Hop til indhold

Bule/byld/knude/himstregims

Dorte
 Share

Recommended Posts

Lad mig starte med at sige, at der er bestilt tid hos dyrlægen i morgen kl. 9.

Da jeg kom hjem fra arbejde i dag, havde Maggie fået sig en ting på siden af snuden i løbet af dagen. Den er sådan på størrelse med halvdelen af det yderste led på en lillefinger (af dameslagsen). Den er hård, men kan flyttes på. Den sidder sådan ca., hvor jeg kunne forestille mig, at en tandbyld ville sidde. Men hun ser ikke ud til at have ondt.

Vi har lige været i skoven, og der var intet at mærke på hende overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hun være blevet stukket af et eller andet dyr, eller måske have stukket sig på en torn som nu sidder fast og har dannet en lille byld?

Det er ikke umuligt. Vi var til træning i går aftes, hvor der ikke kan være sket noget. Morgenturen foregår i mørke nede på marken, så der kan sagtens være sket noget. Måske har katten endelig fået nok af hendes noget overvældende kærlighedserklæringer :hmm:

Men hvis det er en byld, burde den så ikke være øm?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke umuligt. Vi var til træning i går aftes, hvor der ikke kan være sket noget. Morgenturen foregår i mørke nede på marken, så der kan sagtens være sket noget. Måske har katten endelig fået nok af hendes noget overvældende kærlighedserklæringer :hmm:

Sadie have en for nylig - både dyrlægen og jeg troede, det var et bistik. Men efter nærmere undersøgelse viste det sig at være en tandbyld, og tanden skulle hives ud. Sadie viste ingen tegn på smerte, hun spiste normalt og var ligeglad med at man mærkede på bulen. Men Maggie er jo så ung, jeg håber da ikke det er en tand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger jo af hvad det er for en byld, og hvor betændt (hvis den er betændt) den er.

Men en katteklo kan også sagtens afstedkomme sådan en byld, så det er ikke utænkeligt.

Men under alle omstændigheder skal bylden jo nok tømmes for indhold, så det er meget godt at I skal til dyrlægen i morgen.

Forresten, så kan Luna til tider også få bylder på den beskrevne størrelse, disse er ikke ømme og skyldes at hårsækken er tilstoppet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sadie have en for nylig - både dyrlægen og jeg troede, det var et bistik. Men efter nærmere undersøgelse viste det sig at være en tandbyld, og tanden skulle hives ud. Sadie viste ingen tegn på smerte, hun spiste normalt og var ligeglad med at man mærkede på bulen. Men Maggie er jo så ung, jeg håber da ikke det er en tand.

Den sidder faktisk, så jeg først troede, at det var en tandbyld ved en af de inderste kindtænder.

Det afhænger jo af hvad det er for en byld, og hvor betændt (hvis den er betændt) den er.

Men en katteklo kan også sagtens afstedkomme sådan en byld, så det er ikke utænkeligt.

Men under alle omstændigheder skal bylden jo nok tømmes for indhold, så det er meget godt at I skal til dyrlægen i morgen.

Forresten, så kan Luna til tider også få bylder på den beskrevne størrelse, disse er ikke ømme og skyldes at hårsækken er tilstoppet.

Den føles hård, når jeg smutter med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den føles hård, når jeg smutter med den.

Hvis du kan "smutte" med den uden det gør ondt, så hælder jeg altså mere til at det er en tilstoppet hårsæk eller en (ikke betændt) byld fordi en torn eller lignende er indkapslet i vævet.

Jeg er bestemt ikke ekspert på området, men hvis noget kan "smuttes" og hunden ikke virker til at det gør ondt, så tror jeg ikke det er noget alvorligt, dette er udtalt udfra det utal af gange hvor Luna har haft en knude/byld fordi hun igen er braset igennem i tornebusk eller lignende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups - jeg har da vist glemt en opdatering :oops:

Dyrlægens bedste bud var, at Maggie har fået tygget på noget, som har revet hende inde i munden helt oppe ved de bagerste kindtænder, fået et lille sår og en lille byld. Det er så blevet til lidt arvæv, som nu kan ses som en bule. Den burde forsvinde i løbet af et par måneder eller tre. Så ingen Fredericia til os - jeg tror, at jeg nøjes med vinterskuerne i januar og februar i stedet for.

Hun opførte sig bare så fint dernede. Vi var lidt tidligt på den, så vi sad i venteværelset. Tidligere (vi har jo desværre været der en del) foregik det med smågøen, piben og faren rundt i snoren. Men ikke denne gang :5up: Der var en anden hund, som legede med et aktivitetslegetøj. Maggie fulgte interesseret med, men det foregik siddende uden lyd.

Selvom jeg synes, at hun har "sat sig" lidt efter løbetiden, holder hun vægten på de ca. 25 kg. fint og vi fik ros for en fin tæve i god form.

Link til indlæg
Del på andre sites