Hop til indhold

Avl - Med eller uden tavle?


Novah
 Share

Recommended Posts

Set fra købers side kan jeg bidrage med følgende holdninger:

 

Søm køber stejler jeg over opdrættere der skriver alle mulige betingelser ind i deres DKK kontrakt, bl.a. udstillingskrav. Ofte uden at det har været diskuteret forinden.

Jeg har ikke oplevet at en stamtavle har været en garanti for nogetsomhelst, hvor fysisk sundhed og god mentalitet er det der tæller hos mig. Jeg kan konstatere at racebetingede sygdomme stadig er noget man helst ikke vil tale om i DKK, og at feks et hvalpekuld vokser op i et mørkt rum uden menneskelig kontakt heller ikke er noget man formår at tage afstand fra. Naturligvis kan jeg ikke vinde diverse rosetter med en tavleløs hund, men det er heller ikke primærmålet med at have hund for mit vedkommende.

 

Facit er at jeg har lige så meget glæde ud af en tavleløs hund, hvor jeg selv vurderer opdrætter, hvalpene og de vilkår de er opvokset under.

Stemningen på udstillinger virker som alle hader alle. Man siger at man ikke har nogen venner på aktioner. Det har man tilsyneladende heller ikke på hundeudstilinger. Ergo er det ike noget jeg vil spilde min tid på, andet end som tilskuer, dvs jeg kan forlade stedet når luften bliver for tyk.

 

Vis mig en opdrætterforening der har nosser til at hælde en opdrætter ud der lader sine hvalpe vokse op unde rkummerlige forhold, vis mig en opdrætterforening der tør tage debatten om de unævnelige sygdomme, og gøre noget ved det. Noget der virker, ikke bare noget proforma... Da vil jeg kunne se fordelen ved at vælge en hund med tavle, fremfor en uden.

 

Hvad DKK angår, tror jeg ikke det kommer til at ske i den nuværende formands regeringstid!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg kan ikke se hvorfor man skulle vælge en stamtavle fra, hvis man har muligheden for at vælge den til... Kan kun se fordele ved en stamtavle... Den skader jo ikke at have kan man sige...

 

For en opdrætter er det jo også udelukkende en fordel, kravene til at få ens hunde avlsgodkendt er virkelig blevet lave efterhånden, og stamtavlens pris hos DKK er ikke specielt høj, i forhold til at de fleste hvalpe stiger i 2-3 hvis ikke 4000 kr i værdi (Eller... Salsgspris i hvertfald).

 

Man skal jo så personligt selv vælge hvilken klub man ønsker at støtte, men i bund og grund kan jeg ikke se hvorfor man skulle vælge en tavle fra, når man laver et kuld, og har muligheden...

 

Forresten kan en af grundene til hvalpene ikke bliver stambogsført, selvom begge hunde har tavle også være at de er fra forskellige foreninger der ikke godkender hinandens stamtavler måske? Eller at f.eks. den ene er en import hund man aldrig har fået registreret i sin klub (konverteret den til dansk så at sige)... (Men hvem ville dog bruge penge på at importere en avls hund hvis man ikke får den registreret?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel i grunden bare et spørgsmål om efterspørgsel. Så længe sådanne hvalpe kan afsættes, bliver de da lavet. Og lige præcis FB hvalpe uden tavle synes jeg faktisk ikke ligger i den billige ende af prisskalaen på tavleløse hunde. Men når man tænker på alle de problemer man kan støde ind i m den race, er det faktisk lidt sørgeligt at så mange er tavleløse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med at finde en seriøs opdrætter indenfor den race. Jeg vil da gerne have navn og adresse!

 

Med "seriøs" menes selvfølgelig at ingen af avlsdyrene har åndedrætsproblemer, tandproblemer, hudproblemer, fordøjelsesproblemer mv. At de kan gøre sig selv rene bagi. At både parring og fødsel er foregået naturligt.

 

Glæder mig til at høre hvem den ene opdrætter er!

 

Hov hov, jeg skriver at jeg har forsøgt at gøre mit fodarbejde ordentligt - ikke at jeg har fundet en ufejlbarlig opdrætter...

Med seriøs avl mener jeg, at opdrætter har tjekket sine dyr for div. sygdomme som PL, åndedræt, hårsækmider osv... Dvs. at opdrætter PRØVER at tilføre sunde eksemplarer til racen.

Parringen er foregået naturligt og fødslen forventes/prøves naturlig med en dyrlæge i baghånden.

Jeg har prøvet at være den ansvarlige hvalpekøber og undersøge markedet inden vi kaster os ud i noget, men jeg er ikke ekspert og muligheden for fejl foreligger - jeg gør hvad jeg kan...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har i Spanielklubben inden for de sidste 5 år da haft en opdrætter, der fik avlforbud på sine hunde.Det var en ældre anerkendt opdrætter, som fik linier ind, der udgjorde en sygdomsrisiko for racen.Ellers kender jeg ikke enkeltheder i sagen.

Så det sker , når klubber får kendskab til uheldige ting, der pludselig dukker op og skal undersøges nærmerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Facit er at jeg har lige så meget glæde ud af en tavleløs hund, hvor jeg selv vurderer opdrætter, hvalpene og de vilkår de er opvokset under.

Stemningen på udstillinger virker som alle hader alle. Man siger at man ikke har nogen venner på aktioner. Det har man tilsyneladende heller ikke på hundeudstilinger. Ergo er det ike noget jeg vil spilde min tid på, andet end som tilskuer, dvs jeg kan forlade stedet når luften bliver for tyk.

 

Måske kommer det an på racen? Da jeg udstillede min Taiki i Stevns, var alle folk bare SÅ søde, delte råd med mig, opmuntrede mig m.m. Racerepræsentaten som slet ikke skulle deltage, kom forbi bare for at tage en masse billeder og folk tog billeder for hinanden, hvis de ikke var oppe i samme ring. Jeg blev faktisk ret overrasket over den venlige stemning der var i "vores" lejr, men der kender alle også alle (stort set). Måske gør det en forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har i Spanielklubben inden for de sidste 5 år da haft en opdrætter, der fik avlforbud på sine hunde.Det var en ældre anerkendt opdrætter, som fik linier ind, der udgjorde en sygdomsrisiko for racen.Ellers kender jeg ikke enkeltheder i sagen.

Så det sker , når klubber får kendskab til uheldige ting, der pludselig dukker op og skal undersøges nærmerer.

 

Okay, de kunne rent faktisk få et avlsforbud igennem på eksakte hunde? Det troede jeg ikke var muligt, medmindre der var tale om sygdomme, der var decideret krav til. Har hørt om en opdrætter, hvis hund har allergi og som også har givet hvalpene allergi - raceklubben kunne intet gøre, udover at sige til opdrætter, at de syntes det var en dum idé at avle på hunden.

 

Same story med en hund, der havde haft aseptisk meningitis. Der valgte opdrætter så ikke at avle på hunden, fordi der var risiko for tilbagefald hos tæven, men umiddelbart ikke fordi at sygdommen med allerhøjeste sandsynlighed var arvelig eller fordi raceklubben i forbindelse med avlsgodkendelse havde sendt en note om, at hunden ikke burde indgå i avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kommer det an på racen? Da jeg udstillede min Taiki i Stevns, var alle folk bare SÅ søde, delte råd med mig, opmuntrede mig m.m. Racerepræsentaten som slet ikke skulle deltage, kom forbi bare for at tage en masse billeder og folk tog billeder for hinanden, hvis de ikke var oppe i samme ring. Jeg blev faktisk ret overrasket over den venlige stemning der var i "vores" lejr, men der kender alle også alle (stort set). Måske gør det en forskel?

 

Berneren er jo en af de større udstillingsracer, men der er det ligesådan. Der er flere kendte ansigter, der altid tager billeder af mange til alle hundene, som man så kan finde frem på FB. Alle er nærmest også venner med alle på FB og folk hjælper gerne hinanden med gode råd. Det er meget få sure ansigter, om nogen. Jeg kan faktisk ikke mindes at have stødt på en, der skabte dårlig stemning.

 

En gang hvor Møffe opførte sig fuldstændig bananas i ringen og fik revet sig ud af sin dårlige udstillingsline, kom en opdrætter løbende med line og halsbånd, som jeg kunne stille ham i. En opdrætter, som jeg faktisk troede havde "set sig sur på mig" (længere historie).

 

Jeg ved dog, at der er nogen stridigheder, men de er pakket godt væk på udstillingerne. Selv generalforsamlingen i år forløb gennemgående sobert.

 

Det har dog ikke altid været sådan - for nogle år siden hørte man om mudderkastnings-børnehave-fløjkrige-forhold på generalforsamlingerne og mere i den dur. Men det virker heldigvis til at være ved at gå over. Hende, der kørte mig til generalforsamlingen, kunne pænt berette om én, hvor hun havde siddet fra kl. 10 om formiddagen til kl. 1 om natten, hvor hun forlod en stående forsamling i det røde felt. Hygsomt. Og enormt produktivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Set fra købers side kan jeg bidrage med følgende holdninger:

 

Søm køber stejler jeg over opdrættere der skriver alle mulige betingelser ind i deres DKK kontrakt, bl.a. udstillingskrav. Ofte uden at det har været diskuteret forinden.

Jeg har ikke oplevet at en stamtavle har været en garanti for nogetsomhelst, hvor fysisk sundhed og god mentalitet er det der tæller hos mig. Jeg kan konstatere at racebetingede sygdomme stadig er noget man helst ikke vil tale om i DKK, og at feks et hvalpekuld vokser op i et mørkt rum uden menneskelig kontakt heller ikke er noget man formår at tage afstand fra. Naturligvis kan jeg ikke vinde diverse rosetter med en tavleløs hund, men det er heller ikke primærmålet med at have hund for mit vedkommende.

 

Facit er at jeg har lige så meget glæde ud af en tavleløs hund, hvor jeg selv vurderer opdrætter, hvalpene og de vilkår de er opvokset under.

Stemningen på udstillinger virker som alle hader alle. Man siger at man ikke har nogen venner på aktioner. Det har man tilsyneladende heller ikke på hundeudstilinger. Ergo er det ike noget jeg vil spilde min tid på, andet end som tilskuer, dvs jeg kan forlade stedet når luften bliver for tyk.

 

Vis mig en opdrætterforening der har nosser til at hælde en opdrætter ud der lader sine hvalpe vokse op unde rkummerlige forhold, vis mig en opdrætterforening der tør tage debatten om de unævnelige sygdomme, og gøre noget ved det. Noget der virker, ikke bare noget proforma... Da vil jeg kunne se fordelen ved at vælge en hund med tavle, fremfor en uden.

 

Hvad DKK angår, tror jeg ikke det kommer til at ske i den nuværende formands regeringstid!

 

 

Som tidligere bestyrelsesmedlem i en specialklub kan jeg sige at vi har hældt et medlem ud for ikke at have styr på sundheden.

 

 

(at vi så bagefter fik pålæg om at det måtte vi ikke i henhold til vores love, som skal følge DKKs love, er en hel anden historie)

 

Vi har også haft en opdrætter i specialklubben der blev hældt ud af DKK + specialklub for at lade hvalpene vokse op under kummerlige forhold efter en kennelinspektion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, de kunne rent faktisk få et avlsforbud igennem på eksakte hunde? Det troede jeg ikke var muligt, medmindre der var tale om sygdomme, der var decideret krav til. Har hørt om en opdrætter, hvis hund har allergi og som også har givet hvalpene allergi - raceklubben kunne intet gøre, udover at sige til opdrætter, at de syntes det var en dum idé at avle på hunden.

 

Same story med en hund, der havde haft aseptisk meningitis. Der valgte opdrætter så ikke at avle på hunden, fordi der var risiko for tilbagefald hos tæven, men umiddelbart ikke fordi at sygdommen med allerhøjeste sandsynlighed var arvelig eller fordi raceklubben i forbindelse med avlsgodkendelse havde sendt en note om, at hunden ikke burde indgå i avl.

 

Eksakte hunde, plus afkom heraf.... og det var netop en allergisag. (og selvsamme opdrætter som jeg lige har beskrevet der ikke fik lov at forny sit kontingent....)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov hov, jeg skriver at jeg har forsøgt at gøre mit fodarbejde ordentligt - ikke at jeg har fundet en ufejlbarlig opdrætter...

Med seriøs avl mener jeg, at opdrætter har tjekket sine dyr for div. sygdomme som PL, åndedræt, hårsækmider osv... Dvs. at opdrætter PRØVER at tilføre sunde eksemplarer til racen.

Parringen er foregået naturligt og fødslen forventes/prøves naturlig med en dyrlæge i baghånden.

Jeg har prøvet at være den ansvarlige hvalpekøber og undersøge markedet inden vi kaster os ud i noget, men jeg er ikke ekspert og muligheden for fejl foreligger - jeg gør hvad jeg kan...

 

Jeg synes det er fint at du har været kritisk. Men du har så bare ikke været kritisk nok til at vælge den race fra, der topper listen over livskvalitets-nedsættende skavanker.

 

Men det er jo det ene punkt hvor der aldrig kan opnås enighed - om den race overhovedet burde eksistere eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eksakte hunde, plus afkom heraf.... og det var netop en allergisag. (og selvsamme opdrætter som jeg lige har beskrevet der ikke fik lov at forny sit kontingent....)

 

Okay?! Men I skulle vel kunne bevise det, gad vidst hvor meget der i dette tilfælde kan samles ind... I hvert fald nogle hvalpekøbere (opdrætter er nok knap så velvillig). Kan du eventuelt sende noget materiale om sagen over pb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint at du har været kritisk. Men du har så bare ikke været kritisk nok til at vælge den race fra, der topper listen over livskvalitets-nedsættende skavanker.

 

Men det er jo det ene punkt hvor der aldrig kan opnås enighed - om den race overhovedet burde eksistere eller ej.

 

Og hermed velkommen til et nyt medlem og tillykke med valget af hendes højt ønskede hvalp :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det nye medlem vælger selv at starte på forum med en debat om et temmelig kontroversielt emne, så hun ved vel at der må være delte meninger.

 

Og selv :roll:

- det er så modent.

 

Emnet er avl med og uden tavle, gad vide hvor i den debat du synes det giver plads til at svine hendes racevalg til.

Og gad vide hvorfor du mener at du er i din gode ret til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Emnet er avl med og uden tavle, gad vide hvor i den debat du synes det giver plads til at svine hendes racevalg til.

Og gad vide hvorfor du mener at du er i din gode ret til det.

 

Svine til? Er der noget af det jeg har skrevet, der er faktuelt ukorrekt, så er du velkommen til at rette mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Svine til? Er der noget af det jeg har skrevet, der er faktuelt ukorrekt, så er du velkommen til at rette mig.

 

Racevalget, skrev jeg.

Uanset hvor faktuelt korrekt eller ukorrekt du mener det er, så er det du laver her bare dårlig stil. Punktum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle special klubber har jo både sundhedsudvalg og desuden racerepræsentant, så hvis man er i tvivl ,vil jeg mene de ikke råder en til køb af hvalp, hos opdrættere, der har haft hvalpekøberer, der var ulykkelige over evt hurtigt opståede sygdomme eller andet, der hurtigt gik helt galt..

Og selv om DKK kan være svære at danse med, synes jeg personligt, så kan en Specialklubsag mod en opdrætter jo ikke holdes udenfor andre opdrætteres kendskab, hvilket vel vil bringe vedkomne på bedre tanker vedr sit avl.

Danmark eller måske hele Skandivanien er for lille til at i længerer tid kunne skjule dårligt opdræt, for forbindelserne er for mange og vi taler jo sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint at du har været kritisk. Men du har så bare ikke været kritisk nok til at vælge den race fra, der topper listen over livskvalitets-nedsættende skavanker.

 

Men det er jo det ene punkt hvor der aldrig kan opnås enighed - om den race overhovedet burde eksistere eller ej.

 

Jeg har valgt den franske fordi det er den race der vil passe bedst ind i vores familie, både på størrelse, udseende og temperament... Det er ikke en beslutning der er kommet nemt og vi har kigget på mange forskellige racer...

Mht. til sundheden i lige netop denne race er vi helt enige om, at der bliver avlet på hunde der ikke burde avles på... Derfor startede jeg dette emne, netop for at få at vide hvorfor der er nogen der vælger at sælge deres hvalpe uden tavle hvis de har muligheden for at give dem én?

Jeg sætter da pris på din ærlighed omkring mit valg af race, men måske man kunne formulere sig lidt mere neutralt?! Jeg var absolut ikke ude på at starte en kæmpe diskussion - Jeg var blot nysgerrig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay?! Men I skulle vel kunne bevise det, gad vidst hvor meget der i dette tilfælde kan samles ind... I hvert fald nogle hvalpekøbere (opdrætter er nok knap så velvillig). Kan du eventuelt sende noget materiale om sagen over pb?

 

jeg har ca 500 sider veldokumenteret materiale.... Stamtavler, sammenkædninger, klagesager fra hvalpekøbere, retsudskrifter, you name it. Vi havde lister over aflivede individer, syge individer osv., det var en kæmpe sag, og DKK var med indover hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ca 500 sider veldokumenteret materiale.... Stamtavler, sammenkædninger, klagesager fra hvalpekøbere, retsudskrifter, you name it. Vi havde lister over aflivede individer, syge individer osv., det var en kæmpe sag, og DKK var med indover hele tiden.

 

Ok. Vender måske tilbage, når jeg kender noget nærmere til pågældende omstændigheder. Det lyder som om der var tale om et seriøst grelt med grelt på sted der... :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige pt. venter vi på vores lille franske basse og vi har selvfølgelig valgt at købe med DKK tavle, da vi gerne vil støtte den seriøse avl...

 

Men mens jeg har undersøgt hvad jeg kan forvente af sådan en lille størrelse, har jeg flere steder set og læst at opdrættere vælger IKKE at sælge deres hvalpe med tavle... Dette på trods af at både tæve og hanhund har tavler?! Hvorfor???

 

Jeg forstår ikke hvorfor man vælger at sælge hvalpene uden tavle, når man nu har muligheden for at give hvalpene tavle :hmm:

Jeg er ny i alt det her avl/tavleræs, så det er muligt at der er en logisk forklaring... Måske kan I seriøse opdrættere herinde give jeres bud på det :-)

 

Mit bud er og har altid været: Har forældre begge tavle og hvalpene ikke får, så er der noget galt med forældre-dyrene og de derfor ikke må avle.

Det der med at "det er et hyggekuld" og så videre.. Det er fis i en hornlygte for mig.

 

Man kan hive 2 dage ud af kalenderen og sørge for diverse sundhedskrav, og en enkelt udstilling bliver overstået.

Så slem er en udstilling altså ikke.. Slet ikke med en FB som absolut ikke har det store pels-arbejde..

 

Og ja.. Alle de sundhedskrav kan være dyre at få tjekket for. Men med det man kan tjene ekstra på et kuld med tavle, burde kunne udligne det i sidste ende

 

Nu kan jeg så se på DKK at FB slet ikke har sundhedskrav.

 

[TABLE=width: 95%]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left][h=1]FRANSK BULLDOG[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 15%, align: left]Racenummer DKK[/TD]

[TD=width: 25%, align: left]: 1010[/TD]

[TD=align: left] [/TD]

[TD=align: left]getRaseBilde?_exp=0&RAID=1010&GRID=09[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]Gruppe[/TD]

[TD=align: left]: 09[/TD]

[TD=align: left] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]Racens hjemland[/TD]

[TD=align: left]: Frankrig[/TD]

[TD=align: left] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]Specialklub[/TD]

[TD=colspan: 2, align: left]: Bulldog Klubben[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 3, align: left] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 3, align: left][h=5]Tidligste alder ved fotografering[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]HD foto[/TD]

[TD=align: left]: 12 måneder[/TD]

[TD=align: left] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]AD foto[/TD]

[TD=align: left]: 12 måneder[/TD]

[TD=align: left] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]OCD foto[/TD]

[TD=align: left]: 12 måneder[/TD]

[TD=align: left] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left][h=5]Racen har følgende avlsrestriktioner[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left]

Overførsel af hunde fra andre stambogsførende ikke FCI-anerkendte organisationer

Bulldog Klubben har besluttet IKKE at ophæve det pålagte avlsforbud på overflyttede hunde, hvorfor overførte hunde kan deltage i udstillinger, prøver og konkurrencer, men ikke må benyttes i avl.

 

Det skal på behørig vis dokumenteres, at faderen til et hvalpekuld har normale testikler på normal plads.

 

Der henvises derudover til DKK's stambogsføringsregler.

 

Forklaring til farver

Beskrivelse af Fawn = lyseste tilladte fawn er cafe o lait - kaffe med lidt mælk.

Creme = er ikke anført i standarden som en godkendt farve.

 

Diskvalificerende farver:

Musegrå (blå)

Black and tan (sort/brun)

Kastaniebrun

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left][h=5]Farver for racen[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left]Brindle[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left]Broget[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left]Fawn[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left]Broget Sort/Hvid[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left]Broget Fawn/Hvid[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: left] [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Vender måske tilbage, når jeg kender noget nærmere til pågældende omstændigheder. Det lyder som om der var tale om et seriøst grelt med grelt på sted der... :-(

 

Det var ihvertfald temmeligt omfattende. Skal der nedlægges avlsforbud på nogle hunde skal det være særdeles velbegrundet. Jeg kan naturligvis ikke udlevere hverken avler eller hundenes identitet, men jeg vil naturligvis gerne fortælle hvilken type oplysninger der skal til og hvor underbygget materialet skal være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bud er og har altid været: Har forældre begge tavle og hvalpene ikke får, så er der noget galt med forældre-dyrene og de derfor ikke må avle.

Det der med at "det er et hyggekuld" og så videre.. Det er fis i en hornlygte for mig.

 

Man kan hive 2 dage ud af kalenderen og sørge for diverse sundhedskrav, og en enkelt udstilling bliver overstået.

Så slem er en udstilling altså ikke.. Slet ikke med en FB som absolut ikke har det store pels-arbejde..

 

Og ja.. Alle de sundhedskrav kan være dyre at få tjekket for. Men med det man kan tjene ekstra på et kuld med tavle, burde kunne udligne det i sidste ende

 

Nu kan jeg så se på DKK at FB slet ikke har sundhedskrav.

 

Jeg vil anbefale at man i stedet for ser på specialklubbens hjemmeside, hvor man f.eks. finder RAS som giver et langt bedre billede af hvad man som tæveejer bør overveje, inden man vælger at indrage hunden i avl. Når mange vælger at producere tavleløse hvalpe efter tavleforældre, osse selvom der ingen avlskrav er, så handler det som sagt om at slippe for ansvaret. Hvis man som den eneste i en klub intet tester for, ikke udstiller og ikke bidrager med andet end hvalpeproduktion, så vil man ganske givet få et dårligt omdømme.

Vælger man der i mod at køre sit opdræt uden andres indblanden, jamen så kan man ansvarsfrit bilde hvalpekunderne hvad som helst ind, de har ikke en jordisk chance for at tjekke op på noget.

 

http://www.bulldogklubben.dk/images/stories/ras%20fransk%20bulldog.pdf%20web.pdf

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkommende surfede jeg billeder af Taikis forældre og bedsteforældre, fordi han ikke ligner den typiske shiba; alle hvalpene fra hans kuld er mere muskuløse og robuste end andre shibaer fra andre opdrættere, jeg har mødt herinde i KBH, som er meget mere slanke/tynde i deres bygning. Jeg regnede ikke med, at der var noget galt med Taiki eller hans søskende, men jeg var nysgerrig omkring hvor det stammede fra og den eventuelle årsag.

Jeg fandt så et billede af Taikis morfar, hvor han på en prik ligner en ældre udgave af Taiki og ligner også meget Taikis morbror. Importeret til Holland direkte fra Japan og altså det, jeg vil kalde for en "original shiba" avlet efter de JAPANSKE standarder ... og det gør en stor forskel, for shibaerne i Europa er begyndt at ændre udseende, f.eks. har en del japanske shibaer ikke krølle på halen som de fleste europæiske, den ligger bare indover ryggen.

 

Så at Taiki og hans søskende er sådan nogle robuste hunde skyldes simpelthen at de er mindre "europæiske" end de shibaer vi ellers har mødt (hvis stamtavler jeg også har stalket på nettet for at sammenligne :genert:). Ikke meget overhovedet (de fleste shibaer stammer fra Japan i min. 3. eller 4. led) men nok til at det kan ses.

 

Det syntes jeg egentlig var meget sjovt at kunne undersøge, i sidste ende betyder det ikke en fis, men det er jo en ting jeg ikke havde chancen for at tjekke hvis han var uden tavle.

 

 

Det er nu altså lige omvendt :) De japanske shibaer er ikke så tunge som de europæiske, og de japanske shibaer er generelt mere langbenede end de europæiske. Haler som ligger over ryggen er ønskelige, ligesom haler som er korrekt krøllede er ønskelige, og det har heller ikke noget med gøre, hvor "japanske" de er :)

Faktisk vil jeg sige, at Taiki er mest europæisk i udseende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...