Hop til indhold

Pelles første "kill"

Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Problemet med grævlingen var at de IKKE dræbte den. De legede med den, og kunne ikke tage livet.

havde de bare knækket nakken på den havde det måske været lidt "synd" (det synes jeg altid med unger), men ikke noget jeg var blevet forarget over.

Dog synes jeg ikke at hunde bør rende løs i skoven og den generelle natur, for at dræbe vildt.

Og jeg er sikker på at Pelle ikke fik lov at rende løs, hvis han altid ordnede alle de vilde dyreunger.

Hvis Pelle, eller andre af de hunde jeg får, har den lyst kan du være sikker på der vil blive arbejdet seriøst med det.

Episoden i går lærte mig, at jeg ikke skal forvente Pelle kommer på første kald i almindelig kaldetone, hvis han igen fanger og dræber et dyr. Jeg kunne så bare have hentet ham, men bruger gerne uforudsete situationer til at finde ud af, hvad der skal til for at få den reaktion jeg vil have. Her kunne jeg bare have skruet bissen lidt på, men valgte i stedet at arbejde med "problemet" og belønne ham med at få lov at gå tilbage til byttet, da han kom.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Men hvis nu Dogfather, Guanamo, du eller Lonny have oprettet en tråd med den overskrift du skriver her, ville jeg have syntes I var vildt underlige (og egenligt passede fint til den fordom som ofte er blevet flashet om ejere af listehunde) men det er man vel når man holder den type hunde??? Eller var det ikke den fordom du ville ind på?

Det var netop den. Og tak for at du er ærlig omkring det :5up:

Hvorfor ikke bare med rene ord skrive hvad du synes om mit indlæg. Hvis du vil have en diskussion igang om det etiske i det, så for min skyld ingen alarm

Egentlig var det ikke så meget dit indlæg, jeg tog anstød af - selv om jeg ikke helt forstår stoltheden... Mere alle de udtryk for uforbeholden accept, der er kommet efterfølgende.

Jeg kender sagtens situationen. Vinnie får også lov til at grave efter mus, fordi jeg er sikker på at hun ikke fanger dem. Så det kunne også ske for mig, men jeg ville nok ikke føle mig stolt, snarere lidt ærgerlig. Men selvfølgelig er det et hændeligt uheld, og jeg mistænker dig ikke for at pudse din "dræberhund" på alt med en puls ;-)

Byggegrunden nr. 7 på Brombærvej kan næppe kaldes natur..

Det er som man tager det. Den er sikkert jagtområde for en ræv, en hugorm, eller et andet af vores efterhånden sjældne danske rovdyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige tilføje at Sitto gik på rigtig mange musejagter uden at fange det mindste. Nu jeg tænker over det har hun måske fanget 4 dyr i sit liv. Og gået på musjagt et utal af gange ifht. Og ja, jeg lod hende gøre det - og ja, jeg vidste at hun sagtens kunne fange dem hvis de kom tæt nok på - men ud af SÅ mange gange hun har været på jagt, og kun fanget et bytte 4 gange - så ville jeg ikke fratage hende den glæde hun havde ved at gå med snuden dybt begravet i musehullerne.. Slet ikke når hun dræbte sine 4 bytter lynhurtigt og fuldstændigt humant. Havde hun nu nakket en mus hver eneste gang vi var nede på marken, så havde jeg nok begrænset hendes musejagter kraftigt. Men set iforhold til at vi i flere år var nede på den mark mange gange ugentlig, så synes jeg ikke 4 byttedyr er voldsomt - og dét ville jeg altså ikke lade være en stopper for at fjerne dén glæde fra hende. Det er en mark som ligger bag DCH's træningsplads, som bliver brugt af rideskolen ved siden af samt alle DCH's hunde. Det var et sted hvor der var fred og ro - og hun kunne gå i ro og mag uden at blive bange for det ene og det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må, med fare for at blive bedømt uegnet som hundeejer, indrømme at jeg intet har imod at Luna jager mosegrise/rotter/mus :vedikke:

Herude er det skadedyr, og man kan betale en skadedyrsbekæmper dyrt for at komme ud og gøre noget ved problemet, eller man kan (ligesom de andre hundeejere i området) lade hundene om at begrænse antallet af dem.

Men som Sitto er inde på, så er mit krav at hun dræber dem med det samme, der skal ikke leges med dem eller lignende imens de er i live! og i de få tilfælde hvor hun rent faktisk fanger noget, så tjekker jeg altid om dyret nu også er dødt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var netop den. Og tak for at du er ærlig omkring det :5up:

Det gør det nemmere med rene ord - selvom den fordom ikke er min.

Det er som man tager det. Den er sikkert jagtområde for en ræv, en hugorm, eller et andet af vores efterhånden sjældne danske rovdyr.

Muligvis har du ret og disse dyr, eller andre, kan nu æde en død mosegris uden først at skulle bruge energi på jagten

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange af jer forhindrer katte i at fange mus? De leger da om noget med maden:vedikke:

Jeg har selv den holdning at rotter og mus er i overtal netop pga os mennesker. Jeg vil hellere at en hund eller kat fanger dem end at de forgiftes - den død er jo hverken hurtig eller smertefri, eller godt for den ræv eller hugorm som spiser den forgiftede rotte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange af jer forhindrer katte i at fange mus? De leger da om noget med maden:vedikke:

Jeg har selv den holdning at rotter og mus er i overtal netop pga os mennesker. Jeg vil hellere at en hund eller kat fanger dem end at de forgiftes - den død er jo hverken hurtig eller smertefri, eller godt for den ræv eller hugorm som spiser den forgiftede rotte...

Det gjorde jeg da jeg havde katte - for de fik slet ikke lov til at komme udenfor andet end det foregik i snor.

Min holdning er at skal dyr dræbe andre dyr så skal det foregå lynhurtigt og humant, ellers vil jeg ikke tillade det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo lidt dobbelt mht. at kæledyr dræber andre dyr, jeg er lettet når jeg ser min kat komme med en død rotte, jeg kan ikke fordrage at de fanger mus, men må acceptere det, da de jo også spiser dem, men mine hunde må ikke, under nogen omstændigheder dræbe dyr af nogen art.

Min lille welsh, har slugt en fugleunge, der sikkert sagde piiip hele vejen ned i halsen, og min münsterländer har plyndret en muserede :( , men jeg er meget obs på at finder de noget levende vildt er det NO GO, da jeg også bruger dem til jagt, ville det være "fyringsgrund" hvis vildtet blev ædt, så det er noget jeg fra starten, har valgt at de ikke må.

Men finder de dødt vildt, er det rigtig fint at de apporterer det, og stolt kan bære det hjem, men de må ikke slå noget levende ihjel.

Selvfølgelig kan jeg ikke sige mig fri for at der er røget en mus i ny og næ, men det har ikke været noget, jeg havde accepteret hvis jeg havde set det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig forstået de typer som står og hopper og skriger i begejstring mens deres hund graver efter en mus på mine gåture, de findes! Når så hunden finder dyret frem, så kan man næsten se der gror hår på brystkassen af folk? Aner ikke hvad det skal gøre godt for? Min søster kender også en (idiot) som køber fodermus til sin hund, for det er jo en jackrussel og den skal jo aktiveres. Jojo... Nogen lyster er lidt for primitive efter min mening men dem om det. Min gravhund har taget høns pga. min idioti, og vores duer havde da også besøg igen pga. mit idioti -- så ikke fordi jeg er en helligånd. Men at stoppe op fordi ens hund får færten i det fri, det kunne jeg endog ikke finde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig forstået de typer som står og hopper og skriger i begejstring mens deres hund graver efter en mus på mine gåture, de findes! Når så hunden finder dyret frem, så kan man næsten se der gror hår på brystkassen af folk? Aner ikke hvad det skal gøre godt for? Min søster kender også en (idiot) som køber fodermus til sin hund, for det er jo en jackrussel og den skal jo aktiveres. Jojo... Nogen lyster er lidt for primitive efter min mening men dem om det. Min gravhund har taget høns pga. min idioti, og vores duer havde da også besøg igen pga. mit idioti -- så ikke fordi jeg er en helligånd. Men at stoppe op fordi ens hund får færten i det fri, det kunne jeg endog ikke finde på.

Øhh hvor går du tur? Sådanne hundeejere er jeg ikke rendt ind i, en lille bitte mus kan da næppe bruges som potensforlænger?

Den med fodermusene synes jeg er for langt ude, der er mange måder at aktivere sin hund på uden man ligefrem behøver købe mus den kan dræbe. Mon ikke det er ejerens lyst til at se musedrab, der prioriteres der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde jeg da jeg havde katte - for de fik slet ikke lov til at komme udenfor andet end det foregik i snor.

Min holdning er at skal dyr dræbe andre dyr så skal det foregå lynhurtigt og humant, ellers vil jeg ikke tillade det.

Men vi er vel enigeom at mus og rotter i overtal ikke er en god ting?

Jeg synes da ikke det er super fedt at se en kat eller hund dræbe sådan et dyr, men de følger jo bare deres natur og ikke vores moralske kompas. Jeg ville ikke tillade Tea at dræbe en mus hvis jeg kunne stoppe hende... Men på 1. Sal i byen har jeg heller ikke de samme problemer med mus og rotter som man fx har i staldbygninger på landet.

Og lad os være helt ærlige - det er jo ikke fordi vores egne metodet til at bekæmpe mus og rotter er så humane endda.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår egentligt ikke tanken bag, at der skulle være forskel på racen i det her tilfælde. Jeg kan slet ikke følge den tankegang, for hvorfor skulle man pege fingre hvis det er en amstaff der slår en mus ihjel, men klappe i sine små hænder, hvis det er en labrador - jeg kan slet ikke komme på nogle gode argumenter for at folk skulle agere sådan :vedikke: Så skulle det da lige være fordi de mennesker bare mangler noget at gå op i og bruger enhver lejlighed til at råbe højt om hvor forfærdelige listehunde er. Og det kan man jo alligevel ikke tage seriøst. Jeg kan i hvert fald ikke.

Uanset racen kan jeg nu ikke få ondt i røven over, at en hund slår en mus ihjel på en human måde. Vi havde mus indenfor hver vinter, da vi boede på landet og en overgang havde vi også rotter - på loftet faktisk :mrgreen:

Dem fik hundene da lov til at tage. Det vil jeg da hundrede gange hellere have end at rotterne skal æde gift og lide, indtil de dør. For det er sgu også synd.

Og så ved jeg godt, at det er en lidt anden situation end den vi diskuterer her, men min holdning er egentligt lidt den samme. Hvis Bobo slår en mus ihjel, så skal han bare have lov til det uanset om det er nede i skoven eller om det er i vores have. Jeg kan godt se problemet, hvis han ville æde dem, fordi det jo så rykker ved en balance, men hvis han bare slår den ihjel og smider den, som mine tidligere hunde altid har gjort, så er jeg altså ret ligeglad. Der skal da nok være et eller andet dyr, der finder det og æder det.

Og hvis der ikke er, bliver det jo bare nedbrudt. No harm done :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ser heller ikke det store problem. Nu graver Bono ikke og har aldrig slået andet ihjel end et par fluer. Han har godt nok spist en mus. Vi var ude og gå på stranden med to andre hunde. Den ene gravede, den anden slog ihjel og Bono fløj hen og tog den døde mus i munden. Og så stod jeg jo der som en anden sprællemand og råbte slip, spyt ud og da jeg nåede hen til ham slugte han selvfølgelig det hele på en gang. Ja så er der jo ikke rigtig noget at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Øhh hvor går du tur? Sådanne hundeejere er jeg ikke rendt ind i, en lille bitte mus kan da næppe bruges som potensforlænger?

Den med fodermusene synes jeg er for langt ude, der er mange måder at aktivere sin hund på uden man ligefrem behøver købe mus den kan dræbe. Mon ikke det er ejerens lyst til at se musedrab, der prioriteres der?

Kan godt høre du ikke har mødt min MUSKELMUS

det er den ude til højre som har fået follistatin...:-D...

Transgenic-Mice.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellen er - for mig i hvert fald - hvorvidt dyret lever frit i naturen eller om det hører til et sted.

Så længe det er dyr som lever frit i naturen kan jeg ikke se noget forkert i at hundene får lov til at bruge de jagtinstinkter de nu engang har

mener du rent faktisk dét dér?

Det er helt iorden, for dig, at hunde tager råvildt, ræve, harer, fasaner, agerhøns og meget mere, sålænge dyrene har levet "frit"?

Skide være med om råvildtet har lam eller går med lam, at ræven har hvalpe i graven, at fasanerne har kyllinger, at agerhøns i dén grad har trange kår i forvejen osv... bare dyret har "levet frit"... :confused:

rent undtagelsesvis er jeg rent faktisk enig med Umulia. Omend jeg nu godt kan unde den ene og anden hund en enkelt mosegris, eller en rotte for den sags skyld. Det sker, oftest når man ikke lige venter det.

I dén forbindelse, ninjamor, havde jeg nok ikke råbt "slip" som det første. Hjemkald, og aflevering til hånd, for havde dyret nu ikke været helt død, så havde der været en risiko for at den var sluppet væk med skader. Ikke vanvittig sandsynligt når nu det var en mosegris, men princippet i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig var det ikke så meget dit indlæg, jeg tog anstød af - selv om jeg ikke helt forstår stoltheden... Mere alle de udtryk for uforbeholden accept, der er kommet efterfølgende.

Jeg kender sagtens situationen. Vinnie får også lov til at grave efter mus, fordi jeg er sikker på at hun ikke fanger dem. Så det kunne også ske for mig, men jeg ville nok ikke føle mig stolt, snarere lidt ærgerlig. Men selvfølgelig er det et hændeligt uheld, og jeg mistænker dig ikke for at pudse din "dræberhund" på alt med en puls ;-)

Pas på med den ro... Min gumpetunge Møffe har fanget en mus og ædt den (det tog ham så også et år) :chok: Og nej, jeg er faktisk absolut heller ikke stolt, men han åd den da i det mindste og så længe, dyret ikke bare for lov til at ligge og forrådne uden mening med døden, så er jeg... Tilfreds. Men han får ikke lov til det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hader mus... :evil: Og lige nu kunne jeg SÅ meget ønske mig en hund der kunne ta' dem, når kattene åbenbart er gået i strejke. Har lige fundet musespor over alle mine mange meter køkkenbord, gennemgnaskede cocktailtomater, stjålen kattemad, og ikke mindst i læssevis af muselort. Få cm fra dér hvor jeg laver min mad... Mus skal DØ, de er skadedyr! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hader mus... :evil: Og lige nu kunne jeg SÅ meget ønske mig en hund der kunne ta' dem, når kattene åbenbart er gået i strejke. Har lige fundet musespor over alle mine mange meter køkkenbord, gennemgnaskede cocktailtomater, stjålen kattemad, og ikke mindst i læssevis af muselort. Få cm fra dér hvor jeg laver min mad... Mus skal DØ, de er skadedyr! :evil:

Jeg har haft mus som "kæledyr", nøj hvor var de søde, japanske dansemus var det, de blev desværre ikke så gamle.

Men jeg har også haft vilde mus som kortsluttede mit komfur, piskede rundt i bestikskuffen og overalt, det er ikke en fest, men jeg har aldrig slået dem ihjel, de er blevet fanget og transporteret ud af huset - eller er blevet nuppt af en kat. Det mindre mig om min Batman da han var yngre han er 14 år nu, da kom han meget ofte hjem og lagde en mus til mig. Musen blev behørigt beundret.

Hvis ellers jeg var opmærksom kunne jeg høre på hans miav'en om han havde mus i munden og så kom han ikke ind før han slap musen. Han snød mig dog for et par år siden, jeg fik ham til at slippe musen, som intet var kommet til, og så skulle jeg ellers nå at fange den før to katte og en enkelt forvirret hund. Jeg nåede det og ud kom den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ikke mig... Ville gerne anskaffe mig en kat for at de kunne gøre det af med nogle af alle de mus vi har.

Men manden gør det nok af med katten før den får gjort kål på ret mange mus :evil:

Så hundene får lov at tage dem de kan i stedet.... Alternativet er gift og fælder og dem der ved hvordan det virker vil nok foretrække at hunden gør det af med musene i stedet.

Medmindre de da vil leve med mus og rotter i huset.

Ved ikke hvor folk bor... Men her i området er der så riiiigeligt med mus til at fodre på rovfugle, naboens katte, rævene og så er der stadig nok til at de rykker ind i vores lade og hus i hobetal.

Det alene at jeg bor her - og endda går tur med mine hunde forstyrre vist naturen mere, end de mus de fanger nogensinde ville.

Og som de i øvrigt slår ihjel med det samme.

Det tager ikke et sekund at knække nakken på en mus og selvom jeg ikke opmuntre dem (det behøves ikke), så stopper jeg dem bestemt heller ikke.

Fasaner, fugle, ræve og andet vildt må de hverken jage eller dræbe og hunden kan udmærket kende forskel - Der er ret stor forskel på at grave efter en mus og løbe efter vildt.

Men med mus og rotter er der frit slag og de er efterhånden ret habile musejægere - Især inde i laden hapser de jævnligt en mus, hvilket jeg er ganske tilfreds med.

Muse og rotte bestanden er ikke lige den del af naturen jeg er nervøs for vil blive for lille af mine og andres hundes drab.

Så tillykke til Pelle - Øvelse gør mester :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft mus som "kæledyr", nøj hvor var de søde, japanske dansemus var det, de blev desværre ikke så gamle.

Men jeg har også haft vilde mus som kortsluttede mit komfur, piskede rundt i bestikskuffen og overalt, det er ikke en fest, men jeg har aldrig slået dem ihjel, de er blevet fanget og transporteret ud af huset - eller er blevet nuppt af en kat. Det mindre mig om min Batman da han var yngre han er 14 år nu, da kom han meget ofte hjem og lagde en mus til mig. Musen blev behørigt beundret.

Hvis ellers jeg var opmærksom kunne jeg høre på hans miav'en om han havde mus i munden og så kom han ikke ind før han slap musen. Han snød mig dog for et par år siden, jeg fik ham til at slippe musen, som intet var kommet til, og så skulle jeg ellers nå at fange den før to katte og en enkelt forvirret hund. Jeg nåede det og ud kom den :-D

Nogle af de mus kattene har taget er da også vildt nuttede, absolut. Men når de render rundt og skider på ens køkkenborde så er det ligegyldigt hvor søde de er - de skal bare væk! Og lige det med at de gnaver i ledninger, det kan jo være dødsens farligt! Hvis jeg ellers kunne regne ud hvordan, så kom mine katte heller ikke ind med mus i munden, men det kan jeg ikke... Jeg slår dem heller ikke ihjel selv, men er blevet ret ferm til at fange dem og smide dem ud igen.

Ikke mig... Ville gerne anskaffe mig en kat for at de kunne gøre det af med nogle af alle de mus vi har.

Men manden gør det nok af med katten før den får gjort kål på ret mange mus :evil:

Så hundene får lov at tage dem de kan i stedet.... Alternativet er gift og fælder og dem der ved hvordan det virker vil nok foretrække at hunden gør det af med musene i stedet.

Medmindre de da vil leve med mus og rotter i huset.

Ved ikke hvor folk bor... Men her i området er der så riiiigeligt med mus til at fodre på rovfugle, naboens katte, rævene og så er der stadig nok til at de rykker ind i vores lade og hus i hobetal.

Det alene at jeg bor her - og endda går tur med mine hunde forstyrre vist naturen mere, end de mus de fanger nogensinde ville.

Og som de i øvrigt slår ihjel med det samme.

Det tager ikke et sekund at knække nakken på en mus og selvom jeg ikke opmuntre dem (det behøves ikke), så stopper jeg dem bestemt heller ikke.

Fasaner, fugle, ræve og andet vildt må de hverken jage eller dræbe og hunden kan udmærket kende forskel - Der er ret stor forskel på at grave efter en mus og løbe efter vildt.

Men med mus og rotter er der frit slag og de er efterhånden ret habile musejægere - Især inde i laden hapser de jævnligt en mus, hvilket jeg er ganske tilfreds med.

Muse og rotte bestanden er ikke lige den del af naturen jeg er nervøs for vil blive for lille af mine og andres hundes drab.

Så tillykke til Pelle - Øvelse gør mester :5up:

Har fuldstændig det samme syn på rotter og mus som du har - mon ikke det er fordi vi bor i nogenlunde de samme omgivelser? Jeg tror ikke man kan gøre sig begreb om hvor mange mus der faktisk er, når man bor sådan heeeelt ude på landet, hvis ikke man har oplevet det "på egen krop"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Har fuldstændig det samme syn på rotter og mus som du har - mon ikke det er fordi vi bor i nogenlunde de samme omgivelser? Jeg tror ikke man kan gøre sig begreb om hvor mange mus der faktisk er, når man bor sådan heeeelt ude på landet, hvis ikke man har oplevet det "på egen krop"...

Tror bestemt det har noget at gøre med, at vi bor lige der hvor der vrimler med mus og ved præcis hvilken skade de kan gøre og hvor mange der rent faktisk er af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt iorden, for dig, at hunde tager råvildt, ræve, harer, fasaner, agerhøns og meget mere, sålænge dyrene har levet "frit"?

Skide være med om råvildtet har lam eller går med lam, at ræven har hvalpe i graven, at fasanerne har kyllinger, at agerhøns i dén grad har trange kår i forvejen osv... bare dyret har "levet frit"... :confused:

Arj altså, Dennis, helt ærligt - du er s'gu lidt hurtig på aftrækkeren med dit spørgsmål, som du selv kender svaret på, eftersom Sitto omhyggeligt skrev: "Så længe det er mus, rotter, mosegrise, muldvarper osv. som er dyr som lever frit i naturen - så ville reaktionen for mig have været fuldkommen ens uanset hvilken race som havde nedlaget byttet".

Mener du virkelig, at Sitto med sit "osv." rask væk inkluderer "råvildt, ræve, harer, fasaner, agerhøns og meget mere"?

Link til indlæg
Del på andre sites