Hop til indhold

Så er det snart Samojede tid!

Gæst Caligo
 Share

Recommended Posts

Hej alle der læser i denne tråd :-) Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan man effektivt kan lære en hvalp "nej" og ikke at gø indenfor? Når Lupo gør mens vi leger så stopper jeg legen og går lidt væk fra ham et øjeblik, så han lærer at legen stopper når han gør. Men når han bare gør uden at jeg decideret laver noget med ham, hvordan kan man så vise ham at det ikke er en god idé at gø?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 152
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej alle der læser i denne tråd :-) Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan man effektivt kan lære en hvalp "nej" og ikke at gø indenfor? Når Lupo gør mens vi leger så stopper jeg legen og går lidt væk fra ham et øjeblik, så han lærer at legen stopper når han gør. Men når han bare gør uden at jeg decideret laver noget med ham, hvordan kan man så vise ham at det ikke er en god idé at gø?

Tror du har fat i det helt rigtige, det ved jeg at dem som har Samson gjorde og han gør ikke indendørs. Jeg kan ikke rigtigt hjælpe, jeg har en der gør af alt og en der virkelig sjældent gør (medfødt, har kun skullet holde det vedlige).

Du kan nok ikke rigtigt bare sige nej som det er nu, for han ved ikke hvad nej betyder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du har fat i det helt rigtige, det ved jeg at dem som har Samson gjorde og han gør ikke indendørs. Jeg kan ikke rigtigt hjælpe, jeg har en der gør af alt og en der virkelig sjældent gør (medfødt, har kun skullet holde det vedlige).

Du kan nok ikke rigtigt bare sige nej som det er nu, for han ved ikke hvad nej betyder.

He he, okay. Jeg vil prøve at blive ved med det jeg gør nu, og se om det hjælper. Han gør nu heller ikke vildt meget som det er nu, men da vi bor i lejlighed vil jeg gerne komme det i forkøbet og lære ham ikke at gø for meget indendørs, da naboerne nok ville blive lidt irriterede :-)

Nej, han ved ikke hvad "nej" betyder endnu, men jeg gør nogle forsøg på at prøve at lære ham det så han får en lille forståelse af det. Lige nu prøver jeg at følge Lone Grevas idé om at holde en godbid frem, og når hvalpen prøver at tage den så vipper man hånden tilbage og siger "Nej" neutralt. Når den til sidst ikke prøver at tage godbidden men bare kigger så giver man den godbidden og roser den. Jeg ved ikke om det faktisk kommer til at hjælpe, men han har allerede nu forstået det nogenlunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt sikkert flytte hunden og ikke godbidden i nej-træningen.

Du flytter jo heller ikke moster Oda ind i kosteskabet fordi hunden hopper op :-D griner.

Da/når jeg trænede nej med Carlo var det med samme udgangspunkt. En masse godbidder lige foran næsen på ham efter fulgt af ja, ja, ja og så nej... Med forskellige variationer men altid flere ja end nej.

Når hunden bliver dygtig til nej, kan man sprede godbider over et større areal og "stoppe" sin hund på vej efter dem. Det er meget cool.

Mht gøen indendørs ville jeg lade al aktivitet ophøre når han starter. Sandsynligvis vil han køre lidt op for at få jer med, men han er næppe så stædig endnu så han bliver ved. :-D Nogen bruger at aflede ved at kaste godbidder eller give en bamse eller andet, men nu har jeg snart set nogle hunde som begynder at skabe sig for at "få det de plejer", udfra den givne adfærd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt sikkert flytte hunden og ikke godbidden i nej-træningen.

Du flytter jo heller ikke moster Oda ind i kosteskabet fordi hunden hopper op :-D griner.

Da/når jeg trænede nej med Carlo var det med samme udgangspunkt. En masse godbidder lige foran næsen på ham efter fulgt af ja, ja, ja og så nej... Med forskellige variationer men altid flere ja end nej.

Når hunden bliver dygtig til nej, kan man sprede godbider over et større areal og "stoppe" sin hund på vej efter dem. Det er meget cool.

Mht gøen indendørs ville jeg lade al aktivitet ophøre når han starter. Sandsynligvis vil han køre lidt op for at få jer med, men han er næppe så stædig endnu så han bliver ved. :-D Nogen bruger at aflede ved at kaste godbidder eller give en bamse eller andet, men nu har jeg snart set nogle hunde som begynder at skabe sig for at "få det de plejer", udfra den givne adfærd :-D

He he, god pointe :-D Men hvordan stoppede du så Carlo i bare at spise alle godbidderne uden at lytte til dig?

God idé, det vil jeg prøve at gøre så :-) Ja det giver god mening, for hvis hunden får godbidder ved at gø så vil den jo bare lære at det kan betale sig. Men Lupo gør som sagt heldigvis ikke så meget men det er sket et par gange, og jeg tænker at det nok er meget godt at komme det i forkøbet, da spidshunde jo ofte godt kan lide at høre deres egen stemme :-D

Har du (eller nogen af jer andre) evt. nogle gode råd til når Lupo skal møde en anden hund første gang? I dag da jeg var udenfor med ham fordi han skulle tisse, hørte han en anden hund gø langt væk (vi kunne ikke se den eller noget) men han blev så bange at han begyndte at pive og hoppede op hos mig og ville op i "sikkerhed", og bagefter ville han bare direkte tilbage i lejligheden igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har indlært nej på samme måde som Lone Greva beskriver og det fungerede fint. Fik det også videreudviklet til, at jeg kunne kaste rundt med godbidder, uden han tager dem :-)

Men det tager jo selvfølgelig tid, så i mellemtiden må man gøre brug af afledning - i sidste ende en blanding af afledning og nej. Afledning skal gerne foregå, når man kan se, at hunden skal til at udføre adfærden, hvorfor man, når man afleder, helst skal have øjnene på hunden 24/7. Netop for at undgå den kæde, som mini-mee nævner - som så også kan dannes ved positivt indlærte forbudsord m.m..

Kan komme med et glimrende eksempel selv, faktisk...

Møffe havde en vane med at spise småsten (granitskærver ved vores terrasse), da han var lille (dumme hund). Jeg fik lært ham et eftertrykkeligt effektivt "spyt ud", der fungerede hver evig eneste gang. Men men men... Kræet havde hurtigt dannet kæden "gå hen til småsten, tag i munden og vent på, at mor siger spyt ud - så får jeg godbidder!"

Altså tog han stenene i munden, for at opnå min reaktion.

Dette tacklede jeg ved, at hver gang han kom i nærheden af disse småsten, så overroste jeg ham og gav godbidder inden han nåede at vise egentlig interesse for stenene. Så han lærte, at befinde sig ved og passere stenene, uden egentlig at have interesse i dem. Når dette er sket tilpas mange gange, så vil hunden "glemme" sin gamle adfærd.

Jeg håber, det gav mening! :-) Men anderledes sagt i din situation, så skal du lære, at forudse i hvilke situationer Lupo kan finde på at gø "ud af det blå" (altså, hvor det ikke er i direkte interaktion med dig og du derfor ikke er det, han absolut ønsker) og derfor få ham til at foretage sig noget andet inden. Det indlærte nej kan så bruges til at stoppe adfærden, der ofte er voldsomt selvforstærkende (hunden "elsker" at høre sin egen stemme, som man siger). Man kan også, hvis man har en tydelig markør, fx. en klikker eller "Ja!" (lyde hunden ved, betyder godbid) markere, at det er ganske ønskeligt, når hunden trækker vejret ind og derfor er stille (selvfølgelig ikke at hunden trækker vejret ind, men det er den jo nød til, for at kunne "gø det ud" :lol: ). I stedet for et nej, altså. Dette kan give hunden lidt at tænke over og så kan man langsomt udvide det og så sætte den igang med noget andet.

Det var lige nogle tanker herfra :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte kun en godbid i hånden ad gangen. De andre lå på bordet ved siden af. Hvis han forsøgte at tage den når der var sagt nej så satte jeg den anden hånd i mellem ham og min hånd og sagde nej igen. Flyttede "blokaden" og afventede. Den fes ret hurtigt ind. Han skulle så kigge mig i øjnene i stedet.

Men han har aldrig fået en "nej-godbid" dvs hvis jeg har sagt nej, så er det en nej - på den måde at jeg ikke ændre den til en "ja godbid" når han har kigget mig i øjnene. Godbidden bliver fjernet og erstattet med en anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har indlært nej på samme måde som Lone Greva beskriver og det fungerede fint. Fik det også videreudviklet til, at jeg kunne kaste rundt med godbidder, uden han tager dem :-)

Men det tager jo selvfølgelig tid, så i mellemtiden må man gøre brug af afledning - i sidste ende en blanding af afledning og nej. Afledning skal gerne foregå, når man kan se, at hunden skal til at udføre adfærden, hvorfor man, når man afleder, helst skal have øjnene på hunden 24/7. Netop for at undgå den kæde, som mini-mee nævner - som så også kan dannes ved positivt indlærte forbudsord m.m..

Kan komme med et glimrende eksempel selv, faktisk...

Møffe havde en vane med at spise småsten (granitskærver ved vores terrasse), da han var lille (dumme hund). Jeg fik lært ham et eftertrykkeligt effektivt "spyt ud", der fungerede hver evig eneste gang. Men men men... Kræet havde hurtigt dannet kæden "gå hen til småsten, tag i munden og vent på, at mor siger spyt ud - så får jeg godbidder!"

Altså tog han stenene i munden, for at opnå min reaktion.

Dette tacklede jeg ved, at hver gang han kom i nærheden af disse småsten, så overroste jeg ham og gav godbidder inden han nåede at vise egentlig interesse for stenene. Så han lærte, at befinde sig ved og passere stenene, uden egentlig at have interesse i dem. Når dette er sket tilpas mange gange, så vil hunden "glemme" sin gamle adfærd.

Jeg håber, det gav mening! :-) Men anderledes sagt i din situation, så skal du lære, at forudse i hvilke situationer Lupo kan finde på at gø "ud af det blå" (altså, hvor det ikke er i direkte interaktion med dig og du derfor ikke er det, han absolut ønsker) og derfor få ham til at foretage sig noget andet inden. Det indlærte nej kan så bruges til at stoppe adfærden, der ofte er voldsomt selvforstærkende (hunden "elsker" at høre sin egen stemme, som man siger). Man kan også, hvis man har en tydelig markør, fx. en klikker eller "Ja!" (lyde hunden ved, betyder godbid) markere, at det er ganske ønskeligt, når hunden trækker vejret ind og derfor er stille (selvfølgelig ikke at hunden trækker vejret ind, men det er den jo nød til, for at kunne "gø det ud" :lol: ). I stedet for et nej, altså. Dette kan give hunden lidt at tænke over og så kan man langsomt udvide det og så sætte den igang med noget andet.

Det var lige nogle tanker herfra :-)

Jo det giver fin mening, tak for rådene :-) Jeg har egentlig også prøvet så godt jeg kunne at aflede Lupo når jeg tror at han skal til at gøre noget han ikke må, men nogle gange så kan det godt være svært at forudse, især når jeg kun har haft ham i et par dage. Men det skal nok komme, heh.

Jeg brugte kun en godbid i hånden ad gangen. De andre lå på bordet ved siden af. Hvis han forsøgte at tage den når der var sagt nej så satte jeg den anden hånd i mellem ham og min hånd og sagde nej igen. Flyttede "blokaden" og afventede. Den fes ret hurtigt ind. Han skulle så kigge mig i øjnene i stedet.

Men han har aldrig fået en "nej-godbid" dvs hvis jeg har sagt nej, så er det en nej - på den måde at jeg ikke ændre den til en "ja godbid" når han har kigget mig i øjnene. Godbidden bliver fjernet og erstattet med en anden.

Ahh, okay. Det er en god måde at gøre det på, det vil jeg prøve at gøre med Lupo :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det giver fin mening, tak for rådene :-) Jeg har egentlig også prøvet så godt jeg kunne at aflede Lupo når jeg tror at han skal til at gøre noget han ikke må, men nogle gange så kan det godt være svært at forudse, især når jeg kun har haft ham i et par dage. Men det skal nok komme, heh.

Det er jo det, man skal lige lære hinanden at kende, men det kommer stille og roligt, at man nærmest kan "se" hvad hunden tænker på at gøre nu :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan gjorde vi også med vores samojede og som Buddha siger, så gør han ikke særlig meget indenfor. Vi stoppede legen øjeblikkeligt hvis han startede med at gø og gik evt. ind i et andet rum. Det virkede rimeligt synes jeg. Hvis han bare gøede lukkede vi ham nogen gange ind i et andet rum - det fik ham til at stoppe og så lukkede vi ham ud så snart han var stille. Ved dog ikke om det vil virke på alle samojeder, nogen kunne sikkert finde på at stå og gø bag døren og så er det måske ikke særlig hensigtsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du (eller nogen af jer andre) evt. nogle gode råd til når Lupo skal møde en anden hund første gang? I dag da jeg var udenfor med ham fordi han skulle tisse, hørte han en anden hund gø langt væk (vi kunne ikke se den eller noget) men han blev så bange at han begyndte at pive og hoppede op hos mig og ville op i "sikkerhed", og bagefter ville han bare direkte tilbage i lejligheden igen.

Sæt dig ned så han kan sidde mellem dine ben, det synes de fleste føles trygt. Det er heeelt normalt, han er lige flyttet og alt sådan noget, så gerne sørg for at den første hund i møder er en du kender og ved er stille og rolig og sød.

Vi mødte, pinligt nok, en dværg og hendes dværgsøn på første rigtige tur og Egon blev herre bange og gøede af dem og gemte sig bag min mand :lol: Og sønnen ville selvfølgelig super gerne sige hej, men det skulle Egon fanme ikke nyde noget af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo det, man skal lige lære hinanden at kende, men det kommer stille og roligt, at man nærmest kan "se" hvad hunden tænker på at gøre nu :-)

Præcis :-) Og det punkt er jeg desværre ikke helt nået til endnu.

Sådan gjorde vi også med vores samojede og som Buddha siger, så gør han ikke særlig meget indenfor. Vi stoppede legen øjeblikkeligt hvis han startede med at gø og gik evt. ind i et andet rum. Det virkede rimeligt synes jeg. Hvis han bare gøede lukkede vi ham nogen gange ind i et andet rum - det fik ham til at stoppe og så lukkede vi ham ud så snart han var stille. Ved dog ikke om det vil virke på alle samojeder, nogen kunne sikkert finde på at stå og gø bag døren og så er det måske ikke særlig hensigtsmæssigt.

Okay, det kunne være at det var en idé at prøve det med Lupo. Og så hvis han bare står og gør bag døren, så må jeg prøve noget andet :-)

Sæt dig ned så han kan sidde mellem dine ben, det synes de fleste føles trygt. Det er heeelt normalt, han er lige flyttet og alt sådan noget, så gerne sørg for at den første hund i møder er en du kender og ved er stille og rolig og sød.

Vi mødte, pinligt nok, en dværg og hendes dværgsøn på første rigtige tur og Egon blev herre bange og gøede af dem og gemte sig bag min mand :lol: Og sønnen ville selvfølgelig super gerne sige hej, men det skulle Egon fanme ikke nyde noget af.

Okay, tak for rådene :-) Han mødte faktisk naboens hund i dag - en lille dværgpinscher. Det gik faktisk rigtig godt og Lupo var meget interesseret og glad og logrede som en gal :lol: Og så mødte han også et lille barn i dag og det gik også rigtig godt.

Ha ha :klap: Ej undskyld det må have været virkelig pinligt, men det giver bare virkelig nogle sjove mentale billeder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Perfekt :) Benny blev også vildt bange da hunde gøede af ham bag et hegn, han hoppede direkte op i favnen på mig.

Ja det var virkelig pinligt men sjovt :lol:

Det gjorde Lupo også i dag da han hørte kirkeklokker for første gang. Nøj han blev forskrækket.

Ha ha, ja det kan jeg forestille mig :-D

I dag har jeg forresten oplevede "ulvetimen" for første gang med Lupo. Han blev pludselig virkelig hyper og gøede vildt meget, og bed i mine sokker. Jeg prøvede at lære ham at det skal han ikke gøre, men det tog ham lidt tid at falde ned igen, heh.

Link til indlæg
Del på andre sites

Huuuurraaaa ulvetimen :klap: Ja de er HELT psyko, jeg synes det er skægt.

He he, det ER også sjovt at se på, men på længere sigt vil jeg gerne have at han lærer at slappe af når han er indenfor :mrgreen:

Forresten skal jeg lige have noget galde ud....Her for lidt siden var jeg nede med Lupo, og for 1000. gang får han fat i en anden hunds lort og prøver at spise det, og jeg prøver så godt jeg kan generelt at sørge for at han bliver afledt så han ikke gør det, men nogle gange når jeg bare ikke at se det før han sidder med det i munden, især ikke når det er mørkt. Lige foran vores lejlighed er der et lille grønt areal hvor jeg går ned med ham når han skal tisse, men folk her er åbenbart SÅ dårlige til at samle op efter deres hund, så der ligger bare hundelorte overalt! Og når det er mørkt og der er sne alle vegne, så er de bare endnu sværere at spotte, hvilket er sygt irriterende for Lupo synes jo at andre hundes lorte er vildt spændende, hvilket såvidt jeg har forstået er meget normalt for hvalpe. Men det ændrer ikke på at jeg ikke vil have at han spiser det, for det er jo ikke ligefrem vanvittig lækkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten, jer der har samojeder....Jeg er ved at skulle tegne forsikring på Lupo, og så tænker jeg over hvilke sygdomme der ligger til samojeden? Såvidt jeg kan forstå er HD og grå stær ret almindeligt, samt nogle hudsygdomme, men er der andet jeg skal være opmærksom på?

Beklager de mange spørgsmål som jeg slynger ud hele tiden :-) Selvom jeg har læst meget op på tingene, så er det bare rart at høre nogle erfaringer fra andre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Carlo har 7-9-13 kun besøgt dyrlæge for at blive vaccineret :-D

Fedt :-D Jeg håber at jeg er lige så heldig med Lupo så.

Vi har alm brand, men de dækker ikke HD. Mener dyrekassen gør? Overvejede at skifte, ikke fordi mine har HD, men fordi de dækker lidt bredere. Men der er så også det dobbelte i selvbetaling pr gang.

Husk at tjek at den forsikring du kigger på, dækker hele hundens liv og ikke kun til 10 år.

Okay. Jeg har kigget på Dyrekassen men de dækker ikke HD og heller ikke grå stær. Det gør Agria til gengæld, men så er det som et tilvalg. Det er lidt øv at forsikringssummen hos Agria bliver formindsket hvert år efter hunden er fyldt 8 år, men jeg ville egentlig gerne have noget der dækkede HD og grå stær, når det nu er nogle af de mest almindelige sundhedsproblemer hos Samojeden. Hmmm, jeg må undersøge tingene lidt nærmere og gå i tænkeboks.

Hvad er det for noget med hud sygdomme? Husker jeg ikke at have læst.

Jeg har en bog der hedder "A New Owners Guide to Samoyeds", hvor det bl.a. bliver nævnt at Samojeder kan få forskellige hud-sygdomme, nogle gange som følge af allergi. Det bliver dog ikke uddybet så meget, så jeg ved ikke lige hvor udbredt det reelt er, men jeg har fundet et par links til lidt info:

Sebaceous Adenitis (SA) — Samoyed Club of America Education and Research Foundation (SCARF) - Updated

::Cerebus Samoyeds and Akitas - Sebaceous Adenitis::

Zinc Responsive Dermatosis — Samoyed Club of America Education and Research Foundation (SCARF) - Updated

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu aldrig mødt en samojed med allergi :-D

Heller ikke med grå stær..

Rent faktisk sagde min dyrlæge, da jeg kom med min vaps til vaccination "Nåh dig kommer jeg ikke til at se meget til, samojeder fejler sgu aldrig noget"

Og indtil videre har han haft ret.

Så hvis du har gjort dit forarbejde ordentligt med sundhed i linjerne din hund er ud af osv og sørger for et ordentligt miljø, som tager højde for belastninger der på sigt kan give HD, så har du gjort hvad du kan vil jeg mene.

Vi kan desværre ikke forsikre os mod alt - eller det kan vi godt, det er bare tæske dyrt og ofte ligegyldigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu aldrig mødt en samojed med allergi :-D

Heller ikke med grå stær..

Rent faktisk sagde min dyrlæge, da jeg kom med min vaps til vaccination "Nåh dig kommer jeg ikke til at se meget til, samojeder fejler sgu aldrig noget"

Og indtil videre har han haft ret.

Så hvis du har gjort dit forarbejde ordentligt med sundhed i linjerne din hund er ud af osv og sørger for et ordentligt miljø, som tager højde for belastninger der på sigt kan give HD, så har du gjort hvad du kan vil jeg mene.

Vi kan desværre ikke forsikre os mod alt - eller det kan vi godt, det er bare tæske dyrt og ofte ligegyldigt.

Det har du helt ret i :-) Generelt har jeg nu også indtryk af at samojeden er en sund race, og opdrætteren jeg har fået Lupo fra har heller ikke haft nogle alvorlige sundhedsproblemer i linjen, så jeg går heller ikke ud fra at der bliver noget alvorligt med ham :-) Jeg synes bare at det er rart at vide hvad der evt. kan ske, he he.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah ok, ja allergi, altså det har jeg også hørt lidt om men kender ikke selv samojeder med allergi. Der er dog mange hunde, synes jeg, som reagerer på forskellige slags tørfoder, men det er alle racer.

Det har du ret i, det var Agria. Så var det noget andet jeg syntes om med Dyrekassen. Men tror nu bare vi beholder Alm Brand, det er så nemt.

Angående HD, selv vil jeg ikke betale en masse ekstra for det, men ja en operation er dyr, men man så også sige - hvis det er meget slemt, er det slet ikke sikkert en operation vil hjælpe nok, dvs hunden vil alligevel få slidgigt i en forholdsvis ung alder, og så synes jeg man skal overveje det grundigt, om det er det hele værd - for hunden altså. Men det tror jeg nu slet ikke du skal bekymre dig om, du har jo tjekket op på linierne på forhånd :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites