Hop til indhold

Uh. Planlægger hvalpe

Gæst Mimas
 Share

Recommended Posts

Sitto: Bare af ren nysgerrighed....Meldte du opdrætteren til politiet, dyreværnet eller lign.? Jeg ved godt at det langtfra er sikkert at det ville have en konsekvens for opdrætteren, men det er vel stadig en god ting at gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 127
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil lige understrege at jeg overhovedet ikke er ligeglad med sygedomme! Jeg har det virkelig elendigt disse dage bare ved tanken om at jeg har lyst til at avle. Men se det lige fra min side af lige nu:

Jeg har planlagt og ønsket hvalpe i 1½ år og fik hende derfor ikke steraliseret da hun var ung.

I år har vi tiden og pengene til det samt overskuddet.

Jeg har sat mig så meget ind i det som muligt, der er købt mad, fødekasse osv.

Man siger at de helst skal steraliseres inden 4. løbetid, da der ellers ikke er virkning - det er hendes 3. i år. Dette er hvad jeg har læst mig til og fået anbefalt mange steder.

Har altid fået at vide, af mange andre hundejer, tekster og diverse dyrelæger samt sygeplejerske at en drægtighed nedstætter chancen for kræft.

Jeg opretter en tråd herinde og torsdag bombaderes jeg med diverse sygedomme m.m, som gør mig ganske ked af jeg ikke havde overvejet før. De kommer på et tidspunk hvor det er umuligt at få en snak med en læge da der er lukket, helligdag om fredagen og så ellers weekenden hvor parringen evt skulle finde sted.

Jeg er i et pænt dilemma lige nu! Jeg er vandvittig splittet. Har drømme om mutant hvalpe, men også jeg skal genopleve kræften.

Jeg står mellem at få hvalpe med mulig arvelige sygedomme og at min hund får kræft, samt at jeg aldrig kommer til at opleve glæden ved at få hvalpe.

Der er to muligheder som jeg ser det:

1) Vi undlader hvalpe, og dropper den drøm som kæresten og jeg har drømt og snakket om længe, samt hanhundens ejer. Samt er der ingen hvalpe til dem som nu har ventet i 6 mdr. Plus nedsættes chancen for kræft ikke.

2) Vi får hvalpene og håber på det bedste, får hunden steraliseret efterfølgende og hun så er meget mere sikret mod kræft end før. Og vores store drøm går i opfyldelse og der er hvalpe til folket samt til os selv.

To muligheder der bunder i stor frustration hos mig og kæresten. For det er nu eller aldrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

ps. Hvorfor gør man det ikke lovpligtet at teste hunde hvis man vil avle? Så kommer der meget mere fokus på dette, og en som jeg kommer ikke i klemme fordi man ikke har tænkt i de baner- ikke fordi man ikke vil, men af almen uvidenhed fordi man ikke har det tæt på ens liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige understrege at jeg overhovedet ikke er ligeglad med sygedomme! Jeg har det virkelig elendigt disse dage bare ved tanken om at jeg har lyst til at avle. Men se det lige fra min side af lige nu:

Jeg har planlagt og ønsket hvalpe i 1½ år

I år har vi tiden og pengene til det samt overskuddet.

Jeg har sat mig så meget ind i det som muligt, der er købt mad, fødekasse osv.

Man siger at de helt skal steraliseres inden 4. løbetid, da der ellers ikke er virkning - det er hendes 3 i år. Dette er hvad jeg har læst mig til og fået anbefalt mange steder.

Har altid fået at vide, af mange andre hundejer, tekster og diverse dyrelæger samt sygeplejerske at en drægtighed nedstætter chancen for kræft.

Jeg opretter en tråd herinde og torsdag bombaderes jeg med diverse sygedomme m.m, som gør mig ganske ked af jeg ikke havde overvejet før. De kommer på et tidspunk hvor det er umuligt at få en snak med en læge da der er lukket, helligdag om fredagen og så ellers weekenden hvor parringen evt skulle finde sted.

Jeg er i et pænt dilemma lige nu! Jeg er vandvittig splittet. Har drømme om mutant hvalpe, men også jeg skal genopleve kræften.

Jeg står mellem at få hvalpe med mulig arvelige sygedomme og at min hund får kræft, samt at jeg aldrig kommer til at opleve glæden ved at få hvalpe.

Der er to muligheder som jeg ser det:

1) Vi undlader hvalpe, og dropper den drøm som kæresten og jeg har drømt og snakket om længe, samt hanhundens ejer. Samt er der ingen hvalpe til dem som nu har ventet i 6 mdr. Plus nedsættes chancen for kræft ikke.

2) Vi får hvalpene og håber på det bedste, får hunden steraliseret efterfølgende og hun så er meget mere sikret mod kræft end før. Og vores store drøm går i opfyldelse og der er hvalpe til folket samt til os selv.

To muligheder der bunder i stor frustration hos mig og kæresten. For det er nu eller aldrig.

Men du behøver jo ikke glemme hele ideen om at få hvalpe! Der er andre måder at gøre det på :-D

Hvis jeg var dig, ville jeg sterilisere hende her og begynde at kigge mig om efter en hund med tavle næste gang. DKK har noget, der hedder hundeweb, hvor du kan finde helt vildt mange informationer om samtlige hunde, der er registrerede derinde. Hvis du vil, må du gerne låne mit medlemsnummer og se dig lidt omkring derinde for at se hvad man egentligt kan få ud af det.

Når jeg så havde fundet en god opdrætter med gode, sunde og racetypiske hunde ville jeg købe en hvalp, få den vurderet og forhåbentligt avlsgodkendt.

Med en tavle er der også mulighed for at få hundene mentaltestet og hvalpene kan også blive testede, så man finder den helt rigtige familie til hver hvalp. Og du kan læne dig lidt op af en erfaren opdrætter, når det nu er første gang du avler - det kan også sagtens være en fordel :-D

Jeg kan godt se, at det er træls for de købere, der har ventet på en hvalp, men hvis I beslutter jer for at vente, mon de så ikke forstår det? Der er jo ingen, der er interesserede i syge hunde.

Det er ikke fordi jeg er tavlefanatisk, men når du allerede nu har det så dårligt ved tanken om at hundene risikerer at blive syge, synes jeg du skal prøve at minimere risikoen for det mest muligt. Og det gør du altså bare bedst med en tavle.

Og undskyld, hvis mit indlæg blev lidt rodet. Håber det er til at finde rundt i :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men du behøver jo ikke glemme hele ideen om at få hvalpe! Der er andre måder at gøre det på :-D

Hvis jeg var dig, ville jeg sterilisere hende her og begynde at kigge mig om efter en hund med tavle næste gang. DKK har noget, der hedder hundeweb, hvor du kan finde helt vildt mange informationer om samtlige hunde, der er registrerede derinde. Hvis du vil, må du gerne låne mit medlemsnummer og se dig lidt omkring derinde for at se hvad man egentligt kan få ud af det.

Når jeg så havde fundet en god opdrætter med gode, sunde og racetypiske hunde ville jeg købe en hvalp, få den vurderet og forhåbentligt avlsgodkendt.

Med en tavle er der også mulighed for at få hundene mentaltestet og hvalpene kan også blive testede, så man finder den helt rigtige familie til hver hvalp. Og du kan læne dig lidt op af en erfaren opdrætter, når det nu er første gang du avler - det kan også sagtens være en fordel :-D

Jeg kan godt se, at det er træls for de købere, der har ventet på en hvalp, men hvis I beslutter jer for at vente, mon de så ikke forstår det? Der er jo ingen, der er interesserede i syge hunde.

Det er ikke fordi jeg er tavlefanatisk, men når du allerede nu har det så dårligt ved tanken om at hundene risikerer at blive syge, synes jeg du skal prøve at minimere risikoen for det mest muligt. Og det gør du altså bare bedst med en tavle.

Og undskyld, hvis mit indlæg blev lidt rodet. Håber det er til at finde rundt i :-)

Se det var også en mulighed :) Men det er Mimas folk ønsker hvalpe fra, så det bliver lidt svært. Og planen med hvalpe nu passer os godt da vi endnu ikke har børn, men de kommer nok på tale snart og han studerer så han er hjemme til fødsel samt at få indkørt den nye hvalp. Det passer bare hammer godt lige nu.. havde jeg bare fået påpeget det med sygedommene bare 2 dage forinden, så kunne jeg have nået at få hende til lægen...Tænke tænke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Se det var også en mulighed :) Men det er Mimas folk ønsker hvalpe fra, så det bliver lidt svært. Og planen med hvalpe nu passer os godt da vi endnu ikke har børn, men de kommer nok på tale snart og han studerer så han er hjemme til fødsel samt at få indkørt den nye hvalp. Det passer bare hammer godt lige nu.. havde jeg bare fået påpeget det med sygedommene bare 2 dage forinden, så kunne jeg have nået at få hende til lægen...Tænke tænke :)

Jeg kan ikke se hvorfor i ikke skal fortsætte - som jeg jeg skrev i mit sidste indlæg er det jo rimelig robuste typer de der små Terriere :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ene og alene dit valg :-) Hvis du meget gerne vil det her kuld, så udsæt det en løbetid og få tjekket hende inden :-) Nu har jeg godt nok aldrig haft tæve, men det drejer sig vel kun om 6-8 måneder, gør det ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved så ikke, om jeg er enig i, at det ikke ville ændre noget. Måske ikke lige i det øjeblik, men på langt sigt tror jeg det hjælper, hvis man lader være med at købe hunde fra et dårligt sted - især ikke hvis man kan få andre med på den og sådan en udvikling sker som regel over tid. Men den skal jo starte et sted. Og nu mente jeg ikke blandinger generelt, vil jeg godt lige slå fast. Det var mere det der med at købe en blanding fra et dårligt sted.

Men det bliver vi nok ikke enige om :-D Så tak, fordi du delte :-)

Jeg tror aldrig det ville have gjort nogen former for forskel at vi ikke havde købt Liva. Ikke pga denne ENE hund. Det der gør en forskel er at vi lige siden vi fik Liva har været modstandere af sådanne opdræt, råder andre til at holde sig væk og aldrig selv støtter det igen. Men at vi købte Liva gør altså ingen forskel i det store hele.. den eneste forskel det gjorde at købe hende, det var en verden til forskel for hende. :-)

Sitto: Bare af ren nysgerrighed....Meldte du opdrætteren til politiet, dyreværnet eller lign.? Jeg ved godt at det langtfra er sikkert at det ville have en konsekvens for opdrætteren, men det er vel stadig en god ting at gøre?

Nej det gjorde jeg ikke. Jeg tror ærlig talt ikke de ville have taget det seriøst. "Opdrætter" er ikke dansk, hun er tjekkisk - og umiddelbart tror jeg ikke hun var klar over i hvilken grad hun egentlig har skadet sine hunde - for hun virkede SÅ glade for dem. Altså jeg tænker at hendes opdragelsesmetoder måske stammer "hjemmefra"? Forkælede dem med alverdens mad, tyggeting osv osv., viste os en masse billeder - jeg havde ingen mistanke. Indtil jeg så hende give Liva een på låget, hvorefter hun fortalte at det skulle vi bare gøre hvis hun gjorde noget hun ikke måtte - det var de vant til, også med renlighedstræning osv. - og alle hendes hvalpekøbere havde fået samme råd og de var simpelthen så glade for det! :cry: Men udefra set så lignede det at hundene havde det rigtig godt - så jeg tror ærlig talt at politiet/DB ville have grint af mig. Men uanset hvor kærligt eller godt hun mente det - så er det SÅ forkert - og det HAR allerede skadet Liva psykisk, det er der slet ingen tvivl om! Hun er en meeeeget forsigtig pige i nye situationer, omkring fremmede osv., og i starten fór hun konstant sammen herhjemme og krøb så snart vi kaldt på hende! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og til Mimas, så ville jeg hvis jeg var dig, vælge at få Mimas sterilliseret - herved udelukker i helt risikoen for at få kræft i dén region. Man kan jo sagtens sterillisere hende selvom hun ikke er drægtig først :-) og derudover så vil jeg som Therese foreslår jer, finde jer en god opdrætter og købe en hund med DKK tavle når i vil have en hund mere - og få denne avlsgodkendt. Så kan I få jeres hvalpedrømme til at gå i opfyldelse - og mon ikke tiden til at kuld hvalpe kommer igen på et senere tidspunkt :5up: I lyder absolut til at være i stand til at tage jer af et kuld hvalpe, som skrevet før, så er det slet ikke dér min bekymring ligger - det lyder ellers meget velovervejet og seriøst det I har gang i :5up: - det er udelukkende hvalpenes sundhed jeg er bekymret for...

Og så kan jeg godt se I nok skuffer nogle mennesker nu - men hvis I forklare dem hvorfor, så tror jeg virkelig de forstår. Og så synes jeg også det er vigtigere at sætte hvalpenes sundhed først, fremfor evt at måtte skuffe nogle mennesker. Jeg kan garantere dig at de bliver langt mere ked af det hvis de står med en meget syg hund lige pludselig, eller må sige farvel i en alt for tidlig alder, end de vil blive nu, ved at I fortæller dem at I ikke laver hvalpe alligevel og med de begrundelser I nu engang har :-)

Og så synes jeg I skal opfylde jeres hvalpedrøm med en avlsgodkendt DKK hund - for jeg tror helt sikkert I kan lave jer et dejligt kuld hvalpe, som kan glæde mange mennesker :hjerte: og ellers vente med at parre Mimas til I har fået tjekket for diverse sygdomme. Kan I ikke også nå det i næste løbetid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aacha..

Har været afsted til stævne hele dagen, så har ikke været herinde til at se dit indlæg, samt er på vej i seng igen, da vi er på igen i morgen.

Kort vil jeg bare lige skrive, at grunden til at jeg reagerer på et emne og en tråd som denne er, at jeg får alt i verden ikke håber for nogle, at de får en hund (også stakkels hund i øvrigt) med patella luxation (eller en anden arvelig lidelse), hvilket kan undgås eller forebygges gennem oplysning.

Patella Luxation er udbredt blandt mange små racer i dag, netop fordi der ikke har været fokus på det. JRT har altid været kendt for at være en sund og robust race, så der er bare blevet "avlet løs" på dem uden nogen form for tjek. Nu kæmper en del af dem med PL og sågar HD. Jeg ved godt TS' hund ikke har JRT i sig, men det var bare eksempel.

Derfor, så mener jeg det er relevant for TS at blive oplyst, så hun kan sikre, at hun i hvert fald ikke er med til at videreføre den slags gennem hendes opdræt. Og det underordnet om det er hvalpe tavle eller et blandingskuld.

Mht. til min blandingshund:

Jeg røg selv i fælden dengang - på trods af at have arbejdet med dyr stort set hele mit liv (og via den vej have en cis erfaring og viden) - og fik en blandingshvalp (med kendte aner), fra en tæve som jeg helt og aldeles forelsket i. Jeg var så vild med Duffy's mor, at jeg gik rundt med skyklapper på og svævede på en lille sky, så alt hvad der hed sundhed, temperament og lign. var en by i Rusland. Derudover, så var blandingshvalpe jo også "meget mere sunde end racerene" osv osv...!

Senere hen, da min lykkes-rus aftog (elsker naturligvis stadig Duffy overalt på jorden), så fik jeg også øjnene op for nogle faktorer i hendes opvækst som ikke var optimale. Fx kvalitet af foder, manglende dyrlæge tjek af hvalpe osv.

Det har været nogle dyre lærepenge, og jeg tænker tit på, at Duffy har været heldig at få mig som sponsor med alle de skavanker hun har arvet fra sine "sunde og raske" forældre! Gennemsnitlig har jeg brugt 15.000 kr om året i dyrlægeregninger siden jeg fik hende.

Køberne til resten af Duffy's søskende blev fundet over dba og fb, og de mødte op, valgte en hvalp, betalte og gik med hvalpen. Men igen; det kunne ligeså godt være mig, i og med jeg også rendte rundt med skyklapper.

Min næste hund - hvis jeg skal have en efter Duffy - skal være med tavle og forældrene skal tjekket i hoved og r... sagt på en pæn måde, og være fra en kennel som jeg har det godt med på alle punkter.

Så jeg har lært min lektie! Jeg håber inderligt ved at videregive mine erfaringer og viden, at kunne være med til at forebygge at flere hvalpe bliver sat i verden af uegnede avlsdyr og at uerfarne hvalpekøbere ikke ender i en så ulykkelig situation som med westien Thor og Victor i den tråd om guardia mv.

Så bare fordi, at jeg selv er en af dem med en blandingshund, så synes jeg ikke at jeg fraskriver mig retten til at deltage i en tråd som denne. Erfaringer som mine er jo netop nogle at de ting som bør være med til at folk kan få øjnene op for de konsekvenser avl på usunde avlsdyr kan have? (Og nej, siger ikke at TS' hund og hanhunden er usund, men det ved vi jo ikke, da de ikke er tjekket, så risikoen foreligger.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ene og alene dit valg :-) Hvis du meget gerne vil det her kuld, så udsæt det en løbetid og få tjekket hende inden :-) Nu har jeg godt nok aldrig haft tæve, men det drejer sig vel kun om 6-8 måneder, gør det ikke?

Og til Mimas, så ville jeg hvis jeg var dig, vælge at få Mimas sterilliseret - herved udelukker i helt risikoen for at få kræft i dén region. Man kan jo sagtens sterillisere hende selvom hun ikke er drægtig først :-) og derudover så vil jeg som Therese foreslår jer, finde jer en god opdrætter og købe en hund med DKK tavle når i vil have en hund mere - og få denne avlsgodkendt. Så kan I få jeres hvalpedrømme til at gå i opfyldelse - og mon ikke tiden til at kuld hvalpe kommer igen på et senere tidspunkt :5up: I lyder absolut til at være i stand til at tage jer af et kuld hvalpe, som skrevet før, så er det slet ikke dér min bekymring ligger - det lyder ellers meget velovervejet og seriøst det I har gang i :5up: - det er udelukkende hvalpenes sundhed jeg er bekymret for...

Og så kan jeg godt se I nok skuffer nogle mennesker nu - men hvis I forklare dem hvorfor, så tror jeg virkelig de forstår. Og så synes jeg også det er vigtigere at sætte hvalpenes sundhed først, fremfor evt at måtte skuffe nogle mennesker. Jeg kan garantere dig at de bliver langt mere ked af det hvis de står med en meget syg hund lige pludselig, eller må sige farvel i en alt for tidlig alder, end de vil blive nu, ved at I fortæller dem at I ikke laver hvalpe alligevel og med de begrundelser I nu engang har :-)

Og så synes jeg I skal opfylde jeres hvalpedrøm med en avlsgodkendt DKK hund - for jeg tror helt sikkert I kan lave jer et dejligt kuld hvalpe, som kan glæde mange mennesker :hjerte: og ellers vente med at parre Mimas til I har fået tjekket for diverse sygdomme. Kan I ikke også nå det i næste løbetid?

Vi kunne sagtens udsætte, hvis det ikke var fordi der tales meget for at de skal steraliseres INDEN deres 4. løbetid, da virkningen mod kræft herefter ikke længere er i spil efter en steralisering.. Det er det som stresser mig lige nu. Det er sådan lidt pest eller kolera følelsen jeg har disse dage. Og vi er virkelig klar og skrukke på de hvalpe, efter at have snakket om det så længe, samt er vi meget indstillet på at det bliver nogle hårde uger. Jeg regner med at gennemføre, tager ud til han hunden i morgen men jeg regner bestemt ikke med at hun er klar ( stadig rent blod der kommer ud ). Og så ringer jeg til dyrelægen mandag for at få en snak med ham omkring tingene, og hører om hvor hurtigt de forskellige test kan klares osv. Kan prøverne ikke klares tid nok, så gemmenfører jeg men tager alt dette med mig og får egen ny hvalp testet (!) . Jeg tror at jeg ville have haft det meget dårligere hvis hun var med hvalpe og jeg først nu fandt ud af alt dette. Nu har jeg lært tingene og gør mit når hvalpen er kommet ind i huset. Er den så ramt af sygedomme, så skal jeg nok få det rigtig skidt... Jeg får snakket med lægen mandag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kunne sagtens udsætte, hvis det ikke var fordi der tales meget for at de skal steraliseres INDEN deres 4. løbetid, da virkningen mod kræft herefter ikke længere er i spil efter en steralisering.. Det er det som stresser mig lige nu. Det er sådan lidt pest eller kolera følelsen jeg har disse dage. Og vi er virkelig klar og skrukke på de hvalpe, efter at have snakket om det så længe, samt er vi meget indstillet på at det bliver nogle hårde uger. Jeg regner med at gennemføre, tager ud til han hunden i morgen men jeg regner bestemt ikke med at hun er klar ( stadig rent blod der kommer ud ). Og så ringer jeg til dyrelægen mandag for at få en snak med ham omkring tingene, og hører om hvor hurtigt de forskellige test kan klares osv. Kan prøverne ikke klares tid nok, så gemmenfører jeg men tager alt dette med mig og får egen ny hvalp testet (!) . Jeg tror at jeg ville have haft det meget dårligere hvis hun var med hvalpe og jeg først nu fandt ud af alt dette. Nu har jeg lært tingene og gør mit når hvalpen er kommet ind i huset. Er den så ramt af sygedomme, så skal jeg nok få det rigtig skidt... Jeg får snakket med lægen mandag!

Beklager, men jeg kan ikke andet end lade vær med at synes det stadig er en enormt egoistisk tilgang til det. Én ting er da at du får det skidt over det - men hvad så med hvalpen, det er DEN som skal udholde smerterne og have ondt?! Og hvad med eventuelle hvalpekøbere som ender i samme båd, og de bekymringer og sorger de skal igennem..

Jeg vil vædde hvad som helst med at hvis du får en syg hvalp, som du ender med at må aflive i en al for tidlig alder, eller generelt kan se den har ondt - så ville du gøre hvad som helst for at hjælpe den af med de smerter - og det kunne du have gjort, ved at lade vær med at avle på en ikke-tjekket hund i første omgang. Og dét tror jeg du vil ønske forfærdelig meget at du ikke havde gjort - hvis du ender i dén situation...

Men ja, jeg står også i situationen med en hund med PL og en "tikkende bombe" hængende over hovedet for hvornår det enten kan springe op igen, hun kan få det i det andet knæ - eller vi skal sige farvel før tid er... du står med en "sund og rask hund" og svæver på en lyserød "hvalpesky". Derfor ser vi nok så forskelligt på det.... hvis du stod i mine sko, tror jeg du havde helt samme mening som mig, hvis du så en oprette sådan en tråd her. :-) Og det er ikke for at være sortseer eller lyseslukker - men fordi man selv ved hvor grimt det er at stå i sådan en situation her!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår det. Hvis livmoderen er væk, er der jo ikke noget at få kræft i? Så det burde jo ikke have nogen betydning hvornår man valgte at gøre det.

Derudover skriver du jo selv, at du vil få det rigtig dårligt, hvis en af hvalpene bliver syge. Så når du tydeligvis ikke er ligeglad, synes jeg du skal gøre dig selv den tjeneste at vide, at du gjorde hvad du kunne for at undgå det.

Som Sitto skriver, så tror jeg at du vil være en god opdrætter, for du er helt tydeligt meget engageret og vil rigtig gerne det her og du vil rigtig gerne lære - det er sgu et ret godt udgangspunkt! :-D Men jeg synes altså stadig, at du skal vente et par dage indtil du forhåbentligt kan få snakket med dyrlægen. Er en tæve ikke højløbsk i en uge? For så kan du måske liiiige nå det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, nu synes jeg også, at vi skal passe på med ikke at få det til at lyde som om at et sundshedstjek er en garanti for at hvalpene ikke bliver syge. For det er det jo aldrig. Og slet ikke med blandinger. Jeg synes som sagt også, at det ville være en god ide at vente et par dage, men hvalpene kan jo altså godt blive syge alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, nu synes jeg også, at vi skal passe på med ikke at få det til at lyde som om at et sundshedstjek er en garanti for at hvalpene ikke bliver syge. For det er det jo aldrig. Og slet ikke med blandinger. Jeg synes som sagt også, at det ville være en god ide at vente et par dage, men hvalpene kan jo altså godt blive syge alligevel.

Nej selvfølgelig er det aldrig en garanti - men er hunden tjekket i hoved og r*v inden parring, så kan man jo ikke gøre mere for at sikre sunde hvalpe som muligt. :-) Er den ikke tjekket og hvalpene lider af arvelige sygdomme, jamen så kunne disse hvalpe jo være sluppet for de smerter der følger med, ved at have tjekket inden - for så vidste man det og kunne derved have udgået parringen.

Men nej, naturligvis er der aldrig nogen garanti - men når nu man har mulighed for at tjekke så meget, som man kan i dag, så er det dælme med at gribe chancen og sikre så sunde hvalpe som muligt i stedet for bare at håbe på det bedste! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej selvfølgelig er det aldrig en garanti - men er hunden tjekket i hoved og r*v inden parring, så kan man jo ikke gøre mere for at sikre sunde hvalpe som muligt. :-) Er den ikke tjekket og hvalpene lider af arvelige sygdomme, jamen så kunne disse hvalpe jo være sluppet for de smerter der følger med, ved at have tjekket inden - for så vidste man det og kunne derved have udgået parringen.

Men nej, naturligvis er der aldrig nogen garanti - men når nu man har mulighed for at tjekke så meget, som man kan i dag, så er det dælme med at gribe chancen og sikre så sunde hvalpe som muligt i stedet for bare at håbe på det bedste! ;-)

Ahh det er det du mener... Læste bare den her sætning forkert, tror jeg: Jeg vil vædde hvad som helst med at hvis du får en syg hvalp, som du ender med at må aflive i en al for tidlig alder, eller generelt kan se den har ondt - så ville du gøre hvad som helst for at hjælpe den af med de smerter - og det kunne du have gjort, ved at lade vær med at avle på en ikke-tjekket hund i første omgang. Og dét tror jeg du vil ønske forfærdelig meget at du ikke havde gjort - hvis du ender i dén situation...

Men vi er nok enige, tror jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, hvordan skal hun få kræft i noget som ikke er der længere (altså livmoderen)?

Og hvorfor skal det være inden 4. løbetid? Det er normalt inden 2. løbetid, at man plejer at sige risikoen for kræft i mælkekirtlerne minimeres. Efter der, er der ingen målbar virkning på efter hvornår tæven steriliseres eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh det er det du mener... Læste bare den her sætning forkert, tror jeg: Jeg vil vædde hvad som helst med at hvis du får en syg hvalp, som du ender med at må aflive i en al for tidlig alder, eller generelt kan se den har ondt - så ville du gøre hvad som helst for at hjælpe den af med de smerter - og det kunne du have gjort, ved at lade vær med at avle på en ikke-tjekket hund i første omgang. Og dét tror jeg du vil ønske forfærdelig meget at du ikke havde gjort - hvis du ender i dén situation...

Men vi er nok enige, tror jeg...

Den kan måske også misforstås. Men det jeg mente var at hvis hun ender med syge hvalpe, så kunne hun jo have undgået at de var syge - ved slet ikke at have fået dem - fordi mor og farhunden ikke er tjekket. Ikke at tjek er garanti for sunde hvalpe - men så har man i det mindste "sit på det rene" og har gjort alt hvad man kan for at sikre det! Det ville man ikke have gjort i overstående tilfælde, og hvis nu hvalpen rent faktisk har arvet en sygdom fra forældrene, jamen så kunne hvalpene jo have undgået dette, hvis forældrene var tjekket - for så havde man forhåbentlig ikke avlet, hvis man vidste de gemte på arvelige sygdomme! :blink: Men ja, i bund og grund tror jeg faktisk også vi er enige hvad dette her angår. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, hvordan skal hun få kræft i noget som ikke er der længere (altså livmoderen)?

Og hvorfor skal det være inden 4. løbetid? Det er normalt inden 2. løbetid, at man plejer at sige risikoen for kræft i mælkekirtlerne minimeres. Efter der, er der ingen målbar virkning på efter hvornår tæven steriliseres eller ej.

Helt enig.

Få hende steriliseret og uanset om hun har haft hvalpe eller ej er risikoen væk. Hun kan ikke få kræft i noget hun ikke har. Det er jo derfor en sterilisation stort set altid anbefales for tæver der ikke skal avles på. For der er kun ganske få ulemper ved det, men store fordele f.eks. at hunden ikke kan få kræft.

Så uanset om hun har fået ingen kuld eller 5 kuld, er en sterilisation lige virke fuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh, er det kræft i mælkekirtlerne vi snakker om, Mimas? Er det det du mener? :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Sterilisation før anden løbetid nedsætter risikoen for kræft i mælkekirtlerne. Har på intet tidspunkt læst artikler eller bøger der beskriver en nedsættelse af risiko for kræft efter drægtighed. Problemet med hunde er jo at de i løbetid gennemgår næsten samme hormonmønster som ved drægtighed og dermed øges risiko for livmoderbetændelse og brystkræft.

Hvis i ikke har bestemt ægløsningstidspunktet vha. Progesteron test eller lignende kan det være svært at bestemme tidspunktet for fødsel. En hund er drægtig i ca. 63 dage fra ægløsningstidspunktet. Sæd kan holde i flere dag og man kan dermed ikke være sikker på at en hund skal føde 63 dage efter parring.

Er glad for at i har god kontakt med en dyrlæge. Det er en god ide at have en aftale med en dyrlæge eller eventuelt en erfaren opdrætter der kan vejlede jer under fødsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mælkekirtlerne ja, chancen for livmoderkræft regner jeg med ryger når livmoderen ryger :) Jeg har bare for nygeligt læst at det er bedst mellem 1-2, men 3-4 og kan også gøre det. Derefter er så for sent.

"Det er mest hensigtsmæssigt at få din hund steriliseret mellem 1. og 2. løbetid, da risikoen for kræft i mælkekirtlerne nedsættes, men samtidig undgår man den forøgede risiko for inkontinens og den forøgede risiko for knoglekræft. Sterilisation kan dog foretages uanset hundens alder, mest optimalt 3 måneder efter sidste løbetid. Efter 4. løbetid har sterilisation ikke længere nogen forebyggende effekt mod kræft i mælkekirtlerne." kilde Team Familiedyr - Dyrlgecentralen Sydvest A/S

Jeg tror også at jeg ville se på dette emne med helt andre øjne, hvis jeg netop har oplevet en hvalp blevet syg eller ens egen hund grundet en arvelig sygedom. Og det er ikke fordi jeg ikke godt kan se risikoen ved dette, jeg har bare ikke oplevet det i hverken familiekreds, venne kreds eller hos de andre hunde i hundeskoven hvor vi kommer så ofte, så jeg har nok en mere naiv tilgang til dette og tror på det bedste, hvilket jeg godt ved er forkert..

Man siger at parringen finder sted mellem 11-14 dagen i løbetiden - vi er på 7'ende dag i dag, så der er tid nok til at få ringet til dyrelægen mandag :) jeg har behov for at få redet min forvirring ud omkring alt pt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg lyder som en rigtig god ide. Hvis du har en dårlig mavefornemmelse med det, skal du selvfølgelig ikke gøre det. Og det er jo faktisk bare gode tegn, at du lige har brug for at få styr på det :-D Sådan noget her skal man jo ikke gøre impulsivt og når I nu allerede har lagt så meget arbejde i at gøre det godt, tror jeg det vil være meget fint for dig at få styr på det allersidste, så du kan gøre det med ro i sjælen. Uanset hvad du så beslutter dig for :-)

Hvad sagde hanhundeejeren til at I udskød det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg lyder som en rigtig god ide. Hvis du har en dårlig mavefornemmelse med det, skal du selvfølgelig ikke gøre det. Og det er jo faktisk bare gode tegn, at du lige har brug for at få styr på det :-D Sådan noget her skal man jo ikke gøre impulsivt og når I nu allerede har lagt så meget arbejde i at gøre det godt, tror jeg det vil være meget fint for dig at få styr på det allersidste, så du kan gøre det med ro i sjælen. Uanset hvad du så beslutter dig for :-)

Hvad sagde hanhundeejeren til at I udskød det?

Det er ikke udskudt endnu :) Hun er ikke klar, så ved besked når jeg har snakket med lægen i morgen... Det er bare åh så perfekt at få hvalpe denne gang da de lander lige midt i sommermånederne, så de kan komme ud og rende i haven!

Link til indlæg
Del på andre sites