Hop til indhold

Min hund tror, at denne her ene chihuahua er et byttedyr

Louisen
 Share

Recommended Posts

Jeg har en shiba på 8 mdr., intakt han, som har gode instinkter. Han har allerede formået at dræbe en mus, en mindre rotte og en skade. Fremgangsmåden er at tage dem i nakken og ruske dem, til nakken knækker. Det går hurtigt og smertefrit, jeg har tjekket hver gang. Det er ikke noget han normalt får lov til, men nogle gange når vi går tur i parken med græs og buske, når man ikke at se hvad der foregår, før dyret er stendødt.

Vi går ofte tur på den nærliggende kirkegård, fordi der er mere patruljering af politiet, hvorfor folk er mere flinke til at have deres hunde i snor (som er påbudt ved skiltning alle steder).

Men flere gange er jeg på mine ture med Taiki stødt på en chihuahua. Jeg ved ikke om den er trimmet på en særlig måde eller bare ser sådan ud, men den har stort set ikke noget hår på kroppen, men meget store, pelsede ører og en meget busket hale. Og så er den meget rød.

Den ligner et stort egern.

Hvis det nu bare var mig som tænkte sådan, var det jo ligemeget. Men Taiki er helt enig med mig i, at det ikke er nogen hund; det er et egern eller en rotte.

En enkelt gang gjorde chihuahuaen udfald (for sjov, i leg? Den virkede ikke sur). Taiki var i snor og gjorde udfald tilbage, han stod lige ved siden af mig i kort snor. Han fik fat i en græstot, der lå hvor chihuahuaen havde været 2 sekunder forinden - og han ruskede den.

Andre gange vi har mødt den, begynder han at snige sig ind på den ligesom katte gør; det gør han også med skader, egern, rotter og... andre ting, som skal dø fordi de er byttedyr iflg. Taiki.

Jeg har bremset ham hver gang og sagde "Nej", men han bliver bare forvirret.

Mit problem er, at denne chihuahua ofte er løs og ejeren har ikke sit indkald i orden. Og selvom jeg har Taiki i kort snor lige ved min side, kan han godt kaste sig fremad med sådan en kraft, at han lige kan komme 30 cm. længere frem; og når chihuahuaen cirkler om os og driller, mens ejeren ikke kan få fat i den, så kan det være nok til, at han en dag slår den ihjel.

Hvilket selvfølgelig ville være meget slemt.

Jeg tilføjer, at Taiki fint har mødt og leget med andre chihuahuaer og mindre hunde. Det her er den ENESTE hund EVER, han har reageret sådan på; til gengæld er det så også konsekvent.

Mit spørgsmål lyder:

1) Idéer til træning? Udover "Nej" og kort snor og distraktion/fokus øvelse?

2) Er det her så alvorligt, at jeg skal have en adfærdsterapeut indover? Som sagt handler det i mine øjne ikke om aggression imod hunden, men om at han tror hunden er et egern eller lign.

3) Andre tiltag jeg kan gøre?

Jeg har ikke haft lejlighed til at sige det før, da det går så hurtigt når vi møder den hund og jeg har nok i, at sørge for at Taiki ikke hopper på den.

Men næste gang vil jeg altså fortælle damen, præcis HVAD det er min hund har gang i /ønsker at gøre, i håbet om at hun så tager sin hund i snor fremover. For hun har ikke styr på den og den løber bare rundt og rundt.

Sidste gang måtte hun endda låne en godbid af mig, da hun efter fem minutter (!!!) stadig ikke havde indfanget den (og den nægtede at gå videre sammen med hende, den blev bare ved med at cirkle og drille Taiki).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt bange for at få min hund stemplet som psykohund. Han har haft lidt problemer med andre hunde før (intakte hanner), fordi han har temperament og vi har haft nogle dårlige møder, når han var i snor.

Derfor har han været sur/bisset, når vi mødte andre hanner, når Taiki var i snor og derfor tror nogen ejere her i området, at det er sådan han er.

Men det har vi trænet og det går SÅ meget bedre, virkelig meget meget bedre, det er sjældent at der er noget nu. Og jeg ville bare finde det træls, hvis folk så tænker at han er helt psyko og bare vil myrde løs.

Det kan godt være at jeg bor i KBH, men der er altså lidt lokalsamfund over det her, hvor jeg bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt bange for at få min hund stemplet som psykohund. Han har haft lidt problemer med andre hunde før (intakte hanner), fordi han har temperament og vi har haft nogle dårlige møder, når han var i snor.

Derfor har han været sur/bisset, når vi mødte andre hanner, når Taiki var i snor og derfor tror nogen ejere her i området, at det er sådan han er.

Men det har vi trænet og det går SÅ meget bedre, virkelig meget meget bedre, det er sjældent at der er noget nu. Og jeg ville bare finde det træls, hvis folk så tænker at han er helt psyko og bare vil myrde løs.

Det kan godt være at jeg bor i KBH, men der er altså lidt lokalsamfund over det her, hvor jeg bor.

Hmm.. Det kan jeg godt se så..

Det er bare rigtig svært at gøre noget ved, når hunden render hen til jer. Den skal jeg vist lige tygge lidt på til i morgen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Det kan jeg godt se så..

Det er bare rigtig svært at gøre noget ved, når hunden render hen til jer. Den skal jeg vist lige tygge lidt på til i morgen :-)

Jeg vil også tilføje, at jeg faktisk ikke aner om Taiki ville ruske den anden hund eller hvad. Jeg dømmer det ud fra at han ruskede en græstot og at han gerne "sniger" når han ser den. Og jeg tør så ikke udfordre skæbnen.

I sidste ende bliver jeg jo nødt til at sige noget til damen. Udover at hun har sin hund løs uden at have styr på den, hvilket er en generel gene, virker hun ikke til at vide, at der faktisk er en potentiel fare i det.

Og jeg kan stå med Taiki på plads, klinet op af min venstre side - men når hendes hund farer rundt og "gør udfald" imod ham, kan jeg intet stille op. Hvis han en dag hapser den, fordi den nærmest selv flyver ind i gabet på ham, har jeg intet kunne gøre.

Så skulle jeg give min hund mundkurv på, hvilket virker ret voldsomt når han ingen problemer har ellers overhovedet.

Det er denne her ene hund som måske trigger noget i ham.

MÅSKE. For jeg ved det reelt ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er ked af at fortælle det, som det reelt er, så bare sig, at han ikke skal hilse på så små hunde, for han er voldsom og kan nemt komme til at skade den ved et uheld?

Hmm... Det var ikke så værst en idé!!! Det lyder lidt mere diplomatisk end "Min hund tror, at din hund er en rotte". ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er så enig med pp, jeg er stensikker på, at han udmærket ved, at det er en hund - derfor kan han jo stadigvæk godt have lyst til at slå den en lille smule ihjel, den lyder pænt belastende :lol: selv pascifistiske halfdan har enkelte hunde, som han er klar til at begå mord på. det gør dem jo altså ikke til psykohunde, og jeg ville nok bare være ærlig over for ejer. "jeg kan se, at min hund vil overfalde din, og det er ikke for sjov", det burde da få selv den mest tungnemme type til at fatte alvoren, og jeg ville på ingen måde have skrupler over, om hun syntes min hund var dum, faktisk kan der være visse fordele ved, at folk tror ens hund er mere rasende end den egentlig er, det har jeg selv stor glæde af herinde hvor det ellers er helt umuligt at gå i fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen ikke på at han ikke ved det er en hund. Hvis den har været så tæt på jer, har han jo snildt kunne lugte den. Men derfor kan den jo godt tricke både jagt- og mordlyst, hvis Taiki synes den er træls/lugter forkert/hvad ved jeg.

Helt enig, jeg tror simpelthen heller ikke på at han ikke ved det, hunde dømmer jo ikke kun udfra udseende, men også udfra lugten.. Og faktisk er lugten altså det "vigtigste" når de dømmer hinanden, og har den været så tæt på, så ved han at det er en hund.. En meget irriterende hund.

jeg er så enig med pp, jeg er stensikker på, at han udmærket ved, at det er en hund - derfor kan han jo stadigvæk godt have lyst til at slå den en lille smule ihjel, den lyder pænt belastende :lol: selv pascifistiske halfdan har enkelte hunde, som han er klar til at begå mord på. det gør dem jo altså ikke til psykohunde, og jeg ville nok bare være ærlig over for ejer. "jeg kan se, at min hund vil overfalde din, og det er ikke for sjov", det burde da få selv den mest tungnemme type til at fatte alvoren, og jeg ville på ingen måde have skrupler over, om hun syntes min hund var dum, faktisk kan der være visse fordele ved, at folk tror ens hund er mere rasende end den egentlig er, det har jeg selv stor glæde af herinde hvor det ellers er helt umuligt at gå i fred.

Enig... Jeg ville også sige det som det er...

Og jeg ville også, når han har den slags "tendenser", sørge for at han IKKE får lov at trigge sit "jagt gen" og slå dyr ihjel... Så må han holdes i snor, så han ikke kan komme i græs eller buske hvor han kan komme til dem...

Du risikere også at han f.eks. en dag løber væk, og slår et barns kanin ihjel som løber rundt i en løbegård f.eks. Og det vill ejo også være rimelig surt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan lige se Taiki sidde og slå op i "Skovens vilde dyr" og erklære at den hund ligner et egern:lol: Som de andre skriver, er han nok helt klar over at det er en hund, men han bryder sig bare ikke om den.

Du er nok nødt til for alles skyld at forklare damen alvoren i situationen. Ikke mindst fordi det er dig der står med lorten hvis Taiki nogensinde får næbbet i den hund. Hvis han "kommer til" at skambide eller dræbe den, står du med en politisag og eventuel aflivning - det er præcis derfor jeg altid siger at jeg er mest bange for små hunde!

Min tidligere hund ville slå de fleste andre hunde ihjel. Og ja, han var en psykohund på det område. Og det fortalte jeg dem jeg mødte, så de havde chancen for at redde deres hunds liv hvis de ønskede det.

Jeg synes du skal komme dig over ideen om at alle skal synes han er en sød og dejlig hund, og så være ærlig over for folk og sige, at han kan være utilregnelig og derfor ikke skal hilse på (små) hunde han ikke kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bestemt også Taiki godt ved at det er en hund. Det kan de dufte lige med det samme.

.... Men der er da ikke noget at sige til, at han vil have fat i den alligevel. Hvis den er løs og hopper rundt om Taiki, mens den gør udfald mod ham, er det kun rimeligt at Taiki (forsøger at) forsvarer sig selv, nøjagtigt som han vil gøre det hvis det var en Rottweiler!

Jeg kan heller ikke se anden mulighed, end at du snakker med damen om at hendes hund er uopdragen og ikke bør gå løs - ihvertfald ikke omkring Taiki. Du må forklare hende, at den hopper rundt om Taiki og gør udfald. Hun vil sikkert sige, at den bare leger, men der må du så stå fast og sige, at det kan du se bedst, da det er dig den er tættest på - hvis det er nødvendigt, må du forklare hende basic i hundesprog, hvilket du sikkert ved meget mere om end hende! Jeg synes du må forklare hende, at den har drillet Taiki så meget, at du ikke længere kan love at han ikke vil forsøge at sætte den på plads når han får chancen, og at "sætte på plads" kan ende i en skade på hendes Chi fordi den er så lille. Taiki gør det ikke for at være ond, men fordi at sådan gør hunde! Jeg synes du skal foreslå hende, at i har jeres hunde i snor når i passere hinanden (for dens sikkerheds skyld), og så kan du selv begynde at træne Taiki i at passerer den ordentligt ... Damen kan ikke gøre så meget ved at du forlanger hun har den i snor, når i passerer - sådan er loven jo!

Jeg synes ikke du skal være ked af at Taiki reagerer som han har gjort overfor den lille Chi. Den lyder dybt uopdragen og meget lidt venlig! Taiki derimod lyder til at være god til at opfange dens dårlige adfærd og vil gøre noget ved det, som han bør! Bare fordi han ikke kan lide netop denne lille hund, betyder det ikke at han ikke vil kunne lide den næste Chi i møder :-) Håber ikke det har sat sig i ham!

Udover det, er jeg enig med Tonks i, at du nok bør arbejde på hans jagtinstinkt mod de vilde dyr. Det er meget stressende for dem der jages og for hunden, og vil kun udvikle sig til at blive værre og værre som han bliver ældre ...

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Selvom han ved den er en hund, kan den vel godt tricke noget jagtinstinkt alligevel? Mindes da en malamut vi kendte som desværre blev lidt for tændt af små hunde der løb, og ikke kunne komme til det legetræf mere grundet det.

Den slags jagtinstinkt med smådyr, som mine også har, er noget fanden har skabt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg synes du skal starte med at stoppe hele den her tilladte dræbe adfærd! Lær ham at det ikke er okay at dræbe såkaldte byttedyr!.

Synes bestemt heller ikke hunde skal rende og slagte dyr (ok undtaget er mus, må jeg indrømme) og vi træner som gale med fugle og løbende katte, men stakkels mand kunne ikke nå at gøre noget da vores hunde stak hovedet ind i en hæk og kom ud med en fugleunge :megaked: Og de var i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal starte med at stoppe hele den her tilladte dræbe adfærd! Lær ham at det ikke er okay at dræbe såkaldte byttedyr!.

Tag lige en slapper. Jeg læser dit indlæg som værende meget vredt og det synes jeg faktisk ikke er okay. Så nu beder jeg dig venligst om at holde den gode tone, det håber jeg at du kan respektere.

For hvor læser du henne at det er en tilladt adfærd? Tror du, at jeg nyder at tjekke døde dyr fyldt med parasitter og sygdomme, for at sikre mig at de ER døde og at jeg ikke skal gøre en ende på deres lidelser selv? Tror du det er fedt at bære en død skade igennem parken for at smide den i en skraldespand? Og være bange for, at ens hund har fået alskens sygdomme, fordi fugle her i KBH er lidt at sammenligne med flyvende rotter?

Jeg synes ikke det er okay, at Taiki dræber dyr. Men samtidig må jeg også anerkende, at han er avlet til det. Det er hans instinkt og hvis det var et problem for mig, skulle jeg have valgt en anden race.

Når det så er sagt, ønsker jeg ikke at fremelske denne adfærd på samme måde som jeg f.eks. gør med sporarbejde og brugen af hans næse. Det er ikke en evne som er relevant for os. Derfor stopper jeg ham, hvis der er tegn på hvad der er ved at ske og jeg siger nej. Dette reagerer han på, men nogle gange går det bare så stærkt at jeg ikke kan stille noget op.

F.eks. da han tog skaden, var han i snor. Jeg havde spredt godbidder ud over græsset for at han kunne søge dem. Skaderne kom for at tage del i festen. Én af dem fløj hen og landede så tæt på Taiki at han bare skulle lave et hurtigt drej med hovedet, så sad den med halsen i hans gab. Så er det altså meget svært at gøre noget.

I det tilfælde ignorerede jeg adfæren (for jeg nåede ikke at sige nej, inden det var slut) og tog Taiki med, selvom han ikke have fundet alle sine godbidder. Det var nok, for siden da har han gøet af skaderne hvis de forsøgte at tage hans godbidder, men han jagter dem ikke eller gør udfald. Han vil jo ikke risikere kun at få en halv morgenmad som sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bestemt også Taiki godt ved at det er en hund. Det kan de dufte lige med det samme.

.... Men der er da ikke noget at sige til, at han vil have fat i den alligevel. Hvis den er løs og hopper rundt om Taiki, mens den gør udfald mod ham, er det kun rimeligt at Taiki (forsøger at) forsvarer sig selv, nøjagtigt som han vil gøre det hvis det var en Rottweiler!

Jeg kan heller ikke se anden mulighed, end at du snakker med damen om at hendes hund er uopdragen og ikke bør gå løs - ihvertfald ikke omkring Taiki. Du må forklare hende, at den hopper rundt om Taiki og gør udfald. Hun vil sikkert sige, at den bare leger, men der må du så stå fast og sige, at det kan du se bedst, da det er dig den er tættest på - hvis det er nødvendigt, må du forklare hende basic i hundesprog, hvilket du sikkert ved meget mere om end hende! Jeg synes du må forklare hende, at den har drillet Taiki så meget, at du ikke længere kan love at han ikke vil forsøge at sætte den på plads når han får chancen, og at "sætte på plads" kan ende i en skade på hendes Chi fordi den er så lille. Taiki gør det ikke for at være ond, men fordi at sådan gør hunde! Jeg synes du skal foreslå hende, at i har jeres hunde i snor når i passere hinanden (for dens sikkerheds skyld), og så kan du selv begynde at træne Taiki i at passerer den ordentligt ... Damen kan ikke gøre så meget ved at du forlanger hun har den i snor, når i passerer - sådan er loven jo!

Jeg synes ikke du skal være ked af at Taiki reagerer som han har gjort overfor den lille Chi. Den lyder dybt uopdragen og meget lidt venlig! Taiki derimod lyder til at være god til at opfange dens dårlige adfærd og vil gøre noget ved det, som han bør! Bare fordi han ikke kan lide netop denne lille hund, betyder det ikke at han ikke vil kunne lide den næste Chi i møder :-) Håber ikke det har sat sig i ham!

Udover det, er jeg enig med Tonks i, at du nok bør arbejde på hans jagtinstinkt mod de vilde dyr. Det er meget stressende for dem der jages og for hunden, og vil kun udvikle sig til at blive værre og værre som han bliver ældre ...

:vuf:

Vi har mødt chihuahuaer flere gange. Taiki kan godt lide at løbe sammen med dem, men hvis halen ryger ned eller de virker bange/stressede, så smider han sig ned. Det ser ret sjovt ud, for nogle gange gør han det imens han løber, så ruller rundt i et vildt stunt, haha. Så ligger han bare der og kigger, og hunden kommer gerne hen og snuser, og Taiki snuser igen.

Det er ikke noget vi har lært ham, men han er jo vokset op i omgangen med mange forskellige hunde, så han har for længe siden lært, at hvis man vil "snakke" med små hunde, så skal man lægge sig ned.

Normalt leger han enten fangeleg med de små hunde, hvor han vender om og lader sig jage, når han har indhentet dem - eller også ignorerer ham dem bare.

Jeg synes næsten, at det gør det sværere, for vi har jo ikke rigtig noget vi kan træne, med mindre denne her dame vil stille op og træne med os. For det er kun hendes hund, han er sådan overfor.

Og det er egentlig meget rigtigt det du skriver om, hvis den var en rottweiler. For I det tilfælde havde meget været anderledes. F.eks. havde jeg nok løftet Taiki op, trods hans 14 kilo. :engel: Så det er jo faktisk en ret ubehagelig situation.

.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal komme dig over ideen om at alle skal synes han er en sød og dejlig hund, og så være ærlig over for folk og sige, at han kan være utilregnelig og derfor ikke skal hilse på (små) hunde han ikke kender.

Jeg synes ikke, at han er utilregnelig. Jeg aner jo vitterligt ikke om han ville myrde denne her hund. Det eneste jeg egentlig ved med sikkerhed, er at han bliver meget stresset over dens opførsel, hvilket jeg tror at alle hunde ville blive i situationen.

Jo mere jeg forsøger at sætte en større hund i stedet for chihuahuaen, jo mere vred bliver jeg egentlig over, at damen ikke har styr på sin hund. For den farer jo rundt om os, så vi ikke kan forlade stedet/situationen, og den gør udfald imod min hund som er i snor på plads, og intet kan gøre for at forsvare sig eller komme væk.

Jeg synes faktisk, at Taiki besinder sig i den situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, at han er utilregnelig. Jeg aner jo vitterligt ikke om han ville myrde denne her hund. Det eneste jeg egentlig ved med sikkerhed, er at han bliver meget stresset over dens opførsel, hvilket jeg tror at alle hunde ville blive i situationen.

Jo mere jeg forsøger at sætte en større hund i stedet for chihuahuaen, jo mere vred bliver jeg egentlig over, at damen ikke har styr på sin hund. For den farer jo rundt om os, så vi ikke kan forlade stedet/situationen, og den gør udfald imod min hund som er i snor på plads, og intet kan gøre for at forsvare sig eller komme væk.

Jeg synes faktisk, at Taiki besinder sig i den situation.

Det synes jeg godt nok også, at han gør! Jeg synes faktisk det er ret imponerende, at han ikke reagerer mere.

Og hende ejeren skal bare prise sig lykkelig for, at han har den størrelse og den ejer, han nu engang har.

Synes bestemt du skal forklare hende hvordan din hund reagerer (undlad dog at nævne noget om byttedyr). Forklar hende venligt og roligt at du ikke kan garantere, at din hund ikke bider hendes, hvis den bliver ved med at opsøge Taiki.

Link til indlæg
Del på andre sites

17091.jpgJeg har det samme problem med Nana. Hun jager både med øjne og næse, men oftest med næsen i vejret.Og kan blive meget ophidset ved synes af meget små hunde. Ophidset og af mig tolket som desorienteret, som hun ikke fatter, om det er netop byttedyr eller en hund eller hvad????

Og hendes jagtinstinkt er stort, derfor kan man blive itvivl om, hvad der kan ske, for når det er udløst, så er ørene måske lukkede.

Jeg ville fortælle ejeren af den lille hund, at din hund kan være farlig for den..

Nana med bytte!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg godt nok også, at han gør! Jeg synes faktisk det er ret imponerende, at han ikke reagerer mere.

Og hende ejeren skal bare prise sig lykkelig for, at han har den størrelse og den ejer, han nu engang har.

Synes bestemt du skal forklare hende hvordan din hund reagerer (undlad dog at nævne noget om byttedyr). Forklar hende venligt og roligt at du ikke kan garantere, at din hund ikke bider hendes, hvis den bliver ved med at opsøge Taiki.

Ja, jeg er nødt til at sige noget. Det ødelægger hele turen for os. Han kan ikke hilse på andre hunde på den tur, fordi han er så stresset at han bare er i forsvarsposition, så det er ikke sjovt at være ham.

Det er jo netop sådan nogle situationer vi virkelig forsøger at undgå, fordi vi træner at hilse på andre hunde på turene, da det ikke kan undgås herinde i KBH og han har haft lidt problemer med det tidligere.

Jeg er helt ked af det over, at jeg troede Taiki var en morderhund, og nu hvor jeg forestiller mig situationen hvor det er en stor hund og ikke en chihuahua, så kan jeg godt se hvor ærgerlig en situation det er for Taiki. Øv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har mødt chihuahuaer flere gange. Taiki kan godt lide at løbe sammen med dem, men hvis halen ryger ned eller de virker bange/stressede, så smider han sig ned. Det ser ret sjovt ud, for nogle gange gør han det imens han løber, så ruller rundt i et vildt stunt, haha. Så ligger han bare der og kigger, og hunden kommer gerne hen og snuser, og Taiki snuser igen.

Det er ikke noget vi har lært ham, men han er jo vokset op i omgangen med mange forskellige hunde, så han har for længe siden lært, at hvis man vil "snakke" med små hunde, så skal man lægge sig ned.

Normalt leger han enten fangeleg med de små hunde, hvor han vender om og lader sig jage, når han har indhentet dem - eller også ignorerer ham dem bare.

Jeg synes næsten, at det gør det sværere, for vi har jo ikke rigtig noget vi kan træne, med mindre denne her dame vil stille op og træne med os. For det er kun hendes hund, han er sådan overfor.

Og det er egentlig meget rigtigt det du skriver om, hvis den var en rottweiler. For I det tilfælde havde meget været anderledes. F.eks. havde jeg nok løftet Taiki op, trods hans 14 kilo. :engel: Så det er jo faktisk en ret ubehagelig situation.

.

Ja gu' er det da ubehageligt. Måske ikke for dig, men for Taiki er det meget grænseoverskridende!

Hunde ser ikke på størrelse på samme måde som os - en chi kan i en flok sagens få lov at bestemme over de større hunde. Jeg så et indslag på Animal Planet med en kvinde der havde 4-5 GD'er + en chi. Chi'en var en hun havde reddet fra et internat og havde fået efter de andre hunde, men den bestemte! Det er meget imponerende af den lille fyr!

Det lyder som om at Taiki ikke har nogle problemer med små hunde overhoved, så det var nok bare denne lille fyr der tændte noget i ham efter alle udfaldene mod ham! Klart nok!

Jeg synes (som nævnt) du skal forsøge at forklare ejeren hvad hendes hund gør mod andre hunde, og prøve at forklare at du selvfølgelig godt kan holde Taiki tilbage, men at hun for hundens skyld skal holde den i snor, så den en dag ikke bliver Schæfer-føde. Der findes ingen hunde der vil finde sig i den opførsel hendes hund har og med dens ringe størrelse kan selv et "pas dig selv"-snap blive til en stor skade! Hun ved sikkert ikke at hendes hund er udfarende. Hun tolker det sikkert "bare" som leg eller ligende. Der må du forsøge at undervise hende så hun kan se hvor farligt det egentlig er for hendes hund. Det kan sagens gøres på en måde så hun føler at du faktisk hjælper hende, og ikke bare belærer hende (det kommer man nemlig ikke langt med).

Det lyder ikke umiddelbart som om, det er nødvendigt at træne møde med små hunde med Taiki, men nu ved du jo at lige denne hund er slem for jer. Det vil den nok blive ved med at være - det glemmer de desværre ikke lige med det første. Når i ser den (i snor, fordi det har du jo fået lært hende at hun SKAL), kan du sagens træne at i passere den uden at Taiki gør udfald mod den, knurre osv. Først lidt længere væk og senere tættere og tættere på. Tilsidst kan i træne total ignorering af den! .... Men gode hundevenner bliver de nok aldrig!

Taiki lyder som en skøn hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du misforstår. Når jeg skriver utilregnelig, mener jeg såmænd bare at du ikke er HELT sikker på OM han kan finde på at gøre den hund noget.

Og hånden på hjertet, lyder det som om den chi kunne have brug for en røvfuld. Men nu hænger verden, eller ihvertfald Dk, sådan sammen, at hvis en stor hund bider en lille hund, skal stor hund lade livet. Og det er jo immervæk ikke ønskeligt!

At Taiki dræber en fugl eller mus af og til, kan ikke få mit pis i kog. Som du skriver er det hans natur, og det skal selvfølgelig ikke opmuntres, men det kan jo nok ikke undgåes. Og så længe han slår dem pænt ihjel, er det vel bare det?! Dyrene risikerer både at blive taget af katten og ræven, så at Taiki af og til assisterer, ændrer nok ikke så meget på verdensorden.

Men altså, det er jo fair nok at han ikke bryder sig om den hund. Og på alle måder er det fair nok at du fortæller damen at du ikke ved hvad Taiki kan finde på at gøre - det er jo bare sandheden:???:

Link til indlæg
Del på andre sites