Hop til indhold

Hvalpe og hanhunde dominans


Lab-lover
 Share

Recommended Posts

Jeg har de sidste mdr haft problemer med "fremmede" hanhunde og deres dominans af min stakkels hvalp

Hvad er det, der tricker voksne hanhunde til at jumpe en 4 mdr hvalp, der absolut ikke er en trussel mod deres manddom :confused:

 

2 af de hunde, der måtte hives af nakken på ham, er nogle af Cody's legekammerater, vi har kendt siden hvalpe-tiden.

Den ene er over 5 år og har kun en gang jumpet Cody, som så er 1½ år yngre, en enkelt gang. Så var rangen sat.

 

De kan da for alvor ikke skulle magtmisbruge en 4 mdr's.

Jeg ville forstå det, hvis han nærmede sig kønsmodenheden

 

Jeg har så sent som for en time siden, måtte hive endnu en hanhund af min hvalp :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har de sidste mdr haft problemer med "fremmede" hanhunde og deres dominans af min stakkels hvalp

Hvad er det, der tricker voksne hanhunde til at jumpe en 4 mdr hvalp, der absolut ikke er en trussel mod deres manddom

Jeg tror bestemt IKKE, at der er tale om dominans....slet ikke. Men måske forvirring i et stakkels hanhundehoved? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

OG spørgsmål 1?

 

HVOrfor synes du det erdominans?

 

Fordi de står og jumper ham

Ikke i forbindelse med vild leg eller noget.

Men nærmest BANG lige når de møder ham.

 

Jeg tror bestemt IKKE, at der er tale om dominans....slet ikke. Men måske forvirring i et stakkels hanhundehoved? :shock:

 

Vi snakker 3 forskellige hanhunde

Den ene er far til 5 kuld hvalpe og ved godt hvad en tævenumse er

Link til indlæg
Del på andre sites

min hanhund humper nogle hvalpe. slet ikke alle, og mange først efter vild leg, når han er lidt opkørt - men altså visse hvalpe, der vil han bare snuse og snuse og humpe og humpe, intet andet. det får han selvfølgelig ikke lov til, for lige at få det på plads. men eftersom min hund ALDRIG kunne finde på et humpe en voksen hanhund, og bare ifht. hvad jeg generelt observerer omkring hans adfærd omkring hvalpen og andre hunde også, er jeg helt sikker på, at det intet har med dominans at gøre. han bliver bare forvirret over duften, og er måske en lejlighedvis liiiidt hormonforstyrret unghund. jeg tror virkelig tit, at det er "mærkelig lugt" der er på spil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også der er noget skummelt med hanhunde og hvalpe. Vores intakte Berner er syg med hvalpe. Han VIL bare hilse på dem, snuse til dem...og tisse på dem...det virker da også dominans-agtigt selvom jeg ikke tror på dominans-øvlet, men hvad skal man ellers snart tro ?

 

Cody er også helt tosset med hvalpe.. De blir vippet rundt på ryggen og snust og slikket alle steder

Han tisser dog ikke på dem :-D

 

Har kun oplevet at han har prøvet at jumpe en tæve på 11 mdr. Hun kom så i løbetid ugen efter :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke dominans, Cody er slet ikke gammel nok til at de kan tænke det.

 

Dominans er seksuelt betinget og altså en kamp om rettighed til tæverne. Eftersom Cody slet ikke er nået dertil i sin livscyklus (kønsmodning), er det ligesom udelukket.

 

Nogle hanhunde kan bare ikke finde ud af hvad hvalpelugt er og nogle hvalpe lugter så ekstra sært - især når de nærmer sig kønsmodning. Og så tyr de ganske enkelt til humpning, fordi de bliver forvirret/stresset over, hvad de står over for. Min egen kæmpehund gør det samme med kastrerede hanhunde - konsekvent. Det er simpelthen en indlæringssag fra min side, at få ham til at forstå, hvordan man opfører sig blandt disse. Han gør det også med mig, hvis jeg hopper rundt og laver underlige ting eller andet og det er altså ikke dominans, det er ren forvirring fra hans side :lol:

 

Hvis jeg var dig, ville jeg holde Cody langt væk fra fremmede hanhunde og de hanhunde, som I ved humper. Det er sk*de dårlige oplevelser for ham at blive humpet og kan derfor resultere i, at han bliver usikker - og det er desuden en fysisk usund belastning af bagparten.

 

Hvis en hanhund humper Møffe, bliver den revet af hans ryg ASAP og er ejer ikke seriøst nok omkring problematikken, så er det bare goodbye. Humpning skaber imo intet andet end potentielle konflikter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, jeg tillader det skam heller ikke..

 

Jeg er lynhurtig til at rive dem af ham igen (Lille Chabal :mrgreen:)

Vi skulle gerne ha en fin A-hofte om 6 mdr's tid

 

Men kan godt se at der er mønster i hanhundene :hmm:

Det er alle hunde, der ikke lige er vant til hvalpe.

 

Cody hopper også på kastrater, og steriliseret tæver. Og der ved jeg, at duften snyder ham.

Er der selv nogen, der bare antyder det mindste på ham. Så ryger han op som trold af en æske. Det pis skal de bestemt ikke prøve på ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, jeg tillader det skam heller ikke..

 

Jeg er lynhurtig til at rive dem af ham igen (Lille Chabal :mrgreen:)

Vi skulle gerne ha en fin A-hofte om 6 mdr's tid

 

Men kan godt se at der er mønster i hanhundene :hmm:

Det er alle hunde, der ikke lige er vant til hvalpe.

 

Cody hopper også på kastrater, og steriliseret tæver. Og der ved jeg, at duften snyder ham.

Er der selv nogen, der bare antyder det mindste på ham. Så ryger han op som trold af en æske. Det pis skal de bestemt ikke prøve på ham

 

Hehe, nej, de er så dobbeltmoralske de kræ :lol:

 

Men ja, de bliver snydt og/eller forvirret - det er sådan lidt op og ned, hvad der er årsag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Basso er ulykkeligt forelsket i en stor, kastreret schæferhan og selv om både jeg konsekvent fjerner ham og hannen bider efter ham fatter han nil - han er 1 år så håber på at de hormoner snart falder til ro! De leger også fint sammen ved lange løbeture men schæferen dufter forvirrende

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke dominans, Cody er slet ikke gammel nok til at de kan tænke det.

 

Dominans er seksuelt betinget og altså en kamp om rettighed til tæverne. Eftersom Cody slet ikke er nået dertil i sin livscyklus (kønsmodning), er det ligesom udelukket.

 

Nogle hanhunde kan bare ikke finde ud af hvad hvalpelugt er og nogle hvalpe lugter så ekstra sært - især når de nærmer sig kønsmodning. Og så tyr de ganske enkelt til humpning, fordi de bliver forvirret/stresset over, hvad de står over for. Min egen kæmpehund gør det samme med kastrerede hanhunde - konsekvent. Det er simpelthen en indlæringssag fra min side, at få ham til at forstå, hvordan man opfører sig blandt disse. Han gør det også med mig, hvis jeg hopper rundt og laver underlige ting eller andet og det er altså ikke dominans, det er ren forvirring fra hans side :lol:

 

Hvis jeg var dig, ville jeg holde Cody langt væk fra fremmede hanhunde og de hanhunde, som I ved humper. Det er sk*de dårlige oplevelser for ham at blive humpet og kan derfor resultere i, at han bliver usikker - og det er desuden en fysisk usund belastning af bagparten.

 

Hvis en hanhund humper Møffe, bliver den revet af hans ryg ASAP og er ejer ikke seriøst nok omkring problematikken, så er det bare goodbye. Humpning skaber imo intet andet end potentielle konflikter.

 

Helt enig i ovenstående :5up:

 

Da vi fik Luna kammede Baldur helt over af kærlighed, hun var bare, så sjov, så spændende, så sød osv.... Så efter kort tid anede han slet ikke hvor han skulle gøre af sig selv for at komme tæt på hende, så han endte også med at forsøge at humpe hende konstant. Efter 3 dage hvor vi konsekvent pillede ham af og forsøgte at få lidt ro på gemytterne, så holdt han heldigvis op med det igen, og kunne nu være sammen med hende uden at kamme helt over af stress.

 

Så min (begrænsede) erfaring siger mig også at humpning af en hvalp skyldes at hanhunden ikke aner hvordan del skal håndtere sådan en størrelse.

 

ps. Og ja, Baldur kunne også finde på at humpe os hvis vi fik "tvunget" ham ud i en situation han ikke kunne håndtere

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...