Hop til indhold

Fuld kontrol / Fuldt herredømme.

Gæst DogByHeart
 Share

Recommended Posts

Der er to kasser i et supermarked.

I den ene kan man KUN betale med kontanter, i den anden kan man både betale med kontanter og dankort.

Skal dem der betaler med kontanter undlade at stille sig i kø der hvor man må begge dele?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 271
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Fuldt herredømme/fuld kontrol..... Its still the same damn shit. Formuleringerne er bare fra 2 forskellige tidspunkter historisk set.

Oh ja. Du har lov til at slippe hunden i en hundeskov, hvis du selv er med: uden snor, med ledsager. Altså ikke noget med at åbne porten til hundeskoven, slippe kræet, og så sætte dig udenfor hundeskoven med en kop kaffe.

Ligesom visse aktivitetssteder rundt om i landet hvor man kan møde skilte med f.eks børn under 12, med voksen. Som altså betyder at børn under 12, OGSÅ må prøve aktiviteten, men kun hvis ledsaget af en voksen.

LOven er soleklar på området, og så er det sådan set ligegyldigt hvad du mener. LOven siger at du gå rundt i en hundeskov, uden snor på din hund, men HVIS du gør det, så er det dig der skal tage hensyn til al anden færdsel i skoven. Om det er fodgængere, cykelryttere, hundelufter med snor på kræet, eller en skovningsmaskine der kører forbi, så er det dig der skal tage hensyn til de andre fordi du har hunden uden snor.

Du har fået lov til at gå uden snor. Men du har ikke hverken ret eller pligt til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg går i hundeskoven, tager jeg hensyn til, at DU kan gå der i fred uden at blive overrendt af min hund.. Det gør jeg ved at tage ham i snor.. Så er det vel kun acceptabelt, at du gør det samme?

Therese, jeg tror, at vi er flere, der netop har skrevet, at vi tager vores hunde i snor, når vi i hundeskove (eller på strande) ser en anden hund i snor i det fjerne. Lidt overflødigt at køre i den samme rille.....

Spørgsmålet er vist, om man konsekvent skal kalde sin hund til sig disse steder, når man ser en anden løs hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese, jeg tror, at vi er flere, der netop har skrevet, at vi tager vores hunde i snor, når vi i hundeskove (eller på strande) ser en anden hund i snor i det fjerne. Lidt overflødigt at køre i den samme rille.....

Spørgsmålet er vist, om man konsekvent skal kalde sin hund til sig disse steder, når man ser en anden løs hund.

Tror egentlig de fleste er enige som du skriver, dem med de løse hilse-glade hunde vil gerne ha vist respekt og den anden vej rundt. Der er nok ingen herinde der mener de ikke vil tage deres hund til sig/ i snor hvis de møder hund i snor eller får af vide den anden hund ikke vil hilse.. Så er vi egentlig ikke enige :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ikke det jeg spørger om Dina.. Jeg spørger om hvorfor det er et større hensyn at han gør det end at jeg gør det..

Og nej, jeg mener ikke, at man altid skal kalde sin hund til sig, når man ser en anden hund - løs eller ej.. Men man bør spørge først, inden man automatisk går ud fra, at de må hilse bare fordi det er en hundeskov.. Der er selvfølgelig altid nuancer og det hele handler jo også meget om den anden ejers reaktion..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg rigtig gerne puste godt og grundig til ilden som nogen påstår man gør ved at ytre sin mening i dette dejlige land hvor man faktisk har ytringsfrihed :mrgreen:

Jeg vil gerne gå i samme hundeskov som TS - og jeg syntes da jeg tager et kæmpe hensyn når jeg tager min hund i snor - men for TS er det et KÆMPE problem at jeg tager min hund i snor og ikke lader ham så venligt lege.

Men jeg lader da endelig min kæmpe hund med et voldsomt kropsprog og voldsomt leg, lege med TS's hunde - det kan da være at TS bagefter vil have ønsket at JEG havde taget HENSYNET og stoppet min hund i en snor og gået pænt uden om..

Og nej min hund er hverken ond, eller bidder - men han er VOLDSOM i sin leg, og det er ikke alle andre hunde der forstår det, og det er slet ikke alle hundeejere der syntes det er fantastisk at deres hunde skal lege så "hårdt".

Så beklager på forhånd at mennesker som du TS skal have besværet med at gå uden om min hund der pænt er i snor.

Hvis DÉT ikke er HENSYN hvad fanden er så? - at lade mit dyr "overrumple" andre????

Ja jeg holder mig sq uden for hundeskovene - tænkt hvad man skal ha skæld ud for :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg rigtig gerne puste godt og grundig til ilden som nogen påstår man gør ved at ytre sin mening i dette dejlige land hvor man faktisk har ytringsfrihed :mrgreen:

Jeg vil gerne gå i samme hundeskov som TS - og jeg syntes da jeg tager et kæmpe hensyn når jeg tager min hund i snor - men for TS er det et KÆMPE problem at jeg tager min hund i snor og ikke lader ham så venligt lege.

Men jeg lader da endelig min kæmpe hund med et voldsomt kropsprog og voldsomt leg, lege med TS's hunde - det kan da være at TS bagefter vil have ønsket at JEG havde taget HENSYNET og stoppet min hund i en snor og gået pænt uden om..

Og nej min hund er hverken ond, eller bidder - men han er VOLDSOM i sin leg, og det er ikke alle andre hunde der forstår det, og det er slet ikke alle hundeejere der syntes det er fantastisk at deres hunde skal lege så "hårdt".

Så beklager på forhånd at mennesker som du TS skal have besværet med at gå uden om min hund der pænt er i snor.

Hvis DÉT ikke er HENSYN hvad fanden er så? - at lade mit dyr "overrumple" andre????

Jeg jeg holder mig sq uden for hundeskovene - tænkt hvad man skal ha skæld ud for :shock:

LIGE præcis!! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit begreb af en hundeskov

En skov hvor man har mulighed for at gå lovligt uden snor med sin hund

Fuld kontrol-fuld herredømme= kartoffel kartoffel

Fuld kontrol har ikke en ski at gøre med om din hund er social og venlig!

Jeg gik meget i hundeskov med min gamle hund, som var meget asocial. Hun opsøgte hverken hunde eller mennesker, men nød sin frihed uden snor.

Hun markerede også over for "påløbere" at hun ikke havde interesse i deres selskab.

Nogen vil mene at hun ikke hørte til i en hundeskov.

Men hvorfor skulle hun tvinges til at gå tur i snor-skove, når hun fuldt ud magtede sit indkald? Også ved møde med rådyr og harer

Folk i dag er meget "mig, mig, mig"

Det er en hundeskov og de er lavet for at hunde har muligheden for gåture uden snor.

Det er ikke lavet for, at alle skal lege sammen og hundene bare skal kunne med hinanden.

Min dejlige hanhund blev overfaldet som yngre 2 gange i samme hundeskov, som Irene skriver om i "Hunden"

Der er total lovløse tilstande i den skov.

Jeg kommer ikke i hundeskov mere, da min den store har fået "ar på sjælen"

Han kan ikke møde en fremmed stor hanhund, uden at puste sig op i ren usikkerhed.

Går du løs med din hund må du:

Magte et indkald i alle situationer

Acceptere at ikke alle hunde er lige sociale.

Acceptere at langt fra alle synes "De skal nok selv finde ud af det" er løsningen.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

LOven siger at du gå rundt i en hundeskov, uden snor på din hund, men HVIS du gør det, så er det dig der skal tage hensyn til al anden færdsel i skoven. Om det er fodgængere, cykelryttere, hundelufter med snor på kræet, eller en skovningsmaskine der kører forbi, så er det dig der skal tage hensyn til de andre fordi du har hunden uden snor.

Det er din fortolkning, loven siger ikke at man skal kalde sin hund til sig hver gang der kommer andre. Der var en advokat der skrev i "Hunden" at f.eks. cyklister skal tage hensyn til at der er løse hunde i en hundeskov, på lige fod med vilde dyr. Det ville hun næppe have skrevet hvis hensyntagen kun lå hos hundeejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Guglielmetti

Jeg vil rigtig gerne have lov at sige min mening.

Som man forhåbentlig ved når man anskaffer sig hund og sætter sig ind i dens sprog. Vil man osse vide, at det ikke er smart at lade hunde hilse i snor, da det kan give de forkerte signaler og ende katastrofalt. Har man sin hund i snor, burde man ikke færdes i en hundeskov hvor der er så mange løse hunde. Hunde finder som oftest selv ud af det i leg og lærer utroligt meget af at lege med hinanden. VOldsomt eller ej, de siger som regel selv fra. Skulle det ske de ikke selv kan give de klare signaler, må vi som ejere træde til og hjælpe dem med en pause. Jeg har selv en stor hund. hvalp endnu, men han kan udmærket lege med små hunde, da han netop igennem leg med både små og store hunde har lært signalerne at kende. Hunde i snor og løse hunde hører ikke sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Guglielmetti

En hund i snor i en hundeskov med en masse løse hunde. kan være nok så venlig. Men men men hvis den føler sig truet og det kan den meget nemt komme til hvis den er i snor og løse hunde render hen i mod den. Bare et lille ryk af føren i den anden ende af snoren, kan være nok til at udvise der er fare på færde og så er den stille og rolige, venlige hund måske ikke så venlig mere. Det er ikke for at være ond den reagere sådan, men det er ren og skær instinkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Guglielmetti

Hvis det er en hundeskov hvor det er tilladt at lufte uden snor, er det da helt ok at lade hundende rende, men hvis man har tænkt sig at lufte i snor, synes jeg ikke hundeskoven er det ideelle sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg lige et spørgsmål. Min kusine bor midt i en storby hvor der er mange dejlige skove. Alle de skove hun lufter hund i er hundeskove. Det er fordi at der faktisk næsten ikke er skove i den by hvor det ikke er tilladt at lufte uden snor. Der er kun 1-2 skove hvor der er snore påbud og det er altså laaaang fra hvor hun bor, og hun har ikke altid mulighed for at køre ud til dem da hun ofte er hjemme uden bil i flere dage af gangen. Og vovse skal jo luftes. Skal hun så lade være med at gå i de mange skove omkring hende fordi hendes hund er en lille usikker hund som grundet mange overfald er rigtig bange for store hunde?

I skovene kommer der mange mountain bikere, cyklede, løbere og ja rigtig mange nyder det smukke natur område. De fleste er gode til at tage hensyn til hinanden. Men så sent som i forgårs blev min kusines hund igen overfaldet - denne gang af to labrador. Ejerens reaktion var at de ikke kunne lide andre hanhunde. Nej men så skal de nok ikke løbe hen til en anden hanhund!!

Igår da vi gik tur sammen havde jeg barney i snor hele turen da han ikk lystre indkald godt nok til at jeg vil være bekendt at slippe ham hvor der færdes andre. Alligevel møder vi en fed sort labrador som kommer hen til barney selvom vi tydeligt er trukket ind til siden og min hund er i snor. Den sorte hund begynder at knurre mens de står og hilser og ejeren gør ingenting! Jeg bliver rigtig bange og faktisk også rigtig gal! Og min kusines hund er ved at gå helt i panik da den efter flere overfald er blevet så bange for andre hunde!

Resten af turen gik heldigvis fint uden de store problemer.

Men fortæl mig lige: må min kusine og jeg ikk bruge de store skov arealer som der er mange af, bare fordi de alle er hundeskove?? Det er da hul i hovedet! Vi bør alle kunne være der. Og ja, jeg vil have lov at gå med min hund i snor da han ikk lystre indkald til fulde endnu - det er da e kæmpe hensyn at tage. Synes ærlig talt godt at jeg kunne forvente at hensynet blev gengældt.

Ja et rigtigt surt opstød herfra.

Ang. At hundene selv skal finde ud af det. Nej det skal MIN hund i hvert fald ikke. Har oplevet flere situationer hvor han, på trods af super hundesprog, er kommet i situationer hvor jeg kan se at han bliver kuet og trykket og gerne vil ud af situationen men at hans dæmpende signaler ikke hjælper.

Så NEJ!! MIN hund og mit valg og HAN skal IKKE selv finde ud af det!! Og det skal andre folk bare respektere. Punktum. Hvad andre gør må de jo selvom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Guglielmetti

troede man kunne diskutere fredeligt herinde. Min definition af en hundeskov, er inghegnet og der kommer ikke joggere, løbere cykler osv. Ikke der hvor vi kommer i hvert fald, da det jo som regel kun er mindre områder der er indhegnet. Jeg mener endvidere osse, at hvis man har en hund der ikke kan lide som du beskriver andre hanhunde, så skal den selvfølgelig ikke løbe løs, hvor der kommer andre. Kan godt forstå du er nervøs for din hund, da den er blevet overfaldet, men jo ikke alle hunde der er sådan. Den ville måske have godt af, at være løs med " rolige " venlige hunde store som små, så den måske kan komme ud over den angst. Ikke sikkert det lykkedes. Som jeg skrev, er der tale om en hund der ikke bliver respekteret med sit hundesprog, skal selvfølgelig have hjælp til at komme ud af situationen. Hunde kan også moppe hinanden og der skal man træde til.

Link til indlæg
Del på andre sites

troede man kunne diskutere fredeligt herinde. Min definition af en hundeskov, er inghegnet og der kommer ikke joggere, løbere cykler osv. Ikke der hvor vi kommer i hvert fald, da det jo som regel kun er mindre områder der er indhegnet. Jeg mener endvidere osse, at hvis man har en hund der ikke kan lide som du beskriver andre hanhunde, så skal den selvfølgelig ikke løbe løs, hvor der kommer andre. Kan godt forstå du er nervøs for din hund, da den er blevet overfaldet, men jo ikke alle hunde der er sådan. Den ville måske have godt af, at være løs med " rolige " venlige hunde store som små, så den måske kan komme ud over den angst. Ikke sikkert det lykkedes. Som jeg skrev, er der tale om en hund der ikke bliver respekteret med sit hundesprog, skal selvfølgelig have hjælp til at komme ud af situationen. Hunde kan også moppe hinanden og der skal man træde til.

Jeg synes da også at jeg holder en pæn og ordentlig tone :)

Der findes både indhegnet og ikke-indhegnet hundeskove. Først nævnte kommer jeg IKKE i. De andre kan jeg godt færdes i, da jeg som regel synes folk har lidt bedre styr på dyrene der.

Min hund er tit løs med andre venlige hunde. Vi går til træning og det meste af familien har hunde, så han får mange gode oplevelser derigennem. Men det er kontrolleret, jeg kender hundene, jeg har kyndige folk på sidelinjen som er med til at kigge på hvad der er godt og hvor man skal gribe ind, og det er fedt synes jeg. Så han får mange gode oplevelser. Men det er klart, at jeg hverken kan eller vil, slippe ham i en skov hvor jeg ikke har fuld kontrol over ham. Tænk hvis en anden bliver bange for ham - det vil jeg ikke byde andre. Og så synes jeg bare generelt ikke at hunde skal hilse inden den er aftalt mellem ejerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så slog jeg det lige op på nettet under hundeskovene.dk. Ikke mindre end 9 hundeskove findes der i Silkeborg. Skulle de alle være lukket for dem som ikke ønsker løse hunde der bare render rundt på må og få??

Troede at alle skulle nyde naturen - men de 9 store flotte skove, med smuk udsigt til gudenåen, er så udelukkende for folk med løse hunde som skal have lov bare at løbe?

For lige at tage udgangspunkt i min kusine igen. Nogle gange er hun nød til at have sin lille søn med. Han sidder så i klapvognen. Hun har flere gange oplevet at hunde kommer hen og stiller hovedet HELT ind til ham. Det er hverken rart for mor eller barn - de kender jo ikke hunden, og kan jo ikke vide om den er sød eller rar. Og hvad hvis barnet (er et år) tager fat i ører eller pels - hvad gør hunden så? Men ja, det er jo en hundeskov så man skal bare finde sig i at hunde kan stikke hovedet helt ned til barnet eller at hunde kommer hen til ens hund. Øv hvor er det bare ærgeligt at vi ikke alle kan tage et hensyn til hinanden så alle kan være her.

Det skal så lige siges at jeg synes at MANGE (læs: ikke alle) er gode til at tage hensyn i de åbne hundeskove (dem uden hegn), og det er rigtig fedt, da det giver mulighed for at alle kan være der.

Og lige for at tage en situation. Hvad hvis der kommer et par piger til hest, hunden løber frit for det er jo "dens ret", og løber hen omkring benene på hestene. Den ene hest bliver bange og smider pigen af som kommer alvorligt til skade og ender på syghuset. Er det så okay? Hunden har jo "ret" til at gå uden snor så den har "ret" til at løbe om benene på hestene? JEG vil have en dårlig smag i munden. Men det vil så aldrig ske for mig, for min hund er i snor der hvor det ikke er forsvarligt at have ham løs, grundet hans lidt manglende indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt i orden. Fordi jeg kun talte om de indhegnet og der regner man vel med det er i orden at hundende hilser på hinanden og at ejerne er indforstået dermed.

Da jeg stadig turde gå i de indhegnet - nej der regnede jeg faktisk ikke med at det var i orden. Jeg regnede med at jeg kunne gå en hyggelig og fredelig tur med min hund lovligt løs. Men gang på gang blev vi overrendt af andre løse hunde som der ikke var styr på.

Jeg har nok bare opgivet kampen og holder mig derfra. Men super ærgeligt for de hundeskove der er tæt på hvor jeg bor er indhegnet. Og jeg vil faktisk gerne have brugt dem noget mere (når min hund behersker indkald), men det tør jeg ikke.

Og man kan jo godt have en super lydig hund som sagtens kan gå fri, men som ikke har lyst til at hilse på andre hunde. Skal man så gøre det et sted hvor det er ulovligt fordi man bliver overrendt af sociale hunde i hundeskoven?

For mig er hundeskoven et sted hvor man lovligt kan gå frit med sin hund, såfremt den er under kontrol. Møder mellem hunde aftales på forhånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Guglielmetti

Har jo aldrig sagt man skal finde sig i alt. selvfølgelig hvis man lufter sin hund i en " åben hundeskov " hvor der også færdes andre skal man vise ekstra hensyn. Som jeg sagde snakkede jeg om de indhegnede skove. Der synes jeg IKKE man skal lufte i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Guglielmetti

Har aldrig sagt at man ikke skal tage hensyn i de lukkede, men man ved når man kommer ind , at der kan komme løse hunde rendende hen til en. Længere er den ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig sagt at man ikke skal tage hensyn i de lukkede, men man ved når man kommer ind , at der kan komme løse hunde rendende hen til en. Længere er den ikke.

Det er lige der hvor jeg ikke er enig :) Det betyder nemlig at jeg ikke kan gå lovligt med min hund løs, fordi andre ikke vil spørge mig inden de lader deres hunde løbe hen til min. Og JEG bryder mig ikke om at fremmede hunde bare kommer hen til min hund, og efter han er blevet overfaldet bliver han også utryg (sikkert også fordi jeg bliver bange).

Bare fordi der er hegn betyder det da ikke at hunden bare må ræse rundt og hilse og lege med alle. Jeg vil så gerne kunne gå en tur i vores hundeskov, med min hund, uden at der kommer andre hen. Men der er hegn om så her må alle åbenbart bare rende rundt på må og få. Og om jeg kommer med min hund i snor er da lige meget - andre hunde skal alligevel ikke opsøge ham uden at ejeren har haft kontakt med mig først.

Link til indlæg
Del på andre sites