Gæst Iben B Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Okay, jeg troede bare at du holdt op med at gå i hundeskov fordi din hund var blevet aggressiv overfor andre hunde, men det har jeg åbenbart misforstået. Har dog en fornemmelse af, at det ofte er det der sker når folk bliver "omvendt" og så lyder det jo altid pænere at sige, at det er af hensyn til andre mennesker at man har ændret holdning. Kan ikke komme ind på siden, så min kommentar er kun til det du har kopieret. Jeg har ingen problemer med at forstå hvad der lovmæssigt står, og synes da også det er nogle fornuftige regler. Der hvor den halter for mig er, at det er en eller anden ansats tolkning og altså ikke noget der står i nogen lov. I loven står bl.a. at folk har lov til,.. og det får h*n ændret til ret til, hvilket tydeligt viser at vedkommende kommer med en personlig tolkning. Jeg har tidligere fortalt om hvordan fuld kontrol tolkes af politiet. De fleste svarer bare at det betyder 100% indtil man tvinger dem til at tænke over at paragraffen i så fald er overflødig, da man aldrig kan have 100% kontrol over et levende væsen. Man kan ikke stole en skid på skrankepaver, men du vælger at gøre det alligevel samtidig med at du ikke vil tro på en advokat der udtaler noget andet. Jamen, så kan jeg vist ikke diskutere med dig. Dine tolkninger af det jeg skriver og din generelle debatstil er så sær, at det er fint med mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Shii: i den tekst som DogByHeart postede står der også "Det betyder, at ledsageren skal have tæt kontakt til hunden, og at den ikke generer andre gæster, hunde eller det vilde dyreliv - herunder ved at virke truende eller løbe efter dem." Næste punkt: vi diskuterer om 'løbe efter' er det samme som 'løbe hen til' Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Der var billedet det helt omvendte: Kondiløbere, hvoraf nogle havde børn i de der små løbevogne, mente øjensynligt de havde en grundlovsmæssig fortrinsret til at være der og vi og hundene måtte ind imellem decideret springe for livet for løberne løb hverken udenom eller sænkede farten. Stien rundt om søen var ret smal men det kunne lade sig gøre at passere hinanden,hvis også løberne viste hensyn. Men nej pulsen skulle jo passes... Jeg var med på en tur med mine ældre hunde og gad ikke gå der siden, det var simpelthen ikke turen værd. Min cairn var ved at blive løbet over ende flere gange selvom vi var trukket helt ind mod buskene. Ja, kombinationen af kondiløb og forældreskab er åbenbart dømt til at gå galt. Gad vide om det er noget kemi i hjernen? En anden af mine 'angst-færdels-grupper' er midaldrende mænd iført stramt tøj og splinterny racercykel under Tour De France-sæsonen. De er jo decideret livsfarlige, både for sig selv og deres omgivelser Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DogByHeart Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Der er ikke noget at tolke i det dumle henviser til... Der står det helt direkte! "Det skal forstås helt bogstaveligt således, at hunde, der har tendenser til at løbe efter personer, cykler, heste eller andre hunde, og som ikke kommer promte på kald eller alternativt lader sig lægge "dæk" på afstand, skal føres i snor eller holdes "ved fod" som det hedder." Det vil altså sige at det kommer an på indkaldet... Der står intet om i den tekst! om det er okay de render derhen eller ej... Der står blot at hunde der løber hen til andre OG ikke kommer promte på et indkald skal holdes i snor.... Altså står der intet nævnt om de hunde der kommer når der kaldes.... Ja altså, kan du stoppe din hund INDEN den når over til den anden, SÅ er det ok. Hvordan du stopper den er ligemeget, bare den ikke når over til den anden hund.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Nej det er det ikke.Det var ihvertfald sådan skovfogeden fra Naturstyrelsen, meget tydeligt i hans mail, tolkede teksten. Man skal spørge/aftale først.. Min egen fortsatte frustration går nu på, at det hundeejere imellem, må være laveste fællesnævner der sætter reglerne for flertallet. Altså, vi med glade sociale opsøgende hunde, skal tage hensyn til personen med sin agressive hund i snor, som insisterer på at fylde hele stien. Men sådan er det. Hvor mange er det du har oplevet en person med en aggressiv hund, der fyldte hele stien? Er det en gang? Det er måske et lige lovlig tyndt grundlag at generalisere ud fra? Det er jo ikke ALLE, der ikke er villige til at vise hensyn til andre og gå lidt til side, hvis deres hund er aggressiv. Eller bare i det hele taget. Og det er jo ikke ALLE, der ikke ønsker at deres hund skal hilse, fordi den er aggressiv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DogByHeart Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Hvor mange er det du har oplevet en person med en aggressiv hund, der fyldte hele stien? Er det en gang? Det er måske et lige lovlig tyndt grundlag at generalisere ud fra? Det er jo ikke ALLE, der ikke er villige til at vise hensyn til andre og gå lidt til side, hvis deres hund er aggressiv. Eller bare i det hele taget. Og det er jo ikke ALLE, der ikke ønsker at deres hund skal hilse, fordi den er aggressiv. Nej, det er såmænd flere gange end jeg kan holde antal på......! Mit eksempel her i tråden er den SENESTE. Som jeg også skrev det var.. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Der er ikke noget at tolke i det dumle henviser til... Der står det helt direkte! "Det skal forstås helt bogstaveligt således, at hunde, der har tendenser til at løbe efter personer, cykler, heste eller andre hunde, og som ikke kommer promte på kald eller alternativt lader sig lægge "dæk" på afstand, skal føres i snor eller holdes "ved fod" som det hedder." Det vil altså sige at det kommer an på indkaldet... Der står intet om i den tekst! om det er okay de render derhen eller ej... Der står blot at hunde der løber hen til andre OG ikke kommer promte på et indkald skal holdes i snor.... Altså står der intet nævnt om de hunde der kommer når der kaldes.... Det kan også læses sådan her: Hunde, der har tendenser til at løbe efter personer, cykler, heste og andre hunde og/eller ikke kommer på indkald. Altså, hunde der enten har tendens til at løbe hen til andre hunde eller som ikke har et godt nok indkald - eller hunde, hvor begge ting gør sig gældende. Men et godt indkald er jo altid en forudsætning for at slippe sin hund, hvor der kommer andre mennesker. Så det ville jo være et super, hvis alle hundeejere trænede det til at starte med. Så kunne det måske blive lidt rarere at lufte hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DogByHeart Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Du virker som om du er meget opsat på at konflikte med mig Therese... (Hvorfor?) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Nej, det er såmænd flere gange end jeg kan holde antal på......!Mit eksempel her i tråden er den SENESTE. Som jeg også skrev det var.. :hmm: Bevares. Jeg husker nok bare ikke sådan nogle små detaljer så godt... Og så har du godt nok været uheldig, hvis du har oplevet det så mange gange. Kan godt forstå du er træt af den slags hunde (og deres ejere ikke mindst) i hundeskovene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DogByHeart Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Bevares. Jeg husker nok bare ikke sådan nogle små detaljer så godt... Og så har du godt nok været uheldig, hvis du har oplevet det så mange gange. Kan godt forstå du er træt af den slags hunde (og deres ejere ikke mindst) i hundeskovene. Ok. Nu kommer jeg så også i hundeskoven nærmest dagligt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Du virker som om du er meget opsat på at konflikte med mig Therese... (Hvorfor?) Nej Du skal ikke tage det personligt. Jeg er bare uenig med dig i den her diskussion - en anden gang tør jeg godt love, at jeg er enig med dig. Jeg debatterer bare og det har overhovedet ikke noget med dig at gøre som person. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DogByHeart Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Nej Du skal ikke tage det personligt. Jeg er bare uenig med dig i den her diskussion - en anden gang tør jeg godt love, at jeg er enig med dig. Jeg debatterer bare og det har overhovedet ikke noget med dig at gøre som person. Sorry så. Jeg havde jo nemlig håbet på vi kunne slå pjalterne sammen og gå hundeskovsture sammen af og til, eftersom du er fra nærområdet. Og derfor blev jeg lidt skuffet over du nærmest virkede modsat. Debat er som de nu engang er. Nogle gange er man mere 'krigerisk' end andre, alt efter emne og engagement. -Det ved jeg om nogen alt om fra mig selv. Godt ord igen. Og tjek nu lige: Jeg har faktisk givet dig ret i denne tråd nu, efter min skriven med skovfogeden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Sorry så. Jeg havde jo nemlig håbet på vi kunne slå pjalterne sammen og gå hundeskovsture sammen af og til, eftersom du er fra nærområdet. Og derfor blev jeg lidt skuffet over du nærmest virkede modsat. Debat er som de nu engang er. Nogle gange er man mere 'krigerisk' end andre, alt efter emne og engagement. -Det ved jeg om nogen alt om fra mig selv. Godt ord igen. Og tjek nu lige: Jeg har faktisk givet dig ret i denne tråd nu, efter min skriven med skovfogeden. Jeg tror ikke, der findes nogen af de aktive brugere herinde, som jeg ikke har været uenig med på et eller andet tidspunkt. Men derfor kan vi stadig godt hygge os i andre tråde og/eller ude i den virkelig verden Hvis man skulle være enig med alle mennesker, ville man da blive helt rundforvirret Så det skal du slet ikke bekymre dig om Og tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Der er ikke noget at tolke i det dumle henviser til... Der står det helt direkte! "Det skal forstås helt bogstaveligt således, at hunde, der har tendenser til at løbe efter personer, cykler, heste eller andre hunde, og som ikke kommer promte på kald eller alternativt lader sig lægge "dæk" på afstand, skal føres i snor eller holdes "ved fod" som det hedder." Det vil altså sige at det kommer an på indkaldet... Der står intet om i den tekst! om det er okay de render derhen eller ej... Der står blot at hunde der løber hen til andre OG ikke kommer promte på et indkald skal holdes i snor.... Altså står der intet nævnt om de hunde der kommer når der kaldes.... Shii... Der er også et komma før og. = ........Og hunde som ikke.... Altså en særskilt sætning, Indskudt sætning hedder det vist endda. Ret mig hvis dét er forkert. Betyder at hunde der løber efter/hen til whatever, SÅVEL som hunde der ikke enten lystrer indkald absolut øjeblikkeligt eller er stoplydige, skal føres i snor eller "fri ved fod". Uanset så er den konklusion du er på vej til dér, akkurat lige så vil-dumt som at hævde at der er forskel på fuld kontrol og fuldt herredømme. Det er jo med al ønskelig tydelighed IKKE hensigten med reglerne at det er ok at løbe hen til.....hvis bare de kan kaldes hjem derfra igen når de har generet længe nok. Alternativt dækkes af så de kan genere fra en liggende position istedet... Det giver vist sig selv, skulle jeg mene. Og den her med ret til, eller lov til.. Man har en lovgiven ret til at gå i de fleste danske skove. Under visse forudsætninger, afhængig af om det er en privatskov eller en offentlig skov. Men man har ret til at gå der. SÅ er der enkelte steder hvor man har fået lov til at slippe hunden. Men så er det dén der har en løs hund der skal være særlig opmærksom, og hensynsfuld. Det er en særtilladelse man har fået. Ikke en ret. Ganske som når jeg går på jagt i et område hvor der er mulighed for offentlig færdsel. F.eks. i en dansk privatejet skov, eller en offentlig skov. Når jeg står dér med geværet, så er jeg en afvigelse fra de normalt gældende regler for skove i al almindelighed, og dermed er det mig der skal tage særligt hensyn. Uanset om der er skiltet med jagt eller ej. Jeg har lov til det, men gør jeg det så er det mig der skal gøre krumspring for at tage hensyn til alle andre der måtte komme forbi. Det er ikke omvendt. Og nej. Jeg gider ikke rode i lovgivningerne igen, for at finde paragrafferne og henvisningerne og bekendtgørelserne mv. smide linksene og citaterne der beviser dét her, og bagefter diskuterer om det nu virkelig også ér gældende lov og alt det hejs. Hvis ikke man tror på det, så må man fandengalemig selv undersøge sagen, og læse op på bekendtgørelserne, istedet for at tro på hvad palle betjent siger når man spørger ham. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Ja ikke Det er der nemlig... Og jeg forstår godt folks forbeholdninger... For hvordan kan de vide om Dexter er en sød hund eller ej? Og det er jo der problemet ligger... Jeg er da 100 % sikker på at der er INGEN der har noget imod at en sød og velfungerende hund måske ikke reagere 100% på sit indkald men kun 95% (som f.eks. i Dexters tilfælde)... Men problemet er at som ejer har man ikke en jordisk chance for at vide hvordan den hund som kommer imod en er, hvor går den hunds grænser osv... Kunne vi få en garanti for at ingen slap hunde med dårlige tendenser, så behøvede vi jo ikke frygte møder med andre hunde, for de ville altid være positive eller som det værste være neutrale (de ignorere hinanden)... Men ja... Den garanti kan vi jo ikke få... Nej, det er faktisk ikke det der står... Der står at man skal kunne kalde hunden tilbage når den gør det.. Altså er det IKKE forbudt at hunden render hen til en anden, men man skal kunne kalde den tilbage! (eller dække den af, hvilket jeg ikke vidste, jeg kan altid dække Dexter af, eller få ham sat af, og hente ham selv)... Det vil sige at det ER tilladt at hunde render hen til andre, men kun hvis de kan kaldes tilbage igen... Ja det er ordkløveri af hvad reglerne siger, men det ER faktisk det der står.. Der står ikke at hunde ikke må løbe omkring og følge efter andre... Man skal bare kunne kalde dem tilbage hvis man bliver bedt om det! Der står også til "uden snor, men under kontrol og ansvar" men kun hvis den er under fuld kontrol. Det betyder, at ledsageren skal have tæt kontakt til hunden, og at den ikke generer andre gæster, hunde eller det vilde dyreliv - herunder ved at virke truende eller løbe efter dem. Hunden kan da nemt generer andre ved at løbe hen til dem, så det vil da nok være det smarteste at spørge først Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Det er jo med al ønskelig tydelighed IKKE hensigten med reglerne at det er ok at løbe hen til.....hvis bare de kan kaldes hjem derfra igen når de har generet længe nok. Alternativt dækkes af så de kan genere fra en liggende position istedet... Det ville da ellers være klasse at dække kræet af henover cykelstien : "Nejnej, se, den løber ikke efter nogen!" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Det ville da ellers være klasse at dække kræet af henover cykelstien : "Nejnej, se, den løber ikke efter nogen!" eller på skødet af hende der sidder på bænken og slapper af.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 eller på skødet af hende der sidder på bænken og slapper af.... eller midt på picnic-tæppet! Mulighederne er uendelige Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Shii: i den tekst som DogByHeart postede står der også "Det betyder, at ledsageren skal have tæt kontakt til hunden, og at den ikke generer andre gæster, hunde eller det vilde dyreliv - herunder ved at virke truende eller løbe efter dem." Næste punkt: vi diskuterer om 'løbe efter' er det samme som 'løbe hen til' Ja altså, kan du stoppe din hund INDEN den når over til den anden, SÅ er det ok.Hvordan du stopper den er ligemeget, bare den ikke når over til den anden hund.. Jeg kommentere UDELUKKENDE på det citat jeg citere, ikke på hele teksten... Hun skriver at det tydeligt kan læses, hvor jeg påpeger at det synes jeg ikke at det kan udfra den tekst hun citere, får jeg absolut ikke samme "tydelige mening" udfra! Shii... Der er også et komma før og. = ........Og hunde som ikke.... Altså en særskilt sætning, Indskudt sætning hedder det vist endda. Ret mig hvis dét er forkert. Betyder at hunde der løber efter/hen til whatever, SÅVEL som hunde der ikke enten lystrer indkald absolut øjeblikkeligt eller er stoplydige, skal føres i snor eller "fri ved fod". Du har helt ret, jeg havde overset komma'et Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bustertrold Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Ja, kombinationen af kondiløb og forældreskab er åbenbart dømt til at gå galt. Gad vide om det er noget kemi i hjernen? En anden af mine 'angst-færdels-grupper' er midaldrende mænd iført stramt tøj og splinterny racercykel under Tour De France-sæsonen. De er jo decideret livsfarlige, både for sig selv og deres omgivelser Det behøver ikke nødvendigvis involverer forældreskab... Min veninde og hendes mor var en søndag på tur i Frederiksberg Have med deres to cockere. Fredereksberg Have er velbesøgt af løbere m/u børn, hundeejere, forældre og børn, kærestepar etc. - kort sagt der er ofte ret mange mennesker. Nå, men de kommer gående på en sti, hvor der ikke er meget plads, netop pga. mange besøgende, som skal i hver sin retning, klapvogne osv., men alt går da fint indtil der kommer en løber, som ikke har tålmodighed til lige at vente med at løbe forbi/løbe uden om til der er bedre plads - næh han hopper da over en af hundene . Altså det er fint at løbe i parker, men det er altså ikke lige der man skal lave intervalløb/ spurt - slet ikke om eftermiddagen i weekenderne... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 næh han hopper da over en af hundene Det er i sådan en situation man ønsker sig en grand danois Måske trænede han til noget hækkeløb? :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bustertrold Besvaret Juni 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2012 Det er i sådan en situation man ønsker sig en grand danois Måske trænede han til noget hækkeløb? :hmm: Ja - eller en agressiv hund . Men altså folk var fuldstændig målløse. Tja, du har muligvis ret mht hækkeløb.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts