Hop til indhold

Hunden med to navne

Umulia
 Share

Recommended Posts

Vores yngste hund har to navne. Jeg kalder ham Cicero, min søn kalder ham Oluf.

Oluf-navnet har bidt sig så godt fast, at jeg også er begyndt at bruge det når vi leger og pjatter med ham. Men jeg bruger Cicero til indkald. Årsagen er at "Cicero" er indlært med positiv forstærkning, det er "Oluf" ikke.

Forskellen er tydelig! Siger man Oluf, kigger han, og ved udmærket at det ham der menes. Men han kommer kun hvis han ikke lige er optaget af andet.

Siger man Cicero, slipper han straks hvad han har gang i, og kommer løbende.

Bare en observation - men ret interesseant, synes jeg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

Nissan har næsten 3..

Nissan bruger vi offentligt.

ellers hedder han bare basse.

og når man siger Duuuu!

så kigger han også bare bebrejdende på os, fordi vi forstyrrer ham i det han nu er igang med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marie Svane

Vanilie har også et par navne..

Vanilie reageres der "seriøst" på.. Når der siges "Mulle" eller "Lille røv" (hun HAr jo en lille røv :engel:) ved hun godt det er hende der snakkes om eller til, men det er ikke navne der bliver brugt når vi er ude.. Kun hjemme når der hygges :lun:

Også kalder min søster hende "Nini", og når min søster siger Nini reageres der på en helt speciel måde, med "smil" (løftede overlæbe), mys og meget livlig hale :blink: Men det er dog kun min søster der kan få dette frem i Vanilie!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Det er vel egentligt ikke så underligt. Cicero er bare et indkaldsord? ;-)

Det er faktisk en sjov forskel.

Hos os er 'Chino' helt klart et all-round opmærksomhedsord. Så snart det bliver sagt ved han at det angår ham, og at han skal forholde sig til et eller andet som vi vil.

'Mulen' er klart mere et hygge-ord. Han ved stadig godt at det angår ham, men han ved også at det ikke er såååå vigtigt igen at reagere på det - så han kan selv vælge om han gider ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites