Hop til indhold

Den gode hundeklub

Camilse
 Share

Recommended Posts

Af ren og skær nysgerrighed. Hvad er for jer den gode hundeklub? Altså det der gør at her vil i gerne træne jeres hund.

Jeg tænker at det jo nok afhænger i høj grad af hvad man vil, men syntes det kunne være interessant ;)

Jeg kommer med mine egne tanker senere når jeg engang lander derhjemme

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo netop udvalgt klub til Penny, og første ting jeg kigger på er menneskerne, og hvordan klubbens køres. Er der plads til "alles mening" ? Bliver medlemmerne hørt, bliver der udbudt forskellige ting? (agility, rally osv).

Derefter kigger jeg på træningsmetoderne, er det noget jeg vil træne under? Er de okay enige med mine principper?

Jeg har intet imod at træne i en klub der ikke 100% træner som jeg, da jeg jo sagtens kan lære rigtig meget. Men det skal være positivt, og ikke afstraffelse.

Den klub jeg fandt havde ikke plads til mig, og jeg blev kontaktet af en af trænerne, som gav mig et træningsforløb som jeg kunne følge de næste 2 år. Alt var planlagt, der var 4 forskellige hold i alt osv... Jeg synes det er en ufattelig service at jeg ikke selv skulle sidde og farer vild i programmer osv. hvad jeg skal bestå for at kunne gå videre osv...

Så hjælpsomhed og træningsmetoder er vigtigst for mig. Men i bund og grund ville jeg jo aldrig kigge på en klub der ikkd udbød det jeg ville træne. Det vil sige vil jeg gøre i dogdancing, så ville jeg jo ikke starte i en klub det ikke bliver tilbudt, eller har planer om at tilbyde det. (Her kan man jo være heldig at finde en klub, hvor man selv har muligheden for at starte et hold).

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel to ting der er vigtige for mig - selvfølgelig at det er god træning/gode instruktører, men også at der er hyggeligt at være, en god stemning/klubånd. Og jeg har været så heldig at ha' begge ting de steder jeg har trænet. Enkelte steder har vel ikke haft begge ting, men da jeg i perioder har trænet flere steder samtidig, har jeg alligevel fået begge dele hele tiden. Uj, det blev vist lidt snørklet skrevet, håber det er forståeligt! :lol:

Jeg står jo også "på den anden side", da jeg er instruktør, og vi gør hvad vi kan for at få vores egen træningsplads til at bli' et godt sted at være. Men det er søreme ikke nemt! Det med klubånd og god stemning er jo ret meget op til én selv som kursist, og kan være tricky at gøre noget ved som instruktør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lovede jo lige at give mit besyv med.

For mig er det vigtigste helt klart det sociale der er i klubben. Det med at få trænet hunden, det klarer vi til en vis grad selv(jeg har gennem min far mange forskellige at trække på), så det er ikke derfor jeg tager afsted til træning. Det er nok mere for at træne med forstyrrelser. Jeg lider jo også lidt under at min far er træneren på det hold jeg er på, så træningen sker mere ud over.

Jeg synes dog det er skønt at der nogle nye øjne på hvergang og at det er rart hvis folk har modet til at kommentere på det de ser(dog på en pæn og sober måde!)

Så alfa og omega for mig er at klubben sørger for at der er et godt socialt sammenhold i klubben. Det skal være rart at komme der, og der skal helst ikke være nogle højrøvede gimper der gerne vil have styr på hele verden.

Folk må som sådan selvom hvordan de træner deres egne hunde, bare hunden ikke lider fysisk eller psykisk overlast.

Men måske er det mit eget ønske til hvordan en klub skal være, der gør at jeg er træner for et trivselshold, et familiehundehold og et "vi-er-godt-nok-et-før-agility-hold-men-er-her-mest-forhyggens-skyld"-hold :vedikke:

Samtidigt må der også gerne ske noget i den klub jeg er medlem i. Det synes jeg der gør der hvor jeg selv er medlem, og jeg ville gerne have der skete endnu mere. Men måske man selv skal sætte noget igang :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Camilse skrev:
Af ren og skær nysgerrighed. Hvad er for jer den gode hundeklub? Altså det der gør at her vil i gerne træne jeres hund.

Jeg tænker at det jo nok afhænger i høj grad af hvad man vil, men syntes det kunne være interessant ;)

Jeg kommer med mine egne tanker senere når jeg engang lander derhjemme

For mig er den gode hundeklub et sted, hvor hundeførere finder sammen og hjælper hinanden, hvor der skulle være behov for dette - og hvor der ingen træner er.

Jeg prøvede selv denne træningsform i Beredskabet, hvor vi ingen træner havde et lille års tid. De fleste af os havde så godt nok trænet i flere år og havde uddannede redningshunde, men de få hundeførere, hvis hunde kun havde forprøven, sagde flere gange, at de lærte langt mere på denne måde, dels fordi alt var så frit, at de også selv kunne komme med løsningsforslag, dels fordi der var så mange øjne, der nøje kiggede på dem, når vi havde det, vi dengang kaldte "konstruktiv træning".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv lavet den klub jeg ønskede mig. Jeg har været megatræt af dårlig klubånd, uacceptable metoder, dårlige trænere, manglende rummelighed etc. SÅ jeg har bestræbt mig på at gøre det modsatte i den klub jeg har dannet. Vi har lavet en klub uden undervisning. Det er et træningsfællesskab for os der træner på denne her måde - den består af mine træningskammerater, mine elever og andre som har ønsket at træne 100 % positivt. Vi kommer fra alle mulige klubber - dvs alle mulige forskellige programmer og dicipliner. Og alle hjælper alle. Kurser tager vi eksternt. Vi har sat et mål for hvor mange vi maksimalt vil have som medlemmer og det blev nået lynhurtigt. Der er et behov... Jeg elsker min klub og vi har det fantastisk sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites