Hop til indhold

Julegave til vovsen.

Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Giver I julegaver til jeres hunde???

Da jeg var barn, købte vi altid til og fra kæledyrene. En hyggelig ide, når der er mindre børn.

Jeg har ikke vagt, at videreføre denne gaveide til min hund -og dog!

Her får Siku en pivbamse i julegave. Og en kastration i jan/feb mdr. Ved ikke om Siku vil sætte pris på "gaverne", men det vil jeg forhåbentligt.

Siku er begyndt at være rigtig "træls" overfor min 5 årige datter. Han humper, humper og humper hende. I sofaen, i sengen, på gulvet osv. Siku forstår ikke mit nej! (eller rettere, han acceptere ikke mit nej, han giver jeg fluks til at gø og snerre ad mig, når jeg retter på hans humpen!)

I hundeskove acceptere han heller ikke et nej fra tæverne. Han giver gerne sig til at gø, snerre, vise tænder, hvis tæven siger fra overfor hans humpen! Sidst vi mødte en tæve, var Siku så tæt på at springe i hovedet på den...

Det duer bare ikke!

Ellers er Siku en glad og tilfreds hund :-) Han er rolig, kælen og relativ nem. Han humper ikke andre folk eller bamser, puder m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg giver MANGE gaver til hundene :-D I år ligger der ben (julestokke), bolde og bamser under træet til dem.

Det lyder ikke som en ret hensigtsmæssig adfærd fra Siku - har ud overvejet at få hjælp fra en prof? Og hold dig for guds skyld væk fra hundeskove, medmindre du kan styre ham og sørge for, at han ikke opsøger andre hunde. Det er en meget meget træls oplevelse for den hund, det går ud over!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er KUN humpen der irretere mig grænseløst -især fordi det går ud over min datter, som ikke forstår hans hensigter! Og derfor ikke siger fra...

I hundeskove spørger jeg altid tæveejerne, om deres hunde er gode til at sige fra? Og de har alle sagt ja. Men når det kommer til stykket, så acceptere Siku ikke deres nej! En af de uheldige gange, var det en lille 3 årig F.Bulldog tæve, hvor ejeren sagde, at hans hund sagde fint fra. Dog endte det med, at Siku løb tæven træt og kunne tilsidst humpe den uden videre!!! Jeg tager altid mine forbehold i huneskoven, især når der er tæver tilstede. Siku i snor og forlader skoven.

Overfor andre hanhunde, som der er voksne, underkaster Siku sig fint. Ved hvalpe på 5 mdr og derover, vil Siku gerne vise, han bestemmer. Vi er kommet hjem engang, hvor Siku havde småsår i hovedebunden, netop fordi han gik i klinks med en 5 mdr Husky.

Siku tror, han er en stor hund, trods han kun vejer lidt over 10 kg.

Nu prøver jeg at få ham kasteret i det nye år, håber det kan løse humpeprobl. Tænker det skal gøres inden, han begynder at lette ben. Han tisser stadig hvalpet. Hvis han humper min datter fordi han vil "bestemme" eller vise, han er størst?! Så skal han ikke begynde at strinte på hendes ting eller værelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Jeg giver alle mine hunde gaver :mrgreen:

Ligesom SIri vil jeg også sige, få hjælp af en proffesionel..

Hvis det er hormoner der får ham til at humpe, ja så kan det da godt hjælpe at kastrere..hvis det er stress hjælper det sikkert ikke..

Og han humper ikke din datter fordi han vil vise han bestemmer elelr han er størst

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er KUN humpen der irretere mig grænseløst -især fordi det går ud over min datter, som ikke forstår hans hensigter! Og derfor ikke siger fra...

I hundeskove spørger jeg altid tæveejerne, om deres hunde er gode til at sige fra? Og de har alle sagt ja. Men når det kommer til stykket, så acceptere Siku ikke deres nej! En af de uheldige gange, var det en lille 3 årig F.Bulldog tæve, hvor ejeren sagde, at hans hund sagde fint fra. Dog endte det med, at Siku løb tæven træt og kunne tilsidst humpe den uden videre!!! Jeg tager altid mine forbehold i huneskoven, især når der er tæver tilstede. Siku i snor og forlader skoven.

Overfor andre hanhunde, som der er voksne, underkaster Siku sig fint. Ved hvalpe på 5 mdr og derover, vil Siku gerne vise, han bestemmer. Vi er kommet hjem engang, hvor Siku havde småsår i hovedebunden, netop fordi han gik i klinks med en 5 mdr Husky.

Siku tror, han er en stor hund, trods han kun vejer lidt over 10 kg.

Nu prøver jeg at få ham kasteret i det nye år, håber det kan løse humpeprobl. Tænker det skal gøres inden, han begynder at lette ben. Han tisser stadig hvalpet. Hvis han humper min datter fordi han vil "bestemme" eller vise, han er størst?! Så skal han ikke begynde at strinte på hendes ting eller værelse.

Men det er bare stadig ikke fair at sætte tæver i en situation, hvor de er nødt til at sige fra! Og da slet ikke i orden at lade ham jagte en tæve indtil den er udmattet - forstår simpelthen ikke at hverken du eller tæveejer stopper det!!

• Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja barney får en lille julegave under træet :D

Ofte så humper hunde fordi de simpelthen ikke ved hvordan de lige skal tackle en given situation, og så kan de stresse, og ved at humpe så er der impulser i hjernen der fortæller kroppen at følelsen af at humpe er en god ting. Så når hunden ikke lige ved hvordan den skal tackle en situation, og er oppe at køre, så får man humpe adfærden, fordi det ved hunden hvad er og det fortæller hjernen at det et "korrekt" adfærd. Og når du skælder ud for humperiet ved jeres datter, så bliver han endnu mere i tvivl om samværet med hende, og du forstærker faktisk humperiet, som han måske gør af usikkerhed/stress. Jeg tror næppe en kasteration hjælper. Jeg tror nærmere en god adfærdsbehandler kunne hjælpe jer og jeres hund bedre. Og som en anden siger, lad ham ikke få succes med humperiet. Det er faktisk synd for både din egen hund og modpartens hund. Så måske er hundeskoven ikke lige det rigtige sted for ham, indtil problemet er løst med en dygtig adfærdsbehandler? Jo længere tid humperiet står på, jo længere tid tager det at løse problemet.

Og så husk at kuglerne hænger tæt sammen med et væksthormon så det er altså en rigtig god ide at hunden er færdig udvokset først. Derudover så risikere du at kasterationen får en negativ effekt og du kan på ingen måde ændre på det. Så hvis jeg var dig vil jeg overveje det en ekstra gang og i hvert fald forsøge mig med en adfærdsbehandler først. Det er jo også svært for os herinde at sige hvorfor han humper. Det kan en dygtig adfærdsbehandler meget bedre hjælpe dig med og dermed også bedre vejlede i forhold til kasteration. Undskyld for OT. Synes bare det var enormt vigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige hentet små 400 kg. ørred til hundene, det må de godt betragte som julegave :-)

Ift. det andet så har jeg ikke hørt at man bliver bedre til at aflæse hundesprog, ved at klippe koglerne på sin hanhund, så jeg vil egentlig osse foreslå at der tilegnes en eller anden form for undervisning i første omgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved, at mange herinde er imod kast... Og I har jeres erfaringer og giver gerne gode råd :-)

Meeeen nu er humpen det eneste probl. Siku virker glad og tilfreds i dagligdagen. Han er en rigtig nem lille hund, kælen og legesyg. Meget kontaktssøgende og "klisterende".

Håber I alle har haft en dejlig jul. Her ser vi frem til nytåret. Siku er indtil videre fuldstændigt ligeglad og upåvirket af skyts. Om det er fordi, vi bor nær en fyr, som skyder lerduer i tide og utide, ved jeg ikke.

Nytåret blevet afholdt hos familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikk imod kasteration. 3 ud af 4 hunde jeg har haft har været kastrerede. Jeg tror bare du bliver skuffet hvis det ikke virker og der er en risiko for at du fortryder det. Jeg fortrød det bitterligt med med min den ene hund hvorimod det var helt rigtigt gjort med den anden hund. Men først efter mange års erfaring kunne jeg se det. Så jeg er ikke imod kasteration.

Når du skriver at din hund gør det mod andre hunde og mod din datter så kan der være flere grunde. Men det giver grund til meget frustration ved dig og derved også hos din hund. Derfor tænkte jeg at i vil være bedre tjent med en adfærdsbehandler. Kan også fortælle at to af mine kasterater humpede meget, også selvom de var kasterede. Og den ene blev det endda da han var 7 mdr., men humpede alligevel meget hele hans liv (han fik selvfølgelig ikke lov). Så jeg tvivler på at dit problem bliver løst med en kasteration. Jeg tror først dit problem bliver løst hvis du får hjælp af en dygtig person som er god til at læse hundesprog. Jeg har haft hunde i over 10 år, gået til træning med dem, er selv uddannet træner og bruger i det hele taget utrolig meget tid på hund. Og alligevel måtte jeg have hjælp udefra til at løse et adfærdsproblem jeg begyndte at have med min nuværende hund. Han var usikker på andre hunde og jeg kunne ikke finde ud af at tackle det rigtigt. Da først jeg fik de rigtige redskaber fik jeg en hund som havde meget lettere ved at håndtere andre hunde på gåturen. Så det er altså en god ide at få hjælp udefra.

Du må gerne kasterere for min skyld. Jeg er bare bange for at du bagefter vil fortryder det, og det er en hund du skal have i rigtig mange år fremover, så det synes jeg vil være synd for dig og din hund. Så derfor kan det nogen gange være en fordel FØRST at få en professionels mening. Specielt fordi der er så mange ting der peger imod at dit problem ikke løses med en kasteration.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine egne hunde har fået kaninører i går - forældrehunden Louie fik et ben under juletræet og de to nye hvalpe, der er på vej i familien fik og gav gaver :mrgreen: Søsters Liva fik et bur, tæppe og en Kong bamse. Forældrenes hvalp Leo fik et par bolde. Leo gav mine forældre Anders Halgrens Lykkelige, lydige hunde og Liva gav søster Jean Donaldsons The Culture Clash.... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde fik lammeben ( ville de have fået alligevel) og alle blevet klippet og redt, fordi jeg for en gangs skyld ikke havde hele dagen booket op med undervisning. Tror ikke de satte synderlig pris på deres julegave, men hvad, jeg synes også det er dejligt det er overstået. I aften står den på okseben, men det gør det uanset hvad en gang i ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kræet fik et pivedyr af min svigermor og hendes mand mens manden gav ham en tiltrængt k9 sele - alle vi andre i familien har ikke den slags tendenser :-)

Jeg synes at retrieveren har mange gode argumenter for først at bruge tid og penge på en adfærdsbehandler - min træner gav 3 gode grunde til kastraktion da jeg overvejede det:

Stress når tæver i nabolaget var i løbetid, overdreven humpen og strejfen.

Vi overvejer det mindre nu da han som 11/2 årig er mere i balance med sig selv

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved, at mange herinde er imod kast... Og I har jeres erfaringer og giver gerne gode råd :-)

Meeeen nu er humpen det eneste probl. Siku virker glad og tilfreds i dagligdagen. Han er en rigtig nem lille hund, kælen og legesyg. Meget kontaktssøgende og "klisterende".

Håber I alle har haft en dejlig jul. Her ser vi frem til nytåret. Siku er indtil videre fuldstændigt ligeglad og upåvirket af skyts. Om det er fordi, vi bor nær en fyr, som skyder lerduer i tide og utide, ved jeg ikke.

Nytåret blevet afholdt hos familie.

Det er det samme med Bobo. Der er ingen problemer med ham udover at han humper. Og han blev altså kastreret, da han var 8 uger. Så det kan altså ligeså godt være stress. Og så tror jeg altså ikke der er andet at gøre end at opdrage hunden og lære den, at det ikke er i orden og undgå at slippe den i situationer, hvor du ikke har kontrol over det.

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige det, men det er det altså bare tit, tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella fik 2 øffe-grise, en trække-pive ting, et pivedyr og en hel bærepose lækkerier. Dentalsticks, tørret kylling, gnawlers og alt mulig andet:engel:

Og jeg fik BOT fleecedækken og Hurtta lifeguard halsbånd til hende, så hun blev rigeligt begavet:engel:

Sidste jul fik hun en sterilisation, så det er åbenbart populært at lade dyrene neutralisere her i juletiden:blink: Dog vil jeg heller ikke tro at det på mirakuløs vis løser alle hans problemer med at humpe. Jeg ville nok også vælge at kontakte en med forstand på sådan noget (læs adfærdsbehandler) i stedet for at kappe løgene og håbe på et mirakel:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil slet ikke gøre mig klog på kast. Har bare et lille håb...

Da vi gik til hvalpekursus, gik det ikke længe, før Siku blev sat sammen med lab, schæferne, golden ret og en større hyrdehund af en slags. Netop fordi han var rigtig strid mod de mindre hunderacer(i hans egen str).

Jeg talte med træneren som også er adfærdsbeh+vec sygepl+træner omkring hans humpning(af tæver)allerede dengang. Først siger hun henkastet, at det må jeg vænne mig til, da han nu var en unghund... Kort tid efter får Siku indhentet en golden ret tæve, nedlagt tæven, lægger sig oven på hende og humper, alt imens han knurre og viser tænder!!! Og det ser træneren, som straks stopper frileg.

Dengang var Siku 6-7 mdr og en af hjælpetrænerne(under udd)sagde, at det nok blev nødvendigt at kast ham. Jeg slog det lidt hen, for han fungerede(og gør stadig)godt med voksne hunde(dog ikke tæver).

Hvis Siku "kun" humpede tæver, kunne jeg undgå dem! Men han humper min datter og det kan jeg ikke acceptere. Han humper ikke puder, bamser, fremmede/gæster eller mig. Det går kun ud over min datter.

At han er begyndt at "stikke af" -hoppe over hegn- tja det kan løses nemt. (Min familie som passer Siku engang imellem, har en nabo med een tæve). Villakvarter med hunde på hv. vej.

Iøvrigt har han bidt sit nye pivlegetøj i stykker. Må se at få købt en ordentlig boldt eller lign. Kan kalde det nytårsgave ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites