Gæst milder batmusen Besvaret Oktober 8, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2008 Jeg har haft spiseværgrende hunde og tidligere kørte jeg den hårde linie: Spis eller sult... Dette mener jeg NU er forkert idet det er min opfattelse, at langt de fleste hvalpe vitterloigt har et instinkt for hvorvidt et foder er godt eller skidt for dem. Jeg lytter langt mere til mine hunde nu. Fordi jeg har oplevet at opdage efter spiseværgning at der faktisk var noget galt med foderet. Flere fodertyper og flere mærker. Min datters madøre af en labrador spiseværgrede selvom han tydeligvis var hundesulten. Hver gang viste det sig at der var noget i foderet, som han ikke havde godt af. Nu vil jeg gå langt for at finde et foder mine hunde vil spise. En dygtig hundeernæringsekspert, Helen Grue, fremkom engang med den teori at hunderacer bedst tolererer det foder de som race var blevet fodret med deres oprindelsesland. Da vi afprøvede dette på Lobo labrador og gav ham foder lavet på fisk, så kørte det for ham! Har du prøvet at tænke i de baner med Noom'sen? Det eneste tørfoder jeg til dato har fundet Pelle gider er OGSÅ et fiskeprodukt, nemlig Olivers. Jae, og du ved jeg har enteori omkring hendes "selvstændighedsdemonstrationer" Jeg ville give bittesmå portioner også fordi der er noget psykologisk i at en hund erfarer at foderskålen "skal" tømmes Tjah... Hvis min hund SKULLE have et bestemt foder af helbredsmæssige årsager ville jeg være hård som granit - UDENPÅ og kun give dette foder uanset... Hvis hun var min ville jeg afprøve en uges til - 10 dage overhovedet ikke at give hende foder i skål eller som aktivering og udelukkende fodre hende fra hånd - altså give noget for hendes ydelser = samarbejde. Der er jo noget hun ikke helt har fattet dér. Jeg ville give lækre kødgodbidder og evt. lidt af foderet som har ligget sammen med de lækre godbidder, men altså kun fra hånd og KUN efter fortjeneste. Og ikke op til det optimale, men altså sulte hende et bette nøk... ja det kan jeg godt forstå men tror langt fra at det er de fleste hunde som aner om foderet er dårligt der er mange bare kræsne hunde som intet kan lide Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Oktober 8, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2008 ja det kan jeg godt forstå men tror langt fra at det er de fleste hunde som aner om foderet er dårligt der er mange bare kræsne hunde som intet kan lide Tjah... det kan man vælge at synes, jeg synes bare at den holdning blokerer for andre muligheder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Oktober 8, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2008 jeg synes det er dybt tragisk for hunden at man er nået så vidt idag med hunde at de bliver mere og mere kræsne hvilket ikke burde kendetegne en hund men mere en kat som overvære mere hvad den kommer i munden eller at de ikke ville spise synes det er meget underligt man må ikke håbe disse hunde kommer i avl da jeg tror dette muligvis kan gives videre Med de "kræsne" hunde jeg kendte til viste der sig at være en årsag. Den ene sagde fra på det foder jeg havde valgt af Hills linien. Senere viste det sig at Hills foder var konserveret med Etoxyquin som har givet mange problemer som f.eks. mavesvulster. Min hunds "nej tak" reddede hende muligvis fra at blive syg af cancer, hvem ved? En anden hund sagde fra på et ligeledes kendt og respekteret fodermærke. Der var ikke noget at gøre! Så viste det sig at foderet var fyldt af levende larver som lå nederst i sækken. Der var absolut intet hverken at se eller lugte på foderet med vore menneskesanser. Siden da har jeg "lyttet" til mine hunde og erkendt at de kan have et intakt instinkt for hvad de har godt af - eller ikke har godt af i nogle sammenhænge. Du nævnte at det er naturligt for en hund at spise én stor portion dagligt i stedet for flere mindre portioner, altså brugte du "det naturlige" som baggrund for at fodre en gang daglig. Hvis vi ser naturligt på det, så må vi også indse, at de tørfodere vi gerne vil fylde i vore hunde ikke ER naturligt foder for dem. Lige så unaturligt som det er, at vi skal spise en vitaminpille for at få dækket VORES behov. Det er ligeledes unaturligt for en hund at spise den samme menu dag ud og dag ind i uge-, måneds- og årevis. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Oktober 8, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2008 Med de "kræsne" hunde jeg kendte til viste der sig at være en årsag.Den ene sagde fra på det foder jeg havde valgt af Hills linien. Senere viste det sig at Hills foder var konserveret med Etoxyquin som har givet mange problemer som f.eks. mavesvulster. Min hunds "nej tak" reddede hende muligvis fra at blive syg af cancer, hvem ved? En anden hund sagde fra på et ligeledes kendt og respekteret fodermærke. Der var ikke noget at gøre! Så viste det sig at foderet var fyldt af levende larver som lå nederst i sækken. Der var absolut intet hverken at se eller lugte på foderet med vore menneskesanser. Siden da har jeg "lyttet" til mine hunde og erkendt at de kan have et intakt instinkt for hvad de har godt af - eller ikke har godt af i nogle sammenhænge. Du nævnte at det er naturligt for en hund at spise én stor portion dagligt i stedet for flere mindre portioner, altså brugte du "det naturlige" som baggrund for at fodre en gang daglig. Hvis vi ser naturligt på det, så må vi også indse, at de tørfodere vi gerne vil fylde i vore hunde ikke ER naturligt foder for dem. Lige så unaturligt som det er, at vi skal spise en vitaminpille for at få dækket VORES behov. Det er ligeledes unaturligt for en hund at spise den samme menu dag ud og dag ind i uge-, måneds- og årevis. ja det er 1 grund til jeg fodre 1 gang samt mener jeg ikke at de er godt for hunde som er aktive i løbet af dagen at få mad i maven da det jo gør en sløvere iforhold til på tom mave man kan aldrig efterleve naturen fuldstændig men du har ret i at mange giver deres hunde desamme mad dag ud og dag ind samt ja så er tørfoder unaturligt derfor får mine hverken tørfoder eller det samme hver dag men så forskelligt jeg kan skaffe dem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Oktober 8, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2008 Tjah... det kan man vælge at synes, jeg synes bare at den holdning blokerer for andre muligheder det ved jeg ikke men det er stadig mere naturligt for hunde at være stort set altædene eller med instinktet spis nu da du ikke ved hvornår muligheden for mad byder sig igen det er et normalt instinkt for en hund hvilket man ser flere og flere hunde ikke have dette dfe er næsten som katte småtspisende og kræsne ikke en hund jeg kunne have hos mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Oktober 8, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2008 Jeg har haft spiseværgrende hunde og tidligere kørte jeg den hårde linie: Spis eller sult... Dette mener jeg NU er forkert idet det er min opfattelse, at langt de fleste hvalpe vitterloigt har et instinkt for hvorvidt et foder er godt eller skidt for dem. Jeg lytter langt mere til mine hunde nu. Fordi jeg har oplevet at opdage efter spiseværgning at der faktisk var noget galt med foderet. Flere fodertyper og flere mærker. Min datters madøre af en labrador spiseværgrede selvom han tydeligvis var hundesulten. Hver gang viste det sig at der var noget i foderet, som han ikke havde godt af. Nu vil jeg gå langt for at finde et foder mine hunde vil spise. En dygtig hundeernæringsekspert, Helen Grue, fremkom engang med den teori at hunderacer bedst tolererer det foder de som race var blevet fodret med deres oprindelsesland. Da vi afprøvede dette på Lobo labrador og gav ham foder lavet på fisk, så kørte det for ham! Har du prøvet at tænke i de baner med Noom'sen? Det eneste tørfoder jeg til dato har fundet Pelle gider er OGSÅ et fiskeprodukt, nemlig Olivers. Interessant vinkel, den havde jeg overhovedet ikke overvejet :5up: (men omvendt så har jeg jo så også en hund som spytter næsten alt ud når hun har fået det ca. 10 gange i træk, så det var nok ikke lige den vinkel der lå lige for... Men hun er glad for fisk (sådan da) så det kan da godt være at jeg skal give Olivers en chance, jeg fik dog en prøvepose sidst vi var på udstilling og den virkede hun ikke voldsomt interesseret i... Eler også må jeg gennemsøge markedet og købe små poser og skifte ud jævnligt til jeg finder det rigtige... Jae, og du ved jeg har enteori omkring hendes "selvstændighedsdemonstrationer" Ja at jeg er inkonsekvent? (eller har jeg fået bikset tingene sammen? ) Jeg ville give bittesmå portioner også fordi der er noget psykologisk i at en hund erfarer at foderskålen "skal" tømmes Hvis min hund SKULLE have et bestemt foder af helbredsmæssige årsager ville jeg være hård som granit - UDENPÅ og kun give dette foder uanset... Hvis hun var min ville jeg afprøve en uges til - 10 dage overhovedet ikke at give hende foder i skål eller som aktivering og udelukkende fodre hende fra hånd - altså give noget for hendes ydelser = samarbejde. Der er jo noget hun ikke helt har fattet dér. Jeg ville give lækre kødgodbidder og evt. lidt af foderet som har ligget sammen med de lækre godbidder, men altså kun fra hånd og KUN efter fortjeneste. Og ikke op til det optimale, men altså sulte hende et bette nøk... Der er jo nok noget der ikke helt har hæftet sig hos hende (selv om det altså er blevet RET meget bedre efter træningen hos Mette!!! men du har selv set udgangspunktet, det var sgu ikke for godt ) Det er måske ikke nogen dårlig ide at fodre på den måde en periode, men jeg kan nok få svært ved at få min far til at følge den strategi - kan det gå at det kun er mig der gør det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Oktober 9, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 9, 2008 Mht. foder, så har jeg fundet to produkter som Noomi måske ville kunne acceptere (ja man ved jo aldrig, hun bliver jo pluselig træt af det når hun har fået det et stykke tid) det ene er Arion puppy large breed som vi fik en prøve på på udstillingen sidste gang, det synes hun p.t. er ok og det andet tror jeg er Hills med laks (jeg ved p.t. ikke mere om det, det var en jeg kender som havde dem med på udstilling og dem kunne vi bruge i ringen, men jeg kan nemt finde ud af hvad det præcist hedder. Det er dog et voksenfoder). Så mit spørgsmål er sådan overordnet om Arion og Hills er ok produkter eller??? Det hun er mest glad for er den Hills med laks (måske som du siger Irene, fordi der er fisk i?) Vil det være noget problem at give hende det fra nu af, hvor hun er 9,5 mdr. når nu det er et voksenfoder? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Oktober 9, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 9, 2008 [/b] ja det er 1 grund til jeg fodre 1 gang samt mener jeg ikke at de er godt for hunde som er aktive i løbet af dagen at få mad i maven da det jo gør en sløvere iforhold til på tom mave man kan aldrig efterleve naturen fuldstændig men du har ret i at mange giver deres hunde desamme mad dag ud og dag ind samt ja så er tørfoder unaturligt derfor får mine hverken tørfoder eller det samme hver dag men så forskelligt jeg kan skaffe dem Jeg har fodret tre gange dagligt igennem mange år og har aldrig oplevet manglende arbejdslyst/sløvhed eller andet hæmmende, som indikerer at fodring flere gange dagligt er en dårlig ide. Tværtimod har jeg oplevet, at meget sultne/glubende hunde har lidt mere ro på ift. træningen. Jeg fodrer ca. to timer før planlagt træning/aktivitet og da fodermnængden bliver fordelt over flere måltider er den ikke så stor, at der er risiko for mavevending eller andre kedelige ting Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Oktober 9, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 9, 2008 det ved jeg ikke men det er stadig mere naturligt for hunde at være stort set altædene eller med instinktet spis nu da du ikke ved hvornår muligheden for mad byder sig igen det er et normalt instinkt for en hund hvilket man ser flere og flere hunde ikke have dette dfe er næsten som katte småtspisende og kræsne ikke en hund jeg kunne have hos mig En instinkthandling som f.eks. "spis nu du ved ikke hvornår næste måltid viser sig" bliver udskiftet med erfaring for at der ikke er hungersnød, når hvalpen/hunden med iden indser at der er en tsor regelmæssighed i madudbydelsen. Derfor er det ikke ubetinget instinket for at spise man kan begrunde én daglig fodring med. Men pyt, vi er ikke enige og det behøver vi heller ikke være Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Oktober 9, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 9, 2008 Interessant vinkel Bestemt, den indebærer at asiaterne kan spise alt muligt - med ris til, kysthundene fisk og sikkert rodfrugter, og de kontinentale hvad befolkningen i de forskellige områder har levet af i århundreder. , den havde jeg overhovedet ikke overvejet :5up: (men omvendt så har jeg jo så også en hund som spytter næsten alt ud når hun har fået det ca. 10 gange i træk, så det var nok ikke lige den vinkel der lå lige for... Nej, men den er muligvis interessant for allergihundene Men hun er glad for fisk (sådan da) så det kan da godt være at jeg skal give Olivers en chance, jeg fik dog en prøvepose sidst vi var på udstilling og den virkede hun ikke voldsomt interesseret i... Eler også må jeg gennemsøge markedet og købe små poser og skifte ud jævnligt til jeg finder det rigtige... Tjah... Skulderoptrækkendeslåud med hænderne smiley Ja at jeg er inkonsekvent? Jeg ved jo slet ikke nok om jeres træning/samvær til at vide om du er inkonsekvent. Er du? Det var mere det med at Noom'sen tilsyneladende ikke har smidt sine prinsessenykker og har indset at hun skal yde for at nyde. Og ikke bare serviceres Om det så kommer af inkonsekvens ved kun du Der er jo nok noget der ikke helt har hæftet sig hos hende (selv om det altså er blevet RET meget bedre efter træningen hos Mette!!! men du har selv set udgangspunktet, det var sgu ikke for godt ) Mette er også dygtig og det har du så også været siden det har hjulpet. Husk det! Det er måske ikke nogen dårlig ide at fodre på den måde en periode, Hvis du vil have et andet udgangspunkt hos Noomi, så er det absolut en mulighed, som garanteret giver bonus men jeg kan nok få svært ved at få min far til at følge den strategi - kan det gå at det kun er mig der gør det? Jae, men hvis farmand fylder hende op med lakridskonfekt og vingummier (altså hundeguf) eller bare giver hende tilskud i foderet så hun gider æde det, kan du stå i den situation at hun føler sig mættet af det og at dine krav med noget for noget ikke betyder noget for hende. Fordi hun ikke er småsulten. Så det kommer nok an på for ofte og hvor længe hun bliver passet af din far. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Oktober 9, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 9, 2008 Bestemt, den indebærer at asiaterne kan spise alt muligt - med ris til, kysthundene fisk og sikkert rodfrugter, og de kontinentale hvad befolkningen i de forskellige områder har levet af i århundreder. Så du mit spørgsmål i en anden tråd omkring Hills? Er det et ok foder? For Noomi kan godt lide deres laksefoder, men det er til voksne hunde - og et light produkt fandt jeg efterfølgende ud af - så det er nok ikke det bedste til Noomi, men jeg tænker at køre omkring Doktor Dyr og høre om han har et hvalpefoder fra Hills med laks i (i en lille pose vel at mærke) Det er der det kommer fra, det hun godt kan lide ) Nej, men den er muligvis interessant for allergihundene Det kan du have ret i Jeg ved jo slet ikke nok om jeres træning/samvær til at vide om du er inkonsekvent. Er du? Det var mere det med at Noom'sen tilsyneladende ikke har smidt sine prinsessenykker og har indset at hun skal yde for at nyde. Og ikke bare serviceres Om det så kommer af inkonsekvens ved kun du Det har hun vist ikke helt fattet (jeg ved ikke om det handler om inkonsekvens, men inkonsekvent er det i hvert fald, når jeg til sidst giver op og kommer noget i maden . Nogle gange er jeg nok inkonsekvent, også i andre sammenhænge ) Nå, men jeg har fulgt dit råd og i dag har Noomi ikke fået mad i skålen, men har måttet lave øvelser for den og det har virket fint (den har så også ligget sammen med lidt oksemørbrad som jeg havde i fryseren ). Hun er faktisk samarbejdsvillig og vil gerne spise maden når den er i hånden, så p.t.: :5up: Mette er også dygtig og det har du så også været siden det har hjulpet. Husk det! Mette er rigtig dygtig!!!! :5up::5up::5up: Mine egne evner kan jeg nu godt komme i tvivl om engang imellem Hvis du vil have et andet udgangspunkt hos Noomi, så er det absolut en mulighed, som garanteret giver bonus Indtil videre virker det i hvert fald, så jeg håber at det fortsætter og også giver den sidegevinst at hun bliver mere kontaktvillig Jae, men hvis farmand fylder hende op med lakridskonfekt og vingummier (altså hundeguf) eller bare giver hende tilskud i foderet så hun gider æde det, kan du stå i den situation at hun føler sig mættet af det og at dine krav med noget for noget ikke betyder noget for hende. Fordi hun ikke er småsulten. Så det kommer nok an på for ofte og hvor længe hun bliver passet af din far. Hun bliver jo passet en del af min far, hver gang jeg er på arbejde. Så jeg må nok indføre reglen ovre hos ham også. Jeg tror bare ikke at han er så god til at lave øvelser med hende, men omvendt er han jo også træt af at han ikke kan slippe hende når han er ude med hende medmindre der er en anden hund hun kan lege med som kommer når ejeren kalder Så jeg giver det et forsøg :blink: Han er jo super glad for hende, så han vil gå langt for at gøre hende tilpas (Det er sgu nok ikke helt uden grund at hun har de prinsessenykker men hun er jo en god hund på alle andre punkter, hun passer rigtig godt ind i vores familie og temperament Sådan en lille glad gris :hjerte: Jeg har nu ikke indtryk af at de fylder hende op med hundeguf derovre. Hun får et par guffer af min mor når hun kommer ind af døren (Noomi altså :blink:) og der ligger et par Frolic i skålen til hende også, men ellers tror jeg ikke at de giver hende noget videre. Jo en beefstick engang imellem, men hun får helt sikkert ikke så hun bliver mæt af det. Og så får hun leverposteg i sin mad. Det er nok især i forhold til det sidste jeg så skal have ændret på. De må begge arbejde for Noomis føde :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Oktober 9, 2008 Rapporter Share Besvaret Oktober 9, 2008 En instinkthandling som f.eks. "spis nu du ved ikke hvornår næste måltid viser sig" bliver udskiftet med erfaring for at der ikke er hungersnød, når hvalpen/hunden med iden indser at der er en tsor regelmæssighed i madudbydelsen. Derfor er det ikke ubetinget instinket for at spise man kan begrunde én daglig fodring med. Men pyt, vi er ikke enige og det behøver vi heller ikke være vi kan ihvertfald blive enige om at vi har hver vores mening heldigvis for det da:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HenningTheDog Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 :5up: Det kan være et problem hvis hunden forsluger sig og evt brækker foderet op igen - eller hvis forslugenheden er tegn på for stor sult min hvalp på 14 uger sluger sin mad og kaster det op igen. (han har været hos nogen der pga misforståelse ikke har fodret ham..) han tygger ben, godbidder og fingre med stor energi og fryd, men ikke sit foder... hvad kan det skyldes? opdrætteren siger vi skal bløde foderet op, men så lærer han jo ikke at spise andet end 'foder-smoothies'?! -han fodres 2-3 gange dagligt på dyrelægens opfordring, mens opdrætteren siger han skal have mad i skålen hele dagen... hva gør man lige? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FOX Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 min hvalp på 14 uger sluger sin mad og kaster det op igen. (han har været hos nogen der pga misforståelse ikke har fodret ham..) han tygger ben, godbidder og fingre med stor energi og fryd, men ikke sit foder... hvad kan det skyldes? opdrætteren siger vi skal bløde foderet op, men så lærer han jo ikke at spise andet end 'foder-smoothies'?! -han fodres 2-3 gange dagligt på dyrelægens opfordring, mens opdrætteren siger han skal have mad i skålen hele dagen... hva gør man lige? Der findes nogle madskåle med forhindringer i - kan ikke lige huske hvad de hedder, men sådan en har vi til vores labrador-blanding. Fra at det tog hende ca. 20 sek. at spise sin mad, tager det nu omkring 2 minutter - og det er altså meget stort herhjemme Og så syntes jeg du skal følge dyrlægens anvisning om IKKE at have foder stående hele dagen, men fodre 2-3 gange om dagen :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Lad os nu antage at Aslan ville DØ af at få spredt sin mad på græs, gulv osv. Det eneste der kunne holde ham i live, var at spise af hans skål! 1) Hvordan ville man så lærer en hund at spise lidt langsommere? 2) Kan en B-hund (sover gerne længe) have problemer med at spise kl 6 fordi han måske mangler at sove 2 timer mere? Jeg ved godt det lyder underligt, men da jeg går hjemme, har jeg lagt mærke til forskellen mellem kl 6 og kl 8. Er det nu noget jeg tillægger hunden, eller har det været et tilfælde disse gange, eller er der vitterligt noget om sagen? 3) Hvor meget kogt kød, ville i mene at en hund måtte få, inden man begynder at blande grøntsager og andre vitaminer i? (ville halvt tørt og halvt kød (ca 150 g af hver)kun om morgenen være frygteligt og hvor stort ville vitamin manglen blive??) 4) Kan det være uoverskueligt for en hund at spise 3 gange om dagen og derfor spiser den mere når den kun bliver fodret 2 gange om dagen? 1. Jeg ville købe en af de der skåle lavet til hunde der spiser for hurtigt. 2. Det ved jeg ikke, men jeg tror det godt 3. Hvorfor koge det først? ang grøntsager ved jeg det ikke 4. Du kan vel putte mindre i madskålen så dem spiser det samme? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts