Gæst Trinus Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Som nogen allerede ved fik min Humle diagnosen aortastenose i forrige uge. Han er kun 18 måneder, og har det i værste grad. Vi er selvfølgelig meget fortvivlede, og er nu gået igang med at undersøge arvegang osv. Så, er der nogen herinde, der ved, hvordan aortastenose nedarves? Og om en hund kan være skjult bærer at sygdommen? Ingen af forældredyrerne har/havde aortastenose, i hvert fald ikke diagnosticeret. De 2 kuldsøskende har heller ikke noget. Det samme gælder for tævens afkom med en anden han, samt hanhundens afkom med en anden tæve. Ingen syge der. Derfor tænker jeg selvfølgelig at arvegangen er recessiv, og at begge forældre enten skal have sygdommen - eller være bærer af genet. Humle skal selvfølgelig ikke i avl - men jeg vil gerne vide så meget som muligt, for at sikre, at vi i racen ikke skal få for mange tilfælde af aortastenose. Humle har ingen symptomer. Han er hjertescannet i EKKO-gruppen. Hans hjerte er ikke forstørret og hans hvilepuls er tip top. Ingen vil udtale sig om hans prognose, andet end han er i højrisiko for pludselig tidlig død. Det blev kun opdaget fordi han skulle til HD/AD-røntgen og dyrlægen lyttede på hjertet inden han ville ligge ham i narkose. Han fandt en susende mislyd i venstre side, og inden der var gået 10 minutter var vi sendt videre til en dyrlæge i EKKO-gruppen, som stod klar med scanneren, da vi kom. Da han blev vaccineret i oktober, var der ingen lytbar mislyd. Vi har fået at vide at vi ikke skal pakke ham ind i vat, og det gør vi heller ikke - selvom det er svært, og jeg helst vil beskytte ham for alt. Ved den mindste lyd fra ham, ryger vi op. Det er som at have en tikkende bombe mellem hænderne. Omvendt skal han også holdes i god form, for ikke at belaste kredsløbet yderligere. Jeg er ganske enkelt rad for at jeg - eller endnu værre, mine børn, skal komme hjem til en død hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Februar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2013 Det ved jeg ikke noget om. "Kun" lidt om dårlige hjerter. Vi har to hjertesyge hunde (plus en masse andre skavanker) og vi holder også øje med ALT. De mindste forkerte bevægelser, lyde osv. Vi har valgt at de skal have et hundeliv som de plejer og de skal opleve det de plejer. Så synes vi ikke vi kan gøre det anderledes. Jeg vil også helst pakke dem ind i vat, men det bliver de jo ikke gladerer af. Vi prøver at nyde dem så længe vi har dem. Mange :ae: fra en også bekymret hundemor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Februar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2013 Jeg ved heller ikke noget om det. Men tænkte lidt på det du skriver om arvefølgen og at ingen af hans nære slægtninge har det, men er de blevet undersøgt specifikt for denne sygdom ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Hvad er aortastenose helt præcist ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts