Hop til indhold

Agilitykonkurrencer fælles - sommer / efterår 2012

Amocca
 Share

Recommended Posts

• Svar 959
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Så.er der afholdt klubmesterskab i agility. Vi havde to løb på agilitybanen med fem fejl øh en disk samt en fejlfri i spring(vi vandt springklassen). Vi blev sammenlagt nr. 2 med fem fejl og bedste tid.

Skulle have holdt bedre fast i ham i det sidste agilityløb, for glemte ham og så rendte han udenom flyvet.

Nå, men han har været god idag og vi har vist sikret os en tredje plads i kampen om at blive årets agilityhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemme fra "Sjællandsmesterskaberne".

En blandet fornøjelse. For handlingen er der ikke rigtig noget at komme efter, men Louie kan ikke rigtig springe (så højt), så det koster en del vægringer, og i sidste ende disk. Men så længe han har det sjovt :)

Det blev til:

Disk i Spring klasse 2 (Louie var sindssyg og overspringshandlede helt vild)

19. plads i Spring for sjov (åben-agtigt - samme springhøjde som i Klasse 2)

9. plads i Agility klasse 2

Disk i Agility for sjov (på andet sidste spring, der gav 3. vægring. Surt).

Samlet blev det til en 22. plads til SM (det samlede resultat i For sjov-klasserne udgjorde SM. Havde vi ikke fået den der sidste vægring, var han blevet nr. 9 til "SM". Så surt).

Men må virkelig til at nedjustere forventningerne fra nu af og bare være glad, når han ikke bliver disket pga. vægringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh, pisseærgerligt. :???:

Vi fik også 5 fejl, fordi han ramte og væltede flyvet i et af løbene... Svært med dværgben. Men det er jo noget han som regel godt kan komme over, det er jo ikke højt, men jeg tror det havde noget at gøre med, at det var ret sent i en bane, hvor han så blev træt af alle de høje spring inden.

Et andet løb ramte han det også, men det væltede dog ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var suveræn, Petrine var hysterisk, Buller var vildt god, men til det der sjællands-mester halløj, hvor ret mange blev disket (35 ud af 41 i mellem tror jeg det var), nåede vi helt til næstsidste spring, hvor det gik lidt galt og endte med at jeg bukkede mig og idet Buller hoppede over springet (den forkert vej) daskede jeg til hende og hun nødlandede ovenpå pinden - heldigvis syntes Buller bare det var sjovt. Zamzam løb rimeligt pænt med mig. Manden løb to gange med Zamzam, første gang rigtigt flot, men så exede benene (under manden), han styrtede og Zamzam gad ikke mere, andet løb gad Zamzam intet og tredie løb fik han Buller som da slet ikke gad løbe med manden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik også 5 fejl, fordi han ramte og væltede flyvet i et af løbene... Svært med dværgben. Men det er jo noget han som regel godt kan komme over, det er jo ikke højt, men jeg tror det havde noget at gøre med, at det var ret sent i en bane, hvor han så blev træt af alle de høje spring inden.

Et andet løb ramte han det også, men det væltede dog ikke.

Hvad betyder det med høje spring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den diskussion er jo desværre evig - det kan umuligt blive fair for alle :vedikke: ikke dermed sagt, at en toy-klasse ikke ville være en god ide, det tror jeg absolut det ville.... Men jeg tænker, at gør man det, så ender man vel bare med, at dem i mellem også begynder at sige: "det er snyd at min vuf på 35 cm skal løbe imod en på 42,99" :vedikke:

Karla er 37,9 - så sådan ca. midt i sin klasse....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så det ville være mere rimmeligt at dele den store op i to størrelser...

Men omvendt, så kan jeg også se de udfordringer der er for os som arrangører. Her i kreds 6(DcH) har vi i forvejen meget få hunde. I klasse 1 kan vi måske snige os op på 10 hunde i lille og mellem på en god dag, mens vi måske kan få 15 hos de store... I klasse 2 og 3 er der max en håndfuld hunde... Det er trist, men desværre sådan sandheden er her på hovedstadens ø... Jeg ved godt at det er en helt anden snak i DKK...

Skulle vi have en ekstra størrelse med, så ville det først og fremmest give nogle økonomiske udfordringer. Men jeg tænker også at vi skulle ud og have nogle nye springstøtter, hvis der skulle komme en ny lille klasse. Jeg vil gå udfra at de skulle springe mindre end de nuværende små hunde i en evt. toyklasse, og det ville for vores vedkommende betyde at vores spring ikke kan gøres lave nok.

Men personligt synes jeg at der er så mange forskellige ting man kan dyrke, at man rent faktisk bør bruge hunden til noget den er egnet til.

Link til indlæg
Del på andre sites

4 opdelinger ville gøre, at der var mindre forskel i højden indenfor grupperne, men dagene er i forvejen lange og det ville tage lidt ekstra tid at sætte højderne om. Men synes bare man burde sætte højden ned på springene og mindske belastningen for hundene :)

Belastningen bliver desværre ikke mindre for alle hunde når man sætter højden ned. Det hunde som nyder farten, sætter endnu mere fart på og belaster sig derfor mere i vendingerne.

Da jeg startet havde vi lille og stor. Mon ikke der snart kommer en toy klasse snart, den skal være velkommen for mig, så mange som muligt skal have mulighed for at dyrke denne fantastiske sport.

Der er altid nogle hunde der har en dårlig højde, men så længe klasserne er af en vis størrelse. Men FCIs regler gælder jo i DK.

DcH arbejder på at få en skåneklasse. Hvor man kan vælge at stille sin hund i senior klassen selvom den ikke er gammel nok, og ingen DM udtag og oprykning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Belastningen bliver desværre ikke mindre for alle hunde når man sætter højden ned. Det hunde som nyder farten, sætter endnu mere fart på og belaster sig derfor mere i vendingerne.

Da jeg startet havde vi lille og stor. Mon ikke der snart kommer en toy klasse snart, den skal være velkommen for mig, så mange som muligt skal have mulighed for at dyrke denne fantastiske sport.

Der er altid nogle hunde der har en dårlig højde, men så længe klasserne er af en vis størrelse. Men FCIs regler gælder jo i DK.

DcH arbejder på at få en skåneklasse. Hvor man kan vælge at stille sin hund i senior klassen selvom den ikke er gammel nok, og ingen DM udtag og oprykning.

Det gad jeg SÅ godt, at DKK gjorde også! Petrinemor har fundet noget til mig i en rallygruppe, hvor en skriver, at man kan få lov at stille i senior, selvom hunden ikke er gammel nok, hvis en dyrlæge kan attestere, at hunden ikke har ondt, men at den pga. ledproblemer f.eks. ikke kan springe.

Jeg synes det er sjovere at løbe for pinde, men jeg har jo egentlig ikke lyst til at få 3 pinde (for det betyder endnu højere spring), så det kunne da være fedt, hvis vi kunne blive på Klasse 2-niveau altid uden for konkurrence f.eks., som man kan i Rally (eller i seniorklassen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Men personligt synes jeg at der er så mange forskellige ting man kan dyrke, at man rent faktisk bør bruge hunden til noget den er egnet til.

Det er vel ikke fordi hunden ikke er egnet til det... mange af toyhundene (og kortbenede hunde som Louie) egner sig da faktisk ekstremt godt til agility, de er hurtige, vævre og synes helt tydeligt, at det er en fest. Springhøjden - særligt når man kommer op i klasse 2 og 3 - er bare meget høj for dem. Og det er da ærgerligt, når de ellers virkelig nyder sporten og er gode til de. Så synes jeg ikke bare at man skal sige "nå, men så må hunden jo bare dyrke rally i stedet for" - det er jo ikke det samme. Ikke alle hunde er bygget til agility, f.eks. ville jeg ikke anbefale den sportsgren til en engelsk bulldog eller en newfer, men det er jo også noget andet.

Jeg synes, at det ville være fint at lave endnu en højdeinddeling, ELLER generelt at sætte springhøjden ned i de eksisterende klasser, så den også var rimelig for de laveste hunde i klassen.

Jeg vil nu stadig vove at påstå, at der er flere hunde, der bliver belastet af de høje springhøjder, end der ville være, hvis man gjorde dem lavere. Springene skal selvfølgelig ikke være så lave, at hundene nærmest kan gå over dem. Men hvorfor ikke tage minimumshøjden i klasse 1 og gøre den til den eneste gældende springhøjde i alle klasserne? Hvorfor skal springene blive højere og højere? Sporten handler vel ikke om, at ens hund kan springe så højt som muligt? Tyson kan godt springe de højere springhøjder, men jeg er ikke i tvivl om, at det er en belastning, og jeg er faktisk ikke begejstret for tanken om, hvordan det slider på hans krop.

Link til indlæg
Del på andre sites