Hop til indhold

Albuesmerter


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Så har jeg været ved dyrlægen i dag og trimmet Tjaldur i narkose. Ved samme lejlighed tjekkede dyrlægen hans ben, for der har hele tiden været noget med hans venstre ben.

Han knurre og viser smerte når jeg tørre hans pote på det ben og når jeg tager hans ben igennem selen. Det har han altid gjort.

 

Dyrlægen kan mærke at albuen er væsentlig hævet og den " klikker" over led når han bevæger den. Han mener det er en gammel skade og at den er kronisk overbelastet.

 

Man kan vist desværre ikke gøre noget ved det, andet end smertestillende på længere sigt. Øv. Kan ikke finde ud af hvor ondt han egentlig har.

 

Er det noget i kender til eller har oplevet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå Stella, der er da virkelig ærgerlig.

Men jeg ved da, at der stort set aldrig findes albuedysplaci på cockere.

Har simpelthen aldrig hørt om bare een. Hvilket jo ikke udelukker, at han har en gammel skade, men den er så nok ikke medfødt.Hvis han har ondt er hans nogengange dårlige reaktioner på udefrakommende påvirkninger,nok pga evt smerte ved hurtige bevægelser.

Så han giver påvirkningen skylden for smerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå Stella, der er da virkelig ærgerlig.

Men jeg ved da, at der stort set aldrig findes albuedysplaci på cockere.

Har simpelthen aldrig hørt om bare een. Hvilket jo ikke udelukker, at han har en gammel skade, men den er så nok ikke medfødt.Hvis han har ondt er hans nogengange dårlige reaktioner på udefrakommende påvirkninger,nok pga evt smerte ved hurtige bevægelser.

Så han giver påvirkningen skylden for smerte.

 

Tak for svar. Nej det er ikke albuedysplasi, men en gammel skade. I dag haltede han hjem fra middagsturen :( Lige nu går han og ville ikke støtte på den og holder den oppe, altså poten, han bider voldsomt i poten, men jeg tror det er fordi det gør ondt i albuen. Han blev jo trimmet i går og ordnede hans poter grundigt, så der sidder intet i dem.

 

Har fået at vide at rimadyl er skadeligt for hundes mave og i øvrigt er rigtig dyrt. Dyrlægen synes ikke jeg skulle give smertestillende som det var nu, men jeg synes jo han tydeligvis har ondt. Stress og smerter hænger jo sammen. Er der noget alternativt man kan give hunden som smertestillende ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde også givet ham smertestillende, helt klart. Men kender ikke lige til de forskellige slags, men dyrlægen kan vel ordinere noget andet?

 

 

Han haltede ikke ved dyrlægen i går, så dyrlægen synes ikke vi skulle give smertestillende. Men han halter jo heldigvis ikke hele tiden. Men nok til at jeg gerne ville give ham smertestillende, men det ville dyrlægen ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han haltede ikke ved dyrlægen i går, så dyrlægen synes ikke vi skulle give smertestillende. Men han halter jo heldigvis ikke hele tiden. Men nok til at jeg gerne ville give ham smertestillende, men det ville dyrlægen ikke.

 

Jeg synes du skal insistere på at få noget, som du bare kan have til at ligge til de dårlige dage... Kan du ikke gøre det? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fået at vide at rimadyl er skadeligt for hundes mave og i øvrigt er rigtig dyrt.

 

Det er korrekt. Men det bruges normalt også kun ved forbigående smerter, og kortere tids begrænset anvendelse er en mindre risiko.

Det her lyder jo som noget der kommer til at kræve smertebehandling over længere tid. Der findes faktisk naturmedicinprodukter der virker, det var en mulighed.

Alternativet er om der kan repareres på det led.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh nej. Stakkels Tjaldur da. Øv hvor er det bare træls at han har ondt. Jeg ved ikke så meget om rimadyl, andet end at vores dyrlæge siger det er hårdt ved maven. Sille har fået Carprodyl (som vist er noget nær det samme), som hun kan få hvis hun har ondt i hofterne en gang imellem.

Det er da ikke rart at han skal gå og have ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe får Rimadyl og har absolut ingen problemer oplevet med det :vedikke: Claus Sloth anbefalede os det, i stedet for Onsior og Previcox, der koster meget dyrt, da Rimadylen også skulle være ok mild ved lever osv. (han fik konstateret for høje levertal ifm. den sidste operation).

 

Men nu har Møffe i det hele taget aldrig været påvirket af andet smertestillende, end Metacam og det på trods af, at han har været på smertestillende nærmest konstant i et år nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe får Rimadyl og har absolut ingen problemer oplevet med det :vedikke: Claus Sloth anbefalede os det, i stedet for Onsior og Previcox, der koster meget dyrt, da Rimadylen også skulle være ok mild ved lever osv. (han fik konstateret for høje levertal ifm. den sidste operation).

 

Men nu har Møffe i det hele taget aldrig været påvirket af andet smertestillende, end Metacam og det på trods af, at han har været på smertestillende nærmest konstant i et år nu.

 

Hvad koster rimadyl ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad koster rimadyl ??

 

Jeg har lige i går betalt 525kr, mener jeg det var, for en pakke med smertestillende til to måneder - til en berner, vel at mærke. Han skal have to store piller dagligt og der er 100stk. i.

 

Jeg har ikke kørt ham på det 100%, han har ofte været på halv dosis og har nogle gange glemt at give ham. Og nu skal det også kun gives ved behov.

 

Smertestillende er jo aldrig sund for en hunds indre, men så længe man ikke overgør det, så burde det gå - så hunden i det mindste har det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

okay tak for svar, havde hørt det var omkring 850 kr for 100 tabeletter. Men ja bare receptgebyret er jo på 197 kr. suk. Øv at ens sygeforsikring ikke dækker det. Men ville tage op til dyrlægen i morgen og snakke med ham, hvis han er der, for synes det kunne være intressant at se om der er en forskel, også i hans adfærd, hvis han kommer på smertestillende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Stella, det er jo pest eller kolera, hvad vælger man???

Hvis han får smertestillende, vil han vel ikke skåne det led, og hvis han ikke får det og får ondt, bliver han jo urolig, ked, eller måske sur.

Jeg har ikke brugt smetestillinde i mange år- kun lidt efter de 2 sidste livmoderoperationer, så jeg har ingen erfaring med de forskellige midler.

Iøvrigt bør din dyrlæge ikke tage penge for en recept, da han jo kunne have udskrevet den, da du var i konsultationen, (synes jeg).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg indrømmer blankt - jeg har aldrig nogen sinde betalt for en recept? :genert: Hverken når jeg har været til konsultation eller når jeg har ringet. Anede ikke, der eksisterede receptgebyr :oops:

 

Jeg må have nogle søde dyrlæger :oops:

 

 

Ork jo, da jeg skulle hente clomical, kostede det 59 kr, men receptgebyret var på 197, så føler mig sig temmelig dum, men sådan er det bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå nu har jeg lige talt med dyrlægen, vi blev enige om at sætte ham på smertestillende i 8 dage og se om det ændrede noget med hans ben og adfærd. Det er som om at det er langt værre når det er koldt. I går var der frost og han ville ikke støtte på det efter en gåtur. De dage der har været mildt i vejret, har jeg ikke oplevet det.

 

Skal op at hente medicinen i dag, er spændt på om jeg skal betale recept gebyr så.

Link til indlæg
Del på andre sites

Slap utrolig billigt, fik 5 piller metacam for 33 kr :banan: Nå men så skulle jeg give ham en hel i dag og en halv i 8 dage.

 

Det er tyggepiller, så gav ham en hel, men giver ham den, vender ryggen til og laver noget andet, utrolig dumt, for jeg hører et lille " dunk" men da jeg vender mig om kan jeg ikke se pillen nogen steder, altså det lød som om han spyttede den ud, hørte hellere ikke han knaste den, men har ledt og ledt, den er ret lille og samme farve som mit trægulv. Aner ikke om han har fået den eller ej. :damn:

 

Men det er altså helt galt med hans ben, han kan ikke finde ro, farer op hele tiden når han ligger ned og bider sig voldsomt i poten, han tager hele poten ind i munden og tygger på den. Det må være en form for nerveforstyrrelser/ sovende fornemmelse når benet gør ondt ??

 

Nogen gange er det også som om hans bagben går i krampe, så sidder det i en underlig stilling og han bider og bider i poten.

 

Men det har været helt slemt i dag, han farer op og kaster sig ned i gulvet og i sine puder og kan ikke finde ro. Sådan har jeg ikke oplevet det før. Årh det er træls jeg ikke kan finde ud af om han har fået den pille eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet at købe sådan et ledbind fra BoT ved hundens helse? Mener ikke det koster det vilde, og efter selv at have prøvet BoT, må jeg sige at det hjælper!

 

Anne: der fåes desværre ikke BOT til albuerne. Jeg undersøgte nøje og ringede ind til firmaet da Barney bøvlede. De anbefaler man køber dem til menneske håndled og sætter på albuen så det gjorde jeg. Men den bliver altså ikke siddende, selvom den er så stram som den kan være (tør ikke give ham en strammere en på). Så tror desværre ikke det er løsningen. Den gled i hvert fald hurtigt ned på barney selvom den så ud til at sidde helt perfekt og godt til da jeg gav ham den på. Også selvom han kun havde den på inde i kort tid af gangen.

 

Stella: Da Barney var syg med albuerne (troede vi det var), henvendte jeg mig til en led-ekspert som fik ham i hænderne. Det synes jeg virkelig at du skal overveje. Og sygforsikringen dækker indtil de har fundet ud af hvad der er galt. Barney fik en CT scanning til ca. 5000 kr. Det kan give dig en ide om hvad der er galt, og om det er noget som kan fikses/gøres noget ved. Ulempen er så at hvis det kan fikses kan forsikringsselskabet nægte at betale hvis ikke dyrlægen skriver at det er en skade (hvis det KAN være opstået under opvækst). En operation i en enkelt albue ligger på små 10.000. I hvert fald ved den dyrlæge jeg kontaktede. Tror det er dyrer alt efter landsdel og dyrlæge. Jeg indstillede Barney til operation, på begge albuer, men heldigvis slap vi med skrækken og har idag en frisk hund. Hvis du har brug for hjælp til at finde en ledekspert i dit område så sig til.

Hvad gør dyrlægen så sikker på at det er en skade og ikke en udviklingsfejl i albuen? Hvor gammel er han nu? (Hunden altså - ikke dyrlægen :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne: der fåes desværre ikke BOT til albuerne. Jeg undersøgte nøje og ringede ind til firmaet da Barney bøvlede. De anbefaler man køber dem til menneske håndled og sætter på albuen så det gjorde jeg. Men den bliver altså ikke siddende, selvom den er så stram som den kan være (tør ikke give ham en strammere en på). Så tror desværre ikke det er løsningen. Den gled i hvert fald hurtigt ned på barney selvom den så ud til at sidde helt perfekt og godt til da jeg gav ham den på. Også selvom han kun havde den på inde i kort tid af gangen.

 

Stella: Da Barney var syg med albuerne (troede vi det var), henvendte jeg mig til en led-ekspert som fik ham i hænderne. Det synes jeg virkelig at du skal overveje. Og sygforsikringen dækker indtil de har fundet ud af hvad der er galt. Barney fik en CT scanning til ca. 5000 kr. Det kan give dig en ide om hvad der er galt, og om det er noget som kan fikses/gøres noget ved. Ulempen er så at hvis det kan fikses kan forsikringsselskabet nægte at betale hvis ikke dyrlægen skriver at det er en skade (hvis det KAN være opstået under opvækst). En operation i en enkelt albue ligger på små 10.000. I hvert fald ved den dyrlæge jeg kontaktede. Tror det er dyrer alt efter landsdel og dyrlæge. Jeg indstillede Barney til operation, på begge albuer, men heldigvis slap vi med skrækken og har idag en frisk hund. Hvis du har brug for hjælp til at finde en ledekspert i dit område så sig til.

Hvad gør dyrlægen så sikker på at det er en skade og ikke en udviklingsfejl i albuen? Hvor gammel er han nu? (Hunden altså - ikke dyrlægen :blink:)

 

Tjaldur han er 4 år og 4 måneder, helt nøjagtig. Jeg ved ikke hvad der gjorde ham sikker på at det var en skade, det sagde han blot at det virkede som. Måske fordi det klikkede, jeg ved det ikke. Men er det ikke umuligt at slå fast om det er en skade eller noget han er " født " med ? Dækker forsikringen ikke hvis det er medfødt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...