Hop til indhold

Gå pænt


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Stakkels lille Teitur har lige hamret siden af hovedet ind i en lygtepæl og han pev virkelig, ikke af skræk, mest af smerte :megaked:

 

Og hvordan er det så sket ?

 

Jo det er fordi jeg har lært at man lærer en hund at gå plads eller gå pænt ved ens side, ved at have en kiks i hånden og så skal hunden gå pænt og får kiks når den gør det.

Desværre har denne metode den dumme bivirkning at hunden konstant kigger op på en for at se hvornår der falder en kiks af, og derfor ser hunden overhovedet ikke hvor den går. Vældig smart på en træningsplads eller græsplæne, blot ikke inde i byen, hvor der er trappetrin, lygtepæle, postkasser osv.

 

 

Når man går med Teitur er der to måder, at han trækker voldsomt foran en, eller at han går som klistret til ens bukseben og kigger op på en HELE TIDEN, og intet får ud af gåturen udover hold i nakken og venten på kiks. Jeg har virkelig en million gange forsøgt at lærer ham at han ikke behøver kigge op på mig, blot gå ved siden af, men han kigger helt automatisk og ser slet ikke hvor han går, fordi han er så fokuseret på at gøre det godt og få en kiks som beløning. Har så prøvet at træne at han kun får kiks når han kigger væk, men det gør han i så få milisekunder at det er umuligt at lærer ham.

 

 

Jeg ved ikke hvor mange trapper han er snublet over, postkassen han er gået under og lygtepæle han er gået ind i, for ikke at tale om skilte på strøget. Han har kun en gang før slået sig slemt og så i dag, av for pokker, man kunne næsten hører pælen synge bagefter. Får SÅ dårlig samvittighed. :megaked:

 

Åndsvage måde at lærer en hund at gå pænt på.

 

I øvrigt virker det kun så længe man har kiks.

 

 

Hvordan lærer man en hund at gå pænt / gå plads ved ens side, altså ikke lærer den ikke at trække og gå foran osv, nej men blot lærer den at gå ved sin side, uden at den enten hamre hovedet ind i ting eller får hold i nakken af at kigge på mig hele tiden ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg ønsker at lærer Teitur at gå plads ved min side UDEN at han kigger på mig, han skal kigge hvor han går. Og UDEN han skal have kiks hele tiden. Eller tror han skal, så han hele tiden kigger for at holde øje

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Ja jeg bruger rigtig meget klikker, næsten alt hvad han har lært, er lært via klikker, da jeg har været på kursus i skidtet 3 gange. Men jeg synes det er svært at styre klikker når man går. Jeg skal holde godbidsposen, jeg skal selv se hvor jeg går, og styre uden om 100 mennekser, krydse veje osv, jeg skal nå at klikke på det sekundt Teitur kigger væk, og jeg har også en snor jeg skal holde, så synes det er utrolig svært at styre. Nu kender Teitur heldigvis klikkeren så godt at han godt ved at klikkeren er lig med en godbid, selvom jeg tager 10 minutter om at fiske den op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Hmm hvilken lomme har du godbidder i?

 

Jeg har fundet ud af jeg er nødt til at have dem modsat hunden.

 

Hvad med at smide godbidderne på jorden foran ham, sådan lidt "surprise" agtigt..

 

 

Synes det er lige meget hvilken lomme jeg har dem i.

 

Det med at kaste godbidder foran er ikke så godt, når vi går på fortovene synes jeg ikke. Særlig ikke de smalle fortove, han skal jo netop gå på min ene side og sådan en godbid kan godt flyve lidt hist og her, og han skal ikke bare fare ud foran mig og ud på vejen hvis godbidden ryger derud. Derudover prøver jeg at lærer ham at alt hvad der ligger på jorden som han kommer i munden er ader padder, pga hans allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg bruger rigtig meget klikker, næsten alt hvad han har lært, er lært via klikker, da jeg har været på kursus i skidtet 3 gange. Men jeg synes det er svært at styre klikker når man går. Jeg skal holde godbidsposen, jeg skal selv se hvor jeg går, og styre uden om 100 mennekser, krydse veje osv, jeg skal nå at klikke på det sekundt Teitur kigger væk, og jeg har også en snor jeg skal holde, så synes det er utrolig svært at styre. Nu kender Teitur heldigvis klikkeren så godt at han godt ved at klikkeren er lig med en godbid, selvom jeg tager 10 minutter om at fiske den op.

 

Men du kan jo have en godbidstaske der står åben (Hurtta Godbidstaske) og så Teitur i den ene hånd og klikkeren i den anden. Og så måske starte ud et sted, hvor der er knap så mange forhindringer/ lygtepæle og ikke midt i myldretiden. Hvis det er for bøvlet med klikkeren kan du lære ham at et 'mundklik' betyder det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay nu er jeg lidt fræk, men leg du er på en rally bane hvor det er dit ansvar at styre din super opmærksomme hund udenom forhindringer:)

 

Og ja, en godbidspose der sidder fast er nødvendigt. Det er et rigtig godt tip at belønne på jorden, gerne bag dig selv.Og godbidderne kommer først op af posen/lommen efter klik eller ros. Du kan også lære ham at se ligeud på signal, hvis der er en hund eller noget han skal se. Og ellers kommer det med at se fremad ofte med at du strækker tiden mellem godbidderne. Så vil han begynde at søge frem og snuse og efter hver gang han er færdig med en snuseplet, så får du hans opmærksomhed igen og i går pænt hen til den næste snuse plet:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har lært ham en form for plads. Og lad mig lige sige a hvis jeg var hund og gik sådan, så forventede jeg nok at føren sørgede for at jeg ikk gik ind i noget. På træningspladsen står der jo også skjul, spring osv. Så det er vigtigt at min hund kan stole på at jeg styrer ham udenom de ting.

 

Du skal indlære en ny øvelse helt forfra. Kiksene skal i en lomme eller en godbidstaske og han skal ikke kunne se dem. Først når man HAR klikket kommer hånden i lommen og godbidden fiskes frem. 1 skridt = 1 klik o godbid. Du er nød til at bygge en helt ny øvelse op. Start evt med at du bare står stille. Og klik kun når næsen er fremad.

Du skal bare vide at når næsen nu kommer fremad så er den også mere modtagelig for alle de gode dufte og det bliver sværer at blive på din side.

Held og lykke med træningen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille Teitur har lige hamret siden af hovedet ind i en lygtepæl og han pev virkelig, ikke af skræk, mest af smerte :megaked:

 

Og hvordan er det så sket ?

 

Jo det er fordi jeg har lært at man lærer en hund at gå plads eller gå pænt ved ens side, ved at have en kiks i hånden og så skal hunden gå pænt og får kiks når den gør det.

Desværre har denne metode den dumme bivirkning at hunden konstant kigger op på en for at se hvornår der falder en kiks af, og derfor ser hunden overhovedet ikke hvor den går. Vældig smart på en træningsplads eller græsplæne, blot ikke inde i byen, hvor der er trappetrin, lygtepæle, postkasser osv.

 

Pelle har lært at gå "fri ved fod" ved at jeg har sagt "vente", når han selv ville frem til noget. "Vente" var indlært i forvejen.

 

Det fungerer uden pladssignal, jeg siger bare "vi skal følges ad", så søger han ind på venstre side af mig og går faktisk helst ½ skridt bagude af iver efter at få lov at komme frem uden den forsinkelse det vil give, hvis jeg stopper op, fordi han er for langt fremme.

Dette er absolut ikke en konkurrence "plads", men en god måde til transport fra A til B uden hunden kommer til skade.

 

Pelle ser ikke på mig, mens vi går, men holder fokus på det han vil opnå. Kun hvis jeg stopper op, søger han øjenkontakt. Der er ingen godbidder involveret, ingen klikker, kun min stemme og Pelles motivation.

Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget?

 

Når man går med Teitur er der to måder, at han trækker voldsomt foran en, eller at han går som klistret til ens bukseben og kigger op på en HELE TIDEN, og intet får ud af gåturen udover hold i nakken og venten på kiks. Jeg har virkelig en million gange forsøgt at lærer ham at han ikke behøver kigge op på mig, blot gå ved siden af, men han kigger helt automatisk og ser slet ikke hvor han går, fordi han er så fokuseret på at gøre det godt og få en kiks som beløning. Har så prøvet at træne at han kun får kiks når han kigger væk, men det gør han i så få milisekunder at det er umuligt at lærer ham.

 

 

Jeg ved ikke hvor mange trapper han er snublet over, postkassen han er gået under og lygtepæle han er gået ind i, for ikke at tale om skilte på strøget. Han har kun en gang før slået sig slemt og så i dag, av for pokker, man kunne næsten hører pælen synge bagefter. Får SÅ dårlig samvittighed. :megaked:

 

Åndsvage måde at lærer en hund at gå pænt på.

 

 

Det er jeg absolut ikke enig med dig i :-)

 

Denne metode har fungeret i mange, mange år som en konkurrence øvelse

 

I øvrigt virker det kun så længe man har kiks.

 

Det er udelukkende fordi du ikke er nået længere end til dette stadium i indlæringen.

 

Hvordan lærer man en hund at gå pænt / gå plads ved ens side, altså ikke lærer den ikke at trække og gå foran osv, nej men blot lærer den at gå ved sin side, uden at den enten hamre hovedet ind i ting eller får hold i nakken af at kigge på mig hele tiden ?

 

Du har allerede fået nogle gode tips. Jeg vil også foreslå godbid givet fra jorden og så at du indretter træningen efter forholdene, altså der hvor Teitur er nået til, det lyder som om de faktiske forhold er et par skridt for langt fremme i indlæringen end hvor han er nået til.

 

Godbid fra jorden kan sagtens virke selvom du ikke vil have han tager andet fra jorden. Hvis han lærer at høre efter hvad du siger, er det ikke noget problem. Det er kun et problem hvis han lærer af opsætningen af situationen og ikke hører efter dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også som Ninjamor, at noget nyt skal lndlæres verbalt. Her bruges så gå pænt, som de ældre cockerer kan , når jeg skruer bissen på, ment stemmemæssig. For mig er det jo dette konkurrencegen, at ville gå foran de andre , der får den til at trække frem. Altså når jeg har alle 7 i snor.

Men f.eks, før mine knæ brød sammen , kunne jeg jo cykle med de 3 i snor og styrer dem verbalt.

Så Stella , der skal nok 2 kommandoer til, en fri ved fod, eller påplads ved venstre knæ med fuld kontakt. En gå pænt uden at trække , det er da nok den du mangler indlæring af.

Unge spaniel vil naturligt helst gå nogle meter foran en, da alt er så spændende. Og ved oplæring i snor med f.eks rullesnor fremmer man jo dette. Jeg bruger stor set kun disse rullesnore ved en syg eller skadet hund. Og helst ikke til hvalpe.

Victor fik sig også nogle knubs , før jeg opdagede at hans syn var blevet svagerer, det var ofte på anhængertrækket på biler, der ragede lidt ud fra ejers grund. De spaniels oplever jo også verden med næsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

I det sekundt jeg kalder Teitur op til min side og siger " gå pænt " så stirre han på mig på, drejer hovedet, kigger op på mig HELE TIDEN, i forventing om at der falder kiks af, og det er uanset om jeg har kiks med, eller ej, om jeg har vist ham en kiks eller ej.

 

Han har jo lært at " gå-pænt " er lig med at se op på mor og få kiks. Det var sådan min hundetræner lærte mig det.

 

Jeg prøver virkelig at få ham til at se væk og se hvor han går, bla ved at vise en tom hånd, han ved godt at tom hånd betyder ikke flere kiks, men lige lidt hjælper det, han bliver ved, og hvis han så på et tidspunkt opfanger at der ikke er flere kiks, så drøner han bare op foran igen og trækker.

 

 

Skåret ud i bølgepap så har han lært

 

Når jeg siger " gå pænt " betyder det at gå ved min side, kigge på mig hele tiden og få kiks.

 

Ingen kiks er lig med gå væk fra min side.

 

 

Men der går lang tid før han opgiver, han kigger og kigger og går ih og åh så pænt. Hvis han selv tager intiativ til at gå pænt ved min side, roser jeg straks, men i hans ører er det lig med kiks og så kigger han op på mig hele tiden igen. Seriøst han ser slet ikke hvor han går, han føler bare min hånd for at se om der falder kiks af.

 

Det har jo været så ualmindelig svært for ham ikke at trække, så selvfølgelig har jeg skamrost ham dengang det blev indlært at gå ved min side, og min træner sagde jeg skulle sørge for at holde hans øjenkontakt og give kiks jævnligt for at bevare hans opmærksomhed.

 

 

Og ja tak jeg forsøger altså også at styre ham uden om ting. Jeg siger også konstant " se hvor du går " .

 

 

 

Årh jeg bliver i så dårlig humør af det her, det er fordi jeg synes det er så skide svært at forklare og beskrive og alle får det til at lyde så nemt. :megaked: men at gå pænt i snor er det aller aller sværeste for Teitur i forbindelse med træning. det har været 100 gange lettere at lærer ham at gå løs og kommer når man kalder og lave alle mulige øvelser ude snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella , lad være at blive i dårligt humør, jeg forstår da godt hvad du skriver og kender det så udmærket. Enten puller man frem med snotten i jorden eller går på plads med 100 % kontakt. Det er så mellemtingen, hvor man f.eks godt må snuse og undersøge ting, bare ikke trække voldsomt i snoren, der er den svære nye øvelse. Det er da også denne , der volder mig flest problemer.

Mine er pudsigt nok dygtige til at stå stille,når jeg skal opsamle en bæ, eller bare møder nogle bekendte, jeg lige skal sludre lidt med..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Sorry, har bare haft verdens dårligste weekend, og fik det bare så dårligt da Teitur slog sig så meget i går,da jeg føler det er min skyld, og fordi han bare var så ivrig efter at gøre det godt.

 

Tror at jeg i et stykke tid dropper den øvelse fuldstændig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst majsek

Tak for grin :klap: ( og stakkels hund) jeg havde godbidder i modsatte lomme og vendte om hvis de trak i snoren OG stod stille til jeg havde deres opmærsomhed først der begyndte jeg at gå igen !!! jeg syntes hurtigt mine de store hunde fattede pointen ...... De små jeg har nu tager det som en personlig fornærmelse hvis jeg tager dem med i snor de hader gåtur i byen det betyder nemmelig snor på .......... hvilke er yaks i deres verden den lille fede viser det meget tydeligt hun trykker jeg fladt ned i asfalten så kan jeg selv vælge om jeg vil se hende ligge der ( evt forsøgte at trække hende som en stiv tøj bamse og det giver en del vrede blikke) eller tage hende på armene .. har over vejet om der findes bare sele til hunde ,,,

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen hunde har nemmere ved at gå pænt end andre. Jeg opgav og satte en halti på i stedet, det var det år hvor der var sne og is i flere måneder så konsekvent havde hun haltien på i et ½ år inden jeg prøvede at tage den af igen. Det gik faktisk rigtig godt og det var kun enkelte gange der kom ”tilbagefald” og da jeg altid havde haltien med så fik hun den på igen på resten af den tur.

 

Jeg afprøvede gentleleaderen og haltien, gentleleaderen passede overhovedet ikke til min hund, den sad stramt og var meget ubehagelig hvor haltien sad meget løst men der var stadig et stort tilvænnings arbejde. Hvis jeg skal på den igen så vil jeg nok prøve haltiselen, men jeg håber ikke det bliver nødvendigt. Faktisk så tror jeg at det der gjorde forskellen var at jeg slappede af når vi var ude og gå, før var jeg altid anspændt og blev hurtig irriteret og usikker især når vi skulle ud og gå på 10 cm is.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...