Hop til indhold

Er Emsa Dansk Svensk Gårdhund


Gæst Emsa
 Share

Recommended Posts

Jeg har købt Emsa for at være jack Russell terrier blanding. Moderen skulle være 100% Jack Russell Terrier. Faderen skal være 75% Jack russell Terrier og 25% Chihuahua.

Men jeg har tidligere haft en Dansk Svensk gårdhund :hjerte:

Og jeg er rart sikker på at hun er Dansk Svensk gårdhund.

Kropholding og facon. Psyske mm.

Den her lidt "undskyld" måde at være på.

Billede 3 og 4 er faderen og billede 5 er moderen :hmm:

IMG_4338.jpg

IMG_0133.jpg

IMG_0105.jpg

IMG_0110.jpg

IMG_0111.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :-D

Hvor ser hun sød ud ,Emsa :hjerte:

Jeg har selv en dsg, men synes, at det kan være svært at se forskel på Jack Russel og dsg`er i al almindelighed. Gårdhundene findes efterhånden i så mange forskellige udgaver, tykke, tynde, høje og lave.

 

Men jeg synes nu mere, at faderen ligner en ren Jack Russel , end moderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror nu godt, at hun kan være, hvad du har fået at vide. men med blandingshvalpe af hunde uden tavle, er der jo aldrig nogen garanti, det er lidt vilkårene. kan dog godt umiddelbart se chi i faren, det ser ud som om, at han har lidt bred/rund skalle og måske også lidt mere markant stop, end hvad der er typisk hos JR-terriers.

 

generelt kan man nok heller ikke racebestemme så lille en hvalp, og i hvert fald ikke på baggrund af kropssprog og adfærd. men hun ser dejlig ud, uanset hvad hun er :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes de begger ligner JRT-blandinger, og jeg synes altså normalt at det er let at se forskel på en (ren) JRT og DSG. Der findes bare så mange blandinger i dag af både JRT og DSG, at de er svært at se, da de bare er mixet på kryds og tværs.

 

Jeg bliver tit spurgt om Duffy er en Kvik-hund fra Matador, en DSG eller en Chihuahua (:shock:)... Det viser også lidt alm. folks kendskab til racerne - for dem er en JRT og en DSG det samme.... Met det må man leve med når man har en blanding :blink: Selvom jeg naturligvis ikke har problemer med at genkende de 75% JRT i Duffen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Jeg har en raceren Jack Russell Terrier. Og de 2 hunde er meget forskellige. Jeg har tidligere haft en DSG. Og hende ligner Emsa rigtig meget.

Derfor er det jeg fik tanken om at hun er mere DSG, end Jack Russell.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du tavle på din 'racerene' JRT? Ikke for at være uhøflig, men hvis ikke, så er den højst sandsynligt også blandet med noget andet. Der bliver "importeret" rigtig mange fra Irland (som fx Duffys mor og farmor), belgien og lign. gennem ridesporten fx. som alle sælges som "ægte" JRT. De findes derfor i alle afskygninger og str., og de er heller ikke godkendt under DKK som race, det er kun Parson Russells som er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du tavle på din 'racerene' JRT? Ikke for at være uhøflig, men hvis ikke, så er den højst sandsynligt også blandet med noget andet. Der bliver "importeret" rigtig mange fra Irland (som fx Duffys mor og farmor), belgien og lign. gennem ridesporten fx. som alle sælges som "ægte" JRT. De findes derfor i alle afskygninger og str., og de er heller ikke godkendt under DKK som race, det er kun Parson Russells som er.

 

er du sikker på at det er rigtigt? Der er da JRT's på DKKs hvalpeliste? Det er i UK de ikke er registreret i kennel klubben, der er det kun parson der er en "race" .

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Helle jeg har papir på min racerene JRT. Jeg har en fin stamtavle på ham fra Dansk Jack Russell Terrier Klub. Og de har meget stranmme regler, for at hunde kan blive avlsgodkendt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Helle jeg har papir på min racerene JRT. Jeg har en fin stamtavle på ham fra Dansk Jack Russell Terrier Klub. Og de har meget stranmme regler, for at hunde kan blive avlsgodkendt!

DKK og DJRTK er 2 forskellige ting. DKK hører under FCi, hvor DJRTK er uenige med/ikke under FCI.

 

Jeg kan fx registrere Duffy i DJRTK på trods af at hun ikke er ren. Det siger måske lidt om "værdien" af din DJRTK-tavle og dermed udseendet på din JRT (som gør at de kan være svære at racebestemme og dermed forveksles blandt mange som en DSG).

 

jeg vil dog sige, at DJRTKs tilgang til racen er mere mig, i og med at de opdeler den i hhv JRT og Parson RT, hvor FCI og dermed DKK lægger den under én: Parson Russell Terrier, som blev godkendt under FCI i 2001. Det var det som jeg mente tidligere med at JRT ikke er godkendt under DKK (som sin egen race), m de er i stedet under PRT.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK og DJRTK er 2 forskellige ting. DKK hører under FCi, hvor DJRTK er uenige med/ikke under FCI.

 

Jeg kan fx registrere Duffy i DJRTK på trods af at hun ikke er ren. Det siger måske lidt om "værdien" af din DJRTK-tavle og dermed udseendet på din JRT (som gør at de kan være svære at racebestemme og dermed forveksles blandt mange som en DSG).

 

jeg vil dog sige, at DJRTKs tilgang til racen er mere mig, i og med at de opdeler den i hhv JRT og Parson RT, hvor FCI og dermed DKK lægger den under én: Parson Russell Terrier, som blev godkendt under FCI i 2001. Det var det som jeg mente tidligere med at JRT ikke er godkendt under DKK (som sin egen race), m de er i stedet under PRT.

 

Det er altså ikke korrekt. Parson russel terrier og jack russel terrier er hver sin race under fci, hhv. med fci nr. 339 og 345.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har skrevet med hende jeg har købt Emsa af. Hun er sikker på at Emsa er Jack russell Terrier. Hun har stamtavle på moderen fra DKK. og faderen ved hun er 75% Jack Russell Terrier og 25% Chihuahua. Altså Emsa er Jack Russell Terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har skrevet med hende jeg har købt Emsa af. Hun er sikker på at Emsa er Jack russell Terrier. Hun har stamtavle på moderen fra DKK. og faderen ved hun er 75% Jack Russell Terrier og 25% Chihuahua. Altså Emsa er Jack Russell Terrier.

 

Ikke for at være sådan en af de der totalt nedturs mennesker der påpeger det åbenlyse... Men hun er jo ikke en Jack Russell Terrier... Hun er en blanding.... Du kan nok gå så langt som til at kalde hende en Jack Russell Terrier blanding.. Men hun er jo ikke raceren...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...