Gæst Anne / Holly. Skrevet Juli 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2012 Er det bare en myte ? Har jeg snakket med folk, der er "farvet" af udstillings modellen ? Eller hvordan hænger det hele lige sammen :hmm: Jeg ved, at jeg vil bruge min kommende hund til b.la agility. Og har da også fundet ud af, hvor stor forskel der er på de enkelte hunde inden for racen mht. udstilling og hyrde/arbejdslinier. Meget pels/lidt pels, korte/lange ben, kropsbygning osv. Vil egentlig bare hører, om der er nogen herinde der har erfaring eller hørt om, at border collier med meget aflange kroppe (hunde der er længere, end de er høje) skulle have tendenser eller større risiko for f.eks rygproblemer eller andre skader ? Ellers rigtig god weekend til alle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Øh... Nu skal jeg lige være med. Er det nogle der mener, at arbejdslinjerne er mere disponeret for skader end udstillingslinjerne, ford ide er længere end udstillingslinjerne? Hvis man ønsker en AG hund, så er det jo "bare" at kigge på DM resultaterne for de seneste år... Asasaras bc'er er jævnt godt repræsenteret, men ellers er arbejdslinjerne vist heller ikke helt dårligt med, hvis jeg sidder og kigger tavler :hmm: Så er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad dælen der menes :hmm: Og aflange kroppe... Er du sikker på de ikke har snakket om gravhunde? I hvertfald så er hverken udstillings eller arbejdslinjerne aflange.... Arbejdslinjerne er jo typisk brugt temmelig hårdt da de rendyrkede arbejdslinjer bliver brugt i arbejdet med får og det dur' derfor ikke med et skravl af en hund, der ikke kan holde til at arbejde. Så kan næppe tro at det er de linjer der er tale om...... Og nu må bc- nørderne vi har her på hf vist komme på banen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Anne / Holly. Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 ro på Det er bare et spørgsmål. Og spørger bare, for ikke at forvirre mig selv (mere end jeg er i forvejen). Det handler ikke specifikt om arbejdslinierne, men om de hunde der er aflange. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Jeg ved ikke noget særligt om borderlinjer, så nu refererer jeg bare, hvad jeg har fået at vide af en borderejer, der selv har udstillingslinjer og arbejder meget med dem i forskellige hundesportsgrene (og som er en afsindigt dygtig hundetræner og instruktør, og som jeg opfatter som meget vidende om hunde generelt - men jeg skal ikke kunne sige, om hun har ret i dette). Hun siger, at i flere af arbejdslinjerne kigger man ikke på, hvordan hunden er bygget, og det betyder, at en del af disse hunde efterhånden rent faktisk ikke kan holde til deres arbejde i mange år, hvad enten det drejer sig om hyrdning (men hvor mange i DK er det også lige, der hyrder "på fuld tid" med deres hunde?) eller agility. Hun ser mange af disse hunde blive pensioneret tidligt fra agilitybanerne. De har måske klaret sig godt indtil da, men fysisk er de ikke bygget godt nok til at klare belastningen i mange år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Jeg ved ikke noget særligt om borderlinjer, så nu refererer jeg bare, hvad jeg har fået at vide af en borderejer, der selv har udstillingslinjer og arbejder meget med dem i forskellige hundesportsgrene (og som er en afsindigt dygtig hundetræner og instruktør, og som jeg opfatter som meget vidende om hunde generelt - men jeg skal ikke kunne sige, om hun har ret i dette). Hun siger, at i flere af arbejdslinjerne kigger man ikke på, hvordan hunden er bygget, og det betyder, at en del af disse hunde efterhånden rent faktisk ikke kan holde til deres arbejde i mange år, hvad enten det drejer sig om hyrdning (men hvor mange i DK er det også lige, der hyrder "på fuld tid" med deres hunde?) eller agility. Hun ser mange af disse hunde blive pensioneret tidligt fra agilitybanerne. De har måske klaret sig godt indtil da, men fysisk er de ikke bygget godt nok til at klare belastningen i mange år. Som p.s. vil jeg lige tilføje, at hendes bordere ikke ligner dem, jeg typisk ser for mig, når jeg tænker udstillingslinjer (sådan nogle med kæmpe pels, der nærmest ligner aussier). Men igen, jeg har ikke nogen særlig forstand på borderlinjer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Jamen... Det er skam ikke ment som andet end undren For jeg forstår ikke helt hvor det kommer fra - Er der nogen der mener, at arbejdslinjerne er længere end udstillingslinjerne, eller er det bare generelt meget aflange bc'er du er blevet advaret imod? Det er bare fordi jeg ikke helt har set de her aflange varianter, at jeg undre mig - Heller ikke i arbejdslinjerne. Jeg ser selvfølgelig billeder af hyrde hunde der ser anderledes ud, end hundene gør på udstilling, men bliver de stillet ens op, så er der nok ikke den store forskel på længden Det er derfor jeg ikke heeelt er med på hvad er menes. Giver det mening? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Jeg ved ikke noget særligt om borderlinjer, så nu refererer jeg bare, hvad jeg har fået at vide af en borderejer, der selv har udstillingslinjer og arbejder meget med dem i forskellige hundesportsgrene (og som er en afsindigt dygtig hundetræner og instruktør, og som jeg opfatter som meget vidende om hunde generelt - men jeg skal ikke kunne sige, om hun har ret i dette). Hun siger, at i flere af arbejdslinjerne kigger man ikke på, hvordan hunden er bygget, og det betyder, at en del af disse hunde efterhånden rent faktisk ikke kan holde til deres arbejde i mange år, hvad enten det drejer sig om hyrdning (men hvor mange i DK er det også lige, der hyrder "på fuld tid" med deres hunde?) eller agility. Hun ser mange af disse hunde blive pensioneret tidligt fra agilitybanerne. De har måske klaret sig godt indtil da, men fysisk er de ikke bygget godt nok til at klare belastningen i mange år. I mit hoved giver det ingen mening.... Ingen hyrde er vel interesseret i, at hans hund skal pensioneres for tidligt, når han har lagt en masse arbejde i at træne den op som medhjælper. Så de må da synes det er vigtigt at hunden kan holde til arbejdet, eftersom det er et arbejdsredskab og det må være at foretrække ikke hele tiden at skulle træne en ny hvalp op. Det er total hjemmebrygget og aner ikke om den holder i retten Det er bare sådan... Min logik Og udstillingslinjerne er jo ofte meget tunge, hvilket ikke kan være sundt rent belastningsmæssigt ifht. aglity.... Og igen... Pointere, at det kun er tankespind fra min side Men der er jo helt klart forskel på både linjer og avl indenfor både udstilling og hyrdelinjerne. Så tror det er svært at sige noget helt generelt. Men er dog ret sikker på, at de her kloge bc folk nok skal komme på banen og gøre os klogere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 I mit hoved giver det ingen mening.... Ingen hyrde er vel interesseret i, at hans hund skal pensioneres for tidligt, når han har lagt en masse arbejde i at træne den op som medhjælper.Så de må da synes det er vigtigt at hunden kan holde til arbejdet, eftersom det er et arbejdsredskab og det må være at foretrække ikke hele tiden at skulle træne en ny hvalp op. Det er total hjemmebrygget og aner ikke om den holder i retten Det er bare sådan... Min logik Og udstillingslinjerne er jo ofte meget tunge, hvilket ikke kan være sundt rent belastningsmæssigt ifht. aglity.... Og igen... Pointere, at det kun er tankespind fra min side Men der er jo helt klart forskel på både linjer og avl indenfor både udstilling og hyrdelinjerne. Så tror det er svært at sige noget helt generelt. Men er dog ret sikker på, at de her kloge bc folk nok skal komme på banen og gøre os klogere Men igen... hvor mange af dem, der avler på arbejdslinjer herhjemme, bruger dem reelt til hyrdning? Og nu taler jeg ikke om at hyrdetræne engang imellem og tage en hyrdeprøve (eller hvad det nu hedder ), men om hyrdning på fuld tid. Til gengæld bruger de dem til f.eks. agility, og der skulle så ikke kunne holde i særligt mange år. Så får ejerne en ny hund. Som jeg sagde, jeg ved ikke, om det er rigtigt... men jeg betragter nu min "kilde" som ret vidende, og hun er i hvert fald meget aktiv indenfor agilityverdenen, så... og som sagt er hendes hunde absolut ikke tunge, selvom det er udstillingslinjer (men som hun siger, for 10 generationer siden var de jo også såkaldte arbejdslinjer ) - faktisk er de, hvad jeg ville betegne som lette hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Anne / Holly. Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Ja det giver mening. Ved bare ikke, hvordan jeg ellers skal skrive det. Men det har altså intet med arbejdslininerne at gøre. Og i bund og grund er det bare "jagten" på en sund hund, der giver udslaget til dette spørgsmål. Jeg skal prøve, at oploade nogle billeder af tilfældige aflange/"firkantet" hunde, så kan det være det evt. giver mere mening. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Hov, og jeg vil så sige, at jeg ikke ved, om det med den dårlige bygning hos nogle af udstillingslinjerne, har noget med lange rygge at gøre. Faktisk ved jeg ikke ret meget, men føler åbenbart behov for at blande mig alligevel. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Men igen... hvor mange af dem, der avler på arbejdslinjer herhjemme, bruger dem reelt til hyrdning? Og nu taler jeg ikke om at hyrdetræne engang imellem og tage en hyrdeprøve (eller hvad det nu hedder ), men om hyrdning på fuld tid. Til gengæld bruger de dem til f.eks. agility, og der skulle så ikke kunne holde i særligt mange år. Så får ejerne en ny hund. Som jeg sagde, jeg ved ikke, om det er rigtigt... men jeg betragter nu min "kilde" som ret vidende, og hun er i hvert fald meget aktiv indenfor agilityverdenen, så... og som sagt er hendes hunde absolut ikke tunge, selvom det er udstillingslinjer (men som hun siger, for 10 generationer siden var de jo også såkaldte arbejdslinjer ) - faktisk er de, hvad jeg ville betegne som lette hunde. Det kan du så godt have en pointe i - Spørgsmålet er så, om det nærmere er "sportslinjer" end arbejdslinjer. Der er et par stykker i DK, der avler sportshunde, som ikke er udstillingspotentiale da der er for små og lette, men samtidig heller ikke af arbejdslinjer. Uden at vide det, så kunne det måske være dem der tænkes på? Men arbejdslinjer for mig, er så netop heller ikke hunde der kun har gået konkurrencer, men hunde som rent faktisk er blevet brugt på får og er avlet til det. Men det er så korrekt, at de ofte ikke er tjekket så grundigt sundhedsmæssigt, som udstillingslinjerne - AD er f.eks ikke noget der typisk tjekkes for. Men de er for mit utrænede øje noget mere racetypiske at se på, end nogle af de "sportsmodeller" jeg har set rundt omkring. Ja det giver mening. Ved bare ikke, hvordan jeg ellers skal skrive det.Men det har altså intet med arbejdslininerne at gøre. Og i bund og grund er det bare "jagten" på en sund hund, der giver udslaget til dette spørgsmål. Jeg skal prøve, at oploade nogle billeder af tilfældige aflange/"firkantet" hunde, så kan det være det evt. giver mere mening. Tror det vigtigste er, at du finder ud af hvilken type hund du bedst kan lide og tror du bedst kan arbejde med - Og så ud fra det kigge sundhedsdate igennem. Der findes decideret skrammel indenfor alle typer af bc'er, så tror ikke man konsekvent kan sige, at arbejdslinjer, sportslinjer eller udstillingslinjer generelt er noget skrammel. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Ved intet om bordere, men har altid troet at længre ryg / mindre kvadratisk hund = bedre til at klare vrid og drej :hmm: har hørt det flere gange, hvor bomuldshunde er blevet fremhævet som gode og sunde i agility, netop fordi de ikke er kvadratiske. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Højde/længde skal være 1,2 altså lidt længere i ryggen end i højden, præsist som border og andre racer der bruges meget til agility. Kilde stor undersøgelse skrevet om i Cleanrun. Masser med vinkler etc også. Sonja ved godt hvem du hentyder til (JA) og jo meget viden om struktur etc, men helt ret vil jeg nu ikke give hende. Udstillingsborderne er blevet for tunge og mange har for lidt motor. Og nå man så endeligt får dem tændte, så mangler de impulskontrol. Jeg har 2 bordere af hyrdelinjer, og en udstillings. Jeg ved ikke hvad jeg vælger næste gang, men min top hund er af rene hyrdelinjer 5 år og aldrig en sygedag. Han bliver trænet hver dag. Min udstillingsborder kan kun trænes hver anden dag ellers mister han motivationen. Han bevæger sig hellere ikke unødigt, så hvis han holder længere end den anden er der ikke noget at sige til det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Beatyfull borders avler udstillings bordere ikke særlige store, klare sig fint til ag og udstilling. Muligvis kommer min næste hund derfra. Ved det ikke, men de har sådan lidt Dual hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Anne / Holly. Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 helt okay Sonja. Alle synesvinkler har interesse :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 En Border Collie skal IKKE være lang! Størrelsesforholdet er vel ca. 9 til 10 - dvs. en smule længere end mankehøjden. Det vigtigste er dog, at længden kommer fra en god, hvælvet brystkasse og et korrekt kryds - ikke fra lænden! Bliver hunden længere vil den miste evnen til at vende hurtigt i fart. Og så trækker jeg mig fra diskussionen igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Højde/længde skal være 1,2 altså lidt længere i ryggen end i højden, præsist som border og andre racer der bruges meget til agility. Kilde stor undersøgelse skrevet om i Cleanrun. Masser med vinkler etc også. Sonja ved godt hvem du hentyder til (JA) og jo meget viden om struktur etc, men helt ret vil jeg nu ikke give hende. Udstillingsborderne er blevet for tunge og mange har for lidt motor. Og nå man så endeligt får dem tændte, så mangler de impulskontrol. Jeg har 2 bordere af hyrdelinjer, og en udstillings. Jeg ved ikke hvad jeg vælger næste gang, men min top hund er af rene hyrdelinjer 5 år og aldrig en sygedag. Han bliver trænet hver dag. Min udstillingsborder kan kun trænes hver anden dag ellers mister han motivationen. Han bevæger sig hellere ikke unødigt, så hvis han holder længere end den anden er der ikke noget at sige til det Ret interessant emne.... Vil helst ikke begynde at kloge i noget, for jeg aner vitterligt ikke ret meget om det og støtter mig meget op af jer, som ved noget om det og som kan henvise til god læsestof og egne erfaringer. Men høre godt nok meget dårligt om både det ene og det andet, alt efter hvad "lejer" man befinder sig i. Så det er svært for en rookie at finde hoved og hale i det.... Hvordan ser du på det ifht. vinklingen og eksteriør mht. hyrde vs. udstillingslinjerne? Er hyrdelinjerne generelt dårligere bygget? Generelt synes jeg jo ikke man ser hyrdelinjerne på udstillinger (nok forståeligt nok) og kigger man alene billeder, så er der jo milevidt fra billeder af hyrdehund og en udstillingshund - Alene pga. opstillingen. Så har kun få hunde at sammenligne med, da det trods alt er begrænset hvor mange bc'er jeg reelt kan sammenligne med og har ikke den store forstand på at kigge vinkler - Så er ret meget på bar bund. Valgte jo selv hvalp stort set udelukkende efter det der var mellem ørerne på forældrene og så sundhedsstatus og kiggede overhovedet ikke på udseendet eller bygning.... Såee... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 En Border Collie skal IKKE være lang! Størrelsesforholdet er vel ca. 9 til 10 - dvs. en smule længere end mankehøjden. Det vigtigste er dog, at længden kommer fra en god, hvælvet brystkasse og et korrekt kryds - ikke fra lænden! Bliver hunden længere vil den miste evnen til at vende hurtigt i fart. Og så trækker jeg mig fra diskussionen igen Nej, nej..... Vil da høre hvad du har af holdninger og meninger. For dælen - Det er jo interessant for pokker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Anne / Holly. Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 (rettet) Jeg har kigget meget efter temperament, sundhed også en del på hvad forældredyrene har præsteret + om jeg har god kemi med opdrætteren. Det er jo en stor beslutning og vil så gerne træffe det rigtige valg. Måske bliver jeg ikke 100% sikker, får jeg står med hvalpen i favnen Har snakket med en del (border collie kyndige) mennesker og har erfaret, at 20 forskellige mennesker har 20 forskellige holdninger. Ind imellem dukker der så nogle spørgsmål op, når jeg får at vide, at det er vigtigt at kigge på eksteriør. (f.eks at hunden ikke er for aflang). Redigeret Juli 27, 2012 af Anne / Holly. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Juli 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2012 Nej, nej..... Vil da høre hvad du har af holdninger og meninger.For dælen - Det er jo interessant for pokker Åh - jamen... jeg synes altid de her diskussioner ender i en opdeling i to lejre - jeg aner ikke engang, hvilken lejr, mine egne hunde er i? Hyrdehunde er de af navn.... ingen af dem af gavn. På papiret er Kimmi af hyrdelinier (ISDS/ABC linier) - men i praksis er hun.... noget andet. Vilya er.... ja, det ved jeg ikke? Halvt udstillingslinier - men hendes eget bedste resultat på en udstilling er et Good og får har hun aldrig set. Hanhunden - Vomba - som jeg havde valgt er.... gys og gru.... udstillingshund!!! Endda noget så fornemt som International Champion (en titel han kun kunne få fordi han havde en hyrdeprøve) med masser af pels. Sjovt nok har han en kuldsøster, der har løbet et par eller tre agilitybaner gennem tiden. Hun klarede sig vist endda okay godt... Deres far er i øvrigt af det, folk ville kalde hyrdelinier. Næste hanhund i rækken bliver en ISDS registreret hanhund med flere udstillingstitler, hyrdeprøve og elitehund i lydighed. Han er i øvrigt af det, der i min verden kan kategoriseres som klassiske engelske linier med et lille australsk touch. Mange af hundene bag ham er i også udstillingschampions (og nåh ja - så er der Polly, den eneste BC af udstillingslinier, der er ISDS registreret pga. hendes meritter). Jeg har engang fået at vide, at det hele ligger i navnet - udstillingslinier har laaaange og flere navne. Bum, så nemt er det! Men på den anden side.... en af mine absolutte yndlingsbordere herhjemme - Spot - har klaret sig væsentligt bedre på udstilling (excellent med ck - dvs. han har faktisk (gys og gru) Championkvalitet) end min lille loppe med det laaaange fine navn nogen sinde kommer til??? Hvordan kan det nu gå til? Mit Kimmi kræ som er ok bygget, dog med en noget stejl front og en lidt lang lænd, har løbet og løbet og løbet hele hendes 9 år lange liv - og hun ser ud til at kunne holde 9 år mere. Vilya er i manges øjne en "forkert" BC fordi hun sjældent stresser rundt med det der bold, bold, bold, bold udtryk i øjnene.... jeg synes hun er helt perfekt Jeg tror bare at alt det her hanhunde-kiggeri har lært mig, at man skal finde ud af, hvad det er man kan lide i en BC og så kigge efter et sundt og moderat eksteriør, trygt og godt temperament og selvfølgelig sundhed. Og så glemme alt om lejre og hvad ved jeg, for Sonja har jo helt ret - hvor mange er det egentlig, der hyrder på andet end hyggebasis herhjemme? Selvfølgelig skal samarbejdsvilje,førbarhed, motorik og selvtillid være i orden, for ellers er det ikke en BC - men om hunden har vist dette på en agilitybane, i en lydighedsring, som redningshund eller på en mark med får - det er for mig underordnet. Og nu kom mit indlæg til at handle om noget helt, helt andet... sorry Anne! God jagt - jeg er helt sikker på, at du får verdens allerbedste hvalp uanset hvad Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Juli 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 28, 2012 (null) Vores border fra Work On Top ( hyrd, hyrd og hyrd) er den mest besindige border jeg nogenside har mødt. Vi kalder ham border/labben. Han er valgt af min mand ret på udseende . Et blå øje og et brunt, korthåret og mærkelige aftegninger. Grim er han. Vores anden border fra Kennel min bedste Ven (hyrd)har en del stress i sig og faktisk så meget at han havde svært ved at udføre arbejde. Så jeg stå lidt med et ben i hver lejr. Border Collier kan desuden bøvle med Early Takeoff Syndrome i forhold til agility, og det viser sig kun hvis de løber agility i en periode. Så det er jo også rart hvis de er af forældre som har prøvet at springe. Set fra mit synspunkt Men for det mest sker der bare det, at jeg hovedkulds forelsket mig i en hvalp eller får kastet en omplaceringshund i nakken og så tager jeg bare det. Som Morten Egtved engang fortalte mig, så gør jeg kun dette fordi jeg er helt vildt useriøs iht hundesport. Ja sådan vælger jeg hund, nok mest med hovedet under armen, men jeg gør mig altid mange seriøse overvejelser. Ang lange bordere, så har jeg mødt to bonsai bordere, som har fået korte ben, men det høre vist ikke til normen, og den ene er lige blevet Danmarks første mellem border Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Juli 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 28, 2012 Vores border fra Work On Top ( hyrd, hyrd og hyrd) er den mest besindige border jeg nogenside har mødt. Vi kalder ham border/labben. Han er valgt af min mand ret på udseende . Et blå øje og et brunt, korthåret og mærkelige aftegninger. Grim er han. Vores anden border fra Kennel min bedste Ven (hyrd)har en del stress i sig og faktisk så meget at han havde svært ved at udføre arbejde. Så jeg stå lidt med et ben i hver lejr. Border Collier kan desuden bøvle med Early Takeoff Syndrome i forhold til agility, og det viser sig kun hvis de løber agility i en periode. Så det er jo også rart hvis de er af forældre som har prøvet at springe. Set fra mit synspunkt Men for det mest sker der bare det, at jeg hovedkulds forelsket mig i en hvalp eller får kastet en omplaceringshund i nakken og så tager jeg bare det. Som Morten Egtved engang fortalte mig, så gør jeg kun dette fordi jeg er helt vildt useriøs iht hundesport. Ja sådan vælger jeg hund, nok mest med hovedet under armen, men jeg gør mig altid mange seriøse overvejelser. Ang lange bordere, så har jeg mødt to bonsai bordere, som har fået korte ben, men det høre vist ikke til normen, og den ene er lige blevet Danmarks første mellem border Åh - jamen, hvis vi skal snakke temperament, så har jeg da også oplevet topstressede udstillingsliniehunde og dødangste hyrdelinier - det får mig ikke til at sige, at den ene eller den anden slags er sådan og sådan - for jeg har også mødt det modsatte (og heldigvis en hel masse velfungerende hunde, der ikke spekulerede i om de var det ene eller det andet). Vil skrive mig det med springteknikken bag øret - det er jo vigtigt især, når man ikke selv dyrker agility! Til gengæld vil jeg gerne se om en hund kan holde motivationen igennem et "kedeligt" lydighedsprogram. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Juli 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 28, 2012 (null) Jeg er ret sikker på det ikke er de samme bordertyper der klare sig godt i alle disciplinerne. Jeg har set mange fantastisk lydighed hunde klare sig godt rigtigt dårligt til agility, trods ihærdige anstregelser fra hundeføreren side og visa verca. Havde faktisk en snak med Anne Kew om det i sidste uge, hun har jo lidt et ben i begge lejre og jeg har haft mulighed for at følge meget af hendes opdræt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Juli 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 28, 2012 Jeg er ret sikker på det ikke er de samme bordertyper der klare sig godt i alle disciplinerne. Jeg har set mange fantastisk lydighed hunde klare sig godt rigtigt dårligt til agility, trods ihærdige anstregelser fra hundeføreren side og visa verca. Havde faktisk en snak med Anne Kew om det i sidste uge, hun har jo lidt et ben i begge lejre og jeg har haft mulighed for at følge meget af hendes opdræt. Det tror jeg bestemt heller ikke! Men jeg tror ikke det er umuligt at lave en fornuftig sportshund, der kan klare sig i både lydighed og agility og som kan udstilles uden at dommeren er nødt til at spørge til racen. Nu har jeg jo sådan et af Annes kræ til at rende rundt hjemme ved mig - finder aldrig ud af om hun dur til agility.... for jeg gør helt sikkert ikke! Til gengæld kunne hun nok med lidt mere træning end en enkelt gang eller to i ugen, blive en ganske habil lydighedshund. Alt i alt er hun vist mest hæmmet af uduelig, arbejdsramt fører Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Juli 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2012 Det tror jeg bestemt heller ikke! Men jeg tror ikke det er umuligt at lave en fornuftig sportshund, der kan klare sig i både lydighed og agility og som kan udstilles uden at dommeren er nødt til at spørge til racen. Nu har jeg jo sådan et af Annes kræ til at rende rundt hjemme ved mig - finder aldrig ud af om hun dur til agility.... for jeg gør helt sikkert ikke! Til gengæld kunne hun nok med lidt mere træning end en enkelt gang eller to i ugen, blive en ganske habil lydighedshund. Alt i alt er hun vist mest hæmmet af uduelig, arbejdsramt fører Nææææææææ men jeg ved hvad jeg vil bruge mine til og så behøves jeg kigge efter færre ting, så sådan noget som udseende sortere jeg hurtigt fra, da jeg ved at jeg aldrig kommer på de bonede gulve i en udstillingring og at jeg elsker ligegyldigt hvor grimme de er Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts