Hopsa Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Tingene lød ikke så alvorlige i mit hoved Jamen, jeg har også læst omkring racerne men er aldrig rigtig stød på løse knæskaller før nu. Men ingen ko på isen nu hvor jeg har fundet ud af hvordan de bliver testet - og kan sige at det er hun blevet. Jeg troede det var den vilde tur med røngten osv Hun fik testet knæene for 2 mdr siden og fik et go fra lægen! og hannen er med fin stamtavle uden anmærkninger, så er tingene vel ok igen? Hannen skal kastereres fordi han kan være meget urolig. Hans historie er at han har levet iblandt 10 hunde, været vandrøgtet og var lavest i hirakier. Så de vil kasterere ham i håbet om en mere rolig hund, samt er han noget humpende. Hvis der ingen anmærkninger er betyder det vel bare at han ikke er undersøgt.... En god hanhund med tavle "behøver" ikke at parre tavleløse tæver, han vil være interessant at bruge i den registrerede avl. Jeg ser det faktisk som et minus når tavlehunde indgår i uregistreret avl, for det kan meget nemt betyde at de ikke har den nødvendige kvalitet til at indgå i opdræt der er registreret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Tingene lød ikke så alvorlige i mit hoved Jamen, jeg har også læst omkring racerne men er aldrig rigtig stød på løse knæskaller før nu. Men ingen ko på isen nu hvor jeg har fundet ud af hvordan de bliver testet - og kan sige at det er hun blevet. Jeg troede det var den vilde tur med røngten osv Hun fik testet knæene for 2 mdr siden og fik et go fra lægen! og hannen er med fin stamtavle uden anmærkninger, så er tingene vel ok igen? Hannen skal kastereres fordi han kan være meget urolig. Hans historie er at han har levet iblandt 10 hunde, været vandrøgtet og var lavest i hirakier. Så de vil kasterere ham i håbet om en mere rolig hund, samt er han noget humpende. Ja beklager, men jeg ville så aldrig avle videre på en hund der har været vandrøgtet.. Nu ved jeg ikke hvordan han er jo, men jeg har selv haft to hunde der er blevet slået/sparket og den ene i kraftig grad - så voldsom at jeg valgte at give hende fred da hun var 6½, hun havde fået DYBE ar på sjælen af mishandlingen og kom sig aldrig over det.... - og den anden har jeg endnu, hun er hos opdrætter blevet slået dagligt i 6 mdr., inden vi hentede hende. Deres sind er bare efter den opvækst - aldrig noget jeg ville avle videre på, uanset hvor fine og skønne hunde de ellers er. Undskyld mig - men mine alarmklokker ringer højere og højere - især med en hanhund som skal kastereres pga uønsket adfærd pga han er intakt + han har været vandrøgtet. Og en tæve som også skal sterilliseres fordi hun ændre sig meget i løbetiden.. Og så kan en hund med stamtavle sagtens være syg alligevel - derfor skal hannen tjekkes for diverse alligevel - stamtavle er ingen garanti. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Ja, jeg fastholder altså, at det er super godt, at du får tjekket hunden inden du avler på den. Der findes så mange, der bare lige pludselig får en ide om at avle med deres hund og så gør de det bare uden at tænke ret meget mere over det. I har i det mindste tænkt over købere til hvalpene og tænkt over at hunden skulle være klar og tjekkes inden I gør mere ved det. Så kan det godt være, at du ikke vidste det med knæet og det mest optimale er selvfølgelig stadig at avle med tavle på, men når det nu skal være, så gør I mere end rigtig mange andre. Og det er da kanon Jeg synes det er sådan nogle som dig, der skal have et klap på skulderen for at gøre det i stedet for at modtage kritik. Forhåbentligt kan I så inspirere andre til at gøre det samme Jamen jeg takker! Da jeg indså at vores snak blev mere og mere alvorlig så fik jeg hende til lægen og den helt store tjekke tur, samt en god snak med lægen osv. Hun fik et pænt go fra lægen, og de så frem til at jeg kom tilbage med hvalpe. Samt blev hun vaccineret. Dette er små to måneder siden. Så jeg troede at der var styr på tingene, indtil folket herinde begyndte at snakke meget alvorligt om diverse sygedomme, og pludselig følte jeg at der var en lille chance for at jeg fik ordentlige hvalpe, men en stor chance for at jeg fik vandskabninger/monster/handicappede/ikke-værd-til-livet hvalpe som bare ikke måtte se dagens lys .. At jeg så har misset sygedomme, fordi lægen har tænkt på dem for mig kan jeg ikke gøre meget ved. Men hold nu op jeg har lært en masse de sidste par dage, selvom det ikke har været lige sjovt. Så hun er tjekket, der er intet på hannen, pengene er klar, der er fridage til fødslen. Ud over alt det praktiske der nu skal skrabes sammen, kan jeg så parre hende i weekenden uden at få det herre dårligt med mig selv? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Jame, jeg har også læst omkring racerne men er aldrig rigtig stød på løse knæskaller før nu. Men ingen ko på isen nu hvor jeg har fundet ud af hvordan de bliver testet - for det er hun blevet. Jeg troede det var den vilde tur med røngten osv Hun fik testet knæene for 2 mdr siden og fik et go fra lægen! og hannen er med fin stamtavle uden anmærkninger, så er tingene vel ok igen? Hannen skal kastereres fordi han kan være meget urolig. Hans historie er at han har levet iblandt 10 hunde, været vandrøgtet og var lavest i hirakier. Så de vil kasterere ham i håbet om en mere rolig hund, samt er han noget humpende. Stamtavlen siger jo intet om hans sundhed - Det er derfor man sender hundene igennem røntgen osv. inden avl. Min egen hund bla. skal have røntgen fotograferet hofter, albuer og tjekkes for OCD og have taget DNA test for øjensygdommen CEA inden han kan bruge i avl, selvom han har stamtavle og er efter sunde og raske forældre, bedsteforældre, oldeforældre og søskende, kusiner osv. er sunde og raske. Så han hunden skal også tjekkes, ellers hjælper det et fedt din er tjekket. Nu ved jeg godt jeg lyder negativ.... Men.... Hvorfor vælger i en hanhund hvor sindet ikke er ret godt og han bliver kastreret i håb om han kan fungere bedre efterfølgende? Ved godt du skriver han kommer fra et skidt sted, men i aner jo ikke hvor meget der er avl og hvor meget der er miljø. Så kan ikke lade være med at undre mig lidt over valget af hanhund, for der er jo ikke rigtig nogen der kan sige hvilket sind han giver videre til hvalpene Det er ikke for at spolere din glæde, men vi ønsker jo alle sammen en sund, glad og harmonisk hund og er sikker på det er det du stræber efter at lave til dine hvalpekøbere. Synes måske bare ikke heeeelt det lyder så sikkert hvad der kommer ud af den parring. Det er ikke for at smide malurt i bægeret, for som sagt så har jeg intet imod blandinger - Ønsker bare i får en super god oplevelse og jeres købere får nogle helt fantastiske sunde, raske og mentalt velfungerende hvalpe som får et langt og godt liv hos deres ejere. Og jeg er helt sikker på i ønsker det samme, så jeg håber du tager min undren som det er ment - En tanke og en undren og måske noget du kan tage til efterretning? Har selv haft et brændende ønske om en hvalp efter Bamse og havde endda fået et tilbud fra en perfekt tæve. Men på trods af at en stor del af hans mentale problemer stammer fra tidligere hjem, så turde jeg simpelthen ikke avle på ham, alene fordi jeg ikke anede hvor meget der var miljø og hvor meget der var avl. Ville have det elendigt hvis det nu viste sig at mange af de udfordringer jeg har haft med Bamse, blev givet videre til hvalpekøberne i deres nye hund, fordi det rent faktisk var mere avl end miljø der spillede ind. Turde simpelthen ikke tage chancen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Hvis der ingen anmærkninger er betyder det vel bare at han ikke er undersøgt....En god hanhund med tavle "behøver" ikke at parre tavleløse tæver, han vil være interessant at bruge i den registrerede avl. Jeg ser det faktisk som et minus når tavlehunde indgår i uregistreret avl, for det kan meget nemt betyde at de ikke har den nødvendige kvalitet til at indgå i opdræt der er registreret. Han var ved dyrelægen for 6 mdr siden, og fik også et fint " alt i orden" fra dyrelægen efter den store tur. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Han var ved dyrelægen for 6 mdr siden, og fik også et fint " alt i orden" fra dyrelægen efter den store tur. Og alle ved jo at en tilfældig dyrlæge er den rette til at vurdere avlshundes kvalitet :5up: 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Hunhunden: Blev tjekket for 2 mdr siden, ingen anmærkninger ej heller ved knæet. Er sund og rask! Under løbetid ændre hun ikke adfærd så meget som I har læst ud af mine ord. Hun er træt som en normal hund og er parre-lysten når den tid er, som normale hunde. Dette har jeg rettet og skrevet flere gange siden hen. Hanhund: Kom ind i familien for 1 år siden og har ændret sig rigtig meget til det gode. Han er en fantastisk hund, som dog ikke altid kunne finde ro. Dette har dog ændret sig drastisk efter han er flyttet på landet med hans ejer, og han er nu en meget rolig hund. Havde han ikke ændret sig så meget til det bedre, så havde vi ikke ladet dem parre. Kastereres da ejerne er trætte af alt det makering og humperi, samt for at vi forhåbentligt kan slippe for kampene mellem hanhundene i familien ( de andre er også kastereret) Kommer fra en familie med ti andre hunde. Er vanrøgtet i den forstand at han var forladt til sig selv i et alene rum, da de andre hunde ikke kunne lide ham. Intet fysisk fra ejerne. Bruges ikke til arvl, da ejerne ikke er interesseret i at dette. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 25, 2013 Rapporter Share Besvaret April 25, 2013 Hunhunden: Blev tjekket for 2 mdr siden, ingen anmærkninger ej heller ved knæet. Er sund og rask! Under løbetid ændre hun ikke adfærd så meget som I har læst ud af mine ord. Hun er træt som en normal hund og er parre-lysten når den tid er, som normale hunde. Dette har jeg rettet og skrevet flere gange siden hen. Hanhund: Kom ind i familien for 1 år siden og har ændret sig rigtig meget til det gode. Han er en fantastisk hund, som dog ikke altid kunne finde ro. Dette har dog ændret sig drastisk efter han er flyttet på landet med hans ejer, og han er nu en meget rolig hund. Havde han ikke ændret sig så meget til det bedre, så havde vi ikke ladet dem parre. Kastereres da ejerne er trætte af alt det makering og humperi, samt for at vi forhåbentligt kan slippe for kampene mellem hanhundene i familien ( de andre er også kastereret) Kommer fra en familie med ti andre hunde. Er vanrøgtet i den forstand at han var forladt til sig selv i et alene rum, da de andre hunde ikke kunne lide ham. Intet fysisk fra ejerne. Bruges ikke til arvl, da ejerne ikke er interesseret i at dette. Det forstår jeg ikke... De bruger ham jo nu....? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Siden hvornår er hvalpe forummet, kommet under debat ? Jeg synes, at det er skammeligt, at endnu en bruger skal jages ud af HF, fordi at der er nogen der skal pille alt fra hinanden og bare ikke kan glæde sig over en ellers dejlig begivenhed. Det er ikke mere en en uges tid siden, at en anden bruger fik på puklen, over sine blandingshvalpe og så vidt jeg kan se har denne bruger ikke været aktiv herinde siden og man forstår sku`efterhånden godt hvorfor. Jeg troede, at HF var for alle og hvor ville jeg blive ked af det, hvis det var mig, der fik sådan en behandling, det er bare ikke OK ! Ts skal bestemt ikke stå skoleret for nogen herinde og jeg håber, at hun til trods for den behandling hun har fået, stadigvæk vil dele den kommende begivenhed, med dem af os, der glæder sig på hendes vegne. 2 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Siden hvornår er hvalpe forummet, kommet under debat ?Jeg synes, at det er skammeligt, at endnu en bruger skal jages ud af HF, fordi at der er nogen der skal pille alt fra hinanden og bare ikke kan glæde sig over en ellers dejlig begivenhed. Det er ikke mere en en uges tid siden, at en anden bruger fik på puklen, over sine blandingshvalpe og så vidt jeg kan se har denne bruger ikke været aktiv herinde siden og man forstår sku`efterhånden godt hvorfor. Jeg troede, at HF var for alle og hvor ville jeg blive ked af det, hvis det var mig, der fik sådan en behandling, det er bare ikke OK ! Ts skal bestemt ikke stå skoleret for nogen herinde og jeg håber, at hun til trods for den behandling hun har fået, stadigvæk vil dele den kommende begivenhed, med dem af os, der glæder sig på hendes vegne. Jeg er helt enig! på trods af at HF er så stort er der godt nok ikke plads til mange holdninger og valg især når det kommer til hvalpe og opdræt. Synes at hver gang jeg ser en ny "vi skal have hvalpe" tråd for tiden så er det første jeg tænker hvor lang tid der går før ejer bliver godt og grundigt udskældt. Jeg er da nogle gange enige, men lige denne her tråd, hold nu op. Ejer har gjort så meget for at tjekke alt på sin blandingshund og sat sig godt ind i det, kan da godt være man ikke er enig med hende, men er det så svært at glæde sig på andres vegne, eller holde sin mund hvis man ikke kan. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg vil da godt redegøre lidt for, hvorfor jeg reagerer, når der foretages en planlagt blandingsparring UDEN at hundene er tjekket for de mest almindelige arvelige sygdomme, som rammer forældrehundenes racer. Min egen Liva er hvalp af en parring, hvor man havde en sød tæve, som da skulle have nogle hvalpe. Hverken hende eller hanhunden blev tjekket for bl.a. HD. Jeg vidste ikke bedre, da jeg købte Liva - vidste ikke, at man skal spørge ind til hvilke undersøgelserne, forældrene har været igennem. Resultatet: En hund, der 15 måneder gammel fik konstateret HD med en D-hofte i den ene side. Her som snart 5-årig har hun problemer med at komme ned ad trappen, kommer fast til osteopat og bliver proppet med diverse tilskud og indimellem smertestillende. Højst sandsynligt bliver jeg nødt til at sige farvel til hende alt alt for tidligt. Den situation vil jeg gøre alt for, at andre hvalpekøbere kommer i. Jeg har intet imod blandingsavl, men ikke at tjekke forældredyrene for arvelige sygdomme inden parring er IMO direkte at skide på sine hvalpekøbere. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Det forstår jeg ikke... De bruger ham jo nu....? Dette er også kunne denne ene gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg er helt enig! på trods af at HF er så stort er der godt nok ikke plads til mange holdninger og valg især når det kommer til hvalpe og opdræt. Synes at hver gang jeg ser en ny "vi skal have hvalpe" tråd for tiden så er det første jeg tænker hvor lang tid der går før ejer bliver godt og grundigt udskældt. Jeg er da nogle gange enige, men lige denne her tråd, hold nu op. Ejer har gjort så meget for at tjekke alt på sin blandingshund og sat sig godt ind i det, kan da godt være man ikke er enig med hende, men er det så svært at glæde sig på andres vegne, eller holde sin mund hvis man ikke kan. Hvordan kan man have tjekket sine blandingshund rigtig godt og sat sig rigtig godt ind i tingene, når man end ikke kender til patella luxation og det eneste hundene har fået lavet, er det almindelige sundhedstjek. Hvad med hofter, ryg, øjensygdomme osv.? Dem ser man altså ikke med det blotte øje med et alm sundhedstjek. Ja, jeg vil altså ikke kalde et almindelig sundhedstjek inden parring, for at have undersøgt alt på sin hund! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Hvis ikke de mennesker der har viden, erfaring og interesse inden for hunde generelt og opdræt og opdrættets udfordringer i særdeleshed, må kommentere (kritik, vejledning, opfordring) hvem må så? Er det virkelig ønskeligt at dem der bekymrer sig mest er dem der skal sige mindst? Jeg beklager ikke at leve op til ønskeprofilen for en HF-bruger, men jeg vil til en hver tid finde hunde vigtigere end mennesker, specielt når jeg befinder mig på et hundeforum. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg synes faktisk at du/i virker ret ansvarsbevidst i forhold til så mange andre der avler blandingskuld. Så hvis det nu skal være - jamen så synes jeg faktisk det dejligt at høre at i gør så meget ud af det som i gør! Jeg ejer selv en tavleløs hund, og hun er valgt efter sit temperament/forældrenes temperament. Egentlig skulle vi have haft en tæve med tavle - men kemien var der bare ikke. to måneder sener så vi så Maya´s kuld i en blå avis og tog ud og besøg familien der havde fået dette ups-kuld. Og vi var solgt med det samme, familien var utrolig sympatiske, ansvarsbevidste og utrolig opmærksom på at finde den rigtige familie til deres hvalpe. (de har beholdt den sidste hvalp i kuldet da de vurderet at den familie der egentlig havde reserveret hunden ikke var egnet, til at eje hende) Forældrehundene var 100% efter vores smag og bare super dejligt i deres temperament. "Opdrætteren" har altid været der og da jeg akut blev indlagt på sygehuset og jeg gerne ville have kæresten med - sprang de til og passede vores hund. Har vi spørgsmål eller noget andet så er de der ALTID og skulle det ske at vi en dag ikke kan have vores hund mere - ja så har vi faktisk en klausul i købskontrakten som blev lavet, at de skal have mulighed for at køber hende tilbage. (og umiddelbart vil tro at de vil gøre det og så beholde hende) Det blev langt - men min pointe er at bare fordi man laver et tavleløs kuld behøver man ikke vare uansvarligt. Må vi se billeder af far og mor til jeres kuld? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg er helt enig! på trods af at HF er så stort er der godt nok ikke plads til mange holdninger og valg især når det kommer til hvalpe og opdræt. Synes at hver gang jeg ser en ny "vi skal have hvalpe" tråd for tiden så er det første jeg tænker hvor lang tid der går før ejer bliver godt og grundigt udskældt. Jeg er da nogle gange enige, men lige denne her tråd, hold nu op. Ejer har gjort så meget for at tjekke alt på sin blandingshund og sat sig godt ind i det, kan da godt være man ikke er enig med hende, men er det så svært at glæde sig på andres vegne, eller holde sin mund hvis man ikke kan. Jeg er meget enig her. Der er da også en del gange, hvor jeg ryster på hovedet over hvordan folk vælger at få et kuld hvalpe, fordi det ærlig talt ikke virker gennemtænkt. "Min tæve er kommet i løbetid og vi vil gerne finde en egnet hanhund inden næste weekend." Sådan noget kan jeg ikke tage alvorligt! Men i det her tilfælde virker det altså noget mere gennemtænkt i mine øjne. Jeg kunne da også godt tænke mig, at flere ville overveje at avle på hunde med tavle, men når folk ikke vælger det, så synes jeg da klart bedre om det her scenarie, hvor man har forsøgt at sætte sig ind i tingene frem for at det er en eller anden fiks ide man lige får, som skal føres ud i livet lynhurtigt. Selvom det måske ikke er det mest optimale, så er det da bedre end hvis man slet ikke gør noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg forstår slet ikke hvorhenne I kan se det gennemtænkte og gode i denne parring? Hundene er jo ikke tjekket for diverse sygdomme - hunden er tjekket af en tilfældig dyrlæge med et alm sundhedstjek. Der kan altså gemme sig meget som man først får frem på røntgen og videre undersøgelser. Da jeg fik Zazu hjem var hun blevet kontrolleret af én dansk dyrlæge - uden anmærkninger. Min egen dyrlæge fandt patella på hende! Ryg, hofter, albue, øjensygdomme osv er der jo slet ikke tjekket for. Jeg har en veninde hvis 5 årige hund ellers er blevet erklæret sund og rask til samtlige sundhedstjek - pludselig i sidste uge havde han noget med øjet - de røg til øjenspecialist med ham, og han har grå stær og er 95% blind på det ene øje! Der havde intet været at se til sidste sundhedstjek... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg forstår slet ikke hvorhenne I kan se det gennemtænkte og gode i denne parring? Hundene er jo ikke tjekket for diverse sygdomme - hunden er tjekket af en tilfældig dyrlæge med et alm sundhedstjek. Der kan altså gemme sig meget som man først får frem på røntgen og videre undersøgelser. Da jeg fik Zazu hjem var hun blevet kontrolleret af én dansk dyrlæge - uden anmærkninger. Min egen dyrlæge fandt patella på hende! Ryg, hofter, albue, øjensygdomme osv er der jo slet ikke tjekket for. Jeg har en veninde hvis 5 årige hund ellers er blevet erklæret sund og rask til samtlige sundhedstjek - pludselig i sidste uge havde han noget med øjet - de røg til øjenspecialist med ham, og han har grå stær og er 95% blind på det ene øje! Der havde intet været at se til sidste sundhedstjek... Så lad os sige det sådan, at der er gennemtænkte og gode elementer i den her parring. Jeg ved da godt, at alting ikke er helt perfekt og at man godt kunne have tjekket for flere ting (og det gør TS måske også nu - hvem ved) men jeg synes stadig det lyder som om at der er blevet brugt en del mere tid og overvejelse inden den her parring ift. hvad nogle andre gør ud af det. Og jeg synes det er en god ting at der er nogen der trækker lidt i den retning i stedet for de kuld, der bliver lavet uden at blive tænkt mere over det end at hundene er søde og at det kunne være sjovt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Mor: Gårdhunde: er generelt sunde. Der er ikke problemer med arvelige sygdomme. Det betyder selvfølgelig ikke, at gårdhunde ikke bliver syge. De kan få alle de sygdomme, som hunde (og mennesker) kan få. Men rigtig mange af dem får et langt liv. Et liv på 14 måske 16 år Fox terrie :Generelt set er den Glathåret Foxterrier en sund og rask hund, med få helbredsproblemer, i sjældne tilfælde kan der forekomme medfødte lidelser, så som knæledsfejl, hjertefejl, brok og døv hed. Studier har vist at døvhed er relateret til den hvide farve hvilket vil sige at enten helt hvide hunde, hvide hunde med et halvt farvet hoved - hvidt hoved med farvet øre - eller få pletter i hovedet bærer størst risiko, det skal dog pointeres endnu engang at det forekommer i meget sjældne tilfælde). Far: Sygdomme: Arvelighed for nyresygdomme findes, ellers er det forholdsvis en sund race.Cairn Terrieren lever typisk i 14-15 år og kan have let ved at blive overvægtige, hvis man ikke holder øje med hvor meget de får at spise. Cairn Terrierne er ikke belastet med arvelige sygdomme. Dette er sådanne ting jeg har læst mig frem til når jeg har læst om hendes og hans racer. Ingen af de har ting har fået mine klokker til at ringe yderligere, og jeg har derfor ikke gjort mere ved det, da arvelige sygedomme ikke rigtig er dukket op når jeg har læst omkring dem. Patella er hun blevet tjekket for, og der var intet løshed der. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 I overstående ting du lige har skrevet springer der da flere arvelige sygdomme relateret til racerne: knæledsfejl, hjertefejl, døvhed og nyresygdomme. Jeg forstår ikke hvordan dét ikke har fået dine alarmklokker til at ringe og fået undersøgt disse ting? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg betragter slet ikke mig selv som racehundefanatiker. Og jeg mener ,at mixhunde i alle lande er mere udsat for omsorgssvigt, hovsa -lørdagsimpulskøb af hvalp , omplacering osv.Og manglende omsorg for hunden , hvis problemer opstår. De viser de danske annoncer også mht videresalg af hunde. Her også medregnet evt racehunde født uden papirer og solgt billigere. Vi i DK er gennemsnitlig ikke anderledes i dette forhold. Så jeg vil altid betragte den avl som et minus for mange hunde. Hvilket ikke betyder, at masser af mixhunde er højt værdsatte og i mine øjne ofte smukkerer og med stor personlig udstråling. Og jeg har da ikke brugt så mange feriedage som jeg egenligt har gennem årene, på at socialiserer græske plejehvalpe /unghunde til danske forhold, hvis jeg bare synes de intet liv havde fortjent. Eller selv havde adopteret 2 stk , der idag er 8 og 5 år. Men jeg mener stadig , at avl på hunde er en meget slvorlig sag også mht nedarvede skjulte sygdomme, og det er nu engang meget letterer at give en 100 % rask hund et spændende liv en en, med en skavank. Da jeg var ung var f-eks hudsygdomme/allergi hos hunde en sjældenhed, Hd var almindeligt, løse knæ hørte jeg aldrig om, medfødt dårlig hjerte forekom, øjensygdomme med blindhed til følge forekom . Det er jo alle disse sygdomme vi gerne vil forskåne både ejer og især hund for. Det er da herligt at man idag kan røntgenfoto så mange hunde for evt diskosprolabs-arvelighed/HD , Albuer, har vort øjendyrlægepanel og for en del racer DNA test, som kan udelukke, at man avler på 2 bærerer af samme sygdom. Som betænksom opdrætter er det jo noget der skal bruges i hundenes interesse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg forstår godt at I bliver ved med at snakke om sygedomme m.m, specielt nu hvor I har oplevet det hos egen hund. Så tager man jo ingen chancher efterfølgende. Men jeg er træt af at jeg skal nedgøres fuldstændigt, fordi jeg ikke har fået alt med - selv om jeg har læst side op og ned ang racerne osv! Jeg har fanme gjort mit syntes jeg selv, så godt en normal hundeejer kan! Jeg har været til samtaler med dyrelægen, fået hendes tjekket - at jeg ikke har været ude i DNA, røngten og så meget andet er jeg virkelig ked af. Men sådan bliver det altså, eftersom jeg har læst af racerne er sygedommefri og jeg har derfor ikke ville gøre mere ud af dette. Når man køber blandingshund er man aldrig 100pct hvad man får, ej heller hvad sygedomme angår. Vil man være sikker på dette så køber man selvfølgelig en mes tavle og som er tjekket i hoved og røv. Man tager en chance når man køber blandingshund, og jeg har haft tre nu inde for terrie blandinger og ingen er blevet syge! ( udover hunden som fik livmoderkræft pga manglende steralition) I ved ikke hvem min dyrelæge er - måske er han han det ypperste, måske er han ikke. Men jeg stoler på ham og han er valgt fordi han har et rigtig godt ry, omdømme og popularitet. Jeg gider ikke denne debat mere som er blevet til en tavle vs de urene-må-ikke-komme-til-verden. I finder mig fra nu af under kategorien Hunde uden stamtavle, og så deler jeg min glæde der i et frirum hvor jeg ikke skal stå konstant skoleret på en utrolig ukonstruktiv måde, fordi jeg ikke er ude på at lave udstillings-perfekte hunde. Jeg vil meget hellere have kritik fra en ligestillet hvad hunderacekærlighed angår. Da det virker til at tavlehunde ikke har noget godt at sige om blandingshunde lige nu. Det er lidt som at diskutere to forskellige fodboldhold, to forskellige madvare, krøller eller ej, hvid vs sort. ( Jeg snakker overordnet set, er ikke ude på at ramme dem som faktisk har været rare og konstruktive ) Man ved ikke hvad man får ved en blandingshund, man kan have en ide om det. Men det er det der er det fede ved at mixe racerne - man får en unik hund med overraskelser! Sygedomme tager jeg til den tid hvis der kommer nogle ( jeg vil helst have den information til den tid, end at gå og vide at hunden min får HD om 4 år, eller dumme øjne om 5) Når hvalpene skal sælges, så får de kommende ejer rent besked om at hun og han ikke er testet i hoved og røv. Men som blandingshund ejer, så forventer man ikke det perfekte, så længe det er en dejlig hund som passer til en. Kærlighed til folket og deres firbenet uanset race, størrelse, farve og køn! <3 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Kan så igen fortælle dig at jeg INTET har imod blandingshunde eller tavleløse - jeg har selv to blandinger og én tavleløs yorkie. Så det er absolut ikke fordi jeg er imod blandingshunde at jeg kommer med kritik af dit kommende hvalpekuld - det er den manglende undersøgelse hvad angår sygdomme som jeg er meget imod. Men jeg skal nok hoppe ud af tråden nu.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg er bare ved at være træt af at forklare mig ud af de samme ting hele tiden. Jeg har undskyld for min uvidenheden, selvom jeg har forsøgt at sætte mig ind i sagerne. At jeg så ikke har fået alt med er jeg virkelig ked af, og jeg føler mig røv elendig. Al min glæde er blevet fjernet, og pt ser jeg på min hund og bliver trist, for hvad nu hvis hun indeholder alle disse ting? Jeg ville helst have været uden al den viden, da jeg nu vil gå og panikke hvergang hendes krop gør noget spøjst, som højst sandsynligt ikke er noget.. Jeg kan godt se at man vil have udryddet diverse sygedomme, og man gør dette ved tjek. Men jeg ved at der er andre derude lige som mig, som helst er den information fattig og så tage tingene som de kommer. De kommende ejer får denne besked med sig om at hun og han ikke er tjekket dna mæssigt - det kommer også til at stå i kontrakten sådan det ikke kommer til at bide mig i røven hvis hvalpene bliver syge. Det bedste ville jo være at man var helt 100pct sikker, men sådan bliver det ikke i denne omgang. Jeg har i det mindste sat mig ind i tingene, gjort mange overvejelser, lært meget under denne debat. Jeg kan aldrig komme met det argument der gør at det bliver velset at jeg vælger hvalpe uden at få far og mor testet. Men jeg er i det mindste åben omkring det og gør det ikke i snuskede kroge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trinek Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Hvis hun er tjekket, har dyrlægen sikkert også tjekket hendes knæ. Jeg er sikker på jeres hvalpe bliver fine, og jeg glæder mig til at følge dem:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts