Hop til indhold

Pelles første "kill"

Ninjamor
 Share

Recommended Posts

I dag blev dagen hvor Pelle fik succes til at dræbe et andet dyr!

Kl. 9.12 dræbte han en mosegris, han selv havde gravet frem på en byggegrund.

Nu har han gravet efter mus ca 5 år og har indtil videre kun haft "fanget" en død og våd mus som han vist åd :fyfy:

I dag gravede han også flittigt og jeg kunne se på ham, at der var liv dernede, musespring, eller nærmere musestamp (nu er det jo Pelle) blev det også til, men jeg regnede med at musen nåede væk som sædvanligt, så jeg stod bare ca 15 m væk og lod ham fordybe sig og pludselig hapsede han til og stod med noget i munden.

Min reaktion var "slip" og det gjorde han så.

"Kom dreng!"

Næh, egentlig ikke, han havde sluppet dyret, men var ikke voldsomt motiveret for at forlade det.

Efter lidt insisteren fra min side kom han og vi gik et par skridt videre, hvorefter jeg gav ham lov at smutte tilbage. Han hapsede mosebassen i munden og så paraderede vi ellers stolte hen ad Brombærvej, han med øffen i munden og jeg en halv meter højere revnefærdig af stolthed over min fantastiske jagthund, som kun skulle bruge 5 år for at lykkes ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tillykke med Pelles første fangst! :klap:

Husker tydeligt hvor stolt og glad Sitto var når hun havde fanget mus/muldvarper osv. Ayo & Liva har endnu tilgode at fange noget - Liva forsøger heller ikke rigtigt, men det er begyndt at fange Ayos interesse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehehe..

Tak..

Af en retriever at være er Pelle egentlig kræsen og så bliver han ikke vild oven i hovedet af "jagten" hvilket gør det noget nemmere at kontrollere hans opførsel. Gårdhundene virker noget mere ivrige/hurtige i deres jagt. Men fin var han da, som han der kom spankulerende med et bagben og en hale stikkende lige ud af munden :-D hans vildtbehandling ville næppe have indbragt rosetter, selvom der ikke var så meget som et hul at se i dyret, han har været meget forsigtig, da han dræbte den ;-)

:sjov:

Han er bare så sød og dejlig :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

5 år?! Så er det nok ikke lige rottehund, han skal sætte næsen op efter at blive :lol: Men tillykke med det, eller hvad man nu siger :mrgreen: Min gamle tøs, Akita, havde en masse rotter på samvittigheden, en rigtig nyttig evne for en "staldhund"! Hun var lynhurtig og virkelig adræt. Og så snart de var døde viste hun ingen interesse, det var kun jagten og drabet der sagde hende noget.

Jeg ved der er nogen mennesker som finder den slags forkasteligt, men altså, rotter er virkelig et skadedyr, især i stalde hvor der uværgeligt er en masse foder osv tilgængeligt for dem. Og hun tog aldrig interessen videre overpå andre hunde, eller mennesker for den sags skyld :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare for at være party pooper... Hvordan ville samtalen mon have udartet sig, hvis det var Hundefar, Guanomo, Lonny eller f.eks. mig, der havde startet en "hurra, min hund har dræbt et sagesløst lille dyr"-tråd? :hmm:

Fuldkommen på samme vis, er jeg altså sikker på. En hund er en hund og en rotte er sgutte et sagesløst dyr....sådan da. :cool: Men hunderacen ville være uden betydning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare for at være party pooper... Hvordan ville samtalen mon have udartet sig, hvis det var Hundefar, Guanomo, Lonny eller f.eks. mig, der havde startet en "hurra, min hund har dræbt et sagesløst lille dyr"-tråd? :hmm:

hvis det var en rotte eller lignende, havde svaret fra mig været fuldstændig ens, men katte, andre hunde, børn osv synes jeg ikke nogen hunde skal have lov at slå ihjel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe det er mus, rotter, mosegrise, muldvarper osv. som er dyr som lever frit i naturen - så ville reaktionen for mig have været fuldkommen ens uanset hvilken race som havde nedlaget byttet. Sitto fik lov til at tage en hel del mus og muldvarper, og hun elskede at jage dem. Så var hun mest lykkelig tror jeg. Når hun kunne gå på marken og fuldstændig fordybe sig i det uden at bekymre sig om at verden var et farligt sted. :ae:

Men snakker vi kat, kanin osv. som er dyr som hører til et sted - så er det i mine øjne HELT forkert - uanset om det er en muskelhund eller en Labrador som nedlægger det!

Forskellen er - for mig i hvert fald - hvorvidt dyret lever frit i naturen eller om det hører til et sted.

Så længe det er dyr som lever frit i naturen kan jeg ikke se noget forkert i at hundene får lov til at bruge de jagtinstinkter de nu engang har - så længe de gør det humant! Sitto havde knækket nakken på dyrerne nærmest inden hun trak dem op af hullet - hun var lynhurtig og de har ikke nået at lide. Derfor fik hun lov. Havde hun derimod skullet lege med dem først og ikke slået dem ihjel humant og hurtigt, så havde hun ikke fået lov!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg kom faktisk til at lyve omkring Ayos evner - hun har fanget NOGET! Ikke mus, muldvarper osv. dog - hun forsøger, men det er endnu ikke lykkedes. Men hun har nedlagt en flue og en sommerfugl. Lidt credit skal hun da have! :cool: Fluen var sjovest - hun lå og halvsov i sofaen da en flue kom flyvende forbi - HAPS sagde Ayo og spiste den som den kom flyvende i luften lige foran hende. Ninjahund! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe det er mus, rotter, mosegrise, muldvarper osv. som er dyr som lever frit i naturen - så ville reaktionen for mig have været fuldkommen ens uanset hvilken race som havde nedlaget byttet. Sitto fik lov til at tage en hel del mus og muldvarper, og hun elskede at jage dem. Så var hun mest lykkelig tror jeg. Når hun kunne gå på marken og fuldstændig fordybe sig i det uden at bekymre sig om at verden var et farligt sted. :ae:

Men snakker vi kat, kanin osv. som er dyr som hører til et sted - så er det i mine øjne HELT forkert - uanset om det er en muskelhund eller en Labrador som nedlægger det!

Forskellen er - for mig i hvert fald - hvorvidt dyret lever frit i naturen eller om det hører til et sted.

Så længe det er dyr som lever frit i naturen kan jeg ikke se noget forkert i at hundene får lov til at bruge de jagtinstinkter de nu engang har - så længe de gør det humant! Sitto havde knækket nakken på dyrerne nærmest inden hun trak dem op af hullet - hun var lynhurtig og de har ikke nået at lide. Derfor fik hun lov. Havde hun derimod skullet lege med dem først og ikke slået dem ihjel humant og hurtigt, så havde hun ikke fået lov!

Den holdning forstår jeg ikke :vedikke: Dyr, der lever i naturen, generer ingen. Tvært imod bidrager de til artsrigdommen og den naturlige fødekæde, og til at vi i det hele taget har natur. En mosegris, som en eller andens kælehund dræber, bare for sjov, er en mosegris, som ræven eller måren går glip af, og som kan betyde forskellen på liv og død for dem og deres unger.

Hvad man gør i sin egen have, for at udrydde "skadedyr", er ens egen sag, men at lade hundene løbe rundt i naturen og myrde løs af dyrelivet er forkasteligt efter min mening.

For ikke mere end en måneds tid siden var hele koret herinde dybt forargede over en video af et par hunde, der dræbte en grævling. Men når det er en mosegris, er det åbenbart ok. Fatter stadig intet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med grævlingen var at de IKKE dræbte den. De legede med den, og kunne ikke tage livet.

havde de bare knækket nakken på den havde det måske været lidt "synd" (det synes jeg altid med unger), men ikke noget jeg var blevet forarget over.

Dog synes jeg ikke at hunde bør rende løs i skoven og den generelle natur, for at dræbe vildt.

Og jeg er sikker på at Pelle ikke fik lov at rende løs, hvis han altid ordnede alle de vilde dyreunger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den holdning forstår jeg ikke :vedikke: Dyr, der lever i naturen, generer ingen. Tvært imod bidrager de til artsrigdommen og den naturlige fødekæde, og til at vi i det hele taget har natur. En mosegris, som en eller andens kælehund dræber, bare for sjov, er en mosegris, som ræven eller måren går glip af, og som kan betyde forskellen på liv og død for dem og deres unger.

Hvad man gør i sin egen have, for at udrydde "skadedyr", er ens egen sag, men at lade hundene løbe rundt i naturen og myrde løs af dyrelivet er forkasteligt efter min mening.

For ikke mere end en måneds tid siden var hele koret herinde dybt forargede over en video af et par hunde, der dræbte en grævling. Men når det er en mosegris, er det åbenbart ok. Fatter stadig intet :vedikke:

Jeg har ikke set den omtalte video - men kan ikke just forstille mig at en hund kan dræbe en grævling hurtigt og humant?

Som jeg skrev - så længe en hund kan knække nakken i løbet af 0,5 på en mus, muldvarpe osv. så ser jeg ikke noget problem i det - dyret lider ikke. Men en grævling kan jeg altså ikke forstille mig at de bare knækkede nakken på...? Ret mig vis jeg tager fejl, jeg har ikke set videoen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sig mig ser du overhovedet ikke mine smileyes? Læser du slet ikke, at min første reaktion var "slip" og at jeg er vant til at Pelle netop ikke kan fange disse smådyr?

Men hvis nu Dogfather, Guanamo, du eller Lonny have oprettet en tråd med den overskrift du skriver her, ville jeg have syntes I var vildt underlige (og egenligt passede fint til den fordom som ofte er blevet flashet om ejere af listehunde) men det er man vel når man holder den type hunde??? Eller var det ikke den fordom du ville ind på?

Hvorfor ikke bare med rene ord skrive hvad du synes om mit indlæg. Hvis du vil have en diskussion igang om det etiske i det, så for min skyld ingen alarm

Jeg holder altid med musen, fuglen, muldhvarpen, mosegrisen, rotten mv. Ligesom jeg hepper på antilopen, selvom jeg også synes løven skal have mad.

Pelle var stolt af at bære sit bytte og jeg var stolt med ham :-D

Byggegrunden nr. 7 på Brombærvej kan næppe kaldes natur..

Link til indlæg
Del på andre sites