Hop til indhold

Babyfjæs

Hopsa
 Share

Recommended Posts

Ved godt det er uden for emnet, men hvordan udvælger du egentlige dine hvalpekøbere? Jeg kunne nemlig forestille mig, at det ville være en af de ting, jeg ville have ekstremt svært ved, hvis jeg var opdrætter :-D Og der findes selvfølgelig heller ingen garantier, men gør du noget bestemt for at sikre dig, at hvalpekøberne passer sammen med racen generelt og med dine hvalpe især? Eller stoler du "bare" på din mavefornemmelse? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt det er uden for emnet, men hvordan udvælger du egentlige dine hvalpekøbere? Jeg kunne nemlig forestille mig, at det ville være en af de ting, jeg ville have ekstremt svært ved, hvis jeg var opdrætter :-D Og der findes selvfølgelig heller ingen garantier, men gør du noget bestemt for at sikre dig, at hvalpekøberne passer sammen med racen generelt og med dine hvalpe især? Eller stoler du "bare" på din mavefornemmelse? :-)

Emnet er jo hvalpe, så..... ;-)

Hmmm det er sgu et stort spørgsmål du disker op med der. Mavefornemmelsen skal være 100% i orden, jeg og hvalpekunden skal kunne tale sammen, jeg skal mærke at de har tiltro til mig og de beslutninger jeg træffer samt den rådgivning jeg tilbyder. Det ER svært, hvis ikke man synes det er omstændigt og svært og tidskrævende, så er jeg ikke sikker på man lægger nok energi i den del af opdrættergerningen.

Jeg tror at jeg gennem min hjemmeside sorterer en del fra som jeg ikke ville være interesseret i at sælge til, for jeg oplever i hvert fald at størstedelen af de henvendelser jeg modtager, kommer fra mennesker med mere eller mindre samme værdigrundlag som mig selv. Det at jeg er ligeglad med om hvalpene udstilles, at folk ikke kan komme og vælge deres hvalp når den er 3-4 uger, at kuldet mentaltestes, at jeg foretrækker hvalpekunder som kan begrunde deres ønske om netop denne race, at jeg helst ser at der er planer om træning af en eller anden art, det gør vist sit til at sortere "de værste fra" så både de og jeg slipper for at spilde tid på noget der alligevel ikke bliver realitet.

Mentaltesten og mine observationer af hvalpene de første 7 uger, sammen med de ønsker de forskellige hvalpekunder har til deres nye familiemedlem, afgører så i sidste ende hvilke hvalpe der flytter hvor hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh visse vasse;)hvem går op i detaljer?

Og sådan af interesse - hvad er det du ved hvalp forsøger at lege ind, som andre GD ejere dæmper v racen?:)

Det er meget almindeligt at man dæmper al adfærd der kunne få hvalpen til at bide, man ønsker ikke at se jagtdrifter osv.

Jeg motiverer mine hvalpe til at tage godt fat i hvad det nu måtte være de har lyst til at bide i, de roses for at trække og ruske, de får lov at være fysiske sammen med mig og oplever i det hele taget meget lidt irettesættelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det der med at vælge hvalpe, har altid undret mig - på den gode måde - over det.

Hund her, er ikke aktuelt pt, med baby (sådan en er sq krævende :lol:), men glæder mig til den dag - og frygter den også lidt - hvor vi skal have ny hund.

Vi har jo kig på nogle forskellige opdrætter inden for de racer vi har kig på. Og de er alle flergangs opdrættere så forventer jo at vi faktik får en hund der passer til os, og om de og vi kan se væk fra den hund ASlan er - på det tidspunkt hvor ASlan ikke er længere.

Oplever du at folk kommer med nogle ønsker, som du bedømmer ikke passer til dem?

Og oplever du at folk - på det grundlag - siger de ikke vil have hvalp hos dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det der med at vælge hvalpe, har altid undret mig - på den gode måde - over det.

Hund her, er ikke aktuelt pt, med baby (sådan en er sq krævende :lol:), men glæder mig til den dag - og frygter den også lidt - hvor vi skal have ny hund.

Vi har jo kig på nogle forskellige opdrætter inden for de racer vi har kig på. Og de er alle flergangs opdrættere så forventer jo at vi faktik får en hund der passer til os, og om de og vi kan se væk fra den hund ASlan er - på det tidspunkt hvor ASlan ikke er længere.

Oplever du at folk kommer med nogle ønsker, som du bedømmer ikke passer til dem?

Og oplever du at folk - på det grundlag - siger de ikke vil have hvalp hos dig?

Øhm, folk der ikke vil have hvalp fra mig henvender sig jo ret sjældent, så det ved jeg ikke rigtig noget om ;-)

Jeg oplever ikke at det folk ønsker ikke passer til dem, det kender jeg dem jo ikke nok til at kunne vurdere.

Men altså, jeg har ikke oplevet at en 67 årig dame på 3. sal ringer og siger hun gerne vil have en hanhund der kan bruges til IPO - skulle det ske ville jeg nok bede hende overveje om det var verdens mest realistiske ønske :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites