AnneMangetal Besvaret Juni 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2013 Et kvalitetsfoder består meget tit af en række gavnlige tilskud, som grønlæbet musling, ærter, fiskeolie eller mel af en række gode tørrede planter....... Men en hund med pollenallergi kan få en krydsreaktion hvis den f.eks. får et foder med ærter i. Eller med kartofler eller gulerødder, alt efter hvilken type pollen hunden er allergisk overfor. Og en hund med mideallergi kan få krydsreaktion på fisk og skaldyr(grønlæbet musling). Krydsreaktionerne er næsten værre end de primære allergier som man jo kan finde ved hjælp af en blodprøve. Grønlæbet musling findes i rigtig mange af de bedre tørfodere. For det er en naturlig kilde til glucosamin. Men det er ikke sagen for en hund med støv- lagermideallergi. Hvis en hund har græspollen-allergi, så er det rigtig vigtigt at vaske den tit og skylle den indimellem. Også for at fjerne pollen fra pelsen. Der findes shampoo, der indeholder klorhexidin og som derfor desinficerer de knopper og kradsemærker som hunden næsten ikke kan undgå at få. ---Hunde kan også reagere på hudkontakt med græspollen. Og mange reagerer også på saften fra en nyslået græsplæne. Når Silke får et færdigt tørfoder som hun ikke kan reagere på, (RC Anallergenic. ) så får hun alle de næringsstoffer som hun har behov for. Endda med ekstra fokus på de stoffer, der er til gavn for hendes hud. Men stadig uden risiko for krydsreaktion. Og i løbet af vores strenge tid sidste år fandt jeg jo ud af, at hun godt kunne tåle gris. Så derfor laver jeg griseting til hende, når der skal lidt ekstra til -ud over tørfoderet. Ikke nogen nødvendighed, men det ER altså rart at have den mulighed. Det er jeg skam med på, men Silkes diæt er da nøjagtig lige så ensformig, som hvis hunden får et kvalitetsfoder som den kan tåle:vedikke: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juni 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2013 Oka, det var jo bare ikke sikkert, at TS vidste det og så er det en lidt grum fælde, at falde i, imo Kan virkelig irritere mig, at folk kalder deres foder hypoallergenic - nej, jeg har aldrig slået betydningen op. Men det er et ord folk ser hos dyrlægen for allergifoder og derfor kan det skabe misforståelser. Hvad er der dog også galt med ordet "allergi-venligt"? Jeg syntes også det er forkert at nogle foderproducenter kalder deres foder for hypoallergen, det burde være forbeholdt veterinær foder - f.eks. James Wellbeloved og Arden Grange - som jo ikke er hypoallergent men allergi venligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2013 Det er jeg skam med på, men Silkes diæt er da nøjagtig lige så ensformig, som hvis hunden får et kvalitetsfoder som den kan tåle:vedikke: Ja, det er fuldstændig rigtigt! Men problemet er at finde det kvalitetsfoder, hunden kan tåle. For det er jo meget forskelligt fra hund til hund. Og det er først og fremmest afhængigt af, hvad hunden er allergisk overfor. For mennesker har man lister over hvilke fødevarer man tit ikke kan tåle, hvis man er allergisk overfor bestemte pollen eller mider. De samme lister gælder tit også for hunde. Men for mennesker er der ikke medtaget nogen animalske fødevarer, ud over skaldyr. Der må helt sikkert være tale om visse kødtyper, som hunden reagerer på ved visse allergier. Der er bare ikke lavet den slags lister for hunde. Lister for fødevarekrydsreaktioner for mennesker findes her: Sundhedsguiden.dk - Krydsallergi ..men listen er meget nyttig for hunde også. Der mangler "bare" de forskellige kød-typer. Hvis man ved hvilke pollen en hund er allergisk overfor, så kan man bruge listen til at udvælge et kvalitetsfoder, der ikke indholder de frugter og grøntsager, der er nævnt i listen under den slags pollen..... Men der er ingen garanti. Der kan sagtens være andre ting i et kvalitetsfoder som ikke er nævnt i krydsreaktions-listen. Og man må selvfølgelig sikre sig, at hunden tåler det kød, som foderet indeholder. Men det kan man jo gøre ved at fodre med lidt kød af typen i et stykke tid, inden man skifter fra det tidligere foder.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2013 Oka, det var jo bare ikke sikkert, at TS vidste det og så er det en lidt grum fælde, at falde i, imo Kan virkelig irritere mig, at folk kalder deres foder hypoallergenic - nej, jeg har aldrig slået betydningen op. Men det er et ord folk ser hos dyrlægen for allergifoder og derfor kan det skabe misforståelser. Hvad er der dog også galt med ordet "allergi-venligt"? "Hypoallergic" betyder "lavallergent". Vel nok det samme som "allergi-venligt". Og "Anallergic" betyder "ikke allergent" Hypoallergic foder kan bruges af mange hunde med allergi. Og anallergic foder burde så kunne bruges af alle hunde med allergi. Silke fungerer fint på "RC Anallergenic". Men hun har selvfølgelig stadig selve pollen-allergien at slås med. DEN kan foderet ikke helbrede. --Det er kun krydsreaktionerne foderet kan hjælpe på, desværre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 "Hypoallergic" betyder "lavallergent". Vel nok det samme som "allergi-venligt". Og "Anallergic" betyder "ikke allergent" Hypoallergic foder kan bruges af mange hunde med allergi. Og anallergic foder burde så kunne bruges af alle hunde med allergi. Silke fungerer fint på "RC Anallergenic". Men hun har selvfølgelig stadig selve pollen-allergien at slås med. DEN kan foderet ikke helbrede. --Det er kun krydsreaktionerne foderet kan hjælpe på, desværre. Ja, som sagt havde jeg ikke slået det op, men synes bare det er et ord, som man forbinder lidt for meget med dyrlæge anallerginic, er det egentlig en ny en fra RC? Har aldrig hørt om den før. Hvad med lagmændene, klarer den også dem? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Ja, som sagt havde jeg ikke slået det op, men synes bare det er et ord, som man forbinder lidt for meget med dyrlæge anallerginic, er det egentlig en ny en fra RC? Har aldrig hørt om den før. Hvad med lagmændene, klarer den også dem? Hvad er lagmændene? altså jeg mener hvad betyder det ord? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Hvordan kan det være at hunde pludselig udvikler intolerance overfor ting de fint har kunne tåle i længere tid? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Hvordan kan det være at hunde pludselig udvikler intolerance overfor ting de fint har kunne tåle i længere tid? Af samme grund som at man pludselig bliver allergisk over for hunde, pollen eller gluten. Eller at man pludselig får sukkersyge. Ved min allergi ved man, at langt de fleste har et gen for sygdommen og en bestemt vævstype. Jeg går ud fra at det også gælder alle andre allergier og intolerancer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Ok. Sally blev pludselig intolerant overfor kylling, både råt, tørret og kogt. Det står simpelthen ud af hende som vand ca en time efter hun spiser det. Det skete da vi havde haft hende i mindst et år, hvor hun ofte uden problemer havde spist kylling i alle afskygninger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Ok. Sally blev pludselig intolerant overfor kylling, både råt, tørret og kogt. Det står simpelthen ud af hende som vand ca en time efter hun spiser det. Det skete da vi havde haft hende i mindst et år, hvor hun ofte uden problemer havde spist kylling i alle afskygninger. Hvis en hund har atopisk allergi, altså indåndingsallergi overfor pollen eller mider, så vil den næsten altid få hudproblemer. Når hunden så spiser proteiner, der ligner de problematiske pollen eller mider, så får hunden en krydsreaktion, der ligner den reaktion hunden får på pollen og mider. Og det er næsten altid hud- og øreproblemer... Silke er mideallergiker og tåler ikke kylling, som hun ellers har fået i Olivers foder det meste af hendes liv.. Men hun får ikke dårlig mave. Hun får virkelig mange knopper over det hele.. Endda ret hurtigt, indenfor et døgn. Men hunde er jo forskellige. Og mange hunde har problemer med visse fødevarer. Måske er det DERES måde at reagere på nogle proteiner, der ligner noget de egentlig er allergiske overfor.. PinPointer: Har Sally ingen hud- eller øreproblemer? Ingen kløe? Jeg går ud fra, at I kun har prøvet at give hende kylling en enkelt eller to gange efter hun er begyndt at reagere sådan? Måske er det kyllingerne, der er noget galt med? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 PinPointer: Har Sally ingen hud- eller øreproblemer? Ingen kløe? Jeg går ud fra, at I kun har prøvet at give hende kylling en enkelt eller to gange efter hun er begyndt at reagere sådan? Måske er det kyllingerne, der er noget galt med? Ingen andre problemer overhovedet. Jeg prøvede efterfølgende med kylling i rå, tørret og kogt form (over et par mdr) og ingen af dem tolerede hun. Det står bare ud af enden på hende i en stråle, men udover det, er der slet ikke noget at mærke på hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Hvorfor kan det ikke "bare" være allergi/intolerance over for kyllingeproteinet? Når det er en allergi der reagerer på et protein, kan der opstå krydsreaktioner på proteiner der ligner meget. Med pollen er jo ikke et protein, og der kan jo ikke komme krydsreaktioner på pollen når det er allergi. Hvis det er intolerance, og kroppen mangler enzymet til nedbrydning af kyllingeproteinet, kan der vel heller ikke komme krydsreaktion. Hvis Silke ikke kan tåle kylling, er det imo fordi hun er intolerant, og intolerancer kan åbenbart ikke testes i blodet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Intolerance kan være flere ting. Det kan være en krydsreaktion på grund af kødproteinets lighed med f.eks. pollen-proteiner. Så danner hunden ikke en masse antistoffer mod kødproteinet. Og så er det ikke en egentlig allergi. Og det kan så ikke testes ved en blodprøve. Eller det kan (bare) være at hunden ikke tåler et bestemt fødeemne mere. Enten fordi fødeemnet har ændret sig, eller fordi hunden har ændret sig. For eksempel på grund af sygdom. Eller alder. Mange ældre hunde tåler ikke for højt indhold af protein. Og heller ikke for meget salt. Hvis diarreen går hurtigt over igen, så kunne det jo være hundens måde at skille sig af med nogle stoffer, der er skadelige for dens krop. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Er pollen ikke proteiner?? :hmm: Det mener jeg altså, at de er. Det er muligt, at pollen også består af kulhydrater og fedtstoffer. Men det er proteinerne, der giver problemer. Det er proteinerne der dannes for mange antistoffer imod. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Er pollen ikke proteiner?? :hmm: Det mener jeg altså, at de er. Det er muligt, at pollen også består af kulhydrater og fedtstoffer. Men det er proteinerne, der giver problemer. Det er proteinerne der dannes for mange antistoffer imod. Jeg synes ikke umiddelbart at jeg kan Google mig frem til at pollen er protein, men fandt ud af at det er planternes svar på sædceller:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Og sædceller er ret proteinholdige ..... DEM kan man osse blive allergisk overfor.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Pollen "er" ikke et protein. Men pollen består blandt andet af proteiner. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Sally er hverken gammel, eller allergisk overfor noget. Jeg har hele tiden regnet med at det var en intolerance, men det mit spørgsmål egentlig gik på, var hvorfor en hund som har spist og tålt kylling i 2 år af dens liv, pludselig ikke længere producerer de rigtige ensymer mere? Det er jo ikke et problem, jeg giver hende bare noget andet, og indtil videre er det kun kylling der har voldet problemer (dvs i de sidste 2 år er der ikke tilstødt yderligere intolerancer, hun er 4 nu). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Sally er hverken gammel, eller allergisk overfor noget. Jeg har hele tiden regnet med at det var en intolerance, men det mit spørgsmål egentlig gik på, var hvorfor en hund som har spist og tålt kylling i 2 år af dens liv, pludselig ikke længere producerer de rigtige ensymer mere? Det er jo ikke et problem, jeg giver hende bare noget andet, og indtil videre er det kun kylling der har voldet problemer (dvs i de sidste 2 år er der ikke tilstødt yderligere intolerancer, hun er 4 nu). Hov hov, man behøver ikke være gammel for pludselig at være allergisk:-) Hvorfor er du så sikker på at det er intolerance og ikke allergi? Og hvilken forskel gør det for dig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Sally er hverken gammel, eller allergisk overfor noget. Jeg har hele tiden regnet med at det var en intolerance, men det mit spørgsmål egentlig gik på, var hvorfor en hund som har spist og tålt kylling i 2 år af dens liv, pludselig ikke længere producerer de rigtige ensymer mere? Det er jo ikke et problem, jeg giver hende bare noget andet, og indtil videre er det kun kylling der har voldet problemer (dvs i de sidste 2 år er der ikke tilstødt yderligere intolerancer, hun er 4 nu). Øh - jeg tror da ikke det har noget med ikke at producere enzymer at gøre - så skulle der jo være noget galt i bugspytkirtlen, ville jeg mene. Men har Sally problemer i forhold til kornprodukter? - Hvis så er der nogle hunde der reagerer på det -det kunne også handle om hvad den kylling hun spiser, selv har spist mens den levede.:hmm: Darwin kan ikke tåle kylling - han får også dårlig mave - men kalkun tåler han fint Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Øh - jeg tror da ikke det har noget med ikke at producere enzymer at gøre - så skulle der jo være noget galt i bugspytkirtlen, ville jeg mene.Men har Sally problemer i forhold til kornprodukter? - Hvis så er der nogle hunde der reagerer på det -det kunne også handle om hvad den kylling hun spiser, selv har spist mens den levede.:hmm: Darwin kan ikke tåle kylling - han får også dårlig mave - men kalkun tåler han fint Fødevareintolerance skyldes, ihvertfald ifølge videnskaben (spelt-k*sserne mener noget andet), manglen på enzym til nedbrydning af pågældende fødevare. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Hov hov, man behøver ikke være gammel for pludselig at være allergisk:-) Hvorfor er du så sikker på at det er intolerance og ikke allergi? Og hvilken forskel gør det for dig?Skrev ikke gammel, fordi Birgitta nævnte noget om gamle hunde. En af mine gamle hunde var allergisk overfor tilsætningsstoffer i foder, og det viste sig som rødmen om øjnene/knopper rundt om munden etc. "pelsproblemer", som flere også nævner her. Ved Sally er det en reaktion med at det kommer direkte ud af hende igen som vand, derer flere der (ikke kun her) beskriver det som værende mere end typsik reaktion ved intolerance end allergi. Det er bare min egen konklusion, det er ikke noget jeg har fået tjekket, da det er ligemeget. Øh - jeg tror da ikke det har noget med ikke at producere enzymer at gøre - så skulle der jo være noget galt i bugspytkirtlen, ville jeg mene.Men har Sally problemer i forhold til kornprodukter? - Hvis så er der nogle hunde der reagerer på det -det kunne også handle om hvad den kylling hun spiser, selv har spist mens den levede.:hmm: Darwin kan ikke tåle kylling - han får også dårlig mave - men kalkun tåler han fint Ingen problemer med kornprodukter eller andet overhovedet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 Jeg kan garantere dig for at allergi også kan give "vand ud af røven":mrgreen: Mange læger mener faktisk, at hvis man får en akut reaktion, er det typisk allergi, hvorimod forsinket reaktion tyder på intolerans. Om det kun gælder for mennesker, ved jeg ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 ok, det er lige omvendt af det jeg har læst de fleste steder:lol:, men det gør det jo ikke mindre underligt, at hun pludselig bliver allergisk overfor noget hun fint har kunne tåle i lang tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2013 ok, det er lige omvendt af det jeg har læst de fleste steder:lol:, men det gør det jo ikke mindre underligt, at hun pludselig bliver allergisk overfor noget hun fint har kunne tåle i lang tid. Jeg blev jo også pludselig allergisk efter 33 år, og endda rigtig meget allergisk. Men ja, det er sgu underligt at der er noget som kroppen pludselig ikke kan tåle længere:( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts