Hop til indhold

Når hundeejere er gode...

Therese
 Share

Recommended Posts

Når vi nu har en tråd om trælse hundeejere, så synes jeg også vi skal have dens modstykke :-D Jeg mødte nemlig en dame nede i skoven i dag, som pænt trak ind på en mark og passerede os derinde, fordi hun kunne se, at jeg havde svært ved at få Bobos opmærksomhed. Og det synes jeg bare var helt vildt rart og pænt gjort af hende :-D

Og jeg huskede selvfølgelig at takke hende :mrgreen:

For et par dage siden mødte jeg en fyr med en Boxer, som pænt kaldte hans hund til sig, indtil han havde sikret sig at de gerne måtte hilse :5up:

Og for et stykke tid siden mødte jeg en ung gut med tatoveringer, hættetrøje og en amstaff.. Jeg havde egentligt ikke tænkt mig, at de skulle hilse for jeg prøvede at træne "passer hund uden skaberi," men han spurgte pænt om de ikke måtte hilse, for der var ikke så mange, der måtte lege med hans - og så måtte de selvfølgelig godt :mrgreen: Mens de legede, fortalte han en hel masse om hunden.. At hun altid sov med ham i sengen, at hun hver fredag fik et kødben at hygge sig med og at han havde gået til hvalpetræning med hende, men havde lidt svært ved at finde et sted at træne nu. Sådan nogle ting :-D

Synes han virkede ret ansvarlig og rigtig glad for hans hund og jeg synes lige den skulle med, når hans udseende og valg af hunderace godt kunne få en til at tro, at han ikke var så god ved hunden. Det er rart, når det er det modsatte der er tilfældet :-D

Så.. Jeres tur.. :mrgreen: Intet er for stort eller for småt :-D

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg møder ikke så mange andre hundeejere her langt ude på landet, men til gengæld syntes jeg kun at huske positive episoder med dem jeg møder :-D

Måske er mentaliteten bare en anden herude på landet, eller også er beboerne i mit område specielle, alle som én trækker de pænt til siden når vi skal passere, eller spørger pænt om de skal hilse, og det er tydeligt at mærke at flertallet er vant til dyr og dyrs instinkter, og udemærket ved at to hunde ikke altid pr. automatik elsker hinanden, eller at det er ganske normalt at en hund godt kan finde på at jagte en kat eller lignende.

Jeg tror at den oplevelse jeg husker bedst ligger et par år tilbage, nemlig til den gang jeg stadig havde Baldur.

Baldur og jeg kom gående inde i skoven, og udfra en sidevej kommer der en dame med to hunde i snor, og straks udbryder hun "De skal ikke hilse!" og skynder sig derefter for at gå i den modsatte retning af os.

Jeg tænkte ikke nærmere over det, og gik bare videre, men pludselig bemærkede jeg at damen var vendt om og nu gik i retning af os i mens hun gjorde tegn til at vi skulle vente. Jeg ventede selvfølgelig, og da hun kom inden for råbe-rækkevidde, så råbte hun "Ih det kom altså til at lyde helt forkert, det er ikke pga. hans (Baldur's) at de ikke må hilse, men fordi at mine to ikke hilser pænt i snor".

Tænk sig at hun rent faktisk vendte om for at gå tilbage og sikre sig at jeg ikke følte mig stødt fordi hendes hunde ikke måtte hilse på Baldur, hende glemmer jeg aldrig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, så kom jeg lige i tanke om én til historie :mrgreen:

Den er også fra Baldur's tid, og tilbage fra den gang han var en unghund med gang i hormonerne.

Det var lykkedes ham at finde et hul (eller grave et) i vores hegn, og han havde straks sat kursen mod nabogården som havde en tæve :slem:

Jeg løb så rundt og kaldte på ham, og pludselig ser jeg manden fra nabogården komme gående med Baldur i snor. Han havde opdaget Baldur inde på hans gårdsplads hvor han var i fuld gang med at gøre kur til den tæve som var i lænke på gårdspladsen, og som bonden så mildt udtrykte det "Så ville tæven have flået Baldur i småstykker hvis han var kommet inden for rækkevidde...".

Så Bonden havde jagtet Baldur rundt, sådan en unghund har ikke lige til sinds at opgive når der er tæve i farvandet (:blink:) og havde til sidst fået lukket ham inde i garagen, for derefter at give ham snor på og bringe ham sikkert hjem igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har faktisk (også) rigtig mange flinke og hensynsfulde hundeejere her i kvarteret, og der er lutter smil og vink når vi passerer hinanden :-D

Forleden kom jeg gående med Chino og en stor sort hund med ejer åbenbarede sig foran os. Da hun så os begyndte hun at gøre foranstaltninger, fik hunden i sit, tog godt fast i halsbåndet, alt sådan noget. Hunden var stor og damen var lille, så jeg blev noget bekymret, stoppede op og råbte om hun kunne holde den. "Jaja" var svaret så jeg fortsatte. Vi havde hver vores hund på venstre side, så jeg sørgede for at passere højre om hende, hvilket hun sagde mange tak for. Chino var blevet lidt OBS da jeg stoppede op, så jeg skulle også lige se til at han forholdt sig i ro. Det gjorde de begge

Da vi var passeret og havde rost hver vores hund for at forholde sig i ro, sagde hun "ja, vi har jo lige lidt vi skal træne" og jeg sagde "samme her", hvortil hun replicerede "jamen så var det her jo en kæmpe success!" Og det havde hun jo ret i :-D

Her er også to veninder som går tur med deres hhv. boxer og border collie. Ingen af dem kan lide fremmede hunde, og særligt Chino og den anden boxer hader hinanden af et godt hjerte. Vi passerer altid hinanden med afstand og et vink. Vi benytter det samme halvøde område til at lade hundene løbe løs, og når de ser vi kommer tager de altid deres i snor, hvilket jeg gengælder ved at dreje af og gå en anden vej, så de kan fortsætte legen.

En dag havde de hængt en seddel op på samme område - om andre hundeejere ikke ville samle op efter sig. Go' stil :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi nu har en tråd om trælse hundeejere, så synes jeg også vi skal have dens modstykke :-D Jeg mødte nemlig en dame nede i skoven i dag, som pænt trak ind på en mark og passerede os derinde, fordi hun kunne se, at jeg havde svært ved at få Bobos opmærksomhed. Og det synes jeg bare var helt vildt rart og pænt gjort af hende :-D

Og jeg huskede selvfølgelig at takke hende :mrgreen:

For et par dage siden mødte jeg en fyr med en Boxer, som pænt kaldte hans hund til sig, indtil han havde sikret sig at de gerne måtte hilse :5up:

Og for et stykke tid siden mødte jeg en ung gut med tatoveringer, hættetrøje og en amstaff.. Jeg havde egentligt ikke tænkt mig, at de skulle hilse for jeg prøvede at træne "passer hund uden skaberi," men han spurgte pænt om de ikke måtte hilse, for der var ikke så mange, der måtte lege med hans - og så måtte de selvfølgelig godt :mrgreen: Mens de legede, fortalte han en hel masse om hunden.. At hun altid sov med ham i sengen, at hun hver fredag fik et kødben at hygge sig med og at han havde gået til hvalpetræning med hende, men havde lidt svært ved at finde et sted at træne nu. Sådan nogle ting :-D

Synes han virkede ret ansvarlig og rigtig glad for hans hund og jeg synes lige den skulle med, når hans udseende og valg af hunderace godt kunne få en til at tro, at han ikke var så god ved hunden. Det er rart, når det er det modsatte der er tilfældet :-D

Så.. Jeres tur.. :mrgreen: Intet er for stort eller for småt :-D

Hej Terese !

hvis du møder ham gutten med amstaffen må du gerne fortælle ham at han og hans hund er velkomne i Dansk Terrier klub , for her har vi ingen forbehold mod amstaff`er, jeg har hjulpet med på mange udstillinger og man får sjældent nej hvis man beder amstaff. folket om hjælp til noget praktisk .

Link til indlæg
Del på andre sites

En ejer til en kæmpe labradorhan, som Taiki var sur på. Han inviterede os til bare at ligge på græsplænen og kigge, mens han trænede sin hund. Taiki lå bare og fulgte med i sikker afstand, mens labradoren lavede alskens kunstner. Bagefter ville han godt snuse til den (og dens tis, som han selvf. selv strintede oven på, for god ordens skyld!) og han lavede ikkke ballade. Han var blevet rolig og havde opfattet, at den var god nok.

Med de problemer vi har haft med Taiki og hanhunde, kunne jeg have kysset hans fødder. Blev bare så glad. Især fordi problemerne er på kraftig tilbagegang og så er det bare fedt, når man også får hjælp af andre hundeejere, til at komme problemet til livs. Er virkelig taknemmelig. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

En Berner senner ejer kom ned i skoven en formiddag. Hun havde sin hvalp, Kaos med og sin 5 årige hund Kosmos.

Hvalpen måtte gerne lege, men den anden .... "Den er så sur på andre hanner. Jeg er bange for, den vil bide". Hun sad 25 m væk fra os andre med den "farlige" hund og blev kun lige 10 før hun blev nervøs og gik igen.

Da jeg skulle hjem passede det med, hun næsten var på parkeringspladsen. Nu har jeg selv en han-aggressiv hund, så jeg er meget påpasselig med hvem vi hilser på. Hendes hvalp var i hopla og løb hen til os. Jeg ville hjælpe hvalpen tilbage men lige som jeg taget et skridt, så river hendes hund sig løs og farer mod Dupond. Nu er det ikke sådan at Dupond farer mod andre, men de skal bestemt heller ikke fare mod ham. Han blev stående og jeg gik ind foran ham.

Den stakkels dame så død og ødelæggelse og løb flagrende mod os. "Rolig nu. Lad ham nu bare komme hen og stå foran os" siger jeg så. Dupond tog det stille og roligt. Jeg kunne godt se, han blev 5 cm højere og fik en hals som en giraf :D

"Han må ikke bide"

"Nej det får han ikke lov til" :D

"Men han er så sur på andre hanner"

"Ja ja det tager vi helt roligt"

Hundene snuste lidt her og der og med lidt "øv øv" lyde så kunne de gå sammen ned til bilerne uden at skulle vise sig.

Damen blev så glad for det hunde-møde, at hun meget resolut gav mig et kæmpe knus og takkede mig for en god oplevelse! :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der også de hundeejere, der virker som om de godt kan lide Taiki, selvom han er reserveret over for mennesker. Bl.a. ejeren af en shih tzu tæve. Hun ved, at jeg sørger for at Taiki ikke bøller hendes hund eller "løber den over ende" i leg, for det synes tæven altså er for voldsomt. Så de møffer gerne lidt rundt, så får Taiki en pause når han bliver for vild og så møffer de måske lidt mere, eller snuser sammen.

Der er også manden med de 2 chow chow'er; når han bare går med tæven vil han altid gerne hilse og snakke, og hans chow-han er også en bestemt herre som Taiki, så det kan vi snakke godt om uden, at jeg får en følelse af at han tænker, at Taiki er crazy. Han forstår det bare.

Og så er der en del hundeejere i området, der bare har været støttende og åbne, selvom Taiki har været et surt løg med deres hunde. De dømmer ikke, har fulgt hans træning med interesse og virker ikke som om, at de tænker at han er psyko, men at han bare trænger til træning i de situationer. Det betyder meget for mig, rigtig meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

En Berner senner ejer kom ned i skoven en formiddag. Hun havde sin hvalp, Kaos med og sin 5 årige hund Kosmos.

Hvalpen måtte gerne lege, men den anden .... "Den er så sur på andre hanner. Jeg er bange for, den vil bide". Hun sad 25 m væk fra os andre med den "farlige" hund og blev kun lige 10 før hun blev nervøs og gik igen.

Da jeg skulle hjem passede det med, hun næsten var på parkeringspladsen. Nu har jeg selv en han-aggressiv hund, så jeg er meget påpasselig med hvem vi hilser på. Hendes hvalp var i hopla og løb hen til os. Jeg ville hjælpe hvalpen tilbage men lige som jeg taget et skridt, så river hendes hund sig løs og farer mod Dupond. Nu er det ikke sådan at Dupond farer mod andre, men de skal bestemt heller ikke fare mod ham. Han blev stående og jeg gik ind foran ham.

Den stakkels dame så død og ødelæggelse og løb flagrende mod os. "Rolig nu. Lad ham nu bare komme hen og stå foran os" siger jeg så. Dupond tog det stille og roligt. Jeg kunne godt se, han blev 5 cm højere og fik en hals som en giraf :D

"Han må ikke bide"

Hundene snuste lidt her og der og med lidt "øv øv" lyde så kunne de gå sammen ned til bilerne uden at skulle vise sig.

Damen blev så glad for det hunde-møde, at hun meget resolut gav mig et kæmpe knus og takkede mig for en god oplevelse! :D

Hey, der var det jo dig, der var god! :-D Du har is i maven? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, der var det jo dig, der var god! :-D Du har is i maven? :mrgreen:

Ja masser af is i maven! :D

Jeg ved lige præcis hvornår Dupond skal til at råbe "røv" efter de andre hanner. Han bliver 5 cm højere, får laaaang hals, 10 cm bredere på brystet, hale op med en lille krølle og ørerne frem. Jeg er meget obs på hans sprog overfor andre hunde, så jeg kan altid tage det opløbet :D

Det er rart at kunne hans sprog, når nu han absolut skal være sådan overfor andre hanner. Det er også god træning for mig, så damen og jeg fik begge noget ud af det :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja masser af is i maven! :D

Jeg ved lige præcis hvornår Dupond skal til at råbe "røv" efter de andre hanner. Han bliver 5 cm højere, får laaaang hals, 10 cm bredere på brystet, hale op med en lille krølle og ørerne frem. Jeg er meget obs på hans sprog overfor andre hunde, så jeg kan altid tage det opløbet :D

Det er rart at kunne hans sprog, når nu han absolut skal være sådan overfor andre hanner. Det er også god træning for mig, så damen og jeg fik begge noget ud af det :D

Synes det er flot at du har været så opmærksom ift. hans sprog :5up:
Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
En ejer til en kæmpe labradorhan, som Taiki var sur på. Han inviterede os til bare at ligge på græsplænen og kigge, mens han trænede sin hund. Taiki lå bare og fulgte med i sikker afstand, mens labradoren lavede alskens kunstner. Bagefter ville han godt snuse til den (og dens tis, som han selvf. selv strintede oven på, for god ordens skyld!) og han lavede ikkke ballade. Han var blevet rolig og havde opfattet, at den var god nok.

Med de problemer vi har haft med Taiki og hanhunde, kunne jeg have kysset hans fødder. Blev bare så glad. Især fordi problemerne er på kraftig tilbagegang og så er det bare fedt, når man også får hjælp af andre hundeejere, til at komme problemet til livs. Er virkelig taknemmelig. :blink:

Det var da noget af det fedeste at opleve. :) Tør knap nok spørge familliemedlemer som er hundejere om de vil hjælpe med deres hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan

For nogen tid siden var jeg i hundeskoven med Basil, og mens vi var derinde, kom der en dame med en "kamphund". Pågældende dame havde i henhold til gældende lovgivning mundkurv på sin hund, og da hun på vej mod indgangen til hundeskoven fik øje på Basil og mig, valgte hun at gå på afstand med sin hund, indtil Basil var kommet i snor, og han og jeg er ude af hundeskoven, før hun gik derind med sin hund. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde endnu en god oplevelse i går :5up:

Vi var ude og gå tur med Luna, og Bo beder mig om at kigge efter et eller andet, men samtidig får Luna øje på en hare, så hun overrasker mig og lykkedes med at flå snoren ud af hånden på mig.

Jeg er ikke så bekymret, Luna er nemlig en rigtig "mors hund", så hun løber aldrig særligt langt væk. Og ganske rigtig, 5 minutter efter havde vi fundet hende (hendes snor havde viklet sig ind i et træ og hun sad fast), og vi kunne forsætte turen i god ro og orden.

Da vi er kommet næsten halvvejs på vores tur ser vi en cyklist, hvilket undrer os en del idet at vi lige nu går på en stubmark, og cyklisten kører os i møde :confused:

Det viser sig at være vores nabo, hans kone så at Luna rev sig løs, så hun havde straks sendt manden afsted den anden vej rundt om den skov Luna var løbet ind i, på den måde håbede de at afskære Luna fra at løbe for langt væk.

De kunne jo ikke vide at Luna ikke ville løbe særligt langt, og jeg syntes det var utroligt sødt af dem at de smed alt hvad de havde i hænderne for at hjælpe med at finde Luna igen :lun:

Her er et lille kort så I bedre kan se hvad det var naboen gjorde :-D

Den blå rute er den tur vi gik med Luna (den stopper der hvor vi mødte naboen)

Den Røde rute er Luna's vej ind i skoven

Og den grønne rute er naboen der forsøger at nå om bag skoven og stoppe Luna

Lunas løbetur.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny: Sikke en dejlig nabo du har. Jeg skal bestemt ikke klage over mine, men tror nu alligevel ikke at jeg skal forvente sådan noget af dem.

Nu er jeg jo imellem hunde og har derfor passet en del af mine veninders. Nogle har jeg kun gået i snor med og da jeg bor 30 meter fra hundeskoven, har jeg sneget mig derind med hund i snor (lidt bekymret ovenpå alle de historier jeg har hørt herinde). Vi har jo haft en masse diskussioner omkring hundeskove og jeg må nu sige, at jeg indtil dato ikke har fået problemer af at lufte hund i snor i min lille skov. Folk har pænt kaldt deres hunde til sig og jeg har ligeså pænt forklaret hvorfor jeg har haft min i snor,... ingen problemer.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

"Han må ikke bide"

Sikke en flot reaktion! Hvor er det bare sejt! Jeg var gået fuldstændig i panik og ved ikke hvad jeg havde gjort. Var i hvert fald blevet MEGET bange. Puha bare din historie får mig nærmest til at ryste...

Flot du reagerede sådan og "hjalp" den stakkels dame.

Link til indlæg
Del på andre sites