Retrieveren Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jamen, jeg kan jo ikke ANE, hvordan du har taklet et møde i en hundeskov, som skulle kunne gøre en hund med et ellers godt og stabilt temperament så bange, at den ligefrem farer sammen med rejste børster ved den blotte lyd af en anden hund? Jeg har ondt af både dig og din hund, for det er jo et liv i stadig angst, eftersom samfundet vrimler med hunde. Hvor gerne jeg end ville gøre dig glad, så kan jeg ikke fortælle dig, hvor og hvordan du skal lufte din hund. Men det lyder som et meget stort problem, så kunne du ikke overveje at søge professionel bistand, så din hund kan genvinde roen ved møde med andre hunde? Jeg er som du bare en ganske almindelig hundeejer, men måske du og din kusine kunne konsultere Ninjamor, som jo meget belejligt også er herinde på Hunde-Forum? Som sagt så arbejdet jeg med min hunds angst, og ved godt hvordan man gør - men det er lidt svært at arbejde med det, og endelig opnå resultater, og så pludselig kommer en løs hund og ødelægger det hele igen Jeg tacklede det såmænd på den måde at jeg gik imellem hundene, bad ejeren om at kalde dem ind, og endte med at kyle snoren efter den store hund som lå over min SKRIGENDE 10 måneder hund med halen mellem benene. Så det eneste jeg gjorde var at redde ham fra at blive bidt. Desværre sidder oplevelsen super dybt i ham. Den overfaldende hund bed 10 min. senere en beagle ganske alvorligt. Ejerens reaktion: "hans hunde gjorde ingenting og jeg kunne sgu pisse ud af skoven hvis jeg ikke kunne finde ud af at være der, og jeg skulle desuden ALDRIG rører hans hunde igen!". Barney kan sagtens hilse på hunde og lege med dem, hvis han har set dem an først, de har hilst roligt osv. Derfor mener jeg sagtens at vi kunne gå i hundeskoven. Men synes det er synd at han skal have de dårlige oplevelser med vilde hunde når han nu ikke er så tryg ved det. I hundeklubben er der ingenting for der møder han mange hunde, der er som regel ret godt styr på situationen og han er helt tryg omkring mange hunde. Det er på gåturene han bliver forskrækket. Hvorfor må jeg ikke lufte i hundeskoven, så min hund kan løbe frit, få positive kontrollerede møder med andre hunde, få brugt noget energi osv.??? Du har ret - det er faktisk ubehageligt at lufte hund for jeg bliver selv DØD bange (og nej undre mig ikke over at min hund så også bliver/er det). Jeg kan ikke lide at møde løse ukontrolleret hunde. Heldigvis kender jeg efterhånden dem som bor i byen og det er rigtig dejligt at vide hvilken en hund man går i møde, eller vide at hunden er under fuld kontrol. Jeg er 1,60, og ikke spor muskuløs. Jeg kan INTET stille op imod en stor hund som går løs på min retriever. DERFOR bliver jeg bange. Jeg ønsker ham ikke flere dårlige oplevelser og holder mig derfor fra hundeskoven (desværre). Og ja jeg har haft hund i 12 år (det her er min 4. hund), og jeg har faktisk ikke været bange for andre hunde før jeg fik ham her for et års tid siden og han blev overfaldet. De andre er også blevet overfaldet, men det her har altså været noget andet. Jeg skal ikke kunne sige hvad der gør det, men jeg er blevet rigtig bange for løse hunde, jeg ikke kender, som kommer hen til min. Min hund er under kontrol, min hund bryder sig ikke om hunde som kommer ukontrolleret hen til ham, jeg holder ham fra andre hunde - alligevel skal jeg "straffes" og holdes væk fra skoven. Øv... Det skal lige siges at når min hund har luret den anden hund og ved at den ikke længere er farlig vil han hellere end gerne lege og er en meget social hund. Desværre med dårlige oplevelser i bagagen som gør at han ikke tør stole på sin første-pote-indskyldese længere hvad angår andre hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Ja, jeg har åbenbart ikke formået at træne min hund til at synes det er fedt at blive udsat for smerte og komme til skade, shame on me. Hvis denne sætning skulle være svar på mit seneste indlæg, så har du misforstået mig. Jeg tror ikke, at nogen ville synes, at det ville være fedt at blive udsat for smerter og skader. Ironi er en god ting, men her er vi nok mere ovre i sarkasme......eller? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Dina det hun skriver er at hendes hund IKKE er angst eller bange for andre hunde (som min er), men at den IKKE kan lide at blive løbet ned af store hunde fordi det gør ondt på den og er ubehageligt for den. Og hun føler at du så siger at hun bare skal lære den ikke at være bange, og det bliver til en frustration fordi man jo ikke kan lærer den at det er fedt at der kommer store hunde og (ikke med vilje) påfører den lille hund ubehag og smerte. Så hun kan ikke gå i skoven fordi folk synes det er okay at deres store lalleglade hunde løber hen og ved et uheld kommer til at løbe ind i eller træde på den lille hund, eller ikke er klar over deres egen størrelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Hvorfor må jeg ikke lufte i hundeskoven, så min hund kan løbe frit, få positive kontrollerede møder med andre hunde, få brugt noget energi osv.??? Det må du da også gerne for mig?! Jeg kan sagtens følge dig i, at det ikke er vildt morsomt at møde løse ukontrollerede hunde, hvis de ikke samtidig ser fredelige ud. Og møder man til overflod tilmed en ejer med et så charmerende ordvalg, som du gjorde, så ville jeg da ikke blive mere tryg. Det har jeg så selv været forskånet for. Jeg er 1,60, og ikke spor muskuløs. Jeg kan INTET stille op imod en stor hund som går løs på min retriever. DERFOR bliver jeg bange. Måske din angst er blevet så stor, fordi du følte, at du intet kunne stille op i situationen over for den store hund udover at kyle din hundesnor efter den? Jeg er lige så høj (eller måske snarere lav) som du og er hverken muskuløs eller specielt modig. Tilmed er jeg blevet en ældre kone efterhånden. MEN jeg har alligevel fået en stor idiotisk schæferhund væk fra min 3½ måned gamle hvalp ved et gedigent los OG et par ordentlige strint af noget meget forbudt. Måske du skulle overveje at "bevæbne" dig med noget lignende? Jeg tror, at grunden til at Sofus overhovedet ikke tog den mindste skade på sin frække sjæl var, at han oplevede mig som den, der ondulerede den store hund. Han rejste sig i hvert fald (med en lang rift i lysken), stak sin lille hale i vejret og hilste glad på den næste hund, en stor sød retriever, som han mødte små 5 minutter efter. Det er naturligvis ganske forkert at opfordre andre til at begå kriminalitet, men kunne en sådan lille tingest, som man kan have i lommen, indgyde DIG mere selvtillid ved mødet med løse hunde, så ville det formentlig også smitte gevaldigt af på din hund, tror jeg. Det var i øvrigt første og eneste gang, jeg har benyttet mig af denne lille tingest. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Dina det hun skriver er at hendes hund IKKE er angst eller bange for andre hunde (som min er), men at den IKKE kan lide at blive løbet ned af store hunde fordi det gør ondt på den og er ubehageligt for den. Jeg reagerede på det sarkastiske: "Ja, jeg har åbenbart ikke formået at træne min hund til at synes det er fedt at blive udsat for smerte og komme til skade, shame on me". Her er vi ovre i ren sarkasme, samt en påstand om at jeg har foreslået nogen at lære deres hunde at synes om at blive udsat for smerter og skader. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Har ikke lyst til at gå med våben - så vil jeg hellere holde mig fra skoven. Barney og jeg bliver også bange for hunde som ser venlige ud, da jeg ved hvor hurtigt det kan skifte, og da vi har oplevet hunde som ser venlige ud, pludselig forvandle sig til ikke at være venlige. der var flere hunde om Barney da han blev overfaldet og flere af dem så venlige ud, så måske han ikke ved hvilken en der faktisk overfaldt ham. Han hilste også pænt på de næste hunde vi mødte, men har stadig ar på sjælen - specielt efter vi så har oplevet flere uheld. så han stoler ganske simpelthen ikke på at hunde som ser venlige ud altid er det. Jeg vil gerne gå i hundeskoven, men jeg vil IKKE mødes af løse hunde uden dette først er aftale mellem førerne. Og jeg tager pænt min hund i snor eller ind når der kommer nogen - alligevel lader folk ofte deres hunde hilse, og har flere gange oplevet at den hilsende hund knurre af min hund som står helt stift med vægten på bagbenene, ørene helt tilbage og tør ikke rører sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Der har jeg ikke været. Jeg foretrækker stranden ved Liseleje (men allerhelst Tisvildeleje), men om sommeren er der jo Melbylejren, hvis det skal være lige i den omegn. Der kan man finde mange gode områder. Hundeskoven ved Liseleje er den samme der støder op til Melbylejren.. Jeg kender udemærket området, da jeg er født og opvokset der. Problemet er jo stadig at du kun kan ha hunden løs i hundeskoven. Ellers hedder det snor på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Har ikke lyst til at gå med våben - så vil jeg hellere holde mig fra skoven. Jeg har fuld respekt for din lovlydige indstilling. I alt andet er jeg selv ret lovlydig, men lige på dette område har jeg så personligt valgt noget andet. Hvis noget skal ændres i din hverdag, således at din hundeluftning bliver en rar foreteelse for jer begge, så må ændringen komme fra dig selv. For hvor dejligt det end ville være, om man kunne ændre verden omkring sig, så må man se i øjnene, at det er en drøm, der aldrig går i opfyldelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Den der "søg professionel hjælp til din hund" den kommer man ikke langt med, fordi: 1. Problemerne er ofte opstået pga. for mange ubehagelige/grænseoverskridende møder med andre hunde, som er svære på forhånd at undgå hvis ikke man får set hundene an inden man lader dem rende sammen. 2. Når problemet så er opstået, man er forvist fra hundeskoven og søger professionel hjælp (som vi blandt andet gjorde), så får man ofte råd og vejledning om hvordan man kan hjælpe hunden af med problemerne. Disse råd og vejledning indebærer ofte at undgå ubehagelige møder med andre hunde, se andre hunde an inden man slipper hundene sammen og træne med hunden på afstand af andre hunde eller vende om hvis ikke det kan lade sig gøre at gå langt nok forbi. Dette er igen umuligt når folk ikke spørger inden de lukker deres hunde i hovedet på ens hund. Det medfører så 3. at problemet aldrig rigtig kan blive løst, stort set kun bliver forværret og man må lære at leve med en hund der ikke kan med andre hunde og som man stort set ikke må slippe nogen steder selvom den måske godt kan komme når der bliver kaldt, for de andre hunde går ikke udenom. Man kan måske træne problemet sammen med hunde og ejere man kender og stoler på, men i de fleste tilfælde vil hunden så lærer at accepterer den bestemte hund, for den overskrider ikke grænser, men stadig have mistro til alle andre, for hunde er desværre ikke så fantastisk gode til at generaliserer (og hvorfor skulle de dog også det når erfaring viser noget andet. Hellere et godt forsvar end at vente på at blive angrebet/overfaldet/overrendt). 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Den der "søg professionel hjælp til din hund" den kommer man ikke langt med, fordi: 1. Problemerne er ofte opstået pga. for mange ubehagelige/grænseoverskridende møder med andre hunde, som er svære på forhånd at undgå hvis ikke man får set hundene an inden man lader dem rende sammen. 2. Når problemet så er opstået, man er forvist fra hundeskoven og søger professionel hjælp (som vi blandt andet gjorde), så får man ofte råd og vejledning om hvordan man kan hjælpe hunden af med problemerne. Disse råd og vejledning indebærer ofte at undgå ubehagelige møder med andre hunde, se andre hunde an inden man slipper hundene sammen og træne med hunden på afstand af andre hunde eller vende om hvis ikke det kan lade sig gøre at gå langt nok forbi. Dette er igen umuligt når folk ikke spørger inden de lukker deres hunde i hovedet på ens hund. Det medfører så 3. at problemet aldrig rigtig kan blive løst, stort set kun bliver forværret og man må lære at leve med en hund der ikke kan med andre hunde og som man stort set ikke må slippe nogen steder selvom den måske godt kan komme når der bliver kaldt, for de andre hunde går ikke udenom. Man kan måske træne problemet sammen med hunde og ejere man kender og stoler på, men i de fleste tilfælde vil hunden så lærer at accepterer den bestemte hund, for den overskrider ikke grænser, men stadig have mistro til alle andre, for hunde er desværre ikke så fantastisk gode til at generaliserer (og hvorfor skulle de dog også det når erfaring viser noget andet. Hellere et godt forsvar end at vente på at blive angrebet/overfaldet/overrendt). Tak!! Helt enig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Og Dina, jeg mangler stadig svar på mit spørgsmål Vi kan vel godt blive enige om, at der ikke rigtig er andre steder at lufte sin hund, hvis man vil gå løs med den og gerne undgå løse hunde, der ikke helt er styr over? Og/eller ejere, der ikke respekterer ens nej? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Hvis denne sætning skulle være svar på mit seneste indlæg, så har du misforstået mig. Jeg tror ikke, at nogen ville synes, at det ville være fedt at blive udsat for smerter og skader. Ironi er en god ting, men her er vi nok mere ovre i sarkasme......eller? Det er sådan set helt alvorligt ment. Det du tolker som hunde der er angste uden grund, har som oftest et afsæt i en ubehagelig oplevelse, gerne en oplevelse der har medført skade og/eller smerte for hunden, når vi snakker små hunde møder stor voldsom hund. Retrieveren forklarer så fint hvad jeg mener. Dina det hun skriver er at hendes hund IKKE er angst eller bange for andre hunde (som min er), men at den IKKE kan lide at blive løbet ned af store hunde fordi det gør ondt på den og er ubehageligt for den. Og hun føler at du så siger at hun bare skal lære den ikke at være bange, og det bliver til en frustration fordi man jo ikke kan lærer den at det er fedt at der kommer store hunde og (ikke med vilje) påfører den lille hund ubehag og smerte. Så hun kan ikke gå i skoven fordi folk synes det er okay at deres store lalleglade hunde løber hen og ved et uheld kommer til at løbe ind i eller træde på den lille hund, eller ikke er klar over deres egen størrelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Et eller andet sted er det vel også flintrende ligegyldigt hvad grunden er til, at hundene ikke skal hilse.. Hvis der er blevet sagt nej, er der blevet sagt nej... Og det må andre bare acceptere.. Den er da virkelig ikke så meget længere.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Og Dina, jeg mangler stadig svar på mit spørgsmål Vi kan vel godt blive enige om, at der ikke rigtig er andre steder at lufte sin hund, hvis man vil gå løs med den og gerne undgå løse hunde, der ikke helt er styr over? Og/eller ejere, der ikke respekterer ens nej? Therese, du må altså selv hitte ud af, hvor og hvordan du ønsker at lufte din hund, præcis som alle vi andre hundeejere altid har måttet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Det er sådan set helt alvorligt ment. Det du tolker som hunde der er angste uden grund, har som oftest et afsæt i en ubehagelig oplevelse, gerne en oplevelse der har medført skade og/eller smerte for hunden, når vi snakker små hunde møder stor voldsom hund.Retrieveren forklarer så fint hvad jeg mener. Jeg er bange for, at du har læst mine indlæg som en vis herre læser en vis bog. Prøv igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Therese, du må altså selv hitte ud af, hvor og hvordan du ønsker at lufte din hund, præcis som alle vi andre hundeejere altid har måttet. Jeg prøver lige igen: Vi kan godt blive enige om, at der ikke rigtig er andre steder, hvor hunde kan få lov til at løbe løs ikke? Er det så rimeligt, at man ikke kan gå i hundeskove uden at blive opsøgt af løse hunde? Det er sådan set bare det jeg gerne vil have svar på.. Det var ikke en opfordring til, at du skulle finde steder hvor jeg kunne gå tur.. Hehe.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jeg er bange for, at du har læst mine indlæg som en vis herre læser en vis bog. Prøv igen. Jeg synes det er ærgerligt du ikke forholder dig til problematikken. Det er dig selv der forslår adfærdsbehandler, til angste hunde. Når man så går dig på klingen, affærdiger du det som at man ikke har forstået dine indlæg. Det må du kunne gøre bedre. 2 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jeg synes du slipper liiidt let omkring den her ved bare at anbefale dem at opsøge en adfærdsbehandler.. Se, nu kender jeg min begrænsning, så når nogen snakker om bange hunde, så ønsker jeg ikke at give råd, der evt. kan forværre problemet. I så mange andre forhold her i livet søger vi professionel hjælp (tandlæge, læge, elektriker, tømrer.......), så derfor er det vel ikke helt mærkværdigt, at jeg "bare" henviser til en adfærdsbehandler til folk, der selv giver udtryk for, at de kæmper med et problem hos deres hund? Jeg tror spørgsmålet er stillet for at belyse, at der for nogle mennesker ikke altid er andre muligheder, hvis man gerne vil lufte sin hund uden snor.. Og jeg kunne egentligt også godt tænke mig et svar: Hvor skal man gå hen, hvis man vil lufte sin hund uden snor lovligt?? Nu må du altså prøve at forstå det, Therese: Du har SELV anskaffet dig en hund, ergo må du SELV hitte ud af, hvor og hvordan du vil lufte den. Jeg kan altså ikke hjælpe dig med det. Og så kunne det være at små, nervøse hunde blev mindre utrygge, hvis de ikke oplevede at få deres grænser overskredet jævnligt, fordi folk ikke kan holde deres hunde ved dem.. Sætningen har faktisk ingen relevans for mig, hvilket du må være klar over, hvis du ellers har læst mine indlæg, så hvorfor den lige skulle ud mellem sidebenene her, må guderne vide. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jeg synes det er ærgerligt du ikke forholder dig til problematikken. Det er dig selv der forslår adfærdsbehandler, til angste hunde. Når man så går dig på klingen, affærdiger du det som at man ikke har forstået dine indlæg. Det må du kunne gøre bedre. Søde lille Sagapige - hva' er det, du ønsker? Vi du have, at jeg skal kunne løse dit problem ved at opstille en behandlingsforløb? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Søde lille Sagapige - hva' er det, du ønsker? Vi du have, at jeg skal kunne løse dit problem ved at opstille en behandlingsforløb? Henvist til mit tidligere indlæg: Det er ikke muligt at behandle/ændre når det ikke er muligt at gå tur uden at hunden får de ubehagelige oplevelser :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jeg prøver lige igen: Vi kan godt blive enige om, at der ikke rigtig er andre steder, hvor hunde kan få lov til at løbe løs ikke? Er det så rimeligt, at man ikke kan gå i hundeskove uden at blive opsøgt af løse hunde? Hvadenten jeg synes, at det er rimeligt eller ej, så er det en kendsgerning, at vi alle bliver opsøgt af løse hunde sådanne steder. Det kan vi nok ikke rigtigt ændre på. Min erfaring er, at det foregår meget fredsommeligt, men det er, fordi jeg ikke har set overfald og slagsmål disse steder. Derfor har jeg valgt at tage møder med løse hunde med for at give min hund mulighed for at gå uden snor. Andre har fravalgt muligheden af den ene eller den anden årsag. Men derfor kunne jeg da godt drømme om at have min helt egen lille ø, hvor jeg suverænt bestemte, hvem der måtte komme over og lege med Sofus, men det ligger vist ikke rigtigt i kortene. :blink: Det er sådan set bare det jeg gerne vil have svar på.. Det var ikke en opfordring til, at du skulle finde steder hvor jeg kunne gå tur.. Hehe.. Okay, så misforstod jeg dig. Sorry. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Henvist til mit tidligere indlæg: Det er ikke muligt at behandle/ændre når det ikke er muligt at gå tur uden at hunden får de ubehagelige oplevelser :blink: Det skal jeg slet, slet ikke kloge mig på, for jeg har aldrig haft en hund, der skulle til adfærdsbehandler. Hvis jeg havde haft store problemer, ville jeg uden tøven have spurgt mig for hos erfarne hundefolk for at finde en god en af slagsen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
HNP Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Der burde nok bare være flere forskellige slags skove/indhegninger. Så man bedre kan dele sig. Totalt ønsketænkning Så er der både noget for de bryderne, de forsigtige og løberne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Søde lille Sagapige - hva' er det, du ønsker? Vi du have, at jeg skal kunne løse dit problem ved at opstille en behandlingsforløb? Endnu engang er jeg målløs over din måde at tale ned til folk på. Du kan simpelthen ikke tale sådan der til folk og samtidig borge for 'god tone'. Nu tager jeg et vildt gæt, men jeg tror såmænd ikke at Saga, eller nogen anden i denne tråd, ønsker andet end en anerkendelse af at disse problemer faktisk eksisterer og er reelle for rigtig mange. Samt måske bare en lille bitte anerkendelse af at det ikke er samtlige andre her, der er hysteriske og overfølsomme, men at rigtig mange der benytter hundeskovene faktisk er ret hensynsløse. I din verden eksisterer der et minimum af problemer. Tillykke - godt for dig! Men der går såmænd ikke skår af dig ved at anerkende at andre ikke har det lige så nemt og tage det alvorligt. Det her handler ikke om dig og din adfærd. Du har flere gange forklaret at du tager hensyn til folks signaler om at de ikke ønsker hundehilsning og du har fået flere tilkendegivelser om at hvis bare alle gjorde som du var der ingen problemer. Dit 'hundemøder kan også gå godt'-argument svarer til 'kamphunde kan faktisk også være søde.' Ja, det ved vi godt, men det er ikke det der diskuteres og det er ikke der problemet ligger. Problemet er at SÅ MANGE hundeejere føler sig generet af andre folks løse hunde, at et par adfærdsbehandlere har følt sig nødsaget til at forsøge et system hvor hunde skal iklædes sløjfer for at undgå uønskede møder. Gud hvor ville det klæde dig at udvise lidt sympati og respekt for folk der har de problemer, og ikke mindst deres hunde som lider under det i stedet for at foreslå at man skal adfærdsbehandle sig ud af at andre folk ikke har kontrol over deres hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Se, nu kender jeg min begrænsning, så når nogen snakker om bange hunde, så ønsker jeg ikke at give råd, der evt. kan forværre problemet. I så mange andre forhold her i livet søger vi professionel hjælp (tandlæge, læge, elektriker, tømrer.......), så derfor er det vel ikke helt mærkværdigt, at jeg "bare" henviser til en adfærdsbehandler til folk, der selv giver udtryk for, at de kæmper med et problem hos deres hund? Nu må du altså prøve at forstå det, Therese: Du har SELV anskaffet dig en hund, ergo må du SELV hitte ud af, hvor og hvordan du vil lufte den. Jeg kan altså ikke hjælpe dig med det. Sætningen har faktisk ingen relevans for mig, hvilket du må være klar over, hvis du ellers har læst mine indlæg, så hvorfor den lige skulle ud mellem sidebenene her, må guderne vide. Hahaha... Du godeste... Dina, man skulle tro du havde været politiker i et tidligere liv... Så god som du er til at snakke udenom og undgå at svare på spørgsmålene.. Nu prøver vi lige en gang til og skære det ud i pap, så det burde være forståeligt for alle.. Faktisk tror jeg, vi skal lave et par små historie for at fremme forståelsen. 1) Hund A er en lille pekingeser, som kommer gående inde i en hundeskov. A går løs, fordi det er jo en hundeskov og hundeejer A regner med, at det sagtens kan fungere, for folk har vel styr på deres hund. Men der tager h*n fejl, for lige pludselig kommer en stor hund løbende bagfra og forskrækker dem begge to. Det viser sig, at det er en hanhund, som meget gerne vil snuse til A, fordi hun dufter rigtig godt. Hunden er så ihærdig, at den til sidst får skubbet A om på ryggen, så der rigtig kan snuses igennem. Hundeejer A forsøger selvfølgelig at få hanhunden væk, men den bliver ved med at komme tilbage og ejeren kommer bare slentrende, mens han ryger en smøg. Lignende scenarier gentager sig tre gange og A har nu lært, at store hanhunde er rigtig dumme og grænseoverskridende og begynder derfor at knurre så snart hun ser en. Hundeejer A kan ikke slippe for løse hanhunde på deres ture i skoven og ejerene tager ikke ansvar, så derfor kan de ikke længere komme i hundeskoven og A kan nu kun blive luftet i flexline eller sporline, hvis hun skal have lidt bevægelsesfrihed. 2) En dame lufter hendes spinkle Golden Retriever blanding (B) på 13 måneder i hundeskoven. Det er gået fint hele hundens hvalpetid, men det går galt en dag, da de støder ind i en stor mastiff lignende hund. Den vil forsøge at humpe B og vælter flere gange B i forsøget på det, fordi der er så stor størrelsesforskel. B synes det er rigtig ubehageligt og forsøger at slippe væk og mastiffen løber selvfølgelig efter, så hundeejer B kan ikke få fat i nogle af hundene. Hver gang B kommer hen til hende og stopper, har B en hund i nakken igen. Mastiffen har et rigtig dårligt indkald og kan derfor ikke kaldes tilbage. Til sidst er det nødvendigt for B at knurre og vise tænder for at få fred og i lang tid efter brød han sig ikke om at gå på stedet, hvor de mødte mastiffen uden at have tjekket terrænet grundigt først og sikret sig, at der ikke er andre hunde. Nu er det godt nok fiktive historier, men det er historier, som SAGTENS kunne være sket i virkeligheden. Nu vil jeg så bede dig forholde dig til om det er rimeligt og IKKE forholde dig til hvor jeg går eller ikke går tur. For det er faktisk SLET ikke det jeg forsøger at få svar på. Er det okay, at man ikke kan gå en tur med sin super indkaldssikre hund i en hundeskov, fordi andre ikke har styr på deres kræ? Eller fordi andre vælger at lade deres hunde rende og opsøge andre af en eller anden årsag? Ja eller nej? Og hvis du svarer nej, vil jeg mene, at du er en af dem, der er med til at holde fast i problemet og derfor ville det være rart, hvis du gad komme med et forslag til hvor man så skal bevæge sig hen med sin hund. For jeg kan ikke komme i tanke om andre steder.. Og det er IKKE fordi jeg beder dig om at finde et sted, hvor JEG kan gå tur - for jeg lufter i hundeskovene, hvis han skal gå løs - men hvor MAN (altså andre mennesker, hvis hunde ikke trives i hundeskovene) skal gå hen. Er det forståeligt nu hvad det er jeg spørger om? For jeg KAN da ikke forklare det mere tydeligt nu... 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts