Hopsa Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg gider ikke denne debat mere som er blevet til en tavle vs de urene-må-ikke-komme-til-verden. I finder mig fra nu af under kategorien Hunde uden stamtavle, og så deler jeg min glæde der i et frirum hvor jeg ikke skal stå konstant skoleret på en utrolig ukonstruktiv måde, fordi jeg ikke er ude på at lave udstillings-perfekte hunde. Jeg vil meget hellere have kritik fra en ligestillet hvad hunderacekærlighed angår. Da det virker til at tavlehunde ikke har noget godt at sige om blandingshunde lige nu. Det er lidt som at diskutere to forskellige fodboldhold, to forskellige madvare, krøller eller ej, hvid vs sort. ( Jeg snakker overordnet set, er ikke ude på at ramme dem som faktisk har været rare og konstruktive ) Du har galt fat om battet der, det handler om erfaring vs jeg VIL ikke vide Det handler om overvejelserne inden valg af opdræt, ikke kun vedr. sygdomme og kontrol af disse, men om overvejelsen ift. behov hos hundene. Årsagen til kuldet er at undgå sygdom hos egen hund...... når dette kan undgås blot ved et indgreb som alligevel er planlagt, så er der pludselig ingen grund til at sætte 5-8 hvalpe i verden, hvor af ingen af dem kan forudsiges blot en smule mht. psyke og sundhed. Denne stædighed omkring at sætte levende dyr i verden, er den der er utiltalende og den som jeg konkret kunne drømme om blev ændret. At du oplever en modvilje hos folk der tilfældigvis har hunde med tavle, bunder ikke i at deres hunde har tavle, men i at der ofte er større erfarenhed og viden at hente i det miljø. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg forstår godt, hvis du ikke har lyst til at deltage i denne her tråd mere, Mimas. Men jeg håber at du vil oprette en ny tråd, hvor os der har lyst kan følge projektet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Ih du forbarmende, hvad vil I dog med alle disse undersøgelser, for hvad er arvelige sygdomme egentlig?. Det er vel noget der opstår når hundene har så ens gener at sygdommene bliver repræsenteret hos begge avlsdyr og derfor dukker op. Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men mener da at risikoen må være noooooget reduceret når det drejer sig om avl af blandinger eller to hunde af hver deres race. Desuden, kan en hund blive 2-3 år gammel uden at en dyrlæge finder nogle gener hos hunden, under grundig undersøgelse, så har hunden næppe Patella eller HD/ AD og hvad har vi ellers, i svær grad. At man ikke finder noget kan man heller ikke bruge til noget, for forældredyrene til forældredyrene kan jo sagtens have noget man bare aldrig kommer til at vide noget om. Ergo er det de omstændigheder der hersker når man vælger at købe blandingshund, ligesom man løber en større risiko for at hunden udvikler problemer mht. adfærd. Godt så,... kan folk ikke selv få lov til at bestemme hvilke risici de vil tage?. Tror vi bliver nødt til at erkende at der altså er et stort marked for blandingshunde og at det ikke altid er pga. uvidenhed at det er så stort. Kan også godt undre mig lidt over at stemningen bliver så hysterisk at nogle advarer om at anvende en hanhund i avl der er blevet mishandlet. Miljøpåvirkninger nedarves jo ikke genetisk og desuden er der næppe 3 personer der synes så godt om denne hanhund, hvis han var skadet og påvirket af det, at de vil have en hvalp efter ham. Tænker det samme må gøre sig gældende ved hans personlighed/ reaktion på drifter (nu der var nogle der var bekymrede mht. grunden til at han skulle kastreres). Og så vil jeg lige ønske TS og kæreste held og lykke med projektet og glæde mig til at se billeder. :klap: 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg er bare ved at være træt af at forklare mig ud af de samme ting hele tiden. Jeg har undskyld for min uvidenheden, selvom jeg har forsøgt at sætte mig ind i sagerne. At jeg så ikke har fået alt med er jeg virkelig ked af, og jeg føler mig røv elendig. Al min glæde er blevet fjernet, og pt ser jeg på min hund og bliver trist, for hvad nu hvis hun indeholder alle disse ting? Jeg ville helst have været uden al den viden, da jeg nu vil gå og panikke hvergang hendes krop gør noget spøjst, som højst sandsynligt ikke er noget.. Jeg kan godt se at man vil have udryddet diverse sygedomme, og man gør dette ved tjek. Men jeg ved at der er andre derude lige som mig, som helst er den information fattig og så tage tingene som de kommer. De kommende ejer får denne besked med sig om at hun og han ikke er tjekket dna mæssigt - det kommer også til at stå i kontrakten sådan det ikke kommer til at bide mig i røven hvis hvalpene bliver syge. Det bedste ville jo være at man var helt 100pct sikker, men sådan bliver det ikke i denne omgang. Jeg har i det mindste sat mig ind i tingene, gjort mange overvejelser, lært meget under denne debat. Jeg kan aldrig komme met det argument der gør at det bliver velset at jeg vælger hvalpe uden at få far og mor testet. Men jeg er i det mindste åben omkring det og gør det ikke i snuskede kroge. Ved du hvad, jeg synes også det er rigtig godt at du er åben, og ikke bare forsvinder fra forummet fordi du får en del hug. :5up: Hvis du selv vil, så kan du lære rigtig meget herinde. Her er rigtig mange dygtige og erfarne folk, om det så er indenfor avl, træning, adfærd, eller "bare" hundehold. Så jeg håber du bli'r hængende, for jeg synes dine indlæg viser at du virkelig er interesseret og vil det bedste. Du skal heller ikke undskylde for din uvidenhed - alle har vi været uvidende i begyndelsen. Men så lærer man jo en masse ting hen ad vejen. Og ikke alt man lærer er lige sjovt, desværre. Jeg kan godt sætte mig ind i at din glæde over et hvalpekuld pludselig er vendt til bekymringer og uro. Og selv om det jo ikke er sjovt for dig, så synes jeg alligevel at det på en måde er lidt godt... For det viser jo netop at du ikke er ligeglad, og måske også at du er ved at indse hvor stor og kompliceret en ting det er at avle. Ingen kan sikre sig 100%, men som opdrætter bør man jo IMO gøre hvad man kan, for at undgå sygdomme. Og det handler jo ikke udelukkende om at udrydde sygdommene, men om at netop dit kuld forhåbentlig ikke bli'r syge! Jeg tror du skal være obs på at du sandsynligvis kan bli' "bidt i røven" selv om du skriver i kontrakten at forældredyrene ikke er DNA-testet (ved du hvilke sygdomme man normalt DNA-tester for i racerne?). Og nej, det vil nok aldrig være velset herinde at avle på forældredyr der ikke er ordentligt testede/tjekkede - uanset om det er med eller uden tavle. Men det er jo ikke det vigtigste om det er velset herinde eller ej - det vigtige er at du selv med god samvittighed kan sætte et kuld hvalpe til verden, vel vidende at de skal være en families kære og trofaste ven i mange år fremover. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg forstår godt, hvis du ikke har lyst til at deltage i denne her tråd mere, Mimas. Men jeg håber at du vil oprette en ny tråd, hvor os der har lyst kan følge projektet Enig!! og håber når tiden kommer at vi kan få en masse fine hvalpebilleder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Du har galt fat om battet der, det handler om erfaring vs jeg VIL ikke vide Det handler om overvejelserne inden valg af opdræt, ikke kun vedr. sygdomme og kontrol af disse, men om overvejelsen ift. behov hos hundene. Årsagen til kuldet er at undgå sygdom hos egen hund...... når dette kan undgås blot ved et indgreb som alligevel er planlagt, så er der pludselig ingen grund til at sætte 5-8 hvalpe i verden, hvor af ingen af dem kan forudsiges blot en smule mht. psyke og sundhed. Denne stædighed omkring at sætte levende dyr i verden, er den der er utiltalende og den som jeg konkret kunne drømme om blev ændret. At du oplever en modvilje hos folk der tilfældigvis har hunde med tavle, bunder ikke i at deres hunde har tavle, men i at der ofte er større erfarenhed og viden at hente i det miljø. Følgende udsagn har jeg ændret mange gange efterhånde. Det er en blanding af en masse ting! Folk der rigtig gerne vil have hvalpe fra Mimas og som kender hanhunden, glæden og arbejdet i at få hvalpe, beholde en selv, nedsætte chancen for kræft ( ved godt at folk siger at det ikke passer). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Ved du hvad, jeg synes også det er rigtig godt at du er åben, og ikke bare forsvinder fra forummet fordi du får en del hug. :5up: Hvis du selv vil, så kan du lære rigtig meget herinde. Her er rigtig mange dygtige og erfarne folk, om det så er indenfor avl, træning, adfærd, eller "bare" hundehold. Så jeg håber du bli'r hængende, for jeg synes dine indlæg viser at du virkelig er interesseret og vil det bedste. Du skal heller ikke undskylde for din uvidenhed - alle har vi været uvidende i begyndelsen. Men så lærer man jo en masse ting hen ad vejen. Og ikke alt man lærer er lige sjovt, desværre. Jeg kan godt sætte mig ind i at din glæde over et hvalpekuld pludselig er vendt til bekymringer og uro. Og selv om det jo ikke er sjovt for dig, så synes jeg alligevel at det på en måde er lidt godt... For det viser jo netop at du ikke er ligeglad, og måske også at du er ved at indse hvor stor og kompliceret en ting det er at avle. Ingen kan sikre sig 100%, men som opdrætter bør man jo IMO gøre hvad man kan, for at undgå sygdomme. Og det handler jo ikke udelukkende om at udrydde sygdommene, men om at netop dit kuld forhåbentlig ikke bli'r syge! Jeg tror du skal være obs på at du sandsynligvis kan bli' "bidt i røven" selv om du skriver i kontrakten at forældredyrene ikke er DNA-testet (ved du hvilke sygdomme man normalt DNA-tester for i racerne?). Og nej, det vil nok aldrig være velset herinde at avle på forældredyr der ikke er ordentligt testede/tjekkede - uanset om det er med eller uden tavle. Men det er jo ikke det vigtigste om det er velset herinde eller ej - det vigtige er at du selv med god samvittighed kan sætte et kuld hvalpe til verden, vel vidende at de skal være en families kære og trofaste ven i mange år fremover. Jeg skal nok få gennemtænkt den kontrakt til den tid. Men jeg er af den mening og overbevisning at alle hundekøbere ved at der er ricisi ved køb af hunde, og at sygedomme er en del af denne ricisi. Jeg vil bare ikke vide besked allerede nu hvis min egen hund kan få en træls hofte om fx 3 år, eller andet for så kan jeg ikke nyde hende ordentligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg skal nok få gennemtænkt den kontrakt til den tid. Men jeg er af den mening og overbevisning at alle hundekøbere ved at der er ricisi ved køb af hunde, og at sygedomme er en del af denne ricisi. Jeg vil bare ikke vide besked allerede nu hvis min egen hund kan få en træls hofte om fx 3 år, eller andet for så kan jeg ikke nyde hende ordentligt. Ja, men som opdrætter har man også et ansvar for at sørge for der bliver lavet hvalpe på nogle sunde forældre - fysisk og psykisk - som derved giver den bedst mulige forusætning for at hvalpene er sunde og raske! I den sætning fraskriver du dig nærmest alt ansvar? Jeg er dybt rystet. Til det sidste; så du vil ikke vide om din hund har en "træls" hofte (HD), men vil hellere lade den leve i eventuelle smerter indtil du endelig for taget dig sammen til at tage den til dyrlægen efter et par år? Hvad har du planlagt at fortælle/gøre for de eventuelle hvalpekøbere som efter et par år henvender sig for at fortælle at deres hvalp skal aflives pga svær HD eller skal opereres for 15.000 kr i knæene, fordi DU ikke mente, at det er relevant at vide om din hund er sund og rask FØR hvalpene "blev lavet", men du hellere vil vende det blinde øje til, så du bedre kan "nyde" din hund" Tilgiv mig, men det er den værste undskyldning som jeg nogensinde har læst eller hørt for at være så egoistisk som du faktisk er her! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Ja, men som opdrætter har man også et ansvar for at sørge for der bliver lavet hvalpe på nogle sunde forældre - fysisk og psykisk - som derved giver den bedst mulige forusætning for at hvalpene er sunde og raske! I den sætning fraskriver du dig nærmest alt ansvar? Jeg er dybt rystet. Til det sidste; så du vil ikke vide om din hund har en "træls" hofte (HD), men vil hellere lade den leve i eventuelle smerter indtil du endelig for taget dig sammen til at tage den til dyrlægen efter et par år? Hvad har du planlagt at fortælle/gøre for de eventuelle hvalpekøbere som efter et par år henvender sig for at fortælle at deres hvalp skal aflives pga svær HD eller skal opereres for 15.000 kr i knæene, fordi DU ikke mente, at det er relevant at vide om din hund er sund og rask FØR hvalpene "blev lavet", men du hellere vil vende det blinde øje til, så du bedre kan "nyde" din hund" Tilgiv mig, men det er den værste undskyldning som jeg nogensinde har læst eller hørt for at være så egoistisk som du faktisk er her! Jeg synes du overtolker totalt! Der bliver for det første ikke skrevet, at hunden ikke bliver taget til dyrlægen, hvis den ser ud til at have ondt. Der bliver skrevet, at man bare helst ikke vil vide det og tænke over det før det bliver aktuelt. Og hvem fanden kan fortænke nogen i det?? Desuden handler det vel heller ikke om at man ønsker at avle syge hvalpe. TS har flere gange i denne her tråd skrevet, at hun har lært en masse og tager det hele til sig - men det vælger du fuldstændig at overse eller hvad? Jeg synes virkelig du er strid lige der. Du får både skrevet, at hun ikke passer godt nok på sin hund og at hun er uansvarlig og egoistisk. Og det aner du da ikke noget om?! Du dømmer en hel person ud fra ganske, ganske lidt og det synes jeg sgu ikke du kan være bekendt. Og så er dit indlæg da virkelig ukonstruktivt. Men det er selvfølgelig nemt nok at svine folk til, når man sidder bagved en skærm eller hvad?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg synes du overtolker totalt! Der bliver for det første ikke skrevet, at hunden ikke bliver taget til dyrlægen, hvis den ser ud til at have ondt. Der bliver skrevet, at man bare helst ikke vil vide det og tænke over det før det bliver aktuelt. Og hvem fanden kan fortænke nogen i det?? Desuden handler det vel heller ikke om at man ønsker at avle syge hvalpe. TS har flere gange i denne her tråd skrevet, at hun har lært en masse og tager det hele til sig - men det vælger du fuldstændig at overse eller hvad? Jeg synes virkelig du er strid lige der. Du får både skrevet, at hun ikke passer godt nok på sin hund og at hun er uansvarlig og egoistisk. Og det aner du da ikke noget om?! Du dømmer en hel person ud fra ganske, ganske lidt og det synes jeg sgu ikke du kan være bekendt. Og så er dit indlæg da virkelig ukonstruktivt. Men det er selvfølgelig nemt nok at svine folk til, når man sidder bagved en skærm eller hvad?? Hun tager det jo så slet ikke til sig! På trods af alt den viden hun har fået gennem denne tråd, så vælger hun at overse det - altså lade vær med at få sin hund tjekket - og avle alligevel. Det er da på ingen måder at tage det til sig. Og så er det i følge min mening dybt egoistisk ikke at ville få undersøgt sin hund for eventuelle arvelige sygdomme fordi ts ikke SELV ønsker at vide om hendes hund fejler noget man ikke kan se med det blotte øje - det er da så egoistisk. Det kan resultere i syge hvalpe som må aflives i en al for tidlig alder, og en masse sorg for hvalpeejerne - blot fordi ts hellere ville leve i lykkelig uvidenhed?! Det er altså virkelig et egoistisk og uansvarligt valg at tage! Jeg er slet ikke itvivl om at ts vil sin hund det bedste og nok skal tage sin hund til dyrlæge hvis den ser ud til at have ondt - men når man avler hvalpe er det bare ikke nok, så skal det undersøges INDEN der vises tegn på smerte - således man i tilfælde af arvelig sygdom netop kan lade vær med at sætte hvalpe i verden - for at skåne hvalpene for smerten og det samme gør sig gældende for hvalpeejerne... Èn ting er at være uviden og gør tingene i bedste tro - fair nok. Men nu har ts altså fået en frygtelig masse information om hvordan og hvorledes hun bør gøre - og hunden er altså ikke parret endnu - hun kunne få sin hund tjekket inden hun parre den, fordi hun har fået al den her nye viden. Men dét vælger hun at glemme og så parre alligevel.... nu er det ikke længere uvidenhed i bedste tro - nu tager hun et egoistisk og uansvarligt valg, for hun er ikke længere uviden omkring hvordan og hvorledes! Men hun fortsætter alligevel.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Enig med Therese...tænk sig, at folk bliver ved Hvorfor har I så travlt med, at opfinde problemer, som ikke eksistere og hvem siger, at de nogensinde kommer til, at eksistere ?..andre end jer ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Hun tager det jo så slet ikke til sig! På trods af alt den viden hun har fået gennem denne tråd, så vælger hun at overse det - altså lade vær med at få sin hund tjekket - og avle alligevel. Det er da på ingen måder at tage det til sig. Det skriver hun da at hun gør. Jeg tror på, at det har sat nogle tanker i gang, når hun skriver, at hun tager det med sig. Du tror så noget andet og det er fint nok. Og så er det i følge min mening dybt egoistisk ikke at ville få undersøgt sin hund for eventuelle arvelige sygdomme fordi ts ikke SELV ønsker at vide om hendes hund fejler noget man ikke kan se med det blotte øje - det er da så egoistisk. Det kan resultere i syge hvalpe som må aflives i en al for tidlig alder, og en masse sorg for hvalpeejerne - blot fordi ts hellere ville leve i lykkelig uvidenhed?! Det er altså virkelig et egoistisk og uansvarligt valg at tage! Jeg er slet ikke itvivl om at ts vil sin hund det bedste og nok skal tage sin hund til dyrlæge hvis den ser ud til at have ondt - men når man avler hvalpe er det bare ikke nok, så skal det undersøges INDEN der vises tegn på smerte - således man i tilfælde af arvelig sygdom netop kan lade vær med at sætte hvalpe i verden - for at skåne hvalpene for smerten og det samme gør sig gældende for hvalpeejerne... Èn ting er at være uviden og gør tingene i bedste tro - fair nok. Men nu har ts altså fået en frygtelig masse information om hvordan og hvorledes hun bør gøre - og hunden er altså ikke parret endnu - hun kunne få sin hund tjekket inden hun parre den, fordi hun har fået al den her nye viden. Men dét vælger hun at glemme og så parre alligevel.... nu er det ikke længere uvidenhed i bedste tro - nu tager hun et egoistisk og uansvarligt valg, for hun er ikke længere uviden omkring hvordan og hvorledes! Men hun fortsætter alligevel.. Og hvad så hvis sygdommen springer et led over? Eller hvis hunden kommer til at fejle en sygdom, som ikke figurerer som en arvelig lidelse? Hvis man vil have en bedre forudsætning for at få en sund hund, så køber man vel ikke en blanding. Eller hvad? Jeg ville da også ønske, at alle hunde blev testede inden avl (også blandinger, så man i det mindste kunne sige, at ens hvalps forældre var raske) men jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hoved hvordan det hjælper at svine folk til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Det skriver hun da at hun gør. Jeg tror på, at det har sat nogle tanker i gang, når hun skriver, at hun tager det med sig. Du tror så noget andet og det er fint nok. Og hvad så hvis sygdommen springer et led over? Eller hvis hunden kommer til at fejle en sygdom, som ikke figurerer som en arvelig lidelse? Hvis man vil have en bedre forudsætning for at få en sund hund, så køber man vel ikke en blanding. Eller hvad? Jeg ville da også ønske, at alle hunde blev testede inden avl (også blandinger, så man i det mindste kunne sige, at ens hvalps forældre var raske) men jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hoved hvordan det hjælper at svine folk til. Jeg kan så ikke se at hun bliver svinet til. Først kunne jeg se folk komme med konstruktiv kritik til hvad hun kunne gøre for at sikre så sunde hvalpe som muligt - dét vælger hun så at skrive at hun vil tage til sig, dog ikke få tjekket hunden yderligere da hun vælger at stole på sin dyrlæges almindelige sundhedstjek - og hér knækker filmen så for mig. Ét var hvis hun havde fået parret hendes tæve nu og der ingen vej var tilbage - fair nok så er hvalpene lavet i uvidenhed, dog hos en ejer som ellers lyder til at have sat sig godt ind i de andre ting omkring et kuld hvalpe samt ville dem det bedste. Det var så hvad det var men når hun bliver oplyst som nu, inden tæven overhovedet bliver parret, og hun stadig vælger at tage til takke med udelukkende dyrlægens almindelige sundhedstjek - så er det at det går over til at være et egoistisk og uansvarligt valg, blot fordi hun ikke har lyst til at vide om hendes hund har nogle skjulte sygdomme, førend den evt viser tegn. Og ja, det kan sagtens være en arvelig sygdom springer et led over - men det ved man ikke. Og lider hunden af en arvelig sygdom, så skal der bare ikke avles på den - færdig slut. Og så tror jeg mange som køber blandingshunde også køber dem af uvidenhed eller fordi de ikke "tror" på stamtavler - men derfor synes jeg da stadig man bør sikre dem, og hvalpene, de bedst mulige forudsætninger - at de ikke skal lide af arvelige sygdomme som der kunne være tjekket for inden! Blot fordi man køber en blandingshund, så kan man altså ikke fraskrive sig sit ansvar som "opdrætter" ved at sige "Nå, jamen hvis du ville have haft en sund hund, så kunne du jo bare have købt en med stamtavle!" MANGE blandingskuld tror jeg bliver lavet i ren uvidenhed omkring manglende tjek af diverse sygdomme - men ts her er absolut ikke længere uviden, hun vælger bare at vende det blinde øje til - og det er virkelig her min film knækker. Det synes jeg er dybt egoistisk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Enig med Therese...tænk sig, at folk bliver ved Hvorfor har I så travlt med, at opfinde problemer, som ikke eksistere og hvem siger, at de nogensinde kommer til, at eksistere ?..andre end jer ? Hvis du synes det er så forfærdeligt at andre folk "bliver ved med"... Hvorfor gør du så selv? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Hvis du synes det er så forfærdeligt at andre folk "bliver ved med"... Hvorfor gør du så selv? Fordi jeg ikke kan forstå, at der skal køres en hetz mod TS. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
potil Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Mor: Gårdhunde: er generelt sunde. Der er ikke problemer med arvelige sygdomme. Det betyder selvfølgelig ikke, at gårdhunde ikke bliver syge. De kan få alle de sygdomme, som hunde (og mennesker) kan få. Men rigtig mange af dem får et langt liv. Et liv på 14 måske 16 år Fox terrie :Generelt set er den Glathåret Foxterrier en sund og rask hund, med få helbredsproblemer, i sjældne tilfælde kan der forekomme medfødte lidelser, så som knæledsfejl, hjertefejl, brok og døv hed. Studier har vist at døvhed er relateret til den hvide farve hvilket vil sige at enten helt hvide hunde, hvide hunde med et halvt farvet hoved - hvidt hoved med farvet øre - eller få pletter i hovedet bærer størst risiko, det skal dog pointeres endnu engang at det forekommer i meget sjældne tilfælde). Far: Sygdomme: Arvelighed for nyresygdomme findes, ellers er det forholdsvis en sund race.Cairn Terrieren lever typisk i 14-15 år og kan have let ved at blive overvægtige, hvis man ikke holder øje med hvor meget de får at spise. Cairn Terrierne er ikke belastet med arvelige sygdomme. Dette er sådanne ting jeg har læst mig frem til når jeg har læst om hendes og hans racer. Ingen af de har ting har fået mine klokker til at ringe yderligere, og jeg har derfor ikke gjort mere ved det, da arvelige sygedomme ikke rigtig er dukket op når jeg har læst omkring dem. Patella er hun blevet tjekket for, og der var intet løshed der. Jeg har en foxterrier-blanding der pga. hans farver var i risikozonen for døvhed, tidligere ejer fik ham tjekket med det samme hun hørte om problemet og heldigvis er han gået fri af det... Han er i det hele taget en sund og livsglad lille starut og ud af et ups-kuld på to (han har kun været ved dyrlæge i forbindelse med de obligatoriske ting og da han blev kastreret) Så når man endelig skal lave en blandingshund, så tror jeg at 3 så robuste typer som beskrevet ovenfor er et ok udpunkt - jeg glæder mig ihvert fald til at følge med i jeres hvalpeprojekt :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Therese... Prøv at læs hvad TS skriver her: Jeg synes ærlig talt ikke, at jeg overfortolker noget som helst. Men det er jo det som er "det sjove" ved formuleringer. Alting kan tolkes på mange måder, fx. så synes jeg, at når du skriver, at jeg er strid og sviner folk til (gemt bag min skærm), at det er en grov overfortolkning fra din side. Jeg skal nok få gennemtænkt den kontrakt til den tid. Men jeg er af den mening og overbevisning at alle hundekøbere ved at der er ricisi ved køb af hunde, og at sygedomme er en del af denne ricisi. Jeg vil bare ikke vide besked allerede nu hvis min egen hund kan få en træls hofte om fx 3 år, eller andet for så kan jeg ikke nyde hende ordentligt. Jeg synes du overtolker totalt! Der bliver for det første ikke skrevet, at hunden ikke bliver taget til dyrlægen, hvis den ser ud til at have ondt. Der bliver skrevet, at man bare helst ikke vil vide det og tænke over det før det bliver aktuelt. Og hvem fanden kan fortænke nogen i det?? Desuden handler det vel heller ikke om at man ønsker at avle syge hvalpe. TS har flere gange i denne her tråd skrevet, at hun har lært en masse og tager det hele til sig - men det vælger du fuldstændig at overse eller hvad? Jeg synes virkelig du er strid lige der. Du får både skrevet, at hun ikke passer godt nok på sin hund og at hun er uansvarlig og egoistisk. Og det aner du da ikke noget om?! Du dømmer en hel person ud fra ganske, ganske lidt og det synes jeg sgu ikke du kan være bekendt. Og så er dit indlæg da virkelig ukonstruktivt. Men det er selvfølgelig nemt nok at svine folk til, når man sidder bagved en skærm eller hvad?? TS har skrevet mange ting i denne tråd, men ikke at hun vil tage det til efterretning (altså bruge sin nyfundne viden). Faktisk flere steder, så affærdiges det som skrøner og ikke aktuelt for lige netop hendes hund, da dennes forældre "er sunde og raske" efter udsagn fra hendes mor (mener jeg). Derudover, så står der intet om arvelige lidelser i det materiale hun har læst, ergo så må det passe osv osv. Så jeg vælger ikke at overse det, men i stedet hæfter jeg mig ved det, at hun vælger at ignorerer det og lave hvalpe alligevel på en hund som ikke er tjekket ordentlig igennem. Enig med Therese...tænk sig, at folk bliver ved Hvorfor har I så travlt med, at opfinde problemer, som ikke eksistere og hvem siger, at de nogensinde kommer til, at eksistere ?..andre end jer ? Tullemus... Seriøst? Så patella luxation findes kun i Sittos og min verden fx? Prøv du at have en syg hund med en arvelig lidelse, tro mig, så vil du også gøre alt i verden for at undgå at bare én eneste hund skal ende med at lide af det samme! Jeg kan så ikke se at hun bliver svinet til. Først kunne jeg se folk komme med konstruktiv kritik til hvad hun kunne gøre for at sikre så sunde hvalpe som muligt - dét vælger hun så at skrive at hun vil tage til sig, dog ikke få tjekket hunden yderligere da hun vælger at stole på sin dyrlæges almindelige sundhedstjek - og hér knækker filmen så for mig. Ét var hvis hun havde fået parret hendes tæve nu og der ingen vej var tilbage - fair nok så er hvalpene lavet i uvidenhed, dog hos en ejer som ellers lyder til at have sat sig godt ind i de andre ting omkring et kuld hvalpe samt ville dem det bedste. Det var så hvad det var men når hun bliver oplyst som nu, inden tæven overhovedet bliver parret, og hun stadig vælger at tage til takke med udelukkende dyrlægens almindelige sundhedstjek - så er det at det går over til at være et egoistisk og uansvarligt valg, blot fordi hun ikke har lyst til at vide om hendes hund har nogle skjulte sygdomme, førend den evt viser tegn. Og ja, det kan sagtens være en arvelig sygdom springer et led over - men det ved man ikke. Og lider hunden af en arvelig sygdom, så skal der bare ikke avles på den - færdig slut. Og så tror jeg mange som køber blandingshunde også køber dem af uvidenhed eller fordi de ikke "tror" på stamtavler - men derfor synes jeg da stadig man bør sikre dem, og hvalpene, de bedst mulige forudsætninger - at de ikke skal lide af arvelige sygdomme som der kunne være tjekket for inden! Blot fordi man køber en blandingshund, så kan man altså ikke fraskrive sig sit ansvar som "opdrætter" ved at sige "Nå, jamen hvis du ville have haft en sund hund, så kunne du jo bare have købt en med stamtavle!" MANGE blandingskuld tror jeg bliver lavet i ren uvidenhed omkring manglende tjek af diverse sygdomme - men ts her er absolut ikke længere uviden, hun vælger bare at vende det blinde øje til - og det er virkelig her min film knækker. Det synes jeg er dybt egoistisk. Therese... Det er det her svar jeg egentlig har til dig... Kan ikke formulere det bedre selv! Fordi jeg ikke kan forstå, at der skal køres en hetz mod TS. Det er lidt sjovt... Hver gang et emne diskuteres, og hvor TS bliver modsagt, så køres der hetz... Hmmm. Den vil jeg også bruge næste gang nogen taler mig imod! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg tror også ts ville se meget anderledes på situationen hvis hun havde en hund med en arvelig lidelse og kendte til hvad det indebar! Jeg synes det var ganske forfærdeligt at Liva i en alder af sølle 9 mdr fik konstateret patella luxation i grad 2 og med udsigter til operation hurtigst muligt. Der er slet ingen tvivl om at når det er så slemt i så tidlig en alder, så er det medfødt. Vi har brugt omkring 12.000 kr. på at få hende opereret (hvilket sygeforsikringen IKKE dækker!) og genoptrænet - hun blev opereret i november sidste år og det er først nu her, faktisk i løbet af denne uge, at vores hunde er begyndt at må komme ud i haven alle tre på én gang. Det er rigtig længe at skulle tage hensyn til at have en nyopereret hund - og derudover har vi også brugt rigtig meget tid i starten på genoptræning hos dyrlægen - og de første par måneder herhjemme krævede KÆMPE hensyn især når man har flere hunde sammen. Det har absolut ikke været nogen let opgave, og jeg priser mig lykkelig for at vi i det mindste har været to om det og ikke kun mig alene.. Men blot fordi Liva er blevet opereret så har vi ingen garanti for at hun bliver en gammel hund. Og dét gør ondt som bare pokker at tænke på - fordi nogen har været uansvarlige og avlet på forældre som ikke er tjekket! Hver eneste gang jeg høre én af hundene pive, så farer jeg op og tjekker Liva som det første - jeg er hver eneste gang hamrende ræd for at hendes knæskal er hoppet løs igen - og vi skal hele møllen igennem igen - eller endnu værre, vurdere om det er forsvarligt at gøre én gang til. Hver gang vi går tur med hende, så overanalysere jeg hvert eneste skridt hun tager - fordi jeg holder øje med hendes mindste bevægelse for at se om hun trækker bare en smule på benet osv. Blot fordi hun nu er blevet opereret, så betyder det ikke hun er fuldstændig fit for fight. Vi skal stadig passe på at hundene ikke leger for vildt osv. generelt er det stadig en rigtig god idé at skåne hende for de store belastninger og vilde lege, da der altid vil være en risiko for at det kan springe op. Og hvem ved, kommer det i det andet knæ med årerne?! Jeg ville gerne have haft byttet plads med ts dette forløb igennem - og så se om hun stadig har samme holdning, som hun har nu. For det tror jeg ærlig talt ikke hun ville have! Jeg står som en af hendes hvalpekøbere kan risikere at stå, fordi hun ikke vil tjekke sin hund - og er I sindssyge hun kunne have sparet mig for både mange penge, men endnu bedre rigtig mange sorger og bekymringer, ved at have tjekket forældrehundene inden og have ladet vær med at avle hvis der fx var PL. Jeg vil fra nu af og til den dag Liva ikke er her mere, bekymre mig hver eneste dag om hendes knæ og hvilke konsekvenser det kan få hvis det springer op igen! Og det er sgu ikke det fedeste kan jeg fortælle jer.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Er jeg den eneste der undre mig over tævens farve, for formoder det er den på billedet. TS skriver gårdhund /glathåret fox. Der er mig bekendt aldrig i DK eller Sverige blevet kåret en helfarvet dansk /svensk gårdhund til avl.Hellerikke under rekonstruksionsperioden for racen. Og engelsk glathåret foxterrier findes vel kun i hvid med pletter, som ren. Så hvor kommer det helfarvede sorte fra???? Den 3 de ubekendte.???? Mht cairnterrrie så glem ikke lige de 2 westier med CMO.For den lede sygdom er da mest velbeskreven førhen under cairn. Og Ts skriver mht salgsaftale at hun vil ligesom vil fraskrive sig ansvar,på grund af denne ukendte mixparring. men købeloven gælder stadig for hende som avler og de næste 2 år fra salgsdato. Måske husker jeg forkert, men mener at der fra 1/6 i år skal medfølge skrivlig instruktion mht pasning osv med ved salget Det må TS lige undersøge.Eller en nuværende opdrætter melde dette ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret April 26, 2013 Rapporter Share Besvaret April 26, 2013 Jeg synes det er underligt at folk vil have TS til at anerkende viden, jeg i hvert fald gerne vil se bevis på ER viden. For mig at se slynger folk omkring sig med krav til både dit og dat og jeg gad egentlig godt vide hvorfor de ikke selv krævede de samme ting af de mennesker der "lavede" deres syge blandinger (den er så henvendt til bl.a. Sitto og Helle JG). Hvis folk gad læse bare et par foldere inden de styrtede ud i et impulskøb af blandingshunde, så ville de mennesker der lavede dem måske også have lidt sværere ved at komme af med dem og hele problematikken ville være løst. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 27, 2013 Rapporter Share Besvaret April 27, 2013 Ascha: Liva var det slet ikke meningen vi skulle have, netop fordi jeg forhørte mig omkring tjek af fx patella og det kendte opdrætter ikke til. Men lige her der tog mit hjerte over, da opdrætter fortalte at hun opdragede dem ved dagligt at slå dem. Ja efter at have haft Sitto og måtte aflive hende alt for tidligt pga hendes mishandling, så kunne jeg ikke få mig selv til at køre fra Liva når jeg ved hvilken skæbne hun blev ved.. Så indrømmet, det var ikke fornuften der talte ifht sundhed, men hjertet - især når man har aflivet een hund alt for tidlig pga mishandling! Så er det sgu svært at køre derfra med den viden uden hunden!! Men jeg var så også udmærket godt klar over vi nok stod overfor en pl operation - jeg havde mine bange anelser.. Men det måtte vi jo så tage med. Ayo er købt fordi manden var imod tavle hunde - og Ayo var ikke noget planlagt kuld. Den slags ville jeg aldrig støtte hvis forældrene ikke er tjekket. Ayo var et ups kuld og den perfekte lille blanding - når nu det skulle være en blanding... Han er dog senere hen blevet klogere, og hvis ikke næste hund bliver endnu en gadehund som Zazu, ja så bliver det en tavlehund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 27, 2013 Rapporter Share Besvaret April 27, 2013 Jeg synes det er underligt at folk vil have TS til at anerkende viden, jeg i hvert fald gerne vil se bevis på ER viden. For mig at se slynger folk omkring sig med krav til både dit og dat og jeg gad egentlig godt vide hvorfor de ikke selv krævede de samme ting af de mennesker der "lavede" deres syge blandinger (den er så henvendt til bl.a. Sitto og Helle JG). Hvis folk gad læse bare et par foldere inden de styrtede ud i et impulskøb af blandingshunde, så ville de mennesker der lavede dem måske også have lidt sværere ved at komme af med dem og hele problematikken ville være løst. Du skriver præcis det, som jeg har tænkt et par gange igennem den her tråd. Hvis folk generelt stillede lidt større krav til de blandinger de købte og lod være med at støtte og købe ved opdræt, der ikke var "godt nok," så stod man slet ikke med problemet. Og jeg siger ikke, at opdrættere bare kan avle på alt med fire ben og en puls og at det udelukkende skal være købers ansvar - opdrættere må selvfølgelig gerne tænke sig lidt om. Men hvis der ikke er et marked, så... Helt generelt og ikke specifikt om den her situation :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 27, 2013 Rapporter Share Besvaret April 27, 2013 Ascha: Liva var det slet ikke meningen vi skulle have, netop fordi jeg forhørte mig omkring tjek af fx patella og det kendte opdrætter ikke til. Men lige her der tog mit hjerte over, da opdrætter fortalte at hun opdragede dem ved dagligt at slå dem. Ja efter at have haft Sitto og måtte aflive hende alt for tidligt pga hendes mishandling, så kunne jeg ikke få mig selv til at køre fra Liva når jeg ved hvilken skæbne hun blev ved.. Så indrømmet, det var ikke fornuften der talte ifht sundhed, men hjertet - især når man har aflivet een hund alt for tidlig pga mishandling! Så er det sgu svært at køre derfra med den viden uden hunden!! Men jeg var så også udmærket godt klar over vi nok stod overfor en pl operation - jeg havde mine bange anelser.. Men det måtte vi jo så tage med. Ayo er købt fordi manden var imod tavle hunde - og Ayo var ikke noget planlagt kuld. Den slags ville jeg aldrig støtte hvis forældrene ikke er tjekket. Ayo var et ups kuld og den perfekte lille blanding - når nu det skulle være en blanding... Han er dog senere hen blevet klogere, og hvis ikke næste hund bliver endnu en gadehund som Zazu, ja så bliver det en tavlehund Okay, det kan jeg godt forstå, at du ikke kunne. Jeg ville heller ikke kunne køre hjem uden en hund, som jeg vidste blev slået. Ikke uden at have rigtig ondt i maven i hvert fald! Men kan du ikke nogen gange tænke, at det var... Ej, nu skal jeg også passe på med hvad jeg siger, for det kommer bare så hurtigt til at lyde forkert... Men tænker du ikke nogle gange, at det ville have været en god ide at have købt et andet sted? Ikke fordi Liva ikke er dejlig! Og når de er indenfor døren, vil man jo ikke undvære dem igen... Men sådan helt objektivt set? For man har jo på sin vis støttet et ret dårligt opdræt og fået en hund, som skal begrænses rigtig meget. Og det må bare ikke være særlig sjovt Altså, jeg kan da i hvert fald huske, da vi købte vores anden hund. Det var efter vores egen hanhund og var ikke helt meningen at det skulle ske. Men vi snakkede lidt om det og besluttede os for at få en hvalp. Han fejlede ikke noget fysisk i løbet af hans liv (ingen HD, AD eller noget) men som 7-årig var han praktisk talt blind. Og jeg kan da ikke lade være med at tænke på om det var opdrættet og om vi ville have haft ham længere, hvis han var købt et andet sted. Og psykisk var der bare så meget. Han var vokset op udenfor i en hundegård og han var altså en ret underlig hund. Dejlig, men sær Han stressede f.eks. totalt meget over nærmest ingenting og reagerede nogle gange lidt mærkeligt på ting. Det blev bedre med årerne, fordi vi trænede det, men da han var ung, var det ret hårdt. Jeg ved selvfølgelig ikke om det skyldes tiden hos opdrætter eller noget genetisk eller en blanding, men ja... Prøver egentligt bare at sige, at selvom jeg ikke ville undvære ham, så kan jeg da godt tænke, at vi ikke skulle have haft den hvalp til at begynde med. Og så er jeg bare nysgerrig efter om du også har det sådan eller om det bare er mig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 27, 2013 Rapporter Share Besvaret April 27, 2013 Okay, det kan jeg godt forstå, at du ikke kunne. Jeg ville heller ikke kunne køre hjem uden en hund, som jeg vidste blev slået. Ikke uden at have rigtig ondt i maven i hvert fald! Men kan du ikke nogen gange tænke, at det var... Ej, nu skal jeg også passe på med hvad jeg siger, for det kommer bare så hurtigt til at lyde forkert... Men tænker du ikke nogle gange, at det ville have været en god ide at have købt et andet sted? Ikke fordi Liva ikke er dejlig! Og når de er indenfor døren, vil man jo ikke undvære dem igen... Men sådan helt objektivt set? For man har jo på sin vis støttet et ret dårligt opdræt og fået en hund, som skal begrænses rigtig meget. Og det må bare ikke være særlig sjovt Altså, jeg kan da i hvert fald huske, da vi købte vores anden hund. Det var efter vores egen hanhund og var ikke helt meningen at det skulle ske. Men vi snakkede lidt om det og besluttede os for at få en hvalp. Han fejlede ikke noget fysisk i løbet af hans liv (ingen HD, AD eller noget) men som 7-årig var han praktisk talt blind. Og jeg kan da ikke lade være med at tænke på om det var opdrættet og om vi ville have haft ham længere, hvis han var købt et andet sted. Og psykisk var der bare så meget. Han var vokset op udenfor i en hundegård og han var altså en ret underlig hund. Dejlig, men sær Han stressede f.eks. totalt meget over nærmest ingenting og reagerede nogle gange lidt mærkeligt på ting. Det blev bedre med årerne, fordi vi trænede det, men da han var ung, var det ret hårdt. Jeg ved selvfølgelig ikke om det skyldes tiden hos opdrætter eller noget genetisk eller en blanding, men ja... Prøver egentligt bare at sige, at selvom jeg ikke ville undvære ham, så kan jeg da godt tænke, at vi ikke skulle have haft den hvalp til at begynde med. Og så er jeg bare nysgerrig efter om du også har det sådan eller om det bare er mig? Jamen jo sådan havde jeg det allerede inden vi kørte derfra. Jeg havde det så skidt med at støtte hendes salg af hvalpe ved at købe Liva - men jeg var bare nødt til at gøre op med mig selv, hvad jeg ville have det dårligst med. At jeg har støttet salget, eller jeg efterlod en hund som jeg vidste fortsat ville blive slået på daglig basis? At jeg lod vær med at købe Liva ville intet ændre - hun ville jo bare få solgt hende videre til en anden familie. At én person lader vær med at støtte sådan et salg, det ændre jo intet. Så skal der ske noget generelt - og det tror jeg desværre aldrig sker. Der vil altid være købere til blandingshunde og de tavleløse. Også selvom jeg havde ladet vær med at købe Liva. Derfor besluttede jeg mig for, at ja jeg støttede desværre hendes salg/"opdræt" - men til gengæld gjorde jeg en verden til forskel for netop Liva! Inden Liva havde vi været over og se på en anden voksen Yorkie - med tavle und alles. Men da jeg så kom derover viste det sig at hun var importeret fra Tyskland, og historierne stemte slet ikke overens. Hun var over 8 år, trods det sælger i annoncen havde skrevet 4 eller 5 år. Men i sundhedsbogen/stamtavle osv fandt jeg sandheden - og hun havde boet i Tyskland indtil for ganske få måneder siden, på trods af at jeg havde fået af vide at hun var født og opvokset i DK. Her valgte jeg at lade fornuften råde - og vi kørte hjem uden. Dagen efter fandt jeg hende til salg på DBA igen hos en anden person - hende som oprindeligt har importeret hende fra Tyskland, og solgt hende videre til hende vi besøgte hende hos (her havde hun været max 1 mdr) - igen blev der løjet om hende, og de forsøgte jo så at sælge hende igen. Jeg havde kulsort samvittighed i så lang tid efterfølgende, fordi hun var endt med den skæbne hun var - og jeg kunne have ændret den, men det gjorde jeg ikke. Men til gengæld støttede jeg ikke deres salg! Og hun så til gengæld heller ikke mishandlet eller lign. ud - hun var desværre bare blevet kastebold! Men til gengæld gjorde jeg det fornuftige... men med Liva - det kom bare lidt for tæt på ifht Sitto - jeg så sælger tage en sammenrullet avis og pande hende een oveni hovedet mens hun råbte "FØØØJ!!!" og jeg så hvordan Liva dukkede sig allerede da hun så hun bare fandt avisen. Det var simpelthen mere end mit hjerte kunne bære - især når jeg ved hvor meget det ødelagde Sitto at vokse op sådan, og hvor tidligt vi måtte aflive hende.. derfor vandt hjertet denne gang. Men jo, jeg har støttet et forkert salg - men det kan jeg bedre leve med, end jeg ville kunne leve med at være kørt uden Liva, velvidende hvad der ville ske fortsat.. Men som sagt - jeg har også lært at mine fejl. Næste hund bliver en tavlehund - medmindre vi vælger at adoptere en gadehund. Men jeg tror vi er blevet mere og mere forelsket i storpudlen begge to - så så bliver det jo en DKK hund. Og finder man en god og anerkendt DKK opdrætter, jamen så bliver man jo heller ikke vidne til at en hund bliver slået - og derfor føler "man er nødt til" tage den med uanset - så har man mulighed for at lade fornuften råde 100%. For selvom hvalpe er søde, så kan jeg sagtens modstå dem hvis ikke det er fra det rette opdræt - så længe jeg bare ved at de har det godt hvor de er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 27, 2013 Rapporter Share Besvaret April 27, 2013 Jeg ved så ikke, om jeg er enig i, at det ikke ville ændre noget. Måske ikke lige i det øjeblik, men på langt sigt tror jeg det hjælper, hvis man lader være med at købe hunde fra et dårligt sted - især ikke hvis man kan få andre med på den og sådan en udvikling sker som regel over tid. Men den skal jo starte et sted. Og nu mente jeg ikke blandinger generelt, vil jeg godt lige slå fast. Det var mere det der med at købe en blanding fra et dårligt sted. Men det bliver vi nok ikke enige om Så tak, fordi du delte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts