Hop til indhold

sterilisering.

Gæst Puddi
 Share

Recommended Posts

Gæst Puddi

Jeg har en tid d 22 juni til at få min hund steriliseret.

Men jeg bliver pludselig i tvivl om det er det bedste for hende.

Altså vi ved med sikkerhed at hun ikke skal have hvalpe.

Og så er det jeg tænker, om det så altid er bedst når man ved det at hunden bliver steriliseret?

Eller er det bedst at lade hende komme i løbetid.

Jeg synes jo det er et rimeligt stort indgreb hun skal igennem.

Kom endelig med alle jeres gode råd, for og imod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to steriliserede tæver, det eneste jeg fortryder er, at den ældste var i løbetid før hun blev steriliseret. Synes det er rigtigt godt og giver tæven en stabilitet og ro. Med sterilisering er du 100% sikret mod underlivsbetændelse, en sygdom jeg ellers er ret bekymret for. Så jeg kan kun sige, gør det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ældste blev steriliseret da hun var 2½, hun havde en del løbetider, den anden blev steriliseret midt i første løbetid (var planen, at hun skulle steriliseres før første løbetid, men hun overraskede os). Hvis jeg får en tæve igen, så bliver hun steriliseret før første løbetid, jeg kan rigtigt godt lide det hvalpede, naive, legesyge, som jeg tror er beholdt hos hende, der blev steriliseret i første løbetid, mens den ældste er blevet 'voksen og sur'. Men det er en smagssag, du kan google og finde andre holdninger mht hvornår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nala blev steriliseret tæt på 2. løbetid. Jeg kunne godt lide at hun lige fik en løbetid til at blive lidt voksen i. Sådan vil jeg nok gøre det igen :-)

Jeg fortryder intet -(men var meget nervøs under ingrebet så forstår godt dine overvejelser Marie). Vi har ikke haft nogle gener eller adfærdsmæssig ændring overhoved! Det eneste der har ændret sig er at hun er gået fra at være hyper til at være kontrollerbar og fra at være ligeglad med mad til at være madmotiveret (uden at være oversulten og irriterende!). Hun får endda samme mad og mængde i dag som dengang og har ikke taget på (forskellen er bare at nu spiser hun det faktisk).

Nala fik kun fjernet æggelederne, så der er stadig en lille sandsynlighed for at hun kan få livmoderbetændelse, men den er meget lille da hun jo ikke kommer i løbetid hvor hende kønsorgan er åben og der dermed kan komme skidt ind i livmoderen. Udover at hun ikke kommer i løbetid oplever jeg hende som den samme - omend lidt mere rolige og styrebar hund, som før indgrebet! Fantastisk valg :-)

Min svigermors tæve blev steriliseret før første løbetid - hun er en forevigt hvalp (og det har du helt ret i er ret hyggeligt Petrine!).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil vi fordi, vil være helt sikre på at hun ikke bliver drægtig. Og også fordi det mindsker risikoen for brystkræft. Samtidig er det skønt altid at ku lufte hende løs, i skov osv. og til sidst fordi hun ofte bliver passet hos min mor som har hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella blev også steriliseret mellem 1. og 2. løbetid, og det var dels fordi vi vidste at hun aldrig skal have hvalpe, dels fordi vi ikke magtede hendes løbetider med styrtblødning og horelystne hanhunde:lol:

Jeg vil til enhver tid få steriliseret fremtidige tæver (og kastrere fremtidige hanhunde). Men jeg synes at du inden operationen skal få købt en bodystocking. Den der krave er bare jordens værste opfindelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Line: hvorfor fik hun ikke fjernet "det hele"?????

Det kom også som et chok for os efter hun var blevet lukket skal jeg sige dig :oops:

Vi fik det gjort på LIFE og spurgte slet ikke ind til det, vi trode det var alt eller intet. Da de så afleverer hende til os får jeg sagt noget i stil med "så nu er alt væk", hvorefter de studerende kigger på mig og siger "skulle hun også have haft fjernet livmoderen?" - øhhhhh? Kan man lade vær spør' jeg så? Hehe ..

I dag kan jeg faktisk ikke huske om det er æggestokkene eller æggelederne de har fjernet? Hmm ...

Det kunne være jeg lige skulle følge op på det - Jeg var bare så glad for Nala havde klaret det, at jeg ikke hørte så meget efter de stakkels elevers ellers fine tale! Efter hvad jeg kan læse mig til på nettet er det dog nok både æggeledere og æggestokke hun har fået fjernet, da en fjernelse af kun æggelederne stadig vil medføre blødninger, og det har hun (heldigvis) ikke :slem:

LIFE går jo typisk forrest i med det nyeste, og der har man altså fundet ud af at det er mest ukompliceret at beholde livmoderen hvis livmoderen er rask (og hvis ejeren ikke nødvendigvis vil have den fjernet). Det er vidst også noget med at livmoderen alligevel efter et stykke tid vil dø hen / gå i sig selv fordi den ikke får tilført homonerne, og når det er ovre vil hunden ikke kunne få livmoderbetændelse alligevel ... Desuden bliver operationen mindre, og dermed mindre farlig. Og så betyder det selvfølgelig at aret er meget småt - faktisk så småt at de kunne nøjes med at lime Nala’s (i nogen tilfælde laver de endda bare 2 snit på 1 cm et par cm fra midten hvorfra de går ned og fjerne æggelederne/stokkene). Det betød vi slap for bekymring over bakterier, et sår der kløede og at skulle til lægen og have sting fjernet. Det var virkelig fedt! Der skal heller ikke tages lige så meget hensyn - det gjorde vi dog alligevel, selvom hun nu ikke selv så ud til at have smerter ..

Inden de "nøjes" med at fjerne æggelederne/stokkene bliver de dog nødt til at være sikre på at livmoderen er rask. Det gør de ved at lave en kikkertundersøgelse inden operationen.

Redigeret af Tigerdyr
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for gode råd:-)

Jamen vi må nok hellere beholde tiden d 22, Uhh det er bare ikke rart når de skal i narkose osv. Og så er det allerede 3. gang, øv.

Ja hun har godt nok været uheldig :( Øv!

Heldigvis ved i så at hun ikke reagerer dårligt / allergisk på narkosen .. Så skulle der ikke være så meget fare på færde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Line luk lige øjnene - jeg har også undret mig over det med at lade livmoderen blive tilbage, det er meget udbredt i Tyskland og en fjern bekendt har netop fået et kuld gadekryds på sin meget fine hund (ejeren er ekstremt mod ugennemtænkt avl, så det er virkeligt fiasko), tæven er 9 år og det er den første kuld. Dyrlægen siger det burde være umuligt, men der må have været noget residual-væv fra æggestokkene tilbage.

Hvis man alligevel skal ind og rode, så ville jeg klart få fjernet det hele (og jeg er også døden nær af skræk, når mine er i narkose)

Link til indlæg
Del på andre sites

Line luk lige øjnene - jeg har også undret mig over det med at lade livmoderen blive tilbage, det er meget udbredt i Tyskland og en fjern bekendt har netop fået et kuld gadekryds på sin meget fine hund (ejeren er ekstremt mod ugennemtænkt avl, så det er virkeligt fiasko), tæven er 9 år og det er den første kuld. Dyrlægen siger det burde være umuligt, men der må have været noget residual-væv fra æggestokkene tilbage.

Hvis man alligevel skal ind og rode, så ville jeg klart få fjernet det hele (og jeg er også døden nær af skræk, når mine er i narkose)

Uha - det håber vi ikke sker med Nala så :x:

Det var ikke et aktivt tilvalg at hun kun skulle have fjernet æggestok og ledere, men indtil videre har det ikke givet os nogle problemer overhoved :x:

Havde din fjern bekendtes hund så blødninger siden der (åbenbart) stadig sad lidt tilbage?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har haft en 'løbetid' umiddelbart efter steriliseringen - men den ene historie er nok til jeg aldrig vil vælge at beholde noget (og nej, du valgt ikke selv, forstår bare ikke helt life's valg så), hele ideen med sterilisering er jo, at jeg vil læne mig tilbage og glemme alt om hvalpe. Tror dog det er en relativt sjælden ting med rester der 'svømmer' rundt inde i underlivet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har haft en 'løbetid' umiddelbart efter steriliseringen - men den ene historie er nok til jeg aldrig vil vælge at beholde noget (og nej, du valgt ikke selv, forstår bare ikke helt life's valg så), hele ideen med sterilisering er jo, at jeg vil læne mig tilbage og glemme alt om hvalpe. Tror dog det er en relativt sjælden ting med rester der 'svømmer' rundt inde i underlivet.

Det tror (håber!) jeg bestemt også :-D Mon ikke LIFE har nogle gode forskningsresultater i ryggen!

Lige nu skriver jeg bachlor og er inde i slutfasen så har ikke tid til at undersøge det, men så snart jeg får tid igen, vil jeg forsøge at sætte mig ind i det. Det har faktisk også irriteret mig lidt, at jeg ikke helt forstår hvad der mon sker inde i hende :vedikke:

Umiddelbart vil en blødning efter en sterilisering få mine alarmklokker til at ringe!

Jeg må vidst hellere holde (ekstra) øje med pletblødninger fra nu af :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites