Hop til indhold

Forslag til hjerneaktivering

Camilse
 Share

Recommended Posts

Ja, som nogle nok ved så er Cassi beordret 2 ugers ro af dyrlægen, så hun kan komme sig over en skade i benet.

Men som alle med en hund der er vant til at lave noget fysisk og psykisk krævende hver dag, så er det lettere sagt end gjort. Lige nu fiser krudtuglen rundt og prøver på at slå puder og legetøj ihjel. Det betyder at hun ikke få den ro som hun har brug for, og jeg nænner altså ikke at putte hende i et bur.

Det jeg tænker er så at give hende nogle træningspas hver dag, hvor hovedet kommer i brug. Hun elsker at arbejde med øvelser hvor der skal shapes, og tænkte så at hun skulle lave lidt forskellige tricks der kræver lidt tankevirksomhed hos prinsessen.

Så ville høre om der er nogle forslag. Det må bare ikke belaste bagben og ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kigge til højre/venstre

Sætte forpoterne på et udstrakt sjippetov (e.l.) og gå langs hele sjippetovet med forpoterne på

Gemme hovedet i kurv/kasse/balje

Søge efter gemte tebreve

Match to sample (dvs. markere på en genstand, der er magen til den, du viser hende)

Køre snuden hele vejen rundt langs kanten i bunden af en balje

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved dog ikke lige helt hvordan jeg skal gribe det an...

Der er mindst 100 forskellige metoder - her er min favorit:

Start med én næseprøve. Påfør rigelig fært (ikke foderfært!!) og gem den i højt græs. Lad hunden søge og ros så snart den finder genstand. Tænk ikke på afslutning og indløb - det trænes separat. Når hunden er HELT sikker på, at den kan finde den ene næseprøve kan du putte en bunke næseprøver uden fært på. Bunken placeres synligt, mens den rigtige næseprøve placeres skjult i græsset ved siden af. På den måde lærer hunden, at den aldrig kan finde den rigtige næseprøve ved at bruge synes, men kun ved at bruge snuden.

Først når hunden er helt sikker på dette kan den rigtige næseprøve placeres synligt sammen med de andre. Når øvelsen skal stabiliseres træner du den på mange forskellige måder: én stor bunke, 6 på række med lidt mellemrum, 6 på række med stort mellemrum, 2 rækker, som et ur osv. osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mindst 100 forskellige metoder - her er min favorit:

Start med én næseprøve. Påfør rigelig fært (ikke foderfært!!) og gem den i højt græs. Lad hunden søge og ros så snart den finder genstand. Tænk ikke på afslutning og indløb - det trænes separat. Når hunden er HELT sikker på, at den kan finde den ene næseprøve kan du putte en bunke næseprøver uden fært på. Bunken placeres synligt, mens den rigtige næseprøve placeres skjult i græsset ved siden af. På den måde lærer hunden, at den aldrig kan finde den rigtige næseprøve ved at bruge synes, men kun ved at bruge snuden.

Først når hunden er helt sikker på dette kan den rigtige næseprøve placeres synligt sammen med de andre. Når øvelsen skal stabiliseres træner du den på mange forskellige måder: én stor bunke, 6 på række med lidt mellemrum, 6 på række med stort mellemrum, 2 rækker, som et ur osv. osv.

Jeg tænker jo så lidt, at hun jo arbejder med et feltsøg i forvejen(og er forøvrigt super god til dette), men her skal hun jo nærmest samle alt op hun finder. Så tænker at jeg skal hen og lave en opstart der slet ikke minder om feltsøget. Og at det helst ikke skal minde om feltsøget på nogen måde.

Jeg ved med 100 % sikkerhed at hvis jeg tager en genstand med min fært og gemmer den, så finder hun den. Jeg har forsøgt at starte op med den enkelte pind, men så snart der er flere pinde, så er hunden så venlig at hun indbringer samtlige pinde, og vil jeg ikke have dem, så ligger hun sig pænt med dem mellem forbenene, for det giver jo normalt bonus når hun finder dem på sit spor.

Så tænker lidt at springe den første del over(mest fordi jeg ikke ønsker at ødelægge et perfekt feltsøg) og så begynde at klikke hende for at markere den rette genstand(og så forøvrigt skide højt og flot på afleveringen og indbringningen i første omgang, det kan hun jo til UG).

Ved ikke om det er helt skørt? jeg ville jo bare så nødig ødelægge en øvelse i forsøget på at indlære en anden.

Noget helt andet. Er der frit valg mht. valg af kommando i DKK?

Link til indlæg
Del på andre sites