Hop til indhold

Racefanatikker eller hvad????


Ulla H
 Share

Recommended Posts

Gæst Spilop
. Jeg er også ret fanatisk med de kortsnudede og rynkede hunde og dømmer folk, der bare vælge en hund, som bærer sygdomme med sig, så ja, jeg er nok jævnt fanatisk.

 

Enig. Jeg magter ikke avl på hunde der ikke kan føde selv, parre selv, som ikke kan trække vejret en varm sommerdag og som skal pudres i alt muligt for ikke at få svamp i rynkerne. Jo så du har ganske ret jeg er fanatisk og ikke kun racistisk

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 84
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Iben B

Nu synes jeg der er meget stor forskel på at mene at en hund ikke er noget værd som brugshund eller om den ikke er noget værd overhovedet.

Jeg har da også mødt folk der synes at deres race er den eneste der rigtig kan sparke røv til en given opgave - men det er ikke det samme som at de synes at alle andre hunde ingen eksistensberettigelse har, eller at en sofahund ikke kan være sød.

 

I Sverige boede jeg i et område der tilhørte et stort gods. Vildtplejen og jagten var virkelig vigtige bestanddele i at drive godset. De mennesker havde ingen tid til hunde der ikke magtede opgaven - og det synes jeg egentlig er fair nok. Deres hunde var en vigtig bestanddel af deres arbejdsdag, og hvis de hunde ikke kunne arbejde - ja, så måtte de til et andet hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Nu synes jeg der er meget stor forskel på at mene at en hund ikke er noget værd som brugshund eller om den ikke er noget værd overhovedet.

Jeg har da også mødt folk der synes at deres race er den eneste der rigtig kan sparke røv til en given opgave - men det er ikke det samme som at de synes at alle andre hunde ingen eksistensberettigelse har, eller at en sofahund ikke kan være sød.

 

I Sverige boede jeg i et område der tilhørte et stort gods. Vildtplejen og jagten var virkelig vigtige bestanddele i at drive godset. De mennesker havde ingen tid til hunde der ikke magtede opgaven - og det synes jeg egentlig er fair nok. Deres hunde var en vigtig bestanddel af deres arbejdsdag, og hvis de hunde ikke kunne arbejde - ja, så måtte de til et andet hjem.

 

Når hunde er et arbejdsredskab, så skal de fungere, sådan er det. Så skytter og hyrder er afhængige af deres hunde på et plan vi andre ikke kan forstå. Det svare vel lidt til at have en traktor som landmand, skal fungere.

 

Sådan har jeg ikke hunde, men kan ikke foragtes af dette. Hunde der bruges til at arbejde i 8 timer om dagen, har det set med mine øjne som regl bedre en hr. og fru. Jensen sid på puden i vinduet hund.

 

Jeg har brugshunde af brugshundelinjer fordi jeg gerne vil arbejde og træne med mine hunde, men de får nu lov at blive boede selvom de f.eks får konstateret svær H-D, selvfølelig køber jeg ikke en golden af showlinjer når jeg nu vil markprøver/jagt og intet andet, jeg kan dog godt få ondt af folk der kæmper længe og inderligt for at få dem til at apportere f.eks, jeg mener ikke deres hunde er mindre værd, men at de mennesker måske har købt den forkerte hund til opgaven, og det synes jeg er synd

 

Jeg synes f.eks ikke showspaniel gør det særligt godt på markprøver, og nogle gange "tæer krummende dårligt", men jeg synes det er de smukkeste dyr i hele verden, og får sikkert en igen når jeg tempoer lidt ned.

 

Jeg synes også det er synd for f.eks retriever at der bliver lagt så stor vægt på udseende i DKK og synes helt klart det er andre ting der burde vægtes, men jeg hader ikke hundene, bare udstillinger:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kun været på et par udstillinger, så der skal jeg da ikke kunne sige det.

 

Men synes da der er mange der har den opfattelse, at lige netop deres race er "racen" og det kan jeg self. se det positive i da man jo ikke skal have en race man ikke brænder for.

Men synes samtidig at de samme mennesker sagtens kan se det søde eller smukke i en anden race.

Så har jeg det lidt selv, cavalieren er min race og har været det mange år tilbage, ikke at jeg ikke kan fuldstændig forelske mig i andre hunde (især salukier hvad sker der for at den race er så fantastisk smuk :engel:) men som race taler de bare ikke til mig på samme måde.

Men sådan noget kan jo ændre sig.

 

Jeg har aldrig mødt nogle der direkte ikke kunne li hunde af andre racer eller blandinger, altså en ting er at det ikke siger personen noget, fair nok men en hund er vel en hund, kan man li hunde så kan man vel se noget positivt i de fleste hunde, medmindre man self. er direkte utryg eller har haft en knap så positiv oplevelse med den type hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg adopterede græske Nana for over 7 år siden , havde min veninde en cockerhvalp, der var 1-2 mdr ældre og jeg tænkte de kunne lege sammen.Vi bor tæt ved hinanden og min have er den største. Jeg havde desuden 3 voksne hunde.

Men nej , hendes fine papirhund måtte ikke lege med en gadehunds hvalp. Jeg må indrømme at jeg blev så skuffet, troede vi var af samme holdning til hunde, vi havde da kendt hinanden i 25 år. Så min skuffelse tog over og vi ses kun til udstillinger nu. Da hun efter måneder kom , fordi hun mærkede min skuffelse over ikke at komme forbi og se mit vidunder, havde hun skiftetøj i sin garage, så hun ikke inficerede sin egen med noget ovre fra mig. Bastarden UF.

Lidt senere fiken bekendt lillesøster også en græsk undhund og hendes mor, der var hundeejer ville hellerikke se eller møde vilddyret. Det var altså bare en unghund. Spurgte for nylig til den, og nu var familien faldet ned, og iøvrigt var det den hund i familien, der var nemmest og blidest og så mest lydig.

Jeg fik også mærket det hos dyrlægen. Da nana var på bordet til kontrol sagde ham, hun er godt nok en flot Vizla (?) og da regningen skulle betales for vist 9 hunde, havde 2 hvalpe med også, sagde veterinærsygeplejersken, da jeg ømmede mig over regningen, jamen hvorfor slæber du også rundt på de 2 grækerer, det koster jo det samme som de andre (rigtige) hunde. Sådan en idiot i mine øjne, de er da også ønskehunde her i huset.

For mange år siden havde en nabo schæfer her. Den var ganske lille da den kom og den måtte ikke hilse på mine gravhunde eller cavalier, for hvad skulle den med sådan noget skravl, tror jeg han sagde.Den skulle jo ikke være skødehund. Det blev den hellerikke , men den mest frygtede hund i kvarteret og den der nåede at skambide flest mindre hunde.

Det der trigger mig er , at folk ikke acepterer andre folks valg af hund, især i de tilfælde , hvor folk egenligt har valgt en race eller type, de kan overskue mht træning og pasning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kender og møder alligevel ret mange underlige mennesker Ulla :confused:

 

Gad vide om ikke dyrlægen har tænkt at hvis du syntes regningen for 9 hunde var voldsom, så ville det være oplagt ikke at anskaffe sig hunde der ikke kan bruges konstruktivt ift. dit opdræt?

Det behøver jo ikke at handle om at vedkommende ikke har ment hundene er noget værd, men at hvis pengene er små, så var det en ide kun at have de hunde der kan bruges til flere ting end at klappe på.

 

Jeg tænker ihvertfald, at hundene der indgår i ens opdræt er jo OSSE ens bedste venner som man elsker at være sammen med, så det er jo ikke bydende nødvendigt at anskaffe sig flere hvis ikke pengene er der til det. I min husholdning er jeg nødt til at overveje hvad jeg foretager mig, der kan ikke laves kuld ret ofte for der skal være plads til at beholde en hvalp osv. Derfor vil jeg heller ikke anskaffe alverdens hunde af forskellige racer blot for at ha' dem, for der efter at måtte sælge alle hvalpe i et kuld. Det handler om prioritering og måske har din dyrlæge ikke været klar over din prioritering, det er jo en ærlig sag og ikke noget der burde give anledning til beskyldning om fanatisme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Hopsa.

Jeg ved da godt at hundehold er dyrt og at jeg ligger, som jeg selv har redt. Mht veterinærsygeplerskens udtalelse var det faktisk nok også måden , det blev sagt på, der irriterede mig.For udtalelsen var f.eks nopk ikke kommet, hvis det var min cockerpige Laura, som jeg trods gode aner og ellers sund hund ikke mener vil gavne avlen, og altså ikke var et godt køb. Så hun har hellerikke været rentabel mht avl. Hun har let ekstropion, som sansynligvis er arveligt.

Og som ung sagde flere da også, jamen find et godt hjem til hende. Det gjorde jeg så ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig ikke helt sikker på hvor anatismen kommer ind, måske du vil prøve at svare på det jeg spurgte om?

 

"Jeg bad wikipedia om at beskrive ordet, fordi jeg blev i tvivl om jeg egentlig helt var klar over begrebets betydning. Der står blandt andet:

"Ifølge filosoffen George Santayana, "består fanatisme i at øge dine bestræbelser når du har glemt dit mål.""

 

"Forskellen mellem en fan og en fanatiker er, at mens de begge har en overvældende forkærlighed eller interesse for et bestemt emne, ses fanatikerens opførsel som et brud på sociale normer, hvorimod en fan ikke vil bryde de normer"

 

Hvis dette osse er hvad du mener, hvilket mål er det så der glemmes og hvilke sociale normer brydes?"

 

 

Jeg synes der er en generel tendens til at tillægge andre mennesker negative intentioner i deres udtalelser, måske ville det gøre dagen lysere at tro det bedste om folk i stedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg finder det fanatisk at f.eks socialt at nedgøre andres valg af f.eks hund. Og jeg tror godt, du ved, at den tone udtalelserne falder i, har noget med modtagerens opfattelse af budskabet at gøre.Ting kan siges på mange måder. Og skrives også på mange måder.

Jeg ser ikke mig selv som negativ, måske nogengange lidt følsom, men mange ser mig da som lidt hård. Faktisk er jeg nok ganske almindelig i min opfattelse af verden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er lidt ærgerligt at debatten skal drukne i en diskussion om et ords betydning. Gyldendal siger flg:

 

fanatiker, (af lat.fanaticus, egl. en, der hører til et indviet sted, affanum tempel, indviet sted), ensidigt begejstret tilhænger af én bestemt opfattelse; utålsom person.

 

.... og udfra det, kan jeg godt nikke genkendende til det Ulla undrer sig over. Jeg synes mange der har brugslinier af de racer jeg har haft, ihvertfald reklamerer mere om deres hundes gøren og laden, end jeg oplever folk der har købt en standart, gøre. De passer bare deres egne hunde, uden at skulle pille nogen ned, for at begrunde deres valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tavlefanatikere er en af de mest irriterende type hundeejere.

 

Seriøs og ansvarsfuld avl på sunde hunde er en god ting, tro mig ret. Men for dælen der er mange der tror tavle = den sundeste, bedste og mest værdifulde hund i verden -> og alt uden tavle = indavlede bæster.

 

Noget jeg undrer mig over nu og da, er hvorfor man ikke for længst (evt. under anden verdenskrig) har indført stambogføring af menneskeavl? Hvis man oprigtigt mener at en tavle udelukker alle problemer på sigt, så er det da kun i menneskehedens bedste interesse at forbedre standarden + komme mange sygdomme til livs(kræft/svaghed/fede gener/krumryg/lav iq/handicap osv osv).

 

Det er ikke etisk korrekt. Men der hvor toppen af tavleklubben vil hen, er stort set det samme imho..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tavlefanatikere er en af de mest irriterende type hundeejere.

 

Seriøs og ansvarsfuld avl på sunde hunde er en god ting, tro mig ret. Men for dælen der er mange der tror tavle = den sundeste, bedste og mest værdifulde hund i verden -> og alt uden tavle = indavlede bæster.

 

Som tavlefanatiker kan jeg se, du fuldstændigt har misforstået hvorfor jeg er det og hvor jeg vil hen.

Jeg tror gadekryds er minimalt indavlede, bare som en start ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er lidt ærgerligt at debatten skal drukne i en diskussion om et ords betydning. Gyldendal siger flg:

 

fanatiker, (af lat.fanaticus, egl. en, der hører til et indviet sted, affanum tempel, indviet sted), ensidigt begejstret tilhænger af én bestemt opfattelse; utålsom person.

 

.... og udfra det, kan jeg godt nikke genkendende til det Ulla undrer sig over. Jeg synes mange der har brugslinier af de racer jeg har haft, ihvertfald reklamerer mere om deres hundes gøren og laden, end jeg oplever folk der har købt en standart, gøre. De passer bare deres egne hunde, uden at skulle pille nogen ned, for at begrunde deres valg.

 

Drukne??

Fordi det for mig er relevant at være sikker på hvad det er vi snakker om og derfor stiller et spørgsmål, så mener du hele debatten drukner? Ej kom nu :roll:

Som du selv så fint tilføjer, så er der andre betydninger af ordet, og da det er en ganske voldsom betegnelse at give et medmenneske, så finder jeg det faktisk relevant for debatten at vide hvad Ulla mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok aldrig oplevet den slags. Hverken hos dyrlægen, til udstillinger eller andre steder har jeg oplevet det. Men jeg kunne sikkert sagtens selv tolkes i den retning, selvom jeg absolut ikke er sådan. Men jeg er ikke specielt interesseret i at snakke med fremmede hunde (hverken hvalpe eller voksne), hvilket sikkert kan opfattes som snobbet, selvom det ikke er ment sådan. Hunde jeg kender er jeg tilgengæld helt forelsket i, uanset race/blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tavlefanatikere er en af de mest irriterende type hundeejere.

 

Seriøs og ansvarsfuld avl på sunde hunde er en god ting, tro mig ret. Men for dælen der er mange der tror tavle = den sundeste, bedste og mest værdifulde hund i verden -> og alt uden tavle = indavlede bæster.

 

Den påstand har jeg nu aldrig hørt fra en tavlefanatiker :lol: Avl på racehunde uden stamtavle er derimod i højrisiko for tæt indavl. Og det er såmend en fact, et kort kig på de registrerede hunde af racen i DK vil bevise det. En del tavle-avlere gør selv brug af indavl, men her er det trods alt med et bevidst mål og man ved nogenlunde, hvad man indavler på. Deri synes jeg, der ligger en væsentlig forskel, selvom det ikke absolut gør det godt (det kommer jo an på, hvilke mål opdrætter har og om opdrætter egentlig har sat sig ordentligt ind i det). Og så er det, at man her som hvalpekøber rent faktisk kan vælge ikke at støtte indavlen, hvis man mener, at det er forkert.

 

Noget jeg undrer mig over nu og da, er hvorfor man ikke for længst (evt. under anden verdenskrig) har indført stambogføring af menneskeavl? Hvis man oprigtigt mener at en tavle udelukker alle problemer på sigt, så er det da kun i menneskehedens bedste interesse at forbedre standarden + komme mange sygdomme til livs(kræft/svaghed/fede gener/krumryg/lav iq/handicap osv osv).

 

Det er ikke etisk korrekt. Men der hvor toppen af tavleklubben vil hen, er stort set det samme imho..

 

Nej, og hvorfor mon? Jeg kunne aldrig drømme om at hoppe i kanen med en, fordi jeg fik at vide, det "det er et godt match" - så vil jeg sq hellere leve resten af mit liv uden barn. Hvis man nu tilgengæld kunne sortere sædceller og æg ift. at blive gravid og dermed opnå det bedste match med ens mand, jamen, så ville det være en anden sag.

 

Hunde "hopper i kanen" med næsten hvem som helst. Der, hvor den så går gal, er når opdrætter lader deres tæve tvangsparre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg adopterede græske Nana for over 7 år siden , havde min veninde en cockerhvalp, der var 1-2 mdr ældre og jeg tænkte de kunne lege sammen.Vi bor tæt ved hinanden og min have er den største. Jeg havde desuden 3 voksne hunde.

Men nej , hendes fine papirhund måtte ikke lege med en gadehunds hvalp. Jeg må indrømme at jeg blev så skuffet, troede vi var af samme holdning til hunde, vi havde da kendt hinanden i 25 år. Så min skuffelse tog over og vi ses kun til udstillinger nu. Da hun efter måneder kom , fordi hun mærkede min skuffelse over ikke at komme forbi og se mit vidunder, havde hun skiftetøj i sin garage, så hun ikke inficerede sin egen med noget ovre fra mig. Bastarden UF.

Lidt senere fiken bekendt lillesøster også en græsk undhund og hendes mor, der var hundeejer ville hellerikke se eller møde vilddyret. Det var altså bare en unghund. Spurgte for nylig til den, og nu var familien faldet ned, og iøvrigt var det den hund i familien, der var nemmest og blidest og så mest lydig.

Jeg fik også mærket det hos dyrlægen. Da nana var på bordet til kontrol sagde ham, hun er godt nok en flot Vizla (?) og da regningen skulle betales for vist 9 hunde, havde 2 hvalpe med også, sagde veterinærsygeplejersken, da jeg ømmede mig over regningen, jamen hvorfor slæber du også rundt på de 2 grækerer, det koster jo det samme som de andre (rigtige) hunde. Sådan en idiot i mine øjne, de er da også ønskehunde her i huset.

For mange år siden havde en nabo schæfer her. Den var ganske lille da den kom og den måtte ikke hilse på mine gravhunde eller cavalier, for hvad skulle den med sådan noget skravl, tror jeg han sagde.Den skulle jo ikke være skødehund. Det blev den hellerikke , men den mest frygtede hund i kvarteret og den der nåede at skambide flest mindre hunde.

Det der trigger mig er , at folk ikke acepterer andre folks valg af hund, især i de tilfælde , hvor folk egenligt har valgt en race eller type, de kan overskue mht træning og pasning.

 

Altså for det første synes jeg det er fair at man selv vælge hvilke hunde ens egen hund leger med, og det er klart at ved man ikke noget om gadehunde, har man et billede af en voldsom hund, der ikke har de samme sociale normer som små danske hunde har.... Det er jo logisk at hun vil beskytte sin egen hund, og det tror jeg såmænd blot er uvidenhed og ikke "snoppethed"...

Jeg synes også tøjskiftet er helt okay, hvis man ikke kender noget til karantæne regler osv... Da jeg havde marsvin skiftede jeg altid tøj når jeg havde besøgt andre opdrættere, det havde intet med dem som person at gøre, men for at beskytte mit eget opdræt, og selv de sødeste og bedste opdrættere kunne altså risikere at have fået slæpt sygdom hjem fra en udstilling eller lignende, igen aner din såkaldte veninden intet om reglerne, synes jeg da blot det udviser uvidenhed, mere end det viser noget andet....

 

Nu ved jeg ikke om den bekendtes lillesøsters mor har sagt vildyret selv, men i og for sig er det jo også hvad en gadehund groft sagt er... At det er en smule uvidende at kalde dem er igen ikke noget man kan bebrejde folk for.. De kan ikke vide ALT...

 

Med hensyn til dyrlægen, så synes jeg igen at det er som man tager det... Hvis sygeplejersken har synes det så ud som om du ømmede dig over en regning har hun jo nok bare forsøgt at hjælpe dig, og det er logisk at fravælge at få en gadehund, hvis man ikke har frihed i sit budget til evt. at få en hund med nogle skavanker... Jeg siger ikke at skavanker kan undgåes ved at få en racehund, men man kan gøre sit forarbejde og f.eks. gå udenom linier med HD/AD, og den slags.

 

Jeg finder det fanatisk at f.eks socialt at nedgøre andres valg af f.eks hund. Og jeg tror godt, du ved, at den tone udtalelserne falder i, har noget med modtagerens opfattelse af budskabet at gøre.Ting kan siges på mange måder. Og skrives også på mange måder.

Jeg ser ikke mig selv som negativ, måske nogengange lidt følsom, men mange ser mig da som lidt hård. Faktisk er jeg nok ganske almindelig i min opfattelse af verden..

 

Men man må nogen gange også bare slå koldt vand i blodet og tænke over "Hvor kommer det fra"... Jeg kan ikke begynde at tælle hvor mange folk jeg har hørt sige at det var latterligt at vi har en husky... Men det er uvidenhed, og derfor bliver jeg hverken sur eller forarget, husky er ikke deres interesse og derfor har de ikke sat sig ind i sagen, ligesom at folk som ikke er interesseret i gadehunde ikke har andet viden end alle de billeder af syge og tynde hunde man ser rundt omkring!

 

Tavlefanatikere er en af de mest irriterende type hundeejere.

 

Seriøs og ansvarsfuld avl på sunde hunde er en god ting, tro mig ret. Men for dælen der er mange der tror tavle = den sundeste, bedste og mest værdifulde hund i verden -> og alt uden tavle = indavlede bæster.

 

Noget jeg undrer mig over nu og da, er hvorfor man ikke for længst (evt. under anden verdenskrig) har indført stambogføring af menneskeavl? Hvis man oprigtigt mener at en tavle udelukker alle problemer på sigt, så er det da kun i menneskehedens bedste interesse at forbedre standarden + komme mange sygdomme til livs(kræft/svaghed/fede gener/krumryg/lav iq/handicap osv osv).

 

Det er ikke etisk korrekt. Men der hvor toppen af tavleklubben vil hen, er stort set det samme imho..

 

Det er sjovt at du siger det.. For "anti-tavle folk" er jo lige så slemme kan vi se på dit indlæg... Jeg har aldrig hørt at alt uden tavle skulle være indavlede bæster, jeg har tværtimod hørt rigtig mange anti-tavle folk sige at hunde med tavle alle er indavlede bæster... Men den store forskel er jo at tavlen kan bevise om tavlehunden er indavl eller ej.. Du kan stort set aldrig finde ud af hvor meget indavl en tilfældig blandingshund er...

 

Du kan ikke avle på mennesker, for vi har en lov der betyder at vi er frie til at vælge selv! Og faktisk så har vi mennesker jo stamtavler! Jeg kan da finde dokumentation for mange generationer af min familie, og i det fleste tilfælde står dødsårsagen der f.eks. også... Problemet er bare at mennesket finder en partner de kan lide personlighedsmæssigt og ikke med hensyn til sygdomsforløb... Dog kender jeg rigtig mange som fravælger at få børn fordi de bærer på evt. sygdomme.

 

Og jeg synes ikke man kan sammenligne... Kun hvis vi går ind i ekstrem hundeavl, som jeg tror de fleste af os herinde er enige i er etisk forkerte, tvangsparringer osv... Men mennesket er monogame (som sådan!), vi finder os en partner og holder os til denne (indtil vi finder en bedre :mrgreen:), og sådan fungere hunde ikke. Derfor synes jeg ikke man kan sammenligne "avl" af mennesker og af hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

det var da nogle ekstreme eksempler du kommer med Ulla. Jeg må indrømme at jeg da nok havde stjernet lidt af over de bemærkninger og opførslen fra din nabo... Mon hun kan have en fordom om at din græker var syg eller noget? For ellers giver det da bare ingen mening:confused:

 

Nu færdes jeg også i heste verdenen, hvor funktion, type og formål går forud for racen i mange forbund. Synes i det perspektiv at det er lidt sjovt at hundesportsfolkene kan gå så meget op i at "deres race/linier er den eneste der dur" som flere beskriver here. Man burde vel se på om hunden er god til formålet fremfor at forvente at den race/linier burde være god? Jeg ved godt at det ofte er sådan, men hvis en blandingshund er bedre/ligeså god, burde man vel kigge lidt på hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid undret mig over, at nogle kun synes at kunne se noget smukt i een race. Og ofte kun en hund med registreringspapirer. Som giver udtryk for , enten en sådan eller slet ingen hund.

Det har i rigtig mange år undre mig og jeg tænker om sådanne holdninger er udtryk for, at kun kan se sig selv med en sådan hund, og aldrig ville kunne elske hunde med anden væremåde eller adfærd/pzyke.Og her også mixhunde.

Og det er slet ikke fordi jeg ikke forstår, at man kan være vild med en race , som man synes passer så godt til ens levestil.

Eller at jægere, agilityfolk, markprøvefolk og andre bare har bedst resultat ved at have den valgte race.

Men man møder ind i mellem hundeejerer, der enten næsten viser afsky for de papirløse eller bare kun synes, der egen race har værdi som hunde.

Synes ikke denne holdning har afspejlet sig i hestehold, hvor hesten vurderes på gangart, temperament og ikke kun papirer.Jeg ville personligt aldrig købe en terrier eller nok hellerikke de mindste selskabshunde, ej heller de store ala bernerer,. men ser da stadig noget dejlig hund i dem.

Husker lige for mange år tilbage, jeg forige år havde 3-4 hunde med i BIS på lokal skue og vant BIS med min hanhund. Næste år kom jeg til en kigger med min smukke græske tæve og folk gloede som besat på dyret. En del havde jo hørt at jeg havde adopteret en græsk hund. Men faktisk sagde nogle af dem med jagttegn, OH ,hvor er hun smuk, selvom hun lignede en jagtmix af en ukendt art.

Kan man være hundelsker, hvis man kun kan lide sin udvalgte race, det undre mig rigtig meget, men måske er jeg forkert på den.??????????????????????????

Når jeg går på dagen med alle 7 hunde , er det jo ofte de græske, folk synes er mest spændende og smukke.

Tja, da man ikke kan tage en blodprøve på folk, for at afgøre om de er sande hundeelskere, så står det os vel frit for at lave hver vores definition.

Jeg har aldrig mødt sådan en person du beskriver (så vidt jeg ved), så jeg vil vente med at undre mig, til jeg møder en:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Man burde vel se på om hunden er god til formålet fremfor at forvente at den race/linier burde være god? Jeg ved godt at det ofte er sådan, men hvis en blandingshund er bedre/ligeså god, burde man vel kigge lidt på hvorfor?

 

Den synes jeg godt vi kunne tåle at få gentaget :5up:

 

Det var jo netop det, jeg - som ung blåøjet førstegangshundeejer - stod og sagde til de gamle mænd, der ikke længere ville have min hund i deres klub - til trods for at han klarede sig bedre i konkurrencer end nogle af deres :vedikke:

 

 

Jeg står da helt af når det drejer sig om hunde, der skal udføre vigtige funktioner i samfundet - som f.eks. politihunde og fører/handicaphjælperhunde. At man så ensidigtgår efter papirer når de skal vælges, er mig ubegribeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den synes jeg godt vi kunne tåle at få gentaget :5up:

 

Det var jo netop det, jeg - som ung blåøjet førstegangshundeejer - stod og sagde til de gamle mænd, der ikke længere ville have min hund i deres klub - til trods for at han klarede sig bedre i konkurrencer end nogle af deres :vedikke:

 

 

Jeg står da helt af når det drejer sig om hunde, der skal udføre vigtige funktioner i samfundet - som f.eks. politihunde og fører/handicaphjælperhunde. At man så ensidigtgår efter papirer når de skal vælges, er mig ubegribeligt.

Det gør "man" da heller ikke udelukkende,ved f.eks. førerhunde. Det er kun 14 dage siden jeg mødte en blandingshund fra Dansk Blindesamfund. Når man måske foretrækker en hund med papirer, kan det vel skyldes at det er en rigtig dyr uddannelse hunden skal igennem, så det er rart at der er så få ubekendte mht. til sundhed, sind og ydeevne, som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får tit skudt i skoen at jeg er tavlefanatiker (men jeg elsker stadig bastarder, det er kun avlen på bastarder, der bringer mit pis i kog). Jeg oplever det lidt med ejere af store hunde, der er en del, som påstår alle hunde er ens, når det drejer sig om IKKE at løfte de små hunde, men alle hunde er så IKKE ens, når fx en lille hund bliver uddannet til redningshund, så er det totalt spild i deres øjne, ligesom små hunde er hysteriske etc. Den slags mennesker har jeg det en anelse anstrengt med, da det som regel også er dem, der mener 50 kg og 2 kg leger helt fint sammen. Jeg er også ret fanatisk med de kortsnudede og rynkede hunde og dømmer folk, der bare vælge en hund, som bærer sygdomme med sig, så ja, jeg er nok jævnt fanatisk.

 

Helt enig.

Og hvis der er racer man hader er det OK, men man kan da holde det for sig selv.

Der er racer jeg synes mindre om, men kunne aldrig finde på at sige det til ejeren af racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige sige at Nana højst var 12 uger, da jeg fik hende, sansynligvis yngre.Hendes mortæve kom med samme fly til DK. Dyrlægerne kunne ikke vurderer dette pga underernæring, så fiktiv fødselsdag. Min venindes hvalp måtte gerne møde min voksne som i princippet komme være smittet med noget dernedefra. Og da hun også er biologilaborant(histo) , ved hun da noget vedr smitte. Og en hvalp på 3 mdr er jo normalt ikke ond eller gal. Andre opdrættere kom da glad for at beskue hende og mdbragte deres importhvalpe. Godt nok først efter , jeg havde fået styr på hendes tarmsystem.

Min opfattelse blev, at det nærmest var uværdigt at have sådan en hundehvalp .

Minder mig om, da min datters veninde købte et rimelig dyrt hus her i området med sin kæreste. 1ste gang, de talte med een af naboerne, blev det bemærket og sagt, "at dette er jo ikke et typisk Skodakvarter". Naboen overlevede synet af skodaen , trods det tog flere måneder at få den solgt. De havde også en gammel Mercedes, der sikkert var Ok .Det griner vi af endnu.Min ene nabo har en skoda, den er da pæn.

Folk siger jo så meget, og for 2 år siden , da nabohuset stod til salg kom et meget ungt par med barnevogn gennem vejen. Jeg stod i køkkenet med åbent vindue og hører den unge kvinde sige til ham: Sådant et lille lortehus gad jeg altså ikke eje??? Nå- huset var totalistandsat, nye lofter, gulve ,køkken , bad , alt og huset er på over 150 m2.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Ulla,

Alle vi mennesker er jo ikke ens og vi har forskellige grænser for hvad man uopfordret og uprovokeret kan tillade at sige til andre.

Efter at være blevet "middelaldrende" vælger jeg mine kampe med omhu og vender ofte det døve øre/ blinde øje til - både arbejdsmæssigt og privat

Iøvrigt kan vi jo også alle komme til at sige noget uoverlagt som andre finder sårende - alle har bløde punkter der ikke må stilles spørgsmålstegn ved eller gøres til grin

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej nr 49.

Giver dig fuldstændig ret. Måske bliver jeg mere nærtagende med alderen, førhen havde jeg ikke tid til at uddybe alt der blev sagt og gjort.

Jeg har også gennem tiden såret nogle , måske også bevidst og mht til at såre andre hundeejerer, har jeg ihverfald gjort det.

Det har drejet sig om hunde, der var nærmest indvalide pga fedme, så de ikke magtede at lege med jævnaldrende hunde , også i ung alder. Jeg har så sagt, at jeg synes det er synd for hunden og at dyrlæge for enden af min vej ville kunne hjælpe dem med veje-og kostkontrol. Så jeg har også haft snuden for langt fremme, og flere , faktisk vist altid ældre damer , synes nok , jeg er for barsk. Synes så stadig det er dyrplageri at se en 2-3 årig hund, der er uformelig fed., men siger ikke så meget mere., for det hjælper jo ikke hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...