Hop til indhold

Fuld kontrol / Fuldt herredømme.


Gæst DogByHeart
 Share

Recommended Posts

Hahaha... Du godeste... Dina, man skulle tro du havde været politiker i et tidligere liv... Så god som du er til at snakke udenom og undgå at svare på spørgsmålene..

 

Nu prøver vi lige en gang til og skære det ud i pap, så det burde være forståeligt for alle.. Faktisk tror jeg, vi skal lave et par små historie for at fremme forståelsen.

 

1) Hund A er en lille pekingeser, som kommer gående inde i en hundeskov. A går løs, fordi det er jo en hundeskov og hundeejer A regner med, at det sagtens kan fungere, for folk har vel styr på deres hund. Men der tager h*n fejl, for lige pludselig kommer en stor hund løbende bagfra og forskrækker dem begge to. Det viser sig, at det er en hanhund, som meget gerne vil snuse til A, fordi hun dufter rigtig godt. Hunden er så ihærdig, at den til sidst får skubbet A om på ryggen, så der rigtig kan snuses igennem. Hundeejer A forsøger selvfølgelig at få hanhunden væk, men den bliver ved med at komme tilbage og ejeren kommer bare slentrende, mens han ryger en smøg.

Lignende scenarier gentager sig tre gange og A har nu lært, at store hanhunde er rigtig dumme og grænseoverskridende og begynder derfor at knurre så snart hun ser en. Hundeejer A kan ikke slippe for løse hanhunde på deres ture i skoven og ejerene tager ikke ansvar, så derfor kan de ikke længere komme i hundeskoven og A kan nu kun blive luftet i flexline eller sporline, hvis hun skal have lidt bevægelsesfrihed.

 

2) En dame lufter hendes spinkle Golden Retriever blanding (B) på 13 måneder i hundeskoven. Det er gået fint hele hundens hvalpetid, men det går galt en dag, da de støder ind i en stor mastiff lignende hund. Den vil forsøge at humpe B og vælter flere gange B i forsøget på det, fordi der er så stor størrelsesforskel. B synes det er rigtig ubehageligt og forsøger at slippe væk og mastiffen løber selvfølgelig efter, så hundeejer B kan ikke få fat i nogle af hundene. Hver gang B kommer hen til hende og stopper, har B en hund i nakken igen. Mastiffen har et rigtig dårligt indkald og kan derfor ikke kaldes tilbage. Til sidst er det nødvendigt for B at knurre og vise tænder for at få fred og i lang tid efter brød han sig ikke om at gå på stedet, hvor de mødte mastiffen uden at have tjekket terrænet grundigt først og sikret sig, at der ikke er andre hunde.

 

Nu er det godt nok fiktive historier, men det er historier, som SAGTENS kunne være sket i virkeligheden. Nu vil jeg så bede dig forholde dig til om det er rimeligt og IKKE forholde dig til hvor jeg går eller ikke går tur. For det er faktisk SLET ikke det jeg forsøger at få svar på.

 

Er det okay, at man ikke kan gå en tur med sin super indkaldssikre hund i en hundeskov, fordi andre ikke har styr på deres kræ? Eller fordi andre vælger at lade deres hunde rende og opsøge andre af en eller anden årsag? Ja eller nej?

 

Og hvis du svarer nej, vil jeg mene, at du er en af dem, der er med til at holde fast i problemet og derfor ville det være rart, hvis du gad komme med et forslag til hvor man så skal bevæge sig hen med sin hund. For jeg kan ikke komme i tanke om andre steder.. Og det er IKKE fordi jeg beder dig om at finde et sted, hvor JEG kan gå tur - for jeg lufter i hundeskovene, hvis han skal gå løs - men hvor MAN (altså andre mennesker, hvis hunde ikke trives i hundeskovene) skal gå hen.

 

Er det forståeligt nu hvad det er jeg spørger om? For jeg KAN da ikke forklare det mere tydeligt nu...

 

 

Burde printes ud og sættes ved indgangen af hundeskovene. :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 271
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu vil jeg så bede dig forholde dig til om det er rimeligt og IKKE forholde dig til hvor jeg går eller ikke går tur. For det er faktisk SLET ikke det jeg forsøger at få svar på.

 

Er det okay, at man ikke kan gå en tur med sin super indkaldssikre hund i en hundeskov, fordi andre ikke har styr på deres kræ? Eller fordi andre vælger at lade deres hunde rende og opsøge andre af en eller anden årsag? Ja eller nej?

 

Og hvis du svarer nej, vil jeg mene, at du er en af dem, der er med til at holde fast i problemet og derfor ville det være rart, hvis du gad komme med et forslag til hvor man så skal bevæge sig hen med sin hund.

Øh, NEJ - jeg synes ikke, at det er okay, at man ikke kan gå tur med sin osv........

 

Jeg erkender bare, at uanset hvad jeg synes eller ikke synes om hundeskove, så møder man løse hunde der. Jeg har så valgt undertiden at gå der, andre hundeejere har fravalgt områderne.

 

Er det forståeligt nu hvad det er jeg spørger om? For jeg KAN da ikke forklare det mere tydeligt nu...

Ikke helt, men jeg ved godt, hvad du MENER. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh, NEJ - jeg synes ikke, at det er okay, at man ikke kan gå tur med sin osv........

 

Jeg erkender bare, at uanset hvad jeg synes eller ikke synes om hundeskove, så møder man løse hunde der. Jeg har så valgt undertiden at gå der, andre hundeejere har fravalgt områderne.

 

 

Ikke helt, men jeg ved godt, hvad du MENER. ;-)

Det er da meget muligt, at man ikke kan undgå løse hunde... Men det hjælper sørme da ikke, at folk bare lader deres hunde opsøge andre.. Hvis du er enig i det, hvorfor er du så fortaler for, at man ikke bør komme i hundeskove hvis ens hund ikke skal hilse?

 

Ja, jeg er altså forvirret nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese, i dit forrige indlæg spurgte du mig, om jeg fandt det "okay, at man ikke kan gå en tur med sin super indkaldssikre hund i en hundeskov, fordi andre ikke har styr på deres kræ? Eller fordi andre vælger at lade deres hunde rende og opsøge andre af en eller anden årsag? Ja eller nej?".

 

Hvis jeg svarede nej, mente du, at jeg var "en af dem, der er med til at holde fast i problemet og derfor ville det være rart, hvis du gad komme med et forslag til hvor man så skal bevæge sig hen med sin hund".

 

Jeg gættede så, at du havde fået byttet rundt på ja og nej, men at jeg ved at svare nej bestemt ikke holdt fast i problemet. Det var ikke så svært.

 

Det er da meget muligt, at man ikke kan undgå løse hunde... Men det hjælper sørme da ikke, at folk bare lader deres hunde opsøge andre.. Hvis du er enig i det, hvorfor er du så fortaler for, at man ikke bør komme i hundeskove hvis ens hund ikke skal hilse?

 

Ja, jeg er altså forvirret nu..

Her giver jeg op. Hvad spørger du mig egentlig om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese, i dit forrige indlæg spurgte du mig, om jeg fandt det "okay, at man ikke kan gå en tur med sin super indkaldssikre hund i en hundeskov, fordi andre ikke har styr på deres kræ? Eller fordi andre vælger at lade deres hunde rende og opsøge andre af en eller anden årsag? Ja eller nej?".

 

Hvis jeg svarede nej, mente du, at jeg var "en af dem, der er med til at holde fast i problemet og derfor ville det være rart, hvis du gad komme med et forslag til hvor man så skal bevæge sig hen med sin hund".

 

Jeg gættede så, at du havde fået byttet rundt på ja og nej, men at jeg ved at svare nej bestemt ikke holdt fast i problemet. Det var ikke så svært.

 

 

Her giver jeg op. Hvad spørger du mig egentlig om?

Jeg spørger dig om du synes det er rimeligt at man ikke kan gå tur med sin hund i hundeskove, hvis de ikke skal hilse. Det er rigtigt, at jeg havde byttet om på ja og nej - nogen kan ikke kende forskel på højre og venstre. Jeg kan så ikke kende forskel på ja og nej :blink:

Men jeg synes nu ikke, at det sidste du citerer er modstridende ift. det jeg spurgte om før? Hvis du er enig med mig i, at det kan være et problem for andre, at de ikke kan gå tur, hvorfor taler du så for at man ikke bør gå i hundeskove, hvis hunden ikke skal hilse? Det er det der forvirrer mig en smule nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spørger dig om du synes det er rimeligt at man ikke kan gå tur med sin hund i hundeskove, hvis de ikke skal hilse.

Nej, enhver kan efter lyst gå i en hundeskov for min skyld, uanset om deres hund skal hilse eller ej. Forståelsen glipper lidt for mit vedkommende, hvis folk går tur i en hundeskov med deres hund i snor. Så mener jeg, at de med fordel kan gå i en almindelig skov, hvor de ikke risikerer at lade sig irritere af at møde løse hunde.

 

Var det svar nok på dit spørgsmål? Ellers kom igen. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, enhver kan efter lyst gå i en hundeskov for min skyld, uanset om deres hund skal hilse eller ej. Forståelsen glipper lidt for mit vedkommende, hvis folk går tur i en hundeskov med deres hund i snor. Så mener jeg, at de med fordel kan gå i en almindelig skov, hvor de ikke risikerer at lade sig irritere af at møde løse hunde.

 

Var det svar nok på dit spørgsmål? Ellers kom igen. :cool:

Nej, det var svar nok.. Nu aner jeg så bare slet ikke hvad vi diskuterer :lol: Troede vi diskuterede at folk ikke kunne lade hinanden gå i fred, men det er da klart, at vi taler forbi hinanden, hvis vi diskuterer to forskellige ting :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er ærgerligt du ikke forholder dig til problematikken. Det er dig selv der forslår adfærdsbehandler, til angste hunde. Når man så går dig på klingen, affærdiger du det som at man ikke har forstået dine indlæg. Det må du kunne gøre bedre.

Jeg har lige læst Ibens lille opsang og her må jeg give hende ret. Jeg burde ikke have skrevet "Søde lille". Det beklager jeg.

 

Men derfor må du nu alligevel gerne prøve at forklare mig dels, hvad der får dig til at tro, at jeg taler om ubegrundet angst hos hunde, dels hvorfor det er så forfærdeligt at henvise til en professionel adfærdsbehandler, hvis ens hund er bange for andre hunde. For det er vel den problematik, du snakker om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, enhver kan efter lyst gå i en hundeskov for min skyld, uanset om deres hund skal hilse eller ej. Forståelsen glipper lidt for mit vedkommende, hvis folk går tur i en hundeskov med deres hund i snor. Så mener jeg, at de med fordel kan gå i en almindelig skov, hvor de ikke risikerer at lade sig irritere af at møde løse hunde.

 

Var det svar nok på dit spørgsmål? Ellers kom igen. :cool:

 

Det tror jeg ikke der er mange der gør ;-) Vil man i hundeskov er det som regel netop for at hunden kan få friheden til at løbe løs, men mange, hvis hunde er bange for andre hunde, har også hunde der kan finde på at hapse ud efter andre hunde og sætter dem derfor i snor forbi andre eller som et klart signal til at de ønsker at de forbipasserende også lige høre ad inden man lukker hundene sammen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg ikke der er mange der gør ;-) Vil man i hundeskov er det som regel netop for at hunden kan få friheden til at løbe løs, men mange, hvis hunde er bange for andre hunde, har også hunde der kan finde på at hapse ud efter andre hunde og sætter dem derfor i snor forbi andre eller som et klart signal til at de ønsker at de forbipasserende også lige høre ad inden man lukker hundene sammen :-)

Nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fuld respekt for din lovlydige indstilling. I alt andet er jeg selv ret lovlydig, men lige på dette område har jeg så personligt valgt noget andet.

 

Hvis noget skal ændres i din hverdag, således at din hundeluftning bliver en rar foreteelse for jer begge, så må ændringen komme fra dig selv. For hvor dejligt det end ville være, om man kunne ændre verden omkring sig, så må man se i øjnene, at det er en drøm, der aldrig går i opfyldelse.

 

Du har ret - jeg får ikke ændret hele verden og du har ret i at jeg må lærer at forsvare min hund. Men hans grænse overskrides allerede når en anden hund er på vej imod ham. Er det så er jeg skal flyve frem med mit våben og attack? :mrgreen: (undskyld den dumme smiley men kan næsten se hvordan det vil se ud og kan næsten se retriverens undrende blik bag mig :D) Selvom en anden hund bare kommer og snuser til ham (mens han står helt stift og bange), så er hans grænser overskredet. Hvis jeg begynder at overfalde venlige hunde, selvom de er gået hen til min hund uden tilladelse, så kommer jeg nok i BT eller nyhederne. Så synes det er rigtig svært at "redde" min hund ud af situationerne.

 

Min hunds angst arbejdes der med på følgende måde:

- hvis hunde gør i haver, stopper jeg op og fodre min hund med lækre godbidder indtil han er rolig og børsterne er lagt ned. Hunde der gør i haven = godbidder til barney :blink:

- kommer der hunde imod os stopper vi op inde i siden af stien/vejen osv. og får godbidder for at forholde sig roligt.

- barney møder søde hunde under kontrolleret forhold, hvor han må tage initiativ og hvor jeg VED at mødet ender med succes og barney dermed har fået styrket sin selvtillid.

 

på den måde styrkes barney´s selvværd overfor sig selv og andre hunde.

Der hvor det går galt er når vi, som det eks. skete igår, at der kommer en mand imod os med to hunde. Barney og jeg trækker ind i siden og han ligger sig fladt på jorden. Manden tager de to store hunde på plads for at passere. Lige idet hundene går forbi smutter de fra manden og får lov til det. Barney rejser sig da de er helt henne ved ham, da han ikke tør ligge ned mere når der kommer fremmede hunde hen. Han stiller sig HELT stift med ørene tilbagelagt, vægten på bagbenene osv. og er tydelig utryg ved situationen. Begge hunde undersøger ham nøje og den ene begynder at knurre. Barney bliver rigtig utryg (hvilket jeg også gør) og manden får heldigvis styr på hundene og går videre.

Barney fik endnu en oplevelse:

Jeg viser dæmpende signaler - de andre hunde respekterer dem ikke - jeg er tæt på et nyt overfald (han bliver meget bange for knurrende hunde) - mit kropssprog virker ikke - pyhaaaa jeg overlevede, men det var ubehageligt. Nu skal der 50 positive oplevelser til for at gørre denne oplevelse god igen. Suk. DERFOR er min hund stadig angst! Dette kan en adfærdsbehandler ikke gøre noget ved.

 

Og ved du hvad det absolut værste er? Min hund er nu 15 måneder, men snart er han helt voksen, og en ANGST hund som gang på gang har oplevet at de dæmpende signaler er blevet overset, reagerer på én måde: bid før du selv bliver bidt. Og når jeg står med 29 kg. retriever i enden af min læderline, som i angst har bidt en anden hund som er anmasende og trænger sig på, hvem tror du så der bliver dømt? Hvem er så i risiko for at blive aflivet? Og ja jeg er faktisk bange for at min retriever en dag siger alvorligt fra i angst, da hans dæmpende signaler gang på gang overhøres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ret - jeg får ikke ændret hele verden og du har ret i at jeg må lærer at forsvare min hund. Men hans grænse overskrides allerede når en anden hund er på vej imod ham. Er det så er jeg skal flyve frem med mit våben og attack? :mrgreen: (undskyld den dumme smiley men kan næsten se hvordan det vil se ud og kan næsten se retriverens undrende blik bag mig :D) Selvom en anden hund bare kommer og snuser til ham (mens han står helt stift og bange), så er hans grænser overskredet. Hvis jeg begynder at overfalde venlige hunde, selvom de er gået hen til min hund uden tilladelse, så kommer jeg nok i BT eller nyhederne. Så synes det er rigtig svært at "redde" min hund ud af situationerne.

 

Min hunds angst arbejdes der med på følgende måde:

- hvis hunde gør i haver, stopper jeg op og fodre min hund med lækre godbidder indtil han er rolig og børsterne er lagt ned. Hunde der gør i haven = godbidder til barney :blink:

- kommer der hunde imod os stopper vi op inde i siden af stien/vejen osv. og får godbidder for at forholde sig roligt.

- barney møder søde hunde under kontrolleret forhold, hvor han må tage initiativ og hvor jeg VED at mødet ender med succes og barney dermed har fået styrket sin selvtillid.

 

på den måde styrkes barney´s selvværd overfor sig selv og andre hunde.

Der hvor det går galt er når vi, som det eks. skete igår, at der kommer en mand imod os med to hunde. Barney og jeg trækker ind i siden og han ligger sig fladt på jorden. Manden tager de to store hunde på plads for at passere. Lige idet hundene går forbi smutter de fra manden og får lov til det. Barney rejser sig da de er helt henne ved ham, da han ikke tør ligge ned mere når der kommer fremmede hunde hen. Han stiller sig HELT stift med ørene tilbagelagt, vægten på bagbenene osv. og er tydelig utryg ved situationen. Begge hunde undersøger ham nøje og den ene begynder at knurre. Barney bliver rigtig utryg (hvilket jeg også gør) og manden får heldigvis styr på hundene og går videre.

Barney fik endnu en oplevelse:

Jeg viser dæmpende signaler - de andre hunde respekterer dem ikke - jeg er tæt på et nyt overfald (han bliver meget bange for knurrende hunde) - mit kropssprog virker ikke - pyhaaaa jeg overlevede, men det var ubehageligt. Nu skal der 50 positive oplevelser til for at gørre denne oplevelse god igen. Suk. DERFOR er min hund stadig angst! Dette kan en adfærdsbehandler ikke gøre noget ved.

 

Og ved du hvad det absolut værste er? Min hund er nu 15 måneder, men snart er han helt voksen, og en ANGST hund som gang på gang har oplevet at de dæmpende signaler er blevet overset, reagerer på én måde: bid før du selv bliver bidt. Og når jeg står med 29 kg. retriever i enden af min læderline, som i angst har bidt en anden hund som er anmasende og trænger sig på, hvem tror du så der bliver dømt? Hvem er så i risiko for at blive aflivet? Og ja jeg er faktisk bange for at min retriever en dag siger alvorligt fra i angst, da hans dæmpende signaler gang på gang overhøres.

 

Jeg er oprigtig ked af jeres situation, men forstår egentlig ikke hvorfor du bekymrer dig om hvorvidt I burde have ret til at gå i fred i en hundeskov. Barney er da langt fra klar til at komme sådanne steder (som vel er ment som et sted hunde kan få lov til at være løse).

 

Jeg har en hund som pga. alder og sygdom er blevet sart og jeg er ved at overveje om han egentlig passer til at gå i hundeskov. Man må formode at hundeskove er steder hvor man møder løse, venlige hunde og min hund er efterhånden ved at være på et stadie hvor almindelige, venlige hunde kan komme til at skade ham. Når jeg er i hundeskoven har jeg et øje på hver finger, for andre mennesker kan jo ikke vide at min hund er sart, så det anser jeg for at være mit ansvar.

 

Lidt generelt:

Havde jeg en lille hunderace ville jeg også skulle udvise denne forsigtighed, på lige fod som hvis jeg kom til at ligge imellem to lastbiler, i min lille personbil, på en motorvej,.. det kan sgu også gå hen at blive farligt. Generelt synes jeg folk har alt for travlt med at kræve hensyn fra andre uden at orke at klæde sine hunde ordentligt på til at kunne færdes i en hundeskov, hvor de selvfølgelig kommer til at møde andre løse hunde (der hvor jeg går er der ihvertfald mange hjørner med buske der skygger fuldstændigt for udsynet og hvor en aftale ikke kan indgås før hundene er kommet så tæt på hinanden at ejernes reaktionstid er for lang til at afværge et møde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er oprigtig ked af jeres situation, men forstår egentlig ikke hvorfor du bekymrer dig om hvorvidt I burde have ret til at gå i fred i en hundeskov. Barney er da langt fra klar til at komme sådanne steder (som vel er ment som et sted hunde kan få lov til at være løse).

 

Jeg har en hund som pga. alder og sygdom er blevet sart og jeg er ved at overveje om han egentlig passer til at gå i hundeskov. Man må formode at hundeskove er steder hvor man møder løse, venlige hunde og min hund er efterhånden ved at være på et stadie hvor almindelige, venlige hunde kan komme til at skade ham. Når jeg er i hundeskoven har jeg et øje på hver finger, for andre mennesker kan jo ikke vide at min hund er sart, så det anser jeg for at være mit ansvar.

 

Lidt generelt:

Havde jeg en lille hunderace ville jeg også skulle udvise denne forsigtighed, på lige fod som hvis jeg kom til at ligge imellem to lastbiler, i min lille personbil, på en motorvej,.. det kan sgu også gå hen at blive farligt. Generelt synes jeg folk har alt for travlt med at kræve hensyn fra andre uden at orke at klæde sine hunde ordentligt på til at kunne færdes i en hundeskov, hvor de selvfølgelig kommer til at møde andre løse hunde (der hvor jeg går er der ihvertfald mange hjørner med buske der skygger fuldstændigt for udsynet og hvor en aftale ikke kan indgås før hundene er kommet så tæt på hinanden at ejernes reaktionstid er for lang til at afværge et møde.

 

du har helt ret - min hund er ikke klar til hundeskov - hans indkald er nemlig ikke sikkert nok til at gå sådan et sted endnu.

Men det er sådan set det eneste. Jeg vil gerne gå lovligt løs med ham når hans indkald er i orden, men det kan jeg ikke, fordi andre ikke vil tage hensyn til min hund og jeg. JEG tager selv hensyn til andre og på "min måde" vil vi alle kunne være i skoven. Og det kan da ikke passe at små hunde ikke må komme i skoven forde de er "sarte?" Hvor i alverden står det at skoven kun er for store bullerbasser?!

 

Nå ja, men vi når til samme resultat igen og igen... min hund kan ikke gå lovligt løs uden at han SKAL finde sig i alle mulige (og umulige) løse hunde. Øv hvor surt...

 

og at jeg ikke har "orket at klæde min hund ordentlig på" synes jeg er noget fis. Min hund er socialiseret efter alle kunstens regler og er RIGTIG god til hundesprog, men har desværre oplevet at hans signaler ikke altid virker på ivrige hilse hunde. Min hund var faktisk rigtig godt fungerende (og er det stadig når han lige har opdaget at den pågældende hund er sød og venlig) indtil at han blev voldsomt overfaldet af en anden hund som "ikke gør noget" og har "ret til at gå løs i hundeskoven".

 

Jeg forstår virkelig ikke det er svært. Og ja - jeg tager gerne snor på min hund i hundeskoven for at signalere at vi IKKE vil hilse! Det må folk respekterer. og jeg synes bestemt ikke at jeg vil have og jeg forlanger osv. Jeg synes jeg tager et hensyn den anden vej også, og jeg tager faktisk bare generelt meget hensyn til omverdenen. Så derfor synes jeg ikke at jeg er ego-centreret og forlanger min ret. Jeg beder blot om et gensidig hensyn til hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

du har helt ret - min hund er ikke klar til hundeskov - hans indkald er nemlig ikke sikkert nok til at gå sådan et sted endnu.

Men det er sådan set det eneste. Jeg vil gerne gå lovligt løs med ham når hans indkald er i orden, men det kan jeg ikke, fordi andre ikke vil tage hensyn til min hund og jeg. JEG tager selv hensyn til andre og på "min måde" vil vi alle kunne være i skoven. Og det kan da ikke passe at små hunde ikke må komme i skoven forde de er "sarte?" Hvor i alverden står det at skoven kun er for store bullerbasser?!

 

Nå ja, men vi når til samme resultat igen og igen... min hund kan ikke gå lovligt løs uden at han SKAL finde sig i alle mulige (og umulige) løse hunde. Øv hvor surt...

 

og at jeg ikke har "orket at klæde min hund ordentlig på" synes jeg er noget fis. Min hund er socialiseret efter alle kunstens regler og er RIGTIG god til hundesprog, men har desværre oplevet at hans signaler ikke altid virker på ivrige hilse hunde. Min hund var faktisk rigtig godt fungerende (og er det stadig når han lige har opdaget at den pågældende hund er sød og venlig) indtil at han blev voldsomt overfaldet af en anden hund som "ikke gør noget" og har "ret til at gå løs i hundeskoven".

 

Jeg forstår virkelig ikke det er svært. Og ja - jeg tager gerne snor på min hund i hundeskoven for at signalere at vi IKKE vil hilse! Det må folk respekterer. og jeg synes bestemt ikke at jeg vil have og jeg forlanger osv. Jeg synes jeg tager et hensyn den anden vej også, og jeg tager faktisk bare generelt meget hensyn til omverdenen. Så derfor synes jeg ikke at jeg er ego-centreret og forlanger min ret. Jeg beder blot om et gensidig hensyn til hinanden.

Det markerede er jo også det der er så ufatteligt! Man sørger for at ens hund ikke generer andre og at andre hunde ikke får dårlige oplevelser ligesom ens egen hund har fået.. Og hvad får man ud af det?? Ren og skær lort... Altså, jeg kan sgu kun undre mig.. Jeg synes det er top frustrerende, at det for nogle mennesker er udelukket at komme i hundeskovene, fordi andre mennesker ikke gider at tage hensyn. Det er faktisk skide irriterende.

 

Min egen hund er en rigtig tonser/bulder basse eller hvad de ellers er blevet omtalt som i denne tråd. Han ser IKKE andre hundes dæmpende signaler, fordi han bliver så ivrig efter at hilse og derfor får han IKKE lov til at hilse på tilfældige forbipasserende, for det kan være skidt både for ham og for den anden hund.. Han bliver altid - uden undtagelse - kaldt ind og sat i snor, når vi skal passere tæt forbi nogen af samme årsag. Men måske skal jeg bare lade ham rende næste gang jeg ser en anden hund - det er jo trods alt en hundeskov og det er jo sådan man gør??

Hvis den anden hund så ikke kan klare et møde med en bulderbasse, må den jo blive væk.. For hunde skal jo kunne tackle alle mulige hunde man kunne forestille sig de ville støde på i en hundeskov..

 

Det pisser mig sgu lidt af, at man selv tager så meget hensyn og så kan man bare stikke det hensyn totalt skråt op, fordi andre mennesker er skide ligeglade.. Det kan simpelthen ikke passe, at man ikke kan gå i hundeskovene, fordi andre mennesker tror det er en stor fælles hundelegeplads, hvor alle hunde kan med alle og hvor man bare må tage det med, at der kommer løse hunde rendende hen til en. Jeg forstår ikke, at man kan mene, at man er fritaget for at vise hensyn, fordi man kommer i en hundeskov.

Og ja ja, så kan der være et træ i vejen, men hvis man ikke kan se rundt om et hjørne, kalder man vel hunden til sig??

 

Retriver, det her indlæg er ikke henvendt til dig, ved godt vi er ret enige. Dit indlæg satte bare lige nogle tanker i gang :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Min egen hund er en rigtig tonser/bulder basse eller hvad de ellers er blevet omtalt som i denne tråd. Han ser IKKE andre hundes dæmpende signaler, fordi han bliver så ivrig efter at hilse og derfor får han IKKE lov til at hilse på tilfældige forbipasserende, for det kan være skidt både for ham og for den anden hund.. Han bliver altid - uden undtagelse - kaldt ind og sat i snor, når vi skal passere tæt forbi nogen af samme årsag. Men måske skal jeg bare lade ham rende næste gang jeg ser en anden hund - det er jo trods alt en hundeskov og det er jo sådan man gør??

 

Naturligvis skal du det - han "gør jo ikke noget" og hvis andre har et problem, må de holde sig væk. Det er jo din ret at slippe din hund - ikke? :mrgreen:

 

Til retrieveren: når det kommer til at beskytte din hund, så gør hvad du må gøre. Råb, gå imellem, spark ud, whatever. Hvis jeg ser en kæk fætter på vej hen mod os råber jeg et højt og tydeligt NEJ eller AH-AH! - ofte er det faktisk nok til at den stopper op - og ellers, hvad der sker derefter, hvis hunden ikke bliver kaldt hjem er dens ejers ansvar. Det lyder måske brutalt, men det er sådan jeg har det efterhånden.

 

Hvis du er heldig kan det gå dig som jeg - jeg har efterhånden fået mig et dejligt ry som hende den sure med den sure hund, og vi har (7-9-13) ikke haft løse hunde i vores fjæs i månedsvis ;-) Det har betydet at min hund er blevet så afslappet at han sågar har fået sig en lille dameveninde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

du har helt ret - min hund er ikke klar til hundeskov - hans indkald er nemlig ikke sikkert nok til at gå sådan et sted endnu.

Men det er sådan set det eneste. Jeg vil gerne gå lovligt løs med ham når hans indkald er i orden, men det kan jeg ikke, fordi andre ikke vil tage hensyn til min hund og jeg. JEG tager selv hensyn til andre og på "min måde" vil vi alle kunne være i skoven. Og det kan da ikke passe at små hunde ikke må komme i skoven forde de er "sarte?" Hvor i alverden står det at skoven kun er for store bullerbasser?!

 

Nå ja, men vi når til samme resultat igen og igen... min hund kan ikke gå lovligt løs uden at han SKAL finde sig i alle mulige (og umulige) løse hunde. Øv hvor surt...

 

og at jeg ikke har "orket at klæde min hund ordentlig på" synes jeg er noget fis. Min hund er socialiseret efter alle kunstens regler og er RIGTIG god til hundesprog, men har desværre oplevet at hans signaler ikke altid virker på ivrige hilse hunde. Min hund var faktisk rigtig godt fungerende (og er det stadig når han lige har opdaget at den pågældende hund er sød og venlig) indtil at han blev voldsomt overfaldet af en anden hund som "ikke gør noget" og har "ret til at gå løs i hundeskoven".

 

Jeg forstår virkelig ikke det er svært. Og ja - jeg tager gerne snor på min hund i hundeskoven for at signalere at vi IKKE vil hilse! Det må folk respekterer. og jeg synes bestemt ikke at jeg vil have og jeg forlanger osv. Jeg synes jeg tager et hensyn den anden vej også, og jeg tager faktisk bare generelt meget hensyn til omverdenen. Så derfor synes jeg ikke at jeg er ego-centreret og forlanger min ret. Jeg beder blot om et gensidig hensyn til hinanden.

 

Jeg skriver bare hvordan jeg ville gøre hvis jeg havde en lille hund, ikke at de ikke hører hjemme i en hundeskov. Ejere af små hunde har mere at holde øje med, for ikke at deres hunde skal få dårlige oplevelser, ligesom hvalpeejere.

 

Jeg kan da godt se at alle ville kunne gå i hundeskovene hvis kulturen var på "din måde", men så kan det jo være ligegyldigt med at have fritløbsarealer. På en halv time skulle jeg afbryde min hund 50 gange og gå med den i snor en stor del af turen. Så var en tur i flexline da sjovere for hunden.

 

Til det sidste skrev jeg "generelt", hvilket betyder: ikke specifikt til dig. Jeg forholder mig derfor ikke til om du har klædt din hund ordentligt på, men konstaterer blot, at folk generelt ikke gør nok ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejere af små hunde har mere at holde øje med, for ikke at deres hunde skal få dårlige oplevelser.

 

Her er jeg dybt uenig med dig! Ejeren af små hunde skal da ikke holde mere øje - andre skal bare holde deres hunde væk indtil andet er aftalt.

 

Om du skal kalde dine hunde ind 50 gange ser jeg ikke noget problem i. Men hvis det er et problem så lær dem at passere andre hunden uden at tage kontakt så er du ude over det problem.

Og det er vel ikke værre for dig at kalde dine hunde ind mange gange, end det er for mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det pisser mig sgu lidt af, at man selv tager så meget hensyn og så kan man bare stikke det hensyn totalt skråt op, fordi andre mennesker er skide ligeglade.. Det kan simpelthen ikke passe, at man ikke kan gå i hundeskovene, fordi andre mennesker tror det er en stor fælles hundelegeplads, hvor alle hunde kan med alle og hvor man bare må tage det med, at der kommer løse hunde rendende hen til en. Jeg forstår ikke, at man kan mene, at man er fritaget for at vise hensyn, fordi man kommer i en hundeskov.

Og ja ja, så kan der være et træ i vejen, men hvis man ikke kan se rundt om et hjørne, kalder man vel hunden til sig??

 

Præcis!!!!!! og derfor er det overhovedet ikke kun hvis der kommer en fremmed hund at man skal afbryde sin gåtur og kalde ind,.. hvis alle møder skal være godkendt først.

 

Til det øverste, så mener jeg bestemt at der er folk der kunne vise mere hensyn (men det er der jo alle vegne). Generelt synes jeg dog at folk forstår hvorfor jeg stiller mig i vejen for deres hund, når jeg lige har forklaret mig, og har endnu til gode at møde nogen der har haft holdningen: at så skal jeg gå andre steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis!!!!!! og derfor er det overhovedet ikke kun hvis der kommer en fremmed hund at man skal afbryde sin gåtur og kalde ind,.. hvis alle møder skal være godkendt først.

 

Til det øverste, så mener jeg bestemt at der er folk der kunne vise mere hensyn (men det er der jo alle vegne). Generelt synes jeg dog at folk forstår hvorfor jeg stiller mig i vejen for deres hund, når jeg lige har forklaret mig, og har endnu til gode at møde nogen der har haft holdningen: at så skal jeg gå andre steder.

Det er da den holdning, der har været fremme her i tråden? Hvis man har en hund, der ikke skal hilse, bør man ikke lufte hund i en hundeskov. Og det synes jeg er ekstremt hensynsløst.
Link til indlæg
Del på andre sites

Her er jeg dybt uenig med dig! Ejeren af små hunde skal da ikke holde mere øje - andre skal bare holde deres hunde væk indtil andet er aftalt.

Ja, i din verden er det sådan. I min er det ikke.

 

Om du skal kalde dine hunde ind 50 gange ser jeg ikke noget problem i. Men hvis det er et problem så lær dem at passere andre hunden uden at tage kontakt så er du ude over det problem.

Nej, for du skal jo heller ikke tage hensyn til mig. ;-) Og hvorfor er det et tåbeligt krav at ejere skal klæde deres hunde på til at kunne afværge konflikter og søge hjem til deres ejere, hvis du mener at andre bare kan lære deres hunde at gå forbi andre hunde, uden at tage kontakt. Jeg vil påstå at det sidste er det sværeste, ihvertfald hvis man mødes på smalle stier.

Og det er vel ikke værre for dig at kalde dine hunde ind mange gange, end det er for mig?

 

Jeg kan love dig for at jeg har et øje på hver en finger i øjeblikket. Min hund er trænet til at komme hen til mig i det øjeblik han ser fremmede, ellers kunne jeg slet ikke færdes i hundeskove med ham, som han har det nu. Jeg mener at man må bøje sig for flertallet og flertallet hvor jeg går, kommer for at kunne slappe af og gå løs med deres hunde. Jeg anser det for at være mit ansvar at min hund så ikke kommer til skade eller havner i ubehagelige situationer og indtil videre har jeg ikke mødt andet end forståelse, hvis jeg har afvist en hund ved at stille mig imellem.

 

Og lige noget helt andet. Jeg er faktisk på din side af hegnet, da jeg har en hund der kan væltes af papillon.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da den holdning, der har været fremme her i tråden? Hvis man har en hund, der ikke skal hilse, bør man ikke lufte hund i en hundeskov. Og det synes jeg er ekstremt hensynsløst.

Men den holdning er jeg egentlig enig i og har også haft overvejet om jeg selv bør gå derude mere. Min hund må gerne hilse, for jeg skal nok sørge for at den anden hund ikke kommer til at gøre min hund noget. Jeg forsøger så at gøre det, så andre hundeejere ikke føler at jeg er generet af deres hund, ved bl.a. at tale til med den og klappe den osv.. Sommetider må jeg bede ejeren om hjælp og hvis jeg forklarer at min hund er delvis lam i bagkroppen, er reaktionen jeg har set indtil nu bare, at folk smiler til min hund og siger nååååh,.. evt. spørger de så til hans alder, men jeg har ikke oplevet dramaer omkring det.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg får ikke ændret hele verden og du har ret i at jeg må lærer at forsvare min hund.

Lige for god ordens skyld (trods grøn smiley): Strint er til for at stoppe fjendtlig nærkontakt af 3. grad, kort sagt hvis en anden hund direkte angriber din. Hvis disse strint så også er ledsaget af vrede brøl og spark fra din side, så øges effekten ganske betragteligt. Så uanset hvor fristende det end kunne være, så er det altså kun, når der VIRkelig er fare på færde - og så er ALT i øvrigt tilladt i mine øjne. :cool:

 

Men hans grænse overskrides allerede når en anden hund er på vej imod ham.

Husk nu endelig lige, når du læser mit indlæg: Jeg er som du en ganske almindelig hundeejer og IKKE ekspert på adfærd! Så hvad jeg siger, står ikke i bøger og statistisk erfaringsmateriale. Det er udelukkende, hvad min egen erfaring og min egen hundeopfattelse siger mig. Men alting stritter på mig, når jeg læser sådan en sætning som ovenfor, for det er da næsten så forfærdeligt, som det kan blive, hvis en hund har så letprovokerede grænser. Det er jo ikke til at gå tur med sådan en stakkels hund nogen steder, for stort set overalt vil den støde på andre hunde.

 

Jeg får den tanke, at din reaktion måske forstærker hans usikkerhed, når jeg læser, hvordan du bearbejder din hunds angst. Hvorfor stopper du altid op? Det er fint med godbidder, men hvorfor beder du ham ikke om at udføre noget for at få dem, selvom der er gøende hunde bag hegn eller hunde, der kommer jeg i møde? En ganske almindelig sit-kommando (eller twist eller I begge drejer en omgang eller stort set hvad som helst pånær dæk) kunne måske forstyrre hans koncentrerede blik, der formentlig pga stoppet er vendt mod de fremmede hunde. Og hvis dette i starten glipper, så en plads-kommando og rask gang forbi.

 

For hvis din hund gerne vil have godbidderne i den situation, så er hans skræk umiddelbart mere begrænset, end jeg troede. Og så kan situationen lige så godt udnyttes til noget "fornuftig lydighedstræning". :-)

 

Og sådan en rask gang fremad ville heller ikke have trigget de to store hunde på samme måde, som hvis I står stille.

 

DERFOR er min hund stadig angst! Dette kan en adfærdsbehandler ikke gøre noget ved.

Hvorfor tror du ikke det? Det er vel ofte netop sådanne sager, de tager sig af, ville jeg tro.

 

Jeg forstår godt, at du er bange for, at din hund som voksen udvikler sig til en angstbider. Det ville være forfærdeligt for både ham og dig (og selvfølgelig dem, det i så fald ville gå ud over). Men det virker lidt på mig, som om du fokuserer på, at andre hunde ikke forstår din hunds dæmpende signaler. Måske han i virkeligheden slet ikke behøvede at være så bange, hvis du - det sværeste af alt, ved jeg godt! - prøvede at bearbejde din egen skræk for, hvad det måske kunne ske. For det lyder, som om du påvirker ham temmelig meget.

 

Og der tror jeg altså, at en fornuftig adfærdsbehandler kunne hjælpe dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler, at det her går i ring og at jeg gentager mig selv hele tiden.. Så nu dropper jeg den her diskussion og bliver bare enig med mig selv om at gøre som jeg har gjort indtil nu og håbe det smitter af på bare nogle enkelte andre, så flere mennesker vil kunne bruge hundeskovene. Jeg synes det er en skam at et ellers rigtig godt initiativ skal ødelægges for nogen, fordi andre tilsyneladende ikke kan skelne mellem hundeskov og hundelegeplads.

 

Og Ascha: min hund må også gerne hilse, men han SKAL ikke. Han er for vild for mange hunde, og han skal ikke have en oplevelse af at det er okay. Desuden kan han en dag støde ind i en hund, som bliver rigtig gal, hvis han bliver vild og som er stor nok til rent faktisk at kunne gøre skade på ham og derfor skal han bare ikke. Det er bare rigtig, rigtig svært at lære ham at slappe af, når folk lader deres hunde løbe op til os, for så får han jo netop det ud af stressen, som han gerne vil have. Det er faktisk skide irriterende, for at sige det rent ud.

 

Og jeg forstår ikke at du, med en hund der er delvist lam i bagkroppen, synes det er i orden, at andre hunde render op til jer. Men du er nok bare et mere tolerant menneske end mig på det punkt så :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er jeg dybt uenig med dig! Ejeren af små hunde skal da ikke holde mere øje - andre skal bare holde deres hunde væk indtil andet er aftalt.

Nu overskygger din vrede vist din fornuft her.

 

Selvfølgelig skal ejere af små hunde holde ekstra øje med dem i en hundeskov ligesom ejere af små hvalpe skal, alene af den grund at disse grupper er små og svage. Derfor skal der passes ekstra på dem. Jeg passede ekstra godt på Sofus, da han var hvalp. Nu er han stor og voksen, så nu passer jeg på andres små hunde og hvalpe, når han er i nærheden. Ikke fordi han æder dem, men han kan måske komme til at træde på en lille hund eller forskrække en frygtsom hvalp. Det sidste har han selv et middel imod - han lægger sig ned og ser fjoget ud, og så kommer hvalpen hurtigt selv hen til ham.

 

Så selv en stor, fjoget hanhund ved altså, at de små skal der passes på. :slem:

 

Om du skal kalde dine hunde ind 50 gange ser jeg ikke noget problem i.

Jeg troede ellers, at der var kommet bred enighed om, at folk kunne nøjes med at kalde ind, hvis der kom nogen med en hund i snor eller hvis der kom nogen, der råbte, at der ikke skulle hilses?

 

Det er muligt, at jeg har været uopmærksom et øjeblik, men er der nu lavet en fast regel, der siger: Ved synet af fremmed hund = kald din egen hund ind, hvis du mistænker den for at være så fræk, at den kunne finde på at slentre hen og hilse på?

 

Og det er vel ikke værre for dig at kalde dine hunde ind mange gange, end det er for mig?

Det ville det være for mig, der ikke har noget imod fredelige hundemøder. Det må være nok, at folk kalder deres hunde ind, hvis de møder dig, der råber: "Han skal ikke hilse". Men du skal vel ikke bestemme, om fremmede hunde skal kalde ind overalt og hele tiden i en hundeskov, fordi du går rundt måske et helt andet sted i hundeskoven og er utryg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der "søg professionel hjælp til din hund" den kommer man ikke langt med, fordi:

 

1. Problemerne er ofte opstået pga. for mange ubehagelige/grænseoverskridende møder med andre hunde, som er svære på forhånd at undgå hvis ikke man får set hundene an inden man lader dem rende sammen.

 

2. Når problemet så er opstået, man er forvist fra hundeskoven og søger professionel hjælp (som vi blandt andet gjorde), så får man ofte råd og vejledning om hvordan man kan hjælpe hunden af med problemerne. Disse råd og vejledning indebærer ofte at undgå ubehagelige møder med andre hunde, se andre hunde an inden man slipper hundene sammen og træne med hunden på afstand af andre hunde eller vende om hvis ikke det kan lade sig gøre at gå langt nok forbi. Dette er igen umuligt når folk ikke spørger inden de lukker deres hunde i hovedet på ens hund.

 

Her må jeg så som adfærdsbehandler erklære mig uenig med dig i noget af det du skriver.

 

Ja, et problem kræver, at man arbejder under hundens tolerancegrænse, som du er inde på, om det så drejer sig om at kunne være alene hjemme eller være sammen med fremmede hunde, og kan man som ejer ikke sørge for at alenehjemmehunden ikke udsættes for den alenesituation den reagerer på, eller at hunden som er blevet skræmt af en anden hund, ikke bliver sat i en tilsvarende situation igen, bliver problemet vedligeholdt og er dermed uløseligt.

Derfor er det ejerens ansvar at arbejde med hunden så den ikke oplever disse traumatiske situationer. Det er jeg klar over at du ved. Dette kan indbære at man må søge hen at gå på steder, hvor man har fuld oversigt og kontrol over hvem hunden evt. kommer i kontakt med.

Det må altså kunne lade sig gøre for langt de fleste hundeejere!

Har man bil, kan man køre væk, har man cykel kan man være nødt til at investere i en anhænger til hunden, så man kan komme væk fra nærmiljøet hvis der er en overpopulation af hensynsløse hundeejere der.

Ligeledes kan man være nødt til at ændre sine rutiner som man kan gå på tidspunkter, hvor området ikke er overbelastet.

 

Det medfører så 3. at problemet aldrig rigtig kan blive løst, stort set kun bliver forværret og man må lære at leve med en hund der ikke kan med andre hunde og som man stort set ikke må slippe nogen steder selvom den måske godt kan komme når der bliver kaldt, for de andre hunde går ikke udenom.

Man kan måske træne problemet sammen med hunde og ejere man kender og stoler på, men i de fleste tilfælde vil hunden så lærer at accepterer den bestemte hund, for den overskrider ikke grænser, men stadig have mistro til alle andre, for hunde er desværre ikke så fantastisk gode til at generaliserer (og hvorfor skulle de dog også det når erfaring viser noget andet. Hellere et godt forsvar end at vente på at blive angrebet/overfaldet/overrendt.

 

Hunde er faktisk rigtigt gode til at generalisere, men før de kan generalisere en positiv holdning mod andre hunde ud er de nødt til at skulle gennem en fase hvor de så at sige er neutrale overfor andre hunde og naturligvis kan det tage lang tid hvis hunde sproblem har bidt sig rigtig godt fast. Men jeg har endnu tilbage at se en hund det ikke kan lykkes med.

 

Når det ikke lykkes, skyldes det som regel, at ejeren ikke er 100% parat til at bruge den ekstra tid eller gøre den ekstra indsats, som kan være nødvendig for et godt resultat. Det kan være en belastning at skulle køre hjemmefra bare for at lufte og motionere sin hund, når man plejede at kunne klare dette i den lokale park/grønne område og derfor skal hundeejeren være meget stærkt motiveret for at opnå succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...