AnneMangetal Skrevet Juni 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2012 Bella er nu 16 mdr., og er til tider mere end almindelig spændende at arbejde med. Hun kan have et fantastisk fokus med perfekt kontakt, og et kvarter senere er hun bare fis og ballade (læs evt. mit indlæg fra igår om rallystævnet i Hadsund - tråden hedder noget med "Prisen for dagens morsomste indlæg"). Ingen tvivl - til stævnet var hun søvnig da vi nåede til åben klasse, og det kan forklare en del. Ikke desto mindre skulle hun også lige lave lidt ballade i begynderklassen om morgenen! Og det er ret generelt. Når kontakten ryger, kan det godt tage et halvt minuts tid at få kontakt igen, og det er jo lang tid i lydighed og til rally. Jeg skælder hende aldrig ud. Hun får aller højest et nej, men jeg skælder aldrig ud. Og jeg er også dårlig til ikke at grine af hende når hun laver lidt fis. Jeg tænker om det vitterligt er teenage-fis, eller om jeg måske skal til at være mere bestemt når vi træner/arbejder? Jeg vil under ingen omstændigheder skælde hende ud, men måske bare stoppe hendes fis og ballade prompte? Går det over, eller skal jeg skrue bissen på? Jeg fik kæmpe ros til stævnet for at være så positiv i mit forsøg på at få kontakt til hende igen efter hendes ballade-ture, og for at jeg på intet tidspunkt blev sur eller irriteret. Sådan skal det jo gerne fortsætte:-) Undskyld det blev så rodet:???: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst majsek Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Den periode er overstået inden hun er 2 år du må lige ha lidt tålmodighed endnu men det er bare en fase rigtig mange hunde skal igennem du skal bare fortsætte det du er igang med .. jeg læser at du håndtere det rigtig godt !!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Jeg læste en gang en artikel af (vist nok) Irene Jarnved om livet om teenagehund, hvor hun bl.a. skriver, at man som unghundeejer har brug for meget tålmodighed og meget humoristisk sans for selv at komme igennem perioden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
* Laila * Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Chinook er også omkring de 1½ år og han er også en mundfuld at arbejde med. Han har haft en laaaaaang periode, hvor andre hunde var det mest interessante i denne verden og "kællingen" i den anden ende af snoren ikke var interessant Efter et kæmpe arbejde med at få hans opmærksomhed og at fastholde den, er det nu lykkedes os at træne sammen med de andre og han kan nu ligge og slappe af ved siden af andre hunde....... lige nu For jeg er da ganske sikker på at der nok skal komme et par gange eller tre, hvor moar igen er den dummeste og de andre hunde er 100 gange sjovere. Men lige så hårdt det er at arbejde med ham, lige så sjovt er det også. For han vil jo gerne, han vil rigtig rigtig gerne og han er hammerdygtig, når han ellers lige kan koncentrere sig, meeeeen de andre hunde, moaaaaar......... Så jeg samler på de gode dage og de andre griner jeg lidt af, for han laver altid et eller anden underligt og komisk, lige som din dejlige Bella (hvor ville jeg gerne se den episode med rumpedutteriet ) Glæd dig over at du har en hund, som mener at livet er en fest og som bare er SÅ glad at der må ske noget. Det kan tidsnok blive pillet af hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Om du vil stoppe hendes fis er jo helt og holdent op til dig, og hvor meget fis du vil tolerere. Men selvfølgelig - så længe det ikke bliver stoppet, ved hun jo ikke andet end at det er OK at gøre det. Jeg er jo forsynet med en boxer, som i en alder af 8 år stadig får teenage flip. Han danser og bider i snoren, hopper rundt om mig som en gedebuk, og går på bagbenene med mulen nede i min lomme for at stjæle bolden. Jeg er ved at dø af grin når det sker og sålænge jeg er det, så forventer jeg ikke at han stopper. Hvis jeg ikke gider det, så gør jeg som du selv siger, bliver alvorlig og stopper det. Skældud får han ikke, bare 'stop, nu er det nok'. Det respekterer han, og derfor tolererer jeg det andet. Jeg vil sige at hvis det er muligt at stoppe Bella, så stop hende når du ikke gider, og lad hende være fjollet når du også selv synes det er sjovt. Livet ville da være kedeligt hvis de kære dyr ikke får lov at spasse lidt ud engang imellem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Livet ville da være kedeligt hvis de kære dyr ikke får lov at spasse lidt ud engang imellem :5up: Petrine har to navne, når jeg siger Musse, så ved hun, at vi ikke er alvorlige, at det er ok at fjolle, men siger jeg Petrine, så er det alvor, så er vi til træning og skal koncentrere os. Synes det virker rigtigt fint. Jeg er stort set den eneste der bruger Petrine, alle andre bruger Musse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 :5up: Petrine har to navne, når jeg siger Musse, så ved hun, at vi ikke er alvorlige, at det er ok at fjolle, men siger jeg Petrine, så er det alvor, så er vi til træning og skal koncentrere os. Nej hvor er det skægt, det er det samme som her. Hvis jeg kalder ham mulen, så er der sagt god for fjol, og når jeg vil have ham til at høre efter, så er det Chino. Faktisk skal der ofte ikke andet til end at jeg siger 'muuuuh-leeen", for at han går i fjollemode Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Nyd det mens det varer selvom det kan være lidt belastende, men det er godt du kan grine af det. Jeg ELSKER når Teitur fjoller, får det gør han desværre ikke særlig tit, den tid er ovre, selvom han kun er 4 år. Vi er begge lidt for alvorlige det meste af tiden og jeg elsker når han tager intiativ til at pjatte med mig og fjoller rundt som en anden skør skid. Det du oplever på træningspladsen er sikkert bare teenage pjatteri og ja man kan ikke gøre så meget andet end at trække på smilebåndet, det vigtigste er jo at du kan få kontant med hende igen, og at det ikke bare forsætter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 I den anden tråd kom jeg sådan til at tænke på noget. Er du nu 100% sikker på at det er ulydighed og ikke et forsøg på at dæmpe dig? Vi har en tendens til at opføre os anderledes end normalt til konkurrencer, og oftest er vi selv helt uvidende om de følelsesmæssige resultater vi sender til vores hunde. Jeg kan stadig huske da jeg var på Stevns med Cassi. Det var vores tredje konkurrence. Hun havde været tæske sej på det første dommerhold. På det andet dommerhold starter vi med lineføringen, jeg blev møgirriteret for jeg følte ikke at der var nogen kontakt med hende(dommeren syntes dog det var fornuftigt nok og vi fik 9 for øvelsen). Næste øvelse er en stå-øvelse og her hænger hun lidt i opmarchen og da vi så efterfølgende skal lave vores sit øvelse, får jeg måske lige givet min pladskommando en smule for hårdt, i don't know , uanset hvad der er årsagen, så havde jeg en hund der i hele opmarchen lavede puddelhop lodret op i vejret så hun kunne ses oppe over mit hoved. Det var hendes desperate forsøg på at fortælle mig at nu kunne jeg godt løsne op, og jeg er ikke i tvivl om at hun har forsøgt at fortælle mig det under stå-øvelsen også, jeg har bare ikke bemærket det. Men, jeg ville i første omgang ikke skælde ud, jeg ville tænke mig rigtig godt om for at finde frem til årsagen på problemet og så løse det. At skælde ud nytter ikke rigtig noget, og så følsomme schæferne kan være over for en sindsstemning, så synes jeg det ville være synd for den... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Forresten, så er det bedste man kan gøre at bryde hunden i det den har gang i. Det har vi fundet ud af hjælper med Cassi. Lige nu har hun store problemer med sin rundering. Hun kan finde på at løbe tre-fire skridt ud og så vende sig om og stå og glo på mig(meget irriterende når man de første fire konkurrencer kun fik 10 i den øvelse). Når det sker er det hamrende vigtigt at øvelsen bliver brudt og derfor gør jeg et stort nummer ud af at instruere mine figuranter i at, hvis hun stopper må de IKKE kalde på hende(det hjælper forøvrigt heller ikke at kalde). Jeg kalder hende selv tilbage til mig. Får lavet et afbræk i det vi havde gang i og sender hende så afsted igen og så er der ingen problemer. Hvis hunden er i en af de mere følsomme periode, så vil jeg mene at man gør sig selv en tjeneste ved at sparke til grammafonen, hvis nålen har sat sig fast i en rille. Det er jo p*** irriterende at kæmpe med noget, som man ikke får noget ud af, og de kloge mennesker siger jo at der blot skal tre gentagelser til, så er der tale om indlæring. Og så ville jeg øve mig i at lade være med at grine, for du risikerer jo at forstærke adfærden på den måde :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 25, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 I den anden tråd kom jeg sådan til at tænke på noget. Er du nu 100% sikker på at det er ulydighed og ikke et forsøg på at dæmpe dig? Vi har en tendens til at opføre os anderledes end normalt til konkurrencer, og oftest er vi selv helt uvidende om de følelsesmæssige resultater vi sender til vores hunde. Jeg kan stadig huske da jeg var på Stevns med Cassi. Det var vores tredje konkurrence. Hun havde været tæske sej på det første dommerhold. På det andet dommerhold starter vi med lineføringen, jeg blev møgirriteret for jeg følte ikke at der var nogen kontakt med hende(dommeren syntes dog det var fornuftigt nok og vi fik 9 for øvelsen). Næste øvelse er en stå-øvelse og her hænger hun lidt i opmarchen og da vi så efterfølgende skal lave vores sit øvelse, får jeg måske lige givet min pladskommando en smule for hårdt, i don't know , uanset hvad der er årsagen, så havde jeg en hund der i hele opmarchen lavede puddelhop lodret op i vejret så hun kunne ses oppe over mit hoved. Det var hendes desperate forsøg på at fortælle mig at nu kunne jeg godt løsne op, og jeg er ikke i tvivl om at hun har forsøgt at fortælle mig det under stå-øvelsen også, jeg har bare ikke bemærket det. Men, jeg ville i første omgang ikke skælde ud, jeg ville tænke mig rigtig godt om for at finde frem til årsagen på problemet og så løse det. At skælde ud nytter ikke rigtig noget, og så følsomme schæferne kan være over for en sindsstemning, så synes jeg det ville være synd for den... Altså, hendes fjollerier kommer altid, også under træning og på gåture. Men selvfølgelig er det et tegn på, at nu har vi været seriøse længe nok - skal vi ikke lave noget ballade i stedet. Jeg er helt sikker på at det spiller ind at det er til et stævne, og at hendes lunte er lidt kortere fsv. angår mine signaler. Og selvfølgelig skal der arbejdes på det! Men jeg må indrømme at jeg her til morgen for en kort bemærkning var noget modløs med hensyn til vores videre træning, og da alvorligt overvejede om det var på tide at holde et par uger fri fra træningen. Jeg vil fortsætte som hidtil, dog måske med lidt større fokus på afbrydelse. Vi bruger "slut" i forbindelse med fx. spor, så det må jeg også kunne koble på ulydigheds-ballade-fis:lol: Og tak fordi der ikke er nogen der slår m,ig oven i knolden og siger at jeg er en dårlig hundemor:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts