Hop til indhold

Det dér med trapper og lejlighed.

Gæst Hundeliv
 Share

Recommended Posts

Gæst Hundeliv

Kære forum,

Jeg har atter brug for at have jer med på råd!

http://www.hunde-forum.dk/debat/30653-brug-friske-ojne.html Min første tråd her, det står lidt om mig som hundeejer og hvad jeg kan tilbyde en hund.

Egentlig var planen hus og have, og den primære årsag til sceneskiftet var at vi ikke må holde husdyr i vores nuværende lejlighed. Vi har allerede kat og ønsker os meget at få hund.

Men helt mirakuløst, kom jeg en dag hjem og så et opslag i opgangen om at det nu er blevet vedtaget at alle i opgangen må holde husdyr. Også hund. Først var det bare en lettelse i forhold til vores kat som nu kunne bo her på lovlig vis - men efterhånden nærmer hundetankerne sig.. Kunne vi måske blive boende, og både få i pose og sæk?

Vi bor i en storby, i en lejlighed på 55 kvadratmeter, på 3. sal. Vi tæller min kæreste & jeg - og vores dejlige kat. Jeg har mulighed for at tage hunden med på arbejde, jeg har en bil, har pengene, har tiden og har dulmende store mængder af lyst! Til gengæld har jeg ikke så meget plads at tilbyde, ingen have og desværre en masse trappetrin op til lejligheden på 3. sal.

Jeg mener selv jeg har en masse at tilbyde en hund, hvad angår tid/træning/kontakt/aktivering/ture - men jeg er er noget bange for knogler og led ift. trapperne.

Er der overhovedet noget jeg kan gøre for at realisere drømmen her hvor vi bor nu?

Ville en blandingshund være en mulighed?

Ville en voksen hund være en mulighed?

Jeg kan rykke mig både hvad angår race, og hundens alder. Dog ønsker jeg ikke at gå på kompromis med størrelse - min. 25 kg max. 40 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Både en blandings hund og en voksen hund ville være en mulighed. Der hvor jeg ser begrænsningen er den størrelse du ønsker på hunden, Hunden har bare ikke godt at at gå op og ned af trapperne til 3 sal flere gange dagligt.

ER der elevator er det selvfølgelig lige gyldigt.

men hvis det var mig ville jeg kigge mig om efter en mindre hund der var muligt at bære op og ned.

Ang. inde areal synes jeg ikke det er så vigtigt , da alle mine hunde gennem tiden har lært at det er uden for vi leget vildt inde slapper vi af, så selv om hjemmet i perioder har været småt (helt ned til 20 kvm har det ikke være et problem heller ikke med min amerikanske bulldog) Dog kræver det en del går/snuse/aktiverings ture uden for

Men tag med i overvejelserne at trappegang er hårdt for hofter og albuer. Har selv en golden retriver som ind i mellem skal bæres op af trapperne hun vejer 26-28 kg damn det er tungt. Her overvejer vi at flytte når vi kan få noget i stueetagen eller et hus udelukkende pga hundens gang på trapperne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi boede på 3. sal med vores samojede (han er endt omkring de 28 kilo) til han var omkring 8-10 måneder, jeg bar ham op og ned så længe jeg kunne, og så begyndte jeg at bære ham til 2. sal og han gik resten af vejen og så videre. Han har helt vildt fine hofter, A og 0 på albuer. Han fik ikke lov at tonse op og ned, men stille og roligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

PS, ang. blandingshund så er det det samme som renracet hund, blandingshunde kan også få hoftedysplasi. Hvad vil du helst have? Voksen, hvalp, ren, blanding? De er jo lige søde allesammen, synes du skal gå efter det du drømmer om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv

Svar til biine:

Så mener du det er en mulighed eller uforsvarligt?

Her er desværre ikke elevator. Og forresten arbejder jeg døgnvagter, så i praksis ville det ikke blive alle 7 dage hunden skulle gå på trapper.

Jeg ved det kan være belastende, også for en voksen hund eller en blandingsrace - men ville tempoet slet ikke have noget at sige? Jeg ville helt klart lære hunden at gå roligt og langsomt, og ikke i frit løb op og ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor på første sal, i en lejlighed på nogenlunde samme størrelse. Vi ønskede os også en stor hund, men valgte jo så at sætte et maks på 10 kg, for det var det jeg orkede at løfte op og ned af trapperne flere gange hver dag!

Og vi har en gang stået med en meget slatten og syg hund, som jeg ærlig talt ikke tror vi havde fået til at gå ned af trapperne. Så ja, ingen problemer med at have en hund i en lejlighed, men jeg ville ikke vælge en der er større end i kan bære den ned.

Vi valgte desuden at få en voksen hund, men jeg tror ikke der er problemer i at få en hvalp, hvis man er indstillet på at tage trapperne i en hvis fart mens man træner renlighed:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv
PS, ang. blandingshund så er det det samme som renracet hund, blandingshunde kan også få hoftedysplasi. Hvad vil du helst have? Voksen, hvalp, ren, blanding? De er jo lige søde allesammen, synes du skal gå efter det du drømmer om.

Hvor godt at høre at hans krop har det fint! Hvor meget vejede han da du ikke kunne bære ham mere?

Jeg har lidt svært ved at finde ud af om jeg er hys, eller om min bekymring egentlig er reel nok.

Jeg er egentlig stadig ikke afklaret omkring hvalp/voksen eller ren/blanding. Hvis det bliver renracet, er jeg nok til Lab eller Golden. Selvom der en lang liste af racer jeg drømmer om, som jeg som ejer er bange for jeg ikke kan leve op til. Deriblandt Samojeden. Selvom en hvalp og halvvoksen/voksen omplaceringshund er to ret forskellige måder at få hund på - er jeg stadig i tvivl..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv

Okay. Jeg har ikke lyst til en mindre hund, så vil jeg hellere undvære for nu, hvis jeg belsutter mig for at det er en dårlig idé med en 'stor'.

God pointe den med sygdom! Tanken har faktisk strejfet mig - hvad nu hvis, 7, 9, 13, der opstår sygdom som du beskriver det, eller et brækket ben fx. - men jeg har flere venner og også mine forældre der bor i hus og på gårde - hvor jeg til enhver tid ville kunne flytte hen med hunden, hvis den nogensinde skulle blive så syg.

Og ja, haha.. de dér trappeture med en tissetrængende hvalp i favnen, gør mig allerede helt forpustet.. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu en stor labbe-dreng på 5 mdr.

Han vejer vel omkring 21 kg nu.

Vi bor på 1. sal og har 18 trin op.

Min kæreste bær ham stadig begge veje, da vi vil skåne ham mest muligt.

Men jeg opgav for en måneds tid siden, at bære ham op af trapperne. Da måtte jeg kaste håndklædet i ringen, da han blev alt for tung.

Han blir dog stadig båret ned, da vægten er helt anderledes den anden vej

Så du skal tænke på at med en færdigvægt på 35-40 kg, så må små tynd-armet kvinder hurtigt give op efter de første 3-5 mdr. Især til 3. sal

Glemte lige at sige, at ryggen også begynder at skabe sig nu, når han skal samles op i armene

Link til indlæg
Del på andre sites

Svar til biine:

Så mener du det er en mulighed eller uforsvarligt?

Her er desværre ikke elevator. Og forresten arbejder jeg døgnvagter, så i praksis ville det ikke blive alle 7 dage hunden skulle gå på trapper.

Jeg ved det kan være belastende, også for en voksen hund eller en blandingsrace - men ville tempoet slet ikke have noget at sige? Jeg ville helt klart lære hunden at gå roligt og langsomt, og ikke i frit løb op og ned.

Tror ikke jeg vil kalde det uforsvarligt men jeg ville overveje meget nøje, hvad hvis hunden fik HD /Ad i slem grad som 2 årig ? ville du orke at bære den op/ned der ? Hvis hunden bliver syg og i en længere periode skal bæres op/ned hvad så ?

Eller hvis den bare ikke kan klare trapperne når den bliver ældre ?

For mit vedkomne så vil jeg have en hund jeg i worst case senario kan bære op og ned, ville ikke risikere at det ligger til grund for en hurtig flytning eller at hunden skal aflives.

Men jo tempoet betyder også noget rolig gang er selvfælgelig også noget der hjælper frem for at hunden styrter op og ned i hurtigt tempo.

Men også arv (avlen) fodet og miljøet betyder noget for om hunden evt udvikler Hd.

Som sagt så har jeg selv en dejlig golden der ind i mellem skal bæres op til 2 sal, det er bare tungt og hamrende hårdt ved

dine knæ /ryg. Det kan lade sig gøre men det er ikke noget jeg vil igen når damen her ikke kan mere. Jeg har så valgt at få en lille hund den her gang, men regner du alligevel med at flytte inden for nogle år ville jeg nok godt turde tage chancen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv

Svar til Lab-lover:

Mmm, det ville blive forbandet tungt. Og jeg pønser også på en stor lab hanhund. Det er også derfor jeg kraftigt overvejer en voksen hund. Men jeg synes det er svært at afklare hvad en voksen kan holde til.. Selvfølgelig er det forskelligt fra hund til hund, og mange faktorer spiller jo ind.

Redigeret af Hundeliv
Jeg kegler rundt.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv

Svar til biine:

Jeg har ingen intention om at blive boende her i mere en et par år. Ville ej heller ønske have have en gammel hund på 3. sal - fine hofter eller ej.

Hvis hunden bliver ramt af midlertidig sygdom fx. sløvhed eller lign. ville jeg køre hen til nogle venner eller mine forældre, der bor i stueplan med have indtil hunden var på benene igen. Skulle der opstå en permanent situation fx. hd/ad eller lign. ville jeg helt klart flytte fra lejligheden. Jeg har som sagt steder at være for både hund og jeg, i en eventuel overgangsfase til jeg finder noget nyt, passende at bo i.

Har din tæve HD?

Link til indlæg
Del på andre sites

I en situation som din ville jeg ikke tage en hund større end den kan bæres. Jeg synes det er (og har været) slemt nok at løfte en svimmel efter-narkose hund på 35-36 kg ind og ud af en bil.

Min gamle hund oplevede på sine gamle dage flere perioder hvor han skulle skånes. Havde vi boet i lejlighed, skulle han altså bæres. Og vi havde en 6 ugers periode med Bella da hun var under et år, hvor hun ikke måtte gå på trapper.

Det er fint at have venner og familie med gode boligforhold, men er du villig til at bosætte dig på slump i kortere eller længere perioder - et sted hvor din potentielt syge hund i øvrigt ikke er tryg og hjemmevant?

Og ja, jeg synes vel egentlig at det er uansvarligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv

For de fleste hunde er fuld narkose vel heller ikke hverdagskost. Når/hvis det bliver relevant for min hund, er jeg sikker på der er en løsning. Enten at vente på hunden kommer mere til sig selv, eller hjælpes ad med at bære hunden. Jeg har det faktisk fint med at skulle bosætte mig på slump på den måde - jeg kan godt lide at flytte mig, og som beskrevet i min første tråd herinde, skal hunden med mig rundt i de fleste situationer - hos venner, på arbejde, ud i naturen, på ferie - og de mennesker jeg kender så indgående at jeg vil kunne flytte derhen med kort varsel inkl. syg hund - vil min hund også kende indgående. Både dem og deres hjem.

Men jeg hører hvad du siger, og det ville da være et kæmpe hensyn der skulle tages for at tackle sådanne ydersituationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv
I en situation som din ville jeg ikke tage en hund større end den kan bæres. Jeg synes det er (og har været) slemt nok at løfte en svimmel efter-narkose hund på 35-36 kg ind og ud af en bil.

Min gamle hund oplevede på sine gamle dage flere perioder hvor han skulle skånes. Havde vi boet i lejlighed, skulle han altså bæres. Og vi havde en 6 ugers periode med Bella da hun var under et år, hvor hun ikke måtte gå på trapper.

Det er fint at have venner og familie med gode boligforhold, men er du villig til at bosætte dig på slump i kortere eller længere perioder - et sted hvor din potentielt syge hund i øvrigt ikke er tryg og hjemmevant?

Og ja, jeg synes vel egentlig at det er uansvarligt.

For de fleste hunde er fuld narkose vel heller ikke hverdagskost. Når/hvis det bliver relevant for min hund, er jeg sikker på der er en løsning. Enten at vente på hunden kommer mere til sig selv, eller hjælpes ad med at bære hunden. Jeg har det faktisk fint med at skulle bosætte mig på slump på den måde - jeg kan godt lide at flytte mig, og som beskrevet i min første tråd herinde, skal hunden med mig rundt i de fleste situationer - hos venner, på arbejde, ud i naturen, på ferie - og de mennesker jeg kender så indgående at jeg vil kunne flytte derhen med kort varsel inkl. syg hund - vil min hund også kende indgående. Både dem og deres hjem.

Men jeg hører hvad du siger, og det ville da være et kæmpe hensyn der skulle tages for at tackle sådanne ydersituationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså ikke det er uansvarligt - overhovedet. Det kræver derimod at du gør et meget grundig forarbejde for at finde forældrehunde med gode resultater (og længere tilbage.. og til siderne)..

Derudover holde dig fra de tunge hunde - hunde fåes jo meget kompakte, og meget lette, selvom de holder sig inde i for samme højde. Og her vil det igen være nødvendig at man går efter en race der ikke er kamp-plaget af HD/AD.

Ikke at det ikke kan gå galt for alle hunde, men man kan jo ligeså godt tage sine forholdsregler :-)

Og når du finder opdrætter, så er det jo selvsagt at det skal være en der gør sit arbejde godt og grundigt, og så vil man i mange tilfælde få en hvalp der mere eller mindre er renlighedstrænet (eller godt igang) - hvilket også vil hjælpe lidt på at koordinere de mange ture op og ned og op og ned ;-)

Ja - det kan gå galt, men der er godt nok også en tendens til at tage sorger på forskud herinde. Jeg siger ikke man skal handle med hovedet under armen, men du kan gøre meget ved det gode forarbejde. Alt kan gå galt. Sådan er det bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hvor godt at høre at hans krop har det fint! Hvor meget vejede han da du ikke kunne bære ham mere?

Jeg har lidt svært ved at finde ud af om jeg er hys, eller om min bekymring egentlig er reel nok.

Jeg er egentlig stadig ikke afklaret omkring hvalp/voksen eller ren/blanding. Hvis det bliver renracet, er jeg nok til Lab eller Golden. Selvom der en lang liste af racer jeg drømmer om, som jeg som ejer er bange for jeg ikke kan leve op til. Deriblandt Samojeden. Selvom en hvalp og halvvoksen/voksen omplaceringshund er to ret forskellige måder at få hund på - er jeg stadig i tvivl..

Hvad var han, 4 mdr måske? Da han begyndte selv at tage nogle af trinene. Jeg tror ikke selv at trapper er grunden til HD, min første hvalp havde HD og han havde nærmest ikke nået at tage et skridt på trappen da vi fandt ud af det. Har du en kæreste - ikke for at snage, men om han måske er større og stærkere end dig, i akutte tilfælde? Eller en ven du kan ringe efter. Man kan også lære at bære hunden oppe over nakke/skuldre, sådan bærer de berner sennen hunde i Alperne (tror jeg nok det var).

Det lyder som om du ret nemt kan finde et sted i stueplan hvis der endelig skulle ske noget - hvad er chancen for at en hund brækker benet oppe i lejligheden? Ved godt det kan ske, men tænker det mere sandsynligt vil ske udendørs, ved påkørsel f.eks. Og så skal hunden jo ikke op på 3. sal, den skal direkte til dyrlæge og derefter kan du vel have arrangeret i kan bo et sted uden trapper.

Men derudover, så vil jeg så sige at jeg er lykkelig! for at være flyttet til have, det er altså virkelig fedt når man har hund. Og vælger du renracet, så sørg for at få gjort dit hjemmearbejde og find nogle gode, sunde linier. Det er vist også muligt at finde blandingshunde hvor forældrene har fået taget fotos af hofter/albuer, men ved ikke hvor udbredt det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige læst mit eget indlæg igen, og jeg mener det ikke så hårdt som jeg skriver.

Jeg er dog selv noget vranten over at have en hund på 16 mdr. med en løs hofte, og hun skulle ihvertfald under ingen omstændigheder udsættes for trapper hver dag.

Hvis du tænker i hvalp, synes jeg den eneste vej frem er en tavlehund med forældre der er helt fri for dysplasi. Så har du de bedste forudsætninger.

Men hvis du alligevel planlægger flytning, synes jeg det vil være bedst at vente med hund til du er flyttet.

Uanset hvad, risikerer man at stå med en hund der skal holdes i ro i kortere eller længere perioder, og så er det bare ikke optimalt at skulle hasteflytte.

Omvendt har ting en tendens til at løse sig når lokummet for alvor brænder, og vil man sin hund nok, skal det hele nok falde på plads. Men så skal du også være villig til at ofre rigtig meget for din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv
Jeg synes altså ikke det er uansvarligt - overhovedet. Det kræver derimod at du gør et meget grundig forarbejde for at finde forældrehunde med gode resultater (og længere tilbage.. og til siderne)..

Derudover holde dig fra de tunge hunde - hunde fåes jo meget kompakte, og meget lette, selvom de holder sig inde i for samme højde. Og her vil det igen være nødvendig at man går efter en race der ikke er kamp-plaget af HD/AD.

Ikke at det ikke kan gå galt for alle hunde, men man kan jo ligeså godt tage sine forholdsregler :-)

Og når du finder opdrætter, så er det jo selvsagt at det skal være en der gør sit arbejde godt og grundigt, og så vil man i mange tilfælde få en hvalp der mere eller mindre er renlighedstrænet (eller godt igang) - hvilket også vil hjælpe lidt på at koordinere de mange ture op og ned og op og ned ;-)

Ja - det kan gå galt, men der er godt nok også en tendens til at tage sorger på forskud herinde. Jeg siger ikke man skal handle med hovedet under armen, men du kan gøre meget ved det gode forarbejde. Alt kan gå galt. Sådan er det bare.

Hvis det bliver en renracet hund, vil jeg også helst gå all out og finde en fantastisk opdrætter, avlet på en række hunde med gode ad/hd resultater. Men udover at finde en kærlig og grundig opdrætter og tjekke avlsliniens hofteresultater, kommer jeg til kort. Er ikke en ørn til når det bliver alt for teknisk, hundeweb og alt det der :)

Mht. til renlighedstræning, skulle det blive en hvalp - har jeg altså også en lille djævel i baghovedet, der tænker at hvis jeg får en god, sund hund fra en dygtig opdrætter, burde grundstenen til renligheden i hvert fald allerede være lagt. Og så kan det da ikke tage alt for lang tid at gøre sådan en prop renlig, hvis jeg overholder det gyldne regelsæt: at komme ud med hvalpen efter den har spist/drukket, leget, sovet og lidt ind i mellem ;-) MEN,min engel på den anden tør ikke tro på det. Har det som om jeg bør forberede mig på det værste mht. til renlighed :o

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv
Hvad var han, 4 mdr måske? Da han begyndte selv at tage nogle af trinene. Jeg tror ikke selv at trapper er grunden til HD, min første hvalp havde HD og han havde nærmest ikke nået at tage et skridt på trappen da vi fandt ud af det. Har du en kæreste - ikke for at snage, men om han måske er større og stærkere end dig, i akutte tilfælde? Eller en ven du kan ringe efter. Man kan også lære at bære hunden oppe over nakke/skuldre, sådan bærer de berner sennen hunde i Alperne (tror jeg nok det var).

Det lyder som om du ret nemt kan finde et sted i stueplan hvis der endelig skulle ske noget - hvad er chancen for at en hund brækker benet oppe i lejligheden? Ved godt det kan ske, men tænker det mere sandsynligt vil ske udendørs, ved påkørsel f.eks. Og så skal hunden jo ikke op på 3. sal, den skal direkte til dyrlæge og derefter kan du vel have arrangeret i kan bo et sted uden trapper.

Men derudover, så vil jeg så sige at jeg er lykkelig! for at være flyttet til have, det er altså virkelig fedt når man har hund. Og vælger du renracet, så sørg for at få gjort dit hjemmearbejde og find nogle gode, sunde linier. Det er vist også muligt at finde blandingshunde hvor forældrene har fået taget fotos af hofter/albuer, men ved ikke hvor udbredt det er.

Hvis det bliver en hvalp, må vi jo gøre vores bedste og bære så længe vi overhovedet kan. Og huske at bruge korrekt løfteteknik, for at skåne vores egne knogler ;-) Ja, jeg har en kæreste - og vi kan klart hjælpes. Er heller ikke så bekymret for de der uheld der nu engang kan ske - det kan der findes en løsning på! Og ganske rigtigt, som en anden bruger skriver, løser tingene sig som regel, når det virkelig behøves!

Jeg vil også rigtig gerne ha' have engang. Om det bliver næste gang, eller om der lige er en stuelejlighed i kbh før dét, ved jeg ikke.

Angående opdrættere at renracer - jeg har læst om folk, i min situation - på 3. sal og på jagt efter en Labrador - der er blevet afvist af opdrætter pga. af trapper.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv

Det med at finde sunde og klarlagte avlsliner for blandingshunde, har jeg selv ønsket at finde længe - men er overhovedet ikke lykkes. Kender du til noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv
Nu har jeg lige læst mit eget indlæg igen, og jeg mener det ikke så hårdt som jeg skriver.

Jeg er dog selv noget vranten over at have en hund på 16 mdr. med en løs hofte, og hun skulle ihvertfald under ingen omstændigheder udsættes for trapper hver dag.

Hvis du tænker i hvalp, synes jeg den eneste vej frem er en tavlehund med forældre der er helt fri for dysplasi. Så har du de bedste forudsætninger.

Men hvis du alligevel planlægger flytning, synes jeg det vil være bedst at vente med hund til du er flyttet.

Uanset hvad, risikerer man at stå med en hund der skal holdes i ro i kortere eller længere perioder, og så er det bare ikke optimalt at skulle hasteflytte.

Omvendt har ting en tendens til at løse sig når lokummet for alvor brænder, og vil man sin hund nok, skal det hele nok falde på plads. Men så skal du også være villig til at ofre rigtig meget for din hund.

Jeg tog ikke dit indlæg ilde op - tænkte mere på det som et holdningsspørgsmål. :)

Det er da også frygteligt udheldigt med din hund - jeg ville, som dig, heller ikke ønske trapper og klart flytte, hvis jeg skulle havne i den situation.

Det kan jo være at jeg når at flytte inden - der er også nogle andre brikker der lige skal falde i hak inden hund anyway - men det kan også være at jeg pludselig står og er helt klar til hund, så derfor kunne det være rart at have taget stilling til om det overhovedet skulle være, inden. Og ja, jeg vil i hvert fald ikke udeluykke det.

Det ér meget at ofre - men jeg synes det er naturligt, når man vælger at udvide sin sfære med et andet væsen. Selvfølgelig kan man være uheldig - men så jeg også tage det med!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hvis det bliver en hvalp, må vi jo gøre vores bedste og bære så længe vi overhovedet kan. Og huske at bruge korrekt løfteteknik, for at skåne vores egne knogler ;-) Ja, jeg har en kæreste - og vi kan klart hjælpes. Er heller ikke så bekymret for de der uheld der nu engang kan ske - det kan der findes en løsning på! Og ganske rigtigt, som en anden bruger skriver, løser tingene sig som regel, når det virkelig behøves!

Jeg vil også rigtig gerne ha' have engang. Om det bliver næste gang, eller om der lige er en stuelejlighed i kbh før dét, ved jeg ikke.

Angående opdrættere at renracer - jeg har læst om folk, i min situation - på 3. sal og på jagt efter en Labrador - der er blevet afvist af opdrætter pga. af trapper.. :hmm:

Jo det kan sagtens være, men der er også en samojede opdrætter som ikke sælger til folk uden have. Så må man finde et andet sted.

Det med at finde sunde og klarlagte avlsliner for blandingshunde, har jeg selv ønsket at finde længe - men er overhovedet ikke lykkes. Kender du til noget?

Jeg brugte hundeweb ved vores nuværende ældste, der er lidt hjælp på din stamklubs side også, der er noget som hedder HD-index, jo højere over 100 jo bedre. Der står også hundendes data, A er bedste resultat for hofter (betyder helt fri for dysplase) og 0 (som i nul) er bedst for albuer.

B-status er også ok, tit bliver de så parret med A-hunde (men kan også sagtens være 2 B-hunde som laver A-afkom).

::::::: DRK Labrador Hvalpeliste - Tlf.: 48 71 26 11 :::::::

Nummer 2 købte vi i Sverige, deres hundeweb er gratis:

SKK HUNDDATA

Samme informationer man går efter - jeg satte mig bare og gloede alle deres registrerede opdrætteres hjemmesider efter, en efter en - men nu er der nok pænt mange labradors, så måske du skal finde anden måde :lol: De hjemmesider jeg fandt interessante, nærlæste jeg så og så tjekkede jeg deres hunde på den svenske side, man kan jo gå rigtig langt tilbage og 'ud til siderne' og på den måde se status for mange familie-medlemmer.

Noget andet er så også, gå op i temperamentet. Min yngstes opdrætter skrev på forsiden af hendes hjemmeside, at temperament var noget de vægtede højt, det syntes jeg var fedt (og det nyder jeg virkelig godt af nu).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Argh sorry! Jeg læste dit spørgsmål forkert.

Nej jeg ved ikke helt hvordan med blandingshunde, der er jo ikke deciderede krav, andet end hvad opdrætteren selv beslutter sig for, men vi blev sgu bare lidt snydt på den konto, jeg spurgte nemlig til hd-tjek og de sagde at det havde de fået - det viste sig så langt senere, at det havde de ikke. Jeg bad ikke om beviset, det skulle jeg så nok have gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Svar til biine:

Jeg har ingen intention om at blive boende her i mere en et par år. Ville ej heller ønske have have en gammel hund på 3. sal - fine hofter eller ej.

Hvis hunden bliver ramt af midlertidig sygdom fx. sløvhed eller lign. ville jeg køre hen til nogle venner eller mine forældre, der bor i stueplan med have indtil hunden var på benene igen. Skulle der opstå en permanent situation fx. hd/ad eller lign. ville jeg helt klart flytte fra lejligheden. Jeg har som sagt steder at være for både hund og jeg, i en eventuel overgangsfase til jeg finder noget nyt, passende at bo i.

Har din tæve HD?

Med de muligheder du nævner der så ville jeg heller ikke tøve så meget :-) lyder som om der er styr på det med trapperne hvis hunden lige pludselig ikke kan klare dem :-)

Nej min har heldigvis ikke HD , hun døjer bare ind i mellem 3-6 dage om året med en gammel skade i det ene bagknæ der ikke blev helt i orden efter operationen.

Link til indlæg
Del på andre sites