Gæst Maj-Britt Skrevet November 20, 2012 Rapporter Share Skrevet November 20, 2012 af racehunde kan nemt blive forvirrede, må en GD nu være blå, kan en pomser være merle, findes der gule flattere o.s.v. Hver enkelt race har en standard, den er lavet af racens hjemland og DKK følger disse standarder. På DKks side kan man,( under for opdrættere og så Husk avlsrestriktioner) nu gå ind race for race og se, hvilke farver, der er godkendt og står farven der ikke, så stop lige op og tænk en ekstra gang. Er man i tvivl, så kontakt racens specialklub og spørg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Er det ikke kun relevant hvis man ønsker at udstille/avle? Hvis man ellers "kun" ønsker en sund hund fra en god kennel til brug i sport, fx agility eller som familiehund, så er den korrekte farve vel irrelevant. Så længe hunden er sund, rask og ellers er en god "repræsentant" for racen og kommer fra et godt opdræt. Der er nok nogle ting jeg ville vægte højere i mit valg af hvalp, hvis vi snakker hunde med DKK tavler end lige farven - med mindre man altså ønsker at udstille etc. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maj-Britt Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Helle, jeg finder det relevant uagtet, hvad du skal bruge hunden til, for der kan gemme sig sygdomme ved nogle farver, og ikke mange kender alle disse "fælder". Merle er en farlig farve, for nu bare at tage den, den skal man være forsigtig med. Hvid er en anden farlig farve, ikke for alle racer, men for nogle, så igen, man skal være forsigtig. F.eks findes chihuahua ikke i merle, så der er blandet andet i, og det er da surt at købe en garanteret ægte merle chihuahua og så bagefter finde ud af at den er blandet. Farvemæssigt, følg DKK og FCIs standard, så kan det ikke gå helt galt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Hvis chi'en ikke er ægte, så har den jo heller ikke DKK papirer Hvis man går op i DKK/FCI standarder, så synes jeg bare stadigvæk at der er andre ting som er mere relevante/vigtige. Fx hvis jeg skulle have en Fransk Bulldog. Så ville jeg vægte sundheden klart højere end korrekt farve. Hvis jeg igen skulle bruge den til avl/udstilling, ja så ville jeg i det hele taget gå udenom racen. Men det er en anden snak. Du får det bare til at lyde som om, at hvis hunden har den korrekte farve som følger standarden, ja så får man en god hund, og så er alt andet lige meget. Sådan ser jeg ikke på det. Der er flere faktorer som spiller ind når du skal finde "den gode hvalp". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chardame Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Vil BESTEMT sige det er relevant at kende til disse ting! Nogle farver kan medføre sygdom og mange vælger jo - desværre trods manglende stamtavle, at avle løs på deres hunde på et tidspunkt og så har det i alt fald STOR betydning for at kende til hvilke farver - og evt. faldgruber, der ligger i ens hund! Når man som første gangs køber skal ud og købe hund så er AL information vigtig at læse op på! Alt for mange falder for en farve "fordi den er sjælden og ingen andre har den", men desværre er det også sådan at mange avlere af disse farver heller ikke kender nok til den for at kunne informere videre om den og så sidder disse første gangs købere med problemet:cry: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Vil BESTEMT sige det er relevant at kende til disse ting! Nogle farver kan medføre sygdom og mange vælger jo - desværre trods manglende stamtavle, at avle løs på deres hunde på et tidspunkt og så har det i alt fald STOR betydning for at kende til hvilke farver - og evt. faldgruber, der ligger i ens hund! Når man som første gangs køber skal ud og købe hund så er AL information vigtig at læse op på! Alt for mange falder for en farve "fordi den er sjælden og ingen andre har den", men desværre er det også sådan at mange avlere af disse farver heller ikke kender nok til den for at kunne informere videre om den og så sidder disse første gangs købere med problemet:cry: Jamen, vi snakker jo om hunde med stamtavler? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maj-Britt Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Det har jeg ikke skrevet, at hvis bare hunden har den rigtige farve, så er alt ok. Jeg skriver faktisk lige omvendt, lad være med at falde for spøjse farver, som racen IKKE kan have, og forleden så jeg hvide mops, og mops findes ikke i hvid, men avler påstår at der er tavle på, så ikke DKK. At en lab har lidt mere hvidt end tilladt i standard, det betyder ikke noget, men det betyder i den grad noget, hvis f.eks boxer kommer i helt hvid, for den kan være døv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Så min pointe gik jo også på at alle aspekter er vigtige når man køber hund, men fx hundens sundhed/type/temperament/kvalitet af kennel osv er da mere vigtig end om at den har den rigtige farve. Medmindre at man skal bruge hunden til udstilling, så er det selvfølgelig en anden snak! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chardame Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Det er muligt Helle, men selv her er der problemer for de farver som der er kan være forbundet med sygdom og problemer dem har DKK ikke i deres klub, men dem kan de små ikke FCI anerkendte klubber godkende og hvis folk så heller ikke sætter sig ind i hvad de forskellige klubber står for, så er det stadig køber der står med problemet senere hen! Du kan sagtens få "stamtavle" på de ikke FCI anerkendte farver indenfor chi, poms, collier, men til hvad pris og hvad er denne "stamtavle" værd! Der er en grund til at DKK ikke lukker op for nogle ting. Så kan de såkaldte avlere sidde og bilde nye folk ind at det er DKK der er "gammeldags" og "ikke aner hvad de snakker om", men det er det faktisk ikke! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Det er muligt Helle, men selv her er der problemer for de farver som der er kan være forbundet med sygdom og problemer dem har DKK ikke i deres klub, men dem kan de små ikke FCI anerkendte klubber godkende og hvis folk så heller ikke sætter sig ind i hvad de forskellige klubber står for, så er det stadig køber der står med problemet senere hen! Du kan sagtens få "stamtavle" på de ikke FCI anerkendte farver indenfor chi, poms, collier, men til hvad pris og hvad er denne "stamtavle" værd! Der er en grund til at DKK ikke lukker op for nogle ting. Så kan de såkaldte avlere sidde og bilde nye folk ind at det er DKK der er "gammeldags" og "ikke aner hvad de snakker om", men det er det faktisk ikke! Læs nu hvad jeg skriver inden jeg får sådan en gang svada i hovedet, tak. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Helle, jeg finder det relevant uagtet, hvad du skal bruge hunden til, for der kan gemme sig sygdomme ved nogle farver, og ikke mange kender alle disse "fælder". Merle er en farlig farve, for nu bare at tage den, den skal man være forsigtig med. Hvid er en anden farlig farve, ikke for alle racer, men for nogle, så igen, man skal være forsigtig. F.eks findes chihuahua ikke i merle, så der er blandet andet i, og det er da surt at købe en garanteret ægte merle chihuahua og så bagefter finde ud af at den er blandet. Farvemæssigt, følg DKK og FCIs standard, så kan det ikke gå helt galt. De gule flatter jeg kender er nøjagtig ligeså gode og funktionelle som de sort/brun Jeg har 2 fejlfarvet cocker og det er super fine, den ene er nu snart 14 år, tror sgu den er sundere end de fleste. Så nej fejl på farven betyder ikke meget for mig. Dalmatinere bliver døve pga. deres farve, derfor vælger de ikke at avle dem mere sorte er den grund, fejlfarvet ville i dette tilfælde være sundere. Det samme gør sig gældende med JRT Og jo jeg ved godt der er problemer med nogle hunde og deres farver, men synes nu det er en lidt generel betragtning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Jeg syes det er fint at informere, men som et debatoplæg forstår jeg det ikke:vedikke: Hvis det vitterligt er ment som info, tror jeg at det vil gøre mere gavn at skrive en artikel med en sigende overskrift. Og så står der faktisk som det allerførste at det gælder racehunde, så giver Helle lidt ret....! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Schipperke findes også i gul og kommer engang i mellem i gul, de er ligeså gode, selv om de ikke er anerkendt i DKK, men de får da en tavle. Det har mine to fejlfarver da. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maj-Britt Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Helle, der er faktisk en merlechi med DKK tavle, den kaldes så sort med pletter, men ser du den, så er du ikke i tvivl, den er merle. Farven er jo tit det første 1. gangskøberne falder for, og her er grund til at advare. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chardame Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Øøøøh godt så takker da af for kan ikke lige se hvad det er "for en svada" jeg kommer med! Kan kun se info! Fint nok ha en god aften!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Førhen og stadig (tssssssssshhhhhhhhh) slår anerkendte flatter opdrættere de gule flattere ihjel, for de skal ikke kendes for dette, synes de er fine i gul og det er en fejl udstillingsmæssigt, men intet der har betydning for hunden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Jeg ser tit en tervueren i lys creme til agility stævner. Den er super flot (i forhold til hvis vi snakker race standard, pånær farven selvfølgelig), og har et super temperament/lavt stresniveau, hvilket ellers mange belgiere kæmper lidt med. Igen, min pointe (og vi snakker DKK hunde), så ville jeg da 100 x hellere have den, end en tervueren med "korrekt" farve, men som er et "møgdyr" ifht. temperament og eksteriørmæssigt halter langt bagud ifht. den lyse belgier. så igen farvestandard er naturligvis væsentligt (fx merle x merle), men det generelle indtryk (sundhed/temp/racetype etc) burde vægte højest ved vælg af familiehund. Og vælger man hund fra en DKK kennel, så går jeg også stærkt udfra at de går op i at lave et ordentlig stykke arbejde med deres avlsdyr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Øøøøh godt så takker da af for kan ikke lige se hvad det er "for en svada" jeg kommer med! Kan kun se info! Fint nok ha en god aften!! Hold da op, tror du skal hærdes lidt hvis du skal blive hængende:lol: 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maj-Britt Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Og Helle, så er der lige alle de hunde uden DKK tavle, for standard ændrer sig jo ikke, blot fordi hunden har tavle et andet sted, skavanker i forhold til farve vil stadig være der. Betyder farven ikke noget for hundens sundhed, så er det fint, og det er her at specialklubberne kan hjælpe, det kan DKK såmænd også, man kan bare ringe og spørge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Jeg giver op. Tog udgangspunkt i dit startoplæg, og det omhandler (som jeg tolker det) hunde med (DKK) tavle, så det er det jeg forholder mig til i mine indlæg. Du behøver ikke at overbevise mig om fx kvaliteten af en FCI tavle osv., men det er så heller ikke det som jeg kommenterede på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Og Helle, så er der lige alle de hunde uden DKK tavle, for standard ændrer sig jo ikke, blot fordi hunden har tavle et andet sted, skavanker i forhold til farve vil stadig være der. Betyder farven ikke noget for hundens sundhed, så er det fint, og det er her at specialklubberne kan hjælpe, det kan DKK såmænd også, man kan bare ringe og spørge. I diskutere helt øjensynligt en bestemt hund, som jeg ingen forudsætninger har for at kommentere på. Så fortsæt bare med dette, bliver dog uden mig. Men hvis holdningen er som din med f.eks gule flatter (dit start indlæg) så bliver anerkendte DKK opdrætter nød til at slå deres fejlfarver ihjel, uden de fejler noget, alt imens man i DKK stadig avler på usunde farver, ja jeg er ikke alt inde for DKK, omend de fleste af mine hunde er stambogsført heri. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Juelsgaard Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 "Diskussionen" her stammer fra en tråd på Hundegalleriet hvor der er blevet tordnet mod fejlfarvede hunde og hvor der er blevet skrevet at " seriøse" opdrættere bør aflive fejlfarver og at det viste at opdrætter har " hår på brystet" hvis de afliver fejlfarver. Jeg er jo så af den opfattelse at aflivning KUN er den rigtige løsning hvis fejlfarven hænger sammen med arvelige skavanker. I alle andre tilfælde (feks med gule flatter) er det eneste seriøse jo at sælge hvalpene som familiehunde med avlsforbud, idet hvalpene jo har akkurat samme egenskaber som en sort eller brun flat og i mine øjne jo på ingen måde bør aflives på baggrund af noget som ingen betydning har for hunden. Og mest af alt så bør seriøse opdrættere stå ved fejlfarverne, sådan at andre opdrættere har mulighed for at vide at det ligger i linierne og tage hensyn til det. At aflive disse hvalpe ved fødslen er jo netop at være fej og konfliktsky og ikke turde stå ved sin avl. 2 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 "Diskussionen" her stammer fra en tråd på Hundegalleriet hvor der er blevet tordnet mod fejlfarvede hunde og hvor der er blevet skrevet at " seriøse" opdrættere bør aflive fejlfarver og at det viste at opdrætter har " hår på brystet" hvis de afliver fejlfarver. Jeg er jo så af den opfattelse at aflivning KUN er den rigtige løsning hvis fejlfarven hænger sammen med arvelige skavanker. I alle andre tilfælde (feks med gule flatter) er det eneste seriøse jo at sælge hvalpene som familiehunde med avlsforbud, idet hvalpene jo har akkurat samme egenskaber som en sort eller brun flat og i mine øjne jo på ingen måde bør aflives på baggrund af noget som ingen betydning har for hunden. Og mest af alt så bør seriøse opdrættere stå ved fejlfarverne, sådan at andre opdrættere har mulighed for at vide at det ligger i linierne og tage hensyn til det. At aflive disse hvalpe ved fødslen er jo netop at være fej og konfliktsky og ikke turde stå ved sin avl. Vi er totalt enige, men bare lige OT hvorfor er en gul flatter og en gul schipperke en fejlfarve, når man ved det forkommer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Var det ikke nemmere bare at opfordre førstegangskøbere til at lade være med at vælge hund efter farve? :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Juelsgaard Besvaret November 20, 2012 Rapporter Share Besvaret November 20, 2012 Vi er totalt enige, men bare lige OT hvorfor er en gul flatter og en gul schipperke en fejlfarve, når man ved det forkommer. Det er faktisk et godt spørgsmål, men det er jo racestandarten. Og så længe racestandarten er sådan, synes jeg også at man skal forsøge at lade være med at avle disse, men det gøres jo netop ved at stå ved sit avl og ikke skjule at de findes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts