Hop til indhold

Korrekt belønning???

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Altså, nu sidder jeg jo og bliver helt i tvivl, så kom frem, kloge hoveder:-)

Bella har et ok stabilt indkald. Dog kniber det hvis der fx er andre hunde, en kat, hare eller noget andet spændende.

Situation 1: Bella ser en anden hund, jeg kalder, Bella overvejer om hun skal komme hen til mig eller skride, og bestemmer sig for at løbe hen til mig. Der er så i mellemtiden gået adskillige sekunder fra hun har fået en "kom" eller "plads" og til hun beslutter sig for at komme. Hvilken ros/belønning?

Situation 2: Bella ser en hare og skrider. Jeg kalder, Bella er bedøvende ligeglad, og kommer et minut eller to senere når hun har opgivet at fange haren og dutte den..... Ros/belønning????

Det jeg konkret er i tvivl om, er om det er rigtigt eller forkert at skamrose hende når hun endelig kommer. For egentlig vil jeg jo have at hun kommer straks jeg kalder hver gang, og jo dermed i virkeligheden ikke skal belønnes for at tage sig betænkningstid eller en løbetur først. Men omvendt, hvis jeg ignorerer eller skælder ud, vil jeg vel helt afskrække hende fra at komme?!

Link til indlæg
Del på andre sites

situation 1 ville udløse mega ros hos mig, hunden gør det rigtige og blev altså belønnet for at komme hjem til dig, belønning skal gerne være bedre end belønningen for at løbe hen til den anden hund:)

situation 2 ingen belønning hunden har jo fået belønning ved at løbe efter haren, jeg tager bare imod og laver nok et par små indkald lidt senere hvor jeg kan belønne mega meget, dvs sætter situationen op så det ikke bliver for svært:)

Link til indlæg
Del på andre sites

situation 1 ville udløse mega ros hos mig, hunden gør det rigtige og blev altså belønnet for at komme hjem til dig, belønning skal gerne være bedre end belønningen for at løbe hen til den anden hund:)

situation 2 ingen belønning hunden har jo fået belønning ved at løbe efter haren, jeg tager bare imod og laver nok et par små indkald lidt senere hvor jeg kan belønne mega meget, dvs sætter situationen op så det ikke bliver for svært:)

Det giver mening, tak:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg ville belønne i det første tilfælde, men ikke i det andet.

I det første tilfælde tager hunden et rigtigt valg, måske tager det et par sekunder, men hun vælger trods alt rigtigt.

Afhængigt af hvor lang tid selvfølgelig. Er det meget længe hun står der og er forstenet, tror jeg ikke at jeg ville belønne hende med andet en ros. Så ville jeg nok teste hendes navn umiddelbart efter (i snor, hvis du er i tvivl om hun vælger dig eller de andre hunde). Hvis hun hører dig der, ville jeg belønne stort.

I det andet tilfælde ville jeg sørge for at det ikke skete....meget let at sige, i know :slem:

I min verden er harejagt forbudt, det er pænt farligt både for haren og for min hund. Soko kan jeg ikke kaldeind fra en hare, så hun er i snor der hvor jeg regner med de er. Sidste forår var jeg nogle dage ude på landet i skåne hvor der var så mange harer, at man næste trådte i dem.

Til at starte med når der rejste sig en hare, skreg og hylede Soko som en gal. Jeg blev til en stenstøtte og stor og gjorde intet før hunvendte sig om og kiggede på mig. Tror jeg ventede et kvarter første gang. Det skal lige siges at vi har lavet mange øvelser inden vi trænede på harer hvor Soko skal vende sig til mig for at få en belønning, evt den hun gerne vil have.

Da hun vendte sig mod mig i hare-situationen fik hun lov at snuse til der hvor haren havde siddet/løbet.

Efterhånden vender hun sig ret hurtigt mod mig og hun kan nu også lave små øvelser som jeg beder hende om, selv om hun lige har set fx en hare.

Stoler dog ikke på hende hvis nu en hare skulle springe foran os, så hun er i snor alle steder hvor der er hare-fare.

Hvis hunden løber efter en hare kunne jeg ikke drømme om at belønne den når den kom tilbage. Jeg kunne heller ikke finde på at skælde den ud.

I stedet ville jeg forsøge at finde en form for zen-place og fortælle mig selv at det er dejligt at min hund kan fortælle mig hvor værdien ligger for den og hvad vi har brug for at træne (Ja, kæmper indimellem lidt med mit temperament i forhold til hundetræning :genert:)

Altså, nu sidder jeg jo og bliver helt i tvivl, så kom frem, kloge hoveder:-)

Bella har et ok stabilt indkald. Dog kniber det hvis der fx er andre hunde, en kat, hare eller noget andet spændende.

Situation 1: Bella ser en anden hund, jeg kalder, Bella overvejer om hun skal komme hen til mig eller skride, og bestemmer sig for at løbe hen til mig. Der er så i mellemtiden gået adskillige sekunder fra hun har fået en "kom" eller "plads" og til hun beslutter sig for at komme. Hvilken ros/belønning?

Situation 2: Bella ser en hare og skrider. Jeg kalder, Bella er bedøvende ligeglad, og kommer et minut eller to senere når hun har opgivet at fange haren og dutte den..... Ros/belønning????

Det jeg konkret er i tvivl om, er om det er rigtigt eller forkert at skamrose hende når hun endelig kommer. For egentlig vil jeg jo have at hun kommer straks jeg kalder hver gang, og jo dermed i virkeligheden ikke skal belønnes for at tage sig betænkningstid eller en løbetur først. Men omvendt, hvis jeg ignorerer eller skælder ud, vil jeg vel helt afskrække hende fra at komme?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvad en hund måtte have gjort, ædt naboens kanin, flænset postbudet, ligegyldigt hvad, i det sekund jeg bliver valgt til, så er der ros (muligvis helt forkert).

Det er jo også det jeg har gjort indtil videre, men jeg kan bare se på hende luskebuksen, at hun overvejer fordele og ulemper. Faktum er dog, at dengang hun konsekvent fik skældud for at skride, var hun meget modvillig mod at komme helt hen bagefter, og kom krybende. Hun er meget blød, så det er helt sikkert IKKE en brugbar metode.

Så spørgsmålet er, om hun ikke bare skal have en snor på og så i øvrigt ikke gøre mere væsen af hendes springtur?!

Det skal siges, at hvor hun før stak af tit, kan jeg nu stoppe hende 9 ud af 10 gange ved at brøle " AH AH". Hvis hun alligevel skrider, gemmer jeg mig mens jeg kalder på hende, og kan se at hun er ret ængstelig over at hun ikke kan finde mig når hun så vender tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

I det andet tilfælde ville jeg sørge for at det ikke skete....meget let at sige, i know :slem:

:5up:

Det er jo også det jeg har gjort indtil videre, men jeg kan bare se på hende luskebuksen, at hun overvejer fordele og ulemper.

Ja, jeg ved godt at jeg er Sgt. Buzzkill med min sporline, men jeg siger det alligevel. På med sporline til hun er indkaldssikker. Der er en stensikker fordel ved at vælge dig fra og jagte haren. Hvis hun ikke kan komme til det, så er der ikke så meget at rafle om i forhold til hvad der er sjovest. At blive hentet, vs. at komme selv og få en fest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker så slet ikke i decideret indkaldstræning som første skridt, men mere i en generel "hvor har vi to det fedt når vi er sammen" holdning fra Bellas side. Når dette er etableret så indkaldstræning og den ville jeg typisk tage på den måde at hun var i langline, meget lang line, og så skulle du sørge for altid at være på vej væk fra hende, så hun måtte arbejde på at følge trop.

Dette kan ske i løb eller i hurtig gang.

Under sådan træning må hunden aldrig (i starten) have mulighed for at fordybe sig i noget for enden af linen. Stopper hunden op går man videre. Man går konsekvent den vej hunden s hale "peger" altså modsat hunden synsretning, så man hurtigt forsvinder ud af syne.

Når hunden kommer ind roser og belønner man og smutter straks fra hunden.

man skal virke lidt uopnåelig, da dette er attraktivt, og ikke altid bare lige ved hånden.

Senere i forløbet kobles indkaldet på.

Hvis du er intersseret i opstarte indkaldstræningen på denne måde kan du lære hvordan i "Sjov på turen med din hund" hvor det er detaljeret beskrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anne.

Barney gjorde det samme med at kiiiiiige lææææænge inden han kom. Jeg gjorde ganske simpelt det at når vi fik øje på en anden hund, så lod jeg ham kigge (han havde så snor på). Når han havde kigget 5-7 sekunder kaldte jeg og så kom han promte, fordi han ligesom kunne få "kigget af" inden. Jeg vil nemlig have at min hund kommer NU når jeg har kaldt ;-) så derfor valgte jeg denne metode. Idag kan jeg kalde ham og han kommer promte. Samme fremgangsmåde har jeg gjort med katte og dem løber han ikke længere efter. Og igår fløjtede jeg mens han stod med hovedet dybt begravet i et musehul og var ved at grave. Han sprang nærmest op i luften og kom så det var bare super!

Og så har jeg brugt super belønning HVER gang! Jeg har ALTID noget ekstra lækkert med KUN til indkald. Det kan være at han får en halv frikadelle, et stykke pålæg, en skefuld snaskekattemad, et stykke ost, eller noget i den dur. Det har altså haft en rigtig god effekt :-) Det eneste tidspunkt jeg er i tvivl om han kommer er hvis han snuser til en tæveplet - så skynder han sig lige og tisse og så kommer han. Men det får han ikke belønning for, for man må ikke liiiige skulle gøre sig færdig først når der er lavet indkald (jo hvis man skal stort så må man gerne :D ).

Og ja, jeg har gjort det meget i snor i starten og med lang line. Og når jeg går i byen nu, så belønner jeg hver gang han ser et andet menneske eller en hund eller en kat. Håber jeg kan hjernevaske ham så han vender snuden lige imod mig for at få læææækker belønning hver gang han ser noget som rør sig :D

og ja - som du nok har regnet ud bor jeg i en lille by hvor man faktisk kan gå ret langt uden at møde nogen ;)

Igår gik han fri hvor der kom en kat løbende. Han kiggede interesseret efter den, men overvejede ikke engang at løbe efter den. Jeg havde ham ikke under kommando, og havde ikke kaldt eller noget, men da den kom løbende og han blev ved mig (frivilligt) kunne jeg klikke og belønne stort.

Så noget må jo være trængt ind :D

Link til indlæg
Del på andre sites

situration nr 2... den oplever jeg desværrer en del... MEN jeg vælger IKKE at kalde på hende hvis hun rejser sig for en hare... jeg går blot modsat TOTALT NATURSTRIDIGT!!! men jeg kalder pr princip ikke på min hund når jeg kan se at chancen for at den kommer til mig en under 50% eller højere for det udvander komandoen... og efter jeg har startet på dette er det blevet SÅ MEGET bedere med indkaldet... jeg ville derfor i dette tilfælde blodt gå modsat (gerne i skjul hvor jeg ville kunne holde øje med hende) og blot vente til hun er på vej tilbage.. og her ville jeg så kalde på hende og BELØNDE STORT når hun fant mig... for så har hun "ikke gjort noget forkert" men derimod opdaget at hvis jeg lade rmor ude af syne så resikere jeg hun forsvinder... så er det beder at holde øje med hende for hun har gufferne... oplevet faktisk den anden dag at der dukkede en due ned lige foran os og fløj ind i et krat... hvilket under normale omstændigheder ville dette havde resulteret i JAGT... og hun hoppede også 2-3 skridt frem mod krættet og tøvede så og kiggede på mig jeg skynte at sige >>kom bella<<... og hun kom sku...også fik hun mega sejers dans med masser af guffer i hurtig leverings frekvens... DET ER FØRSTE GANG DET ER LYKKES... og jeg TROR det er fordi jeg gør som jeg gør... for hun har MEGA jagt drive...

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal måske lige forklare at de 5-7 sekunder blev kortere og kortere hen over lidt tid. Når han kom promte på indkald, så gjorde jeg langsomt tiden kortere og kortere. Og snoren var min sikkerhed for at han ikke smuttede mens han stod og kiggede. På den måde nåede jeg hen over den der "jeg skal liiiiige se hvad der sker...."

Link til indlæg
Del på andre sites