dagpengesatsen(Min opsigelsesperiode er resten af denne måned med). Ellers ved jeg ikke hvad jeg havde gjort. Den manglende løn må komme når den kommer. De startede med at behandle den i slutningen af marts, så der burde snart ske noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er min A-kasse der kører sagen og lige nu er jeg glad for at de betaler det der svarer til dagpengesatsen(Min opsigelsesperiode er resten af denne måned med). Ellers ved jeg ikke hvad jeg havde gjort. Den manglende løn må komme når den kommer. De startede med at behandle den i slutningen af marts, så der burde snart ske noget.

 

Vi plejer at lægge ca. 80% ud, fordi LG ikke burde skattefradraget, så udbetalingen bliver lidt lavere end den almindelige lønudbetaling.

 

Jeg har lige fået sidste afregning på en sag, som jeg sendte ind i NOVEMBER

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Spilop skriver , kan mistanken om dårlige hofter komme meget tidligt i hvalpens udvikling. Jeg har adskillige gange sagt til hvalpeejere, oftest med hvalpe over 6 mdr,og af store racer, at de skulle tale med dr dyr om deres hunds bevægelser.Og desværre har jeg haft ret hver gang, de havde medfødt svær HD.

Måske er det min fortid med heste , der spiller ind i vurdering af et bevægelsesmønster, men når man har set rigtig mange racer i bevægelse , så ser man ,når en falder voldsomt ved siden af.

Men for år siden havde jeg selv en cockerhvalp, der fik HD = D eller E, og da så jeg ingen advarsler i opvæksten. Jeg overtog hendes kuldsøster ved dødsfald og hun havde samme dårlige resultat. De var begge superenergiske og ingen ville drømme om ,at HD billeder så elendige ud. Desværre blev de ikke særlig gamle , hvordan det kunne havde udviklet sig senere, ved jeg ikke. Begge havde tillige en temperamentbrist, så aflivning var uundgåelig inden de 4 år og videreformidling turde jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror så ikke du har set nogle

 

De sejler. Jeg skal optage dem en dag, tror ikke du ville være i tvivl

 

Okay kunne jeg ikke se noget på, han har så haft hoften til at gå ud af led 6-7 gange på højre fra han var 5-12 mdr. Så jeg var helt sikker på han ikke var i orden. Han skreg f.eks i en vending ville ikke gå i 3-4 dage og både dyrlægen og jeg var rimelig sikker på at det var pga hd.

 

[ATTACH=CONFIG]86105[/ATTACH]

 

 

 

Okay har 1/5 del af kuglen inden i skålen og derfor har den temmeligt nemt ved at subluxsere.

 

Men han har ikke noget slid på hofteleddet, har han? Forgive me, er hammer dårlig til at se det, men det ligner umiskendeligt mine HD-billeder af Møffe, da han var 1 år gammel. Claus Sloth sagde klart og tydeligt, at de var meget løse - men der var ingen skader på, endnu i hvert fald. Han nævnte dog intet om luxation og det er heller ikke noget, vi har oplevet.

 

2-3 gange i Møffes opvækst har han rejst sig og skreget, det er det eneste tegn jeg har haft på HD - ingen efterfølgene halten. Det er aldrig kommet efter han fyldte 1 år, så om de løse hofter lå til grund for det, ved jeg ikke.

 

Jeg vil være rigtig glad for video med en HD-hvalp!

 

Det her var Møffes hofter:

Claus Sloth2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...