Hop til indhold

Det dér med trapper og lejlighed.

Gæst Hundeliv
 Share

Recommended Posts

Vi har en labrador-blanding på omkring de 25-26kg (hun har været oppe og runde de 30kg engang).

Da vi fik hende boede vi på 2. sal, og der bar vi hende op og ned til hun vejede omkring de 20kg. (til sidst bar jeg hende altså kun ned, det var lidt for hårdt op af trapperne :genert:) Idag bor vi på 3. sal.

Hun går fint selv op og ned, dog uden at spurte. Vi har så også fået tjekket hendes hofter + albuer og de var rigtig fine.

Hvis I gerne vil have en lidt tungere hund, og forventer at bo i lejlighed det meste af hundens liv, ville jeg nok vælge at få hvalp efter tjekkede og godkendte forældredyr, så chancen for en hund med raske knogler og led er størst. (Så langt tænkte vi ikke selv dengang).

Og så siges det at det værste for hunden er at gå ned af trapper, og ikke op af dem (for her bruger den primært musklerne i lårene).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dejligt at høre at der er så mange veltilpasse lejlighedshunde her på HF! Synes godt nok selv jeg stødte på en del skepsis over hvordan man kan holde hund uden have da vi anskaffede os tea.

Mht. Hundens vægt, så ved jeg ikke hvilke racer du har kig på, men der er jo mange små og mellemstore racer med de samme egenskaber som store hunde som måske er værd at kigge på?

Hos os er vi meget glade for at vi valgte en lille hund, for det gør rigtig mange ting lettere i vores hverdag.

Det lyder godt at i har muligheder for hjælp og støtte hvis den bliver syg, men i sagens natur skal det jo sommetider gå stærkt med at komme til dr. Dyr, og det skal i jo også kunne klare.

Så frem med håndvægtene, så kan du da nok godt komme ned med 20 kg hund i et nødstilfælde;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det bliver en renracet hund, vil jeg også helst gå all out og finde en fantastisk opdrætter, avlet på en række hunde med gode ad/hd resultater. Men udover at finde en kærlig og grundig opdrætter og tjekke avlsliniens hofteresultater, kommer jeg til kort. Er ikke en ørn til når det bliver alt for teknisk, hundeweb og alt det der :)

Mht. til renlighedstræning, skulle det blive en hvalp - har jeg altså også en lille djævel i baghovedet, der tænker at hvis jeg får en god, sund hund fra en dygtig opdrætter, burde grundstenen til renligheden i hvert fald allerede være lagt. Og så kan det da ikke tage alt for lang tid at gøre sådan en prop renlig, hvis jeg overholder det gyldne regelsæt: at komme ud med hvalpen efter den har spist/drukket, leget, sovet og lidt ind i mellem ;-) MEN,min engel på den anden tør ikke tro på det. Har det som om jeg bør forberede mig på det værste mht. til renlighed :o

Jeg tror du skal læse et par tråde herinde om renlighedstræning:klap:

Men, i princippet, giver jeg dig ret; de sidste tre hvalpe vi har haft, har været renlige da de kom, forstået på den måde at de altid valgte at gå ud, hvis de havde muligheden. De få uheld vi har haft, har været fordi vi var uopmærksomme. At få en 8-10 ugers hvalp der ikke besørger indendørs, skyldes naturligvis en fantastisk opdrætter der har gjort et stort arbejde, samt at man har fokus på/ mulighed for at få hvalpen ud, lige når den trænger.

Jeg bliver helt træt ved tanken om al den løben op og ned af trapper, selvom opdrætter har været flittig:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst doglover

Har fulgt tråden fra sidelinjen indtil nu - god tråd, godt at få diskuteret hunde på trapper! Jeg bor i en slags lejlighed på to etager med egen have og har tit spekuleret på hvor vidt det ville være muligt for mig at få hund med den dumme ret lange trappe. Men nu når jeg ser denne tråd, kan jeg se, at det umuligt kan blive et meget stort problem for mig. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så gerne lige stemme i igen, at hvis man vælger en stor hund, så skal man virkelig være forsigtig... For hvis hunden bliver dårligt gående, af hd, gigt, brækket ben, eller... Så er det altså nemmere at overse med en i bære størrelse..

Nu er ts jo helt solgt til de store, og lyder til at have gode muligheder for hjælp og pasning så alt er fint der. Men jeg vil ikke anbefale at få en stor hund som skal gå på trapper hver dag sådan helt generelt.:genert:

Til gegæld kan jeg ikke se noget problem hvis man kan bære kræet.. Så må man jo selv afgøre om man kan blre 2, 10 eller 15 kg:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv

Tak for alle svarene i denne tråd - dejligt at I gider at give jeres besyv med. Nu går snakken jo mest om hvalpe, og hvordan man kan skåne dem mens de vokser. Men hvad med den voksne hund, eller bare når hvalpen er færdigudvokset? Er trapperne da for stor en overbelastning?

Naturligvis er det reelt, men jeg har stadig lidt svært ved at forstå hvordan trapperne er så skadelige ift. hundens egen natur.

Jeg kender mange hunde, der bruger deres krop meget når de fri på ture ; at hoppe op på og ned fra træstammer, bænke ect. Kuperet og svært fremkommeligt terræn.

Er det repetitionen, de gentagne bevægelser/stød som hunden bliver udsat for på trapper? Eller hvad er det som gør at trapperne er hårdere end en aktiv eventyrlysten hund i fri dressur/natur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundeliv
Hvorfor er det vigtigt for dig at hunden er stor (min. 25 kg)?

Det er ene og alene et præference spørgsmål. Jeg foretrækker det sådan.

Mht. til racevalg, baseres det dog ikke på størrelse - men på hundens egenskaber og kvaliteter ift. hvad jeg kan tilbyde en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en stor labrador/golden blanding på 30kg og 57cm høj mener jeg han ligger på. Og vi boede på første sal det første år af hans liv og jeg bar ham altså indtil 18-20 kilo og jeg er bette en på 55kg (50 dengang) man kan løfte mere og mere for hver dag med sådan en bette hvalp ligesom med børn og nu hvor i er 2 så kan i jo skiftes så det kan sagtens lade sig gøre. Min hund har fine hofter, skuldre og albuer så der er muligt :-) du lyder som om du er lidt tabt til de større hunderacer som en labrador og vil du virkeligt kunne indstille dig på at løftes det skal den så lykkes det ! Du kan jo også holde pauser imellem etagerne så er det endnu bedre , i hvert fald på vej op igen, ned skal det jo gå hurtigt som hvalp

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene i denne tråd - dejligt at I gider at give jeres besyv med. Nu går snakken jo mest om hvalpe, og hvordan man kan skåne dem mens de vokser. Men hvad med den voksne hund, eller bare når hvalpen er færdigudvokset? Er trapperne da for stor en overbelastning?

Naturligvis er det reelt, men jeg har stadig lidt svært ved at forstå hvordan trapperne er så skadelige ift. hundens egen natur.

Jeg kender mange hunde, der bruger deres krop meget når de fri på ture ; at hoppe op på og ned fra træstammer, bænke ect. Kuperet og svært fremkommeligt terræn.

Er det repetitionen, de gentagne bevægelser/stød som hunden bliver udsat for på trapper? Eller hvad er det som gør at trapperne er hårdere end en aktiv eventyrlysten hund i fri dressur/natur?

Jeg ved faktisk ikke andet, end at trapper hver dag generelt frarådes. Måske du skulle høre en dyrlæge eller kiropraktor angående de specifikke risici?

Umiddelbart tror jeg det hænger sammen dels repetition i løbet af dagen, og så det at hunden ikke har et valg om den vil tage trappen. Jeg synes ikke det kan sammenlignes med at hoppe rundt på skrænter og sten, for en hund der har ondt vil jo ikke gøre dette.

Min egen lille hund er ikke glad forat gå op og ned af trapperne. Tror simpelthen hun synes det er en ubehagelig vinkel for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg står til at skulle have min første hund, og jeg bor også i byen på 3. etage ;) jeg skal så også have en noget mindre race, men kender da flere der har større hunde i lejligheder uden problemer, så længe man er indstillet på at bære hunden på trapperne for at passe på dens hofter så er der ikke større problemer i det.

Synes bestemt ikke du lyder uansvarlig du virker til at have sat dig godt ind i tingene og hvis det bare er drømmen jamen så go for it ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der er nogen som har ment at det er en dårlig ide med hund i lejlighed - jeg bor selv på første sal, med mange stejle trapper ned til hoveddøren. Men min hund har også en størrelse som jeg let kan bære op og ned, og det vil jeg da anbefale andre at få også. TS er solgt til de store hunde, hvilket er fair nok. Hun må jo så bare indstille sig på at det kan blive lidt mere besværligt at få 25-30kg op og ned.

Hvis det var mig valgte jeg en mindre hund, (15 kg er da stadigt ikke nogen tæppetisser) eller ventede med at få hund til jeg flyttede i noget mere passende.

Men det er jo et valgt TS selv må træffe, for har hun viljen skal det nok fungere.

Link til indlæg
Del på andre sites