Hop til indhold

1. gangs købere

Gæst Maj-Britt
 Share

Recommended Posts

Vedr cockerspaniel..

Jeg kunne aldrig drømme om at aflive en cockerhvalp, hvis den fødes helfarvet og måske vil ende op som udvokset med for meget hvidt på.Det ville her være vanvid i min optik.Det skal lige siges at helfarvede næsten altid fødes med hvidt, både på bryst, næse og poter.Oftest forsvinder det så inden 8 ugers salget eller senere.

Nogle steder har stået , at alle farver er tilladt, men helfarvede bør kun have en mindre hvid plet på brystet.

OG JA, man kan købe en DKK hund i sjældne farver og den kan senere blive udelukket fra det såkaldte fine selskab.

I øjeblikket arbejdes der på ,i FCI regi, om farven Zobel + denne farves varianter skaL være tilladt fortsat.

Nogle har ment at farven slet ikke er oprindelig og evt kommet med en indblanding af senerer godkendt hund. Andre mener det er en mutation.I England er farven ikke godkendt og det er jo oprindelseslandet, så ved ikke hvor resultatet lander.

Jeg har intet hørt vedr, om denne farvevariation skulle være behæftet med nogle skavanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

De kommer da i hvert fald med tavle, har heller ikke hørt de skulle være specielt disponerede for noget.. Men det kan være her er nogle GD folk, der er lidt klogere:o

Og hvorfor hiver man egentlig en HG diskussion her over? Har i svært ved at blive enige om, at i er uenige derovre? Eller... Startoplægget er jo ikke ligefrem et oplæg til diskussion, måske man skulle præcisere hensigten, det gør da det hele meget nemmere for alle;)

Link til indlæg
Del på andre sites

De kommer da i hvert fald med tavle, har heller ikke hørt de skulle være specielt disponerede for noget.. Men det kan være her er nogle GD folk, der er lidt klogere:o

Lad os håbe det :-D

Og hvorfor hiver man egentlig en HG diskussion her over? Har i svært ved at blive enige om, at i er uenige derovre? Eller... Startoplægget er jo ikke ligefrem et oplæg til diskussion, måske man skulle præcisere hensigten, det gør da det hele meget nemmere for alle;)

Lidt pudsigt, da jeg læste startindlægget var min første tanke at det lød som tonen fra HG som jeg husker den. Og jeg har ikke været der i flere år :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er intet i vejen for at en GD kan være blå, men det læser jeg nu heller ikke at trådstarter skriver. Er det ikke bare en række generelle spørgsmål som uerfarne hvalpekunder kan have?

Ift. at en seriøs opdrætter bør aflive fejlfarvede hvalpe, så er det noget gammelt sludder efter min mening. Hvis der er 18 hvalpe i et kuld og der derfor er behov for at reducere, ja så forstår jeg godt man vælger fejlfarverne, men i et kuld af normal størrelse, så er det ikke aflivning af fejlfarver der får mig til at tænke seriøsitet.

Det seriøse må være at gøre sig store anstrengelser for at ændre sit avlsarbejde sådan at forekomsten af fejlfarver mindskes. De fejlfarver der alligevel fødes sælges selvfølgelig med tavle og avlsforbud og føler man sig usikker på om man kan stole på at dette forbud overholdes, så må hunden blive hos opdrætter længe nok til at den kan neutraliseres inden salg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa.. Den blå grande blev bare nævnt i start indlægget:) og de to damers efterfølgende indlæg går meget på farver/sygdoms sammenhæng. Bla..

Så tænkte måske der var nogle skavanker, jeg ikke lige havde hørt om forvundet m den blå.

Jeg læser det også som at blå er fejlfarve - "må en GD nu være blå"...... Men vel egentlig godt nok at det er en HG diskussion der bare er havnet forkert. Så er det ikke mig (og de andre) der ikke fatter en skid, men bare et par udbrydere der tror at alt er implicit:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Førhen og stadig (tssssssssshhhhhhhhh) slår anerkendte flatter opdrættere de gule flattere ihjel, for de skal ikke kendes for dette, synes de er fine i gul og det er en fejl udstillingsmæssigt, men intet der har betydning for hunden

Ligger det ikke meget langt tilbage (altså for mere end 20 år siden), for jeg har godt nok hørt om at det var praksis, men aldrig hørt om noget konkret (og sådan er det jo tit med rygter). Da jeg skulle have min første flatter figurerede der en del gule hvalpe på DKK's hvalpeliste, og ingen så da ned på de opdrættere der havde været uheldige. Men det var før man kunne teste om hundene var bærere af gult gen, og man behøver kun teste den ene forælder så jeg tror ikke det er et problem længere. Det burde det ihvertfald ikke være og det siger da noget om opdrætterens indstilling, hvis det er.

Det er muligt at det ikke betyder noget for hunden, men DRK har kæmpet længe for at få lov til at have de gule hunde med på markprøver men det vil den engelske kennelklub ikke gå med til. Så lidt betyder det ihvertfald for ejeren at hunden er udelukket fra alle aktiviteter.

.... selv, synes jeg de er smukke i gul.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er totalt enige, men bare lige OT hvorfor er en gul flatter og en gul schipperke en fejlfarve, når man ved det forkommer.
Kender ikke baggrunden for schipperke, men for flatten stammer det nok fra dengang hvor racen blev kaldt wavy coated retriever. Man begyndte at sortere de gule fra og de kom til at hedde golden and yellow retriever (senere forkortet til golden retriever) og de der ikke var gule eller gyldne, avlede man til at have en glat pels. Tror det med at gule flatter er uønsket, stammer fra dengang hvor man forsøgte at dele racen i to.

Måske et dumt spørgsmål. Hvad er der i vejen med gule flattere? Kan man ikke arbejde på at få dem godkendt, hvis de ikke fejler noget?

Det kan desværre ikke lade sig gøre, men som sagt kommer der kun gule hvalpe hvis opdrætteren ikke har testet den ene af avlshundene og jeg vil gætte på at det, hvis det er et problem, primært skal findes blandt opdrættere af jagtlinier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligger det ikke meget langt tilbage (altså for mere end 20 år siden), for jeg har godt nok hørt om at det var praksis, men aldrig hørt om noget konkret (og sådan er det jo tit med rygter). Da jeg skulle have min første flatter figurerede der en del gule hvalpe på DKK's hvalpeliste, og ingen så da ned på de opdrættere der havde været uheldige. Men det var før man kunne teste om hundene var bærere af gult gen, og man behøver kun teste den ene forælder så jeg tror ikke det er et problem længere. Det burde det ihvertfald ikke være og det siger da noget om opdrætterens indstilling, hvis det er.

Det er muligt at det ikke betyder noget for hunden, men DRK har kæmpet længe for at få lov til at have de gule hunde med på markprøver men det vil den engelske kennelklub ikke gå med til. Så lidt betyder det ihvertfald for ejeren at hunden er udelukket fra alle aktiviteter.

.... selv, synes jeg de er smukke i gul.

Er du sikker på at fejlfarvede flatter ikke kan gå på markprøve? For jeg har lige snakket med en bekendt som er brugsprøvedommer og har dømt en gul flat på brugsprøve, som jo er en officiel prøve.

Tilføjelse: Jeg har fundet flere fejlfarvede flatter på hundeweb som er præmieret på markprøve, så det er kun udstilling og avl som hundene er udelukket fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Spilop

Jeg har så tilgode at se en gul flatter, men er temmelig vild med racen og ville nok foretrække denne farve.

Selvfølgelig alt efter vurdering af temperament og bygning.

Altså Spilop: hvad mener du med at deres hunde ikke bærer gul i generne , når de får sådanne hvalpe???

Er det en joke`???

Og har du ikke lige erhvervet en sød schæferhvalp????

Den vil vi se her, også os på Sjælland???????

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der hvor denne "debat" skulle handle om er når man handler "racer uden stamtavle"...

Der hvor problemet opstår synes jeg er at folk ser "renracede hvalpe uden stamtavle", og så ender de med en hund som tydeligt er en blanding; Havde man f.eks. undersøgt hvilke farver racen måtte have kunne man måske have gennemskuet at en gul flat MÅSKE ikke var "renracet". Det behøves ikke betyde den er en blanding, men en generel kendskab til racens standard før man køber den, SPECIELT hvis man ikke køber med stamtavle, synes jeg kan gøre man undgår en masse problemer.

Og det er jo bare de helt basale ting som f.eks. hvilken farve, skal ørene stritte eller stå? Skal øjnene have en bestemt farve? F.eks. har jeg set folk sælge en "ren uden stamtavle" Alaskan Malamut med blå øjne. Det må de ikke have, det er kun husky der KAN have blå øjne, derfor så må denne altså være en blanding, og ikke "speciel" som sælgeren kaldte den. Selvom Husky og Malamutten er ret ens på mange punkter, så er der også forskelligheder, og derfor kan de jo have en betydning.

Nå, men jeg synes også det er en fin idé at folk lige læser standarden, specielt hvis de ikke opsøger en godkendt opdrætter, som kan guide dem i hvad de kigger efter.

Mit går ikke udfra sygdomme og den slags, men det faktum at der er stor forskel på om man får en fejlfarvet gul flatter, eller om det rent faktisk er en blanding imellem en golden og en flatter... Og folk kan derfor ende med en hund som er "anderledes" end den race de tiltænkte at købe....

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Spilop

Jeg har så tilgode at se en gul flatter, men er temmelig vild med racen og ville nok foretrække denne farve.

Selvfølgelig alt efter vurdering af temperament og bygning.

Altså Spilop: hvad mener du med at deres hunde ikke bærer gul i generne , når de får sådanne hvalpe???

Er det en joke`???

Og har du ikke lige erhvervet en sød schæferhvalp????

Den vil vi se her, også os på Sjælland???????

LOL hvis de indrømmer at deres avlshunde har lavet gule hvalpe, så indrømmer de jo også at de bære gult.

Jo jo schæferen er på bloggen.

Link til indlæg
Del på andre sites