Hop til indhold

Hvilken hund?

Gæst Connie
 Share

Recommended Posts

Hej

Tak for alle inputs. Jamen jeg aner ikke hvad jeg skal skrive til hvad jeg ønsker af en hund.

Vi er som "familie" ikke så aktive vi burde være, men går da ture.

Uanset hvilken hunderace du ender op med, skal den på gode tur(e) dagligt

Det jeg skrev mht. selvstændighed - ment på den måde at selvfølgelig skal den da være det - men ikke så meget at det er komplet umuligt at opdrage/træne og den slags. Nogle gange aner jeg bare ikke hvordan jeg skal formulere mig :roll:

Jeg ønsker heller ikke en hund, der skal tages med hård hånd- heller ikke at man må opdrage med hård hånd, men det betyder meget for mig at det ikke skal siges alt for tit (NEJ og den slags) men stadig hvor der er en gensidig respekt mellem hund og os som ejere.

Ved ikke om det giver mening.. ??

Jo og alligevel ikke, men det ved du ikke fordi du endnu ikke har hund :-)

Ingen hunde behøver blive opdraget med hård hånd. Alle hunde behøver, at man opdrager konsekvent, altså at en regel er en regel, at det der roses for den ene dag også er tilladt i morgen og at situationerne ender ens, så hunden ved hvad den kan regne med.

Hvor ofte du skal sige nej, afhænger af dig selv. Opdragelse kræver at man er på sin hvalp og at man er ens overfor den.

Jo mere inkonsekvent man er og jo hårdere man er overfor sin hund des mindre respekt får den for en.

Respekten skal man arbejde sig til.

Jeg vil foreslå at I læser nogle gode hundebøger bl.a. Anders Hallgren Alfasyndromet og af Lone Greva Familiehunden samt Hvalpen

Men igen, jeg skal vel gøre op med mig selv om jeg vil have noget kønt at se på, eller om det skal være en kammerat for livet....

Ven, du er blandt hundemennesker så pas på hvordan du udtrykker dig :-D

Hvorfor støtte avlen af en hund, som har vejrtrækningsproblemer (og som ofte snorker/snøvler virkelig højt og skramlende) når der er så mange sundere hunderacer at vælge imellem?

Måske er vi ovre i noget missekat i stedet, som andre er inde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg synes vi er nede i kat i stedet for hund.

Jo det er ikke et ringe bud - en perser eller hellig birma kunne være bud da de er mindre aktive og har masser af pels :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Der er 3 dages udstilling i Vejen den 19-20-21 juli...

Det tænkte jeg også..

Og nu ved jeg ikke hvorfor den ikke quotede den med Löwchen osv...

Löwchen duer ikke..den er ALT for aktiv.... det samme med bichon frise, bolognese, havanaise og boston terrier...

Den eneste som ikke er vildt aktiv er pekingeseren..

Pekingeser - det ved jeg nu ikke - vi har en herude som sagtens kan løbe mine beagler op :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Pekingeser - det ved jeg nu ikke - vi har en herude som sagtens kan løbe mine beagler op :lol:
Ja de kan godt bevæge sig,,men de gider også forholde sig i ro..Det gider en løve sq ikke :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at få en hund hver? De første mange år vil der være hundeaktiviteter, som gør det praktisk at have 2 hunde til 2 mennesker.. Da jeg var gift, og vi mistede vores hund, -anskaffede vi to hvalpe, så vi begge kunne gå til træning.

Så kunne I hver få en hund efter jeres smag. F.eks en lille selskabshund og en labrador..

Med hensyn til race, så er jeg selv forelsket i lagottoen:

Dansk Lagotto Klubs forside - Dansk Lagotto Klub

Det er en knap mellemstor hund, der er samarbejdsvillig og venlig. Den ligner en mellempuddel, men den er kraftigere bygget. Og pelsen skal ikke være løveklippet. Men hunden skal klippes.

De er sjældne herhjemme, så man skal måske til udlandet for at finde en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Hvad med at få en hund hver? De første mange år vil der være hundeaktiviteter, som gør det praktisk at have 2 hunde til 2 mennesker.. Da jeg var gift, og vi mistede vores hund, -anskaffede vi to hvalpe, så vi begge kunne gå til træning.

Så kunne I hver få en hund efter jeres smag. F.eks en lille selskabshund og en labrador..

Med hensyn til race, så er jeg selv forelsket i lagottoen:

Dansk Lagotto Klubs forside - Dansk Lagotto Klub

Det er en knap mellemstor hund, der er samarbejdsvillig og venlig. Den ligner en mellempuddel, men den er kraftigere bygget. Og pelsen skal ikke være løveklippet. Men hunden skal klippes.

De er sjældne herhjemme, så man skal måske til udlandet for at finde en hvalp.

Med lagottoen skal man kigge sig for. Mange af linjerne får kræft i en tidlig alder. Jeg har solgt hvalp til 4 familier der havde en lagotto (ikke samme linje). Alle blev aflivet pga kræft 2-4 år gamle.

Jeg tror også det er en meget aktiv hund. Lagottofolk synes løverne ligner dem meget i aktivitetsniveau og temperament

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Connie

Hej allesammen..

Jeg vil sige tak for jeres input og tage dem til grundig overvejelse.

Jeg forstår godt det I siger- og må nok undersøge de forskellige hunderacer noget mere, inden der falder beslutning.

Tak

Connie

Link til indlæg
Del på andre sites

Connie, sådan helt konkret, hvad tænker du er passende motion? ALtså, hvor meget kunne i forestille jer at lufte hund hver dag?

Du skal ikke nødvendigvis lade dig afskrække af de pelsede racer. De fleste skal bare klippes ned et par gange om året. Det er selvfølgelig en post på budgettet, men så er det heller ikke værre. Min 36 kg's hund æder ihvertfald for mere end hvad et par årlige klipninger koster:-)

Imo skal ALLE hvalpe, særligt hos førstegangshundeejere, til hvalpetræning, og også gerne et unghundehold. Efter det, må man vurdere behovet ud fra hundens adfærd og ejerens lyst til træning.

Og som tidligere nævnt, er mange racer søde, rolige og afbalancerede i hjemmet, hvis de ellers et blevet aktiveret tilstrækkeligt. Fx coton'er og cairn har ikke krudt i røven. De skal luftes noget der ligner 30 morgen og aften, og gerne have lidt udfordringer i løbet af dagen (fodersøg, foderkegler eller lign.), og kan så sagtens finde sig i at slange sig på sofaen resten af dagen. Dog kan begge sagtens køres op i gear, og vil gerne løbe frit, dyrke agility eller andet med fart på.

Og så er der den lille hage ved hunde, at uanset hvad racebeskrivelsen siger, har hunden ikke læst den. Det vil sige at du kan købe en hund der på papiret er rolig, men som viser sig at have et kæmpe aktivitetsbehov - eller omvendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Connie

Anne1979: jamen passende motion for mig er - max. 60 min hver dag, men op til 3 gange... jeg har ikke noget imod at selv at få lidt... tro mig jeg har kun godt af det :hmm:

Det med pelsen afskrækker mig heller ikke.... jeg er familiens frisør og elsker at lave hår - så ingen ko på isen der.

Jeg vil også gå til hvalpetræning, for at få det basale på plads og her i Esbjerg er der et sted, hvor de kører med 2 hvalpehold - altså begynder og xtra / kan ikke lige huske hvad det hedder helt præcis... men det er med lidt flere kommandoer og den slags til hvalpen/junior.

Jeg ved ikke helt endnu om der evt. kommer noget agility på, men det kunne da godt tænkes der gjorde.

Hunden vil jo blive centrum her i huset, da vi ingen børn har. .

Den hund jeg allerhelst vil have- ville min mand ikke have - men jeg har fået ham "overtalt" og det bliver sikkert også sådan en hund.

Mange vil sikkert sige at den race hører til de bidske og meget andet... men efter min mening er den perfekt til mit hjem. Perfekt i str. og perfekt i pels og perfekt i nuttethed!

Men allerede som barn faldt jeg for pomeranian og det har ligesom hængt ved...

Den passer også godt til mit/vores aktivitetsniveau uden at kræve alt for meget - syns jeg personligt da :vuf:

Vi har snakket meget om de små hunde og ved de er en del skavanker... jeg har sq også selv skavanker.. bob bob..

...... !

"Og så er der den lille hage ved hunde, at uanset hvad racebeskrivelsen siger, har hunden ikke læst den. " :sjov:

Inderst inde ved jeg jo godt hvad jeg ønsker... det er bare svært at skulle vælge, når der er så mange søde racer og store øjne, der kigger ud fra ens skærm-

Link til indlæg
Del på andre sites

Connie, sådan helt konkret, hvad tænker du er passende motion? ALtså, hvor meget kunne i forestille jer at lufte hund hver dag?

Du skal ikke nødvendigvis lade dig afskrække af de pelsede racer. De fleste skal bare klippes ned et par gange om året. Det er selvfølgelig en post på budgettet, men så er det heller ikke værre. Min 36 kg's hund æder ihvertfald for mere end hvad et par årlige klipninger koster:-)

Imo skal ALLE hvalpe, særligt hos førstegangshundeejere, til hvalpetræning, og også gerne et unghundehold. Efter det, må man vurdere behovet ud fra hundens adfærd og ejerens lyst til træning.

Og som tidligere nævnt, er mange racer søde, rolige og afbalancerede i hjemmet, hvis de ellers et blevet aktiveret tilstrækkeligt. Fx coton'er og cairn har ikke krudt i røven. De skal luftes noget der ligner 30 morgen og aften, og gerne have lidt udfordringer i løbet af dagen (fodersøg, foderkegler eller lign.), og kan så sagtens finde sig i at slange sig på sofaen resten af dagen. Dog kan begge sagtens køres op i gear, og vil gerne løbe frit, dyrke agility eller andet med fart på.

Og så er der den lille hage ved hunde, at uanset hvad racebeskrivelsen siger, har hunden ikke læst den. Det vil sige at du kan købe en hund der på papiret er rolig, men som viser sig at have et kæmpe aktivitetsbehov - eller omvendt.

Kender ikke ret mange cairns, men cotoner kan søreme ha' godt med krudt i numsen! Min den gamle havde i hvert fald, og de fleste af dem jeg har kendt har også haft det! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En pomeranier er en skøn hund i en lille pakke:lun: De er sjove og fulde af fis, men små nok til at komme i tasker. De elsker at løbe og lave ballade, og samtidig at putte i sofaen. Så skal manden bare overtales:blink:

Men en lille hemmelighed. Dengang jeg for 7 år siden mødte min mand, havde han Malde, en 6 årig schæferblanding. Malde var temmelig pelset, og jeg var sådan ret rengøringsfanatisk. Den første måneds tid tænkte jeg, om han dog ikke bare kunne skaffe sig af med hunden og købe en lejlighed i byen:genert: Malde var noget af en mundfuld - han var ekstremt aggressiv over for andre hanner, og krævede en del motion for ikke at lave ballade.

Men jeg forelskede mig jo i ham, og begyndte at lufte ham - også lange ture. Og med tiden blev vi de bedste venner i verden. Da han sagde farvel 11 år gammel, kunne jeg slet ikke holde ud at vores hjem var rent og stille og at jeg ikke kom ud på mine daglige ture. Så meget hurtigt fik vi Bella.

Det jeg vil sige med den historie er, at jeg meget hurtigt tilpassede mig Maldes behov, og hans behov blev mine. Sådan går det nemlig når man elsker nogen rigtig meget. Og langt de fleste mennesker tilpasser sig hundenes behov, når man først har fået sådan en bandit hjem.

60 minutter om dagen er fint for en mindre hund (og skam også for visse større hunde). Jeg vil egentlig tro at 60 minutters motion/aktivering er over gennemsnittet for danske hundeejere - eller ihvertfald ikke noget der skiller sig ud i negativ retning.

Jeg synes du skal kigge racer, forelske dig, drømme, gå på udstillinger og alt det andet, der er så hyggeligt ved at planlægge at få hund. Og når i er klar, beslutter i jer for racen og finder en lille hvalp. Og når man har den rigtige fornemmelse i maven, skal man bare følge den. Oddsene er, at alt det andet nok skal flaske sig:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med dansk svensk gårdhund? De er herlige. Jeg kender en hel del og de er alle glade og livlige, elsker at putte og gå tur og er forholdsvis lette for en begynder. De har en fin størrelse og kan både fungere som en lidt større hund og kan stadig krølles sammen i en taske i bussen. Pelsen er kort og nem og de har for mig at se et rigtigt hundeagtigt udseende.

Cairner er også superskønne men ret selvstændige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lade være med at tænke på Tolleren. Nova Scotia Duck Tolling Retriver. Mellem størrelse, nem pels, gør ikke, let trænbar og kan både være aktiv og "flad" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er trænerføl (elev) hos DCH Esbjerg i Tarp, og det kunne da være hyggeligt at se dig på et af vores hvalpehold. Jeg skal selv have hvalpehold til august igen.

På det hold, som vi lige har afsluttet, havde vi den sejeste lille shitzu. Lillebitte var den, men fuld af mod og gå-på-mod.

Link til indlæg
Del på andre sites

En pomeranier er en skøn hund i en lille pakke:lun: De er sjove og fulde af fis, men små nok til at komme i tasker. De elsker at løbe og lave ballade, og samtidig at putte i sofaen. Så skal manden bare overtales:blink:

Men en lille hemmelighed. Dengang jeg for 7 år siden mødte min mand, havde han Malde, en 6 årig schæferblanding. Malde var temmelig pelset, og jeg var sådan ret rengøringsfanatisk. Den første måneds tid tænkte jeg, om han dog ikke bare kunne skaffe sig af med hunden og købe en lejlighed i byen:genert: Malde var noget af en mundfuld - han var ekstremt aggressiv over for andre hanner, og krævede en del motion for ikke at lave ballade.

Men jeg forelskede mig jo i ham, og begyndte at lufte ham - også lange ture. Og med tiden blev vi de bedste venner i verden. Da han sagde farvel 11 år gammel, kunne jeg slet ikke holde ud at vores hjem var rent og stille og at jeg ikke kom ud på mine daglige ture. Så meget hurtigt fik vi Bella.

Det jeg vil sige med den historie er, at jeg meget hurtigt tilpassede mig Maldes behov, og hans behov blev mine. Sådan går det nemlig når man elsker nogen rigtig meget. Og langt de fleste mennesker tilpasser sig hundenes behov, når man først har fået sådan en bandit hjem.

60 minutter om dagen er fint for en mindre hund (og skam også for visse større hunde). Jeg vil egentlig tro at 60 minutters motion/aktivering er over gennemsnittet for danske hundeejere - eller ihvertfald ikke noget der skiller sig ud i negativ retning.

Jeg synes du skal kigge racer, forelske dig, drømme, gå på udstillinger og alt det andet, der er så hyggeligt ved at planlægge at få hund. Og når i er klar, beslutter i jer for racen og finder en lille hvalp. Og når man har den rigtige fornemmelse i maven, skal man bare følge den. Oddsene er, at alt det andet nok skal flaske sig:-)

Lidt i samme boldgade...

Jeg er vokset op med Labrador og Lab-blandinger og det var sådan set også min mening at min første hund skulle være sådan en... hmhmm!

- en dag stod der en lille foxterrier med en dødsdom hængende over hovedet, for mine fødder og en uge senere flyttede han ind :lun:

Han er så skøn med knald i låget og krudt i røven og slet ikke i nærheden af at være labrador-agtig, eller jo, han er meget meget madglad :mrgreen:

Han kræver rigtig mange oplevelser og vi er tit ude mange timer om dagen sammen og der er faktisk ikke et eneste surt øjeblik (som nogen troede jeg ville gå kold på, altså at det ville blive en sur pligt)

Så nogle gange skal man også lade sig overraske :genert: det gjorde jeg i hvert fald :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo ;) afgjort ikke en race jeg ville anbefale her;)

Fint, så var det ikke bare mig :lol:

Nå, men jeg synes også at racer såsom Bichon Frisé eller måske en White Westie Terrier kunne være et bud ? Der bor et par herhjemme som har deres nr. 2 Bichon Frisé (den første døde desværre af kræft). Begge hunde virker/virkede som søde, stille og rolige og ser ud til at tilpasse sig rigtig godt den hverdag som det middelaldrende par har. Jeg ved at de kun går ture i snor herinde i byen, men de tager en gang imellem i sommerhus, og der render den så fri i haven.

Der bor også en westie terrier i vores opgang, og hun er bare herlig - fræk som en slagterhund og virkelig charmerende! Hopper nærmest i armene på postbuddet når han står nede i opgangen :lol: Der er lidt krudt i røven på hende, men ikke værre end at hun skal have lov at rende løst et par gange om ugen på en stor græsplæne vi har i nærheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst andrea

Min første tanke var en spaniel af en art. Måske en springer? Den er måske for stor, men - så vidt jeg kender den - kærlig, selvstændig, men til en hvis grænse, og med et rimligt aktivitetsniveau. De er vidst også rimligt adrætte, ift trappen...?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke var en spaniel af en art. Måske en springer? Den er måske for stor, men - så vidt jeg kender den - kærlig, selvstændig, men til en hvis grænse, og med et rimligt aktivitetsniveau. De er vidst også rimligt adrætte, ift trappen...?:hmm:

Hov, så læste jeg lige, at den ikke måtte være over 50 cm, så bliver det jo nok svært med en springer...:roll:

Og TS har slettet sin bruger, så tror slet ikke, hun læser med mere ...

Link til indlæg
Del på andre sites