Gæst Christina og Nala Skrevet Oktober 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2012 Hej alle i kloge hoveder herinde Jeg har undret mig over noget i min hvalps adfærd som jeg håber i kan hjælpe med. Hun elsker jo opmærksomhed og kan finde på at ligge på gulvet og brumme og rulle rundt for at få den. Og det er jo helt i orden og sødt Dog tror jeg måske at hun forsøger at få den på andre måder der ikke er helt gode. F.eks. er det blevet en vane for hende at ville udenfor og tisse næsten hver dag min kæreste og jeg sætter os til at spise aftensmad. Hun render først lidt rundt om bordet og kigger og smiler og vil gerne være med, og når vi har ignoreret hende og hun giver op går der lidt tid før hun så står ude og gør ved døren. (Og vi bor i lejlighed så det betyder altså at tage sko og jakke på og gå ud på græsset med hende indtil hun er færdig før man kan spise videre) Og her til aften har hun lige sat sig på gulvtæppet og tisset selvom hun er helt renlig! Hun har tidligere sat sig ind under mit skrive bord og gjort det samme, begge gange mens hun har stået og kigget på mig (måske for at sikre sig min opmærksomhed?) Og når jeg så render rundt og gør det rent er det jo spændende og hyggeligt at rende rundt og følge med i. Så hvad siger i, er jeg paranoid eller er det reelt det her? Og hvad kan vi gøre? Vi er begge studerende så de fleste dage er vi faktisk hjemme hos hende hele dagen, da ca. halvdelen af studietiden handler om at læse derhjemme. Men det er som om hun ikke kan(vil) forstå at vi ikke er til rådighed konstant til at lege med hende. (Selvom jeg dog forsøger at give hende noget legetøj/søg at tage sig til når jeg kan se hun keder sig og jeg ikke lige har tid) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Oktober 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2012 Du skriver ikke hvor gammel hun er, men jeg formoder hun er under 1/2 år. Hvalpe i den alder tror jeg ikke bevidst kan manipuler mennesker, så de bevidst ved og kan tænke, hvis jeg gør dit eller dat , får jeg min vilje. Men de drager jo alligevel erfaring af ,hvordan deres opførsel virker på os mennesker, som de også gør, hvis de stadig var hos modertæven. Hun kan ikke forstå , når I holder pause, for hvalpe er i nuet heletiden og har ikke erfaring med, at få udsat deres behov for noget. Det kommer først med tiden. Menneskebørn kan hellerikke udsætte deres behov for mad , renlighed, trøst, kontakt osv. Glem alt om bevidst manipulation , det kommer ikke i den alder og de fleste hunde, unge eller gamle vil gøre alt for at tækkes og tilfredsstille deres ejer, fordi vi er de eneste de har, til at beskytte dem. Tillykke med din helt normale hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christina og Nala Besvaret Oktober 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2012 Ja hun er kun 5 måneder Men det er da dejligt at høre Men hun forstår jo at når hun gør ved døren kommer hun ud og tisse og snuse. Og det sker at hun vil ud og egentlig ikke skal tisse Forstår så bare ikke de par tilfælde af inde-tisseri når hun har været renlig i 1½ måned. Det kan måske bare være en smutter der kom bag på hende? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Oktober 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2012 Ja hun er kun 5 måneder Men det er da dejligt at høre Men hun forstår jo at når hun gør ved døren kommer hun ud og tisse og snuse. Og det sker at hun vil ud og egentlig ikke skal tisse Forstår så bare ikke de par tilfælde af inde-tisseri når hun har været renlig i 1½ måned. Det kan måske bare være en smutter der kom bag på hende? Havde lige skrevet en lang smøre der forsvandt:-(( Hvis din hvalp tisser inde er den ikke renlig (synes jeg:-))) Hvalpe kan være næsten renlige og så have en smutter. Tør op og træk på skuldrene, du lægger for meget i det;-) Naturligvis er en gulvklud skidesjov at jage:-D Flyt hvalpen eller lær den at sidde og kigge på en dansende gulvklud (glimrende selvkontroløvelse). Kravet om opmærksomhed hele tiden synes jeg bestemt I skal arbejde med, det kan blive meget anstrengede på langt sigt. Jeg bruger med fordel faste rutiner til mine hvalpe, dvs. der er stor forudsigelighed i deres hverdag. Efter morgenmad, luftetur, lidt træning og havetid ell.lign, skal der være ro et par timer, også selvom I er hjemme. Det kan være svært for hvalpen i starten, men det lønner sig, det gør også alene hjemme træningen meget nemmere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christina og Nala Besvaret Oktober 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2012 Havde lige skrevet en lang smøre der forsvandt:-((Hvis din hvalp tisser inde er den ikke renlig (synes jeg:-))) Hvalpe kan være næsten renlige og så have en smutter. Tør op og træk på skuldrene, du lægger for meget i det;-) Naturligvis er en gulvklud skidesjov at jage:-D Flyt hvalpen eller lær den at sidde og kigge på en dansende gulvklud (glimrende selvkontroløvelse). Kravet om opmærksomhed hele tiden synes jeg bestemt I skal arbejde med, det kan blive meget anstrengede på langt sigt. Jeg bruger med fordel faste rutiner til mine hvalpe, dvs. der er stor forudsigelighed i deres hverdag. Efter morgenmad, luftetur, lidt træning og havetid ell.lign, skal der være ro et par timer, også selvom I er hjemme. Det kan være svært for hvalpen i starten, men det lønner sig, det gør også alene hjemme træningen meget nemmere Det lyder jo meget fornuftigt Og ja det kunne nok ikke skade med lidt mere rutine herhjemme Vores hverdag er jo lidt uforudsigelig med svingende arbejdstider ved siden af skolen. Jeg prøver dog at gøre de samme ting med hende når der sker bestemte ting. Altså plejer hun at få en god tur når jeg kommer hjem fra skole om eftermiddagen, men det bliver så om aftenen i stedet hvis jeg har været på arbejde og først er hjemme 18.30. Ligesom at den største gåtur får hun altid om formiddagen inden jeg tager afsted til skole/arbejde, også hvis jeg bare er hjemme. Men sådan en "rolig" kommando kunne være rar at have Jeg ved dog ikke lige hvordan man træner det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Oktober 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2012 En god rutine kunne være at én af jer går ud med hende, mens den anden dækker bord/hælder op/laver det sidste på maden. Så ved I, at hun ikke skal ud og kan evt. træne "lig i kurven når vi spiser". Det er også effektivt imod tiggeri. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts