Doberfan Besvaret April 24, 2013 Rapporter Share Besvaret April 24, 2013 Jeg takke - jeg ville ikke turde gøre sådanne ting halvhjertet. Den kommentar du takker for var nu henvendt til Hopsa. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 24, 2013 Rapporter Share Besvaret April 24, 2013 Mimas skal kun have hvalpe én gang, lige meget hvor søde og nuller de bliver ( hvilket de bliver i en stor stil! ) Hun skal steraliseres så snart hun kan det efter fødslen, for det er skisme træls ikke at kunne gå på hundelegepladsen i denne tid, eller få hende passet, eller skulle høre på hendes konstante slikkeri. Samt er det kedeligt at have en så træt hund, som i næste uge er åndsvag i låget fordi det er parrings tid. Så det er sådan det bliver Jeg har bare ikke ville lade hende steralisere mellem 1-2 løbetid, som det anbefales ( nogle før 1. løbetid) da hun simpelthent har udviklet sig helt fantastisk efter disse. Så kun et kuld og så er det slut med løbetid Jeg forventer ikke den hel store jubel - hører ofte så dårlige ting fordi man har en blandingshund. Så jeg er vant til det Ærgeligt at det skal være sådan. Synes godt nok det er modigt at avle videre på en tæve som lyder til at have en del "humørsvigninger" under løbetiderne.. jeg har til dags dato aldrig haft tæver som ændrede sig drastisk pga løbetid. Sitto har jeg aldrig kunnet mærke på, var i løbetid, ej heller Liva - Ayo kan jeg mærke er lidt mere træt/vil gerne putte/være tæt på os, men ellers ikke. Men ingen har på noget tidspunkt været skøre oveni hovedet når de var højløbske - der har ingen forandringer været at mærke på dem - udover Ayos lidt mere udtalte træthed. Sitto fik vi sterilliseret pga hun endte med at blive falsk drægtig i tide og utide - det var ikke kun omkring løbetiden, men sådan hele tiden-agtigt. Men inden det kom da hun var omkring 3½ år, så har der aldrig været det mindste at mærke på hende ifbm løbetid. Bliver nogen af mine tæver nogensinde det mindste kuk under løbetider, så bliver de sterilliseret omgående - det er ikke noget jeg vil byde en hund - og da slet ikke avle videre på Og nej, det er ikke fordi jeg ikke kan lide blandingshunde - jeg har selv to stk og en tavleløs yorkie. Men med mindre vores næste hund bliver endnu en gade hund (som den sidstankomne), så bliver det naturligvis en blanding - men bliver det en dansk planlagt hvalp vi køber os, så bliver det med DKK stamtavle. Jeg elsker mine bastarder højere end noget andet - men jeg har også været igennem en knæ operation (PL) med vores yorkie, inden hun fyldte 1 år - da hun var 9 mdr blev det konstateret i grad 2! Ayo, vores blanding, fejler ikke noget - men til gengæld har vi efterfølgende fundet ud af at hun er købt af en kvinde som importere hvalpe til landet og en tæve, og sælger hvalpene herhjemme - og henter så nogle nye. Jeg er færdig med at støtte den hovedløse avl! Er din tæve egentlig tjekket for patella og det samme med hanhunden? Det er jo en meget udbredt lidelse blandt små hunde. Og jeg kan fortælle dig at det er en lang proces at få en hund tilbage på benene igen efter sådan en operation. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 24, 2013 Rapporter Share Besvaret April 24, 2013 Det er nemlig gennentænkt og overvejet over længere tid Vi gør det begge med nervøsitet og spænding i maven og er noget spændt på weekenden hvor vi tager hende ud til hanhunden. Man er bange for hvad hvis der nu sker hende noget under gravididteten og fødslen, men det er vel meget normalt hvis man holder meget af sin kære hund? En kontrakt skal der til, pt forsøger jeg dog at finde nogle for at se hvordan de er skruet sammen - så hvis der er nogle der har en liggende man kan se, så sig endelig gerne til. Inspitation osv modtages med kyshånd, da jeg vil sørge for det bedste til hvalpene. Det bliver heller ikke hvilken som helst som kan få en af hvalpene. To af dem forbliver endda i familiekredsen Jeg ville nok tage udgangspunkt i den her, hvis det var mig... Og så bare lave den uden Dansk Kennel Klubs logo osv. DKKs kbsaftale Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret April 24, 2013 Rapporter Share Besvaret April 24, 2013 Jeg kender til flere som ikke selv har beholdt en hvalp, kan ikke se det er et must. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Synes godt nok det er modigt at avle videre på en tæve som lyder til at have en del "humørsvigninger" under løbetiderne.. jeg har til dags dato aldrig haft tæver som ændrede sig drastisk pga løbetid. Sitto har jeg aldrig kunnet mærke på, var i løbetid, ej heller Liva - Ayo kan jeg mærke er lidt mere træt/vil gerne putte/være tæt på os, men ellers ikke. Men ingen har på noget tidspunkt været skøre oveni hovedet når de var højløbske - der har ingen forandringer været at mærke på dem - udover Ayos lidt mere udtalte træthed. Sitto fik vi sterilliseret pga hun endte med at blive falsk drægtig i tide og utide - det var ikke kun omkring løbetiden, men sådan hele tiden-agtigt. Men inden det kom da hun var omkring 3½ år, så har der aldrig været det mindste at mærke på hende ifbm løbetid. Bliver nogen af mine tæver nogensinde det mindste kuk under løbetider, så bliver de sterilliseret omgående - det er ikke noget jeg vil byde en hund - og da slet ikke avle videre på Og nej, det er ikke fordi jeg ikke kan lide blandingshunde - jeg har selv to stk og en tavleløs yorkie. Men med mindre vores næste hund bliver endnu en gade hund (som den sidstankomne), så bliver det naturligvis en blanding - men bliver det en dansk planlagt hvalp vi køber os, så bliver det med DKK stamtavle. Jeg elsker mine bastarder højere end noget andet - men jeg har også været igennem en knæ operation (PL) med vores yorkie, inden hun fyldte 1 år - da hun var 9 mdr blev det konstateret i grad 2! Ayo, vores blanding, fejler ikke noget - men til gengæld har vi efterfølgende fundet ud af at hun er købt af en kvinde som importere hvalpe til landet og en tæve, og sælger hvalpene herhjemme - og henter så nogle nye. Jeg er færdig med at støtte den hovedløse avl! Er din tæve egentlig tjekket for patella og det samme med hanhunden? Det er jo en meget udbredt lidelse blandt små hunde. Og jeg kan fortælle dig at det er en lang proces at få en hund tilbage på benene igen efter sådan en operation. Jeg har spurgt om det samme, men har ikke fået svar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jeg forstår så slet ikke, at hvis tanken om hvalpe ligger i een, at man ikke ikke istedet har anskaffet sig en racetæve med supersunde velkendte aner. Så der netop kan ses tilbage i linierne efter evt arvelige skavanker. Jeg tror ,jeg selv havde mindst 4 racetæver, før at jeg fik een, der kunne bidrage til racen med god pondus, vitalitet, sundhed, pzyke og udseende.For mig giver stambog ikke automatisk grund til at avle. Jeg har intet mod mixhunde, men deres fremtidige liv bliver ofte ikke regnet for så værdifuld som en racehund, der er velovervejet. Jeg har selv 2 mixer, som er højt værdsatte herhjemme, men hvis en sygdom eller adfærdsproblem indtræder, er nogle mixhundeejerer ikke lige så OBS på at ofre en kyndig behandling, dyrlæge eller adfærd.Altså noget der koster kassen. Jeg håber så, at du har tænkt på , at hvis der kommer 8 hvalpe, og du kun kan finde egnede køberer til f.eks 3 stk, at I har tiden og lyst til at lave det arbejde med hver enkelt, der gør dem egnede til nyt hjem som større. At I har økonomi til både et kejsersnet lørdag aften og hvis uheldet er ude, også evt til f.eks operation for navlebrok eller hvad der kan komme. Indimellem kan dig projekt nemlig blive rigtig dyrt,. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jeg forstår så slet ikke, at hvis tanken om hvalpe ligger i een, at man ikke ikke istedet har anskaffet sig en racetæve med supersunde velkendte aner. Så der netop kan ses tilbage i linierne efter evt arvelige skavanker.Jeg tror ,jeg selv havde mindst 4 racetæver, før at jeg fik een, der kunne bidrage til racen med god pondus, vitalitet, sundhed, pzyke og udseende.For mig giver stambog ikke automatisk grund til at avle. Jeg har intet mod mixhunde, men deres fremtidige liv bliver ofte ikke regnet for så værdifuld som en racehund, der er velovervejet. Jeg har selv 2 mixer, som er højt værdsatte herhjemme, men hvis en sygdom eller adfærdsproblem indtræder, er nogle mixhundeejerer ikke lige så OBS på at ofre en kyndig behandling, dyrlæge eller adfærd.Altså noget der koster kassen. Jeg håber så, at du har tænkt på , at hvis der kommer 8 hvalpe, og du kun kan finde egnede køberer til f.eks 3 stk, at I har tiden og lyst til at lave det arbejde med hver enkelt, der gør dem egnede til nyt hjem som større. At I har økonomi til både et kejsersnet lørdag aften og hvis uheldet er ude, også evt til f.eks operation for navlebrok eller hvad der kan komme. Indimellem kan dig projekt nemlig blive rigtig dyrt,. Det synes jeg er noget værre ævl... Undskyld men det gør jeg. Hvorfor er det ikke okay at synes ens hund er så fantastisk at man gerne vil have en hvalp fra den? Jovist skal man gøre sit og sørge for den helbredsmæssigt er i orden, og man har ikke så mange muligheder som hvis hunden har stamtavle. Men undskyld mig, der findes altså MANGE opdrættere som ikke kigger en DYT på sundheden i stamtavlen når de opdrætter, de kigger udelukkende titler! Så det gør altså IKKE hunden mere sund nødvendigvis. En blandingshund kan være lige så, og mere endda velovervejet end en racehund! Og adfærdsproblemer opstår mere fordi folk ikke ved hvad de køber, og det optræder altså også hos racehunde, såvel som ved blandingshunde (For ikke længe siden havde vi da en som havde købt en Aussie med stamtavle.. Hun var en gammel enlig dame, som slet ikke havde muligheden for det og måtte omplacere den). Der findes ejere af blandingshunde som er LANGT bedre end nogle ejere af racehunde, det synes jeg igen er noget ævl andet. TS har flere gange skrevet omkring disse ting i denne tråd og svaret på hvad hendes tanker er omkring det. Ja undskyld, men jeg synes sgu det er ved at være træls at høre på alle jer "Uh racehunde er de eneste man skal avle på". Jeg er skam enig, men det betyder altså ikke at det er en totalt forkastelig idé at man kunne have lyst til at avle på sin "bastard"... Who are we to fucking judge... Tjek hunden for sygdomme, find en god han der også er tjekket... Sørg for at hvalpene får gode ejere... Lad os være glade for at ejeren trods alt har valgt at søge information og forberede sig! 2 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Det synes jeg er noget værre ævl... Undskyld men det gør jeg. Hvorfor er det ikke okay at synes ens hund er så fantastisk at man gerne vil have en hvalp fra den? Jovist skal man gøre sit og sørge for den helbredsmæssigt er i orden, og man har ikke så mange muligheder som hvis hunden har stamtavle. Men undskyld mig, der findes altså MANGE opdrættere som ikke kigger en DYT på sundheden i stamtavlen når de opdrætter, de kigger udelukkende titler! Så det gør altså IKKE hunden mere sund nødvendigvis. En blandingshund kan være lige så, og mere endda velovervejet end en racehund! Og adfærdsproblemer opstår mere fordi folk ikke ved hvad de køber, og det optræder altså også hos racehunde, såvel som ved blandingshunde (For ikke længe siden havde vi da en som havde købt en Aussie med stamtavle.. Hun var en gammel enlig dame, som slet ikke havde muligheden for det og måtte omplacere den). Der findes ejere af blandingshunde som er LANGT bedre end nogle ejere af racehunde, det synes jeg igen er noget ævl andet. TS har flere gange skrevet omkring disse ting i denne tråd og svaret på hvad hendes tanker er omkring det. Ja undskyld, men jeg synes sgu det er ved at være træls at høre på alle jer "Uh racehunde er de eneste man skal avle på". Jeg er skam enig, men det betyder altså ikke at det er en totalt forkastelig idé at man kunne have lyst til at avle på sin "bastard"... Who are we to fucking judge... Tjek hunden for sygdomme, find en god han der også er tjekket... Sørg for at hvalpene får gode ejere... Lad os være glade for at ejeren trods alt har valgt at søge information og forberede sig! Det her tilslutter jeg mig.:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jeg forstår så slet ikke, at hvis tanken om hvalpe ligger i een, at man ikke ikke istedet har anskaffet sig en racetæve med supersunde velkendte aner. Så der netop kan ses tilbage i linierne efter evt arvelige skavanker.Jeg tror ,jeg selv havde mindst 4 racetæver, før at jeg fik een, der kunne bidrage til racen med god pondus, vitalitet, sundhed, pzyke og udseende.For mig giver stambog ikke automatisk grund til at avle. Jeg har intet mod mixhunde, men deres fremtidige liv bliver ofte ikke regnet for så værdifuld som en racehund, der er velovervejet. Jeg har selv 2 mixer, som er højt værdsatte herhjemme, [/b]men hvis en sygdom eller adfærdsproblem indtræder, er nogle mixhundeejerer ikke lige så OBS på at ofre en kyndig behandling, dyrlæge eller adfærd.Altså noget der koster kassen.Jeg håber så, at du har tænkt på , at hvis der kommer 8 hvalpe, og du kun kan finde egnede køberer til f.eks 3 stk, at I har tiden og lyst til at lave det arbejde med hver enkelt, der gør dem egnede til nyt hjem som større. At I har økonomi til både et kejsersnet lørdag aften og hvis uheldet er ude, også evt til f.eks operation for navlebrok eller hvad der kan komme. Indimellem kan dig projekt nemlig blive rigtig dyrt,. Du mener altså at hvis man køber en blandingshund, så er det ikke velovervejet?? Det er der helt sikkert også nogle ejere af racehund der ikke gør. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jamen undskyld. Hvor mange får hvalpe for at beholde en selv? Hvis dette er normalt at man får hvalpe for at beholde en selv, så undskylder jeg for at jeg "kun" overvejer at beholde en til mig selv, da jeg endnu ikke ved om vi er klar på hund nr 2, da ingen af os kommer fra familier med mere end 1 hund af gangen. Jeg får hvalpe fordi det pt passer os rigtig godt tidsmæssigt i år, fordi min hund og faderen er to dejlige hunde som er rigtig lig hinanden personligt og fordi jeg vil nedsætte chancen for at hun får kræft senere hen - jeg har haft en hundhund tidligere som fik kræft og denne oplevelse vil jeg gerne undvære igen hvis det er muligt. Hej Det lyder som om I har gjort jer rigtig mange tanker omkring det at få hvalpe på jeres hund. Jeg håber ikke du tager det som et angreb, for det kan meget hurtigt føles som om folk kun vil se alle de dårlige ting, når man laver sådan en tråd om blandingshvalp og generelt avl på tavleløse hunde. Jeg tænker meget om jeres tæve, som jo har 3 forskellige racer i sig, er blevet tjekket for diverse arvelige sygdomme, som netop de 3 racer, der er i hende, er disponeret for? Du skriver nemlig selv, at du tidligere har mistet en hund, godt nok til kræft, men du kender uden tvivl til frustrationen og sorgen når ens hund lider af noget som måske kunne være undgået, eller i det mindste haft mulighed for at nedsætte risikoen ved. Når I vælger at lave hvalpe på en blandingstæve og en ren hanhund (har han stamtavle?), så risikerer I faktisk stadig at videregive eventuelle sygdomme til hvalpene, og så er det jo hvalpekøberne som en dag måske står med en meget syg hund. I kan ikke vide hvilke gener og sygdomme der løber i jeres hunds familie, og selvom hun er 'sund', så kan hun sagtens videregive sine forældres sygdomme til sine egne hvalpe. Jeg har selv to blandingshunde, begge røntgen og albue-tjekket for vores egen skyld (de er begge steriliseret) og fik flotte ord med på vejen af dyrlægen. Vi kunne så i realiteten godt have tænkt, at vi så kunne finde en ligeså sund hanhund, og lave hvalpe på dem. MEN! Vi kender ikke til forældre og videre ud i generne, og strengt taget kunne min ene hunds 'mormor' være blevet aflivet som 3-årig pga. slem hofteledsdysplasi, som min hund bare har været heldig ikke at arve. Som jeg skrev før, er det virkelig ikke ment som et angreb, men mere som en oplysning. Jeg tror uden tvivl at du er en super dedikeret hundeejer, som kun vil din hund det bedste, men jeg synes selv det er værd at overveje, når man er ejer af en blandingshund, om man tør tage 'chancen' med hvalpe, når man ikke aner hvilke sygdomme eller temperamentsproblemer der ligger tilbage i din hunds familie. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Synes godt nok det er modigt at avle videre på en tæve som lyder til at have en del "humørsvigninger" under løbetiderne.. jeg har til dags dato aldrig haft tæver som ændrede sig drastisk pga løbetid. Sitto har jeg aldrig kunnet mærke på, var i løbetid, ej heller Liva - Ayo kan jeg mærke er lidt mere træt/vil gerne putte/være tæt på os, men ellers ikke. Men ingen har på noget tidspunkt været skøre oveni hovedet når de var højløbske - der har ingen forandringer været at mærke på dem - udover Ayos lidt mere udtalte træthed. Sitto fik vi sterilliseret pga hun endte med at blive falsk drægtig i tide og utide - det var ikke kun omkring løbetiden, men sådan hele tiden-agtigt. Men inden det kom da hun var omkring 3½ år, så har der aldrig været det mindste at mærke på hende ifbm løbetid. Bliver nogen af mine tæver nogensinde det mindste kuk under løbetider, så bliver de sterilliseret omgående - det er ikke noget jeg vil byde en hund - og da slet ikke avle videre på Og nej, det er ikke fordi jeg ikke kan lide blandingshunde - jeg har selv to stk og en tavleløs yorkie. Men med mindre vores næste hund bliver endnu en gade hund (som den sidstankomne), så bliver det naturligvis en blanding - men bliver det en dansk planlagt hvalp vi køber os, så bliver det med DKK stamtavle. Jeg elsker mine bastarder højere end noget andet - men jeg har også været igennem en knæ operation (PL) med vores yorkie, inden hun fyldte 1 år - da hun var 9 mdr blev det konstateret i grad 2! Ayo, vores blanding, fejler ikke noget - men til gengæld har vi efterfølgende fundet ud af at hun er købt af en kvinde som importere hvalpe til landet og en tæve, og sælger hvalpene herhjemme - og henter så nogle nye. Jeg er færdig med at støtte den hovedløse avl! Er din tæve egentlig tjekket for patella og det samme med hanhunden? Det er jo en meget udbredt lidelse blandt små hunde. Og jeg kan fortælle dig at det er en lang proces at få en hund tilbage på benene igen efter sådan en operation. Jeg tror ikke at mit skrevet ord omkring hendes tilstand skal tages så tungt Hun er fin nok under hendes løbetid, bare lidt mere moar-syg, sovende og når hun så kan parres bliver hun ganske tosset i låget - da hun jo så gerne vil parres og finder mange nye huller i hegnet ( hvilket jeg finder meget normalt). Så det er ikke fordi jeg er mega bekymret for dette, det er bare lidt hårdt at have en hund som bliver anderledes, når man nu holder så meget af hende - lidt ligesom når kvinder får pms Jeg har ikke fået tjekket hvad den sygedom angår, ikke fordi jeg ikke vil men fordi jeg først blev gjort opmærksom på den her for nogle dage siden på HF. Så den er med i tankerne. Men svært at få gjort noget ved nu da det er nu eller aldrig, da hanhunden skal kastereres efter parringen. Så kan det godt ske at folk tænker " jamen så skal du ikke, og hvad tænker du på osv osv" Men jeg har virkelig alrig hørt om den sygedom før, ej heller ved min gamle blandingshund af stort set de samme racer. Jeg har aldrig oplevet noget ved mine forældres hunde eller venners. Men jeg tager den med mig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jeg ville nok tage udgangspunkt i den her, hvis det var mig... Og så bare lave den uden Dansk Kennel Klubs logo osv. DKKs kbsaftale Fedt! Tusinde tak for det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jeg tror ikke at mit skrevet ord omkring hendes tilstand skal tages så tungt Hun er fin nok under hendes løbetid, bare lidt mere moar-syg, sovende og når hun så kan parres bliver hun ganske tosset i låget - da hun jo så gerne vil parres og finder mange nye huller i hegnet ( hvilket jeg finder meget normalt). Så det er ikke fordi jeg er mega bekymret for dette, det er bare lidt hårdt at have en hund som bliver anderledes, når man nu holder så meget af hende - lidt ligesom når kvinder får pms Jeg har ikke fået tjekket hvad den sygedom angår, ikke fordi jeg ikke vil men fordi jeg først blev gjort opmærksom på den her for nogle dage siden på HF. Så den er med i tankerne. Men svært at få gjort noget ved nu da det er nu eller aldrig, da hanhunden skal kastereres efter parringen. Så kan det godt ske at folk tænker " jamen så skal du ikke, og hvad tænker du på osv osv" Men jeg har virkelig alrig hørt om den sygedom før, ej heller ved min gamle blandingshund af stort set de samme racer. Jeg har aldrig oplevet noget ved mine forældres hunde eller venners. Men jeg tager den med mig. Har personligt intet imod blandingshunde - Har selv to stk. Men jeg synes man skylder sine hvalpe og hvalpekøberne at tjekke forældrene for de mest udbredte arvelige sygdomme der høre til racerne. Patella er en meget nem sygdom at teste for og i kan jo finde en anden hanhund hvis det viser sig den udvalgte er ramt af sygdommen. Det er en rigtig udbredt sygdom - Typisk bare kaldet for "løse knæskaller" og er en af de allerhyppigste sygdomme blandt små hunde. Der er en del herinde som har fået deres hunde opereret for det og jeg har selv en hund der konstant skal holdes vedlige ved kiropraktor og jeg skal holde vægt og muskulatur vedlige hvis ikke hendes patella skal blive forværret. Og hun er ellers en vældig blanding, som jo har rygte for slet ikke at få de dersens arvelige sygdomme Så skynd jer at få tjekket jeres hunde for det - For i vil aldrig tilgive jer selv hvis i får lavet et kuld hvalpe, hvor ejerne skal poste 10-15.000 kr. i knæoperationer og hvalpene skal igennem flere måneders hård og smertefuld genoptræning, når i så nemt kan gøre forarbejdet for at sikre sunde hvalpe. Det kan i øvrigt også blive ret dyrt for jer hvis hvalpene får nogle arvelige sygdomme, for i kan komme til at hænge på krav fra køberne, hvis de ender med en syg hvalp. Så afsted til dyrlægen og få hundene tjekket!! Og derefter held og lykke med parringen og hvalpene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jeg tror ikke at mit skrevet ord omkring hendes tilstand skal tages så tungt Hun er fin nok under hendes løbetid, bare lidt mere moar-syg, sovende og når hun så kan parres bliver hun ganske tosset i låget - da hun jo så gerne vil parres og finder mange nye huller i hegnet ( hvilket jeg finder meget normalt). Så det er ikke fordi jeg er mega bekymret for dette, det er bare lidt hårdt at have en hund som bliver anderledes, når man nu holder så meget af hende - lidt ligesom når kvinder får pms Jeg har ikke fået tjekket hvad den sygedom angår, ikke fordi jeg ikke vil men fordi jeg først blev gjort opmærksom på den her for nogle dage siden på HF. Så den er med i tankerne. Men svært at få gjort noget ved nu da det er nu eller aldrig, da hanhunden skal kastereres efter parringen. Så kan det godt ske at folk tænker " jamen så skal du ikke, og hvad tænker du på osv osv" Men jeg har virkelig alrig hørt om den sygedom før, ej heller ved min gamle blandingshund af stort set de samme racer. Jeg har aldrig oplevet noget ved mine forældres hunde eller venners. Men jeg tager den med mig. Det havde jeg så heller ikke. Men jeg har en hund - fra "udenpå sunde og raske forældre" - med patella luxation. Dem som lavede hvalpene havde heller aldrig hørt eller set den "sygdom" før. Duffy halvbror (fra moderens 1. kuld) har også PL har jeg så efterfølgende fundet ud af. Det kan godt være, at meget er gennemtænkt Ifbm. med at du vil have hvalpe på din tæve, men det at du ikke venter med at få hende parret til efter hun og hanhunden er tjekket for arvelige lidelser såsom er fx PL og HD er sku' uansvarligt og egoistisk - overfor kommende hvalpekøbere og hvalpene! Alt efter graden af PL, så kan det virkelig være smertefuldt for en hund og det begrænser den meget i sin hverdag. Jeg priser mig lykkelig for hver måned, ja dag, hvor Duffy fungerer og kan løbe agility. Snart er det slut pga PL'en og så skal hun opereres i begge knæ (ca. 15.000 kr, hvor forsikringen ikke gælder!). Du forpligtiger dig også som sælger både moralsk og juridisk, og kan risikere at må tage hvalpe tilbage, fordi de fx er syge med en arvelig lidelse. Jeg synes helt sikkert, at du skal få tjekket hendes knæ (tager 5 min hos dyrlægen) og i samme forbindelse få taget røngten af hendes hofter mm. Og krave det samme af hanhunden! Det kan så ikke lade sig gøre med den udvalgte hanhund i dette tilfælde, men så bør du fravælge den og finde en som er "tjekket i orden". ...."Men jeg tager det med mig" er bare ikke godt nok! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jeg forstår så slet ikke, at hvis tanken om hvalpe ligger i een, at man ikke ikke istedet har anskaffet sig en racetæve med supersunde velkendte aner. Så der netop kan ses tilbage i linierne efter evt arvelige skavanker.Jeg tror ,jeg selv havde mindst 4 racetæver, før at jeg fik een, der kunne bidrage til racen med god pondus, vitalitet, sundhed, pzyke og udseende.For mig giver stambog ikke automatisk grund til at avle. Jeg har intet mod mixhunde, men deres fremtidige liv bliver ofte ikke regnet for så værdifuld som en racehund, der er velovervejet. Jeg har selv 2 mixer, som er højt værdsatte herhjemme, men hvis en sygdom eller adfærdsproblem indtræder, er nogle mixhundeejerer ikke lige så OBS på at ofre en kyndig behandling, dyrlæge eller adfærd.Altså noget der koster kassen. Jeg håber så, at du har tænkt på , at hvis der kommer 8 hvalpe, og du kun kan finde egnede køberer til f.eks 3 stk, at I har tiden og lyst til at lave det arbejde med hver enkelt, der gør dem egnede til nyt hjem som større. At I har økonomi til både et kejsersnet lørdag aften og hvis uheldet er ude, også evt til f.eks operation for navlebrok eller hvad der kan komme. Indimellem kan dig projekt nemlig blive rigtig dyrt,. Jeg elsker min hund, og tidligere hund for den de er, uanset race og pris herefter. Jeg er pænt ligeglad med at det skal være en bestemt race, formig er det vigtigst at hun passer til mit liv, personlighed og at hun er loyal samt rar. Dette har man en ide om når man køber en blandingshund hvis man læser omkring racerne, men Mimas blev valgt ud fra racernes størrelse og vi var helt forelsket da vi mødte hendes moder, og var helt sikre da vi så endelig mødte Mimas til sidst. For mig at se så har du intet mod i mix-hundene, men derimod deres ejer. Og tak for det, det er dejligt at få at vide at man ikke vil betale det som det koster hvis ens lille pus blev meget syg osv. Og hvad sygedom angår så har jeg haft mix hele mit liv - kun en blev syg af livmoderkræft i en alder af 12 år. De resterende har haft og har et fedt liv. Min personlige holdning, så hører man oftere om racehunde som bliver meget syge, og det er også kun hvad jeg selv har erfaret udfra venner og bekendes hunde historier.. De dilemmaer du stiller op med fødsle, købere osv er samme dilemmaer som for folk med racerene hunde. Igen virker det som om du har noget i mod mix-ejerne, og lidt stempler dem værende fattige. Hvad nu hvis jeg var en minister? Eller en velkendt ejendomsmægler eller en sanger som har pengene i orden? Uanset min titel, så har jeg sparet rigeligt med penge op, sådan jeg er klar på dette. Jeg var ved dyrelægen for at høre om priser for 4 måneder siden osv, så jeg er klar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Hej Det lyder som om I har gjort jer rigtig mange tanker omkring det at få hvalpe på jeres hund. Jeg håber ikke du tager det som et angreb, for det kan meget hurtigt føles som om folk kun vil se alle de dårlige ting, når man laver sådan en tråd om blandingshvalp og generelt avl på tavleløse hunde. Jeg tænker meget om jeres tæve, som jo har 3 forskellige racer i sig, er blevet tjekket for diverse arvelige sygdomme, som netop de 3 racer, der er i hende, er disponeret for? Du skriver nemlig selv, at du tidligere har mistet en hund, godt nok til kræft, men du kender uden tvivl til frustrationen og sorgen når ens hund lider af noget som måske kunne være undgået, eller i det mindste haft mulighed for at nedsætte risikoen ved. Når I vælger at lave hvalpe på en blandingstæve og en ren hanhund (har han stamtavle?), så risikerer I faktisk stadig at videregive eventuelle sygdomme til hvalpene, og så er det jo hvalpekøberne som en dag måske står med en meget syg hund. I kan ikke vide hvilke gener og sygdomme der løber i jeres hunds familie, og selvom hun er 'sund', så kan hun sagtens videregive sine forældres sygdomme til sine egne hvalpe. Jeg har selv to blandingshunde, begge røntgen og albue-tjekket for vores egen skyld (de er begge steriliseret) og fik flotte ord med på vejen af dyrlægen. Vi kunne så i realiteten godt have tænkt, at vi så kunne finde en ligeså sund hanhund, og lave hvalpe på dem. MEN! Vi kender ikke til forældre og videre ud i generne, og strengt taget kunne min ene hunds 'mormor' være blevet aflivet som 3-årig pga. slem hofteledsdysplasi, som min hund bare har været heldig ikke at arve. Som jeg skrev før, er det virkelig ikke ment som et angreb, men mere som en oplysning. Jeg tror uden tvivl at du er en super dedikeret hundeejer, som kun vil din hund det bedste, men jeg synes selv det er værd at overveje, når man er ejer af en blandingshund, om man tør tage 'chancen' med hvalpe, når man ikke aner hvilke sygdomme eller temperamentsproblemer der ligger tilbage i din hunds familie. Hun står og skal parres i weekenden, så alle disse sygedoms ting er kommet på et ret træls tidspunkt i forløbet. Hvilket egentligt går mig meget på da jeg jo ikke er ude på at lave syge hvalpe.. Men hanhunnen er med stamtavle uden nogle ting skrevet deri ang sygedomme. Jeg tager med dette sygedoms ting med mig, og gør kommende købere opmærksom på dette hvis jeg kommer så langt, og så får jeg Mimas tjekket ved næste lægebesøg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Det havde jeg så heller ikke. Men jeg har en hund - fra "udenpå sunde og raske forældre" - med patella luxation. Dem som lavede hvalpene havde heller aldrig hørt eller set den "sygdom" før. Duffy halvbror (fra moderens 1. kuld) har også PL har jeg så efterfølgende fundet ud af. Det kan godt være, at meget er gennemtænkt Ifbm. med at du vil have hvalpe på din tæve, men det at du ikke venter med at få hende parret til efter hun og hanhunden er tjekket for arvelige lidelser såsom er fx PL og HD er sku' uansvarligt og egoistisk - overfor kommende hvalpekøbere og hvalpene! Alt efter graden af PL, så kan det virkelig være smertefuldt for en hund og det begrænser den meget i sin hverdag. Jeg priser mig lykkelig for hver måned, ja dag, hvor Duffy fungerer og kan løbe agility. Snart er det slut pga PL'en og så skal hun opereres i begge knæ (ca. 15.000 kr, hvor forsikringen ikke gælder!). Du forpligtiger dig også som sælger både moralsk og juridisk, og kan risikere at må tage hvalpe tilbage, fordi de fx er syge med en arvelig lidelse. Jeg synes helt sikkert, at du skal få tjekket hendes knæ (tager 5 min hos dyrlægen) og i samme forbindelse få taget røngten af hendes hofter mm. Og krave det samme af hanhunden! Det kan så ikke lade sig gøre med den udvalgte hanhund i dette tilfælde, men så bør du fravælge den og finde en som er "tjekket i orden". ...."Men jeg tager det med mig" er bare ikke godt nok! Jeg er dig fuldstændigt enig - og at jeg tager den med mig er ment som i at jeg går i tænkeboksen.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Har personligt intet imod blandingshunde - Har selv to stk.Men jeg synes man skylder sine hvalpe og hvalpekøberne at tjekke forældrene for de mest udbredte arvelige sygdomme der høre til racerne. Patella er en meget nem sygdom at teste for og i kan jo finde en anden hanhund hvis det viser sig den udvalgte er ramt af sygdommen. Det er en rigtig udbredt sygdom - Typisk bare kaldet for "løse knæskaller" og er en af de allerhyppigste sygdomme blandt små hunde. Der er en del herinde som har fået deres hunde opereret for det og jeg har selv en hund der konstant skal holdes vedlige ved kiropraktor og jeg skal holde vægt og muskulatur vedlige hvis ikke hendes patella skal blive forværret. Og hun er ellers en vældig blanding, som jo har rygte for slet ikke at få de dersens arvelige sygdomme Så skynd jer at få tjekket jeres hunde for det - For i vil aldrig tilgive jer selv hvis i får lavet et kuld hvalpe, hvor ejerne skal poste 10-15.000 kr. i knæoperationer og hvalpene skal igennem flere måneders hård og smertefuld genoptræning, når i så nemt kan gøre forarbejdet for at sikre sunde hvalpe. Det kan i øvrigt også blive ret dyrt for jer hvis hvalpene får nogle arvelige sygdomme, for i kan komme til at hænge på krav fra køberne, hvis de ender med en syg hvalp. Så afsted til dyrlægen og få hundene tjekket!! Og derefter held og lykke med parringen og hvalpene. har forsøgt at læse om hvordan testningen foregår, uden held... Så hvordan foregår den? For hun har lige været ved sundhedstjek hvor kroppen blev gennemgået, hvor knæene blev strukket, pillet ved osv og hun gik derfra med de ord om at hun er i top stand. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Det havde jeg så heller ikke. Men jeg har en hund - fra "udenpå sunde og raske forældre" - med patella luxation. Dem som lavede hvalpene havde heller aldrig hørt eller set den "sygdom" før. Duffy halvbror (fra moderens 1. kuld) har også PL har jeg så efterfølgende fundet ud af. Det kan godt være, at meget er gennemtænkt Ifbm. med at du vil have hvalpe på din tæve, men det at du ikke venter med at få hende parret til efter hun og hanhunden er tjekket for arvelige lidelser såsom er fx PL og HD er sku' uansvarligt og egoistisk - overfor kommende hvalpekøbere og hvalpene! Alt efter graden af PL, så kan det virkelig være smertefuldt for en hund og det begrænser den meget i sin hverdag. Jeg priser mig lykkelig for hver måned, ja dag, hvor Duffy fungerer og kan løbe agility. Snart er det slut pga PL'en og så skal hun opereres i begge knæ (ca. 15.000 kr, hvor forsikringen ikke gælder!). Du forpligtiger dig også som sælger både moralsk og juridisk, og kan risikere at må tage hvalpe tilbage, fordi de fx er syge med en arvelig lidelse. Jeg synes helt sikkert, at du skal få tjekket hendes knæ (tager 5 min hos dyrlægen) og i samme forbindelse få taget røngten af hendes hofter mm. Og krave det samme af hanhunden! Det kan så ikke lade sig gøre med den udvalgte hanhund i dette tilfælde, men så bør du fravælge den og finde en som er "tjekket i orden". ...."Men jeg tager det med mig" er bare ikke godt nok! Jeg er dig enig og at jeg tager det med mig er lig med at jeg går i tænkeboksen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 har forsøgt at læse om hvordan testningen foregår, uden held... Så hvordan foregår den? For hun har lige været ved sundhedstjek hvor kroppen blev gennemgået, hvor knæene blev strukket, pillet ved osv og hun gik derfra med de ord om at hun er i top stand. Det er en meget simpel undersøgelse, hvor dyrlægen prøver at skubbe knæskallen af led. "Smutter" knæskallen, så kræver det en grundigere undersøgelse at se hvor slem graden er, men er der ingen løshed så er der ingen ekstra undersøgelser - Så det er et 5 minutters tjek til 500 kr. hos dyrlægen. Selvfølgelig dyrere hvis det viser sig der er noget at komme efter og hunden skal igennem en yderligere udredning, men det håber man jo ikke. Så med al sandsynlighed har din hund ikke patella, ellers er det ret hurtigt at gribe knoglen og spørge dyrlægen om hun blev undersøgt for det til det sidste sundhedstjek. :blink: Og fordi undersøgelsen er så simpel, så er det en kæmpe skam den ikke bliver foretaget inden avl i rigtig mange tilfælde. Det er jo peanuts man skal af med for den undersøgelse ifht. hvad det kan koste hvis en af hundene videre giver sygdommen i avlen og man skal tage hvalpe retur, give returnere noget af salgsprisen osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jeg tror ikke at mit skrevet ord omkring hendes tilstand skal tages så tungt Hun er fin nok under hendes løbetid, bare lidt mere moar-syg, sovende og når hun så kan parres bliver hun ganske tosset i låget - da hun jo så gerne vil parres og finder mange nye huller i hegnet ( hvilket jeg finder meget normalt). Så det er ikke fordi jeg er mega bekymret for dette, det er bare lidt hårdt at have en hund som bliver anderledes, når man nu holder så meget af hende - lidt ligesom når kvinder får pms Jeg har ikke fået tjekket hvad den sygedom angår, ikke fordi jeg ikke vil men fordi jeg først blev gjort opmærksom på den her for nogle dage siden på HF. Så den er med i tankerne. Men svært at få gjort noget ved nu da det er nu eller aldrig, da hanhunden skal kastereres efter parringen. Så kan det godt ske at folk tænker " jamen så skal du ikke, og hvad tænker du på osv osv" Men jeg har virkelig alrig hørt om den sygedom før, ej heller ved min gamle blandingshund af stort set de samme racer. Jeg har aldrig oplevet noget ved mine forældres hunde eller venners. Men jeg tager den med mig. Jeg kan jo kun tage efter hvad du skriver, eftersom jeg ikke kender din hund, og som skrevet i det indlæg jeg citerede dig for, så lød det ikke voldsomt positivt omkring hendes løbetid - ikke som en tæve jeg ville avle på.. Jeg kan ikke forholde mig til andet end det skrevne :blink: Mht patella så virker det ikke voldsomt gennemtænkt at parre en tæve, når man end ikke kender til PL sygdommen - det er en meget udbredt sygdom blandt små hunde. Altså jeg mener, så skulle man måske have sat sig lidt mere ind i sygdomme omkring avl osv inden man kaster sig ud i sådan et projekt. Og nu skriver du så at hanhunden skal kastereres, er der så nogen speciel grund til det? Siden det først bliver gjort nu, og ikke mens han var unghund? Jeg kan sagtens høre vi ikke kan få dig til at ændre mening, og det er helt ok - jeg er ganske overbevist om at du vil din hund og dine hvalpe det allerbedste, og nok skal sørge for at give dem den bedste start på livet og finde de rette hjem - det er slet ikke dér min bekymring ligger. Det ligger på de sygdomme som hvalpene kan arve, fordi forældrehundene ikke er tjekket - som sådan har jeg intet imod man avler på blandingshunde, hvis man vel og mærket følger samme regler ang tjek af div. sygdomme som man gør ved de hunde med tavle - men gør man ikke det, så er jeg absolut modstander. Man skylder både sine kommende hvalpe det - for den smerte de kan ende ud med at skulle leve med, fordi man træffer et egoistisk valg - og ikke mindst de bekymringer og sorger man også udsætter deres ejere for... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Det er en meget simpel undersøgelse, hvor dyrlægen prøver at skubbe knæskallen af led."Smutter" knæskallen, så kræver det en grundigere undersøgelse at se hvor slem graden er, men er der ingen løshed så er der ingen ekstra undersøgelser - Så det er et 5 minutters tjek til 500 kr. hos dyrlægen. Selvfølgelig dyrere hvis det viser sig der er noget at komme efter og hunden skal igennem en yderligere udredning, men det håber man jo ikke. Så med al sandsynlighed har din hund ikke patella, ellers er det ret hurtigt at gribe knoglen og spørge dyrlægen om hun blev undersøgt for det til det sidste sundhedstjek. :blink: Og fordi undersøgelsen er så simpel, så er det en kæmpe skam den ikke bliver foretaget inden avl i rigtig mange tilfælde. Det er jo peanuts man skal af med for den undersøgelse ifht. hvad det kan koste hvis en af hundene videre giver sygdommen i avlen og man skal tage hvalpe retur, give returnere noget af salgsprisen osv. Jamen er det ikke mere end det? Jeg troede det var sådan noget med røngten, kikkert undersøgelse og hvad ved jeg Jamen så er hendes knæ blevet testet. Da jeg begyndte at tænke hvalpe i år, så fik hun hele turen med undersøgelser af kroppen, hals, øre, hud osv. Ingen promblemer der og dyrelægen sagde go for hvalpe på hende Så blev hun vaccineret og vi gik derfra med logrende haler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jeg kan jo kun tage efter hvad du skriver, eftersom jeg ikke kender din hund, og som skrevet i det indlæg jeg citerede dig for, så lød det ikke voldsomt positivt omkring hendes løbetid - ikke som en tæve jeg ville avle på.. Jeg kan ikke forholde mig til andet end det skrevne :blink: Mht patella så virker det ikke voldsomt gennemtænkt at parre en tæve, når man end ikke kender til PL sygdommen - det er en meget udbredt sygdom blandt små hunde. Altså jeg mener, så skulle man måske have sat sig lidt mere ind i sygdomme omkring avl osv inden man kaster sig ud i sådan et projekt. Og nu skriver du så at hanhunden skal kastereres, er der så nogen speciel grund til det? Siden det først bliver gjort nu, og ikke mens han var unghund? Jeg kan sagtens høre vi ikke kan få dig til at ændre mening, og det er helt ok - jeg er ganske overbevist om at du vil din hund og dine hvalpe det allerbedste, og nok skal sørge for at give dem den bedste start på livet og finde de rette hjem - det er slet ikke dér min bekymring ligger. Det ligger på de sygdomme som hvalpene kan arve, fordi forældrehundene ikke er tjekket - som sådan har jeg intet imod man avler på blandingshunde, hvis man vel og mærket følger samme regler ang tjek af div. sygdomme som man gør ved de hunde med tavle - men gør man ikke det, så er jeg absolut modstander. Man skylder både sine kommende hvalpe det - for den smerte de kan ende ud med at skulle leve med, fordi man træffer et egoistisk valg - og ikke mindst de bekymringer og sorger man også udsætter deres ejere for... Tingene lød ikke så alvorlige i mit hoved Jamen, jeg har også læst omkring racerne men er aldrig rigtig stød på løse knæskaller før nu. Men ingen ko på isen nu hvor jeg har fundet ud af hvordan de bliver testet - og kan sige at det er hun blevet. Jeg troede det var den vilde tur med røngten osv Hun fik testet knæene for 2 mdr siden og fik et go fra lægen! og hannen er med fin stamtavle uden anmærkninger, så er tingene vel ok igen? Hannen skal kastereres fordi han kan være meget urolig. Hans historie er at han har levet iblandt 10 hunde, været vandrøgtet og var lavest i hirakier. Så de vil kasterere ham i håbet om en mere rolig hund, samt er han noget humpende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jamen er det ikke mere end det? Jeg troede det var sådan noget med røngten, kikkert undersøgelse og hvad ved jeg Jamen så er hendes knæ blevet testet. Da jeg begyndte at tænke hvalpe i år, så fik hun hele turen med undersøgelser af kroppen, hals, øre, hud osv. Ingen promblemer der og dyrelægen sagde go for hvalpe på hende Så blev hun vaccineret og vi gik derfra med logrende haler. Ja, jeg fastholder altså, at det er super godt, at du får tjekket hunden inden du avler på den. Der findes så mange, der bare lige pludselig får en ide om at avle med deres hund og så gør de det bare uden at tænke ret meget mere over det. I har i det mindste tænkt over købere til hvalpene og tænkt over at hunden skulle være klar og tjekkes inden I gør mere ved det. Så kan det godt være, at du ikke vidste det med knæet og det mest optimale er selvfølgelig stadig at avle med tavle på, men når det nu skal være, så gør I mere end rigtig mange andre. Og det er da kanon Jeg synes det er sådan nogle som dig, der skal have et klap på skulderen for at gøre det i stedet for at modtage kritik. Forhåbentligt kan I så inspirere andre til at gøre det samme Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Tingene lød ikke så alvorlige i mit hoved Jamen, jeg har også læst omkring racerne men er aldrig rigtig stød på løse knæskaller før nu. Men ingen ko på isen nu hvor jeg har fundet ud af hvordan de bliver testet - og kan sige at det er hun blevet. Jeg troede det var den vilde tur med røngten osv Hun fik testet knæene for 2 mdr siden og fik et go fra lægen! og hannen er med fin stamtavle uden anmærkninger, så er tingene vel ok igen? Hannen skal kastereres fordi han kan være meget urolig. Hans historie er at han har levet iblandt 10 hunde, været vandrøgtet og var lavest i hirakier. Så de vil kasterere ham i håbet om en mere rolig hund, samt er han noget humpende. Men hvor har han tavle henne? Og hvorfor bliver han ikke brugt i den klub? Spørger bare, fordi man i nogle klubber bliver smidt ud, hvis man parrer sin hund med en hund uden tavle. Og så må der jo iøvrigt være en grund til, at han ikke bliver brugt til nogle tæver i klubben? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts