NickiA Skrevet Juni 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2013 Ja jeg kom igen hjem i dag til en tis pøl på gulvet i min stue efter at Aya havde været alene i 5 timer. Aya var godt klar over den var gal og turde slet ikke sige hej til mig. (Jeg vil self. lige slå fast med det samme jeg har aldrig nogensinde skældt min hund udover at tisse på gulvet.) Det er nu anden gang på en uge af min snart 1 årige hund har haft et uheld. Og jeg er mildest talt dybt frustreret. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvad grunden kan være, eventuelt utryghed tænker jeg men det er jo ikke altid hun har tisset og nogle gange er jeg væk op til 6-7 timer uden problemer. Har i en idé, skal siges at før jeg går væk så går vi en lang tur og bagefter slapper vi lidt inden jeg tager afsted så hun er faldet ned, hun får nogle godbidder i sin kong eller et fyldt ben og hun går i gang med det med det samme, der er tv på og når jeg kommer hjem ligger hun som oftest og sover. Aya er ikke ofte meget alene, 1-2 gange om ugen er hun alene op til 7 timer, udover det hedder det maks 3-4 timer. Jeg har sommerferie fra i morgen og har tænkt mig at dedikere den på at få en hundrede pct. renlig hund. Men! har i nogle forslag til hvad der er grund til det, gætter det ikke er normalt for en snart etårig hund at have uheld. Kom med jeres erfaringer og forslag alt modtages med kyshånd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 Hvordan ser det ud med hendes løbetid? rigtig mange af mine bliver urenlige (tisser mere/oftere) op til løbetid og igen omkring 1½ måned efter løbetidens start.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trixie83 Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 Hvordan ser det ud med hendes løbetid? rigtig mange af mine bliver urenlige (tisser mere/oftere) op til løbetid og igen omkring 1½ måned efter løbetidens start.. Oplevede præcis det samme med min den lille - havde 2 uheld omkring 10 måneders alderen, gik i løb en måned efter. Desuden tisser hun mere/oftere i tiden omkring løb. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 Min Debbie er altid lidt urenlig med urinering lige inden løbetid, så det kan sagtens være hormonelt, som Janni skriver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 jeg ville få tjekket hende for blærebetændelse - hvis hun er steriliseret kan det også være hormonelt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret Juni 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 hun var i løbetid i marts så det er bestemt ikke fordi vi er tæt på. Anne-Lise Hansen: jeg har forstået at når de har blærebetændelse gå de og sjattisser lidt, er det mig der er forkert på den? for når hun har haft et uheld har det været en ordentlig tissetår. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret Juni 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 Hun er ikke steriliseret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 Det er blevet varmt i vejret. Hvis det er et nyligt opstået problem KAN det vel også skyldes at hun måske har fået drukket lige rigeligt pga varmen.. jeg mindes at cookie havde nogle enkelte uheld, faktisk op til hun var omkring 2 år. Hvis det bliver ved ville jeg også gå til dyrlægen og få hende tjekket for blærebetændelse. Ellers ville jeg nok se tiden lidt an og tjekke op på om hun drikker mere end normalt eller om der er nogle ting der har forandret sig. Det kan hjælpe at gå den samme rute inden alene hjemme rutinen, så ved hunden efterhånden hvornår det er sidste chance for at få tisset af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 næ - nok snarere mig der ikke havde læst dit indlæg ordentligt - sorry Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 Hm... lad os håbe at det bare er fordi hun har drukket for meget vand i varmen... Det er forståeligt, at hun ikke helt er forudseende nok, når hun kun er 1 år.. Men hvis det sker flere gange, så må hun nok til dyrlæge. (..ser lige, at det er sket 2 gange den sidste uges tid) ---Det vil jo nok være sådan, at uanset årsagen, så vil der gå længere tid før du får en afklaring -netop fordi du har ferie. En del af årsagen har jo været, at hun var alene hjemme i et antal timer.. --Så enten skal du udfordre hendes tissetrang og lade hende være alene hjemme i lige så mange timer, som du ville gøre når du ikke har ferie, ---eller osse skal du få hende testet hos dyrlægen for diverse sygdomme, der kan give øget tissetrang... Hvis det sker flere gange, så må hun til dyrlæge. Øget tissetrang kan f.eks. forårsages af : 1) blærebetændelse.. --Urinprøve til dyrlægen kan afklare det ret hurtigt. 2) begyndende livmoderbetændelse.. -Usandsynligt i den alder, men det KAN ske... Tidsmæssigt passer det med et par måneder efter løbetid.. -Dyrlægeundersøgelse. 3) Sukkersyge. Igen passer det tidsmæssigt, for sukkersyge bryder tit ud i forbindelse med hormonelle ændringer i månederne efter løbetid. Men hun er altså meget ung... Urinprøve kan afklare det. Du kan også lade lidt af hendes urin tørre ind et sted. Hvis det derefter klæber som indtørret sodavand, så er der sukker i urinen.. 4) Og så kan der jo være tale om en forgiftning. Eller en overbelastning af nyrerne. F.eks vil en håndfuld franske kartofler både give øget tørst og øget urinering. --- De godter hun får når hun skal være alene, hvad er det for nogen? Og hvad er benet fyldt med? Måske er der noget i godterne eller benfyldet hun ikke kan tåle? Leverpostej er nemt, men nogle gange er der for meget salt i for hunde med lidt svage nyrer... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 hun var i løbetid i marts så det er bestemt ikke fordi vi er tæt på.Anne-Lise Hansen: jeg har forstået at når de har blærebetændelse gå de og sjattisser lidt, er det mig der er forkert på den? for når hun har haft et uheld har det været en ordentlig tissetår. Nu ved jeg jo ikke hvad du betegner som en ordenligt tissetår - men bare en dl vand på gulvet fylder også en del? Jeg ville forsøge at få en tisseprøve (har hørt noget om en suppeske med ud og gå tur?) og få det tjekket... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret Juni 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 Kunne godt være jeg lige skulle prøve at ringe til dyrlægen i morgen. Men igen bliver jeg lidt nysgerrig, hvis hun er syg hvilket jeg ikke vil udelukke, hvorfor så kun når hun har været alene hjemme, hvorfor er der så aldrig et uheld når jeg er her? Og det er ikke fordi vi går oftere eller hun kommer ud og tisser oftere når jeg er hjemme en hel dag end når jeg har timer ude, og jeg har ikke have, så hun kan kun komme ud og tisse sammen med mig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret Juni 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 Birgitta: Det er som oftest kyllingepølse stykker eller kødpølse og nogle gange spegepølse. En sjælden gang også leverpostej Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Prøv at finde på noget andet end pølser og leverpostej. Der kan være for meget salt eller tilsætningsstoffer i, som lige netop Aya ikke kan tåle. Med "noget andet" vil jeg foreslå helt ren kylling. Uden salt eller andre krydderier. Et enkelt kyllingebryst kan blive til en masse gode guffere. Hvis du koger kødet først, så er det nemt at skære det ud i små firkanter og fryse det ned, du ikke skal bruge samme dag. Så kan du tage lidt ud af fryseren hver gang du har brug for det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Kunne godt være jeg lige skulle prøve at ringe til dyrlægen i morgen. Men igen bliver jeg lidt nysgerrig, hvis hun er syg hvilket jeg ikke vil udelukke, hvorfor så kun når hun har været alene hjemme, hvorfor er der så aldrig et uheld når jeg er her? Og det er ikke fordi vi går oftere eller hun kommer ud og tisser oftere når jeg er hjemme en hel dag end når jeg har timer ude, og jeg har ikke have, så hun kan kun komme ud og tisse sammen med mig. Sådan er det bare.......... Jeg har Silke med allergi. Egentlig mærker jeg ikke ret meget til allergien. Silke er en ældre hund, og hun sover en del af dagen. MEN når jeg går fra hende, så slikker hun sine albuer. ---Ikke bare lidt, men så blodet flyder. Jeg har forsøgt at give hende forbindinger og strømper på. Men det flår hun bare i stykker. ALLIGEVEL gør hun overhovedet ikke mine til at røre albuerne når jeg er hjemme... Måske mudrer det i dem hele tiden, men når jeg er hjemme, så synes hun måske, at det må være ok fordi jeg er der. Når hun så er alene bliver hun nok utryg ved ubehaget og vil fjerne det. --Det har ikke noget at gøre med at jeg holder øje med hende, for hun kan være alene i haven eller ligge alene ude i den kølige entre. Hun rører ikke albuerne når jeg er hjemme. Måske er det noget af det samme med Aya? Hvis hun er lidt tissetrængende hele tiden, så er det ok så længe du er hjemme, for I kan jo bare gå en tur. Men hvis hun føler lidt tissetrang og hun er helt alene, så bliver det jo meget værre fordi hun ikke aner hvad hun skal gøre. Og så kan hun ikke holde sig. ---Men det er den lille vedvarende tissetrang, der er problemet... ---Jeg VED ikke om det er sådan... Der kan jo også være noget i hendes pølser og leverpostej, der får hende til at drikke så meget så hun ikke kan holde sig.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 lækre godbidder kan også være svinelever der er let kogt og herefter skåret i små tern og tørret på en pande - og det er ret billige godbidder . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret Juni 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2013 Jeg prøver med nogle andre godbidder så Og så har jeg kontaktet dyrehospitalet desværre kan jeg først få snakket med min dyrelæge på mandag. Så der prøver jeg igen og hører om han synes at jeg skal komme ind med hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juni 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2013 Prøv at filme hende når hun er alene. DEt Kan nemt skyldes utryghed og hun vil være mere følsom omkring de to mdr efter løbetid. Tror ikke på sygdom, når hun holder sig fint i længere tid når du er hjemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst zara Besvaret Juni 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2013 Kan godt forstå, der er lang til på mandag. Hvad med at smutte på apoteket og købe nogle urinsticks, så drypper du lidt urin på og venter det antal sek. der står på bæret og hvis der er ery eller leu, i så der det en blærebetændelse Så véd du besked. Husk at du alligevel skal til dyrlæge med hende og en tisseprøve for at få behandling og tjekket om, der skulle være andet t.eks urinsten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret Juni 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2013 Okay I dag har jeg talt det antal gange hun har tisset, hun har desuden været alene hjemme 4 timer uden uheld. Og hun har tisset 6 gange i løbet af dagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2013 Ingen uheld og 6 tissetårer i løbet af dagen, det lyder da ok? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret Juni 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2013 Ja synes jeg også, hun tisser ikke særlig ofte. Det er også derfor jeg har svært ved at sætte det sammen med at hun skulle være syg. Men mit problem er at nogle gange, så har hun et uheld når hun er alene. Ikke hver gang, men det sker, og det vil jeg gerne have styr på, for er da godt nok lidt træt af at hun som 12 måneders stadig ikke er 200% renlig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret Juni 11, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2013 Så er der svar på problemet. Uheldet kommer fordi Aya kan høre at jeg kommer hjem og bliver overbegejstret. Døren er lukket ind til stuen hvor hun er så hun kan høre mig komme hjem men ikke så mig før jeg åbner døren, det forklarer self. samtidig at uheldet har været lige ved stuedøren. Men hvad gør jeg så nu, i dag gik jeg direkte hen og åbnede til stuen, hun blev så glad at hun kom til at dryppe lidt, og jeg skyndte mig at tage hende op og ned og tisse, bare det lille dryp gjorde at hun krøb helt sammen og skammede sig, så er slet ikke i tvivl om at hun virkelig prøver at holde sig, men at glæden tager over. Hvordan kan jeg afhjælpe det. Bare skynde mig ind og tage hende under armen og ned og tisse eller? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Juni 12, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 12, 2013 Bassil kan stadig blive så glad når jeg kommer hjem. Især hvis han har været længe alene hjemme. Han er fire år. Jeg ignorerer det bare men kan jo så også møde ham i hoveddøren og hilse på ham næsten udenfor huset. Erdog blevet pænt våd på fødderne nogle gange efterhånden. Så ja jeg vil bare sige at du skynder dig ud at tisse med hende og bare ignorerer glædesdryppene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 12, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 12, 2013 kan du ikke bare acceptere det - som et bevis på hendes glæde ved at se dig ? vi andre kan jo også komme til at tisse i bukserne af grin ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts