Hop til indhold

Agilitykonkurrencer fælles - sommer / efterår 2012

Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg vil så give spilop ret. jeg har en fartglad hund, som fra august er røget i seniorklassen.

Hans tempo er kommet noget højere op efter vi løber på spring der er tyve centimeter lavere.

Samtidig er jeg af den holdning at hvis man gør et godt arbejde ud af springteknikken og hunden ellers er sund og rask, så burde højden ikke belaste hunden.

Og vil man endelig løbe skåneagility kunne man vel arbejde for udbredelsen af soft agility ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 959
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Samtidig er jeg af den holdning at hvis man gør et godt arbejde ud af springteknikken og hunden ellers er sund og rask, så burde højden ikke belaste hunden.

Der er både dyrlægen, der arbejder med genoptræning på dyrehospitalet, samt Tysons kiropraktor så uenig med dig efter at have haft mange, mange agilityhunde mellem hænderne gennem årene.

Og vil man endelig løbe skåneagility kunne man vel arbejde for udbredelsen af soft agility ;)

Eller man kunne holde sig til den springhøjde, der p.t. er minimumshøjde i klasse 1, og så lære de hurtige hunde at løbe kontrolleret og sikkert, selvom de får høj fart på. ;-)

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu stadig mene at det ikke er springhøjden alene der belaster hunden. Og der er andre ting end det jeg ville bekymre mig over hvis det endelig skulle være. Såsom A'ets stejlhed, afstanden mellem slalompindene, belastningen fra vippens nedslag, de til tider vanvittige baner der kræver ufattelig meget af hundens smidighed.

Mht. Kontrol. Der er nu fin kontrol over min. Men den forhøjede fart belaster i landinger og vendinger på hunden. Det belaster den når den kommer for fuld fart ind i en tunnel eller slalom. Og det har intet med kontrol at gøre, men noget at gøre med at den lavere højde tillader hunden at springe anderledes og den derfor kan løbe i et helt andet tempo.

Men jeg synes da at man i stedet.burde lukke op for deltagelse uden for konkurrence i klasseløbene, så man ikke er tvunget til at rykke op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil argumentere med at træne springteknik for at vænne hunden til en bestemt højde spring, som (som Sonja foreslår) er den min. højde der er i kl. 1 - og synes ikke springteknik er et argument for høje spring. Synes også A'et er for stejlt, men det er en anden diskussion jo. At man synes noget andet burde ændres, betyder jo ikke, at springene så er "ligemeget". Hvis jeg ikke kan li fordrage fisk og heller ikke så meget den sovs, der bliver serveret til, så spiser jeg ikke sovsen bare fordi fisken er værre jo :S

Jeg forstår bare ikke hvorfor springene skal være så høje OG slet ikke hvorfor de skal sættes op i kl. 2 og kl. 3? Det bør i mine øjne da bare være selve banerne, som bliver sværere. Da absolut ingen grund til at sætte springhøjden op - det giver ingen mening for mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver jeg trods alt ikke at springhøjden er ligemeget, men at der efter min mening er andre ting der belaster hunden mere end springhøjden.

I efteråret da vi var til årsmøde med kredsens agilityudvalg, var der en dyrlæge som holdte foredrag omkring agility og skader. Og min opfattelse var at det mere var dårlig kondition og dårlig opvarmning/afskridtning der var årsag til skaderne end selve det at træne agility og det vælger jeg nu engang at tro på er rigtigt, men det er fordi det stemmer overens med det jeg selv oplever.

det må være med hunde som det er med mennesker. Er man trænet korrekt op til sin sportsgren, så kan man altså klare en del uden skader.

Men tror aldrig vi bliver enige, men måske det skyldes at jeg har to hunde der ikke umiddelbart har problemer med at kommer over den højde der skal springes.

jeg er heller ikke enig i at det er bedre at sværhedsgraden af handlingen øges og man holder springhøjden. Men det skyldes nok mere at jeg synes man tit ser nogle helt skøre klasse tre baner :( og så tror jeg at os med store hunde står med nogle helt andre udfordringer end de der har de små hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg har jo så en mellemhund :mrgreen: Og bryder mig ikke om højden de skal springe i kl3.... Når det er sagt, så kan jeg dog se, at for Karla er det ikke et problem, og synes heller ikke jeg møder det generelt som et problem i mellemklassen... så måske er det kun hos de helt små, at vi har problemer med springhøjderne.... jeg ser - ligesom Camilse - større problemer i baner der handlingsmæssigt bliver så vanvittige, at vi tvinges til at bryde hundens løbebaneflow igen og igen og ikke kan give dem ordentlige afsæt og landinger på deres spring :vedikke: og sådan nogle kl3 baner synes jeg desværre man møder en hel del af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg har jo så en mellemhund :mrgreen: Og bryder mig ikke om højden de skal springe i kl3.... Når det er sagt, så kan jeg dog se, at for Karla er det ikke et problem, og synes heller ikke jeg møder det generelt som et problem i mellemklassen... så måske er det kun hos de helt små, at vi har problemer med springhøjderne.... jeg ser - ligesom Camilse - større problemer i baner der handlingsmæssigt bliver så vanvittige, at vi tvinges til at bryde hundens løbebaneflow igen og igen og ikke kan give dem ordentlige afsæt og landinger på deres spring :vedikke: og sådan nogle kl3 baner synes jeg desværre man møder en hel del af...

Jeg talte med en i søndags. Han tager sin hund ud af klasse 3. Ikke pågrund af højden men mere på grund den måde banerne bliver lavet pt.

det har jeg fuld respekt for. For hunden tror jeg sådan set er ligeglad med om den løber klasse 3 til konkurrencer eller om den kun løber de åbne løb.

det er også derfor det irriterer mig at nogle herinde siger at pindene er vigtige for dem. Min hund blev bestemt ikke mere lykkelig over at komme i sp2. Det blev han tilgengæld da han røg i seniorklasserne. Men det var vist mest fordi han lige kunne give farten en ekstra skrue.

Cassi ville jeg heller ikke være nervøs over at lade springe 65 cm. Hun er jo ideelt bygget. Joy ville aldrig få lov hvis han rykkede op, da han er bygget på en helt anden måde. Jeg er sikker på at hans fighterhjerte nok skulle have fået ham igennem, men jeg ville ikke byde ham det.

jeg tror dog ikke det hjælper meget at holde fast i minimumshøjden for alle størrelser. Jeg ser i hvert fald små hunde der har problemer med selv dem. Og samtidigt vil nogle små store hunde også stadig have deres problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig var kl2 absolut den bedste klasse at løbe.... Banerne var så tilpas handlermæssigt tunge at vi blev udfordret og så tilpas kringlede at hundenikke fik lov at hidse sig selv voldsomt op ved at skulle løbe ligeud, ligeud, ligeud.... Kl3 erspændende for mig at løbe, men Karla synes at springklasserne især er irriterende... Fordi flowet tit mangler... Det er ikke ligeså slemt i ag3 imin erfaring.... Hvorfor det er anderledes med ag ende med sp, det kan jeg ikke forklare...

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocca: Mon ikke det skyldes at kontaktforhindringerne er med? Og at der trods alt er krav til en lige opgang til disse(er der ikke? Ved godt at det ikke altid er virkeligheden).

Jeg er også rigtig glad for at løbe klasse 2 med Joy, og jeg syntes man skulle have lov til at vælge ikke at rykke op(er det ikke sådan i LP og DKKrally?). Og så skulle det ellers være sådan at man ikke tæller med til at få pinde længere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men man rykker vel op fordi man er blevet dygtig, og gerne skal give nogle andre en god chance for at vinde? :vedikke:

Kan dog så godt se at det er super ærgeligt hvis klasse 3 banerne er sådan at man mister flowet og skal sætte hundens helbred på spil med en masse uhensigtsmæssige vendinger. Jeg er ikke selv klasse 3 hund, så skal ikke lige kunne sige om det er sådan, men sådan lyder det ud fra det i forklare.

Er dommerne/agility udvalget eller hvem man nu skal snakke med, opmærksomme på at der måske er noget man skal have kigget på i den forbindelse? evt. også at springene ikke behøver blive højere? Ja jeg tænker bare lige højt :D det er efterhånden nogle år siden jeg sidst var i konkurrence, og vi nåede kun til klasse 1, da han ikke nåede at få så mange agility stævner. Så jeg sidder jo bare her på sidelinjen og hører hvad I andre siger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det er også derfor det irriterer mig at nogle herinde siger at pindene er vigtige for dem.

Føler mig truffet :mrgreen: efter milliarder af disker, så håber jeg at nå en pind, før Petrine falder om af alderdom, har ikke den fjerneste ambition om at komme i klasse to på normal vis (kan komme det næste år, fordi hun bliver senior, men som tidligere skrevet....tror jeg vil blive i klasse 1, så længe Petrine ikke har behov for lavere spring / kortere flyv, så jeg kan få den pind og hun kan slippe for mig klumpe i handlingen. Men lad os nu se) - hvis jeg havde fokus på pind, så havde jeg forlængst omplaceret og anskaffet mig en helt anden hund :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Omvendt når man vel også af og til et punkt, hvor man bare ikke kan være med længere...

Jeg ved da at hvis jeg en dag skulle nå op i A-klassen i lydighed, så bliver det da endestationen...

Men det er da super ærgerligt, hvis både hund og fører i princippet har evnerne til at være med, men udefrakommende ting, som f.eks. springhøjde, skal sætte en stopper for det. Altså, hvis jeg lige skal være lidt kæphøj, så har hverken jeg eller Louie nogle handlingsmæssige problemer med Klasse 2, og hvis springene var lidt lavere, ville vi rykke op i Klasse 3 på no time.

Link til indlæg
Del på andre sites

4 opdelinger ville gøre, at der var mindre forskel i højden indenfor grupperne, men dagene er i forvejen lange og det ville tage lidt ekstra tid at sætte højderne om. Men synes bare man burde sætte højden ned på springene og mindske belastningen for hundene :)

man kunne evt bare lave nogle flere ringe? Det mindste antal ringe jeg har set i brug i england, er 4. Det største antal jeg personligt har set til et stævne, er 10 og jeg ved de findes med flere. Flere ringe, flere klasser. Der er jo ingen der siger at hver klasse SKAL udskrives til alle størrelser?

Link til indlæg
Del på andre sites

man kunne evt bare lave nogle flere ringe? Det mindste antal ringe jeg har set i brug i england, er 4. Det største antal jeg personligt har set til et stævne, er 10 og jeg ved de findes med flere. Flere ringe, flere klasser. Der er jo ingen der siger at hver klasse SKAL udskrives til alle størrelser?

Til mange stævner er der ikke plads til flere ringe, da arealet ikke er stort nok. Hvis der er plads til to eller tre ringe, plejer der at være det. Det er dog de færreste stævner, der har tre ringe.

Link til indlæg
Del på andre sites

De færreste klubber har hjælpere, baner og areal til mere en 2 baner endnu, men det kommer en dag

For 2 år siden var der i FCI forslag om 4 størrelse, men det blev nedstemt, så jeg mener at der er 3 år inden det kan vedtages igen, men personligt synes jeg fint vi har rum til 4 størrelser nu, men ligegyldigt hvor mange størrelser vi laver vil der altid være nogle der bliver ramt.

Og nej jeg ville meget nødigt løbe min border collie på 50 cm spring, så hellere 75 cm som de engang gjorde i England. En større undersøgelse i USA afslørede også at der findes flere vrid skader pga. for høj fart end skader ved høje spring. En del skader sker på A-brættet og i USA en del på hjulet.

Højtændte hunde vil få flere skader ved lavere højde og lavtændte hunde vil have bedre af at springe lavt, men det er nu engang svært at have rum til det hele, men pt. synes jeg DcHs ide om skåneklassen og på sigt en 4 højde inddeling må være vejen frem

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du tilfældigvis, hvad størrelse den 4. højde skulle dække over?

Da det blev nævnt til årsmødet her i kredsen for to år side var der muligvis var tale om en ny mellemhøjde.

Mht. flere ringe... Jo, det kunne man da nok. For vores vedkommende ville det betyde at vi skulle ud og hente en bane mere(mener vores gamle støtter blev kasseret fordi vingerne var for store :hmm:). Skal vi låne/leje en bane, vil det betyde en forhøjet udgift og det ville resultere i et forhøjet startgebyr. Oven i hatten, så har vi kun mulighed for at skaffe hjælpere til en ring. Slet ikke nu hvor vi afvikler en rallykonkurrence sideløbende... Det ville også være overkill med de få hunde vi har her i kredsen at have mere end en ring :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ny mellemhøjde? kan du sige nogle centimeter (min fantasi rækker ikke til at mellem vil blive delt op, men er i tvivl om det er en mellem 25-35 eller noget andet)

en ny højde vil jo kun give den ekstratid det koster at hæve / sænke banen, hundene er jo rykket ud af den højde de var i tidligere men kan stadig gå banegennemgang med deres tidligere klassekammerater, så jeg ser ikke noget behov for flere ringe (altså den i Vemmelev / Slagelse, synes jeg allerede mangler en tredie ring, for den er blevet lidt for maraton til min smag - over 12 timer fra start til slut)

Link til indlæg
Del på andre sites