Hop til indhold

Når hvalpen nægter at gå.

Annette
 Share

Recommended Posts

Vores søde dejlige Messi er efterhånden blevet 17 uger og har indtil videre ikke givet de helt store hovedbrud....der er dog én ting der driver os til vanvid.

Når vi er ude på vores små gåture sætter han sig pludselig ned og nægter at gå. Han har gjort det i ca. 1,5 uges tid nu og vi ved ikke hvad vi skal stille op. Han lader sig selvfølgelig lokke fremad med en godbid. Når han har fået den er vi ca. nået 1 m længere. Og så sætter han sig ned.

Og det er bestemt ikke fordi han ikke kan gå længere for det sker også lige ude for matriklen. Vi er yderst påpasselige med gåturene da han er en Golden hvalp og ikke må gå særlig langt.

Men hvad stiller vi op i de situationer hvor han sætter sig? Det sker også når vi krydser en vej og han kan jo ikke sidde der og blive kørt over. Og det kan jo ikke være meningen at han kun vil gå når der falder godbidder af. Så bliver han jo en fed lille en.

Trodsalder eller?

Gode råd søges!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Oscar gjorde det også da han var lille - for mig at se er det et udtryk for at han lige skal sidde og fordøje indtryk. Jeg stoppede altid op og ventede på at han var klar til at gå videre. Eller satte mig selv hvis det var muligt.

Lige midt på en vej er ikke så hensigtsmæssigt, der ville jeg lokke ham væk fra vejen og så holde en pause på den anden side...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hele tiden sat mig på hug lidt foran ham med ansigtet den vej vi skulle. Når han så kom (fik selvfølgelig ros) gik vi videre. Men ikke så langt jo.

Fordøje indtryk.....ja, bestemt når vi er ved en trafikeret vej men der sker nada uden for matriklen. Vi bor i et søvningt parcelhuskvarter med lutter

pensionister og forøvrigt for enden af en blind vej. Og her gider han heller ikke rokke sig en tøddel. Håber det bare er en overgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det er på en vej så løft ham op og bær ham over, sæt ham ned igen på den anden side og lad ham side og fordøje indtryk, lad ham selv bestemme hvornår han er klar til at gå igen, vil du videre eller hjem så løft ham op og gå et stykke, at lokke er ikke nogen god løsning fordi du kommer til at belønne hunden for at sidde:)

jeg er grundlæggende helt ening med Stjernetosse :) hvalpen har brug for at fordøje indtryk

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hele tiden sat mig på hug lidt foran ham med ansigtet den vej vi skulle. Når han så kom (fik selvfølgelig ros) gik vi videre. Men ikke så langt jo.

Fordøje indtryk.....ja, bestemt når vi er ved en trafikeret vej men der sker nada uden for matriklen. Vi bor i et søvningt parcelhuskvarter med lutter

pensionister og forøvrigt for enden af en blind vej. Og her gider han heller ikke rokke sig en tøddel. Håber det bare er en overgang.

Det kan godt være at der ikke sker en masse lige uden for matriklen, men der er jo super mange indtryk for en lille hvalp alligevel. Bare alle de nye dufte der ikke var der sidst man var ude...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lade være med at tænke om han allerede har lært at han får en godbid hvis han sætter sig og ikke gider gå, og derfor bare snørrer dig? :-)

Hvis ikke det er fordi han ikke kan gå mere, og ikke fordi han skal fordøje en masse indtryk, er det måske fordi synes han det er kedeligt at gå. Leger/træner I på turen? Er der et mål, andet end bare at gå en tur og besørge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Oscar gjorde det også da han var lille - for mig at se er det et udtryk for at han lige skal sidde og fordøje indtryk. Jeg stoppede altid op og ventede på at han var klar til at gå videre. Eller satte mig selv hvis det var muligt.

Lige midt på en vej er ikke så hensigtsmæssigt, der ville jeg lokke ham væk fra vejen og så holde en pause på den anden side...

Jeg er helt enig!

Udover når han gør det på vejen ville jeg også bare vente... Og hvis han bliver siddende alt for længe tage et "skridt" og sige "Så går vi", og se om han følger med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig!

Udover når han gør det på vejen ville jeg også bare vente... Og hvis han bliver siddende alt for længe tage et "skridt" og sige "Så går vi", og se om han følger med.

Lige præcis det med at sig "Så går vi" bruger jeg hver gang og det virker nogle gange. Jeg kunne også blive lidt bekymret for at han "snører" mig og bare venter på go'bidden.

Sad i middagsstunden og snakkede med min mand om det og blev enige om at indlægge lidt mere træning. For træner på turen gør vi allerede. Jeg er jo også lidt bange for at "overtræne" ham så han bliver stresset og overstimuleret.

Nødløsningen midt på vejen er også at bære ham over men den går desværre ikke så lang tid igen. Han vejer lidt over 15 kg og er ved at blive en stor mundfuld for mig. Har probs med en diskos i nakken ved løft. Men guuuuud hvor vi dog er glade for ham alligevel!!!!!!!!!!!!!!!!!!! x 100.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mokkah gør det stadig det med at sætte sig og kigge... Jeg tror lykken for ham er bare at sidde og kigge efter en hare eller en fugl når han er i snor. :-) Da han var helt lille "gad" han ikke rigtig gå, hvilket var lidt et problem for så blev der heller ikke sat gang i hans tarm og urinveje, så han fik ikke tisset og lavet det han skulle (før vi kom ind), så jeg bar ham et stykke væk og så gik vi hjem igen (Han var dognoget yngre da det stod på). Det havde en lidt større motivationsfaktor for ham. :-)

Og så lige en kommentar til træning på turen. Jeg blev rådet af vores opdrætter til ikke at træne særlig meget med ham på turen. Kun 3-4 gode guffer til at træne lidt indkald og det var det. Træning for sig og gåtur for sig, så hunden kan "læse avisen" i fred uden hele tiden at blive forstyrret, som hun sagde. Det har jeg så efterfølgende brugt og nu har jeg en teenage hund, som elsker sine gåture og som regel kommer løbende med logrende hale når jeg laver indkald (med mindre der lige er en meget spændende duft på vejen han liiiiiige må snuse til).

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligvis kan det være en indlært adfærd, men hans alder taget i betragtning kan han være i første kønsmodningsfase. Hvis det står sådan til, oplever han alt kendt med helt nye øjne og det kan være overvældende.

Det er ikke ualmindeligt at en hvalp i denne fase pludseligt oplever noget helt kendt som farligt og virker mistroisk overfor dette.

Men du kan jo gå disse 1½ uge tilbage og se om der er noget du kan genkende ift. at du lokker og belønner. Jeg ville iøvrigt ikke selv anvende godbidder denne situation, bare gå videre og rose lidt.

Ved at bruge godbidder som belønning for at gå videre risikerer man dels at hvalpen kun vil gå nr den lokkes dels at man får lokket den til at gå tættere på noget den egenlig ikke er helt tryg ved. Sker dette vil man ofte opleve netop det du beskriver: At hvalpen stopper igen efter et meget kort stykke fordi det er for meget for den.

Har du prøvet at give ham længere line på, ca 4 - 5 meter? Så har han mere frihed og dermed også mere tid til at fordøje indtryk, hvis det er dette, det drejer sig om og han føler sig ikke lige presset til at gå videre, hvis det er, hvad det handler om.

Udover dette kan du beskæftige ham på turene med små sjove øvelser og aktiviteter, så han kommer til at synes at ture er nogle af dagens højdepunkter og dermed kommer du også ud af et eventuelt begyndende uhensigtsmæssigt mønster :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gåturene går faktisk bedre. Han er en superhund at have med og trækker overhovedet ikke.

Men gik lidt i panik onsdag aften da jeg tog "noget" ud af munden på ham.....................:skraek: urgh menneskebræk.

Der ville jeg gerne havde haft at han :hundifart: hele vejen hjem. For hrelvete det stank. Og de sidste 200 m. tog næsten 20 min.

Han sad hvor han sad og jeg stod og strittede med min højre næve så langt væk fra næsen for ikke selv at ørle.

Men er faktisk rigtig stolt af min vuffelivov. I dag havde vi rigtig mange gæster til børnefødselsdag. Vi var 10 voksne og 6 børn. Vi var

noget spændte på hvordan han ville reagerer på så mange gæster så vi "planlagde" at han skulle have snor på når gæsterne kom.

:klovn:Og tænk....han sad bare og var så sød og hilste lige så roligt på alle der kom ind. Hurtigt blev snoren taget af og han duttede lige

så stille rundt og viste sit legetøj frem. Efter et par timer lagde han sig til at sove.....vågnede og fik mad.....lagde sig til at sove og sove stadig.

MORS DRENG:bighug:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo tak. Men jeg tror altså også det kommer af at vi har købt noget godt "materiale", hvis du forstår hvad jeg mener.

For det kan altså ikke kun være vores fortjeneste. Selv om jeg er 1. gangs ejer og har læst en hel del så er jeg af den overbevisning

at Messi også har en STOR del i fortjenesten i kraft af at han er den han er. Altså, at han har et supertemp der er kommet af god

avl mellem 2 hunde der ligeledes besidder disse egenskaber.

Men selvfølgelig skal han da holdes til ilden som alle andre hvalpe. Så sent som i morges pissede han på stuegulvet mens jeg for rundt som

en skoldet skid for at finde en lighter, så jeg kunne ryge min første morgensmøg. Min fejl!!!!

Jeg kunne jo bare havde ventet med den smøg. Skæld ud..........nix, har han aldrig fået. Han skulle jo bare tisse det lille pus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki var vinterhvalp og når han skulle ud - skulle han ud! Vi bor i lejlighed, så det var ikke bare at åbne døren og jawe ham i haven.

Det endte med, at jeg havde lagt tingene klar og som en anden brandmand kunne hoppe i sokker og overtræksbukser på én gang, i gummistøvlerne og så ud, med jakken over armen og hundesnoren i den anden hånd. Så kunne jeg stå udenfor med morgenhår og nattøj med overtræksbukser over, og bakse med at få jakken på mens Taiki tissede.

Det passede som regel med, at han var færdig samtidig med at jeg fik lynet skidtet, og så ville han indenfor igen. :-D

Men inden jeg kunne denne kunst, var der uheld - ikke pga. smøger, men pga. sokker og vinterkulde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki var vinterhvalp og når han skulle ud - skulle han ud! Vi bor i lejlighed, så det var ikke bare at åbne døren og jawe ham i haven.

Det endte med, at jeg havde lagt tingene klar og som en anden brandmand kunne hoppe i sokker og overtræksbukser på én gang, i gummistøvlerne og så ud, med jakken over armen og hundesnoren i den anden hånd. Så kunne jeg stå udenfor med morgenhår og nattøj med overtræksbukser over, og bakse med at få jakken på mens Taiki tissede.

Det passede som regel med, at han var færdig samtidig med at jeg fik lynet skidtet, og så ville han indenfor igen. :-D

Men inden jeg kunne denne kunst, var der uheld - ikke pga. smøger, men pga. sokker og vinterkulde.

ville gerne have set dig hoppe i udstyret som en anden brandmand - samtidig med en hvalp halvt på armen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites