Jane Skrevet September 10, 2008 Rapporter Share Skrevet September 10, 2008 For en uge siden var jeg så uheldig at vores bil blev smadret, da en anden billist kørte over for rødt og ind i mig. Heldigvis kom hverken jeg eller Oskar som var med i bilen noget til. Jeg var selvfølgelig noget rystet. Oskar var der ingenting at mærke på, da han kom ud af bilen. Vi har nu en lånebil, så længe vores egen er på værksted. I vores lånebil skal Oskar ind fra siden. Det ville han ikke eller kunne ikke finde ud af det. Jeg hjalp ham derfor ind. Vi fik så den ide, at lægge bagsædderne ned så han som vanlig kunne komme ind bagfra som han er vant til. Men nej Oskar vil ikke ind i bilen og løfter vi ham ind springer han ud. Han vil bare ikke være i bilen. Oskar er på alle måder som han plejer. Det er kun når han skal ind i bilen der er problemer. Jeg er godt klar over at det er ulykken der har sat en skræk i ham. Men hvad gør vi lige for at Oskar igen skal blive glad for at køre bil?. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret September 10, 2008 Rapporter Share Besvaret September 10, 2008 Jeg har selv været indvolveret i et biluheld - hvor en ung gut kørte over for rødt og ind i den bil jeg kørte (og havde hunden med i). Hunden fik en hævelse over lænden, og måtte på smertestillende, mig selv skete der heldigvis ikke noget med, men det kunne sagtens være gået meget værre Min hund ville heller ikke med i bilen i lang tid, men jeg fik hende kureret. Jeg startede med at kaste guffer ind i bilen, som hun så kunne hoppe ind og tage, og hoppe ud igen bagefter. Det gjorde vi rigtig meget... det skulle gøres til et dejligt og trygt sted igen. Så gjorde vi det, at vi satte os i bilen, jeg sad med hunden, og min mor kørte. Og undervejs på turen fik hunden de lækreste guffer. Og så kørte vi steder hen, som vi vidste at tøsen bare elskede. Så det vil jeg råde jer til at prøve... Hvor lang tid det tager at komme over, er individuelt fra hund til hund, med min tog det godt 1-1½ mdr. med intensiv køretræning, og hun hoppede gladeligt ind i bilen efterfølgende 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 10, 2008 Rapporter Share Besvaret September 10, 2008 Æv. Men kan det tænkes det bare er låne bilen han ikke kan lide? Har i prøvet at få lav at sætte ham ind i naboens bil eller en anden, der har bagende på samme måde som jeres egen? Ellers lyder oventstående forslag godt:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret September 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 10, 2008 Jeg har selv været indvolveret i et biluheld - hvor en ung gut kørte over for rødt og ind i den bil jeg kørte (og havde hunden med i). Hunden fik en hævelse over lænden, og måtte på smertestillende, mig selv skete der heldigvis ikke noget med, men det kunne sagtens være gået meget værre Min hund ville heller ikke med i bilen i lang tid, men jeg fik hende kureret. Jeg startede med at kaste guffer ind i bilen, som hun så kunne hoppe ind og tage, og hoppe ud igen bagefter. Det gjorde vi rigtig meget... det skulle gøres til et dejligt og trygt sted igen. Så gjorde vi det, at vi satte os i bilen, jeg sad med hunden, og min mor kørte. Og undervejs på turen fik hunden de lækreste guffer. Og så kørte vi steder hen, som vi vidste at tøsen bare elskede. Så det vil jeg råde jer til at prøve... Hvor lang tid det tager at komme over, er individuelt fra hund til hund, med min tog det godt 1-1½ mdr. med intensiv køretræning, og hun hoppede gladeligt ind i bilen efterfølgende Tak for dit råd, det vil jeg afprøve, for det handler jo om at Oskar igen skal blive tryg ved at være i bilen og siden komme ud og køre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret September 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 10, 2008 Æv. Men kan det tænkes det bare er låne bilen han ikke kan lide? Har i prøvet at få lav at sætte ham ind i naboens bil eller en anden, der har bagende på samme måde som jeres egen? Ellers lyder oventstående forslag godt:) Jeg tror ikke det er bilen der er noget galt med, der har aldrig før været noget galt når han har været ude og køre i andre biler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret September 10, 2008 Rapporter Share Besvaret September 10, 2008 I Lone Greva's bog hvalpen har hun en kort beskrivelse af at vænne hvalpen til bilen. Og det er meget ligesom blackgsd skriver. Jeg tror bare I skal gå i hvalp med at tilvænne ham til det, og så bruge nogle helt ekstraordinære gode godbidder til det... Hvor er det synd at der har påvirket ham sådan :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret September 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 10, 2008 I Lone Greva's bog hvalpen har hun en kort beskrivelse af at vænne hvalpen til bilen. Og det er meget ligesom blackgsd skriver. Jeg tror bare I skal gå i hvalp med at tilvænne ham til det, og så bruge nogle helt ekstraordinære gode godbidder til det... Hvor er det synd at der har påvirket ham sådan :ae: Ja det er rigtig synd for ham. Det handler om at han igen på en god og tryg måde sakl blive glad for bilen igen. Og jeg tror at blackgsd´s metode kan hjælpe på problemet. Det er vigtig at vi ikke går for hurtig frem. Og jeg er klar over at godbidderne skal være ekstra gode. Oskar elsker råt kød, så det bliver det vi prøver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret September 11, 2008 Rapporter Share Besvaret September 11, 2008 Æv hvor en ting at skulle opleve, men det var da godt der ikke skete noget med jer (desværre så psykisk for Oskar ). Jeg håber han hurtigt får lyst til bilen igen :blink: God trænings fornøjelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst beagle-lover Besvaret September 11, 2008 Rapporter Share Besvaret September 11, 2008 Æv hvor er det bare trist, at han har fået sådan en forskrækkelse :ae: Ja, det er jo helt tydeligt at han ikke bryder sig om at køre i bil og han er helt sikkert bange for, at noget ubehageligt skal ske igen. Jeg vil sige ligesom BlackGSD, at det gælder om at vænne Oskar til bilen og kørsel i bilen igen og dette skal gøres stille og roligt og med meeeget tålmodighed og massere af ekstra gode guffere. Held og lykke og hold os opdateret om hvordan det går :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret September 11, 2008 Rapporter Share Besvaret September 11, 2008 Ja det er rigtig synd for ham. Det handler om at han igen på en god og tryg måde sakl blive glad for bilen igen. Og jeg tror at blackgsd´s metode kan hjælpe på problemet. Det er vigtig at vi ikke går for hurtig frem. Og jeg er klar over at godbidderne skal være ekstra gode. Oskar elsker råt kød, så det bliver det vi prøver. Måske skulle man gøre det at når man fik ham ind, så starte bilen og bliv holdende og se hans reaktion, bliver han angst igen så flere guffer med motoren tændt uden at kører, når han er tryg ved at motoren kører så kun kører små ture i starten og gøre længere og længere. Kun et forslag hvis nu at motor larmen også gør ham utryg og ikke er tryg ved at kører når først han er tryg ved at hoppe ind i bilen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret September 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 11, 2008 Måske skulle man gøre det at når man fik ham ind, så starte bilen og bliv holdende og se hans reaktion, bliver han angst igen så flere guffer med motoren tændt uden at kører, når han er tryg ved at motoren kører så kun kører små ture i starten og gøre længere og længere. Kun et forslag hvis nu at motor larmen også gør ham utryg og ikke er tryg ved at kører når først han er tryg ved at hoppe ind i bilen. Jeg tror jeg i første omgang skal gøre ham tryg ved at være i bilen igen og først når han er det, så vil jeg tænde for motoren. Vi tager et skridt af gangen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret September 11, 2008 Rapporter Share Besvaret September 11, 2008 Jeg tror jeg i første omgang skal gøre ham tryg ved at være i bilen igen og først når han er det, så vil jeg tænde for motoren. Vi tager et skridt af gangen. også det jeg mente skridt for skridt. Min forklarings evne er tit lige så god som en atomforskers... 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret September 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 11, 2008 også det jeg mente skridt for skridt. Min forklarings evne er tit lige så god som en atomforskers... :lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret September 11, 2008 Rapporter Share Besvaret September 11, 2008 Tak for dit råd, det vil jeg afprøve, for det handler jo om at Oskar igen skal blive tryg ved at være i bilen og siden komme ud og køre. Lige præcis... min fik også en ordenlig forskrækkelse, og i noget tid efter hun begyndte at komme med ud at køre igen, så lagde jeg også mærke til at hun var mere opmærksom end ellers når hun var i bilen... Men hun fik vænnet sig til det igen, og slappede af fuldstændig som hun gjorde før uheldet. Men selvom vi kun har 2 min. gang til skoven, så tog jeg nogle gange bilen, for at hun skulle få den oplevelse at det var positivt at køre, og hun kom gode steder hen, og sådanne små korte ture var rigtig gode. De første ture skal ikke være for lange Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret September 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 12, 2008 I går prøvede jeg så at lokke Oskar ind i bilen med nogle lækre godbidder. Jeg startede med at kaste nogle til ham bag bilen, det gik rigtig godt. Herefter kastede jeg nogle ind i bilen, det var han ikke vild med, jeg gjorde så det at jeg lagde nogle på kanten af bilens bagende, så han kunne nå dem udefra, det gik også godt. Vi holdt derefter en pause. Sidst på dagen prøvede vi så igen, først blev godbidderne lagt på kanten af bilen, ingen problemer. Jeg prøvede så at lægge godbidderne så langt ind i bilen, at han for at nå dem skulle have forbenene op på bilen og hovedet ind i bilen, det gik super. Ja det er små bitte skridt vi tager, men små fremskridt er også sejre. Efter første gang vi forsøgte gik vi bagefter om i haven og lavede lidt apportering, så han forbandt det med noget possitiv og anden gang gik vi i skoven bagefter. Til slut vil jeg lige tilføje at jeg selvfølgelig roste ham meget med stor begejsting i stemmen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 12, 2008 Rapporter Share Besvaret September 12, 2008 Jeg har fulgt lidt med fra sidelinien her.. Når Oskar er så glad for at apportere ville jeg nok bruge apporten til bilen. Altså, lægge/kaste apportemnet ind i bilen og selv lade Oskar beslutte om han ville hente den eller ej, det vil han jo nok og den energi han lægger i det kan vende hans holdning til bilen på en 5 øre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret September 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 12, 2008 Jeg har fulgt lidt med fra sidelinien her.. Når Oskar er så glad for at apportere ville jeg nok bruge apporten til bilen. Altså, lægge/kaste apportemnet ind i bilen og selv lade Oskar beslutte om han ville hente den eller ej, det vil han jo nok og den energi han lægger i det kan vende hans holdning til bilen på en 5 øre. Mener du at hvis Oskar beslutter sig for at hente sin dummy inde i bilen, at så kan hans skræk for at komme ind i bilen være kureret?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 12, 2008 Rapporter Share Besvaret September 12, 2008 (rettet) Mener du at hvis Oskar beslutter sig for at hente sin dummy inde i bilen, at så kan hans skræk for at komme ind i bilen være kureret?. Jeg havde faktisk skrevet et langt indlæg om emnet da min pc lukkede ned pga opdateringer jeg ike havde givet opmærksomhed. Det jeg mener er at når man lægger noget hunden er ekstremt glad for ind over træningen med buil - ja så forvsinder hundens aversion/frygt hurtigere end hvis man træner udelukkende ved at "lokke". Fordi hunden kommer højere op i humør og apportemnet er det primære og bilen det sekundære som nemmere overvindes med glædesøvelser end med rolige aktiviteter. Man kan sige at apportering er en slags afledning... Redigeret September 12, 2008 af Ninjamor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Airedale Besvaret September 12, 2008 Rapporter Share Besvaret September 12, 2008 Jeg har selv været indvolveret i et biluheld - hvor en ung gut kørte over for rødt og ind i den bil jeg kørte (og havde hunden med i). Hunden fik en hævelse over lænden, og måtte på smertestillende, mig selv skete der heldigvis ikke noget med, men det kunne sagtens være gået meget værre Min hund ville heller ikke med i bilen i lang tid, men jeg fik hende kureret. Jeg startede med at kaste guffer ind i bilen, som hun så kunne hoppe ind og tage, og hoppe ud igen bagefter. Det gjorde vi rigtig meget... det skulle gøres til et dejligt og trygt sted igen. Så gjorde vi det, at vi satte os i bilen, jeg sad med hunden, og min mor kørte. Og undervejs på turen fik hunden de lækreste guffer. Og så kørte vi steder hen, som vi vidste at tøsen bare elskede. Så det vil jeg råde jer til at prøve... Hvor lang tid det tager at komme over, er individuelt fra hund til hund, med min tog det godt 1-1½ mdr. med intensiv køretræning, og hun hoppede gladeligt ind i bilen efterfølgende Du har gjort det helt rigtige - hvor dejligt med en ejer der respekterer sin hunds angst! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Airedale Besvaret September 12, 2008 Rapporter Share Besvaret September 12, 2008 I går prøvede jeg så at lokke Oskar ind i bilen med nogle lækre godbidder. Jeg startede med at kaste nogle til ham bag bilen, det gik rigtig godt. Herefter kastede jeg nogle ind i bilen, det var han ikke vild med, jeg gjorde så det at jeg lagde nogle på kanten af bilens bagende, så han kunne nå dem udefra, det gik også godt. Vi holdt derefter en pause. Sidst på dagen prøvede vi så igen, først blev godbidderne lagt på kanten af bilen, ingen problemer. Jeg prøvede så at lægge godbidderne så langt ind i bilen, at han for at nå dem skulle have forbenene op på bilen og hovedet ind i bilen, det gik super. Ja det er små bitte skridt vi tager, men små fremskridt er også sejre. Efter første gang vi forsøgte gik vi bagefter om i haven og lavede lidt apportering, så han forbandt det med noget possitiv og anden gang gik vi i skoven bagefter. Til slut vil jeg lige tilføje at jeg selvfølgelig roste ham meget med stor begejsting i stemmen. Rigtigt flot - men på et tidspunkt skal du nok lade være med at gøre et stort nummer ud af det, når det går bedre. Ros er godt, men for meget ros kan gøre hunden mistænksom - de er jo ikke dumme, de små kræ! :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret September 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 12, 2008 Jeg havde faktisk skrevet et langt indlæg om emnet da min pc lukkede ned pga opdateringer jeg ike havde givet opmærksomhed. Det jeg mener er at når man lægger noget hunden er ekstremt glad for ind over træningen med buil - ja så forvsinder hundens aversion/frygt hurtigere end hvis man træner udelukkende ved at "lokke". Fordi hunden kommer højere op i humør og apportemnet er det primære og bilen det sekundære som nemmere overvindes med glædesøvelser end med rolige aktiviteter. Man kan sige at apportering er en slags afledning... Nu forstår jeg det. Og det er meget logisk, når man tænker efter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret September 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 17, 2008 Jeg vil lige fortælle at det går rigtig godt med at få Oskar ind i bilen og vi har været ude og køre flere gange. De råd jeg har fået herinde har hjulpet os rigtig meget. I skal have mange tak. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret September 17, 2008 Rapporter Share Besvaret September 17, 2008 Tak for update Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret September 18, 2008 Rapporter Share Besvaret September 18, 2008 Jeg vil lige fortælle at det går rigtig godt med at få Oskar ind i bilen og vi har været ude og køre flere gange. De råd jeg har fået herinde har hjulpet os rigtig meget. I skal have mange tak. Det lyder bare godt for jer og vovse :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts