Gittemus Skrevet Juni 14, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2013 Rosa har kløet sig en del de sidste 3-4 uger. Når jeg vasker hende med BB shampoo falder der ro på et stykke tid. Hun har ingen lopper og er behandlet med Bayvantic. Hun får RC Germand Shepard som er et korn baseret foder. Kan det være allergi ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Juni 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Kort svar: ja. Langt svar det er ikke lige til Kan ikke udelukke at det er allergi, men kan ikke sige det via nettet Hvor gammel er din hund? Har den haft problemer med kløe/ører før? Mht. allergi (atopi) skal man igennem en række - ektoparasitter (lopper, skab mm.), bakteriel infektion, hormonelle lidelse (hypothyroidisme) og derefter foderallergi (fodertrial). En dyrlæge bør konsulteres og kan vurdere hvilke prøver der evt. skal foretages. En blodprøve bør først foretages når man har været igennem andet (kan ikke pointere det nok). Hvis du tester raske hunde/mennesker vil en stor andel også slå ud, derfor skal anden årsag være udelukket Derudover kan simple årsager som tør hud osv. også give kløe God bedring!! OPRINDELIG POSTET AF HOPE. RYKKET FRA EN ANDEN TRÅD. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Juni 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Rosa er knap 7 måneder og har ikke fået andet foder end RC Germand shepard længe. Fik på et tidspunkt Tholo. Hun får dgl lakseolie og C-vitaminer. Oplever ikke hendes hud som tør og pelsen er blank og blød. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juni 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Hvor klør hun sig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Juni 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 På bagkrop, forben, hals. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juni 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 hmm - er der tegn på udslæt? knopper eller skællet/fortykket hud partier? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Juni 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Ikke umiddelbart, men der rødme efter hun har kløet og et enkelt sted på bagbenet havde hun bidt sig selv lige på grænsen til blod. Smurte hende med Hexocain creme og hun lod det være. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Juni 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Har hun været i brændenælder ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Juni 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Ja, men det var der også inden hun kravlede i nælderne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juni 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Det er sådan at de fleste allergier som går gennem huden er luftbåren - det vil sige noget der indåndes - pollen - støvmider - lagermider f.eks. En egentlig foder allergi optræder som regel via maven, hvor hunden får dårlig mave og opkastninger. En metode er at lave en udelukkelses diæt - enten at give hende et foder med 1 kødkilde og 1 kulhydrat kilde og så må hun kun få det i en given periode mindst 4 uger. Sådan et foder kan man købe eller man kan lave den selv. Hvis du selv laver den skal hun have tilført vitamin/mineraler ved siden af. Det kan nogen gange være et større arbejde selv at pille det ud - alternativ skal hun gennem priktest/blodprøve hos dyrlægen. Det er dig der kender hende bedst og måske allerede nu har en fornemmelse hvad der kan være galt. Jeg har selv haft en multiallergisk hund - hele 40 allergener havde han - de fleste luftbåren - men han havde også reaktioner til foderet. Han fik hjemmelavet mad samt medicin mod pollen og naturmedicin. Min yngste beagle har reaktioner fra mave/tarm og det gør at han ikke kan spise hvad som helst. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Juni 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 (rettet) Ville man ved luft bårne allagerner ikke have de samme symp som mennesker. Nyse, røde løbende øjne osv. ? hendes aff er fast om morgenen og i løbet af dagen bliver den blød og ofte grødet. hva kunne fodret Evt. hedde men en kød og en kulhydrat kilde ? Redigeret Juni 14, 2013 af Gittemus Stave fejl Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Jeg er egentlig enig med BP - i langt de fleste tilfælde vil en foderallergi vise sig med symptomer i maven. Fordi en foderallergi enten viser sig autoimmunt eller fordi det i virkeligheden er en intolerance, altså hvor kroppen mangler et enzym til at nedbryde proteinet. Dog ses nogle gange kløe/udslet som det eneste eller første symptom på en allergi, ihvertfald hos mennesker. Jeg kunne ikke forestille mig at der vil være meget anderledes hos hunde. Der findes masser af foder med kun én proteinkilde. Acana og Exclusion har flere varianter. Jeg ville nok gå efter lam, kanin eller hest i første omgang, da hunden typisk ikke er blevet udsat for det tidligere. Hvis det skulle være foderallergi, ville jeg umiddelbart sætte mine penge på korn eller kylling. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Hvor længe har det stået på? Allergier plejer typisk at udvikle sig fra ca. 1års alderen, selvom det selvfølgelig kan komme tidligere. Jeg tænker, at hun måske er i noget fæld af en art (evt. ved at skifte den bløde hvalpepels ud? Det er jo ingen regel for, hvornår det sker) og så måske samtidig ikke trives ordentligt på lige det foder. Afføringen bør helst være fast hele døgnet (men fx. varme kan også påvirke dette!). Jeg vil ikke udelukke allergi, dog. Hvis du skal prøve nyt foder, skal du kigge ingredienslisten på nuværende foder nøje igennem, for at se, hvilke kødkilder der er - og så finde et kornfrit foder (lagermider er der nemlig RIGTIG mange hunde, der ikke kan tåle), der ikke indeholder samme kødkilder. Her findes flere mærker, der kan hjælpe: WolfsBluts, Orijen, Acana, Taste of the Wild m.f. Hvis hun bliver symptomfri, så har man fundet broden, så skal den bare udredes (er det kødet eller lagermiderne eller begge dele) og det kan man så arbejde med derfra. Dog siges det vidst, at allergi for det meste er luftbårent og foder sjældent står alene (der er jeg heldig, her har vi kun foderallergi og har fundet lidt forskelligt Møffe kan tåle), så det er ikke sikkert, at det hjælper. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Jeg er egentlig enig med BP - i langt de fleste tilfælde vil en foderallergi vise sig med symptomer i maven. Fordi en foderallergi enten viser sig autoimmunt eller fordi det i virkeligheden er en intolerance, altså hvor kroppen mangler et enzym til at nedbryde proteinet. Dog ses nogle gange kløe/udslet som det eneste eller første symptom på en allergi, ihvertfald hos mennesker. Jeg kunne ikke forestille mig at der vil være meget anderledes hos hunde. Der findes masser af foder med kun én proteinkilde. Acana og Exclusion har flere varianter. Jeg ville nok gå efter lam, kanin eller hest i første omgang, da hunden typisk ikke er blevet udsat for det tidligere. Hvis det skulle være foderallergi, ville jeg umiddelbart sætte mine penge på korn eller kylling. Eller okse! Det er det mest typiske, men noget, der så skal siges at IKKE forefindes i RC-foder. Derudover, Møffes allergiske reaktion var (/er)... Vådeksem. Altså, hot spots. Og de kunne blive rigtig slemme. Og irriterede ører (nogle gange helt over i ørebetændelse). Måske også øjenbetændelse i et eller andet omfang og måske ikke. Det værste var, at hans reaktioner først opstår efter 2 uger, hvilket gjorde det rigtig svært at regne ud, hvad han slog ud over for, indtil jeg endelig fik sat tidsintervallet fast. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Juni 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Tak for jeres input. Jeg må igang med at nærlæse inholdet i det forslået foder. Tør ikke give hende noget med for højt protein indhold da hun er en gigant race og jeg er også bekymret for forholdet imellem calcium og fosfor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Nej. Hos hunde giver luftbårne allergier næste altid kløe og tit også øreinfektioner, og hudinfektioner. Græspollensæsonen er over os. Det må næsten være den der giver problemer nu. Af foder kan jeg kun anbefale at du prøver at snakke med din dyrlæge om at prøve et af de fodere, som er specielt lavet til allergi-hunde. For i forbindelse med allergier så har hunden ekstra brug for næringsstoffer, der styrker og beskytter huden. En kost af én proteinkilde og én kulhudratkilde --og INTET ud over de to ting-- kan hurtigt blive for ensformig. Og så gøre hudproblemerne værre. Jeg har prøvet det med Silke. Og måtte til sidst opgive. Da havde hun udbredt hudbetændelse og ørebetændelse i begge ører. Hun tålte fint nok gris og kartoffel. Men det er jo langtfra alsidigt nok. Og hver gang jeg prøvede at tilsætte andet, så slog hun ud og fik øreinfektioner.. Det var sidste år i juli... Siden har hun kun fået allergifoder. Og som godter kan jeg bruge en enkelt type kød som jeg ved hun kan tåle (gris, der aldrig bliver brugt i alm. tørfoder) Og jeg kan bage hundekiks af kartoffelmel og svinefedt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Juni 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Kunne man starte med at vaske hende oftere ? Der falder ro på når hun er nyvasket, men det forklare jo ikke hendes linde mave :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Birgitta, jeg forstår ikke helt hvad forskellen er på den diæt du kører (én type foder, én slags godbidder) adskiller sig fra et kvalitetsfoder med én proteinkilde og én kulhydratkilde:vedikke: Hvis et bad lindrer kløen, tænker jeg nærmere tør hud:hmm: Prøv at supplere med lakse- eller rapsolie (koldpresset) i nogle uger. Den tynde mave skyldes nok foderet.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Juni 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Hun får et tilskud af lakse olie...... Så det er nok foder junglen jeg skal kigge på. Hun har næsten altid lind aff dgl. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juni 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Ville man ved luft bårne allagerner ikke have de samme symp som mennesker. Nyse, røde løbende øjne osv. ?hendes aff er fast om morgenen og i løbet af dagen bliver den blød og ofte grødet. hva kunne fodret Evt. hedde men en kød og en kulhydrat kilde ? Luftbåren allergi hos hunde giver sig udslag i huden, især hvor huden er tynd - som lyske, armhuler, ører. Symptomet du beskriver med afføringen kunne tyde på at det er foderet hun ikke trives på mere. En ægte allergi opstår ofte før hunden er ½ år - men kan optræde senere. En egentligt foder allergi forekommer ikke ret tit - kun i 10-15 % af tilfældene. exclusion er et bud på foder eller wolfsblut specielt den med hest - wide plain hedder den vist. Jeg ville ikke vælge acana da deklarationen er alt for indviklet og da du ikke ved hvad problemet er helt præcis er det bedst at vælge et foder med så lidt indhold som muligt. alternativ er der hypoallergent foder hvor indholdet er spaltet, så kroppen ikke genkender proteinet eller kulhydrat kilden. Tilskud af god olie i sær kæmpenatlys olie er godt da det styrker huden - hokamix er også et bud på tilskud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Juni 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2013 Tak for jeres input. Jeg må igang med at nærlæse inholdet i det forslået foder. Tør ikke give hende noget med for højt protein indhold da hun er en gigant race og jeg er også bekymret for forholdet imellem calcium og fosfor. Kalium - fosfer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2013 Luftbåren allergi hos hunde giver sig udslag i huden, især hvor huden er tynd - som lyske, armhuler, ører. Symptomet du beskriver med afføringen kunne tyde på at det er foderet hun ikke trives på mere. En ægte allergi opstår ofte før hunden er ½ år - men kan optræde senere. En egentligt foder allergi forekommer ikke ret tit - kun i 10-15 % af tilfældene. exclusion er et bud på foder eller wolfsblut specielt den med hest - wide plain hedder den vist. Jeg ville ikke vælge acana da deklarationen er alt for indviklet og da du ikke ved hvad problemet er helt præcis er det bedst at vælge et foder med så lidt indhold som muligt. alternativ er der hypoallergent foder hvor indholdet er spaltet, så kroppen ikke genkender proteinet eller kulhydrat kilden. Tilskud af god olie i sær kæmpenatlys olie er godt da det styrker huden - hokamix er også et bud på tilskud Hvad der er spaltet eller ej er meget forskelligt i hypoallergent foder. Nogle kalder desværre foder med 1 proteinkilde for hypo. Royal Canin hypo har, så vidt jeg husker fra min tid på klink, kun spaltet kyllingeproteinerne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juni 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2013 Hvad der er spaltet eller ej er meget forskelligt i hypoallergent foder. Nogle kalder desværre foder med 1 proteinkilde for hypo. Royal Canin hypo har, så vidt jeg husker fra min tid på klink, kun spaltet kyllingeproteinerne. Jo det ved jeg godt - den type hypoallegen som jeg bruger, der er ingenting spaltet - der er "bare" taget højde for at det er glutenfri, uden soja, mælk, okse, svin - den slags man typisk mistænker for at kunne skabe problemer. Exclusion er heller ikke spaltet - det er baseret på f.eks. kanin og så kartofler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2013 Birgitta, jeg forstår ikke helt hvad forskellen er på den diæt du kører (én type foder, én slags godbidder) adskiller sig fra et kvalitetsfoder med én proteinkilde og én kulhydratkilde:vedikke: Hvis et bad lindrer kløen, tænker jeg nærmere tør hud:hmm: Prøv at supplere med lakse- eller rapsolie (koldpresset) i nogle uger. Den tynde mave skyldes nok foderet.... Et kvalitetsfoder består meget tit af en række gavnlige tilskud, som grønlæbet musling, ærter, fiskeolie eller mel af en række gode tørrede planter....... Men en hund med pollenallergi kan få en krydsreaktion hvis den f.eks. får et foder med ærter i. Eller med kartofler eller gulerødder, alt efter hvilken type pollen hunden er allergisk overfor. Og en hund med mideallergi kan få krydsreaktion på fisk og skaldyr(grønlæbet musling). Krydsreaktionerne er næsten værre end de primære allergier som man jo kan finde ved hjælp af en blodprøve. Grønlæbet musling findes i rigtig mange af de bedre tørfodere. For det er en naturlig kilde til glucosamin. Men det er ikke sagen for en hund med støv- lagermideallergi. Hvis en hund har græspollen-allergi, så er det rigtig vigtigt at vaske den tit og skylle den indimellem. Også for at fjerne pollen fra pelsen. Der findes shampoo, der indeholder klorhexidin og som derfor desinficerer de knopper og kradsemærker som hunden næsten ikke kan undgå at få. ---Hunde kan også reagere på hudkontakt med græspollen. Og mange reagerer også på saften fra en nyslået græsplæne. Når Silke får et færdigt tørfoder som hun ikke kan reagere på, (RC Anallergenic. ) så får hun alle de næringsstoffer som hun har behov for. Endda med ekstra fokus på de stoffer, der er til gavn for hendes hud. Men stadig uden risiko for krydsreaktion. Og i løbet af vores strenge tid sidste år fandt jeg jo ud af, at hun godt kunne tåle gris. Så derfor laver jeg griseting til hende, når der skal lidt ekstra til -ud over tørfoderet. Ikke nogen nødvendighed, men det ER altså rart at have den mulighed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2013 Jo det ved jeg godt - den type hypoallegen som jeg bruger, der er ingenting spaltet - der er "bare" taget højde for at det er glutenfri, uden soja, mælk, okse, svin - den slags man typisk mistænker for at kunne skabe problemer.Exclusion er heller ikke spaltet - det er baseret på f.eks. kanin og så kartofler. Oka, det var jo bare ikke sikkert, at TS vidste det og så er det en lidt grum fælde, at falde i, imo Kan virkelig irritere mig, at folk kalder deres foder hypoallergenic - nej, jeg har aldrig slået betydningen op. Men det er et ord folk ser hos dyrlægen for allergifoder og derfor kan det skabe misforståelser. Hvad er der dog også galt med ordet "allergi-venligt"? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts